Vandaag de spieren wat rust geven want morgen is er een nieuwe wandeldag. En we moeten dringend bijbloggen.
In de namiddag gooien we de benen even los langs de rivierbedding op en neer. We passeren een aantal bergwanden waar klimmers aankleven. Ik word al duizelig door er naar te kijken.
Mike gaat pootje baden in de rivier en laat mij achter op condorjacht, het toestel schietklaar ingesteld op condor-stand. We denken er net een paar gespot te hebben die profiterend van de thermiek voorbij zweven. Ze verkiezen echter de bergen aan de andere kant van de vallei, das te ver voor onze zoom, we krijgen ze enkel in digitale braille op de gevoelige plaat.
Gezien het weer een prachtige zonnige namiddag is, doen we nog een terrasje. Daar waren we al goed in maar practice makes perfection.
Inkopen gaan doen begint hier stillekes aan hilarisch te worden. 1,5u heeft het ons deze keer gekost om een simpele maaltijd bij elkaar te winkelen. Het water blijkt ondertussen in ongeveer elke winkel uitverkocht te zijn en de beschikbare groenten zijn niet meer herkenbaar van het origineel. Maar met de nodige creativiteit maakt Mike een buitengewoon rundsstoofpotje.
Fotos: zoek de condor, pootje baden, lastdieren
Vannacht worden we gewekt door 1) een halvegare die de hoofdstraat op en neer scheurt met een auto zonder uitlaat en 2) een huilende wind die langs alle gaten en kieren door ons appartement giert.
Terwijl dat 1) enkel leidde tot wat slaapgebrek is 2) problematischer. Vandaag willen we topwandeling n° 2 doen, maar er wordt aangeraden die enkel te doen bij niet-winderige omstandigheden. Goed, we zullen vertrekken en zien hoe het loopt.
Met al onze windstopper-kledij aan vertrekken we. Hoekje om, eerste 100m stijgen en het zweet loopt van onze rug. We zitten in een zijvallei en er is geen zuchtje wind te bespeuren. De zon schijnt volop. Ne mens mag dan niet klagen. We wandelen voort, het pad loopt naar boven maar rustig aan. De Cerro Torre piek zit nog met zijn halve lijf in de wolken maar dat klaart wel op.
Na 3,5u komen we aan de Laguna del Torre. Onbeschrijfelijk. De Glacier Grande die uitmondt in de Laguna en op het meer zelf afgebroken ijsschotsen. Het is nauwelijks te bevatten, wetende dat net achter deze bergkam één van de grootste continentale ijskappen ligt.
De Cerro Torre zelf zit nog steeds in de wolken. We hebben tijd, het is hier mooi en vredig, het zonneke is er, dus we beginnen rustig aan ons lunchpakket, het zal wel opklaren rond die bergtop. En dan kunnen we nog het laatste stuk naar boven naar het uitkijkpunt.
Halverwege onze pistolet laat de gletsjer zijn aanwezigheid voelen. Uit het niets steekt er een ijskoude wind op die ongenadig overal doorheen blaast. From zero to hero in seconden. De zon verdwijnt. De wind wakkert verder systematisch aan, als we gaan rechtstaan worden we onverwacht bijna omver geblazen. Dit gaat een kwartier door en wordt alsmaar erger. Hm, dat uitkijkpunt, dat laten we voor wat het is, dat ligt nog hoger en nog meer blootgesteld aan de instant stormwinden, geen goed idee. Daarenboven zijn de wolken nog verder gezakt ipv gestegen dus qua uitzicht zal het niet veel meer te bieden hebben. We grabbelen snel alles bij elkaar en beginnen aan de terugtocht. Even verder begint het nog te regenen ook, goede beslissing dus.
Op de terugtocht wordt de wind enkel nog feller. Mike hangt zijn voeten nog eens int water maar wetende dat de rivier net uit de gletser komt is het meer dan verfrissend.
Ook in het dorp is er geen ontkomen aan de wind, iedereen loopt horizontaal tegen de wind in te beuken. We beseffen dat we de voorbije dagen veel geluk hebben gehad. En dat de kracht van de natuur en de onvoorspelbaarheid van het weer hier niet te onderschatten zijn.
Geïntrigeerd door het idee van de ijskappen raadplegen we een boek over Patagonië. De Campo de hielo patagonico is de 3e grootste ijskap na Antarctica en Groenland en de enige ter wereld die overland bereikbaar is. 400 km lang en 80 km breed. De winden van de Pacific Ocean hebben vrij spel tot aan de bergketens van de Cerro Torre en Cerro Fitz Roy hier in El Chaltén. Ik wil niet weten hoe hard het waait op die ijskap. Als ik uit het raam van ons appartement naar deze bergtoppen kijk, is het een heel vreemd gevoel te weten dat daarachter enkel ijs is. Verwarming een graadje hoger gezet. Jullie worden nog doorgewinterde Patagonië-kenners als jullie deze blog blijven volgen.
We hebben een paar dagen bergen gehad, hoog tijd voor een nieuwe bus. U was gewaarschuwd.
Onze wildlife-count laat tot hiertoe te wensen over. Waar in
Australië de koalas uit de bomen vallen en de kangoeroes voor uw wielen
springen, is het hier maar poverkes. Op een mogelijke condor en een paar
mus-achtigen na hebben we nog niets gezien. Maar daar komt met deze trip
verandering in. We bussen overdag en dat helpt. Eindelijk zien we guanacos en
ñandus lopen in de weidse steppe. Al zijn er een aantal exemplaren die duidelijk
niet over de afrastering zijn geraakt.
Na een mooie 3 uur rijden komen we aan in El Calafate. Er
was voornamelijk weer veel niets onderweg, de bouwgrond moet hier stukken
goedkoper zijn dan in Mortsel. Er is hier één of ander festival-van-het-meer
gaande, wat maakt dat de stad uitpuilt. In ons hotel waarschuwen ze dat we zonder
reservatie geen eten zullen vinden en willen ze ons direct excursies verkopen
die morgen uitverkocht gaan zijn. We hebben een goed idee van wat we hier
willen zien, zoeken nog even op internet naar de beste opties en gaan de straat
op. Belangrijkste dingen eerst, bustickets naar de volgende bestemming, Puerto
Natales, voor vrijdag. Lijkt ons ruim op tijd. Bij de kiosk blijkt dat we de op
2 na laatste stoelen hebben geboekt. Fieuw.
Dan de uitstappen, its all about glaciers. De bekendste,
Perito Moreno, doen we zeker, daar kan je niet rond. De andere die we willen
zien kan je enkel aanschouwen vanop het overbevolkte dek van een catamaran, of
zoals onze LP het weer lyrisch omschrijft just nature, you and 300 of your
closest friends. En dat voor een ganse dag, niet helemaal ons ding. Zeker niet
nadat we de commentaren op internet hebben gelezen. Gelukkig is er nog een
optie, de gourmet-tour, waarbij we met een privé-firma meekunnen. Op die boot
is maar plaats voor 40 personen en ze beloven op hun communiezieltje dat ze
nooit uitverkopen. Prima, t is niet dat we hier nog dikwijls gaan terugkomen. Ook
hier hebben we geluk, we kunnen beide excursies boeken. Het worden drukke dagen.
Zoals geschreven is er hier een festival aan de
gang. Vanavond treedt een zekere Romeo Santos op. Heel het dorp staat op
stelten. We lopen eens tot aan het amfitheater waar hij optreedt. Rijen mensen
staan aan te schuiven. Zelfs voor de nachtwinkel staat een file van zon 40 man.
Wat een volk bij elkaar, zotte bedoening. Tot laat in de avond horen we
gillende fans. Later lees ik op internet dat er 3 km file stond om het dorp
binnen te rijden, niet indrukwekkend naar Belgische norm maar hier is dat wel wereldnieuws.
Vandaag is onze rustdag. We moeten ons volgend verblijf
zien te regelen want we hebben al bustickets voor vrijdag naar Puerto Natales.
Dat gaat vlot. Dan hebben we nog tijd om even ons hoofd buiten te steken
richting gemeentelijk natuur- en vogelpark, Laguna Nimes. De flora van deze
regio bespreken kan blijkbaar heel beknopt. Je hebt de grote struiken en de
kleinere struiken. De fauna is al niet veel uitgebreider. Je hebt de
Argentijnse trots: de poema en die kan maar best guanacos, ñandus of stinkdier
lusten. En er rest ons nog een handvol vogels. Die gaan we hier zien. Ben
benieuwd. Het is een self-guided toer van 3 km rond een meertje in een
herfstzonneke en strakke bries. Heel dichtbij komen de paadjes niet bij het
meer met bijhorende vogels, maar we kunnen toch wat mooie plaatjes schieten.
Goed uitgewaaid terug het stadje in, daar wachten we een gratis shuttle bus op
die ons tot aan het Glaciarium brengt, enkele kms buiten het dorp in het niets
geplaatst. Dit museum heeft als enige onderwerp, en dat had je kunnen raden,
gletsjers. De volgende twee dagen gaan we op gletsjerexcursie naar de meest
indrukwekkende exemplaren van deze planeet. Dan kan je op zijn minst de moeite
nemen om goed geïnformeerd te zijn zodat je ten volle begrijpt wat je te zien
krijgt. Het museum doet me beetje aan het oorlogsmuseum van Hanoi denken. Ze
zijn vooral vol van hun nationale helden die er in geslaagd zijn deze
gigantische lap grond van Chili te onttrekken. Dat was trouwens ook de bestaansreden
van El Chalten, ons vorige dorp, opgericht in 1983 nota bene. Goed, we krijgen
steekkaarten te zien van de bekendste gletsjers, een 3D gletsjerfilm, de
opwarming van de aarde is aan de orde, en de mens als grote boosdoener die de
aarde regelrecht naar zijn ondergang stuurt. Echt zoveel wijzer worden we niet.
In dezelfde hal is ook de ingang voor de ijs-bar. Geen
ijsjes-bar, een ijs-bar. Een bar volledig gemaakt uit ijs. De entrance fee is
evenveel als voor het museum. Alle bezoekers die tot hier komen zijn louter
geïnteresseerd in de ijsbar en laten het museum links liggen. Wij slaan de
ijsbar over. Vreemd hoe beide zaken in hetzelfde gebouw gehuisvest zijn, tot
zover het ecologische inlevingsvermogen van de bezielers van dit complex.
Terug naar de hostal, blog bijeentippen, eten en vroeg onze
nest in. Morgen vroeg dag voor de gourmet.
Ze komen ons op
een veel te vroeg en een half uur te laat oppikken aan ons hotel. Whats new.
Minibus in, nog wat toeristen inladen en dan een uurtje tot aan de haven. Er is
een probleempje met de boot die ze normaal gezien gebruiken voor deze
rondvaart. We gaan op een grotere, een echt cruiseschip met zon 20 kajuiten.
We hebben plek met hopen, we zijn maar met 25 deelnemers. Thee, koffie,
croissants en cake als ontvangst. Leuk, we mogen de toiletten van de kajuiten
gebruiken, verleidelijk om niet even op zon bed te gaan liggen.
We varen tussen
de bergen door en als eerste merk ik de ijsbergen op, Capitan, Iceberg Ahead!.
We willen hier geen Titanicske doen. Ze zien er zo mooi en lief uit, maar als
je beseft dat slechts10% boven het oppervlak zit begrijp je dat het eigenlijk
gigantische mastodonten zijn. Ze zijn afkomstig van de Upsala-gletsjer. Ne
grote, ik bespaar je de technische details. Het einde van de gletsjer drijft op
de Brazo Upsala, een 700m diep meer. Deze gletsjer trekt zich pijlsnel terug,
dat verklaart het mijnenveld aan ijsbergen. Om dezelfde reden kunnen we niet
tot aan het gletsjereinde zelf varen. OK even van op afstand bewonderen, het
blijft onwezenlijk zon ijsrivier die het dal in stroomt.
We varen nu
naar de tweede gletsjer, de Spegazzini. Zoek het op als je me niet gelooft.
Daar kunnen we wel vlak bij komen. De motoren worden stilgelegd en we worden
uitgenodigd voor de lunch op het onderste dek. Het achtersteven heeft gigantische
ramen en we hebben een lunch with a view. Impressionant. We zijn hier blijkbaar
niet alleen, een ander schip komt ons vergezellen. Het is de kleine catamaran
met 300 van onze not so close friends op. We toosten eens met ons glas wijn.
Heel erg blij dat we daar niet opzitten.
Het
gourmetgedeelte start traditioneel met Empanadas met een frisse
paprika-tomaat-ajuindressing. Daarna volgt een plank overladen met kazen en
fijne vleeswaren, het smaakt maar het is teveel voor ons beiden. Wijn naar
believen. Als ze komen afruimen krijgen we nieuw bestek. We weten meteen hoe
laat het is en kijken elkaar verbaasd aan. Menen die dat? Jawel hoor, de
hoofdschotel volgt, een lamsstoofpotje. Daarna nog twee desserten. We willen
niet onbeleefd zijn en doen ons uiterste best.
Na de lunch
kunnen we op een stop meegaan voor een kleine tocht, t zal nodig zijn denk ik
schuldig. We hiken de volledige 200m tot aan de Bahia Puesto de las vacas. Een
hutje waar koejagers verbleven. Hun taak: wilde gemuteerde koeien afschieten,
want die eten het bos op, en de kadavers ook meenemen want anders komen er
teveel poemas. Ze hebben een contract van 16 jaar, niemand hield het hier
langer uit dan 4 jaar. Heeft blijkbaar ook te maken met het feit dat ze maar om
de 3 maanden bevoorraad werden. De helft van de tijd werden ze dan nog eens
vergeten. Soit, we hiken terug naar de boot, ik, met nu nog een half schuldgevoel
over, klauter aan boord. Als we de enquête invullen, beantwoorden we in alle
eerlijkheid de vraag Wat vond u het meest indrukwekkende aan deze trip met
de lunch. Terug naar de haven en met de minibus terug naar El Calafate.
Iets minder
vroeg en met iets minder vertraging verschijnt er weer een minibus (hoezo, we
vallen in herhaling?). Deze XL Tour wijkt van de standaard route af, waardoor
we de massa omzeilen, zo werd ons beloofd. De route begint langs een gravel
road en we passeren een aantal estancias. Dit zijn megaboerderijen (sommige
hebben 70.000 ha grond) die origineel voornamelijk schapen hadden rondlopen. De
wol werd echter te goedkoop waardoor de meeste gedwongen werden hun
activiteiten stop te zetten. Hetgeen nog overschiet wordt vooral gebruikt om
toeristen te herbergen. Er volgt nog een hele uitleg over de regering die
protesterende estancia-uitbaters vermoordde, maar het merendeel daarvan ontgaat
ons door een combinatie van minibus-op-gravel en het spanglish door een krakende
microfoon van de gidse.
En dan komen we
aan de Perito Moreno-gletsjer, de topattractie van El Calafate. Over deze
gletsjer toch een woordje extra. Het is één van de weinige gletsjers ter wereld
die niet krimpt. Sommige jaren groeit hij zelfs zo hard dat de ijsmassa de
tegenoverliggende oever bereikt en zo de rivier afsluit. Als de druk van het ingesloten
water te hoog wordt (tot 30m boven standaard niveau), breekt heel de ijsmassa
op dat punt af en begint alles van voor af aan. Moet een indrukwekkend
schouwspel zijn. Op dit moment is de zij-arm nog niet afgesloten, dus t zal niet
voor vandaag zijn.
Op die
tegenoverliggende oever is een volledig pad aangelegd waardoor je de gletsjer
van alle kanten kan bekijken. Het is indrukwekkend. Doordat de gletsjer zo snel
schuift, 2 meter per dag, breken er vooraan veel ijsschotsen af, het is een
constant gedreun. We voelen ons nietig, we staan zo dicht bij de enorme
ijsmassa, die lijkt recht op je af te komen. Je hoort het hele gevaarte heel de
tijd kraken langs alle kanten.
In de namiddag
hebben we nog een boottrip tot vlak aan de wand. Beetje overtoeristische
bedoening maar kom, het blijkt uiteindelijk wel de moeite waard. We maken nu
wel onderdeel uit van de 300 best friends. We varen naar de 70-m hoge ijswand
en aanschouwen hem nu vanop het wateroppervlak. 70m, dat is al wat. Op een
bepaald moment dondert er een enorme brok naar beneden, ter grote van een
appartementsgebouw. De langgerekte metershoge golven die ontstaan wanneer het
ijs in het water terecht komt, komen dreigend op de boot af. Iedereen grijpt
iets vast als de golven inslaan. Ze doen de boot hevig op en neer gaan.
Eens terug in
El Calafate krijgen we van de organisatie nog een gratis biertje in een organic
brewery, met empanada. Het is duidelijk dat ze beter zijn in het maken van
empanadas.
Bij deze hebben
we El Calafate ook weer gehad. Ik heb vanmorgen een Calafate-bes gegeten en volgens
de legende zal ik nu altijd willen terugkomen. Ik ben benieuwd. Toch even dat
kleine beetje gletsjer-moeheid kwijtraken. Morgen naar Puerto Natales (Chili
again) met . de bus.
We vertrekken
met 2 volgeladen bussen richting Chili. De 2 plaatsen achteraan zijn die van
ons. Comfortabel, veel beenruimte en de stoelen kunnen naar achter. Dat spreekt
niet voor zich voor de laatste rij, weten we uit ondervinding. Wij zijn heuse
Patagonian bus experts aan het worden. Maar nu komt het dus wel goed voor de
komende 5u. Het is stillekes op de bus, iedereen probeert zijn nacht nog wat te
verlengen. We rijden door het ons ondertussen zeer vertrouwde landschap van
pampas en dappere guanacos die uitdagend vlak voor de bus de weg op springen.
Diegene die als laatste weer wegspringt is de durfal van de dag, de rest wordt
dan schertsend uitgemaakt voor bange pampahaasjes. Wat moet een guanaco hier
anders doen om de wijfjes te imponeren?
We komen aan
een wegversperring, iedereen moet van de bus. De bagageruimte wordt opengemaakt
en honden doorsnuffelen alles. 2 Israelis moeten voor de ogen van de 45 andere
reizigers al hun bagage uit hun rugzak op straat uitstallen, ze zijn er niet
mee gediend. Een gemiddelde backpacker loopt ook niet rond met zijn sjiekste en
properste kledij natuurlijk. Er wordt niets gevonden. De hond gaat nog even de
bus op en begint daar van zijn oren te maken. De buschauffeur komt kwaad terug
van zijn bus en roept in het Spaans dat het toilet alleen maar bedoeld is voor
de nummer 1. Gezien de bus vol toeristen zit, is er nauwelijks iemand die
doorheeft wat het probleem is. Enfin, iedereen terug de bus op en we zetten de
reis verder.
Uiteindelijk komen
we aan de Argentijnse grens. Emigratie-papiertjes invullen en gaan aanschuiven.
Voor ons bus 1. Dat gaat hier nog even duren. Personenwagens worden tussendoor
bediend dus onze rij schuift nauwelijks door. Niet moeilijk, in één keer 100
man droppen aan een kotje met 1 overheidsbediende. Die man stempelt langzaam en
plichtsbewust tot zijn hersenen volledig moes zijn. Op een dag vind je de job
van je leven
Dan rijden we
door niemandsland tot aan de Chileense equivalent. Immigratiepapiertjes
invullen, aangifteformulier invullen, 2e set immigratieformuliertjes
invullen, ik heb op de duur zoveel keer hetzelfde ingevuld dat ik bij geslacht
voor mezelf M aanduid. Ik verbeter het snel, maar deze korte identiteitscrisis
gaat ongetwijfeld een vragende blik opleveren.
Volgend kotje
met 1 overheidsbediende. En maar stempelen. Zijn collega doet het deel van de
uitreizende mensen. Die man heeft geen klanten en kan dus rustig TV kijken.
Chili=geen vers
eten binnenbrengen dus alle, maar dan ook alle bagage moet gecontroleerd
worden. Gelukkig staat er hier een scanner, ik zag ze daar al manueel aan
beginnen. Als we eindelijk volledig bestempeld zijn, is het 2,5 uur later,
waardoor we met meer dan 2u vertraging in Puerto Natales aankomen. Hoe flikken
ze dat toch altijd om er zoveel naast te zitten.
Onze hostel
blijkt van het nieuwere soort te zijn, de badkamer blinkt (met regendouche en horizontale
aquajets) en er is een leuke lounge-ruimte met zicht op, ja probeer er hier maar
eens naast te kijken, de Andes. We selecteren en posten nog de fotos op de
blog en gaan dan op zoek naar eten want dat is er weer overgeschoten met die
lange busrit.
Zoals jullie
kunnen zien op het kaartje, begint het vaste land op zn einde te lopen. Het
wordt dus dringend tijd voor een plan op langere termijn. Het plan is om op
29/03 in Costa Rica te zijn, dus dat geeft ons nog tijd om iets tussendoor te
doen.
Vandaag dan ook eens geen
uitstappen. Na eergisteren met een Amerikaan te hebben gesproken, kwamen we
toch weer even in de verleiding om een cruise naar Antarctica te gaan zoeken.
Maar met het budget dat we daaraan zouden spenderen, zelfs in last minute, kunnen
we nog vele andere dingen doen op deze reis. We besluiten van het niet te doen.
Aan de ontbijttafel speelt er trouwens een documentaire over Antarctica en
daarmee troosten we ons, zo hebben we het ook een beetje gezien. Wat we ter
compensatie wel willen doen is een cruise vanuit Punta Arenas via Cape Horn
naar Ushuaïa. We koersen nog snel naar een lokaal boekingskantoor, dat ons
meldt dat de last-minutes hiervoor pas maandag bekend gemaakt zullen worden.
Dan slaat de klok 13u, het is zaterdag, dus alles stopt hier. Winkels dicht,
geen communicatie meer mogelijk. Zullen we maar wachten tot maandag en hopen
dat er tegen dan nog plaatsen vrij zijn. En zo stopt ook onze verdere planning,
want een eventuele trip naar de Galapagos zouden we daar dan nog kunnen
achterplakken, maar ja, eerst dit in orde krijgen voor we de verdere planning
kunnen aanpakken. Wachten, dat kan je dus duidelijk leren.
Als we gisteren
na ons avondmaal nog even nakeuvelen in het salon, zijn we live getuige van een
duidelijk heel leuke Montfort-schoolfuif in Kontich Kaz, de tesjnologie staat
voor niets deze dagen. Leuk dat de harde kern van het Party Comité aan ons denkt
en even inlogt vanop de fuif.
Vandaag gaan we
naar het Torres del Paine Nationaal Park. De Torres zijn granieten pilaren die
tot 3000 m boven de zeespiegel uitsteken. Ze markeren meteen ook het einde van
de Andes. Zeer geliefd bij hikers omwille van de W-route en de Paine-route,
respectievelijk 4-5 dagen of 7-9 dagen hiken. We hebben niet veel zin in de
hele voorbereiding, zijnde hoofdbagage ergens stockeren, kampeermateriaal gaan
huren etc, en daarenboven zijn de weersvoorspellingen voor vandaag en de komende
dagen allesbehalve. Dus we kiezen voor de easy way en boeken een full day
georganiseerde trip. Als de wekker om 6u15 afgaat, voelt het aan alsof we
effectief gisteren zijn gaan fuiven. Ontbijten en buske op. De rit naar het
park zal zon 2,5u duren. Ondertussen lijkt het toch een beetje op te klaren,
misschien hebben we geluk.
Onderweg worden
er regelmatig wild-life stops gehouden. Het betreft vnl de ons reeds welbekende
guanacos en ñandus. Deze dieren zijn duidelijk niet voor iedereen zo vanzelfsprekend,
de bus reageert euforisch als we de eerste dieren spotten. We beginnen ons dan
ook af te vragen hoe die mensen hier zijn geraakt, uit de lucht gevallen? Misschien
zit ik er niet eens zover naast. De Française voor ons is een spektakel op zich,
bij elk dier dat ze ziet, roept ze vertederend oooh, alsof den bloemekee van
het vuurwerk is aangevat, en ze houdt dat vol, de ganse rit, zelfs na de 120ste
guanaco. Wij krijgen er helemaal de slappe lach van en beginnen op de duur te
wijzen naar dingen die er niet zijn. Het heeft toch zijn charmes, die
groepsuitstappen.
We krijgen af
en toe het onderste gedeelte van de Torres del Paine te zien, maar ze komen
niet helemaal uit de wolken. Tja, aan het weer kunnen we niets veranderen hé.
Als we aan de
inkom komen, is het weer hetzelfde, wij betalen 10x de inkomprijs van een
Chileen. Ik kan snappen dat er een onderscheid gemaakt wordt, die mensen
betalen uiteindelijk ook de belastingen, maar dit is toch wat overdreven.
Echter de gewone gang van zaken hier.
Onze
voorlaatste stop voor de lunch is de Salto Grande, een uit de kluiten gewassen
waterval, met zicht op de Cuernos del Paine. Als we bijna aan de waterval zijn,
staat er een waarschuwingsbord voor hevige windstoten. Dat hadden we al in de mot
ja, het haar waait van ons hoofd en echt praten lukt niet want ook de woorden
worden weggeblazen. Op een uitkijkpunt gaat de wind onaangekondigd dubbele
vitesse en wordt hij zo sterk dat we meters opzij worden gegooid. Met moeite kunnen we het
evenwicht bewaren. Dit is niet normaal, nog nooit zon sterke wind gevoeld,
niemand blijft recht, zelfs de zwaargewichten niet. Iedereen zit nu gehurkt,
wachtend tot de kracht afneemt. Daarnet stond nog een man gevaarlijk dicht bij
de afgrond van de waterval, t is te hopen dat hij in de juiste richting is
geblazen. Het waarschuwingsbord had dus wel degelijk waarde en nu begrijpen we
ook waarom in alle omschrijvingen van de hikes wordt aangeraden om
wandelstokken mee te nemen, zodat je beter bent opgewassen tegen deze
onverwachte extreme windstoten. Iedereen snelt terug naar de minibus, lekker
comfortabel, en dan gaan we lunchen.
We delen de
tafel met een Zwitser en een Duitser. De Zwitser blijkt net de cruise te hebben
gedaan waar wij al van thuis op zitten te kwijlen, maar dan in omgekeerde
richting. Hij is dol enthousiast. Wij doen nog maar een extra schietgebedje
voor een mooie last minute morgen maar hopen er niet echt op.
Tegen dat we
terug buitenkomen is het weer helemaal om zeep. Dikke wolken rollen van het
bergmassief en er is niets meer te zien. Het regent, hagelt, gletsjert of we staan
in de wolken, dat is niet meer duidelijk.
De volgende
bezienswaardigheid is een wandeling naar een uitkijkpunt aan het Grey-meer en
op de Grey-gletsjer, zo mooi door onze gids in het Engels aangekondigd als and
now we will make a walk IN the lake. Lijkt me een uitdaging. De Zwitser maakt
terecht de opmerking This should be referred to as diving?. Door de
gietende regen krijgt de mens bijna nog gelijk ook. Na een half uur is de pret
eraf en beseffen we dat er toch niets te zien gaat zijn. De gids is blijkbaar
ook wijselijk op de minibus achtergebleven. Dus we keren terug. Blij dat we
niet ingetekend hebben voor meerdaagse tocht.
Als laatste
rest ons nog een bezoek aan de Milodon-cave, een grot waar ze resten van een
prehistorisch beest hebben aangetroffen. Behalve een stenen replica en wat
haren van de desbetreffende milodon, is er weinig meer te zien dan een gat in
een rots. Ah ja, maar dat is de definitie van een grot zeker?
En dan terug
naar Puerto Natales. Best vermoeiend, zon hele dag rondgeleid worden.
Onder het
hoofdstuk er zijn geen zekerheden meer.
Als ik vroeger
al eens met licht ironie zei: Ja hoor, en bananen die zien blauw en stenen
kunnen drijven dan moet ik dat nu noodgedwongen herzien. Die blauwe banaan heb
ik nog niet opgemerkt, tot hiertoe, maar ik heb al wel hele rotsen zien
voorbijdrijven, zij het gevangen in glesjerijs. Ongetwijfeld draagt hun paus
hier een broek en schijten de beren náást het bos.
Nog een
verschil met onze regio: In België is het meestal zo dat, of de zon schijnt, of
het regent. Slechts als het kermis in dhel is, is dat anders. Hier niet, hier
is het alle dagen feest daarboven. Zon en regen zijn twee fenomenen die niets
met elkaar te maken hebben. Je hebt ook geen wolk nodig boven je hoofd. Het water
wordt wel van andere contreien aangeblazen. Strange it is.
We gaan deze
voormiddag langs het bookingskantoor dat ondermeer tickets verkoopt voor de
Australis cruise. Een 4-daagse trip van Puntas Arenas naar Ushuaia. We staan er
niet speciaal vroeger voor op en haasten ons niet. We gaan er van uit dat er
ofwel geen last minutepromoties worden aangeboden of dat de boot ondertussen
vol zit. Onderweg besluiten we dat we toch maar proberen aan boord te geraken
als er nog plek is, last minute of niet. We zijn dan ook al helemaal tot hier
gekomen en het is weinig waarschijnlijk dat we hier nog eens langs komen.
We lopen
binnen, de dame herkent ons en doet meteen teken dat er promoties zijn. We zijn
benieuwd, alles is beter dan de volle pot te gaan betalen. En Yes, JACKPOT, het
zit ons mee. We betalen minder dan de helft van de originele prijs.
Supercontent zijn we, deze trip stak onze ogen al uit van voor dat we
vertrokken waren. Meer zelfs, één van de redenen om zo traag Zuidelijk te af te
zakken was om te proberen met een last minute mee te kunnen op een expeditie of
cruise nu het seizoen hier op zijn einde loopt en de scholen terug van start
zijn gegaan.
Met onze gouden
tickets in de hand lopen we blinkend buiten. Nu kunnen we ook de rest errond regelen.
We duikelen in de bits en bytes van www en tegen de middag aan krijgt het
vervolg vorm. Nog geen paar uur later krijgen we bevestiging van onze volgende
rondvaart in de Galapagos-Archipel. Rest ons enkel wat vluchten te boeken en we
zitten gebeiteld tot einde maart. Komt helemaal goed.
Time flies when
youre having a blast.
We kwamen al te
weten dat Chileens Patagonië de 2e grootste exporteur ter wereld is
van zalm, na Noorwegen. Puerto Natales heeft een haven, verse vis is alom
vertegenwoordigd en bovendien heel smakelijk. We aten hier al een aantal
voortreffelijke stukken zalm en heek. Die brengen ze in gelijkaardige porties
als het vlees, maar dat vinden we minder erg, dat kunnen we beter te baas. Dé
specialiteit is echter king crab. Die bereiden ze op verschillende wijzen,
gisteren eentje geprobeerd, een soort van ovenschotel met stukjes king crab
vlees vermengd met kaas, brood, witte wijn, room, stevige kost maar heel lekker
(chupe de centolla). En dat voor de prijs van een standaard vidée met frietjes
bij ons.
Morgen naar
Punta Arenas, vanwaar zaterdag onze boot vertrekt. Jullie zijn bijna verlost
van de B&Bs! En daarmee bedoelen we zowel de Bed & Breakfast als de Bus en Berg-ervaringen.
Het weer is
helemaal om zeep, vannacht nauwelijks een oog dichtgedaan door de wind, bij
momenten echt overtuigd dat het glas uit het raam ging vliegen, je zag de
reflectie gewoon verbuigen alsof je in een spiegelpaleis was. Gisteren is het
nauwelijks gestopt met regenen.
We bussen op
ons gemak naar Punta Arenas, met zoals steeds een bende zuigvissen voor ons.
Doet dat thuis, nie op een bus, straks plakt ge vast of haken de blokjes in
elkaar. Dat krijg je niet uitgelegd. Het weer blijft zoals het is, al is door
de wind vnl de rechterkant van de bus slachtoffer van de geselende regenvlagen.
Aangekomen in
Puntas Arenas, taxi in en naar onze bungalow. We moeten toegeven, het is
dubbel. Veruit het minst inspirerende uitzicht dat we in maanden hebben gehad,
nl een muur. Maàar, met veruit de best voorziene keuken in maanden, mét dampkap
en zo blijkt later, met prima ontsmette keukentools. Alleen ontbreekt er een
tafel. Er is enkel een kleine toog met enkele te lage krukken om aan te eten. Sneeuwwitje
kan nu elk moment binnenwandelen.
Eens geïnstalleerd
gaan we naar de supermarkt, das even aanpassen. Het stinkt hier naar
uitlaatgassen, er wordt getoeterd, er zijn verkeerslichten, hoe zat dat ook alweer?,
reclameborden en veel volk op straat. Alle geneugten van een echte stad. Oeps,
even vergeten dat we de laatste maanden in een redelijk solitaire omgeving
hebben vertoefd.
De supermarkt
is de kers op de taart. De Delhaize op 31 december is er niets tegen. Of je nu
vlees wil, of brood, er staat minstens 20 man voor u aan te schuiven. Aan de
kassas is het nog veel erger. We begrijpen nog steeds niet vanwaar die
supermarkthetse komt. Alsof die maar 2u per dag open is. Ook opmerkelijk, hoe
dichter bij de kassa, hoe meer je alle mogelijke artikelen door elkaar in de
rekken vindt. Manier van winkelen: je gooit je kar vol en terwijl je
aanschuift, begin je te selecteren. Wat je dan toch niet nodig hebt, leg je ter
plekke tussen andere dingen neer. Al dan niet opengedaan, geproefd of leeggedronken.
Eens je aan de kassa bent en de teller van je rekening begint te lopen, kan je een
tweede selectie doorvoeren. Aan elke kassa ligt dan ook standaard een hoop
achtergelaten aankopen, gaande van rollen toiletpapier tot ontdooiende
diepvriesgroenten. Apart.
We wilden nog
naar een Farmacia gaan met een uniek beproefd recept voor antizeeziektepillekes
dat we van een Edegemse zeebonk doorgestuurd kregen, maar we vermoeden dat we
dat niet gerealiseerd gaan krijgen dus laten dat maar zo. Of dit een goede
beslissing was verneem je later wel.
Eindelijk terug
thuisgeraakt met de aankopen, lekkere spaghetti gegeten, filmke gezien, toch
tot halverwege
Naar Punta
Arenas kom je om een boottocht naar pinguïn-kolonies te maken. Gezien wij dat al
op onze cruise gaan doen, komen wij hier voor de goeie internet en om vluchten
etc te boeken helemaal tot in Costa Rica. Het regent toch weer pijpenstelen,
dus geen weer om buiten te komen.
Eerste
opdracht: onze cruise op de Galapagos betalen. Blijkt niet zo voor de hand
liggend te zijn als je enkel online banking ter beschikking hebt en de
tegenpartij niet via Credit Cards werkt. Even skypen met KBC en zij zouden dit
voor ons wel kunnen regelen, al kost het tijd om geld van België naar een
US-rekening door te sturen, tot meer dan een week. Maar goed, dat laten we dan
verder aan hun deskundigheid over.
En dan de vluchten. We
houden het vandaag beperkt, van Ushuaia tot op de Galapagos, en van daaruit
terug naar mainland Ecuador. Kwestie van nog een beetje te weten wat we doen.
Kleinigheidje? Dat had je gedacht. De officiële websites van de leading
airlines zijnde Lan&Tam en Aerolineas Argentinas lopen langs alle kanten vast.
Ze zijn duidelijk niet getest in de Engelse versie, voor Europese
betaalkaarten, of voor buitenlandse paspoorten. Combinaties blijven uiteraard
mogelijk. We proberen via verschillende platforms, verschillende talen en
verschillenden betalingswijzen. We geraken er niet door dus zijn we aangewezen
op 2 iets of wat dubieuze third party internetbookingsites. Soit, 5u later
hebben we een officieel ogend ticket van Ushuaïa naar Buenos Aires en dus 2
minder officiële bewijzen tot in Ecuador. Maar goed, hope for the best, het
ziet er naar uit dat dit stuk in orde is. Even uitblazen, we zien al redelijk
scheel op de invulformulieren, morgen volgt dan sessie Quito (Ecuador) naar
Costa Rica naar Peru. Ok, we geven toe, we hadden er meer logica kunnen
insteken. Wie van plan is ooit tot hier te komen, onthoud, de goedkoopste
vlucht die je zal boeken is die van Europa tot hier.
Eerste check s
morgens, is de betaling voor de Galapagos-tour uitgevoerd? Nee, zo blijkt, KBC
mist nog een adres. Verdorie. Met het tijdverschil tussen België-Chili-Ecuador
lukt het ons pas die informatie door te geven tegen 16u30 Belgische tijd. Te
laat om vandaag nog te verwerken zegt KBC, internationale betalingen worden
voor 16u ingegeven. Lap, weer 24u kwijt en er is nog geen dollarcent over de
oceaan gevlogen. Maar ze beloven ons plechtig om dit als eerste vrijdagochtend
uit te voeren. Wij zetten alvast de wekker.
Het boeken van
de vluchten verloopt zo moeizaam, dat we even denken om Peru te laten voor wat
het is en vanuit Costa Rica verder naar boven te vliegen en een stuk Amerika te
doen. We laten het even rusten en gaan als ontspanning naar de kapper. t Is
dringend nodig. Hoe kan je langs de buitenkant zien of het een betrouwbaar
kapsalon is? Gezien onze coupes niet zo uitdagend zijn, vertrouwen we maar het
enige salon dat niet aan de siësta meedoet.
Ik leg uit dat
Mike geen Spaans spreekt en even zal tolken. De kapster kijkt Mike
ongeloofwaardig aan, geen Spaans? Wat is er mis met die jongen? Vanaf dan wordt
Mike geknipt en behandeld alsof hij een doofstomme kleuter is. Op het einde van
de beurt wordt de tondeuse bovengehaald. Mike herinnert zich de militaire snit
die hem ongewild in Laos is aangemeten blijkbaar nog vers want ik moet
tussenbeide komen. Pas als er uitgelegd is dat het maar om een beetje afwerking
gaat zijn de gemoederen bedaard en kan de knipbeurt verder worden gezet.
Ook bij mij
verloopt alles vlot en een uurtje later staan we fris en proper terug buiten.
Amai, was die wind daarvoor ook al zo friskes? Even wennen. Toch een paar
opmerkelijke verschillen met België: mannenhaar wordt niet gewassen voor het knippen,
dat van vrouwen wel. En de sociale bestaansreden van een kapper is nog belangrijker
dan bij ons. Naast ons werd het haar van een jong meisje terug in model gelegd.
Meer niet. Er werd vnl veel lawaai gemaakt en met een stijltang gezwaaid, maar
na haar kapbeurt zag ze er in onze ogen exact hetzelfde uit.
s Avonds stuur
ik uit nieuwsgierigheid een mail naar een aantal Nederlandse
camperverhuurbedrijven die gespecialiseerd zijn in Canada, om eens een idee te
krijgen van wat ze te bieden hebben. Blijkt dat voor de periode mei tot half
juli de beschikbaarheid zienderogen slinkt en we snel gaan moeten beslissen.
Ok, weer een taak bij voor morgen.
Voor dag en
dauw staan we op om, indien nodig, KBC nog bij hun nekvel te grijpen voor ze in
middagpauze gaan. Een vlugge check op de computer en dan kunnen we vaststellen
dat de betaling eindelijk aan zijn overtocht is begonnen. Toch eens heel
benieuwd wanneer dat op die US rekening gaat terechtkomen.
We hebben ook
antwoord van een aantal camperbedrijven. 1 Steekt er ver bovenuit, met mooi
uitgewerkte voorstellen en een pak nuttige informatie. Echter ook met de
melding dat beschikbaarheid zeer beperkt is en het dus snel moet gaan. Hun
voorstellen bevallen ons wel, zij hebben een soort van Run-off Fleet optie,
waarbij zij verzekeren dat je 1 van de 3 voorgestelde campers hebt, alleen weet
je op voorhand niet dewelke. Gezien ze ons alle 3 praktisch lijken, vragen we
hen dan ook om daarmee een concreet voorstel uit te werken.
Dan terug naar
de vluchten. Hetzelfde verhaal als eergisteren, de lokale websites willen voor
geen meter mee en dat zorgt voor de nodige frustraties want wachten doet de
prijzen stijgen. Soms ogenblikkelijk. Het is dan ook al ver in de namiddag als
we eindelijk alles geboekt hebben, zij het weer via allerlei tussenwebsites. Wat
een administratie dat een mens daarvan moet bijhouden, jongens toch. We voelen
ons op dit moment meer reisbureau dan reizigers.
En dan komt er
nog een verrassing uit de mouw, euh de mailbox, de betaling voor de
Galapagos-trip is toegekomen op de rekening in Amerika! HUUUH? Dat is vanmorgen
pas vertrokken in België?? Zelfs tussen 2 Belgische banken lukt dat zo snel
niet. Maar, dat maakt dat wij morgen met een gerust hart aan onze Beagle-kanaal
trip kunnen beginnen.
Of we op het
water internet gaan hebben is zeer twijfelachtig, dus waarschijnlijk horen jullie
ons pas terug op 11e maart!!
Punta Arenas is
niet de moeite om fotos van te posten. Ik maak dat achteraf wel goed.
Om 13u kunnen we
inchecken voor onze boottrip. Dat loopt vlot, hoewel we een beetje uit de toon
vallen met onze twee grote rugzakken en onze jeugdige leeftijd. Tussen dit
publiek is dat geen ironie. We hangen nog wat rond in Punta Arenas tot we
uiteindelijk aan boord mogen. De boot zelf is netjes, modern, niet te groot (5
verdiepingen). Benieuwd wat voor kajuit we zullen krijgen, met zon last minute
weet je nooit. En we treffen het lang niet slecht, helemaal vooraan in de boot,
ver weg van trappen, motoren etc. Met een mooi uitzicht door een immens raam en
meer dan voldoende ruimte. Mike kan het weer niet laten en staat 3 minuten
later de douche al te testen, terwijl de helft van de passagiers nog niet eens
aan boord is. De beste douche sinds lang, volgens de expert.
Om 19u is het
bijeenkomen geblazen voor de welkomstdrink, safety instructions, voorstelling
van de crew en informatie over de trip. De slides voor deze laatste presentatie
lijken een beetje door elkaar gelopen te zijn. Het eindigt met ons favoriete
gedeelte: de vragenronde. Altijd een hilarisch moment. Iemand vraagt of we ook
op open zee varen. De presentatrice antwoordt dat we de 2e nacht
gedurende een paar uur inderdaad op open zee zullen zijn en dat het aan te
raden is om die nacht met je reddingsvest aan te slapen. De stilte die volgt in
de ruimte is prachtig. En de presentatrice speelt het goed. Ze wachten minstens
een halve minuut voor ze eraan toevoegt dat het een grap is. De opluchting
verspreidt zich hoorbaar door de zaal. Zalig.
En om 20u zijn
we weg, vergezeld van een prachtig avondlicht. De boot vaart opvallend stil, je
voelt of hoort de motoren niet.
Iedereen heeft
een vaste tafel voor de maaltijden, dat kan meevallen of tegenvallen. Wij
krijgen een tafel van 4 toegewezen waar al 2 mensen aanzitten, een vrouw uit
Washington en een man uit Canberra (Australië). Het zijn leuke mensen en er is
veel te vertellen. De man is 2 dagen voor de afvaart van de cruise in zijn
hostel van de trap gevallen, en zijn voet zit in het gips. Maar met behulp van
krukken en de gedienstige crew komt hij overal. Alleen de excursies zullen niet
lukken, zegt hij met spijt in zijn hart. Dat kan ik me inbeelden. Helemaal tot
hier reizen en dan niet uit de voeten kunnen, lijkt me frustrerend. Het is een
voortreffelijke en gezellige maaltijd. Achteraf horen we van een ander koppel
die een tafel delen met een koppel Chinezen die geen letter Engels spreken. De
conversaties zijn daar beperkt. Er wordt nog een toespraak gehouden waarbij we
te weten komen dat er 19 verschillende nationaliteiten aan boord zijn. Als ze
afroepen waar de Belgen zijn, steken we even enthousiast als al de rest onze
handen in de lucht. Part of the show.
Na het eten
drinken we nog een afsluiter in de bar, daar kan je alles krijgen, tot de
zotste combinaties, wat je maar wil. Zo zien we een Amerikaan die ongeveer alle
drank laat mixen met Baileys, zoals bijvoorbeeld een muntlikeur. De kleur
alleen al benieuwd hoe die zich morgen gaat voelen. Zijn vrouw waarschuwt hem
nog dat ze hem om 7u uit zijn bed zal sleuren om naar de gym te gaan (want ja,
dat is hier ook aan boord, op het bovenste dek met ramen rondom rond). Zon
mooie workout had je nog nooit.
De lichte
golfslag wiegt ons in slaap en bezorgt ons een heerlijke nachtrust.
We worden
wakker van de opkomende zon en zitten midden tussen de fjorden. Wauw.
Onbeschrijfelijk. Onvergetelijk. En terwijl we dat denken, flitsen er dolfijnen
in het water voorbij. Onze mond valt nog meer open. Ook al is het nog vroeg, we
blijven voor het raam naar buiten kijken, zo mooi is het.
Na het
uitgebreide ontbijt moeten we om 9u verzamelen voor de eerste activiteit. We
kozen om de zware trekking mee te doen. We zijn goed ingepakt, bottinnen aan,
muts en kap op en daarover de reddingsvest. En dan gaan we aan boord van de
zodiacs die ons naar een eilandje zullen brengen. We zijn nog geen 2 minuten
weg en vlak voor onze zodiac duikt een gigantische zee-olifant op. We zijn
natuurlijk veel te laat voor een foto maar het beeld staat in ons geheugen
gegrift.
Het doet ons ook even stilstaan bij waar we ons eigenlijk bevinden, op
het einde van de wereld, in een rubberboot tussen de ijsschotsen. Hier geraak
je niet zomaar, hier zijn geen wegen, geen afval, geen hutjes, geen andere
boten of vuurtorens of boeien, geen enkel spoor van de mens op deze planeet.
Tijd wordt hier anders berekend. Hier is geen
technische evolutie, geen bouwstijlen, geen cultuur. De laatste keer dat er
hier iets veranderde is 12.000 jaar geleden. Toen de laatste ijstijd op zijn
einde liep en de toenmalige gletsjers fjorden werden. Je wordt er stil van. In de verte zien we
talrijke gletsjers. De wandeltocht zelf is niet zo zwaar op zich maar het steile
pad is modderig, slibberig en ligt vol met wortels waarover je uitschuift.
Ongeveer iedereen gaat ergens wel tegen de vlakte. Om sommige plaatsen hangen
koorden om jezelf recht te houden. Gedurende de hele trip worden we vergezeld
van condors die ons overcirkelen, wachtend op een hapje?
Na de wandeling
keren we met de zodiacs terug naar de grote boot. Maar er moet onderweg nog ge-aperitiefd
worden. Op een ander eilandje gaan we aan wal en daar staat zowaar een geïmproviseerde
bar waar je chocomelk met een scheut whiskey en gletjserijsblokken kan krijgen.
Hoe zot is dat. Wij laten de chocomelk echter achterwege, teveel calorieën.
Terwijl we van de whiskey genieten ontmoeten we een Brusselaar. Ha, die hebben
we gisterenavond niet zien wapperen tijdens het eten, betrapt! De man is
reisleider van beroep. Als we vragen wat hij tot hiertoe van de cruise vindt,
antwoordt hij dat het ok is maar toch niet zo sjiek, en zeker niet voor hetgeen
het kost. Moeilijk moment verklappen dat we de helft hebben betaald nee, we
laten dat voorlopig maar zo. Das zo leuk aan een last minute, de service is
hetzelfde voor iedereen en wij genieten dubbel.
Vanmiddag staat
dan een bezoek aan een pinguïnkolonie op het programma. Eerst even siësta na
dat Italiaanse lunchbuffet.
Na de siësta
terug heel de resem kleding aan, met nog een paar extra lagen want we zitten
gedurende een uur stil in de zodiacs, en dit is de Middellandse zee niet. De
wateren zijn nu een stuk ruiger dan bij de uitstap van vanmorgen, het duurt dan
ook niet lang of iedereen is doorweekt en compleet verzilt. Regelmatig slaat
een golf de boot binnen. Voeg daarbij nog een stevige ijswind en regelmatig een
regenvlaag, het was opvallend stil in de bootjes. Kan ook komen door het alweer
indrukwekkende schouwspel van water, zon en wind. Het is een uitdaging om een
foto te nemen waar geen regenboog opstaat. En de regenbogen hebben alle plaats
om zich in hun volledige pracht te laten zien. Opmerkelijk is dat ze veel
platter zijn dan bij ons, heeft dit te maken met de stand van de zon of de
kromming van de aarde die hier anders is? We hebben geen internet dus kunnen
het niet opzoeken.
We krijgen een
hoop vogels te zien en bijhorende uitleg te horen. Als laatste gaan we naar een
pinguïnbaai, en daar zitten er massas. Leuk om hen eens in een natuurlijke
omgeving te zien. Het is moeilijk fotos nemen, de zodiacs liggen niet bepaald
stil en je moet uitkijken voor overslaande golven of je camera is naar de
haaien. Na een uur is iedereen verkleumd en keren we terug. Een zalige warme
douche en we zijn weer helemaal bij de levenden.
In de
voormiddag is er een informatie-toespraak over gletsjers. We laten die voor wat
het is, we kunnen dat ondertussen zelf gedetailleerder vertellen. We zetten ons
in één van de lounge-ruimtes met de bedoeling rustig een boek te lezen. Rustig
is het, maar al gauw varen we het Beagle-kanaal binnen en dat maakt dat het
boek niet meer zo interessant is. De vaargeulen zijn smal, de fjorden zijn
impressionant en de wildlife . is overal. De dolfijnen, die kennen we al. Dan
verschijnen de zeehonden, en masse, dartel en geïnteresseerd. Op de duur is het
zoals de regenbogen, probeer maar eens een foto te nemen zonder.
In de namiddag
gaan we aan wal voor de Phia-gletsjer en een wandeling. De wandeling die we
gaan doen is vol modder, tot aan de enkels of erboven zegt het animatieteam.
Maar so much fun!!! En ze hebben gelijk, wat de modder betreft althans.
Blijven stilstaan is nauwelijks een optie, de modder zuigt je vast. Naargelang
waar je je voeten neerzet, is het eerder tot aan de knieën. Maar goed, helemaal
bovenaan worden we beloond met een mooi uitzicht op de gletser.
Tijdens de
afdaling wordt het weer slechter en tegen we terug op het strandje zijn, hagelt
en stormt het. Maar, de whiskey-choco is aanwezig en verwarmt de innerlijke
mens.
Tussen de
ijsschotsen van de gletsjer door snellen we terug naar onze boot. Daar worden
we vakkundig ontmodderd met de tuinslang. Het vervolg van de route vandaag gaat
door Glaciar Alley, waar je oa de Holanda, Italia, Germania en Francia-gletsjer
te zien krijgt. Per gletsjer worden muziek en hapjes voorgeschoteld
overeenkomstig de nationaliteit van de voorbijglijdende gletsjer. Het leven kan
schoon zijn. Er is echter 1 stoorzender, een stevige bries. Die maakt dat de
boot soms danig scheef gaat en de glazen en flessen tegen de grond kletteren.
Je ziet de windstoten van ver afkomen door het water dat de lucht in geblazen
wordt. Zo weten wij wanneer we de barman ter hulp moeten schieten om zijn
drankvoorraad te redden. Eigenbelang natuurlijk.
We doen s
avonds nog mee met de bingo, maar winnen doen we niet, zelfs niet als de prijs
voor grootste verliezer wordt uitgereikt.
8h s morgens
en we staan helemaal zodiac-klaar op het achtersteven. We kiezen opnieuw voor
de mega high difficulty wandeling. Das goed voor het zelfvertrouwen. Waar we
in El Chalten fluitend werden voorbijgestoken door een paar arrogante pubers
tijdens onze beklimming naar Mount Fitz Roy, of toch het uitkijkpunt daarop,
kunnen we nu met één enkele welgemikte hipshake af en toe wat bejaarden in de
Patagonische laagbegroeiing doen verdwijnen als we die voorbijschieten. 5km en
280m naar boven. A walk in the (natural) park. Op onze zodiacvaart naar de oever
worden we begeleid door een 4-tal dolfijnen die synchroon naast de boot blijven
springen. Alsof we haasje-over aant spelen zijn. We draaien nog een extra
rondje en de dolfijnen volgen feilloos. Als we onze handen in het water steken
kunnen we ze bijna aanraken. Nieuwsgierig zijn ze wel.
We landen als
eerste groep samen met een 50-tal superbinken die het aangedurfd hebben de wandeling
de máxima dificultad aan te vatten. We lopen een verlaten hacienda voorbij en
beginnen aan onze klim. Bij een dam komen we alles te weten over losgelaten
Canadese bevers die heel wat verwoesting in deze bossen aanrichten. Door het
gebrek aan beren zijn ze ondertussen met veel. Een ecologisch verantwoorde
oplossing is er niet direct.
Een uurtje
later zijn we het bos door en beginnen we onze uiteindelijke klim naar het
hoogste uitzichtpunt van de wandeling. Het moet gezegd zijn, mooi, wat een
uitzicht, maar ook, wat een wind. Waar komt die zo plotseling vandaan? Nog geen
5 minuten later staan we kunstjes te doen, door schuin tegen de wind aan te
leunen. De wind wakkert nog verder aan en snoert ons de adem, we moeten gaan
zitten om ons evenwicht te bewaren. Dit is niet meer prettig en de daling wordt
meteen ingezet. Tegen dat we terug aan het bos zijn probeert iedereen zijn
hoofd te beschermen tegen vallende takken of opwaaiend kreupelhout. Als we naar
beneden kijken, zien we dat onze cruiseboot los is van zijn anker en wegvaart. Wat
moeten we daar van denken? Over het wateroppervlak zien we de windvlagen het
water de hoogte inblazen. Heel erg vreemd. Ik ben er nu van overtuigd dat we
niet eenvoudig terug aan boord gaan geraken. Draai of keer het hoe je wil, een
zodiac blijft een opblaasbootje.
Aan de oever
worden we allemaal de hacienda ingeleid, de plaats is opgekocht door de
operator en voor de gelegenheid tot museum omgebouwd. Onze gidsen hebben
contact met het moederschip en blijkbaar zijn de condities momenteel te slecht
om terug te kunnen boarden. Op het schip worden momenteel windsnelheden gemeten
van 60 knopen met vlagen tot 80 knopen. We wachten op betere
weersomstandigheden, blij dat we in het museum beschut zitten voor de wind. We
wachten in luxe, dat wel, de whiskey hot choco combinatie is wel tijdig tot
hier geraakt. Hoelang gaat dit duren? Een uur? Een dag? Ze gaan nooit genoeg
whc bij hebben. Dit is waarschijnlijk de enige dag op heel onze reis dat we
oprecht blij zijn met het thermisch ondergoed dat we meezeulen.
Na flink een
uurtje lijkt de wind even minder te zijn en de beslissing wordt genomen om de
zodiacs los te laten. Dat gaat even duren, heel de boot (170 passagiers) zit op
het eiland en er zijn 5 zodiacs die telkens een 15 man kunnen opladen. Maar nu komt
het huzarenstukje. Mothership ligt niet voor anker maar vaart op eigen kracht
rond in de kleine baai. Ze heeft zich verlegd zodat de zodiacs de wind, en dus
ook de golven, niet op kop moeten nemen. Maar de zodiacs dokken vanachter aan.
Op dat moment kan het schip zijn motoren dus niet gebruiken.
We hebben op
ons gemak onze laatste whc smaakvol genuttigd en dat maakt dat we als laatste
in de rij staan om te boarden. Dat duurt zeker een half uurtje. De wind trekt
opnieuw aan maar er wordt niet op de beslissing teruggekomen. Hier zitten we
nog ietwat beschut door het eilandje vlak voor, maar we moeten met de zodiac
het open water op, naast het eiland. We boarden en we vertrekken, we knallen
over de golven en slaan soms hard op het water. Goed vasthouden nu, al ligt dat
niet voor de hand op een zodiac, zoveel grijpbare dingen zijn er niet. Het
water wordt continu van de overslaande golven weggeblazen en we zien haast niets.
Ik ben razend benieuwd wat dat gaat geven eens we achter het eiland uit zijn. En
zoals te verwachten, de golven zijn nu groter dan onze zodiac lang is. Man, ik
hoop dat die mannen weten wat ze doen. Overal om ons heen slaan de golven over.
Onze bestuurder slaagt erin de schuimende koppen te ontwijken door op het
juiste moment gas bij te geven en weg te draaien. Zo komen we spectaculair maar
langzaam dichterbij het schip. Wij vinden het voorlopig allemaal nog wel spannend.
We halen het tot achter de boot en proberen onze positie te bewaren, voor ons
is al een andere zodiac aan het lossen en dat loopt moeizaam. Zij zijn klaar,
nu is het aan ons. Niet dus, ook de grote boot heeft behoorlijke last van de
storm en drijft pijlsnel af richting land terwijl de zodiacs gelost worden.
Remember dat die zijn motoren niet kan gebruiken op het moment dat er een
zodiac achter hangt We nemen afstand en het schip start de motoren voluit om
zich opnieuw in de wind te herpositioneren. Terwijl het wegvaart voelen we ons
als weeskinderen te vondeling gelegd ergens in een woelige zee voorbij het
einde van de wereld. De dame naast me is het schreien nabij. We proberen te
volgen op een veilige afstand, de golven lijken nog groter te worden, langs
opzij te komen en de bestuurder heeft alle moeite de zodiac op koers te houden
en de overslaande golven te ontwijken. Na 10 minuten heeft het schip de motoren
stilgelegd en moeten we snelsnel naar het achtersteven om te docken. Dat is
niet zo eenvoudig. Onze zodiac danst drie meter op en neer ten opzichte van het
schip. Er wordt een stabiel moment afgewacht en iedereen wordt zo snel als
mogelijk aan boord gehesen. Fjiew, doorweekt maar veilig. Na ons is nog één
zodiac en die passagiers worden ongeveer de boot in getrokken. Nodig blijkbaar
want een nieuwe windstoot komt eraan en alle zodiacs moeten lossen van de boot.
We blijven nog even kijken maar verkleumd als we zijn, haasten we ons naar onze
cabine voor een douche en droge kledij.
Tijdens de
lunch wakkert de wind nog aan en bij momenten lijkt het of we onder water aan
het eten zijn. Het verbaast ons dat de glazen op tafel blijven staan, soms helt
het schip zo fel over . Beangstigend en tegelijkertijd fascinerend.
Na de lunch
worden we gebriefd dat we nog steeds in dezelfde baai rondjes draaien. Twee
zodiac-bestuurders zijn nog steeds niet kunnen terugkeren en zitten nog vast op
het eiland. Ik vermoed dat een lege rubberboot nog veel vatbaarder is voor de
felle stormwinden en gemakkelijk gelift kan worden door de wind. Een uurtje
later lijkt de klus dan toch geklaard en kan er koers gezet worden naar de
kaap, slechts 50 km verder.
Vreemd, we
varen richting zon, noord dus. We
voelen nattigheid onze euro is aant vallen we varen niet de juiste richting
uit. Helemaal niet. Twee uur later wordt ons vermoeden bevestigd door de
kapitein. De weersomstandigheden zijn te slecht. Aan boord zouden al windstoten
gemeten zijn van 96 knopen ( = 178km/h) en dan zijn we de fjorden nog niet uit.
Dit heeft de kapitein in zijn 10-jarig commando over dit schip nog niet
meegemaakt. Rond de Kaap Hoorn zouden de golven de 10 meter overschrijden.
Janet! besluit ik, het is verdorie een schip van 100meter en we zouden maar
twee uurtjes de open zee op zijn. Niks aan te doen. De sfeer op het schip is minder.
De crew doet echter alsof er niets gebeurd is en gaat gewoon verder alsof dit
de meest fantastische cruise ooit was. Spijtig dat er niet rechtvaardiger
gecommuniceerd wordt, dan hadden ze vast op meer begrip van de passagiers
kunnen rekenen. Tijdens de afscheidsdrink wordt de navigatiekaart van de brug
voor een astronomisch bedrag geveild aan een Japanner die absoluut wil bewijzen
hoe de bestemming van de cruise niet gehaald werd.
We zetten koers naar
Ushuaïa waar we om middernacht al aanmeren. Geen Kaap voor ons.
We ontbijten en
gaan van boord. Windstil, het wateroppervlak is een spiegel. 10°C en de zon
schijnt voluit, dit moet de definitie van ironie zijn. Enkel in een T-shirt
gekleed gaan we de stad in. We vangen ergens wifi en spreken af dat de uitbater
van de geboekte B&B ons ophaalt in het centrum. Beetje vreemd, ik was
overtuigd dat we in het centrum logeerden. Toni is vrij stipt en pikt ons om
10h op. We vertellen hem van de bijna-Kaap en hij pikt meteen in. Het
verwondert hem niets dat we niet naar de kaap zijn gegaan. Gisteren was het
noodweer hier. Ohja? Ja, alle scholen werden gesloten wegens te veel wind en
kans op rondvliegend vanalles. De hoogste waarschuwing voor de scheepvaart was
sinds 6h gisterenochtend al van kracht en pas laat in de namiddag afgevlagd. Er
zijn boten in de problemen geraakt rond de kaap. Misschien moet ik onze kapitein
wat krediet geven en maar voor halve Janet laten doorgaan, bedenk ik. In elk
geval, de cruise was absoluut de moeite, we hebben ervan genoten ondanks de
anti-climax en voelden ons bevoorrecht om in zon unieke omgeving te kunnen
rondvaren. Minder Kaap dan we gehoopt hadden maar des te meer avontuur en om
nooit te vergeten. Het blijft een mooie afsluiter van onze Patagonië-reis.
Het
appartementje dat we hier huren lijkt netjes, niet eens zover uit het centrum.
Onze verzilte kledij wordt gedropt en we kuieren Ushuaia in op deze zomerse
dag. Niet te geloven dat er hier gisteren stormweer was. We zoeken een
activiteit voor morgen. Er zijn boottochtjes bij het dozijn maar daar hebben we
even geen zin. We kiezen ervoor om morgen met een 4X4 de ruime omgeving op on-ecologische
wijze te gaan verkennen. We kunnen niet altijd de planeet blijven redden. We
lopen voor het obligate kiekje langs het einde van de wereld en proberen nog
wat administratie verder af te ronden.
Mike herinnert
zich de TV reclame van de Ushuaia producten maar die lijken zeker niet in deze
stad te zijn opgenomen. Dan maar met de fourwheeldrive op prospectie in de
outback. Dus deze keer geen witte minibus die ons oppikt, maar een uit de
kluiten gewassen 4X4. Onze bestuurder en gids stelt zich voor als Fackyou, opmerkelijke
naam, Ik kan me niet inbeelden dat de ouders hem graag zagen komen. Later
blijkt dat hij Fagu heet. Voor de lol houden wij het toch op Fackyou, veel
leuker. We zijn met 6 in de auto, en er volgt nog 1 extra 4x4. Een kleine groep
dus, dat vinden wij niet erg. De bestuurders communiceren met elkaar via CB, al
gauw blijkt dat het meer gezwans is dan concrete informatie. Amusant is het
wel.
Het is weer een
leerrijke dag. Eerst passeren we een aantal skiliften. Ushuaia is de trotse
bezitter van het meest zuidelijke skigebied ter wereld. Ze zijn hier ook heel
trots op hun meest zuidelijk bos, hun meest zuidelijke BBQ, ga zo maar door. De
meest zuidelijke bar hebben ze echter niet op hun naam staan, die bevindt zich
in een Oekraïens onderzoeksstation ergens op Antarctica (dit laatste weten we
uit Lonely Planet, daarover zwijgen de Argentijnen in alle talen).
We krijgen ook
weer het verhaal van de alles vernietigende geïmporteerde Canadese bever te
horen, zij het wat anders ingekleurd. In vervlogen tijden kwam je bij ons op
een Hoegaerden-bierviltje de spreuk Red het bos, eet meer bever al eens tegen.
Daar wordt hier niet mee gelachen. Onze gids eet graag bever zegt hij, hij
noemt het beefver. Als hij dit moet vertalen voor de 2 Argentijnen aan boord
komt hij in de problemen.
Na een tijdje
rijden gaan we off road. We rijden door een meer, door het bos, soms bijna
ondersteboven, we worden stevig geklutst maar t is plezant en we lachen wat af.
Een mens moet er zijn aandacht wel bijhouden of bij de volgende bult knal je met
je hoofd tegen het raam of het dak. De Argentijnse dame naast mij is duidelijk
enkel meegekomen voor de lunch onderweg en vindt het maar niks. Het bovenbeen
van haar man moet het ontzien en wordt systematisch blauw geknepen terwijl ze met
haar hoofd meer onder de stoel zit dan iets anders. Onze Fackyou doet er met
plezier nog een schepje bovenop door allerhande onheilspellende berichten door
zijn CB te roepen, we liggen dikwijls plat.
Tegen de middag
komen we aan een schuilhut en daar brandt de BBQ al. Ook de lokale vos loopt al
rond, die weet duidelijk dat er wat te rapen valt. We zetten ons tussen de
andere passagiers. Twee zijn afkomstig uit de UK, maar na wat praten blijken ze
eigenlijk Indische roots te hebben en eentje woont sinds 5 jaar in Australië. Ok,
we volgen nog. We stellen ons voor, hebben die even geluk met onze namen. Voor
ons is de uitdaging groter. Zij heten Ruchi en Payel. En ik hoop dat het juist
is want ze hebben onze blog, Fackyou niet. Ruchi blijkt op 10 minuten van
Horsham te wonen. Dan hebben wij elkaar hoogst waarschijnlijk al eens eerder
ontmoet grapt Mike. Pffft nauwelijks orgineler dan kennen wij elkaar niet van
ergens?. De wereld is klein, dat wel. Het wordt een gezellige babbel,
aangevuld met hapjes, choripan (broodje met worst) en als dessert een volwassen
stuk Argentijnse steak. Wij delen 1 stuk en zoals steeds is zelfs dat een
uitdaging. Maar het vlees is van uitstekende kwaliteit en perfect gegrilld. We
herkennen in het gezelschap ook 3 Braziliaanse dames die op onze cruise zaten.
Op een traag tempo slagen we erin een Portugees-Spaanse conversatie tot stand
te brengen. We horen ook nog van de gidsen dat er sinds de storm van dinsdag
een wandelaar vermist is die de nabijgelegen gletsjer ging bewandelen. Er wordt
nog steeds gezocht.
Na het eten
gaat Fackyou kunstjes doen. Wat is dat toch met die dreadsmannen en hun kegels
en jongleerballen? Je kan er gif op innemen, zie je hier dreads, dan zie je binnen
de vijf tellen hun ballen. Zijn show wordt wel beter als hij lege flessen wijn
begint te stapelen en die in evenwicht houdt op zijn kin. Hij komt aan 6.
Als we s
avonds terug naar ons appartement wandelen, bedenken we wat een heldere, warme
en windvrije dag het vandaag opnieuw was. Wat hebben wij toch een ongelofelijke
chance met dat weer hier in Patagonië.
Ah ja, die
Ushuaia-meiden uit de documentaire hebben we dus niet gevonden (zie link onder
de fotos). Achteraf gezien lijkt het ons redelijk onwaarschijnlijk gezien de klimatologische
situering van Ushuaia. Het was het proberen waard. Bevers daarentegen
En hier eindigt
het. Chili en Argentinië zijn opgereisd. Ongewoon prachtig, grillig, desolaat,
soms ook een uitdaging. We hebben er ten volle van genoten en zijn blij dat we
de tijd hebben genomen om dit gebied, de mensen en de gewoonten te leren kennen
en niet in snel tempo de highlights hebben afgehaspeld. En dan blijft er nog zoveel
over dat we niet gedaan hebben in deze gigantische landen.
Morgennamiddag
vliegen we naar Buenos Aires en overmorgen naar Quito (Ecuador) waar we tegen
middernacht lokale tijd zullen landen. Een nieuw land, spannend. Well be back.
Foto's: Ik heb de waterval wel gevonden maar de Ushuaia deerne is gaan lopen.