In de
voormiddag is er een informatie-toespraak over gletsjers. We laten die voor wat
het is, we kunnen dat ondertussen zelf gedetailleerder vertellen. We zetten ons
in één van de lounge-ruimtes met de bedoeling rustig een boek te lezen. Rustig
is het, maar al gauw varen we het Beagle-kanaal binnen en dat maakt dat het
boek niet meer zo interessant is. De vaargeulen zijn smal, de fjorden zijn
impressionant en de wildlife . is overal. De dolfijnen, die kennen we al. Dan
verschijnen de zeehonden, en masse, dartel en geïnteresseerd. Op de duur is het
zoals de regenbogen, probeer maar eens een foto te nemen zonder.
In de namiddag
gaan we aan wal voor de Phia-gletsjer en een wandeling. De wandeling die we
gaan doen is vol modder, tot aan de enkels of erboven zegt het animatieteam.
Maar so much fun!!! En ze hebben gelijk, wat de modder betreft althans.
Blijven stilstaan is nauwelijks een optie, de modder zuigt je vast. Naargelang
waar je je voeten neerzet, is het eerder tot aan de knieën. Maar goed, helemaal
bovenaan worden we beloond met een mooi uitzicht op de gletser.
Tijdens de
afdaling wordt het weer slechter en tegen we terug op het strandje zijn, hagelt
en stormt het. Maar, de whiskey-choco is aanwezig en verwarmt de innerlijke
mens.
Tussen de
ijsschotsen van de gletsjer door snellen we terug naar onze boot. Daar worden
we vakkundig ontmodderd met de tuinslang. Het vervolg van de route vandaag gaat
door Glaciar Alley, waar je oa de Holanda, Italia, Germania en Francia-gletsjer
te zien krijgt. Per gletsjer worden muziek en hapjes voorgeschoteld
overeenkomstig de nationaliteit van de voorbijglijdende gletsjer. Het leven kan
schoon zijn. Er is echter 1 stoorzender, een stevige bries. Die maakt dat de
boot soms danig scheef gaat en de glazen en flessen tegen de grond kletteren.
Je ziet de windstoten van ver afkomen door het water dat de lucht in geblazen
wordt. Zo weten wij wanneer we de barman ter hulp moeten schieten om zijn
drankvoorraad te redden. Eigenbelang natuurlijk.
We doen s
avonds nog mee met de bingo, maar winnen doen we niet, zelfs niet als de prijs
voor grootste verliezer wordt uitgereikt.
8h s morgens
en we staan helemaal zodiac-klaar op het achtersteven. We kiezen opnieuw voor
de mega high difficulty wandeling. Das goed voor het zelfvertrouwen. Waar we
in El Chalten fluitend werden voorbijgestoken door een paar arrogante pubers
tijdens onze beklimming naar Mount Fitz Roy, of toch het uitkijkpunt daarop,
kunnen we nu met één enkele welgemikte hipshake af en toe wat bejaarden in de
Patagonische laagbegroeiing doen verdwijnen als we die voorbijschieten. 5km en
280m naar boven. A walk in the (natural) park. Op onze zodiacvaart naar de oever
worden we begeleid door een 4-tal dolfijnen die synchroon naast de boot blijven
springen. Alsof we haasje-over aant spelen zijn. We draaien nog een extra
rondje en de dolfijnen volgen feilloos. Als we onze handen in het water steken
kunnen we ze bijna aanraken. Nieuwsgierig zijn ze wel.
We landen als
eerste groep samen met een 50-tal superbinken die het aangedurfd hebben de wandeling
de máxima dificultad aan te vatten. We lopen een verlaten hacienda voorbij en
beginnen aan onze klim. Bij een dam komen we alles te weten over losgelaten
Canadese bevers die heel wat verwoesting in deze bossen aanrichten. Door het
gebrek aan beren zijn ze ondertussen met veel. Een ecologisch verantwoorde
oplossing is er niet direct.
Een uurtje
later zijn we het bos door en beginnen we onze uiteindelijke klim naar het
hoogste uitzichtpunt van de wandeling. Het moet gezegd zijn, mooi, wat een
uitzicht, maar ook, wat een wind. Waar komt die zo plotseling vandaan? Nog geen
5 minuten later staan we kunstjes te doen, door schuin tegen de wind aan te
leunen. De wind wakkert nog verder aan en snoert ons de adem, we moeten gaan
zitten om ons evenwicht te bewaren. Dit is niet meer prettig en de daling wordt
meteen ingezet. Tegen dat we terug aan het bos zijn probeert iedereen zijn
hoofd te beschermen tegen vallende takken of opwaaiend kreupelhout. Als we naar
beneden kijken, zien we dat onze cruiseboot los is van zijn anker en wegvaart. Wat
moeten we daar van denken? Over het wateroppervlak zien we de windvlagen het
water de hoogte inblazen. Heel erg vreemd. Ik ben er nu van overtuigd dat we
niet eenvoudig terug aan boord gaan geraken. Draai of keer het hoe je wil, een
zodiac blijft een opblaasbootje.
Aan de oever
worden we allemaal de hacienda ingeleid, de plaats is opgekocht door de
operator en voor de gelegenheid tot museum omgebouwd. Onze gidsen hebben
contact met het moederschip en blijkbaar zijn de condities momenteel te slecht
om terug te kunnen boarden. Op het schip worden momenteel windsnelheden gemeten
van 60 knopen met vlagen tot 80 knopen. We wachten op betere
weersomstandigheden, blij dat we in het museum beschut zitten voor de wind. We
wachten in luxe, dat wel, de whiskey hot choco combinatie is wel tijdig tot
hier geraakt. Hoelang gaat dit duren? Een uur? Een dag? Ze gaan nooit genoeg
whc bij hebben. Dit is waarschijnlijk de enige dag op heel onze reis dat we
oprecht blij zijn met het thermisch ondergoed dat we meezeulen.
Na flink een
uurtje lijkt de wind even minder te zijn en de beslissing wordt genomen om de
zodiacs los te laten. Dat gaat even duren, heel de boot (170 passagiers) zit op
het eiland en er zijn 5 zodiacs die telkens een 15 man kunnen opladen. Maar nu komt
het huzarenstukje. Mothership ligt niet voor anker maar vaart op eigen kracht
rond in de kleine baai. Ze heeft zich verlegd zodat de zodiacs de wind, en dus
ook de golven, niet op kop moeten nemen. Maar de zodiacs dokken vanachter aan.
Op dat moment kan het schip zijn motoren dus niet gebruiken.
We hebben op
ons gemak onze laatste whc smaakvol genuttigd en dat maakt dat we als laatste
in de rij staan om te boarden. Dat duurt zeker een half uurtje. De wind trekt
opnieuw aan maar er wordt niet op de beslissing teruggekomen. Hier zitten we
nog ietwat beschut door het eilandje vlak voor, maar we moeten met de zodiac
het open water op, naast het eiland. We boarden en we vertrekken, we knallen
over de golven en slaan soms hard op het water. Goed vasthouden nu, al ligt dat
niet voor de hand op een zodiac, zoveel grijpbare dingen zijn er niet. Het
water wordt continu van de overslaande golven weggeblazen en we zien haast niets.
Ik ben razend benieuwd wat dat gaat geven eens we achter het eiland uit zijn. En
zoals te verwachten, de golven zijn nu groter dan onze zodiac lang is. Man, ik
hoop dat die mannen weten wat ze doen. Overal om ons heen slaan de golven over.
Onze bestuurder slaagt erin de schuimende koppen te ontwijken door op het
juiste moment gas bij te geven en weg te draaien. Zo komen we spectaculair maar
langzaam dichterbij het schip. Wij vinden het voorlopig allemaal nog wel spannend.
We halen het tot achter de boot en proberen onze positie te bewaren, voor ons
is al een andere zodiac aan het lossen en dat loopt moeizaam. Zij zijn klaar,
nu is het aan ons. Niet dus, ook de grote boot heeft behoorlijke last van de
storm en drijft pijlsnel af richting land terwijl de zodiacs gelost worden.
Remember dat die zijn motoren niet kan gebruiken op het moment dat er een
zodiac achter hangt We nemen afstand en het schip start de motoren voluit om
zich opnieuw in de wind te herpositioneren. Terwijl het wegvaart voelen we ons
als weeskinderen te vondeling gelegd ergens in een woelige zee voorbij het
einde van de wereld. De dame naast me is het schreien nabij. We proberen te
volgen op een veilige afstand, de golven lijken nog groter te worden, langs
opzij te komen en de bestuurder heeft alle moeite de zodiac op koers te houden
en de overslaande golven te ontwijken. Na 10 minuten heeft het schip de motoren
stilgelegd en moeten we snelsnel naar het achtersteven om te docken. Dat is
niet zo eenvoudig. Onze zodiac danst drie meter op en neer ten opzichte van het
schip. Er wordt een stabiel moment afgewacht en iedereen wordt zo snel als
mogelijk aan boord gehesen. Fjiew, doorweekt maar veilig. Na ons is nog één
zodiac en die passagiers worden ongeveer de boot in getrokken. Nodig blijkbaar
want een nieuwe windstoot komt eraan en alle zodiacs moeten lossen van de boot.
We blijven nog even kijken maar verkleumd als we zijn, haasten we ons naar onze
cabine voor een douche en droge kledij.
Tijdens de
lunch wakkert de wind nog aan en bij momenten lijkt het of we onder water aan
het eten zijn. Het verbaast ons dat de glazen op tafel blijven staan, soms helt
het schip zo fel over . Beangstigend en tegelijkertijd fascinerend.
Na de lunch
worden we gebriefd dat we nog steeds in dezelfde baai rondjes draaien. Twee
zodiac-bestuurders zijn nog steeds niet kunnen terugkeren en zitten nog vast op
het eiland. Ik vermoed dat een lege rubberboot nog veel vatbaarder is voor de
felle stormwinden en gemakkelijk gelift kan worden door de wind. Een uurtje
later lijkt de klus dan toch geklaard en kan er koers gezet worden naar de
kaap, slechts 50 km verder.
Vreemd, we
varen richting zon, noord dus. We
voelen nattigheid onze euro is aant vallen we varen niet de juiste richting
uit. Helemaal niet. Twee uur later wordt ons vermoeden bevestigd door de
kapitein. De weersomstandigheden zijn te slecht. Aan boord zouden al windstoten
gemeten zijn van 96 knopen ( = 178km/h) en dan zijn we de fjorden nog niet uit.
Dit heeft de kapitein in zijn 10-jarig commando over dit schip nog niet
meegemaakt. Rond de Kaap Hoorn zouden de golven de 10 meter overschrijden.
Janet! besluit ik, het is verdorie een schip van 100meter en we zouden maar
twee uurtjes de open zee op zijn. Niks aan te doen. De sfeer op het schip is minder.
De crew doet echter alsof er niets gebeurd is en gaat gewoon verder alsof dit
de meest fantastische cruise ooit was. Spijtig dat er niet rechtvaardiger
gecommuniceerd wordt, dan hadden ze vast op meer begrip van de passagiers
kunnen rekenen. Tijdens de afscheidsdrink wordt de navigatiekaart van de brug
voor een astronomisch bedrag geveild aan een Japanner die absoluut wil bewijzen
hoe de bestemming van de cruise niet gehaald werd.
We zetten koers naar
Ushuaïa waar we om middernacht al aanmeren. Geen Kaap voor ons.
We ontbijten en
gaan van boord. Windstil, het wateroppervlak is een spiegel. 10°C en de zon
schijnt voluit, dit moet de definitie van ironie zijn. Enkel in een T-shirt
gekleed gaan we de stad in. We vangen ergens wifi en spreken af dat de uitbater
van de geboekte B&B ons ophaalt in het centrum. Beetje vreemd, ik was
overtuigd dat we in het centrum logeerden. Toni is vrij stipt en pikt ons om
10h op. We vertellen hem van de bijna-Kaap en hij pikt meteen in. Het
verwondert hem niets dat we niet naar de kaap zijn gegaan. Gisteren was het
noodweer hier. Ohja? Ja, alle scholen werden gesloten wegens te veel wind en
kans op rondvliegend vanalles. De hoogste waarschuwing voor de scheepvaart was
sinds 6h gisterenochtend al van kracht en pas laat in de namiddag afgevlagd. Er
zijn boten in de problemen geraakt rond de kaap. Misschien moet ik onze kapitein
wat krediet geven en maar voor halve Janet laten doorgaan, bedenk ik. In elk
geval, de cruise was absoluut de moeite, we hebben ervan genoten ondanks de
anti-climax en voelden ons bevoorrecht om in zon unieke omgeving te kunnen
rondvaren. Minder Kaap dan we gehoopt hadden maar des te meer avontuur en om
nooit te vergeten. Het blijft een mooie afsluiter van onze Patagonië-reis.
Het
appartementje dat we hier huren lijkt netjes, niet eens zover uit het centrum.
Onze verzilte kledij wordt gedropt en we kuieren Ushuaia in op deze zomerse
dag. Niet te geloven dat er hier gisteren stormweer was. We zoeken een
activiteit voor morgen. Er zijn boottochtjes bij het dozijn maar daar hebben we
even geen zin. We kiezen ervoor om morgen met een 4X4 de ruime omgeving op on-ecologische
wijze te gaan verkennen. We kunnen niet altijd de planeet blijven redden. We
lopen voor het obligate kiekje langs het einde van de wereld en proberen nog
wat administratie verder af te ronden.
Mike herinnert
zich de TV reclame van de Ushuaia producten maar die lijken zeker niet in deze
stad te zijn opgenomen. Dan maar met de fourwheeldrive op prospectie in de
outback. Dus deze keer geen witte minibus die ons oppikt, maar een uit de
kluiten gewassen 4X4. Onze bestuurder en gids stelt zich voor als Fackyou, opmerkelijke
naam, Ik kan me niet inbeelden dat de ouders hem graag zagen komen. Later
blijkt dat hij Fagu heet. Voor de lol houden wij het toch op Fackyou, veel
leuker. We zijn met 6 in de auto, en er volgt nog 1 extra 4x4. Een kleine groep
dus, dat vinden wij niet erg. De bestuurders communiceren met elkaar via CB, al
gauw blijkt dat het meer gezwans is dan concrete informatie. Amusant is het
wel.
Het is weer een
leerrijke dag. Eerst passeren we een aantal skiliften. Ushuaia is de trotse
bezitter van het meest zuidelijke skigebied ter wereld. Ze zijn hier ook heel
trots op hun meest zuidelijk bos, hun meest zuidelijke BBQ, ga zo maar door. De
meest zuidelijke bar hebben ze echter niet op hun naam staan, die bevindt zich
in een Oekraïens onderzoeksstation ergens op Antarctica (dit laatste weten we
uit Lonely Planet, daarover zwijgen de Argentijnen in alle talen).
We krijgen ook
weer het verhaal van de alles vernietigende geïmporteerde Canadese bever te
horen, zij het wat anders ingekleurd. In vervlogen tijden kwam je bij ons op
een Hoegaerden-bierviltje de spreuk Red het bos, eet meer bever al eens tegen.
Daar wordt hier niet mee gelachen. Onze gids eet graag bever zegt hij, hij
noemt het beefver. Als hij dit moet vertalen voor de 2 Argentijnen aan boord
komt hij in de problemen.
Na een tijdje
rijden gaan we off road. We rijden door een meer, door het bos, soms bijna
ondersteboven, we worden stevig geklutst maar t is plezant en we lachen wat af.
Een mens moet er zijn aandacht wel bijhouden of bij de volgende bult knal je met
je hoofd tegen het raam of het dak. De Argentijnse dame naast mij is duidelijk
enkel meegekomen voor de lunch onderweg en vindt het maar niks. Het bovenbeen
van haar man moet het ontzien en wordt systematisch blauw geknepen terwijl ze met
haar hoofd meer onder de stoel zit dan iets anders. Onze Fackyou doet er met
plezier nog een schepje bovenop door allerhande onheilspellende berichten door
zijn CB te roepen, we liggen dikwijls plat.
Tegen de middag
komen we aan een schuilhut en daar brandt de BBQ al. Ook de lokale vos loopt al
rond, die weet duidelijk dat er wat te rapen valt. We zetten ons tussen de
andere passagiers. Twee zijn afkomstig uit de UK, maar na wat praten blijken ze
eigenlijk Indische roots te hebben en eentje woont sinds 5 jaar in Australië. Ok,
we volgen nog. We stellen ons voor, hebben die even geluk met onze namen. Voor
ons is de uitdaging groter. Zij heten Ruchi en Payel. En ik hoop dat het juist
is want ze hebben onze blog, Fackyou niet. Ruchi blijkt op 10 minuten van
Horsham te wonen. Dan hebben wij elkaar hoogst waarschijnlijk al eens eerder
ontmoet grapt Mike. Pffft nauwelijks orgineler dan kennen wij elkaar niet van
ergens?. De wereld is klein, dat wel. Het wordt een gezellige babbel,
aangevuld met hapjes, choripan (broodje met worst) en als dessert een volwassen
stuk Argentijnse steak. Wij delen 1 stuk en zoals steeds is zelfs dat een
uitdaging. Maar het vlees is van uitstekende kwaliteit en perfect gegrilld. We
herkennen in het gezelschap ook 3 Braziliaanse dames die op onze cruise zaten.
Op een traag tempo slagen we erin een Portugees-Spaanse conversatie tot stand
te brengen. We horen ook nog van de gidsen dat er sinds de storm van dinsdag
een wandelaar vermist is die de nabijgelegen gletsjer ging bewandelen. Er wordt
nog steeds gezocht.
Na het eten
gaat Fackyou kunstjes doen. Wat is dat toch met die dreadsmannen en hun kegels
en jongleerballen? Je kan er gif op innemen, zie je hier dreads, dan zie je binnen
de vijf tellen hun ballen. Zijn show wordt wel beter als hij lege flessen wijn
begint te stapelen en die in evenwicht houdt op zijn kin. Hij komt aan 6.
Als we s
avonds terug naar ons appartement wandelen, bedenken we wat een heldere, warme
en windvrije dag het vandaag opnieuw was. Wat hebben wij toch een ongelofelijke
chance met dat weer hier in Patagonië.
Ah ja, die
Ushuaia-meiden uit de documentaire hebben we dus niet gevonden (zie link onder
de fotos). Achteraf gezien lijkt het ons redelijk onwaarschijnlijk gezien de klimatologische
situering van Ushuaia. Het was het proberen waard. Bevers daarentegen
En hier eindigt
het. Chili en Argentinië zijn opgereisd. Ongewoon prachtig, grillig, desolaat,
soms ook een uitdaging. We hebben er ten volle van genoten en zijn blij dat we
de tijd hebben genomen om dit gebied, de mensen en de gewoonten te leren kennen
en niet in snel tempo de highlights hebben afgehaspeld. En dan blijft er nog zoveel
over dat we niet gedaan hebben in deze gigantische landen.
Morgennamiddag
vliegen we naar Buenos Aires en overmorgen naar Quito (Ecuador) waar we tegen
middernacht lokale tijd zullen landen. Een nieuw land, spannend. Well be back.
Foto's: Ik heb de waterval wel gevonden maar de Ushuaia deerne is gaan lopen.
We hebben het
met de eigenaar op een akkoordje kunnen gooien dat we mogen blijven tot 13h.
Dat geeft ons in de voormiddag de kans om onze online check-in boardingpasses
te gaan afdrukken en allerhande andere e-tickets bevestigingen voor de
aankomende reizen en verblijven. Om 12h30 krijg ik van de
luchtvaartmaatschappij bericht dat de vlucht 1,5h verlaat wordt tot 17h. We
vertrekken toch maar al naar de luchthaven. We kunnen evengoed daar wachten.
Eens daar wordt de vlucht nog eens verlaat. Blijkbaar heeft de inkomende
vlucht problemen gehad en is die wederom
moeten keren en is alles overgeladen op een ander vliegtuig. Bemoedigend. Ondertussen
begint het te sneeuwen verdorie, dat zou hier nog wel efkes kunnen duren.
Uiteindelijk
valt het beter mee dan gedacht, de vlucht wordt niet verder verlaat of
uitgesteld, om 18h zijn we weg. Toch maar geluk dat we niet gekozen hebben voor
een aansluitende vlucht in Buenos Aires. Voor onze overnachting dreigen we ook
in de problemen te komen, als dit klein hotel geen late check-in heeft. We
landen en 20 minuten later zitten we al in onze taxi. Probeer dat maar eens in
Bruselas. Als het een beetje meezit halen we ons hotel nog voor 22h en lopen we
niet het risico voor een gesloten deur te staan. As if, een geslaagde cocktail
van wegenwerken, ongevallen en onruststokers die puin in brand steken op de
verbindingswegen maakt dat de hele stad stilstaat. Het is voorbij 23h als we
ons hotel bereiken. Chance, het blijkt ook een restaurant te zijn, en gezien ze
in BA laat eten is de tent nog in volle actie. We droppen onze last en lopen
blokje om naar ons favoriet Tango-plein
om te dineren. Niemand kijkt hier raar op als je tegen middernacht aan
je diner begint. Tegen 2h30 zijn ze hier nog lang niet uitgedanst maar onze
pijp is uit, blokje om, den blok erop.
Als ik s morgens
de mail check verneem ik dat mijn voornaam en achternaam gewisseld zijn in de e-tickets
voor onze vlucht vandaag naar Quito. Zover was ik al. Ik kon immers pas
inloggen op hun site als ik bij surname Mike typte. Ik was het notabene zelf
die hen er attent op heeft gemaakt dat er ergens verkeerde links zitten in de Engelse
versie van hun site. Soit. De mail is niet bepaald geruststellend. Ze raden me
aan telefonisch contact te nemen met hun klantendienst om na te gaan of
naamsveranderingen kunnen doorgevoerd worden. De kans bestaat immers dat de
luchtvaartmaatschappij TAME ons niet mee wil nemen als de namen niet correct
zijn. Ze kunnen het ne mens nogal eens moeilijk maken, rechtsreeks bij de TAME
boeken gaat hier niet als Europeaan en via third party bookers zoals E-dreams
kom je dus in deze problemen. Ik begin me nu ook te realiseren waar E-dreams
voor staat: E-n your dreams, ja. Soit ik besluit de mail te negeren. Ik schat
mijn kansen hoger in door op tijd naar de luchthaven te gaan en daar te doen
alsof mijn neus bloedt, eventueel suggereren dat ze is op voornaam moeten
zoeken dan de E-klantendienst in Timboektoe telefonisch trachten te
contacteren met mijn low budget lokaal Argentijns simkaartje, en daar in het Tchengelaans
proberen naam en voornaam gewisseld te krijgen en nieuwe documenten te bekomen.
Dat lukt heel misschien nog voor Ruth Dillen maar loopt gegarandeerd mis voor
de eerste y in Vanoystaeyen.
Voor we naar de
luchthaven gaan nog even iets in onze maag stoppen. Gezien het cash geld enkel
nog volstaat voor een taxirit naar de luchthaven, gokken we op de meest
internationaal verspreide keten McDonalds zodat we de credit card kunnen
gebruiken. Maar dat lijkt niet te lukken. De Mcdomanager wordt erbij gehaald en
die vertelt dat ze geen kaarten met chip aanvaarden. Of we geen kaarten zonder
chip bijhebben? Een ganse bibliotheek aan kaarten sleuren wij mee, en dan nog
kan een mens niet eens zijn burger betaald krijgen. Om zot, en ook een beetje
hongerig, van te worden. Bestelling wordt geannuleerd en de maag blijft leeg. We
vervloeken de verkopers die niet weten hoe ze met een chipkaart moeten omgaan.
Een paar blokken verder proberen we ons geluk bij een ander filiaal. Vant
zelfde. Dus in heel Argentina is er geen enkele McDo waar ge met een credit
card met chip kunt betalen. Zou de McdoCFO dat weten? Bij de afrekening van ons hotel dreigt het ook
al mis te lopen, gelukkig kunnen we daar zien wat ze allemaal uitsteekt op het
machientje en kunnen we tijdig ingrijpen. In remote Patagonië ging dit toch wel
stukken vlotter, daar deden ze niet half zo moeilijk als je wilde betalen.
Terwijl ik twee
dagen blog type is Ruth heel even de overschot van de Chileense pesos gaan
wisselen, ze is al een uur weg. Opgepakt wegens smokkel?
Dus, of vannacht
in Ecuador Quito, of terug in BA voor een extra tangosessie, of bij een
advocaat proberen Ruth terug vrij te krijgen.
Lifes a box of
Chocolats, you never know what youre gonna get (F.G.)
Na 1,5 komt
Ruth komt vruchteloos terug van walkabout, nog steeds met een handvol pesos. Ondertussen
mogen we ons aanmelden bij de check-in. Het moment van de waarheid. Onze
paspoorten worden gecontroleerd en onze namen opgezocht op de passagierslijsten.
We worden niet onmiddellijk gevonden maar we kunnen over zijn schouder
meekijken, proberen zelf te zoeken op Ruth ipv Dillen en wijzen uiteindelijk
de juiste lijn aan, er wordt geen woord gerept over de onfortuinlijke
omwisseling. Yes, denk ik, ik kan me niet inbeelden dat ze ergens bij de
volgende loketjes moeilijk gaan doen. Nog even heel eerlijk over een
terugvlucht die we niet gaan doen. Ahja juist edreams had voor ons beslist dat
de heenreis ook een terugreis hoort te hebben en dus ook een retourtje geboekt.
Kans is groot dat heen en weer ook gewoon goedkoper is dan enkel heen. We
kunnen bewijzen dat we niet terugvliegen maar wel outbound tickets hebben voor Ecuador
en krijgen boarding passes. Hebbes. We boarden en krijgen de minst comfortabele
zetels één rij voor de nooduitgang. Die zijn gebetonneerd en kunnen geen cm
naar achter. Erg krap als de rest dat wel kan, al chance hebben we niet de pech
groot te zijn.
Het is een
humpybumpy-ride en vliegen tot in Quito. Landen doen we niet echt. Quito is bijna
3000m boven de zeespiegel, dat maakt dat je gewoon op het moment dat je normaal
gezien de wolken doorgaat ineens ergens op een stukje tarmac stilstaat.
Papieren, bagage, Chileense pesos verkopen, dollars kopen, taxi vangen, alles
gaat supervlot, een uurtje later staan we in het oude stadsgedeelte in ons
hotel in onze mega-hotelkamer met een bed van 2m10 breed. Promoke meegepikt op
Booking.com. Ziet er heel uitnodigend uit na de krappe reis van zonet. We zijn
moe, het is hier nog niet zo ontzettend laat, 01h00, maar ze hebben wel twee
uur gestolen tijdens de vlucht. In Ecuador is het dus nog 2 uur vroeger dan in Argentinië.
Tijdsverschil met ons thuisland is nu 6u. Als we wakker worden zijn we een
beetje versuft. Voel ik daar ook geen keelpijn en een verstopte neus? Juist,
vliegtuigreis, beste plek om een verkoudheid op te doen. Het lijkt ook of ik
nog op een boot zit. Na een tijdje beseffen we dat we waarschijnlijk wat last
hebben van het hoogteverschil. We zijn gisteren aan boord gegaan op zeeniveau
en terug uitgestapt op 2850 m. Niet echt geleidelijk te noemen. t Zal wel
beteren, beetje rustig aandoen vandaag.
Das buiten de
waard gerekend. We ontbijten op de hoogste verdieping met zicht op de stad en
dan heeft Ruth de reisgids met uitgestippelde stadswandeling al in de aanslag. Start.
De smalle
straten in het oude stadscentrum zien zwart van het volk. Het is duidelijk dat zondag
flaneerdag is. We doen een stukje van de stadswandeling, drinken op een terras
een tas té de coca terwijl we de lokale bevolking observeren. Dit komt meer
overeen met het Zuid-Amerika zoals wij dat uit de boekjes kennen, donkere huid,
typische indiaans uiterlijk, kleurrijke klederdracht. Maf klimaat ook, zo hoog
in de bergen en er groeien palmbomen, exotische planten en cactussen die in
bloei staan. De temperatuur is zon aangename 20°. Heel wat koeler dan Buenos
Aires, niet gedacht, we zitten ongeveer óp de evenaar nu.
Op de pleinen
worden traditionele spektakelshows opgevoerd begeleid met live muziek. Er lopen
ijsventers, limonadeleurders en textielhandelaars je aan te spreken. Ook is er
veel politie op de straat. Die herken je meteen aan hun hesje. Al worden de
meeste hier nuttiger ingeschakeld als bij ons. Ze hebben allemaal een
instrument vast en vormen een soort Police brass band. Iedereen van kind tot
bejaard danst mee op de politiedeuntjes. Een prima ideetje dat ik meeneem en
waar ik Koen toch eens over ga aanspreken. Als we al onze agenten hun fluitje
nu eens laten inruilen voor een echt instrument. Wat koperblazers, enkele
slaginstrumenten, een verdwaalde doedelzak en we zijn vertrokken. Het bewijs
dat het kan zie je op de fotos. Met zon politiek programma rijf je gegarandeerd
de verkiezingswinst zo binnen. Ik zie het al helemaal voor me, Boechout zingt & swingt met de live Magic Minos Music band.
Ik dwaal af, t is waarschijnlijk
de hoogte die me parten speelt.