Telefoneren doe je best via SKYPE  mike.vanoystaeyen of ruthdillen. 
Houd er even rekening mee dat het bij ons momenteel 6h vroeger is dan in België.
Mailen kan ook. Vanaf vandaag is ons Canadees GSM-nummer niet meer actief. We zijn wel bereikbaar op onze gewone Belgische nummers..

Zoeken in blog

Inhoud blog
  • Nabeschouwing
  • This is the end….
  • Shoppen
  • Terug in Toronto
  • De laatste nacht
    Reisverslag van Antarctica tot Canada

    10-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gone with the wind

    8h ’s morgens en we staan helemaal zodiac-klaar op het achtersteven. We kiezen opnieuw voor de mega high difficulty wandeling. Da’s goed voor het zelfvertrouwen. Waar we in El Chalten fluitend werden voorbijgestoken door een paar arrogante pubers tijdens onze beklimming naar Mount Fitz Roy, of toch het uitkijkpunt daarop, kunnen we nu met één enkele welgemikte hipshake af en toe wat bejaarden in de Patagonische laagbegroeiing doen verdwijnen als we die voorbijschieten. 5km en 280m naar boven. A walk in the (natural) park. Op onze zodiacvaart naar de oever worden we begeleid door een 4-tal dolfijnen die synchroon naast de boot blijven springen. Alsof we haasje-over aan’t spelen zijn. We draaien nog een extra rondje en de dolfijnen volgen feilloos. Als we onze handen in het water steken kunnen we ze bijna aanraken. Nieuwsgierig zijn ze wel.

    We landen als eerste groep samen met een 50-tal superbinken die het aangedurfd hebben de wandeling de máxima dificultad aan te vatten. We lopen een verlaten hacienda voorbij en beginnen aan onze klim. Bij een dam komen we alles te weten over losgelaten Canadese bevers die heel wat verwoesting in deze bossen aanrichten. Door het gebrek aan beren zijn ze ondertussen met veel. Een ecologisch verantwoorde oplossing is er niet direct.

    Een uurtje later zijn we het bos door en beginnen we onze uiteindelijke klim naar het hoogste uitzichtpunt van de wandeling. Het moet gezegd zijn, mooi, wat een uitzicht, maar ook, wat een wind. Waar komt die zo plotseling vandaan? Nog geen 5 minuten later staan we kunstjes te doen, door schuin tegen de wind aan te leunen. De wind wakkert nog verder aan en snoert ons de adem, we moeten gaan zitten om ons evenwicht te bewaren. Dit is niet meer prettig en de daling wordt meteen ingezet. Tegen dat we terug aan het bos zijn probeert iedereen zijn hoofd te beschermen tegen vallende takken of opwaaiend kreupelhout. Als we naar beneden kijken, zien we dat onze cruiseboot los is van zijn anker en wegvaart. Wat moeten we daar van denken? Over het wateroppervlak zien we de windvlagen het water de hoogte inblazen. Heel erg vreemd. Ik ben er nu van overtuigd dat we niet eenvoudig terug aan boord gaan geraken. Draai of keer het hoe je wil, een zodiac blijft een opblaasbootje.

    Aan de oever worden we allemaal de hacienda ingeleid, de plaats is opgekocht door de operator en voor de gelegenheid tot museum omgebouwd. Onze gidsen hebben contact met het moederschip en blijkbaar zijn de condities momenteel te slecht om terug te kunnen boarden. Op het schip worden momenteel windsnelheden gemeten van 60 knopen met vlagen tot 80 knopen. We wachten op betere weersomstandigheden, blij dat we in het museum beschut zitten voor de wind. We wachten in luxe, dat wel, de whiskey hot choco combinatie is wel tijdig tot hier geraakt. Hoelang gaat dit duren? Een uur? Een dag? Ze gaan nooit genoeg whc bij hebben. Dit is waarschijnlijk de enige dag op heel onze reis dat we oprecht blij zijn met het thermisch ondergoed dat we meezeulen.

    Na flink een uurtje lijkt de wind even minder te zijn en de beslissing wordt genomen om de zodiacs los te laten. Dat gaat even duren, heel de boot (170 passagiers) zit op het eiland en er zijn 5 zodiacs die telkens een 15 man kunnen opladen. Maar nu komt het huzarenstukje. Mothership ligt niet voor anker maar vaart op eigen kracht rond in de kleine baai. Ze heeft zich verlegd zodat de zodiacs de wind, en dus ook de golven, niet op kop moeten nemen. Maar de zodiacs dokken vanachter aan. Op dat moment kan het schip zijn motoren dus niet gebruiken.

    We hebben op ons gemak onze laatste whc smaakvol genuttigd en dat maakt dat we als laatste in de rij staan om te boarden. Dat duurt zeker een half uurtje. De wind trekt opnieuw aan maar er wordt niet op de beslissing teruggekomen. Hier zitten we nog ietwat beschut door het eilandje vlak voor, maar we moeten met de zodiac het open water op, naast het eiland. We boarden en we vertrekken, we knallen over de golven en slaan soms hard op het water. Goed vasthouden nu, al ligt dat niet voor de hand op een zodiac, zoveel grijpbare dingen zijn er niet. Het water wordt continu van de overslaande golven weggeblazen en we zien haast niets. Ik ben razend benieuwd wat dat gaat geven eens we achter het eiland uit zijn. En zoals te verwachten, de golven zijn nu groter dan onze zodiac lang is. Man, ik hoop dat die mannen weten wat ze doen. Overal om ons heen slaan de golven over. Onze bestuurder slaagt erin de schuimende koppen te ontwijken door op het juiste moment gas bij te geven en weg te draaien. Zo komen we spectaculair maar langzaam dichterbij het schip. Wij vinden het voorlopig allemaal nog wel spannend. We halen het tot achter de boot en proberen onze positie te bewaren, voor ons is al een andere zodiac aan het lossen en dat loopt moeizaam. Zij zijn klaar, nu is het aan ons. Niet dus, ook de grote boot heeft behoorlijke last van de storm en drijft pijlsnel af richting land terwijl de zodiacs gelost worden. Remember dat die zijn motoren niet kan gebruiken op het moment dat er een zodiac achter hangt… We nemen afstand en het schip start de motoren voluit om zich opnieuw in de wind te herpositioneren. Terwijl het wegvaart voelen we ons als weeskinderen te vondeling gelegd ergens in een woelige zee voorbij het einde van de wereld. De dame naast me is het schreien nabij. We proberen te volgen op een veilige afstand, de golven lijken nog groter te worden, langs opzij te komen en de bestuurder heeft alle moeite de zodiac op koers te houden en de overslaande golven te ontwijken. Na 10 minuten heeft het schip de motoren stilgelegd en moeten we snelsnel naar het achtersteven om te docken. Dat is niet zo eenvoudig. Onze zodiac danst drie meter op en neer ten opzichte van het schip. Er wordt een stabiel moment afgewacht en iedereen wordt zo snel als mogelijk aan boord gehesen. Fjiew, doorweekt maar veilig. Na ons is nog één zodiac en die passagiers worden ongeveer de boot in getrokken. Nodig blijkbaar want een nieuwe windstoot komt eraan en alle zodiacs moeten lossen van de boot. We blijven nog even kijken maar verkleumd als we zijn, haasten we ons naar onze cabine voor een douche en droge kledij.

    Tijdens de lunch wakkert de wind nog aan en bij momenten lijkt het of we onder water aan het eten zijn. Het verbaast ons dat de glazen op tafel blijven staan, soms helt het schip zo fel over…. Beangstigend en tegelijkertijd fascinerend.

    Na de lunch worden we gebriefd dat we nog steeds in dezelfde baai rondjes draaien. Twee zodiac-bestuurders zijn nog steeds niet kunnen terugkeren en zitten nog vast op het eiland. Ik vermoed dat een lege rubberboot nog veel vatbaarder is voor de felle stormwinden en gemakkelijk gelift kan worden door de wind. Een uurtje later lijkt de klus dan toch geklaard en kan er koers gezet worden naar de kaap, slechts 50 km verder.

    Vreemd, we varen richting zon, noord dus.   … We voelen nattigheid…onze euro is aan’t vallen… we varen niet de juiste richting uit. Helemaal niet. Twee uur later wordt ons vermoeden bevestigd door de kapitein. De weersomstandigheden zijn te slecht. Aan boord zouden al windstoten gemeten zijn van 96 knopen ( = 178km/h) en dan zijn we de fjorden nog niet uit. Dit heeft de kapitein in zijn 10-jarig commando over dit schip nog niet meegemaakt. Rond de Kaap Hoorn zouden de golven de 10 meter overschrijden. Janet! besluit ik, het is verdorie een schip van 100meter en we zouden maar twee uurtjes de open zee op zijn. Niks aan te doen. De sfeer op het schip is… minder. De crew doet echter alsof er niets gebeurd is en gaat gewoon verder alsof dit de meest fantastische cruise ooit was. Spijtig dat er niet rechtvaardiger gecommuniceerd wordt, dan hadden ze vast op meer begrip van de passagiers kunnen rekenen. Tijdens de afscheidsdrink wordt de navigatiekaart van de brug voor een astronomisch bedrag geveild aan een Japanner die absoluut wil bewijzen hoe de bestemming van de cruise niet gehaald werd.   

    We zetten koers naar Ushuaïa waar we om middernacht al aanmeren. Geen Kaap voor ons. 

    We waren zooo dichtbij.












    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (1)

    12-03-2015
    amaai

    Wat een verslag. We zijn blij dat ge nog terug aan land zijt geraakt. Had precies anders kunnen aflopen.

    En de foto's zijn onbeschrijflijk mooi. Dat zie ja alleen in documentaires op TV.

    Hilde

    12-03-2015 om 10:37 geschreven door Hilde




    *** VANAF VANDAAG TERUG BEREIKBAAR OP ONZE BELGISCHE NUMMERS! ***


    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Archief per week
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 20/10-26/10 2014


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs