Vanmorgen even een kort gesprek gehad met gemotoriseerd postbeambte Vincent op ronde in Lendelede. Ik was nieuwsgierig naar het model van helm dat zij indertijd bij de Post hebben aangekocht om hun 'facteurs' met brommer de weg op te sturen.
Het gaat om een Caberg Breeze Jet Z1000 model met half-zonnescherm zoals hieronder, maar dan in het rood met het logo van de posterijen achteraan.
 
  (http://www.vsmotors.be/index.php?cPath=39_158)
Het is een luchtige zomerhelm met uitneembare/wasbare voering, afneembare nekrand d.m.v. rits en standaard uitgerust met getint vizier. De waterdichte overtrek is een optie. Kostprijs ca. 150 Euro (naargelang het model)



Vincent is er tevreden over, maar moet tijdens de koude winterdagen een gezichtsbeschermer (sjerp) of motorrijders-bivakmuts dragen omdat het visier alleen maar de ogen beschermd en de rest van het gelaat blootlaat.
De bromfiets trouwens is een aangepaste Piaggio.

Als maatschappelijk verantwoordelijke organisatie heeft De Post beslist 700 milieuvriendelijke Piaggios te kopen en tegelijk 50 elektrische Oxygen-scooters uit te testen.
De Post heeft voor de postbestelling sinds 2003 -op dit ogenblik meer dan 5000 - klassieke bromfietsen met een thermische 2-taktmotor in dienst.
Vorig jaar heeft De Post beslist om in het kader van haar engagement voor milieuzorg een nieuwe aanbesteding uit te schrijven. Die overheidsopdracht mondde uit in twee contracten voor nieuwe types gemotoriseerde tweewielers.
De bestelling van 700 thermische Piaggio Liberty scooters betekent voor De Post continuïteit. Thermische scooters worden ingezet door de meeste postbedrijven die een scooter gebruiken en Piaggio heeft met de Liberty wereldwijd 53.000 scooters die dagelijks postrondes rijden. Daarenboven zal de 4-taktmotor door een betere verbranding een merkbare verbetering leveren op het vlak van de CO-emissies (bijna 90% minder).
De elektrische Oxygen scooter biedt De Post dan weer de kans om een voertuig dat geen verontreinigende gassen uitstoot, op een volledige postronde uit te proberen. Oxygen is immers een nieuw type scooter dat gehomologeerd is voor transport met een batterijautonomie tot 80 km. Hiervoor zal De Post 50 elektrische scooters uittesten, waarna een evaluatie zal plaatsvinden. De Belgische Post is hiermee het eerste postbedrijf dat elektrisch aangedreven scooters voor postrondes zal inzetten.
Met deze aankopen draagt De Post bij tot de uitvoering van de overeenkomst die een jaar geleden door Belgacom, de Nationale Loterij, De Post en NMBS werd gesloten met de minister van Overheidsbedrijven en de staatssecretaris voor Duurzame Ontwikkeling. De overheidsbedrijven engageerden zich met deze overeenkomst om tegen 2012 het energieverbruik van hun gebouwen en wagenpark te verminderen met 7,5% in vergelijking met 2005. (1 sept 2006) --------------------------------------------------
De Belgische Post heeft de laatste 3 jaar haar volledige park van 2-taktbromfietsen vervangen door schonere 4-takt Liberty scooters. 3.900 tweewielers van het merk Piaggio hebben intussen bij de Post ruim 26 miljoen km afgelegd. De scooters worden ingezet om brieven en pakjes snel op hun bestemming te leveren. De aankoop van de Piaggio scooters kadert in het streven van De Post naar een maximale efficiëntie en schone mobiliteit. (17 nov 2009)
|