Het begint een
gewoonte te worden, Eerst wat baantjes trekken voor het ontbijt, en dan dringend
wat blog updaten vooraleer er een search en rescue wordt opgestart. We hadden
al wel wat geschreven maar nog niks gepubliceerd, de fotos moesten nog gedaan
worden. We bewegen de ganse ochtend niet meer dan strikt noodzakelijk. s
Middags lunchen we eenvoudig en als we eindelijk klaar zijn om nog eens naar
Uvita af te zakken voor ne coco en wat souvenirs breekt er een onweer los. Maar
nogal stevig en t blijft flink hangen. Tja, die strandwinkeltjes in Uvita zullen
nu wel opgedoekt zijn. Dan duik ik maar even terug het zwembad in. De coco zal
voor later zijn, ik heb er veel over geschreven maar uiteindelijk nog niet
geproefd. De elektriciteit gaat er
opnieuw uit. We controleren snel alle circuits, alles lijkt in orde. Het ziet er
naar uit dat het ganse dorp zonder zit. Wachten dan maar.
2 uur later
beginnen de fans opnieuw te draaien, de panne is al hersteld. Voor onze laatste
avond hier gaan we uit eten in het chiqueste restaurant van het dorp. De
Citrus. Met alles erop en eraan. We eten op het overdekte terras met één voet
in de jungle. De inrichting is sober maar sfeervol, de bediening feilloos en
het eten ok. Waarna terug naar huis, te voet in het donker over de gravelwegen
met onze pillampen door de jungle. We zijn getrained in jungle night toers, dus
dit doet ons niets meer. Hoewel als er zon coco naast je naar beneden dondert
schrikken we toch nog.
Op
gepaste wijze nemen we afscheid van ons zwembad en pakken in. De eigenaar zou
gisteren nog langs gekomen zijn maar die hebben we niet gezien. Niet erg, we
kunnen perfect vertrekken zonder de man te ontmoeten vinden we. We pakken in, zorgen
dat het huis een beetje aan kant staat, laten het geld voor de extra nacht dan
maar onbewaakt achter, sluiten af en weg zijn we. Via de beste weg van Costa
Rica, hier kunnen en mogen we gemakkelijk 80 rijden. Door de dorpjes en voorbij
scholen moet het heel wat trager wat we gedwee doen tot grote frustratie van de
inboorlingen. Verkeersborden moeten hier meer een suggestieve dan verplichtende
betekenis hebben, zoveel is duidelijk. Klein voorbeeldje, Ik rijd 45 waar 25 de
maximum toegelaten snelheid is en wordt bruusk ingehaald op een draaiende brug
over een dubbele lijn voor de ogen van een politiewagen. Als je dat bij ons
doet rijd je de volgende maand niet eens meer met een kruiwagen aangevuld met
een fikse boete. Hier gebeurt er niets. En dit soort voorbeelden kan ik aan
elkaar rijgen. Onderweg stoppen we in een wegrestaurant Vista Hermosa met zicht
op de Playa Hermosa. Das nu al de tweede keer dat we hier langs de kant van de
weg op goed geluk iets kiezen, en telkens worden we uit onze sokken geblazen
van de kwaliteit van het eten. Hun rauwe vis is opnieuw uitzonderlijk vers. We
doen hier ook al enkele ideeën op voor het aperitief voor de familie-bbq.
Al
na enkele uren rijden geraken we in ons hotel nabij de luchthaven, bij de
familie Trapp. Inge stijgt al om 7h30 op, wij pas in de namiddag. Zij naar
Edegem, wij naar Peru. Onze vakantie is voorbij, zij moet terug gaan werken,
wij gaan terug reizen. Naar Peru, dat is terug vanwaar we gekomen zijn, dat
weten we, maar we konden het onmogelijk links laten liggen, we offeren er de Californië-trip
voor op.
De
huurauto wordt ingeleverd, zonder extra schade die ons ten laste wordt gelegd.
Al heb ik daar persoonlijk mijn twijfels over of dat werkelijk zo is. Sommige
putten kwamen zo hard aan dat ik de carrosserie hoorde schrapen over/tegen de grond.
Wij
zijn naar goede gewoonte ruim op tijd aan de luchthaven, dat levert op deze
keer, als we ernaar vragen blijken er nog exit seats beschikbaar te zijn die bijgevolg
aan ons worden toegewezen. Super. Als het wat wil meezitten zijn we hier tegen
15h30 weg en in Lima om 20h30. Daar hebben we de eerste twee nachten in een
hotel om het vervolg gepland te krijgen. We weten wat we willen, maar weten nog
niet hoe. We worden gewaarschuwd dat het Internet in Peru nog moet worden
uitgevonden, dat zien we wel, meestal vinden we voor elke oplossing wel een
passend probleem.
Zonder
problemen zijn we gisterenavond in een mistig Lima geland. Een tip van een
Limeense brengt ons tot in de Miraflores-wijk. Als we met de taxi erdoor
rijden, ziet het er allemaal best gezellig uit. Er is nog heel wat te doen op
straat, de terrassen puilen uit en ja, dat leest u goed, Yes, ze doen hier
terug aan terraskes!!! Man die hebben we hard gemist! Snel de bagage op de
kamer en terug naar buiten. En hoe kan je Peru het best verwelkomen? Juist, met
een endemische Pisco Sour in Lima!
Overnachten
in Lima kan tot een serieus slaapgebrek leiden en oordoppen zijn geen
overbodige luxe om alle mogelijke nachtlawaai buiten te houden. Maar, de
geluidsdichte ramen, de verduisterende gordijnen en de afwezigheid van een
enthousiaste jungle bij het ochtendgloren maakt dat het al 7u voorbij is voor
onze ogen opengaan. Wat grotendeels gewoon te wijten is aan het uur verschil
met Costa Rica beseffen we eens we goed wakker zijn.
Na
het ontbijten maken we een vluchtige planning voor 3 weken Peru. Wat mails
uitsturen voor overnachtingen en transport en dan afwachten wat er uit de bus
komt. En daarna is het tijd voor een echte kennismaking met Lima. Beetje door
de stad ronddwalen vinden wij de beste manier om de feeling te krijgen.
Tegen
lunchtijd installeren we ons in een klein restaurant vol met locals. Al zijn
niet alle bereidingen ons bekend, we gaan toch voor de dagmenu. Eerst hebben we
de keuze uit 3 voorgerechten of soep, en daarna uit een 10-tal hoofdschotels.
Frisdrank is gratis en onbeperkt. En lekker dat het was! Voor nog geen 6 euro rekenen
we beide maaltijden af. We configureren ook nog een lokale sim-kaart in de gsm,
jullie vinden het nieuwe nummer bovenaan de blog.
Via
een wandelboulevard langs de kust wandelen we terug naar ons hotel. Een vlaag mist
komt bij momenten vanop de Pacific het land binnengedrongen. Het lijkt dan net alsof
we door de wolken wandelen. Raar, het lijkt helemaal niet zo vochtig, het is zelfs
mooi en warm weer. Dit fenomeen is blijkbaar typisch voor de Peruaanse winter
(die begint in april) en heet, voor wie het mocht interesseren, de garúa. Men
stelde zich de vraag waarom de Spanjaarden dan net hier de hoofstad van hun
veroverde rijk hebben gebouwd, als de stad de helft van het jaar in de mist is
gehuld. Die mannen hadden blijkbaar geen flauw idee wat hun te wachten stond
want hun eerste bezoek was in volle zomer met alleen maar blauwe lucht. Dan
verovert ge al eens tropisch gebied, kan tegenvallen.
Eerste
indruk van Lima: aangename stad. Het is druk, maar gezellig druk. En de vriendelijkheid
en hoffelijkheid van de mensen tart weer alle verbeelding. Dat eindeloze
geduld, ik heb er bewondering voor. Klant is koning tot in het oneindige.
Mike
zijn extra laag Costa Rica-bruin zorgt ervoor dat hij wederom aanzien wordt als
lokale bewoner, die een Europese blonde aan de haak heeft geslagen. Het
resultaat kennen we al, iedereen begint in het Spaans tegen hem en in het
Engels tegen mij. Amusant vind ik dat.
Eerst
hostels, bussen en snoepvluchten boeken nu we hier in de hoofdstad nog werkend
internet hebben.
Daarna
nemen we een taxi naar Lima Centro, waar we beginnen met lunch. Na onze prima
ervaring van gisteren wagen we ons opnieuw aan het lokale dagmenu, kippensoep
en daarna kipfilet met slaatje, rijst en frietjes. Het lijkt of de Peruanen nog
meer rijst eten dan de Aziaten, zelfs als je een vissoep bestelt, komen ze met
een kommetje korrels aandraven. Gelukkig kunnen ze er iets van, t smaakt altijd
geweldig. Kippensoep dus eerst. Niets vernieuwend denken we. Nu, de Peruaanse kippensoep
is een beetje anders dan de Belgische. Het is een dikke brij van rijst in een stevige
kippenbouillon. Van de kip gaat duidelijk niets verloren. Het is kippenpootjessoep,
daar ben ik zeker van, die herken ik direct. Wie zou zich hier zorgen maken
over een haar in de soep als ze al vol kippenpoten ligt? Ik vraag me af of ik
mijn buurjongen kan laten schrikken door twee kippenpootjes als vertakte draculatanden
op te steken en hem eens boos aan te kijken. Een waag het niet-blik van Ruth
smoort het ludieke idee in de kiem. De kipfilet valt wel binnen de
verwachtingen.
En
dan kan de stadswandeling beginnen. Aan de voeten van het beeld van bevrijder
San Martin op het gelijknamige plein wordt de symbolische moeder van Peru
vereerd. Er is echter een kleine miscommunicatie gebeurd bij de creatie. De
opdracht luidde om de Madre Patria te voorzien van een vlammenkrans boven haar
hoofd. Gezien de dubbele betekenis van het Spaanse woord llama, is de Madre
vereeuwigd met een lama op haar hoofd. Das niet zo erg, het beeld kan gewoon
dienen, passen ze gewoon even de geschiedenis aan. Typisch, de grapjassen.
Op
het zeer indrukwekkend plein de Plaza de Armas komt een aantal schoolmeisjes een
enquête afnemen. Geduldig beantwoordt Ruth vragen van wat vind je het
lekkerste eten van Peru? tot wat is het grootste verschil tussen een Peruaan
en een Belg?. De vragenronde wordt volledig gefilmd met de iPhone en wordt
begeleid door het nodige gegiechel van de medebakvissen.
In
een uitverkopende schoenwinkel vind ik een nieuw paar schoenen. Mijn All Stars hebben
last van kilometermoeheid. Aan de kassa gaat het trager dan ik geduld kan
opbrengen. Er wordt veel gelameerd maar er gebeurt niets. Ik laat ze dan maar achter.
Na, dat zal ze leren, zo inefficiënt te zijn.
Als
een stad een Chinatown-wijk heeft kan je er prat op gaan dat we die gaan
bezoeken. Dat blijft altijd speciaal. Het aanbod goederen in de winkels is
anders, en alles heeft veel meer (flashy) kleur en geur. We draaien lukraak wat
straatjes in, wat maakt dat we uiteindelijk niet meer weten waar we zijn. Damn,
dan toch de toerist uithangen en het plan bovenhalen. Hoewel, de camera zal ons
al wel verraden hebben, buiten onszelf zien we hier geen toeristen.
De
fotos geven enkel de beelden weer, niet het geluid. Lima klink als continu
getoeter. Sommige wagens hebben aangepaste toeters om die van andere proberen
te overstemmen. Andere wagens verdenk ik ervan een tuimelschakelaar te hebben
om de toeter in te schakelen zodat ze niet continu op dat stuur moeten blijven
drukken.
De
taxi terugrit heeft iets weg van de Harry Potterbus met dito chauffeur en
rijvaardigheden. De bril van de man is zo dik dat hij volgens mij beter af is
met een glazen oog. De taxi is even oud als wij, het oorspronkelijke merk is nergens
meer uit af te leiden, niets is nog origineel, al wat niet absoluut
noodzakelijk is om te rijden is eruit gesloopt. Maar hij doet zijn ding en
brengt ons terug tot aan ons hotel.
Morgenmiddag
de bus op en als alles goed gaat zijn we morgenavond in Nasca. Een paar lijntjes
doen.
450 km naar het
Zuiden. Meer is dat niet. We waren al ingelicht dat de bussen hier heel wat
beter zijn dan wat je in Europa kan vinden. Zeker als je de beste categorie
neemt. We vergelijken enkele maatschappijen en kiezen voor Cruz del Sur, de
cruzero suite klasse. Beter vind je niet. Alles via het web kunnen reserveren,
tickets in de hand naar hun terminal. Dat heeft meer weg van een kleine
luchthaven dan van een busstation. We geven onze bagage af bij de check-in en
met onze boarding passes worden we om 14h aan gate 4 verwacht. Voor het boarden wordt een ID-check
gedaan, de handbagage wordt gecontroleerd en dan mogen we op de bus. Wij zitten
op het tweede deck. Het zijn grote stoelen in imitatieleer die tot bijna 180°
plat gaan, elke passagier heeft een entertainmentconsole in de zetel voor hem
ingebouwd voor boeken, muziek, films, spellekes en internet. We vertrekken vrij
stipt, om 20h30 zouden we in Nasca aankomen. Er worden kussentjes en dekens
uitgedeeld en de steward doet bij iedereen rondvraag of hij de klimaatregeling
op 24° mag instellen.
Eens we Lima
uit zijn verandert het landschap in woestijn, Hier groeit niets meer. Zelfs de
cactussen houden het hier niet uit. Vreemd contrast, rechts de oceaan, een
gigantische watermassa, links de woestijn. Geen druppel daar. Zelfs aan de
waterkant groeit niets. Langs deze hoofdbaan staan af en toe wat huizen. De
meeste zijn niet af. Uit vrijwel alle huizen steken de betonijzer recht naar
boven, klaar voor een volgend verdiep dat nooit zal komen. Hele stukken land
staan vol met half afgewerkte betonnen huizen waar niemand woont. Het lijkt
ex-oorlogsgebied, of alsof een nucleaire explosie hier alle leven heeft uitgeroeid.
Word hier geboren.
We voelen ons
niet 100 % op ons gemak. Mede door de reisgidsen en het internet die
waarschuwen voor de busverbindingen. Die zouden regelmatig overvallen worden
door de aanhangers van Het lichtend pad. Bangmakerij? Niet echt. Als we de
reizigersfora mogen geloven zijn er hier in november en december nog overvallen
geweest waarbij gewapende mannen de reizigers dwingen alles af te geven.
Sommige vermoeden zelf een complot met het buspersoneel. Zo erg zal het wel
niet zijn zeker, als die bussen elke dag rijden? Doch eens de duisternis valt
verplicht de steward om alle gordijnen te sluiten, voor onze veiligheid zegt de
man. Verder kondigt hij via de PA aan dat in geval van een overval we ons niet mogen
verzetten en gewoon al onze bezittingen moeten afgeven. En dat GSMs enkel
nog mogen gebruikt worden voor noodgevallen. Dat maakt dat iedereen op zijn
hoede is telkens als de bus stopt. Soms voor een ID-controle door politie-uniformen,
soms voor een rood licht, tanken, versperring...
Op de open
gebieden valt de GSM-verbinding weg alsook het internet dat via dezelfde weg
binnenkomt. Dit zijn uiteraard de risicozones. Er wordt aangeraden om uitsluitend
overdag te reizen, maar dat is niet mogelijk. Alle langeafstandsbussen reizen
s nachts.
We krijgen een
eenvoudig avondmaal geserveerd, net zoals in een vliegtuig. Kip met rijst en
als dessert rijstpap. Dat die mannen hier nog geen spontane spleetogen ontwikkeld
hebben, dat snap ik niet. Onder het motto een mens moet alles eens proberen,
bestelt Mike een Inca cola, gigantisch populaire frisdrank. Het drankje is fluo
geel van kleur en smaakt naar in water opgeloste cuberdonnekes.
Zonder drama
geraken we in Nasca, het is bijna 22h30. Ook hier zijn we via verschillende
kanalen gewaarschuwd voor malafide types die de toeristen komen opwachten.
Zelfs zo erg dat de maatschappij waarmee we morgen de Nasca-lijnen gaan
overvliegen ons vandaag al persoonlijk komt opwachten bij de terminal om ons
100m verder naar ons hotel te brengen, hoewel we zeiden dat het niet nodig was.
Ze willen absoluut vermijden dat je met een andere operator zou meegaan (onze
trip is nog niet betaald). Ongevraagd stuurde ze ook een mail met een
smoelenboek van al hun medewerkers. Ze dringt er op aan dat we enkel met 1 van
deze personen mee mogen gaan naar ons hotel. Er zouden lookalikes rondlopen,
maar de echten hebben een uniform aan, een pet op en een naamkaartje rond. Om
eerlijk te zijn, die mannen op die fotos die zien er heel angstaanjagend uit,
recht vanuit een drugsbende geplukt, zo lijkt het. Nu kan je je dus de vraag
stellen of dit bericht wel te betrouwen is of op zijn beurt deel uitmaakt van
oplichterij. Daar gaan we niet uitgeraken. Gewoon gezond verstand, opt gemak
en al alle antennes gebruiken zal ook wel gaan zeker. We zijn tenslotte geen
uilen, of naïeve toeristen die aan hun proefstuk toe zijn.
Als we de
busterminal uitwandelen hoor ik ergens mijn naam. De man in kwestie draagt geen
uniform of pet en hij lijkt voor geen meter op één van de fotos die we
doorgestuurd kregen. Voor alle zekerheid stellen we hem een nog paar heel
specifieke vragen waar hij alleen correct op kan antwoorden als hij op de
hoogte is van onze plannen. De man slaagt in onze test en we stappen in. 30
seconden later stappen we terug uit want we zijn aan ons hotel. Wat een circus.
Tegen 23h zijn
we dan eindelijk op onze kamer. Morgen om 6h15 wordt het ontbijt gebracht. Daar
hebben we lang voor moeten discussiëren. De man wil liever geen ontbijt geven vóór
de vlucht. Wij prefereren iets in de maag. We zullen morgen weten te vertellen
wie gelijk had.
Op de
luchthaven moeten we onze trip nog betalen. De dollarbiljetten worden
zorgvuldig gekeurd en 2 komen op een aparte stapel. No good, zegt de dame
achter de balie. Ah, leuk, dat spelleke kennen we nog van in Azië. Lang geleden
maar zoiets verleert ge niet, nee. Eens goed opletten, we gaan hier niet moeilijk
beginnen doen over een miniem scheurtje in een biljet. De biljetten komen vers
uit de automaat, ze zijn zo legitiem als een biljet wel kan zijn. Er volgt een
hele discussie, waarbij een andere toerist zich nog komt moeien en ons
voorstelt om het geld te laten wisselen in lokale munt. Niks van, mijn dollars zijn
prima, aanvaarden zullen ze ze. We blijven elkaar aanstaren in dit welles-nietes
spel. We hebben uiteraard andere biljetten bij, dat weet zij ook, maar das net
het spel. Uiteindelijk ben ik het beu en laten we de balie-dame voor wat ze is.
Kan ze er zelf nog wat over nadenken. We horen er niets meer over. De biljetten
zijn bij deze aanvaard, schitterend gewoon.
De
Nasca-lijnen ze spreken tot de verbeelding.
Volgens de wiki
: De lijnen van Nazca zijn geogliefen,
tekeningen in het zand van de pampa's van Jumana en Nazca in Peru. De
tientallen figuren van dieren, honderden geometrische vormen en duizenden
lijnen en lijnenspellen zijn in het woestijnzand van de hoogvlakte van Peru
lang bewaard gebleven. De hoogvlakte is een van de droogste gebieden op aarde
met een gemiddelde jaartemperatuur van 25 graden Celsius. Het is er bijna
altijd windstil en er valt vrijwel geen regen, zodat de lijnen duizenden jaren
bewaard bleven.
Dat op zich is
al opmerkelijk. Maar het meest tot de verbeelding sprekende is waarom deze
lijnen gemaakt werden en door wie. De vormen zijn tot in de perfectie gemaakt
en enkel zichtbaar vanuit de lucht. Dit is het onuitwisbare bewijs van buitenaards
intelligent leven dat deze doodse windstille en erosievrije vlaktes uitkoos en
markeerde als landingsplaats. Een beetje zoals wij op Mars een goed rustig plekje
zoeken om onze marsmobiel neer te zetten, een vlag planten en signalen van ons
bestaan in outerspace los laten. Veel van de vormen tonen bovendien een verband
met de posities van de hemellichamen. Ook zonder dit tastbaar bewijs zou je al
eigenaar moeten zijn van een behoorlijk Godcomplex om aan te nemen dat wij de meest
ontwikkelde soort in het ganse heelal zijn.
Nu zijn er
wetenschappers die er hun levenswerk van gemaakt hebben er een andere
plausibele uitleg aan te geven. Dat is nog niet gelukt tot hiertoe. De meest
absurde theorieën werden al naar voor geschoven.
Het zijn
waterkanalen, het is een hardloop route, het is een rite om Goden te vereren, de
Nazca sjamanen zouden door het gebruik van hallucinogene stoffen een spirituele
vlucht kunnen maken stevig poeier lijkt
me.
Geef toe, dan
zijn buitenaardse mannen toch veel aannemelijker?
In ieder geval,
hier kan geen kathedraal tegen op, dit moeten we gezien hebben. Dus wij stappen
met 3 andere waaghalzen een Cesna in om het mysterieuze schouwspel van bovenuit
te bekijken. De kotszakjes hangen uitnodigend klaar in de stoel voor mij.
Bemoedigend.
De eerste die
we te zien krijgen is de walvis. Het duurt even voor ik de woestijn-walvis kan
spotten, ik had de lijnen dikker verwacht. Maar eens ik het eerste figuur heb
gevonden, volgt de rest vanzelf. De tekeningen gevormd door de lijnen zijn nog
altijd perfect intact, het blijft raar
dat dit zo goed bewaard is gebleven. Trek dit in onze Vlaamsche klei en week
later vind je niets meer terug. Het vliegtuigje draait van links naar rechts zodat
iedereen de figuren goed kan zien. De trip geeft ons ineens ook de gelegenheid
om een idee te krijgen van dit vreemde landschap. Woestijn, en het begin van de
Andes, doorkliefd door de Panamerican Highway. Het gaat allemaal heel rustig en
het ontbijt blijft waar het moet blijven. Zie je wel.
We zien in
totaal 12 opmerkelijke figuren en na een half uur staan we terug aan de grond. Een
speciale ervaring. Blij dat we uiteindelijk toch gekozen hebben om ze te zien.
Goed gedaan
mannen, we weten nu dat jullie bestaan.