Een stralende
zon jaagt ons de camper uit. Als ik de deur opendoe, vliegt die bijna uit haar
hengsels. Wat een wind! De schaarse tentjes die nog op de camping staan, gaan
allemaal plat. Het is een raar gevoel, alsof je in een droogkast rondloopt. 32°
en windstoten tot 70 km/u. Het kan nog erger, in de winter voornamelijk. Dan
passeert er al eens een Chinook. Die winden kunnen orkaansnelheden aannemen en
ervoor zorgen dat de temperatuur binnen een paar uur met 30° tot 40° stijgt.
Record is van -48° tot +9° binnen de 24u. Aha, komt hier maar eens uitleggen
dat het in België altijd slecht weer is.
Het is te warm
om in de camper te ontbijten en buiten gaat ons spek vliegen, dus we rijden
eerst naar meer beschutte oorden. We draaien de Akamina Parkway op voor de
eerste scenic drive van de dag. Deze vallei ligt anders georiënteerd. Aan de
eerste picknick tafel stoppen we. Dit is een echt berenhol aan de uitwerpselen
te zien. We bakken spek met alle vensters open om hen te lokken en eten dat
vervolgens tergend traag op aan de picknicktafel, de camera in de aanslag,
spiedend naar het struikgewas. Maar het moet slecht spek geweest zijn, want er
verscheen geen beer.
De route
eindigt aan Cameron Lake. Met de nieuwe verrekijker in aanslag speuren we de
heuvels af op zoek naar wildlife. Er staat zelfs een grote verrekijker in vaste
opstelling. Als we terugrijden, botsen we op een overstekende witte zwarte beer...
Geen zebrabeer natuurlijk maar eerder een pigmentgehandicapte zwarte beer. Het
dier trekt zich niets aan van onze aanwezigheid en blijft rustig rondhangen in
het midden van de baan. Uiteindelijk huppelt hij de bosjes in.
Na deze vallei
draaien we af op de Red Rock Canyon Parkway. Deze weg is een stuk smaller en in
slechtere staat. Het is onmogelijk om alle putten te ontwijken. Onze huisraad
klingelt van hier naar ginder, als dat maar goedkomt. We rijden eerst door een
landschap van weilanden dat eruit ziet als een slecht onderhouden golfcourt.
Vlak daarachter rijzen de bergtoppen hoog op. De weg eindigt, niet helemaal
tegen onze verwachtingen in, aan de Red Rock Canyon. Verbazingwekkend, de
stenen zijn effectief rood, dat is een apart gezicht. Er is een korte
informatieve loop die we volgen, das voldoende, te warm voor uitdagende
tochten.
Laatste locatie
van de dag, de Bison Paddock. Daar zouden we bizons kunnen spotten. Das weer
eens iets anders denken we. En het blijkt niet eens zo moeilijk. De paddock is
omheind en de beesten kunnen niet weg. In de wei is een geasfalteerde weg
gelegd voor de autos en die passeert toevallig net de plek waar de kudde zich
bevindt. Echt safari dus. Hoewel, andere dieren zitten er niet, behalve een
dapper eendje in een plas water. Af en toe toch vreemde jongens, die Canadezen.
We doen in het
dorp nog inkopen voor het avondeten en zijn nu toch eens benieuwd waar iedereen
die gigantische ijsjes vandaan haalt. Dat hebben we snel door, de file staat
voor het Big Scoop ijssalon. Die heeft zijn naam niet gestolen. 1 Bol bestellen
en je krijgt een equivalent van 2,5 bij ons. Het ijs is wel van uitstekende
kwaliteit. Gisteren vielen we al naast het happy hour in de Thirsty Bear Saloon,
boel gesloten. Vandaag weer gene waar, nog altijd gesloten.
Op de camping doen
we nog een babbel met onze Hollandse buren. Blijkt dat zij niet van het bestaan
van de jaarpas voor de parken afweten. Ze betalen braaf elke dag 19 CAD om hier
te mogen zijn. Dat loopt snel op. We leggen hen het systeem uit. Even later
verschijnen ze zo trots als een pauw met hun jaarpas in de hand. En ze hebben
het toegangsgeld dat ze tot hiertoe betaald hadden, zelfs teruggekregen. Goeie
daad weeral verricht.
Vandaag weer
schitterend weer, de wind gedraagt zich terug normaal. t Is lazy day, blog van
een paar dagen typen, korte wandeling tot aan het Prince of Wales hotel boven
op de heuvel, nog een big scoop en de route voor de komende dagen bekijken. Het
is weeral bbq-weer en dat doen we opnieuw. Ik ga er begot in slagen een bbq op
te grillen op 5 weken tijd. Sinds Peru zijn we verslingerd aan verse guacamole,
nu is de kwaliteit van avocados hier vergelijkbaar met die je in België kan
kopen. De guacamole is toch uitstekend, al heb ik daarvoor drie dagen op de avocado
zitten broeden.
Na vandaag is
het definitief gedaan met de Rockies. Hoewel we het zo lang mogelijk uitstellen,
moeten we toch ooit aan die 1200km terug naar Vancouver beginnen. En de tijd
begint te korten. 14 Juni s avonds moeten we in de buurt zijn. We zullen nog
een nacht of 2 in de Okanagan Valley verblijven, bekend om zijn wijnhuizen.
Vanochtend was
moeder uil weer op post, met 2 dochters. De Great Horned Owl. Had al niet veel
vriendjes in de boom en zeker niet op de grond. De immer overaanwezige ground
squirrels waren opvallend bescheiden deze ochtend. Mooi om hen van zo dichtbij
te kunnen bewonderen.
In vogelvlucht
is Okanagan niet zover, maar we geraken de bergen niet uit dus je moet rond
elke berg rondslingeren. Op de banen is een maximumsnelheid van 80 km/h
toegelaten, maar dat raad ik je niet aan, zelfs niet met een luxe voiture, laat
staan onze camperbus. Niet zo erg, we hebben tijd. We passeren de Frank Slide,
Canadas deadliest rockslide. De nabij gelegen Turtle Mountain stortte in 1903 in
en bedolf daarmee een groot deel van het dorpje Frank. 70 Doden tot gevolg. De
instorting zou te wijten zijn aan de koolmijnontginningen in de berg, hoewel
dat nooit officieel werd bevestigd. Langs beide kanten van de weg ziet het er
inderdaad uit alsof er recent een gigantische lawine is gepasseerd. We
vermoeden dat de oorspronkelijke huizen er nog steeds onder liggen.
Onze eerste
echte stop is Canbrook, voor lunch, winkelen maar vooral voor het Canadian
Museum of Rail Travel. De hoofdreden waarom deze stad zoveel bezoekers trekt
volgens de reisgids. Nuja, Canada heeft wel iets met treinen gehad int
verleden. Het is door de grote treinverbinding in dwangarbeid te laten aanleggen
dat de ondoordringbare Rockies ontsloten werden voor het grotere publiek. Bijna
alle steden kan je hier traceren tot aan hun kraambed, zijnde de railstation.
Erg benieuwd naar dit museum dus. Vast een erfstuk van technologische machtsvertoon.
Als we binnenlopen worden we enthousiast opgewacht door een jobstudent die zijn
rijmpje afratelt. Alles in dit museum is gratis alleen de bezoeken door de
gerestaureerde wagons zijn begeleid in een tourvorm te bezoeken. Niet echt veel
tijd voor de extra tourtjes, we zullen al eens beginnen met het overige alles
te bekijken. Dat lijkt beperkt, het kan krachtig worden samengevat tot een
kelderruimte waar enkele treinfreaks op rust zich uitleven door schaalmodellen
de kamer rond te sturen in een korte loop. Ongetwijfeld zal het wel een knap
geheel vormen als hier de laatste hand aan gelegd wordt, al gaan deze knapen
dat waarschijnlijk niet meer meemaken. Bon, t was in ieder geval geen
weggesmeten geld, troosten we onszelf bij het buitengaan.
De Scenic
Highway langs de Amerikaanse grens is de standaard route verder naar Vancouver.
Maar die zou niet zo scenic zijn als de naam doet vermoeden. Dan nemen we die
niet. We kiezen voor een alternatieve noordelijkere route door het binnenland en
daardoor moeten we enkele gigantische meren over. Via een ferry verbinding.
Niet zomaar een ferry verbinding, maar worlds longest free ferry ride (ja ze
houden hier van superlatieven, wisten jullie dat al?). Die gaat 35 minuten
duren, kost niks en vaart elk 1,5h. Deze alternatieve route was een goede
keuze. De banen zijn wondermooi en zo goed als verlaten. Het blijft continu de
weg afspeuren om tijdig alle wildlife te ontwijken. Een paar keer gaan we flink
in de remmen. Who killed Bambi? Ik wil het niet op mijn geweten hebben. Zon 10
km voor de ferry komen we tegenliggers tegen. Slecht teken, dat wil zeggen dat
de ferry zon 10 minuten geleden gelost is, want deze baan eindigt in de ferry
terminal. Klopt, als we toekomen zien we de ferry net afvaren. 1,5h Wachten.
Blijkbaar vaart deze al op Pacific Time terwijl deze oever technisch gezien nog
op Mountain Standard Time zou ingeclocked
moeten zitten.
We zijn nog
steeds niet gehaast en het blijft hier toch oneindig lang licht, so what.
1,5 h Later de
ferry op en op het dek genieten van de zakkende zon in de omgeving. Veel banen
vind je hier niet. Eens aan de overkant nog 100km. Daar hebben we nog een
slordige 2h voor nodig en dan komen we aan onze Three Island Resort. Niemand
aan de receptie, we volgen de instructies op het bord en gebruiken de telefoon
om de verantwoordelijke te pagen. Twee minuten later komt er een golfkarretje
aangezoemd met een oudere opgetutte dame die uit Benidorm Bastards is geplukt,
veel te veel pit voor haar leeftijd. De sympathieke woordenstroom is eindeloos,
ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ze al meerdere toerist onder haar
golfcar geramd heeft zonder de flow te onderbreken. Ik heb moeite mijn glimlach
te beperken tot wat sympathiek kan bevonden worden.
De camping is
een pareltje. We twijfelen of we hier geen extra nacht gaan blijven. Tellen
onze nachten opnieuw uit. Nee, we gaan morgen maar door, anders dreigen we
verderop in tijdsnood te komen.
Geen fotos
meer van wondermooie baantjes, je hebt ondertussen wellicht een idee van de
omgeving.
We rijden tot
aan Ferry 2, een kabelferry, meer geluk dan gisteren, we komen aan en kunnen
meteen mee. Deze is evengoed gratis en duurt welgeteld 10 minuten. Praktisch
zijn die mannen hier wel. Iets na de middag zijn we op onze eerste bestemmingen
in dé wijnvallei van (West-) Canada en helemaal klaar voor een proeverij.
Sandhill
Winerie
Tip van Marc,
eens testen. Gelegen in het midden van de stad Kelowna, wat raar overkomt. Hey,
hier verdelen ze ook de Copper Moon, een supermarkt wijnmerk dat we al
meermaals goedgekeurd hadden. We laten ons informeren over de verschillende
wijngronden, verspreid over de hele Okanagan Valley en sommige tot bijna 40
jaar oud, wat naar Europese normen niet zooo indrukwekkend is. Marc had gelijk,
de wijnen zijn bijna allemaal bijzonder. We laten ons verleiden en nemen de
lekkerste twee mee. Onze host was een geweldig sympathieke tip, leuke babbel.
Bij het verlaten krijgen we nog een voucher toegestopt voor een gratis tasting
in hun zusterwijnhuis Red Rooster. Hopelijk geen familie van de fastfoodketen.
Tantalus
Bekend om de
Riesling, die proeven we als eerste. De gastvrouw vertelt op haar beurt over
haar trip naar Europa. Zij heeft die nauwelijks overleefd. Ze was klem geraakt
tussen de deuren van de metro in Parijs en daarbij verpulverde haar rugzak.
Alle passagiers hebben tot bloedens toe de deuren moeten openrukken om haar uit
deze benarde positie te bevrijden. Wauw! Hoe lang zit die hier al te proeven?
De Riesling is buitengewoon goed, de rest is vrij vlak.
We checken nu
eerst in op onze te dure stedelijke campground, veel keus hebben we hier niet.
We kozen deze campground omdat hier vlakbij nog twee wineries zijn die we
willen proeven.
Cedar Creek
Stanaard
concept 3 CAD voor 4 proefjes naar keuze. En de keuze is groot, bubbels, wit,
rosé, rood. Hier maken ze veel. Ik begin in t wit met druivenrassen die ik ken.
Jep, die kennen ook iets van wijn maken. Onze host, een uitgeweken Londenaar,
heeft ook al wat gereisd en binnen de kortste keren overlopen we de
hoogtepunten van onze reizen. Ook hij heeft de Galapagos bezocht. Al heeft hij
die trip met 4 Israelis moeten uitzingen. De anekdotes zijn fantastisch maar
te lang om hier te gaan uitschrijven. We lachen een beet af in Cedar Creek. Na
de tasting krijgen we nog een extra toegeschoven. Een drankje dat het midden
houdt tussen Port en Cognac in. Echt lekker. Minder krachtig dan Cognac en
minder zoet dan Port, nice. We besluiten dat we hier geen flessen gaan
meenemen. Zijn koopwaar is weliswaar uitstekend maar we gaan binnen een paar
dagen de lucht en dat wordt problematisch met grote voorraden. Als we willen
afrekenen voor de tasting, fluistert hij ons toe dat deze op zijn kosten is
terwijl hij nauwlettend zijn bazin in de verte in het oog houdt. Thanks
mate!
Summerhill
De laatste voor
vandaag. De meest bezochte winerie van de streek. Dat merken we aan de bussen
Aziaten die hier gelost worden. Het decor en het gebouw is mooi gedaan. Mocht
dat nu ook van de wijn gezegd kunnen worden. Bwa niet slecht, maar zeker geen
ontdekking. Teveel blends naar onze goesting, het resultaat is een allemansvriend
maar tegelijk een rommeltje.
Op de camping
duiken we nog even in het zwembad en de hottub en koken dan een potje met een
uitstekende fles van Sandhill.
We merkten het
direct op de camping. Hier zitten geen beren meer. Niks ingewikkelde vuilbakken
meer, terug de standaard container.
We rekken ons
verblijf tot het uiterste uitcheckuur, echt geen zin om om 10u al wijn te
beginnen proeven. Dan nog naar de supermarkt en tegen 13u zijn we aan de eerste
winerie van de dag:
Quails Gate
Zij hebben een
heel lekkere Foch en Merlot. We kunnen daar ook lunchen, het is echter minstens
20 minuten wachten op een tafel en daar hebben we geen zin in. Hop naar de
volgende.
Mission Hill
We eten op hun
terras en kunnen daar al een glas van hun Pinot Noir en Shiraz proeven. Dat
komt hier helemaal goed, heerlijke wijntjes. Het eten is ook degelijk. Bij de
tasting proeven we ook nog een excellente rosé. Het is er druk. Maar volgens
het personeel is dit nog niks, binnen een paar weken staan ze 4 rijen dik aan
te schuiven voor de proeverij. Lijkt me iets te cosy.
Hierna checken
we eerst in op de camping vrijdag, jullie kennen het verhaal al. Er hangt een
groot bord, plaats 8 is enkel nog vrij en voor 1 nacht. Perfect voor ons, pech
voor de auto achter ons. Eens we betaald hebben en de plaats effectief van ons
is, gaan we nog terug even op pad voor 1 extra winerie. Nu, geen paniek, de proeverijen
hier zijn niet zoals bij den Druiwekorrel, per winerie heb je max het
equivalent van 1 glas binnen. Al goe.
Sumac Ridge
Weer een
Londenaar achter de toog, weer een leuke conversatie. Hier is het de merlot die
er uitsteekt.
Onderweg terug
naar de camping passeren we nog Crush Pad. Vreemde naam. Toch even gaan kijken.
Zij maken al hun wijn in betonnen recipienten ipv inox. Apart om te zien en
apart van smaak. Hun rosé is uitzonderlijk en gaat mee de camper in.
En dan verleidt
Evolve ons nog. Ligt helemaal verscholen beneden aan het meer. We stappen
binnen, er is niemand. Ze zijn net 4 weken open. Alles is nog blinkend nieuw.
Zaak net overgenomen. Maar opnieuw, zeer goede wijnen, voornamelijk wit maar
heel degelijk. De Gewürztraminer verdwijnt ook in de camper. Ok, en nu stoppen
we met kopen.
Marc, bedankt
voor je tips, Mission Hill is voorlopig onze favoriet. Wij kondigen ons telkens
aan met onze vriend en wijnkenner uit België zei dat we dit echt niet mochten
missen. Dat is per definitie de beste openingszin die je kan maken. Ze zijn
dan helemaal in de wolken, bekend tot in dat kleine landje??? En jullie komen
speciaal helemaal tot hier om ons te bezoeken? Wauw, onze winerie heeft
wereldfaam J.
Probeer daarna maar eens iets mis te doen.
Ondertussen
hebben we 7 excellente wijnen in de camper en minder dagen. A happy problem.
Wij slapen te
lang uit en we moeten ons haasten om voor 11h van de camping af te geraken.
Das de schuld van de douche die zich 5 etages lager bevond op deze
terrascamping. Terug vuil, dat waren we tegen dat we opnieuw boven waren, ja.
We zijn een
beetje ongerust of we wel een overnachtingsplaats gaan vinden. Gek hé, we
hebben ons huis immers bij. Nog voor de middag proberen we in te checken bij
Oxbow RV park, onze eerste keus. De uitbaters van deze kleine camping zijn zo
joviaal dat ze niet anders konden dan een camping te beginnen. t Is trouwens
verbazend hoeveel Canadezen België al bezocht hebben, of ze jokken. Bon, nu
dat we al zeker zijn van onze plek kunnen we de rest van de dag indelen. We
besluiten vandaag geen wineries meer te doen, t Is hier wel dé streek maar we
hebben het wat gehad. We gaan naar het strand en van daaruit de stad, in 7km
verder. Goed plan. We vertrekken vol goede bedoelingen maar hoe verder we van
de camping verwijderd geraken hoe meer de donkere wolken zich samenpakken boven
de omringende bergen. Als dat hier sebbens losbarst staan we er niet goed op. Plan
B, we gaan terug naar de camping en rijden met de RV downtown. Als we nu eerst eens tot Naramata rijden, een
schattig dorpje 20km verder langs de flank van het meer. Ok, kunnen we ineens
stoppen bij de Red Rooster, weet je nog, het zusterhuis van Sandhill, waar we
een gratis tasting voor op zak hebben. We willen immers niet onbeleefd zijn
door hun gastvrijheid af te wijzen, maar eerst stoppen we bij
HILLSIDE
voor een snelle
lunch. Die zaak zit vol. Er is nog wel plaats aan de proeverij. Stuk voor stuk
prima wijnen. Aan de rosé kunnen we niet weerstaan, die gaat mee.
RED ROOSTER
Al hun wijnen
zijn net zoals bij Sandhill van een bijzondere kwaliteit al vallen ze niet binnen
het standaard verwachtingspatroon. De Gewürztraminer met slechts subtiele hints
van exotisch fruit. Een Shiraz die lichtvoetig is en een Pinot Noir die in de
verste verte geen buur van Bourgogne kan zijn. Opmerkelijk is dat veel
wijnhuizen een Chardonnay aanbieden die niet op hout heeft gelegen wat hem
omdoopt tot een Chablis.
En nu terug
naar onze camping
Maar eerst de
winery tegenover de Red Rooster binnen springen. Hun logo is een vintage VW hippiecamperbuske,
laat ik daar nu nog steeds een zwak voor hebben. Power to the flower, peace
Bro.
RUBY BLUES
De zaak wordt
uitgebaat door Zwitsers die lak hadden aan de iets te strakke regelgeving van
hun land. Deze babyboomers hebben 15 jaar geleden alles achtergelaten en hier
een boomgaard gekocht, de appelbomen gesloopt en ranken gezet. En fier dat ze
zijn. Deze tasting moet je betalen met een smile. Dat doen we. De Zwitserse dame
vertelt haar hele smakelijke verhaal alsof het voor het eerst is. Of wij ook in
de wine business zitten? Absoluut! Al is onze bijdrage gebald tot het
ondersteunen en sponseren van de business.
Nu maken we van
ons hart een steen, we gaan ze echt niet alle 23 doen op deze baan, en terug
naar de stad.
Op de camping
begint iedereen toe te komen .Al snel is duidelijk dat ze elkaar allemaal
kennen, familie waarschijnlijk. Benieuwd of we straks gaan uitgenodigd worden
om mee te gaan squaredansen met the Amish.
Zalm op vel op
de bbq aan de kant van een meertje dat een speeltuin is voor eendenkuikens. Ik
ken niks van eenden maar sommige kloeken hebben wel 14 kuikens achter zich.
Zelfs voor een eend lijkt me dat te veel. Broed dat eens uit ? Ge krijgt toch onmogelijk
14 eiers onder éénd
Voor de rest is
de vijver afgeladen vol met witte waterlelies, ik kan haast niet wachten tot de
volle maan daar op gaat schijnen
music: African
Beat / Bert Kaempfert. Opzoeken en spelen. Jeugdsentiment waar je vrolijk van
wordt.
k Zal t
gemakkelijk maken: https://youtu.be/vGmR2dJSDvo
Garage sale.
Daar zijn we gisteren al mee begonnen, al onze kampeer- en reisgidsen geven we
aan Hollandse newbees. We laten een volledige bbq-set startklaar achter alsook
de olielamp. We zijn immers niet helemaal zeker of dat mee mag in de handbagage.
We ondernemen
al een eerste poging om alles terug in een rugzak te wringen. We willen wat
basismateriaal voor camper II meenemen in plaats van dat hier weg te gooien en
terug te moeten kopen in Toronto. Dit gaat nooit lukken.
Dan begint de
grote terugtocht naar Vancouver, 400km. De rit, de baan en bijhorende
uitzichten blijven van Canadese topkwaliteit. De dorpjes die we passeren zijn
blijven hangen in de tijd, zo uit een western gepikt. Alleen begrijp ik de
snelheidsbegrenzingen nog steeds niet. Die zijn vast alleen van toepassing op
de toeristas. Ik rijd bijna altijd zon 10km boven het opgelegde maximum en dan
nog word ik ingehaald door alles wat op een motorweg wordt toegelaten. Op kop
de mega-trucs.
Zon 25 km voor
Vancouver checken we in op de meest ongezellige camping uit mensenheugenis.
Niet eens een picknicktafel, net nu we die uitstekend konden gebruiken voor de
grote inpak. De mensen rondom ons staan hier allemaal vast, of beter gezegd,
wonen hier. Onze buurvrouw laat trots haar 2 konijnen zien die in de smoorhete
camperbus verblijven. Ocharme die beestjes.
We proberen op
te eten wat we nog kunnen.
Ik kleef alle
dingen die van de camper zijn afgevallen terug aan elkaar met superglue, als
dat nu allemaal 24h wil blijven hangen. Hier en daar nog wat vijzen terug
aandraaien. Ruth werkt niet echt mee en rukt nog snel de handgreep van de
besteklade. De vijzen zijn te kort, dat krijg ik niet meer gered. De bluts
vooraan begin ik ook niet aan. Geen flauw idee trouwens hoe die daar gekomen
is. Ik heb het niet opgemerkt bij de rondgang bij het ophalen wat vreemd is, en
de volgende dag merk ik een knal van een bluts. Zeker wetende niets geraakt te
hebben. Vreemd. De enige verklaring is dat iemand de camper geramd heeft tijdens
ons eerste supermarktbezoek. Wat vreemd blijft want ik had het gevaarte met
opzet wat verder geparkeerd op een verlaten gedeelte van de parking. Soit we
zien wel, worst case scenario gaat onze waarborg eraan.