Vroeg op en de
puzzel kan beginnen. Er moet heel wat bruikbaar de vuilbak in maar het kan niet
anders. Dan naar de Canadream terminus voor de retour. We parkeren in de
voorziene laan voor alle campers die vandaag geretourneerd worden, dat zijn er
zon 30! Een wriemelende mierenhoop. We leggen onze personal items uit de
camper, 2 overladen trekkingzakken, 2 uitpuilende dagrugzakken en nog 3 volle
shoppingzakken en doen nog een laatste check. Dan is het wachten op de
inspectie en het verdict. Dat gaat heel wat vlotter dan gevreesd, we slagen met
grote onderscheiding, geen enkele opmerking. Ik vermoed dat de bluts
gecamoufleerd is door de kilos insecten die erop kleven.
We schuifelen
met ons alles tot aan het kantoor, dat gaat in 1 keer, al lopen we er niet
comfortabel bij Hier wordt nog wat papierwerk afgehandeld, we krijgen onze
waarborg volledig terug. Niet gedacht, een meevaller. Als ik mn portefeuille
wil nemen valt mijn frank dat die nog steeds in het supergeheime onzichtbare
bergvak van de camper zit. Die was daar geparkeerd voor de volle maand, alle
noodzakelijk papieren hadden we gebundeld in Ruths portefeuille. Verdorie, ik
moet dringend terug die camper in. Moeilijker dan gedacht want die is al naar
de werkplaats van de salesafdeling gereden. Allé, 33 sorrys, 7 medewerkers,
wat getelefoneer, en twee ritjes verder ben ik terug in het bezit van mijn
Belgische documenten. Kalf dat ik ben. 4 Maand lang op 150 % alertheid gereisd
voor alles wat met geld en papieren te maken had. In Canada is dat niet meer
nodig en wordt een mens onbedachtzaam. Maar bon, beter dat ik er nu hier achter
kom dan aan de incheckbalie in de luchthaven.
Een shuttlebus
brengt ons tot aan Travelodge, een betaalbaar hotel nabij de luchthaven en
nabij de Skytrain die ons tot in het centrum brengt. Ongelofelijk hoeveel
ruimte zon hotelkamer biedt. En een echte eigen badkamer. Leuk vinden we dat.
We decoderen de
routes, uren en tarieven van de Skytrain die eigenlijk voornamelijk een metro
is en vertrekken downtown. Om 18h30 hebben we een plaats gereserveerd voor de
dinner harbour cruise en dat op een echte raderboot. Ook dit overtreft onze
verwachtingen, ik had gedacht twee bussen Aziaten op mijn schoot geparkeerd te
krijgen, maar das niet waar. We krijgen een eigen tafeltje gedekt voor twee.
Super, zelfs de live music is erg entertainend. Het orkest bestaat uit een
zanger die zichzelf begeleidt op gitaar en een collega op een djembé verzorgt
voorzichtig het slagwerk.
We varen
helemaal rond downtown Vancouver tot we niet meer verder kunnen en dan zelfde
weg terug. Het buffet is rijkelijk en smakelijk, een aanrader. Tegen 21h30 zijn
we terug waar we aangemeerd waren. En we slenteren terug naar de Skytrain. We
willen nog even stoppen voor een terraske want het is nog aangenaam buiten,
maar dat slaagt hier tegen. Alle zaken zijn volop bezig het cliënteel buiten te
werken. Het sluitingsuur nadert blijkbaar. Terug naar onze Lodge dan maar.
De grote bullebak-camera
gaat even wat minder mee op stap, de smartphones nemen over.
Eerst als de
geoliede bliksem een overnachting zoeken voor onze eerste dagen in Toronto.
Niet gemakkelijk, het meeste is volgeboekt of werkelijk belachelijk duur. Na
enkele uren internetten vinden we toch een appartement in het centrum, tegen
maar een beetje belachelijk duur. Het zei zo. Goed, kunnen we nu vertrekken.
Er zijn nog
enkele wijken in Vancouver die we nog niet bezocht hebben. Chinatown
bijvoorbeeld. We bezoeken een Japanse tuin die beter aanbevolen werd dan hij
werkelijk waard was. Daarna dringen we dieper Chinatown binnen voor het
Vancouver Police Museum. Het straatbeeld is hier helemaal anders dan helemaal Downtown.
Heel wat daklozen die elkaar verwensingen toeroepen. De betere klasse beschikt
hier over een geleende wagen, al kan je dat hier wel erg letterlijk een
winkelwagen noemen. Om de haverklap worden we aangesproken om sigaretten per
stuk te kopen of drugs. We wandelen voorbij het Salvation Army depot, de detox
kliniek en vinden uiteindelijk het politiemuseum. Dat puilt voornamelijk uit
van verboden wapens en illegale drugsvarianten, zowat alle dingen die ze hier
s morgens in de goot vinden bedenk ik. Maar het is eigenlijk wel leuk gedaan,
zo eens iets anders.
Goed, van
hieruit terug richting beaten track. In Gastown staat een stoomklok die elk
kwartier een deuntje fluit op de 4 stoomfluiten. Het mechanisme van de klok
zelf werkt echter op platvloerse elektriciteit. Het is er drummen, iedereen wil
een foto.
Hierna zoeken
we de beste pizzeria van de stad op, dat klopt ook. Dan keren we terug naar ons
hotel. Das nodig want de eigenaar van het gevonden appartement in Toronto
heeft ons opgebeld dat het toch niet beschikbaar is, terug naar af.
Droevig bericht
bij het opstaan. De grootva van Ruth is overleden in Sint-Mathildis. We hadden
al enkele weinig hoopvolle berichten gekregen maar toch blijft dat even slikken
op het moment zelf. Ik ben blij dat ik hem ook gekend heb. Het was een slim en
integer man. Veel sterkte aan iedereen die het genoegen heeft gehad deze man
gekend te hebben.
Dit wordt een
korte dag, we vliegen naar het oosten dus ze stelen 3h van onze tijd.
Eerst moeten we
proberen alle bagage verder te reduceren tot slecht 2 overladen trekkingrugzakken,
2 obees dagrugzakken, een sacoche, een zak keukenspullen en een heuptasje. Maar
dat kan toch niet, zegt dien Indiaan. Als ge dat goed opvouwt, wel! Als we door
de security moeten gaan ze ons voor gek verklaren denk ik, met een
pottenonderlegger, ijsblokjesbakje, theezakjes, camper-wc-papier
We gaan mee met
de gratis shuttle tot aan de luchthaven, om 8h30 staan we bij de incheckbalie
van Air Canada. Dat is zowaar een DIY incheckbalie, nog één cost reduction stap
door te voeren en ik kan mijn valiezen eigenhandig het vliegtuig induwen. Snel
ontbijt bij de Subway en dan aanschuiven voor de verplichte striptease voor de
lokale ambtenarij. Ik bereid mij er op voor dat ik mag gaan uitleggen waarom ik
met een halve keuken op reis ben. Zover komt het niet, ze zijn blijkbaar erger
gewoon. Hadden we misschien toch die BBQ kunnen meenemen? En dan is het wachten
om te boarden. We hebben het nog steeds wat gehad met vliegtuigen en luchthavens.
Volgende maand onze voorlaatste vlucht richting Frankfurt.
We genieten
voor de laatste keer van de Rockies als we ze overvliegen. Toch een enorme
mooie lap natuur. Geen moment spijt gehad van onze toer hier. We hebben veel
gezien, ontmoet, beleefd en ervaren.
Een
luchthaventaxi wat in werkelijkheid een limo is die bestuurd wordt door een
tulband brengt ons tot aan een filiaal van Extended Stay hotel in
Vaughan-Toronto Hier hebben we op de valreep nog een hotelkamer gevonden die
eigenlijk meer weg heeft van een bescheiden appartement. Als we inchecken
vragen we waar de dichtstbijzijnde supermarkt is, we willen nog wat groceries
shoppen. We hebben immers een keuken in ons verblijf. Niet eenvoudig legt Mo
uit, de indrukwekkende zwarte man achter de balie. Maar zijn shift zit er bijna
op, Ik breng jullie wel even met de shuttle. OK , naar waar? De grocerieshop
van zijn tante? We zien wel, veel keus hebben we niet. Na een ritje van zon 10
minuten worden we voor een gigantische supermarkt gedropt, hij spreekt af om
ons binnen exact een half uur terug op te pikken. OK. Komt helemaal goed.
Eens we geshopt
terug aan het hotel zijn, vragen we wat onze schuld is voor deze toch wel heel
persoonlijke service. Notin, zegt Mo met de glimlach. We geven hem dan maar
een vette tip, tegelijk blijven we een beetje onthutst over de gang van zaken
hier. t Is niet dat dit een klein familiehotelleke is.
Later blijkt
dan dat we ook nog gratis mogen aanschuiven aan het uitgebreide ontbijtbuffet.
En als we willen kunnen we ook nog gratis een licht avondmaal krijgen. We
snappen er allemaal niet veel van. Duidelijk is wel dat dit hotel zich eerder
toespitst op mensen die hier langere tijd verblijven voor hun werk. Veel
toeristen zitten hier niet.
Is nog wel een
flinke taxirit verwijderd van downtown Toronto. We besluiten ons bezoek aan
Toronto dan ook in één enkele dag te bundelen, morgen. Vandaag genieten we van
internet int hotel en doen we wat admin, plannen ons bezoek aan Toronto, en
bezinnen we over welke tour met de nieuwe camper haalbaar is.
We leren bij. Ipv
ons aan de regeltjes te houden, bellen we vandaag ipv morgen om de pick-up tijd
van onze camper af te spreken. Anders eindigen we toch weer vanachter in de
rij. En ja, het helpt, morgen om 11u is de afspraak.
We kopen ons
een dagpas voor het openbaar vervoer en nemen de metro naar Downtown. We
stappen toevallig net uit aan Torontos grootste shopping center, Eaton. Een
barslecht plan voor de reeds uitpuilende
rugzakken. Het is overal al zomersolden en het is een hele drukte. Veel zin om
aan te schuiven aan de pashokjes hebben we niet dus gelukkig is de buit beperkt.
Een T-Shirt voor mij en een sweater voor Mike. We passeren nog even de
gigantische foodcourt voor ons middageten. Teveel keuze om alles te bekijken,
we gaan voor de Japanner.
Volgende
station, de St Lawrence Market. Als we toekomen blijkt ze gesloten, de farmers komen
enkel in het weekend. Dorie. We draaien de hoek om en daar is St Lawrence Market
n° 2, minder farmers maar wel open. Vis, vlees, groenten, keukengerei, je kan
er alles krijgen. We krijgen al direct terug goesting om te beginnen kokkerellen.
Nog een dag wachten.
Van daaruit
lopen we langs een boekenwinkel die volgens Lonely Planet een uitgebreid
assortiment aan reisgidsen en kaarten heeft. We vinden hem eerst niet, tot we
een spandoek aan een trap op het voetpad zien hangen. Ja, daar moeten we zijn. Een
eng gangetje verdwijnt onder het voetpad en eindigt aan een groezelige deur.
Hier wandelen we de wereld van Harry Potter binnen. Het kamertje zit het afgeladen
vol oude reisgidsen, je kan er nauwelijks langs. De vriendelijke trol achter de
toonbank heeft al jaren geen daglicht meer gezien. Is ook niet mogelijk, de
ramen worden geblokkeerd door de stapels boeken. En in die gigantische rommel
graaft hij precies naar boven wat wij nodig hebben. Magie. Die holbewoner is
hier gewoon in geen jaren meer buiten geweest, zelfs niet voor de kapper. Zeker
weten. Nuttige tip van de LP.
Dan tenen we
richting waterfront. Daar aangekomen blijkt er, hoera! hoezé!, een Wine &
Spirit festival te zijn. t Is te zeggen, de opbouw is volop bezig. We mogen zo
het strand op, er is nog niets te verkrijgen. Ziet er gezellig uit maar begint
pas vanavond. Daar gaan we niet op liggen wachten. We kiezen dan maar voor een
boottrip naar de Toronto Islands en doen daar nog een stevige wandeling. Op de
boot terug is het frisjes. Mike doet zijn nieuwe trui aan en als hij zijn kap
opzet, zie ik dat de witte securitybult er nog aanhangt. Ha, dat verklaart
waarom het alarm afging toe we de winkel uitwandelden. De verkoopster vond dat
wij er zeer onschuldig uitzagen en liet ons lopen. De mensen op de boot kijken
echter maar vreemd. Tja, er zit niets anders op dan terug naar die winkel te
gaan. Gelukkig is die nog open en het label wordt er na een verwacht kruisverhoor
afgehaald.
We eten nog snel
iets, en onverwacht, deze kwaliteitszaak heeft Trappist op de kaart, Rochefort.
Dat is begot lang geleden. De bestelling daarvan verloopt iets minder vlot, we
proberen ons in te beelden hoe ze dat hier zouden uitspreken maar slagen er blijkbaar
niet in. Na 5 pogingen verplichten we de ober er de kaart er opnieuw bij te
halen. Om eerlijk te zijn, we kunnen nog altijd niet herhalen wat hij heeft
gezegd, onverstaanbaar. Zal wel met dat Frenglish van hier te maken hebben.
Met de metro en
de bus terug naar huis, het is een lange rit. t Is al laat als we terug zijn.
Toronto is een
heel andere stad dan Vancouver. We merkten het direct als we vanmorgen uit de
metro uitstapten. Waar Vancouver overrompeld wordt door Aziatische immigranten,
zijn het hier meer Indiërs. Toronto is back to business. Druk verkeer in de
stad, mensen die zich haasten en in kostuum tijdens de middag snel even gaan
lunchen, overvolle metros. Vriendelijk zijn de mensen nog steeds, hoewel het
enthousiasme terug iets normaler is naar onze normen. In Vancouver hadden we de
indruk dat de mensen op een wolk leven, alles op zijn tijd en voornamelijk met
veel blabla. Als je zo je kost kan verdienen, waarom niet natuurlijk.
Onze bagage
begint nu echt buitensporig te worden. Met de etenswaren die we nu nog
bijgekocht hebben is het ronduit absurd. Maar goed, t is maar om in en uit een
taxi te laden. Apu n° zoveel verschijnt plots uit het niets en brengt ons naar de
Canadream terminal. Daar staat ons een schok te wachten. De Midi-camper die
ze voor ons voorzien hebben is helemaal geen midi maar een gigantisch
gevaarte... Ongeveer 7 ton droog aan den
haak. Ik herinner me nog dat die man van het boekingsbedrijf mailde dat ze voor
de tweede trip een iets comfortabeler model hadden voorzien, wat een betere
deal was. Nu zijn we snel te vinden voor een betere deal en hebben we verzuimd
te controleren wat dat juist was. Man, wij zijn met 2, dat ding is bedoeld voor
kroostrijke gezin(nen). Ah, maar dat boekt iedereen hier voor 2 volwassenen
hoor. As If, grootheidswaanzin ja, daar kunnen ze hier toch wat van. Lachen we
5 weken lang met die monstercampers met uitschuifbare zijkanten en nu rijden we
zelf met zon ding rond. Ok, het kon nóg groter, maar dat willen we precies
niet weten. In elk geval, plek genoeg voor onze ineens nietig hoopje bagage. 8
ton nu minstens
Als alle
paperassen zijn afgehandeld, vragen ze wat onze plannen zijn. Als wij antwoorden,
suggesties? kijken ze maar vreemd op. Maar de medewerker begint over Manitoulin
Island en dat klinkt goed. Nen tip van ne local ontfrutseld, altijd prima
materiaal.
We gooien alles
erin en rijden dan naar de supermarkt. De eerste bocht die Mike moet nemen, loopt
al helemaal de mist in. De draaicirkel is zo belachelijk groot, dat we de bocht
niet halen en in de parkeerzone belanden. Weliswaar zonder schade, maar geen
best begin. WTF?! Een Airbus draait korter! Op de supermarktparking nemen we schaamtelijk
4 plaatsen in. We shoppen uitgebreid en zoeken nog snel een camping voor
vanavond. 8 Ton plus schnabbels, wrong way.
Mike de trucker
kruipt terug achter zijn stuurwiel en schoorvoetend loodst hij onze camion de
avondspits in.
Aan de camping
bellen we aan en de bareel gaat naar boven. We zijn er nog niet onderuit als
hij al terug naar beneden gaat. Ai, dat is onze eerste schade, hoe lang zijn we
onderweg?? Het lijkt allemaal wel mee te vallen op het eerste gezicht. Dit
monster heeft amper 2800 km op zijn teller staan, ik vermoed dat ze niet zo mild
zullen zijn bij teruggave. Als we naar onze plek rijden, horen we nog takken
van een boom over ons dak schrapen. Dat komt hier helemaal goed. Plek n° 18
waar we moeten gaan staan, bestaat niet dus we wringen ons maar ergens tussen.
En de aansluiting van de elektriciteit is op zijn kop gezet dus onze stekker past
niet. De eigenaar komt eigenhandig het beschermplaatje voor eens en voor altijd
verwijderen. Liever hij dan wij.
We geraken toch
geparkeerd en dan begint de grote uitpak. Er zijn 3x zoveel kastjes als we
nodig hebben. Ik zweer het, dat maakt het niet gemakkelijker. Die uitschuifbare
stukken vinden we maar iets raar. Goed, we zijn nog geen fan van dit nieuwe
huis, t zal nog wat moeten wennen. Al blij dat we hiermee niet door haarspeldbochten
in de Rockies moeten.
Dan nog even
onze nieuwe super-promo-bbq testen nadat Mike hem Ikea-gewijs in elkaar gedraaid
heeft.
Bon, de specs
van de camper wou u weten? Houd je vast.
27ft = 8,3m
lang, 12 ft hoog en 8,5 ft breed ( HiHi, hij past net niet in onze kampeertent)
Tanks:
Benzinetank 200L
Verswatertank 167L
Warmwatertank 40L gas of elektriciteit
Greywatertank 140L
Blackwatertank 100L
Propanetank 33L
Aansluiting voor stadswater en 30 Amp
electriciteit
Airco
Fan
Verwarming op gas
Ijskast gas of elektriciteit
Diepvries gas of elektriciteit
3pits kookvuur
Dampkap
Microgolfoven
Conventionele oven
USB laadpunt x4
TV met Satellietantenne
Cd-speler
Satellietradio
Toilet
Douche
Generator
Slaapplaatsen
6, nu dringend nog wat vrienden maken hier.
Het is wel
comfortabel vanbinnen
We halveren
onze slaapkamer en living en maken onze woonst klaar om te moven. Het moeilijkste
stuk eerst. Van de camping op de hoofdbaan geraken. Enkel effen wegen kiezen,
de wielbasis is te lang om grote niveauverschillen te kunnen overbruggen. Uitkijken
voor alle takken, luifels, reclameborden onder de 4meter en bochten groot
genoeg inschatten door vooraf eerst even naar buiten te draaien alvorens de
bocht naar binnen in te zetten. De dame in het gps bakje volgen. Voetgangers en
fietsers ontwijken is nu even bijzaak. Het bord opgepast spelende kinderen is
duidelijk. Dat ze maar oppassen.
Eens de grote
baan op valt het eigenlijk wel mee. De baan is groot genoeg en gaat
voornamelijk rechtdoor. Ik houd me als enige aan de snelheidslimiet dus ik heb
nooit verkeer voor me. De achteruitkijkspiegel is enkel voor de show
geïnstalleerd. Ik heb geen flauw benul van de sliert autos achter me, zoals
het een rechtschapen trucker betaamt. Enkel als de baan door enkele
keuterdorpjes snijdt is het uitkijken naar openwaaiende portiers enzo.
200km verder
gaan we de ferry op. Op een monstertruck na zijn we het grootste voertuig dat
mee gaat. Voor het eerst dat ik een ferry oprijd dat ik voornamelijk op het
plafond let. Ok. Nu zijn we onderweg naar Manitoulin, het grootste eiland ter
wereld (hoe kan het hier ook anders). In de kleine lettertjes staat: het
grootste ZOETwatereiland ter wereld. Ik dacht al wel dat Australië groter was. Heb
ik eigenlijk mijn handrem wel opgetrokken? Niet mijne sterkste kant, dat weet
ik. Alle botsingen die ik de afgelopen
10 jaar heb veroorzaakt zijn gebeurd terwijl er niemand in de wagen zat. Zot
hé. Soit, we zien wel, ge kunt niet aan alles denken, nietwaar?
We vinden de
camper terug waar ik hem achtergelaten had en loodsen hem van de ferry, naar
Manitoulin Resort aan Manitoulin Lake. Geen (sneeuw)bergen meer te bespeuren
hier, we rijden precies door de Vlaamse polders.
De camping is
rustig en mooi, hier blijven we enkele dagen. Het klinkt misschien raar maar
het is lang geleden dat we nog eens op een camping stonden waar je s avonds
enkel kikkers en vogels hoort. Zelfs in de Rockies was er meestal wel een
drukke baan of spoorlijn op gehoorafstand. Rustieke camperen is niet hun
sterkste kant.
Misschien
kunnen we een bootje huren en vanop dit eiland naar een eiland varen. We zien
wel. De BBQ aan en vis roken.
Van de
gevreesde black flies hebben we tot hiertoe nog geen last. Als de schemering
begint, is er wel ineens een invasie van muggen. En op 21 juni schemert het
nogal lang, zeker als ge wat noordelijker zit. Een stevige portie Deet helpt.
De muggen blijven wel rond uw hoofd zoemen maar vinden u al niet meer zo
smakelijk. Dat scheelt een beet.
We hebben wat
fotokes van ons nieuwe huis toegevoegd.