Retour des Manivelles, was hopelijk een retour van vele andere gelijkwaardige evenementen, voorbode van betere tijden dan het afgelopen jaar. Voor het eerst sedert lange tijd kon de RVCCB weer iets op de agenda zetten, en dat werd voorzichtig geapprecieerd door een 20 tal clubleden.
Eerlijk gezegd, we hadden een grotere opkomst verwacht, na deze lange pauze. Langs de andere kant waren er gelijktijdig ook nog andere evenementen zoals 100 jaar Amilcar in Vichy, Frankrijk.
Maar ondanks dat een zeer mooie dag onder gelijkgezinden, in een perfect kader, veel beter kan gewoon niet.
En het moet gezegd worden, degene die de route bepaalde, verdient een ganse pauwenstaart op zijn hoed, niet enkel een pluim.
Dit was bij uitstek een van de mooiste routes die we tot nog toe mochten beleven. Een prachtig stukje België hebben we weer ontdekt in de omgeving van Pont a Celles, net ten noorden van Charleroi. Stevige rit van een honderdtal kilometers zeer mooie wegen. Vooral de passages langs een verkoelende waterweg waren zeer aangenaam, maar ook die doorheen een lommerrijk bosgebied. Enkele zeer flinke afdalingen en het afwisselend glooiend landschap, in deze periode van het jaar waren voortreffelijk.
Het schitterende weer met gemiddeld 22 graden Celcius ; ideaal. Het vergde wel wat stuurmanskunst, roadbook lezen, en onze vehikels werden behoorlijk op de proef gesteld. Jammer genoeg waren er dan ook wat uitvallers te betreuren. Er waren tig plaatsen die ons uitnodigden om gewoon onze picknick attributen uit te stallen, en gewoon langs de weg te gaan genieten van al die natuurpracht, en voorbij tuffende museumstukken. Deze dateerden van 1910 tot 1939. De A Fordjes waren in de meerderheid.
Als afsluiter een aangenaam gezellige barbecue op de plaats van vertrek, een mooi rustig gelegen golfterrein, waar nog wat dieper kon ingegaan worden op allerlei verhalen.
P.S. foto's die op hun kant staan is een gevolg van het programma, niet van de auteur. Excuses daarvoor.
Aan de start, een van de oudst deelnemende voertuigen, Unic 1913
Van hetzelfde bouwjaar deze Peugeot Bebe
Ford Model A, hiervan waren er 4 exemplaten te bewonderen in de vorm Roadster, Cabriolet en Phaeton. Er was ook een zeldzame Ford model B te bewonderen.
Loraine de Dietrich... het zwaarste kaliber van de dag.
Mag nooit ontbreken, het geluid van een Bugatti !
Austin Heavy 1928
Af en toe een verfrissing opgelopen.
Zeer mooie route langsheen een waterweg.
Schitterende landschappen !
Afdalingen
Holle wegen
Een zeer mooie weg doorheen bosrijk gebied.
Tijd voor een korte, maar verdiende rustpauze.
En als afsluiter een zeer welgekomen Barbeque.
De foto's die op hun kant staan zijn geen fout van de schrijver, maar het computer programma van Bloggen.be. Onze excuses daarvoor.
Ons verhaal voor December komt uit Ierland. Niet kerst gerelateerd, maar wel de moeite om te lezen, en wie weet om geïnspireerd te worden deze tocht eens over te doen anno 2021, 90 jaar later. Een nakomeling van een Minervist vond het dagboek van zijn grootoom, welke in het jaar 1929 een bijna 1000 kilometer lange tocht plande en uitvoerde met zijn Minerva. Het verhaal is uitvoerig opgetekend, met een enkele overlevende foto, poserend bij Mount Mukisch. Over de wagen zelf word helaas niet heel veel verteld, enkel dat hij onvermoeibaar was. De auto, een model met dickeyseat, was waarschijnlijk nog in nieuwstaat. De reis zelf word beschreven over 5 pagina's, welke toch wel enige aanzet geven tot goesting. Wij namen de moeite om de plaatsbeschrijvingen op een kaart uit te zetten, om zo een idee te vormen van het traject.
Het eerste
deel van de reis van Belfast naar Enniskillen, was niet avontuurlijk. Bij
Belleek, thuishaven van de Ehina fabriek maakten we een bocht naar de ontmoetingsplaats
van Engelse en Amerikaanse toeristen, het douane kantoor. Ik geloof dat deze officials verantwoordelijk
zijn voor het buitenhouden van vele Engelse en zelfs Noord Ierse tourristen uit
de ‘vrije staten’. En toch is er weinig nodig voor het overschrijden
van de grens. De gemakkelijkste weg, is
zoals wij het deden. Vraag de nodige formulieren aan, en maak ze over aan de R.A.C.
en laat hen de rest doen. Een bedrag
voor het voertuig is aan hen overgemaakt volgens zijn waarde, en alles wat
nodig is aan formulieren om te tonen aan de grenzen word bezorgd. De douane
beambten zelf zijn de essentie van beleefdheid, en schitteren in hun plicht, bij
de controle of alles in orde is. Als ze het gewild hadden konden ze ons vragen
om al onze bagage te openen, maar ze vertrouwden ons vriendelijk zodat we
onze weg naar Ballyshannon konden verder
zetten. Hier voor de eerste keer constateerden we dat al de postkantoren,
bedienden, straatborden, etcÂ…. in
pitoresque Ierse letters waren
weergegeven, waarmee we al weldra familiair begonnen te worden.
We waren
uiteindelijk echt in Donegal. Een korte rit van enkele mijl bracht ons tot in
Rossnowlagh, waar we voor het eerst de wilde Atlantische golven zagen brekend
op de zwarte rotsen. Het uitzicht en het geluid waren overweldigend. Hier kregen we een eerste blik op de ‘Blue
Staek MountainsÂ’ Deze wildernis is kenmerkend
voor de schoonheid van Donegal.
Van Donegal
reden we tot Barnsmore Gap, en terug rond Lough Esk. Deze route staat met slechts enkele woorden
vermeld in de gidsen, maar wij zouden zeggen dat ze zeker niet gemist zou mogen
worden door de liefhebbers van ruige landschappen. De bergen zijn magifique, en de brede rivier donderd naast de weg, wat het geheel
tot een niet te missen avontuur omtovert. Gigiantische hopen van Graniet herbergen
vele forten, ooit gebouwd om de smalle pas te verdedigen op de meest nauwe
plaatsen. De omhoog torenende steile
hellingen bevinden zich aan weerszijden.
We
spendeerden een comfortabele nacht in Donegal en de volgende morgen verlieten we Mount Charles,
een klein dorp van waaruit je een breed overzicht hebt over Donegal bay. Aan onze rechterkant scheerden we langs de
baai, tot we aankwamen in Killbegs, een
mooie plaats met een natuurlijke haven.
Verder
rijden vanuit Killbergs langs de kustweg, kwamen we in Fintra Bay, met het mooiste uitgestrekt strand van
goudgeel zand dat ik ooit had gezien. We
genoten er allen van en trakteerden ons met een plons in de warme
golfstroom. Voldaan reden we verder naar
Muckross Head. Fantastische krijtstenen
kliffen liggen niet op het parcours, maar zeker het bezoeken waard. De extraordinaire rotsformaties en variërende
kleuren maken het spektakel compleet. Hier ook krijgen we een eerste zicht op de
loodrechte kliffen van Slieve league, welke 640 meter boven de zeespiegel
uitpriemen, dikwijls gehuld in mist en wolken. Toevoegsel aan een betoverend en
mysterieus beeld.
Ik had nog
nooit zo hoge golven gezien, die zich over de platte kliffen wierpen, met
overdonderend geluid. Vandaaruit namen
we een zeer heuvelde weg naar Carrick.
Enkel mijl na Carrick bracht ons
naar Bundglass, waar we de auto achterlieten, en ons te voet begaven naar Carrigan Head, om de enorme kliffen van
Slieve League te aanschouwen. Dit uitgesproken uitzicht heeft de mooiste combinatie van Zee, Kliffen,
en Bergen van het continent. De kleuren
zijn even opmerkelijk als de impresionante hoogte van 640 meter, evenals de
kleine baaien die zich als juwelen nestelen aan de voet van de rotsen.
Terug in
Garrick, zetten we onze tocht verder door de wilde veenlandschappen
richting Malin Beg, waar we onze tent opsloegen
aan een klein riviertje.
Vroeg in de
morgen verlieten we dan Malin Beg via Malin Grove richting Glen Head, een mooi
stukje kust dat het waard is te voet te verkennen, en daarna het binnenland in
te trekken naar Glen Columbkille. Hier
in een van de meest eenzame en ontoegankelijke streken die je je kan
voorstellen leefde ooit St. Columba, en
relikwiën van hem zijn overal tegenwoordig.
Het is een mooie vallei, wild en verlaten. Het zicht in de richting van
de hoge bergen waar we vandaan kwamen, voor we weer naar omlaag duiken is
superbe. Het zou een ultiem uitkijkpunt kunnen zijn. De kliffen en de zee zijn
moeilijk te overtreffen, maar de vallei en zijn antiquiteiten moeten niet ver
onderdoen.
De Bergen
over, moesten we omlaag naar Glengesh Hill, welke verondersteld word de ergste route te
zijn in Noord Ierland. Een serie
haarspeldbochten op een zeer steile helling,
welke veel gebruikt word door de Ierse Motor club om er te racen. Ter hoogte van Andara rijden we door een
laagliggend land, naar Narrin, voorbij
Port Noo, een kleine havenstad, en verder dan naar Dowross. Vele toeristen missen dit kleine stukje, maar
het bevat een van de wildste en facinerendste scenes van heel de reis.
Bij iedere
bocht van de weg mikken we op de kleine grijze berg die uitsteekt over de grijze rotsen.
Vele
granieten blokken lijken in het wild rondgestrooid in het distrikt Narrin, en
elke heuvel is bezaaid met grijze menhirs.
De afwezigheid van bomen maakt deze omgeving ruw en bleek, maar het
uitzicht van Dowross tot de baai van Slieve tovey en zijn kliffen, zijn
verrassend mooi. Dit zou een mooie
plaats zijn voor een toekomstige vakantie.
Dwalend rond
de kop van Gwee- Barra, geërodeerd door de gelijknamige rivier, langs een lange
brug, kwamen we bij de zandige heuvels aan de andere kant. Hier sloegen we weer
onze tent op. Het zilveren warme zand,
droeg eveneens de warme lucht van de golfstroom. De interesse en vriendelijkheid die we overal
kregen, was ‘most striking’ Op deze
plaats liep een plaatselijke boer enkele km met ons mee om ons de meest
geschikte kampeerplaats aan te wijzen.
We kregen melk zoveel we maar wilden, en de betaling werd gewoonlijk geweigerd, of zeer af en toe
aanvaard voor ‘the wee ones’
Eieren
kosten nooit meer dan een shilling per dozijn, en aardappelen kregen we er gewoon
bij op verzoek. Iedereen was de
vriendelijkheid zelve voor de zeldzame campeerders.
De volgende
dag, bij het verlaten van het strand, volgden we de Gwee-Barra rivier richting
Lough Barra, een wild, eenzaam meer, gelegen in de scene van het Bleak Moorland
landschap. Rijdend tussen de Gwendowan
bergen en de Derryveagh, raakten we in Loung
Vengh en maakten we een omweg rond Garton Lough. Lough Veagh is ‘verry pretty’, met pitoresque
kastelen op de oevers. Maar de bergen verderop waren betoverend, en hier kregen we de eerste glimp van
Muekish, de vierkant vormige massa van graniet welk het noord Donegalse
landschap domineert. De wegen hier waren
erg goed, liggend in een schitterend berglandschap. Enkele mijl verder, kwamen we in het zicht
van Errigal, de hoogste berg van Donegal,
een conische massa van glinsterend kwarts, welk veel geleek op de met
sneeuw bedekte bergen van Zwitserland. Deze vallei tussen de Derryveagh bergen
an Errigal, was de meest beklijvende van alles wat we al gezien hadden op onze
reizen. Errigal zelf is uniek en aan de
andere kant van de weg ligt de ‘poisoned glen’
een rare griezelige vallei,
omgeven door de wilde steile bergen, en eindigend in een mooi meer. Het was een mysterieus aandoende plaats door
het spel van zon en schaduw, bleekheid en schoonheid, verrassend en diepe
stilte.
Met spijt
verlieten we deze unieke locatie, en blikten we terug op Errigal, langzaam
tuffend door Gweedore naar Rosses. Dit
is een laag liggend veengebied, een wirwar van meren en grote rondslingerende
granieten rotsblokken. De populatie
bestaat grotendeels uit Vissers, en een klein deel van het land is voor de
landbouw. Vanuit Dunfanaghy, de volgende
dag, reden we gezapig verder naar afdaling
van Horn Head in onze onvermoeibare auto, zo ver als de weg ons bracht. Het
zicht van de horizon is de beklimming waard, en het uitzicht van de Grand kliff
van Horn Head zelf, het extensieve zicht op de haven baai, met zijn vele
eilandjes and inhammen. Verderop het
adembenemende Mulroy Bay, met de dominante ‘Muckisch’ op de achtergrond,
maakten een impressie om niet vlug te vergeten.
Dunfanaghy
verlatend, reden we naar Port-Nablagh, langs greppels van goudkleurig zand, richting
Marble Hill strand, waar we weer een glorieus zicht kregen op de scheepshaven, met in de verte een rij van blauwe heuvels,
en bocht na bocht konden we de gele zandvlaktes observeren.
Het landschap
van Dunfanaghy, langsheen Sheephaven Bay tot Rossapenna is magnifiek. Bossen reiken tot aan de rand van het water,
en de weg kronkelt zich een baan tussen de paarse heide en goudkleurig gras.
Achter elke bocht onthult zich een nieuw fris beeld van schoonheid, met steeds
op de achtergrond de paarse heuvels die Muckisch en Errigal typeren.
We trokken
verder naar Mulroy Baai, een inham van de zee, omzoomd met beboste eilanden en de
binnenkomende drie vingerige delta met
zijn krommingen en bochten.
We stopten nabij
Portsalon om de zeven arken te bezoeken, een collectie van groteske,
boogvormige rotsformaties, gevormd door de wilde wateren van de Atlantische oceaan.
Van hier heb je dan weer een super
uitzicht langsheen Lough Swilly tot aan de ‘Rugged Heather Clad Hills’ op de achtergrond. Hier genoten we onze laatste pick-nick,
en de wilde natuur op zÂ’n best, want van hieruit keerden terug met een goed gevoel.
Van Millford
ging het via Letterkenny naar
Stabane, waar we weer de douane moesten
passeren om de vrije staten te verlaten.
Onze reis vanaf hier was niet avontuurlijk en ordinair.
Zo ging het terug naar Belfast en naar huis, na een trip van 600 mijl
doorheen een van de meest glorieuze landschappen van Europa.
Het Covid 19 virus heeft behoorlijk roet in het eten gestrooid wat betreft onze oldtimer hobby.
Bij de RVCCB werd het overgrote deel van de evenementen geschrapt. Enkel de Fagnez Hivenales, nog net voor de pandemie, en de Tour Manivelles vonden plaats, en tot onze vreugde op 6 September ook nog deze 100 km van Ophain.
Velen keken er al een tijdlang naar uit, en het aantal inschrijvingen van 40 automobielen, was net zoals ieder jaar een schot midden in de roos. De weersomstandigheden waren weer ideaal, evenals het gezelschap. Ook enkele nieuwe jonge gezichten onder de bestuurders. En het pallet van automobielen, was zoals we dat gewoon zijn weer uitzonderlijk. Van klein tot groot, oud tot minder oud, sportief tot functioneel, alle pre war klassen waren vertegenwoordigd.
Een zeer mooi uitgewerkt roadbook, in een schitterend kader, en daarbovenop nog heel wat lekkere smuldingetjes, wat moet er nog meer zijn ?
Hieronder een greep uit de vele foto's die we weer mochten uitlichten.
We beginnen met de oudste voertuigen onder de deelnemers, namelijk een Unic en een De Dion Bouton, beiden uit 1913 Gevolgd door een Minerva 1919. In de sportive klasse, enkele Bugatti's, er stonden er maar liefst 5 op de starterslijst.
Een zeldzame Senechal, welke we voor het eerst zien op een rit van de rvccb. Ook een rare eend in de beit, deze Vernon Derby De Fiat 520 uit 1928 is bijna een vaste waarde op alle rally's. Een ingeschreven Austin werd last minit vervangen door een DFP Vorig jaar werd deze Citroën nog bestuurd door dochterlief, maar vandaag mocht Zoonlief de honneurs waarnemen. Opvallend weing Amerikaans op deze aflevering, Ook zeer mooi en zelden, deze Standart Touring uit 1939. Een van de jongste deelnemers, met deze MG TA 1937 Hoewel er gereden word op een roadbook, klitten de oldtimers soms samen..... dat geeft dan dit mooie zicht. Er werd weer gezocht naar mooie binnenwegen, iets wat altijd maar moeilijker word dezer dagen. Af en toe mocht het iets sneller, en met een Model A Ford is dat geen probleem. Helaas kunnen we slechts 18 beelden tonen per bericht, en we sluiten dus af met deze Fiat 508 uit 1938.
Niet de eerste maar tweede rit van Rvccb, ging door op meerdere plaatsen, omwille van Covid. Op deze manier werd overpopulatie voor zo ver er die is in de Pre war scene, voorkomen. Met vertrekplaatsen in Gent, Henegouwen, Luik en Brussel, was er enige keuze voor de Leden.
Wij trokken naar Gent om daar het onbekende Meetjesland te gaan ontdekken, samen met de vehikels die daar hier en daar verscholen staan.
Met 17 inschrijvingen, mogen we spreken van een meer dan behoorlijk resultaat. Menig nieuwe verschijningen, zoals een Austin Big 18, een Bugatti, Senechal e.a.
Ideale weersomstandigheden in een schitterend kader zorgden voor de perfecte omkadering van dit weelderig tafereel. Niemand kwam iets te kort.
Andere deelnemende merken waren Bentley, Lagonda, BSA, Ford, Minerva, Humber, Hotchkiss, Vauxhall, Mercedes, MG, Peugeot Â…. kortom voor ieders goesting was er wel iets.
Enkele foto's doen de rest van het verhaal uit de doeken. Helaas niet van de gebruikelijke fotograaf.
Hoe lang is het geleden ? Het laatste verslag dat we konden uitbrengen van het Pre war Front, dateert van Februari 2020, waar we getuige konden zijn van een geslaagde winterrally. De lockdown is nog niet volledig achter de rug, zodat in beperkte mate er toch alweer iets mogelijk is.
Afgelopen weekend was er een bescheiden treffen van oldtimer liefhebbers, ergens temidden van Limburgs groen. Klein maar gezellig, het meest schitterende weer, warm en een beetje bewolkt, het perfecte decor voor dit soort aangenaamheden. Een dertiental voertuigen met passagiers verschenen, en daarvan 5 vooroorlogse vehikels, met status. Een Stanley Steamer van 1912 spande de kroon wat leeftijd betreft, gevolgd door Minerva, Amilcar, Lagonda, Bentley Â….
Hopelijk is dit enkel een voorsmaakje voor de rest van het jaar.
U heeft het gemerkt, er verscheen reeds geruime tijd geen nieuws meer op dit blog. Dat is slechts gedeeltelijk te danken aan het corona virus. Daar er geen rally's meer georganiseerd kunnen worden, hiervan uiteraard ook geen reportage's. Dit zal wel weer opgenomen worden zodra de mogelijkheid hiertoe.
Echter, daar er totaal geen reactie's, inzendingen, verbeteringen ontvangen worden, sturen we vanaf nu enkel nog de mooie oude foto's, waarvan we er trouwens nog veel op voorraad hebben, enkel aan mensen die regelmatig een bijdrage leverden aan dit blog, en het dus verdienen. Jaren lang kon men profiteren, maar door het misbruik van enkelen, tot onze spijt, zetten we er een punt achter. Men ontvangt wel, maar draagt niets bij.
Dank voor uw begrip.
You have noticed, no news has been published on this blog for some time.
This is only partly due to the corona virus. Since no more rallies can be organized, of course no reports of this. This will be included again as soon as possible.
However, since there are absolutely no comments, submissions, improvements received, from now on we will only send the beautiful old photos, of which we still have many in stock, only to people who regularly contributed to this blog. For years, people could take advantage, but we regret the abuse of a few. One does receive, but does not contribute anything.
De 60 ste uitgave van de Fagnez is gedeeltelijk een feit. Gedeeltelijk, want nog terwijl we dit bericht de ether insturen is ze nog volle bak aan de gang.
Meestal wordt een taart van enkele dagen oud niet meer gesmaakt, maar dat geld niet voor de feesten van de Royal Veteran Car Club. Wie doet het ze na, 60 jaar later nog steeds even smaakvol.
Van het lijstje van 27 inschrijvingen waren reeds 2/3 aanwezig op deze winterse goede vrijdag om het pad te effenen voor de komende 2 dagen. Op deze lijst een handvol pionieren van voor 1905, en voor het eerst ook een motorfiets van zeldzame Belgische machinerie.
Als opwarmingsoefening een ritje in de namiddag richting Stavelot, waarbij een bezemwagen overbodig bleek. Alle voertuigen bleken in hun vertroeteld optimaal element. Niets beter dan zo een stevige winterwandeling om de toch saaie februarimaand te doorbreken, en de bolides een voorsmaakje te geven voor het komende seizoen. Integenstelling met vorig jaar geen lentetemperaturen, en voor aanstaande zondag staat er zowaar een storm op het menu. Jammer dat we daar geen getuige van kunnen zijn want dat gaat met zekerheid mooie beelden opleven. Op ons almanakske van nieuwe verschijningen, plakken nu foto's van een Austin Ulstertje, een Chevrolet Phaeton en een Vignot Deguingin, waarvan de eigenaar ons ieder jaar weer verrast met een nieuwigheid.
Het is nog 2 dagen te gaan, en wij zijn alvast benieuwd naar verdere beelden die zeker terug te vinden zullen zijn op de club site en hun Facebookpagina. De volgende rit is er al op 22 maart, een nieuwe telg op het blazoen, toepasselijk genaamd 'lenterit'.
Duiveltje komt uit het doosje. Bij het aanschouwen van dit spectakel weet je al dat de dag niet meer stuk kan. Druk overleg over de geestestoestand van deze dappere rijder. Maar er waren nog andere kandidaten voor deze rubriek 'oer oudjes' Over de motard van dienst nog niet gesproken. Enkele mooie Citroëns, eentje met een 6 cilindertje. En een heel kleurpallet vol sportive bolides. Een klasse tussen oeroud en veteraan.... Voor het vertrek nog vlug de rallyplaat bevestigen... Vader - Zoon momentje... En dan aan een hele horde fotografen voorbij zoeven. De gemeente Malmedy hees voor de gelegenheid een speciale vlag . Ieder op zijn eigen tempo richting Stavelot... Op de heuveltjes van Erica kwam de ene al wat vlotter omhoog dan de andere.
Mooie Ardense taferelen.
Wordt vervolgt met meer foto's van J.Jacobs en BDL.
Om het jaar feestelijk af te sluiten hadden we als Kerst geschenk enkele exclusieve Royale Minerva beelden opzij gezet. Enkele daarvan nooit gepubliceerd. We wensen u met deze prettige eindejaarsfeesten en een fantastisch 2020 !!!!
Op onderstaande foto de Minera van van Koning Albert 1 in 1916 bij een bezoek aan het Front in de kerstperiode. De wagen ervoor is een Belgische Pipe, met op het raam GOG. Waar dat voor staat is ons onbekend. Wie weet het ?
Dezelfde Minerva hieronder, waar u Albert in gesprek ziet met zijn vriend, Engels aristocraat, Lord Curzon. Ze verbleven in kasteel Loppem. Hieronder een opname van Lord Curzon bij de Minerva van Albert bij kasteel Loppem. Ook nog een beeld van Albert met op de achtergrond Minerva. De nummerplaat was 16240 Hieronder een beeld van een andere wagen uit de stallen van Koning Albert. Vermits we in de periode van WO I zitten, tussendoor ook nog deze beelden van een Minerva Ambulance. Deze werd ingezet om weeskinderen naar een opvanghuis in Frankrijk te vervoeren. Meerdere Minerva's in dienst van het rode kruis, waarvan Elizabeth beschermvrouwe was. Een van de chauffeurs van deze vehikels was deze onbekende soldaat. Opname uit Leopoldsburg.
Na WO I werd de koninklijke vloot direct vernieuwd. In 1919 al bracht Albert een staatsbezoek aan Amerika, waar ook Minerva's werden ingezet.
Onderstaande beelden zijn evenwel uit Afrika uit 1929, waar we eerder reeds enkele beelden van toonden.
Onze niet aflatende recherche leverde hiervan nog enkele mooie en onthullende beelden op.
Minerva met aan boord Albert en Elizabeth bij een oversteek in het plaatsje Buta.
Hieronder, op een foto die we in eerder bericht toonden stond net een persoon vlok voor de Minerva, waardoor deze niet goed zichtbaar was. Met deze dus de verbetering.
Hieronder dan een zeer bijzondere foto. We zien namelijk koningin Elizabeth achter het stuur van de Minerva, terwijl Albert poseert met enkele missionarissen. Zeldzaam Â…Â…Â…Â…. Want meestal kreeg men een enkel een plaats als passagier zoals op onderstaande exclusieve foto. (Leopold en Astrid) Een 4 deur(tjes) Minerva begin jaren 20. Leopold had een voorkeur voor snelle en sportieve wagens, en zat ook graag zelf achter het stuur, nog een zeer exclusief beeld hieronder. Dit is een 2 deurs Minerva zonder treeplanken en met mascotte. Dus niet dezelfde als hierboven. Voor een bezoekje aan andere delen van het land kwam dan weer de meer comfortabele Minerva van stal. Met chauffeur uiteraard. Pracht van een foto uit 1914, met fier poserende mannen. Op onderstaande foto 2 Belgen, een Minerva en FN, tussen een Panhard Levassor en Fiat en helemaal links een Salmson.
We mochten volop de vreugdevuren aansteken toen we vernamen dat enkele dappere jongeren pre war days uit de grond stampten. Verre van gewonig. We keken er al enkele weken naar uit, zoals de jongsten onder ons naar de komst van Sinterklaas. Een verre verplaatsing buiten ons eigen kleine universum hadden we er voor over, en werden niet teleurgesteld.
Okay, het was niet de allerdrukste beurs die we ooit bezochten, maar toch niet eenvoudig een foto te nemen zonder dat er iemand het beeld passeerde. En, je kon gelijk wie aanspreken en direct op dezelfde spirituele golflengte zitten. Mensen die we enkel via de digitale weg kenden, liepen hier zo maar in het wild.
Elke tentoongestelde wagen was een binnenkopper. Waar we op de 'moderne beurzen' op zoek zouden moeten gaan naar deze fragiele fragmenten tussen honderden voor ons niet of minder interessante stukken stonden ze hier alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Onze zoektocht naar speciaalheid werd volop ingelost.
Om een tikkeltje brutaal eerlijk te zijn, we misten de aanwezigheid van de motorfiets en zijn liefhebbers. Daar hadden de organisatoren blijkbaar niet zo veel aandacht aan geschonken. Een gemiste kans, want deze groep kent nog steeds een groot aantal liefhebbers en clubs.
Er stonden nochtans een paar exclusieve prachtstukken op de stand van de Royal Veteran Car Club en op de parking. Misschien speelde de ligging van deze tuin der lusten ook wel een grote rol. Niet echt dicht bij de Nederlandse of Duitse grens. Op enkele voertuigen hing het uithangbordje 'verkocht', dus er was dus toch wel enige animo.
Er stonden dan ook enkel en alleen aantrekkelijk stukken. Men kon slalommen tussen een 70 tal wagens, 3 van Belgische makelij. Voor het eerst konden we een d'Aoust in levende lijve bewonderen. We kenden deze enkel van op de foto. Voorwaar een zeldzame verschijning, waarvan er naar verluid nog slechts 2 exemplaren bestaan. Verder een ondertussen bekende gereconstureerde 'Speedsport'. Maar wat jammer nou dat het Museum Bossaert niet de aangekochte Pipe tentoonstelde, of de Minerva waarmee ze deelnamen aan de Groote rally van vorig jaar om de Belgische autoindustrie een beetje nieuwe levenslust in te blazen. Maar des al niet te min hadden ze een mooie stand met zeer mooie exemplaren uit verschillende epoques.
Van het huismerk Minerva hadden we O zo veel meer verwacht, wetende dat er in de streek heel wat exemplaren hiervan rondslingeren. Ze konden een voorbeeld nemen aan de mooie stand die werd verwezenlijkt door de Rosengard club, met 3 wagens. Klein maar fijn en makkelijk transporteerbaar.
Een andere Belg is deze reconstuctie van de Belgische Speedsport. Op basis van een Ford T was ook de originele gebaseerd. Dank zij vele foto's kon deze worden nagemaakt. Pracht werk ! Nu we toch in het Cyclecar gebeuren zitten, deze eigenaardige 'Bedelia' kom je ook niet iedere dag tegen. En hetzelfde kan gezegd worden van deze 'Sima Violet' en op de achtergornd een La Licorne. Een zeer mooi project voor de echte liefhebber, deze Dion Bouton, iets met zeer veel potentieel, in verhouding wel een stevig prijskaartje. Voor bijna hetzelfde geld kon je op deze beurs een bijna perfecte Delaunay Belleville in je garage parkeren. Een fantastisch merk, ooit zeer gewaardeerd door de Tsaar van Rusland.
Op dezelfde stand ook deze Hudson. Nog een topstuk, deze Hispano Suiza. Zo iets kom je echt niet alle dagen tegen. Fantastisch dat men de moeite nam om deze vanuit Nederland naar deze beurs te brengen. Als ook nog een af te werken Roland Pilain. Het Museum Bossaert had een mooie stand met diverse wagens uit alle pre war periodes 1890 - 1940 Zoals deze Decauville. Uit de jaren dertig deze schitterende Lagonda.
Voorlopig het einde van deze reportage.
Helaas liet het geheugenkaartje ons in de steek, maar wordt toch vervolgt met meerdere beelden.
Op de parkeerplaats van Expo Waregem, enkele dapperen die met motorfiets afzakten naan pre war days.
Waar ze deze zeldzame en in originele staat Magali uit 1903 konden bewonderen op de stand van RVCCB Alsook deze Bruneau driewieler. Eveneens deze vroege Triumph vond de weg naar Waregem. De Rosengardners poseerden voor een foto in La vie de l'auto, een mooie stand met 3 wagens, en bijpassend personeel. Ooit het pronkstuk van de Belgische automobiel, met nog een beetje werk komt alles weer goed. De basis is er in ieder geval. Een topper op deze prewardays, deze zeer elegante Delaunay Belleville. Trok veel aandacht.
Ook deze Delage een schitterend voorbeeld om in de pre war hobby te stappen. Alpha Romeo voor de diepere beurs...Â…. Ook al zeldzaam deze Marendaz.........Â…Â…. Ontbreekt nooit op pre war evenementen ; Bugatti.
Deze Overland vond vandaag een nieuwe eigenaar. Hopelijk komen we hem tegen op een of ander evenement volgend seizoen. Het standaard megeleverde interieur bij Rosengart.
Enkele jaren geleden brachten we een bezoek aan een Minerva verzamelaar in Anderlecht, welke wegens gevorderde leeftijd zijn verzameling te koop aanbood. Zijn topstuk werd verkocht aan een Sjeik in Koeweit. Deze wilde niet voor niets nog een Minerva aan zijn verzameling toevoegen. Zijn voorouders immers, bezaten Minerva wagens, sterker nog, de eerste 2 auto's ooit in Koeweit waren Minerva's. Vandaar de interesse. De Sjeik bezit ondertussen voor zo ver we weten 2 Minerva's.
Het verhaal is daarmee niet afgelopen, want ook de 2de wagen die zijn intrede deed in Koeweit was een Minerva, en ook deze keer een gift van Zakenman Jassem Bin Mohamed al Ibrahim aan de 7e Emir van Koeweit in 1912. De naam van de bestuurder is ook terug gevonden, nml ene Ali Hussein Abu Khanfar.
De onderstaande afbeeldingen zouden zijn van de 2de Minerva die in Bahrein rondreed. Volgens onze bron zouden anno 1912 vrouwen ook over een rijbewijs kunnen beschikken na het afleggen van een proef.
Deze wagen heeft een andere voorruit dan de eerste, openklapbaar en dunner profiel.
Hieronder 2 foto's van de Eerste Minerva. Op de onderstaande foto is de eerste Minerva wagen uit Koeweit nog niet uitgerust met koplampen. Hieronder nog een Minerva die zijn weg vond naar Koeweit, maar deze arriveerde in 1915.
In een krantenartikel vonden we ook onderstaande foto van een Minerva die in Koeweit zou gereden hebben, wij hebben echter onze twijfels.
Hieronder dan de Minerva die wij nog persoonlijk mochten bewonderen in België. Het is een Model AB uit 1924, als ik het me goed herinner.
In de verzameling ook deze Minervette uit 1904.
Blijf inloggen, want dit verhaal zal worden vervolgt met eveneens eerste auto's op een continent, van het merk..... u raadt het al Â…Â…Â…Â….. Minerva.
In deze uitpuilende Minerva box weer beelden van schoon volk. Te beginnen met Koning Albert welke in 1928 een bezoek bracht aan Congo. We toonden reeds eerder enkele mooie vindingen, welke met deze verder aangevuld zijn.
De Minerva van Albert nog net in beeld bij bezoek aan een ziekenhuis. Ook op de foto heir beneden nog net een glimps van Albert's Minerva. Jammer genoeg stond er net iemand voor de auto. Nog meer schoon volk. Hieronder een opname van de adelijke familie d'Ursel. Ook hier had de fotograaf geen belangstelling in de automobiel. Maar we weten uit de kronieken dat de familie een Minerva bezat. 1910. Hieronder ook een beeld van de familie d'Ursel, met vaag het silhouet van de Minerva. Met zekerheid zullen er nog ergens foto's van zijn. Hopelijk duiken ze vroeg of laat hier op. Nog eens een super mooie opname van een Minerva met de gehele familie aan boord. Helaas onbekend. Ook de foto hieronder met onbekende mensen, we weten wel dat de foto gemaakt is in De Panne. He zou dus kunnen gaan om toeristen die een uitstapje per automobiel versierden. De chauffeur zit voor de foto niet achter het stuur. En nog eens een heerlijke foto van Minerva met die Jonge mannen in beeld. Hieronder dan een schitterende foto met een roedel politieagenten. Foto omstreeks 1913 Uit een krant hier wel een bekend persoon. In dit blog eerder ook al getoond waar Andre Pissard achter het stuur zit. We schrijven 1930, net voor het vertrek voor de rally Oostende - Marseille - Oostende Co piloot was Roger Darteyre. Direct na aankomst reden ze verder naar Brussel. In een wat kleiner model van Minerva uit deze periode deze 2 dames, helaas ook onbekend. Maar soms hebben we geluk, de jonge man hieronder is verzekeringsmakelaar uit Kortijk. Het kantoor bestaat nog steeds. Hieronder een uiterst zeldzame foto van een Minerva 1913 met daarop reclame. We kennen deze producten niet.... Misschien iemand van de lezers ???? Nog een mooi beeld van een Minerva uit deze periode. Een reeks Minerva's gefotografeerd op de groenplaats in Antwerpen. Mogelijk pas gebouwde exemplaren. Verder enkele beelden van Minerva - Chassis met ietwat vreemde karosserie.
Wordt vervolgt met nog meer Minerva nieuws. Alle reacties meer dan welkom
In een eerder artikel hier kon u vernemen dat de Spanjaarden fervente liefhebbers waren van Minerva automobielen. Maar ook hun buren, de Portugezen konden er wat van. Deze week van een correspondent uit Porto, enkele zeer mooie beelden ontvangen...Â…. En er zitten er nog meer aan te komen.
Waar blijven die van de Belgen en Hollanders ??????? 0,000001 % van wat op dit blog staat komt van landgenoten. We wachten nog steeds op de beloofde foto's van de meneer Schoonejans, die wel graag ontleent maar zijn woord niet houdt en zijn familiefoto's enkel zichzelf gunt.
Hieronder twee mooie beelden van een Minerva Brandweerwagen uit 1912 (N584), welke tot in de jaren 50 dienst deed in Porto. Deze opnames zijn gemaakt tijdens een parade in deze tijd.
Uit de beginperiode van Minerva deze met nummerplaat N 04. Als je goed kijkt, kan je opmerkend dat de motorfiets een FN 4 cilinder is. (voor de kenners) Nog een mooie familiefoto met een Minerva omstreeks 1908. Een wat overbelichte foto werd genomen omstreeks 1912. Voor de gelegenheid mocht de chauffeur op de achterbank. Ook uit deze periode een phaeton met houten spaakwielen. En als laatste in deze reportage deze wondermooie opname van een Minerva met zelf gevlochten zetels en ingekorte spatborden; een rally uitvoering. Begin jaren 20 met een van de eerste mascotte's van P. de Soete.
Met de Brexit vers in de actualitiet, hier een mooie herinnering aan de periode waarin 'Brexit' nog normaal was. Veel Minerva's vonden toen de weg over de plas en werden daar ingezet voor allerlei doelen.
Deze week correspondeerden we met Brian, en anderen welke weer mooi beeldmateriaal deed bovendrijven. Mogen we een keer zeggen dat we dat nog maar zelden meemaakten vanuit in België of Nederland. De Engelsen hebben veel meer aandacht voor hun erfgoed, en zijn er trots op. En ze delen het ook.
Minerva zorgde ook voor werkgelegenheid in de UK, want heel wat bedrijfjes maakten carrosseriën naar de Engelse smaak, waarvan we er hier enkele uit de doeken doen.
We beginnen met het verhaal van de Bolton Familie uit Staphordshire. Ze verwierven faam en rijkdom in de koperindustrie, en vermits koper veel gebruikt werd aan de automobiel in die periode, duurde het niet lang om het autovirus op te doen. Mr Bolton was een echte petrolhead en bezat een hele vloot aan automobielen. Hij organiseerde automobiel evenementen reeds in 1902 bij zijn woning. Maar dat was niet voldoende want in 1906 besloot hij een sportief evenement uit de grond te stampen, en zijn maten het vuur aan de schenen te leggen.
In het plaatsje Oakamoor ligt er niet voor niets een steile heuvel. Waarvan Mr Bolton zich af vroeg of er andere petrollers waren die deze sneller bestijgen konden dan Himselve. Het evenement groeide jaar na jaar tot er in 1914 een einde aan kwam, om welbekende reden. De club zelf bleef bestaan tot 1928.
Wij deden een onderzoek en kwamen tot de vaststelling dan meerdere Minerva's deelnamen aan dit festijn, tot grote vreugde van Brian welke deze details niet kende.
Op 12 mei 1906, tijdens de eerste editie namen 2 Minerva's deel. Ene Mr Burford reed met een Minerva 'Trimo' en Mr. Clifford met een Minerva 10 Pk. Beiden maakten ze geen kans tegen veel sterkere wagens.
Maar ze lieten het er niet bij zitten en daagden de winnaars reeds de week daarop uit voor een revanche op 19 mei 1906. J.A. Doran won deze wedstijd met zijn 22 pk Minerva en versloeg daarmee de andere deelnemers met Humber, Rover, Wolsely en Argyl.
In Mei 1907 kwam Doran met een Minerva van 24 pk opdagen. Hij werd verslagen door een De Dietrich op Handicaps, hoewel hij de snelste tijd maakte met een gemiddelde van 1m55. Enkel een Daimler van 30 pk was nog enkele seconden sneller.
1908, Doran nam niet deel maar zijn plaats werd ingenomen door Mr. D.I. Swainston met een 28 pk Minerva. Hij had startnummer 10, en van deze vonden we zowaar een foto. Hij werd verslagen met een 2de plaats door een Clement Talbot.
1909, Deze keer verscheen ook ene Mr. F. Dickingson aan de start met Minerva, een 15 pk. Hij viel uit in de semi finale, verslagen door Talbot.
1910 Een Minerva van 15 pk met aan het stuur Mr. C.T. Leech behaalde een zesde plaats met 2 minuten 13,8. Het evenement had te kampen met hevige regen, en er waren slechts 11 deelnemers.
1911 In dit jaar verscheen weer Mr Swainston, deze keer met een 25 pk Minerva, waarmee hij 2 rondes won.
In een daarvan versloeg hij J.A. Doran met zijn 38 pk Minerva.
De jaren daarna verschenen geen Minerva's meer aan de start. Swaiston reed wel nog in andere cup's in 1909 met Minerva's van 25 en 35 Pk en ook Dickinson reed hier met zijn 16 pk Minerva.
Hieronder een zeer mooie shot van Swainston met Minerva 28 pk en startnummer 10 in 1908.
Nog een schitterend beeld van een Minerva 1908. Helaas is het niet duidelijk welke dit is.
Mochten er nog beelden zijn van deze, wij zouden ze supergraag zien.
Hieronder dan een mooie van Mr Bolton met een van zijn Bolide's een Minerva 1907
Tot zo ver onze vindingen van deze rally.
Onder, Minerva 1907 40 pk
Mr Bolton was niet de enige petrolhead in de UK. Hieronder een opname van een deel van de vloot van en Mr Dennis, welke bevriend was met de Bolton Familie. Hij bezat meerdere Minerva's. De middelste is een De Dion Bouton.
Hieronder enkel voorbeelden van Engels carros bouwers die met Minerva werkten. o.a. Connought, Regent, Elkington, Quinn, Binder en Salmsons, Morgan.
Ten slotte nog een beeld van een Meeting in de 50 er jaren waar we een Minerva tussen spotten. (nr3)