Volgens een briefje in onze hostel wordt er elke maandag een
gratis wandeling met gidsen georganiseerd van aan de tourist office richting
Piedra del Aguila. Ja, dat willen wij wel meedoen. Om half 10 zijn we aan de
tourist office, geen kat te bespeuren. Binnen weten ze van niets. Echt verbaasd
zijn we niet, we hadden al zon voorgevoel dat die informatie niet 100%
betrouwbaar zou zijn. Maar, niet getreurd, we kunnen die wandeling ook zelf
doen natuurlijk. De tourist office legt ons uit hoe we er geraken, t staat allemaal
goed aangeduid met bordjes. - Yeah right -. We wandelen het dorp uit en zowaar,
bij de eerste splitsing staat inderdaad een pijl. De Chileense wonderen zijn de
wereld nog niet uit. Ondertussen nog een eenzame wandelaar opgepikt die ook
niet zoveel vertrouwen heeft in bordjes en liever met ons meewandelt. Bij de
volgende splitsing staat er weer een aanwijzing. Onze vreugde kan niet op. Onze
eenzame neemt iets minder tijd voor fotos onderweg en gaat uiteindelijk alleen
voort. 1 km verder is er terug een splitsing en daar begint het, tirez votre
plan, geen pijlen meer. Laten we er dan maar van uitgaan dat dat inhoudt dat we
niet moeten afslaan. De richting klopt alvast (een mens moet wel in zijn
achterhoofd houden dat er hier geen zekerheden meer zijn en de zon s middags dus
in het Noorden staat).
We klimmen op ons gemak gedurende 1,5h via een rotsweg naar
boven en dan zien we de Arendsrots hangen. De wolken zijn ondertussen terug opengebroken
en gestegen en de uitzichten op de omliggende toppen zijn verbluffend. Door de neerslag
van gisteren is er op de toppen nog wat extra sneeuw bijgevallen. Volgens het
beperkte kaartje dat we meekregen, moeten we onder de rots door en dan langs
achter de rots benaderen. We blijven het pad bestijgen en komen uiteindelijk op
een soort van plateau met prachtige vegetatie en een oorverdovende stilte. Maar
we zijn wel helemaal uit de richting. De rots ligt nu een heel stuk achter ons.
Hmm, dan toch een afslag gemist? We keren op onze stappen terug en vinden een
klein paadje, of een uitgedroogd beekje of een schapenweggetje, wie zal het
zeggen. We volgen het een stuk en dan zien we de rots van dichterbij, we zien
er zelfs mensen op staan, maar het pad loopt dood.
We keren op onze stappen terug en hopen dat we onderweg toch
nog een zijpad tegenkomen. Opeens horen we een vreemd gebrul, we kijken mekaar
aan, nee, dat klinkt niet als een schaap, zouden hier pumas rondlopen? Hoe
brullen die juist? We weten dan al wel hoe we ons in zon geval moeten gedragen
maar als het even kan, toch liever niet hoor. Enne, waar zijn de Nike-sporen
van onze eenzame wandelaar gebleven? Was dat daarnet geen afgeknabbeld
mensenbot op de grond? Ongetwijfeld. Ons tempo wordt onbewust iets opgedreven
als we verder wandelen. Er verschijnt echter geen bruikbaar zijpad en
uiteindelijk komen we terug uit onder de rots. Geen idee hoe je daarboven moet geraken.
Enfin, genoeg moeite gedaan, waarschijnlijk hadden we toch niet helemaal
bovenaan durven staan. En we hebben dezelfde uitzichten gehad, hoeveel mooier
kan het daar zijn troosten we onszelf.
Heel de trip terug bergaf, naar goede gewoonte de voeten
verfrissen in een koele bergrivier en dan een welgekomen bord pasta en een
douche.
Woensdag gaan we hier weg, richting Coyhaique. De enige bus
vanuit dit dorp rijdt op vrijdag hebben we ondertussen uitgezocht. Op woensdag
is er enkel een bus die passeert in een dorpje zon 80 km hier vandaan. Dat
lijkt ons helemaal niet zo onoverkomelijk, gewoon tot daar gaan en opstappen. Ah
nee, want dan heb je geen ticket. En blijkbaar kan je hier in het dorp geen
ticket kopen voor een bus die hier niet passeert. En de busmaatschappij heeft ook
geen online verkoop Lastig Ik ga ten rade bij Adriana. Dit werkt zo: vandaag
geven we het geld voor de volledige rit af in een hostal een paar deuren verder
(er is geen korting voor opstappers halverwege). Dat geld gaat vanavond met een
bus naar god weet waar. Morgen komt een andere bus langs dit dorp met onze
tickets. Klinkt logisch, praktisch, modern en totaal realiseerbaar
Ik heb het akelige gevoel dat we beter een Chileense postduif
hadden ingeschakeld.
Gisterenavond een nieuw restaurant uitgeprobeerd. Cordero al
horno, ik laat me bijstaan door een Spaans sprekende foodie, lamsstoofpotje dus.
Ja daar hebben we allebei wel zin in. Meer lam dan stoofpotje zo blijkt. Het
lijkt wel of er twee schapenkarkassen de grill zijn opgegaan en alzo geserveerd.
Dit eet ik in een week! Al mijn healthy koken van de voorbije week verbleekt
hierbij.
We merken dat we maar langzaam opschieten in ons afzakken
naar beneden. Das enerzijds niet zo erg, we hebben hier al heel wat gezien en
beleefd, anderzijds als we de highlights willen meepakken gaan we toch een
tandje moeten bijsteken of we zitten hier met Pasen nog. Gemakkelijker gezegd
dan gedaan. Het gebied hier is dun bevolkt. Dat moet je hier anders
interpreteren dan pakweg De Limburg bij ons. Morgen bussen we 80 km naar het eerstvolgende
dorp Villa Santa Lucia, daar wonen 170 mensen. Daar hopen we op een aansluiting
die ons 400 km naar het Zuiden brengt. Onderweg passeren we 6 dorpen van
telkens minder dan 500 inwoners. De bussen rijden sporadisch en de informatie
is moeilijk te achterhalen. Dus als we sneller willen bewegen moeten we beter geïnformeerd
geraken. Bijgevolg spenderen we de volledige voormiddag ergens tussen internet,
reisgidsen en wegenkaarten in. We proberen uit te vissen welke verbindingen er
bestaan en hoe die juist in elkaar zitten. Heel vaak is het frustrerend en we
zien overal een gat in de markt in de zin van: Man toch, als ge nu een
ferryverbinding van hier naar daar uitbaat dan zijt ge toch gewoon binnen?.
Maar het loont. We vinden de informatie die we nodig hebben om tot beneden te
geraken. Ons vervoer kunnen we niet online kopen dus dat kan pas vanuit het
volgende dorp/stadje Coyhaique. We gaan ervan uit dat dat daar wel moet lukken
en leggen ook al slaapplaatsen vast in Los Antiguos en El Chaltén, zij het
flexibel en annuleerbaar mocht het vervoer toch anders uitdraaien.
Tegen de middag zijn we suf gepuzzeld en doen we nog een
toertje door het dorp. Als we s avonds onze betaalde bustickets willen ophalen
blijken die niet toegekomen te zijn. Maar geen nood, die zijn gewoon met de
buschauffeur morgen meegegeven. Jongens dat is toch geen systeem. Kunnen we
morgen naar Santa Lucia en dan 4h wachten op een volgende bus waar onze tickets
al op aanwezig zouden zijn.
Ik blijf erbij, postduif had beter geweest. To be continued misschien
Het is half 6 s ochtends als we de deur dichttrekken bij
Adriana. Gelukkig moeten we deze keer maar 1 straat verder muilezelen, daar vertrekt
de bus naar Villa Santa Lucia. Mike zijn nieuwe beste maatje Inca hoopt op nog
een laatste aaisessie en komt ons helemaal mee uitwuiven. Hoe dichter we bij 6u
komen, hoe meer volk er verschijnt. Hopelijk sturen ze meer dan 1 bus. En
inderdaad, bus 1 wordt geladen en eens die vol is, komt bus 2 eraan. Aangezien
wij maar een stukje van de ganse rit naar Chaitén meedoen, mag onze bagage pas
als laatste worden ingeladen. Een mens wil graag zeker zijn dat zijn huishouden
volgt, dus bijgevolg zijn wij ook de laatsten die opstappen. Ha, er zijn nog 2
plaatsen helemaal op de achterste rij. We wringen ons ertussen, wat nauwelijks
gaat. De knieën in de nek, jullie kennen dat wel. Gelukkig is het maar voor 2,5
uur. De gravelweg is bochtig, hobbelig en stoffig. De raam sluit niet
fatsoenlijk, dat verwachten we ook al lang niet meer, niks abnormaals dus.
In Villa Santa Lucia is er niet echt een busterminal. Ook
niet echt een bushalte. Er is 1 straat, in die straat is er een barak en in die
barak woont Madame Elsa. Haar huis doet dienst als hostel, wachthokje,
restaurant, beenhouwerij, kruidenierszaak, Starbucks Beeld je een volslanke
oudere dame in, met bril en weinig kapsel, ouderwetse schort, slecht te been
(uit respect geen foto van haar genomen). Ze past perfect in haar eigen decor. We
kunnen daar een tas koffie kopen die we zelf samenlepelen uit beschikbare
poeders en iets wat lijkt op een boule de berlin als ontbijt. Alles is nu beter
dan niets. En dan rest ons 5u wachten tot onze aansluiting. Samen met ons is er
een Chileens koppel afgestapt. Er logeert ook nog een Argentijns koppel dat de
Carretera Austral per fiets doet, die treffen we verdwaasd aan bij het begin
van hun ontbijt. De eerste uren praten we wat over de verschillen tussen onze
landen. De Chileense dame is lerares Engels en zo krijgen we te horen dat een
Chileen vanaf 5 jaar 5 uur per week Engels krijgt op school tot zijn 18e.
Hoezo? Faken die dan allemaal geen Engels te verstaan? Gebrek aan praktische
oefening en interesse, zegt de lerares. Gezien ze vnl in eigen land of eigen
continent reizen, hebben ze nooit Engels nodig. Blijft straf, vooral omdat ze
films hier, net als bij ons, ondertitelen en ook de muziek soms internationaal
blijft.
Als afwisseling maken we een wandeling door het gehucht. Op
een kwartiertje slenteren we rond het volledige dorp. Het regent en er staat een
ijselijke wind. Misschien toch eens beginnen nadenken over de aankoop van muts
en handschoenen. Terug bij Madame Elsa staat er vanalles op haar houtvuur te
pruttelen en zijn ondertussen de empanadas binnengekomen. En die zijn lekker,
heel wat beter dan die deegballen die we in Argentinië mochten ervaren.
Ondertussen hebben we al in de mot dat er nog mensen
meewillen met onze bus. Er staat al zeker 10 man in de regen te wachten. Amai,
en nog 2u te gaan, wat gaat dat straks zijn? Op de middag worden we verzocht
plaats te maken voor de mensen die willen lunchen. We bedanken Elsa voor haar
gastvrijheid en verlaten haar life museum. Ok, menigte verdubbeld. Tegen 13u,
menigte verdriedubbeld. Dat komt hier helemaal goed. Het Chileens koppel
blijkt, zoals alle anderen die staan te wachten, geen tickets te hebben en
hoopt mee te kunnen. Ik snap hun bezorgdheid, de eerstvolgende bus komt pas
binnen 3 dagen. Dat verklaart ook waarom de camping aan de overkant van de
straat ineens verlaten is. Niet meegemogen met de vorige bus? Ik word al
zenuwachtig, niet veel ambitie om hier een paar dagen te vertoeven, we hebben
geen tentje bij en ook al was Elsa zo vriendelijk... We moeten toch op één of
andere manier voorrang kunnen krijgen gezien wij gereserveerd én betaald hebben
via prijsduif. Maar of ze dat hier ook zo zien, who knows. We smeden snode plannen
om de stormloop op lege plaatsen voor te zijn. Mike blijft bij de bagage en ik
loop snel naar de deur van de bus en probeer de chauffeur te overtuigen dat hij
onze tickets heeft. Moet lukken, waterdicht plan.
Om half 2 is de bus eindelijk daar. Zoals voorspeld zet heel
de massa zich onmiddellijk in beweging, maar zonder bagage huppel ik frivool
iedereen voorbij en sta pal voor de deur. Als de chauffeur zijn deur opendoet,
begint de menigte te roepen om een plaats. Ik roep dat wij Mike en Ruth zijn en
hij tickets voor ons heeft. En ja hoor, ons tactisch uitgedokterd en diep
doordacht plan werkt perfect, ik krijg de tickets en mag opstappen. Mike staat
een eind verder met de bagage maar geen nood, ik heb zitplaatsen kunnen
bemachtigen. Mike zal wel volgen zeker? De buschauffeur wordt voor de rest
ongeveer gelyncht door de wachtenden voor een plaats en dan hoor ik hem zeggen
dat er voorlopig niemand zonder tickets mag opstappen want hij wacht nog op de
bus van Futaleufu waar nog mensen met tickets opzitten. Wat?? Dus deze bus
wacht gewoon op de bus die om 11u in Futaleufu vertrok en waarvan ze zeiden dat
we die niet mochten nemen want dat we alle kans hadden de aansluiting te
missen? Grmbl, we hadden tot 10u in onze nest kunnen blijven liggen. Maar goed,
dan hadden we de Madame-Elsa ervaring met haar legendarische empanadas wel misgelopen.
Iedereen kan mee, minstens 20 mensen moeten rechtstaan in
het gangpad. De toilet wordt omgebouwd tot storage. Volledig overladen de
Carretera Austral op. Het paradepaardje van Pinochet die de aanleg beval. Dat is één van de slechts twee wegen die in
Patagonië Noord met Zuid verbindt. Vergelijk het zo, één van de twee wegen die
Noorwegen met Spanje verbindt. Dit is de Chileense tegenhanger van de Ruta 40
en veel mooier want je gaat dwars door de Andes. Ook veel avontuurlijker,
hoewel de overheid al jaren tracht de boel te asfalteren. Urenlang rijden we
verder. Volgens de info die we kregen zouden we tussen 19 en 21u in Coyhaique
moeten zijn. Er zijn echter geen verkeersborden dus we hebben ook geen idee hoe
ver we al gevorderd zijn. De route wordt zo smal dat de autos nauwelijks kunnen
kruisen. Door de regen is het een modderpoel van jewelste en ondertussen zijn
er ook nog wegenwerken met wisselend verkeer. Bij momenten is het
angstaanjagend, maar zo mooi, onbeschrijfelijk. We kunnen met zekerheid zeggen
dat dit de meest spectaculaire rit is die we ooit deden. Hier zijn wij
indringer in de ongerepte natuur. Stap twintig meter uit de bus en weet met
zekerheid dat hier nog nooit iemand is geweest. Vele bergen en meren zijn hier
niet eens benoemd. Spijtig dat we geen fotos hebben, maar dat is gewoon niet
mogelijk gezien de toestand van de weg. Soms wiebelt de bus zo hard in de
putten dat we vrezen dat ze zal omslaan. De onderkant knalt met vaste regelmaat
tegen de weg aan. Soms stapt de chauffeur uit en duikt hij onder de bus voor inspectie, of om te kotsen. Als het
begint te schemeren en er zijn alleen maar bergen en bos rondom ons, beseffen
we dat we er nooit op het beloofde uur zullen geraken.
Om 22u zijn we eindelijk het ongeasfalteerde stuk door en
zien we een bord. Nog 166 km. Even snel tellen op de kaart. Oei, dat wil zeggen
dat we er al 137 gedaan hebben. Dat wordt nog even doorrijden. We hebben een
appartement gehuurd, vraag is of die mensen zo lang voor ons gaan opblijven.
Als we uiteindelijk in een dorpje komen waar er GSM ontvangst is, stuur ik een
SMS naar de eigenares om haar te informeren. Er komt geen antwoord. Ook de
chauffeur begint het wat beu te geraken en rijdt flink door, iets te fel in
sommige bochten lijkt mij. Ik doe dan ook geen oog dicht. En ondertussen regent
het en giert de wind langs de bus.
Eindelijk, om 00u45 komen we aan in Coyhaique. Geen taxi te
bespeuren maar we weten ongeveer waar we moeten zijn, zon 2 km buiten het dorp.
Nog even zoeken want eens het dorp buiten stopt de huisnummering en begint een
nieuwe nummering overeenkomstig de afstand van het dorp, maar we vinden het
uiteindelijk toch. Vol goeie moed loop ik naar de receptie, waar nog een TV
staat te spelen en klop op de deur. Geen reactie. Verdorie, als dit niet
goedkomt is het terug naar het centrum, proberen iets anders te vinden in het
holst van de nacht. Ik klop wat harder en zowaar verschijnt er een slaapkop
vanuit de zetel. De eigenares had mijn SMS gekregen en geantwoord dat ze wakker
zou blijven. Ik heb niks ontvangen zeg ik, en op dat moment komt de SMS binnen.
Maar goed, we zijn zo opgelucht, je kan het je wel voorstellen. Appartement
ziet er leuk uit, we gooien onze rommel neer waar hij wil vallen en ploffen totaal
uitgeput nog even in de zetel. Wat een dag. Maar eind goed al goed en t was er
weer één om nooit te vergeten.
En dan denk ik nog even na over de buschauffeur. Die man is s
ochtends om 11u30 vertrokken en heeft bijgevolg ongeveer 14u achter zijn stuur
gezeten, met 4 haltes onderweg om mensen in- en uit te laden en nog 1
verplichte stop van een uur omdat de wegenwerken nog bezig waren. Dat zou bij
ons gene waar zijn. Volgens mij gaat die man goed slapen. Ik wil deze bus niet
op de dag nadat deze man jarig is.
Fotos: Keuken van Elsa, fotos van Santa Lucia
en gedrum voor een plaats op de bus
Na een deugddoende nachtrust bestaat ons ontbijt uit een tas
thee. De ijskast is nog leeg natuurlijk.
Dan volgt de standaard route van dag 1 op een nieuwe locatie.
Tourist info voor een planneke en wat informatie, vuile was droppen,
verderzetting van de reis vastleggen. Heel de trip van hier tot in El Chaltén
zit uitgedokterd in ons hoofd, de overnachtingen zijn geboekt, het is enkel nog
een kwestie van tickets voor het transport in handen te krijgen. Eerst naar de
busmaatschappij. 2 Tickets voor zondag tot aan de ferry. We vragen nog even na
hoe het de reis daarna verder verloopt om over de grens te geraken. En dan komt
de aap uit de mouw. De overzet van zondag komt pas om 21u15 aan in Chile Chico
(laatste dorpje voor de grens) en de grens met Argentinië sluit om 22u. Niet
haalbaar zegt de verkoopster, jullie moeten een overnachting in Chile Chico voorzien
of op zaterdag de namiddagferry nemen. Zaterdag is geen optie voor ons. Zondag
moeten we eigenlijk over de grens in Los Antiguos zijn, want die overnachting
is geboekt. Gelukkig is die gratis wijzig-annuleerbaar, dus we blijven bij ons
oorspronkelijk plan. Dan naar de andere kant van de stad voor tickets voor de
ferry. Tegen dat we terug in het centrum zijn, is het al danig lunchtijd en de
maag knort, eindelijk eten, dat is geleden van de empanadas van Elsa, de zak
chips op de bus niet meegeteld. Fieuw, een mens kikkert er van op.
Dan nog langs de supermarkt om de ijskast te vullen en terug
naar ons huisje.
Volgende stap, de bustickets van Los Antiguos naar El
Chaltén online boeken want dat kan ik vanuit Chili niet in een reisbureau
regelen. Ik krijg allerlei foutmeldingen en geraak er niet door. Na wat zoeken
blijkt dat de bus op dinsdag niet rijdt, hoewel de website het wel aangeeft.
Pas als je die rit effectief wil boeken, loopt hij vast omdat er geen bus is. Tot
zover onze geweldige voorbereiding. Rest ons niets anders dan de overnachtingen
met een dag te verschuiven. In Los Antiguos lukt dit zonder veel problemen,
vooral omdat de persoon aan de andere kant Karin Dielemans heet en gewoon NL
praat. Handig. De overnachting in El Chaltén loopt moeilijker. Online wijzigen
lukt niet en als we online annuleren kost ons dat véél geld. Dan maar wat op
het gemoed van de uitbaters werken en proberen rond de online reservatie rond te
gaan. Hopelijk lukt dat. t Is niet gemakkelijk, maar moeilijk gaat ook. Alleen
zonde van de tijd die we er 2 dagen geleden hebben ingestoken om alles uit te
pluizen.
De flatscreen slikt usb en speelt onze films af. We kijken
film vanuit ons bed, maar eigenlijk zien we meer naast de TV door de grote
ramen heen naar de bergen.
5 km verder ligt de Reserva Nacional Coyhaique. Die gaat niet kunnen ontsnappen aan onze
wandellust. We stoppen een Taxi en laten ons tot aan de ingang voeren. Geen
slechte beslissing, want buiten dat het maar 5km verder was is het ook stevig
naar boven. We betalen toegang aan de parkwachter en krijgen een A4 mee waarop
de wandelpaden staan aangegeven. Maakt dat mee. We kiezen voor een cirkel van
een 12km daar zouden we 3,5h over moeten doen. No problemo.
Tja, als bussen en nationale parken niet uw ding zijn kunt
ge best pas binnen een week of 3 terug inloggen op deze blog. Want daar bestaat
ons leven hier ongeveer uit.
Het weer is aangenaam, we wandelen in T-shirt in de schaduw
en we passeren wat meertjes en mooie vergezichten van Coyhaique, helemaal Zen. Halverwege
worden we dieper in het woud gestuurd. Even opletten dat we het pad hier niet
kwijtgeraken. Hier is iets vreemd aan de hand. Alle grote bomen liggen neer en
alle bomen die rechtstaan zijn maximaal 20-30j oud aan hun diameter te schatten.
Wat is hier gebeurd? Lawine? Brand? Welk geweld kan al die kollossen geveld hebben?
Dit is een heel vreemd bos. We wanen ons op een bomenkerkhof. Heel speciaal.
Ook hier zitten we nog in de habitat van de poema. We zien er geen. We vragen
ons af hoeveel poemas ons gezien hebben.
We zijn al 3h verder en terug aan ons startpunt. Hier staat
geen taxi meer, er is geen bus. We wandelen nog een extra 5km tot aan ons
huisje. Siësta verdiend en dan de stad in, naar de winkel en propere kleren
ophalen.
Een paar dagen geleden in de supermarkt. Het voorverpakte
gehakt wordt enkel per 500 gr of meer verkocht. We vragen aan de toog of het
mogelijk is om 200 gr te krijgen. De man moet het gaan navragen. We horen een
hele discussie in de beenhouwerij. De man komt terug. U bedoelt 2000 gr
mevrouw? Nee, 200. Wenkbrauwen zwiepen omhoog. De man verdwijnt weer. We horen
gelach. De man komt terug. Bent u zeker mevrouw? Jep, 200 gr. De man weegt het
braaf af en vraagt: waarvoor gaat u dit beetje eigenlijk gebruiken als ik zo
nieuwsgierig mag zijn?? Ok, de gemiddelde bestelling van een local bestaat uit
10 worsten, 5 kg biefstuk en 5 kg kippenbouten, ik geef toe, het ligt aan ons.
Als ik gisterenavond 2 koteletten vraag aan dezelfde verkoper, volgt er een
vette knipoog maar worden er geen verdere vragen gesteld.
Om half 4 komen ze ons pas ophalen richting Chile Chico. Een parcours dat deels uit bus en deels uit
ferryoverzet bestaat. We mogen tot 3u op het appartement blijven. Dat geeft ons
rustig de tijd om in te pakken en aan de eisen van een paar trouwe bloglezers te
voldoen. We regelen ook nog een voorschot voor de overnachtingen in El Calafate
via Western Union. Gelukkig kan dit gewoon via internet. De vraag overtreft het
aanbod voor het aantal beschikbare slaapplaatsen in El Calafate. We hadden een
pareltje gevonden via Air B&B waar we 3 minuten over getwijfeld hebben en
in die 3 minuten is er iemand anders mee gaan lopen. Balen. We hebben dus niet
echt de luxe om moeilijk te gaan doen over Western Union transfers. Daarenboven
scheelt het ons ook in cashvoorziening.
Om 15u staan we gepakt en gezakt voor de deur. Op het moment
dat ik de toelating krijg om te beginnen stressen (zijnde 30 min na de beloofde
pick-up tijd) komt ons buske eraan gereden. We moeten er geen tekening
bijmaken, kijk naar de foto. En de chauffeur had haast. Tegen een illegale
snelheid flitsen we naar Puerto Ibañez. Die chauffeur lijkt een persoonlijk
record te willen verbeteren, elke nieuwe bocht, een nieuwe uitdaging. Ik
probeer wat fotos te trekken met de GSM, met wisselend resultaat. Als we
afdalen ruiken we de oververhitte remmen. Maar, op deze trip passeren we in de
verte de Cerro Castillo, een bergtop die er uitziet als een kasteel, zij het
dan eerder één van het Lord of the Rings-type. Knap om te zien.
Levend en wel komen we aan in Puerto Ibañez en dan is het
nog even wachten op de ferry. Er staat een hoop volk en een massa rommel. Om
nog eens te beginnen van ik ga op reis en ik neem mee zien we een hele
familie staan, inclusief oeroud TV-toestel, wasmachine, 2 tot op de draad
versleten luchtmatrassen die gaan verhuizen. Ook een vrachtwagen vol
houtblokken gaat mee. Als we aanschuiven om aan boord te gaan, zegt er een
familie vriendelijk Bonjour. !? We bekijken hen en vragen ons af vanwaar we
die moeten kennen. Frans hebben we hier nog niet gesproken. Uiteindelijk vraag
ik van waar ze komen, blijkt dat het Belgen zijn en ze hadden ons gespot aan de
hand van onze bagagelabels. Tussen al het volk dat aan boord gaat spelen we ze
echter snel terug kwijt.
De overtocht is sprookjesachtig. We váren nu door de Andes,
door de fjorden. De zon zakt en kleurt
de hemel. Er staat een strakke wind. Vlak boven het wateroppervlak blaast de
wind het water los van het meer. We krijgen de film The Impossible te
zien, over de tsunami in Thailand.
Opmerkelijke keuze voor op een boottochtje in vulkaangebied dat bulkt van de tsunami-warnings.
Het is al flink donker tegen dat we in Chile Chico aankomen.
We beginnen naar onze hostel te wandelen, die lijkt wel een stukje verder van
het centrum dan beloofd. Na 2,5 km zijn we er eindelijk geraakt, we zwieren de
bagage neer en keren terug om nog iets te eten. Op een zondag na 22u is dat
altijd een uitdaging. Maar we hebben geluk, we lopen toevallig langs het enige
restaurant dat open is en krijgen er nog een stuk kip. Achteraf gezien
misschien beter eerst gaan eten ipv heen en weer te wandelen maar kom, ge kunt
ook moeilijk een restaurant binnen wandelen met 4,5 rugzak. Laat staan rustig
van een maaltijd kan genieten als je niet weet of je je slaapplaats gaat
vinden.
We zijn der weer geraakt.
Foto: Volle bus, de rit naar Puerto Ibañez, veel volk op de
kade, aan boord
Nadat een aantal mensen vroegen naar een overzicht van de route die we tot hiertoe hebben gevolgd, leek dit ons inderdaad wel een nuttig gegeven. Sinds vandaag staat er links bovenaan een kaartje. Als jullie op de rechthoek klikken, wordt de kaart vergroot. Per locatie kunnen jullie ook op het bolletje klikken en zo te weten komen wanneer we daar waren en waar we gelogeerd hebben.
In principe kunnen jullie niets verkeerd doen door wat rond te klikken.
Hoe onze verplaatsing van vandaag verloopt horen jullie later wel.