Inhoud blog
  • contact
  • Op naar de Hoog misOp naar de hoog mis
  • Op naar de Hoog misOp naar de hoog mis vervolg
  • 125 jaar Minerva
  • Classic days Dusseldorf
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • www.­oldtimernederlan­d.­nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Trektocht der Pioniers
    1 ste juni zondag
    21-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Retour des manivelles
    Retour des Manivelles, was hopelijk een retour van vele andere gelijkwaardige evenementen, voorbode van betere tijden dan het afgelopen jaar.  Voor het eerst sedert lange tijd kon de RVCCB weer iets op de agenda zetten, en dat werd voorzichtig geapprecieerd door een 20 tal clubleden.
    Eerlijk gezegd, we hadden een grotere opkomst verwacht, na deze lange pauze. Langs de andere kant waren er gelijktijdig ook nog andere evenementen zoals 100 jaar Amilcar in Vichy, Frankrijk.

    Maar ondanks dat een zeer mooie dag onder gelijkgezinden, in een perfect kader, veel beter kan gewoon niet.
    En het moet gezegd worden, degene die de route bepaalde, verdient een ganse pauwenstaart op zijn hoed, niet enkel een pluim. 

     Dit was bij uitstek een van de mooiste routes die we tot nog toe mochten beleven. Een prachtig stukje België hebben we weer ontdekt in de omgeving van Pont a Celles, net ten noorden van Charleroi. Stevige rit van een honderdtal kilometers zeer mooie wegen.  Vooral de passages langs een verkoelende waterweg waren zeer aangenaam, maar ook die doorheen een  lommerrijk bosgebied. Enkele zeer flinke afdalingen en het afwisselend glooiend landschap, in deze periode van het jaar waren voortreffelijk. 

    Het schitterende weer met gemiddeld 22 graden Celcius ; ideaal.  Het vergde wel wat stuurmanskunst, roadbook lezen, en onze vehikels werden behoorlijk op de proef gesteld. Jammer genoeg waren er dan ook wat uitvallers te betreuren.  Er waren tig plaatsen die ons uitnodigden om gewoon onze picknick attributen uit te stallen, en gewoon langs de weg te gaan genieten van al die natuurpracht, en voorbij tuffende museumstukken. Deze dateerden van 1910 tot 1939. De  A Fordjes waren in de meerderheid. 

    Als afsluiter een aangenaam gezellige barbecue op de plaats van vertrek, een mooi rustig gelegen golfterrein, waar nog wat dieper kon ingegaan worden op allerlei verhalen. 

    P.S. foto's die op hun kant staan is een gevolg van het programma, niet van de auteur. Excuses daarvoor.


    Aan de start, een van de oudst deelnemende voertuigen, Unic 1913

    Van hetzelfde bouwjaar deze Peugeot Bebe



    Ford Model A, hiervan waren er 4 exemplaten te bewonderen in de vorm Roadster, Cabriolet en Phaeton. Er was ook een zeldzame Ford model B te bewonderen.

    Loraine de Dietrich...  het zwaarste kaliber van de dag.

    Mag nooit ontbreken, het geluid van een Bugatti !

    Austin Heavy 1928

    Af en toe een verfrissing opgelopen. 



    Zeer mooie route langsheen een waterweg.

    Schitterende landschappen !

    Afdalingen

    Holle wegen

    Een zeer mooie weg doorheen bosrijk gebied. 





    Tijd voor een korte, maar verdiende rustpauze. 

    En als afsluiter een zeer welgekomen Barbeque.  
    De foto's die op hun kant staan zijn geen fout van de schrijver, maar het computer programma van Bloggen.be. Onze excuses daarvoor.

    Foto's door Jaak Jacobs.

    21-06-2021 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    02-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.diary Minerva tour door Ierland

    965 kilometers door Ierland

    Ons verhaal voor December komt uit Ierland. Niet kerst gerelateerd, maar wel de moeite om te lezen, en wie weet om geïnspireerd te worden deze tocht eens over te doen anno 2021, 90 jaar later.  Een nakomeling van een Minervist vond het dagboek van zijn grootoom, welke in het jaar 1929 een bijna 1000 kilometer lange tocht plande en uitvoerde met zijn Minerva. Het verhaal is uitvoerig opgetekend, met een enkele overlevende foto, poserend bij Mount Mukisch. Over de wagen zelf word helaas niet heel veel verteld, enkel dat hij onvermoeibaar was. De auto, een model met dickeyseat, was waarschijnlijk nog in nieuwstaat.  De reis zelf word beschreven over 5 pagina's, welke toch wel enige aanzet geven tot goesting. Wij namen de moeite om de plaatsbeschrijvingen op een kaart uit te zetten, om zo een idee te vormen van het traject.

    Hier het hele verhaal. 


    Englisch, Use Google translator.


    Ierse reis.

    Al vele jaren hadden we het over een kampeervakantie, en nu, eindelijk zijn we klaar voor een ontdekkingsreis naar Donegal. Onze twee kleine ‘scoutÂ’ tenten werden in de auto gepakt, samen met grondbedekking, dekens en kussens, onder en op de zitbanken, en de dickey werd volgeladen met  dozen  boodschappen, een ketel, een bakpan, sauspan, en tenslotte het belangrijkste, een kleine kachel.  De auto was eerder klein, dus we konden slechts het allerbelangrijkste aan bagage meenemen. Voldoende kleding, om te gebruiken in geval we nat zouden worden, en genoeg eten in blik voor één week, in het geval we ons te ver van de beschaving zouden bevinden, wetende dat delen van Donegal eerder wild en onbewoond zijn, en accidenten altijd tot de mogelijkheid behoren. Ik voorzag mezelf van eerste hulp benodigdheden, lint, verband, iodine, carronolie, zalf en  pleisters.

    Het eerste deel van de reis van Belfast naar Enniskillen, was niet avontuurlijk. Bij Belleek, thuishaven van de Ehina fabriek maakten we een bocht naar de ontmoetingsplaats van Engelse en Amerikaanse toeristen, het douane kantoor.  Ik geloof dat deze officials verantwoordelijk zijn voor het buitenhouden van vele Engelse en zelfs Noord Ierse tourristen uit de ‘vrije  statenÂ’.  En toch is er weinig nodig voor het overschrijden van de grens.  De gemakkelijkste weg, is zoals wij het deden. Vraag de nodige formulieren aan, en maak ze over aan de R.A.C. en laat hen de rest doen.  Een bedrag voor het voertuig is aan hen overgemaakt volgens zijn waarde, en alles wat nodig is aan formulieren om te tonen aan de grenzen word bezorgd. De douane beambten zelf zijn de essentie van beleefdheid, en schitteren in hun plicht, bij de  controle of alles in orde is.  Als ze het gewild hadden konden ze ons vragen om al onze bagage te  openen,  maar ze vertrouwden ons vriendelijk zodat we onze weg naar  Ballyshannon konden verder zetten. Hier voor de eerste keer constateerden we dat al de postkantoren, bedienden, straatborden, etcÂ….  in pitoresque  Ierse letters waren weergegeven, waarmee we al weldra familiair begonnen te worden.

    We waren uiteindelijk echt in Donegal. Een korte rit van enkele mijl bracht ons tot in Rossnowlagh, waar we voor het eerst de wilde Atlantische golven zagen brekend op de zwarte rotsen. Het uitzicht en het geluid waren overweldigend.  Hier kregen we een eerste blik op de ‘Blue Staek MountainsÂ’   Deze wildernis is kenmerkend voor de schoonheid van Donegal.

    Van Donegal reden we tot Barnsmore Gap, en terug rond Lough Esk.  Deze route staat met slechts enkele woorden vermeld in de gidsen, maar wij zouden zeggen dat ze zeker niet gemist zou mogen worden door de liefhebbers van ruige landschappen.  De bergen zijn magifique, en de brede  rivier donderd naast de weg, wat het geheel tot een niet te missen avontuur omtovert. Gigiantische hopen van Graniet herbergen vele forten, ooit gebouwd om de smalle pas te verdedigen op de meest nauwe plaatsen.  De omhoog torenende steile hellingen bevinden zich aan weerszijden.

    We spendeerden een comfortabele nacht in Donegal  en de volgende morgen verlieten we Mount Charles, een klein dorp van waaruit je een breed overzicht hebt over Donegal bay.  Aan onze rechterkant scheerden we langs de baai, tot we aankwamen in Killbegs,  een mooie plaats met een natuurlijke haven.

    Verder rijden vanuit Killbergs langs de kustweg, kwamen we in Fintra Bay,  met het mooiste uitgestrekt strand van goudgeel zand dat ik ooit had gezien.  We genoten er allen van en trakteerden ons met een plons in de warme golfstroom.  Voldaan reden we verder naar Muckross Head.  Fantastische krijtstenen kliffen liggen niet op het parcours, maar zeker het bezoeken waard.  De extraordinaire rotsformaties en variërende kleuren maken het spektakel compleet.   Hier ook krijgen we een eerste zicht op de loodrechte kliffen van Slieve league, welke 640 meter boven de zeespiegel uitpriemen, dikwijls gehuld in mist en wolken. Toevoegsel aan een betoverend en mysterieus beeld.

    Ik had nog nooit zo hoge golven gezien, die zich over de platte kliffen wierpen, met overdonderend geluid.  Vandaaruit namen we een zeer heuvelde weg naar Carrick.  Enkel mijl na  Carrick bracht ons naar Bundglass, waar we de auto achterlieten, en ons te voet begaven naar  Carrigan Head, om de enorme kliffen van Slieve League te aanschouwen. Dit uitgesproken  uitzicht  heeft de mooiste combinatie van Zee, Kliffen, en Bergen van het continent.  De kleuren zijn even opmerkelijk als de impresionante hoogte van 640 meter, evenals de kleine baaien die zich als juwelen nestelen aan de voet van de rotsen.

    Terug in Garrick, zetten we onze tocht verder door de wilde veenlandschappen richting  Malin Beg, waar we onze tent opsloegen aan een klein riviertje.

    Vroeg in de morgen verlieten we dan Malin Beg via Malin Grove richting Glen Head, een mooi stukje kust dat het waard is te voet te verkennen, en daarna het binnenland in te trekken naar Glen Columbkille.  Hier in een van de meest eenzame en ontoegankelijke streken die je je kan voorstellen leefde ooit St. Columba,  en relikwiën van hem zijn overal tegenwoordig.  Het is een mooie vallei, wild en verlaten. Het zicht in de richting van de hoge bergen waar we vandaan kwamen, voor we weer naar omlaag duiken is superbe. Het zou een ultiem uitkijkpunt kunnen zijn. De kliffen en de zee zijn moeilijk te overtreffen, maar de vallei en zijn antiquiteiten moeten niet ver onderdoen.

    De Bergen over, moesten we omlaag naar Glengesh Hill,  welke verondersteld word de ergste route te zijn in Noord Ierland.  Een serie haarspeldbochten op een zeer steile helling,  welke veel gebruikt word door de Ierse Motor  club om er te racen.   Ter hoogte van Andara rijden we door een laagliggend land, naar Narrin,  voorbij Port Noo, een kleine havenstad, en verder dan naar Dowross.  Vele toeristen missen dit kleine stukje, maar het bevat een van de wildste en facinerendste  scenes van heel de reis.

    Bij iedere bocht van de weg mikken we op de kleine grijze berg  die uitsteekt over de grijze rotsen.

    Vele granieten blokken lijken in het wild rondgestrooid in het distrikt Narrin, en elke heuvel is bezaaid met grijze menhirs.  De afwezigheid van bomen maakt deze omgeving ruw en bleek, maar het uitzicht van Dowross tot de baai van Slieve tovey en zijn kliffen, zijn verrassend mooi.  Dit zou een mooie plaats zijn voor een toekomstige vakantie.

    Dwalend rond de kop van Gwee- Barra, geërodeerd door de gelijknamige rivier, langs een lange brug, kwamen we bij de zandige heuvels aan de andere kant. Hier sloegen we weer onze tent op.  Het zilveren warme zand, droeg eveneens de warme lucht van de golfstroom.  De interesse en vriendelijkheid die we overal kregen, was ‘most strikingÂ’   Op deze plaats liep een plaatselijke boer enkele km met ons mee om ons de meest geschikte kampeerplaats aan te wijzen.  We kregen melk zoveel we maar wilden,  en de betaling  werd gewoonlijk geweigerd, of zeer af en toe aanvaard voor ‘the wee onesÂ’ 

    Eieren kosten nooit meer dan een shilling per dozijn, en aardappelen kregen we er gewoon bij op verzoek.  Iedereen was de vriendelijkheid zelve voor de zeldzame campeerders.

    De volgende dag, bij het verlaten van het strand, volgden we de Gwee-Barra rivier richting Lough Barra, een wild, eenzaam meer, gelegen in de scene van het Bleak Moorland landschap.  Rijdend tussen de Gwendowan bergen en de Derryveagh,  raakten we in Loung Vengh en maakten we een omweg rond Garton Lough.  Lough Veagh is ‘verry prettyÂ’, met pitoresque kastelen op de oevers. Maar de bergen verderop waren betoverend,  en hier kregen we de eerste glimp van Muekish, de vierkant vormige massa van graniet welk het noord Donegalse landschap domineert.  De wegen hier waren erg goed, liggend in een schitterend berglandschap.  Enkele mijl verder, kwamen we in het zicht van Errigal, de hoogste berg van Donegal,  een conische massa van glinsterend kwarts, welk veel geleek op de met sneeuw bedekte bergen van Zwitserland. Deze vallei tussen de Derryveagh bergen an Errigal, was de meest beklijvende van alles wat we al gezien hadden op onze reizen.  Errigal zelf is uniek en aan de andere kant van de weg ligt de ‘poisoned glenÂ’  een rare griezelige vallei,  omgeven door de wilde steile bergen, en eindigend in een mooi meer.  Het was een mysterieus aandoende plaats door het spel van zon en schaduw, bleekheid en schoonheid, verrassend en diepe stilte.

    Met spijt verlieten we deze unieke locatie, en blikten we terug op Errigal, langzaam tuffend door Gweedore naar Rosses.   Dit is een laag liggend veengebied, een wirwar van meren en grote rondslingerende granieten rotsblokken.  De populatie bestaat grotendeels uit Vissers, en een klein deel van het land is voor de landbouw.  Vanuit Dunfanaghy, de volgende dag, reden we gezapig verder naar  afdaling van Horn Head in onze onvermoeibare auto, zo ver als de weg ons bracht. Het zicht van de horizon is de beklimming waard, en het uitzicht van de Grand kliff van Horn Head zelf, het extensieve zicht op de haven baai, met zijn vele eilandjes  and inhammen. Verderop het adembenemende Mulroy Bay, met de dominante ‘MuckischÂ’ op de achtergrond, maakten een impressie om niet vlug te vergeten.

    Dunfanaghy verlatend, reden we naar Port-Nablagh, langs greppels van goudkleurig zand, richting Marble Hill strand, waar we weer een glorieus zicht kregen op de scheepshaven,  met in de verte een rij van blauwe heuvels, en bocht na bocht konden we de gele zandvlaktes observeren.

    Het landschap van Dunfanaghy, langsheen Sheephaven Bay tot Rossapenna is magnifiek.  Bossen reiken tot aan de rand van het water, en de weg kronkelt zich een baan tussen de paarse heide en goudkleurig gras. Achter elke bocht onthult zich een nieuw fris beeld van schoonheid, met steeds op de achtergrond de paarse heuvels die Muckisch en Errigal typeren.

    We trokken verder naar Mulroy Baai, een inham van de zee, omzoomd met beboste eilanden en de binnenkomende  drie vingerige delta met zijn krommingen en bochten.

    We stopten nabij Portsalon om de zeven arken te bezoeken, een collectie van groteske, boogvormige rotsformaties, gevormd door de wilde wateren van de Atlantische oceaan.  Van hier heb je dan weer een super uitzicht langsheen Lough Swilly tot aan de ‘Rugged Heather Clad HillsÂ’  op de achtergrond.  Hier genoten we onze laatste  pick-nick,  en de wilde natuur op zÂ’n best, want van hieruit  keerden terug met een goed gevoel.

    Van Millford ging het via Letterkenny  naar Stabane,  waar we weer de douane moesten passeren om de vrije staten te verlaten.  Onze reis vanaf hier was niet avontuurlijk  en ordinair.  Zo ging het terug naar Belfast en naar huis, na een trip van 600 mijl doorheen een van de meest glorieuze landschappen van Europa. 







    02-12-2020 om 15:10 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    19-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.100 km van Ophain 2020
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste lezer,

    Het Covid 19 virus heeft behoorlijk roet in het eten gestrooid wat betreft onze oldtimer hobby. 
      Bij de RVCCB werd het overgrote deel van de evenementen geschrapt. Enkel de Fagnez Hivenales, nog net voor de pandemie, en de Tour Manivelles vonden plaats, en tot onze vreugde op 6 September ook nog deze 100 km van Ophain. 

    Velen keken er al een tijdlang naar uit, en het aantal inschrijvingen van 40 automobielen, was net zoals ieder jaar een schot midden in de roos. De weersomstandigheden waren weer ideaal, evenals het gezelschap. Ook enkele nieuwe jonge gezichten onder de bestuurders. En het pallet van automobielen, was zoals we dat gewoon zijn weer uitzonderlijk. Van klein tot groot, oud tot minder oud,  sportief tot functioneel, alle  pre war klassen waren vertegenwoordigd. 
    Een zeer mooi uitgewerkt roadbook, in een schitterend kader, en daarbovenop nog heel wat lekkere smuldingetjes, wat moet er nog meer zijn ? 

    Hieronder een greep uit de vele foto's die we weer mochten uitlichten.

    19-09-2020 om 11:06 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    18-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.foto's Ophain 2020



    We beginnen met de oudste voertuigen onder de deelnemers, namelijk een Unic en een De Dion Bouton, beiden uit 1913

    Gevolgd door een Minerva 1919.

    In de sportive klasse, enkele Bugatti's, er stonden er maar liefst 5 op de starterslijst.





    Een zeldzame Senechal, welke we voor het eerst zien op een rit van de rvccb.

    Ook een rare eend in de beit, deze Vernon Derby

    De Fiat 520 uit 1928 is bijna een vaste waarde op alle rally's. 

    Een ingeschreven Austin werd last minit vervangen door een DFP 

    Vorig jaar werd deze Citroën nog bestuurd door dochterlief, maar vandaag mocht Zoonlief de honneurs waarnemen.

    Opvallend weing Amerikaans op deze aflevering, 

    Ook zeer mooi en zelden, deze Standart Touring uit 1939.

    Een van de jongste deelnemers, met deze MG TA 1937

    Hoewel er gereden word op een roadbook, klitten de oldtimers soms samen.....   dat geeft dan dit mooie zicht.

    Er werd weer gezocht naar mooie binnenwegen, iets wat altijd maar moeilijker word dezer dagen.

    Af en toe mocht het iets sneller, en met een Model A Ford is dat geen probleem.

    Helaas kunnen we slechts 18 beelden tonen per bericht, en we sluiten dus af met deze Fiat 508 uit 1938.

    18-09-2020 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    12-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Re tour Manivelle
    Niet de eerste maar tweede rit van Rvccb, ging door op meerdere plaatsen, omwille van Covid. Op deze manier werd overpopulatie voor zo ver er die is in de Pre war scene, voorkomen. Met vertrekplaatsen in Gent, Henegouwen, Luik en Brussel, was er enige keuze voor de Leden.
    Wij trokken naar Gent om daar het onbekende Meetjesland te gaan ontdekken, samen met de vehikels die daar hier en daar verscholen staan. 
    Met 17 inschrijvingen, mogen we spreken van een meer dan behoorlijk resultaat. Menig nieuwe verschijningen, zoals een Austin Big 18, een Bugatti, Senechal e.a. 
    Ideale weersomstandigheden in een schitterend kader zorgden voor de perfecte omkadering van dit weelderig tafereel. Niemand kwam iets te kort. 
    Andere deelnemende merken waren Bentley, Lagonda, BSA, Ford, Minerva, Humber, Hotchkiss, Vauxhall, Mercedes, MG, Peugeot Â…. kortom voor ieders goesting was er wel iets. 
    Enkele foto's doen de rest van het verhaal uit de doeken. Helaas niet van de gebruikelijke fotograaf. 


























    12-07-2020 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    24-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Corona meet
    Hoe lang is het geleden ?  Het laatste verslag dat we konden uitbrengen van het Pre war Front, dateert van Februari 2020, waar we getuige konden zijn van een geslaagde winterrally.  De lockdown is nog niet volledig achter de rug, zodat in beperkte mate er toch alweer iets mogelijk is.
    Afgelopen weekend was er een bescheiden treffen van oldtimer liefhebbers, ergens temidden van Limburgs groen. Klein maar gezellig, het meest schitterende weer, warm en een beetje bewolkt, het perfecte decor voor dit soort aangenaamheden.  Een dertiental voertuigen met passagiers verschenen, en daarvan 5 vooroorlogse vehikels, met status. Een Stanley Steamer van 1912 spande de kroon wat leeftijd betreft, gevolgd door Minerva, Amilcar, Lagonda, Bentley Â….
    Hopelijk is dit enkel een voorsmaakje voor de rest van het jaar. 

    Foto's ; Jaak Jacobs.



    Bentley

    Minerva

    Lagonda

    Amilcar

    Stanley




    Kleurrijk pallet vervlogen tijd.

    24-06-2020 om 08:10 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    30-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geen corona
    Beste lezer,  Dear reader,

    U heeft het gemerkt, er verscheen reeds geruime tijd geen nieuws meer op dit blog. Dat is slechts gedeeltelijk te danken aan het corona virus. Daar er geen rally's meer georganiseerd kunnen worden, hiervan uiteraard ook geen reportage's. Dit zal wel weer opgenomen worden zodra de mogelijkheid hiertoe.

    Echter, daar er totaal geen reactie's, inzendingen, verbeteringen ontvangen worden, sturen we vanaf nu enkel nog de mooie oude foto's, waarvan we er trouwens nog veel op voorraad hebben, enkel aan mensen die regelmatig een bijdrage leverden aan dit blog, en het dus verdienen.  Jaren lang kon men profiteren, maar door het misbruik van enkelen, tot onze spijt, zetten we er een punt achter. Men ontvangt wel, maar draagt niets bij.

    Dank voor uw begrip.  

    You have noticed, no news has been published on this blog for some time. This is only partly due to the corona virus. Since no more rallies can be organized, of course no reports of this. This will be included again as soon as possible.

    However, since there are absolutely no comments, submissions, improvements received, from now on we will only send the beautiful old photos, of which we still have many in stock, only to people who regularly contributed to this blog. For years, people could take advantage, but we regret the abuse of a few. One does receive, but does not contribute anything.

    Thank you for understanding.





    30-03-2020 om 15:06 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    14-02-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.60 ste Fagnez Hivernales
    De 60 ste uitgave van de Fagnez is gedeeltelijk een feit.  Gedeeltelijk, want nog terwijl we dit bericht de ether insturen is ze nog volle bak aan de gang. 
     Meestal wordt een taart van enkele dagen oud niet meer gesmaakt, maar dat geld niet voor de feesten van de Royal Veteran Car Club. Wie doet het ze na, 60 jaar later nog steeds even smaakvol. 
     Van het lijstje van 27 inschrijvingen waren reeds 2/3 aanwezig op deze winterse goede vrijdag om het pad te effenen voor de komende 2 dagen. Op deze lijst een handvol pionieren van voor 1905, en voor het eerst ook een motorfiets van zeldzame Belgische machinerie. 
    Als opwarmingsoefening een ritje in de namiddag richting Stavelot, waarbij een bezemwagen overbodig bleek. Alle voertuigen bleken in hun vertroeteld optimaal element. Niets beter dan zo een stevige winterwandeling om de toch saaie februarimaand te doorbreken, en de bolides een voorsmaakje te geven voor het komende seizoen. Integenstelling met vorig jaar geen lentetemperaturen, en voor aanstaande zondag staat er zowaar een storm op het menu. Jammer dat we daar geen getuige van kunnen zijn want dat gaat met zekerheid mooie beelden opleven.  Op ons almanakske van nieuwe verschijningen,  plakken nu  foto's van een Austin Ulstertje, een Chevrolet Phaeton en een Vignot Deguingin, waarvan de eigenaar ons ieder jaar weer verrast met een nieuwigheid.  
    Het is nog 2 dagen te gaan, en wij zijn alvast benieuwd naar verdere beelden die zeker terug te vinden zullen zijn op de club site en hun Facebookpagina.  De volgende rit is er al op 22 maart, een nieuwe telg op het blazoen, toepasselijk genaamd 'lenterit'. 

    14-02-2020 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    13-02-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.60 ste fagnez foto's

    Duiveltje komt uit het doosje. 

    Bij het aanschouwen van dit spectakel weet je al dat de dag niet meer stuk kan.

    Druk overleg over de geestestoestand van deze dappere rijder.

    Maar er waren nog andere kandidaten voor deze rubriek 'oer oudjes'

    Over de motard van dienst nog niet gesproken.

    Enkele mooie Citroëns, eentje met een 6 cilindertje.

    En een heel kleurpallet vol sportive bolides.

    Een klasse tussen oeroud en veteraan....   

    Voor het vertrek nog vlug de rallyplaat bevestigen...  Vader - Zoon momentje...

    En dan aan  een hele horde fotografen voorbij zoeven.

    De gemeente Malmedy hees voor de gelegenheid een speciale vlag .

    Ieder op zijn eigen tempo richting Stavelot...  

    Op de heuveltjes van Erica kwam de ene al wat vlotter omhoog dan de andere.



    Mooie Ardense taferelen.






    Wordt vervolgt met meer foto's van J.Jacobs en BDL.

    13-02-2020 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    12-02-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.60 ste Fagnez













    Mooi uitzicht bij het binnenrijden van Stavelot.





    Fris en voldaan binnengewaaid.





    Nakeuvelen.....





    FN instrumentenpaneel 

    Een van de favorieten deze prachtige Sunbeam in auberginekleur.

    Overzichtje van het peloton bij de Abdij van Stavelot.

    12-02-2020 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    03-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Next ; what's up doc ;
    Onze agenda tot nog toe voor 2020.
    Wil u een pre war evenement melden, laat het weten !!!!
    ...............................................................................

    14 februari tot 16 februari
    Fagnez Hivernales
    Winterrally voor open Pre war cars
    RVCCB

    Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â….


    22 maart 2020
    Spring Run 
    RVCCB
    Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â….

    ................................................................................................
    18 April
     Débloc Bielles
    Cuesmes
    ( Pré 1919)
    vertrek 8h30 centrum
    RVCCB

    ................................................................................................
    3mei 
    100 km van Ophain
    RVCCB
    .................................................................................................
    21 tot 24 mei
    1000 kilometers door België
    1000 Bornes
    RVCCB

    Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…. 
    29 tot 31 mei
    1900 rally
    Auto's tot 1905
    RVCCB
    Â…......Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…...............Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â….........Â…Â…...Â…..
    7 Juni
    Trektocht der Pioniers
    Genk



    .......................................Â…..........................................................................
    7 juni tot 13 juni
    Internationaal Bugatti treffen
    Dinant.
    Â…Â…...Â…...Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…...Â…Â…Â…Â…Â…......Â…Â…Â…Â…Â…Â…...Â…Â…...
    20 tot 21 Juni
    Grand prix retro d'Yvois
    Yvois.
    Â…...Â…......Â…Â…............Â…...Â…...Â…Â…......Â…...Â…...Â…............Â…Â….
    21 Juni
    Nationaal oldtimertreffen Lelystad
    Nederland


    ........................................................................................
    28 Juni 
    Tours de Manivelle
    RVCCB
    ............................................................................
    24 juli tot 26 juli
    Rally der Vlaanderen
    RVCCB
    Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…...
    31 juli
    Schloss dyck
    Classic days
    Duitsland
    ...Â…...............Â…Â…......Â…Â…Â…...Â…Â…Â…Â…...Â….
    15 augustus
    Kastelentocht Torhout
    ...............................................................................................................
    23 Augustus
    Ourthe et Meuse Rally
    RVCCB
    ..................................................................................
    30 augustus
    Parel der Voorkempen
    s'Gavenwezel
    Antwerpen
    Â…Â…Â…Â…Â…......Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…...Â…Â…Â…...Â…......Â…Â…........
    6 september
    Randonee Du hain
    RVCCB


    Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â….
    19 tot 20 September
     Balade des Générations

    RVCCB

    ....................................................................................................................
    eind Augustus
    Oude klepper Parade
    pre 1921 motoren
    de Haan

    Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…...Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…Â…...
    Kronprinz Wilhelm Razanz
    Kasteel Daelenbroeck

    03-01-2020 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    01-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arived Aangekomen
    Goed aangekomen in 2020 !



    01-01-2020 om 09:39 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    23-12-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.merry christmas 2020
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-12-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    22-12-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Royal christmas Minerva Special
    Beste lezer,

    Om het jaar feestelijk af te sluiten hadden we als Kerst geschenk enkele exclusieve Royale Minerva beelden opzij gezet.    Enkele daarvan nooit gepubliceerd. We wensen u met deze prettige eindejaarsfeesten en een fantastisch 2020 !!!! 


    Op onderstaande foto de Minera van van Koning Albert 1 in 1916 bij een bezoek aan het Front in de kerstperiode.  De wagen ervoor is een Belgische Pipe, met op het raam GOG. Waar dat voor staat is ons onbekend. Wie weet het ?


    Dezelfde Minerva hieronder, waar u Albert in gesprek ziet met zijn vriend, Engels aristocraat, Lord Curzon. Ze verbleven in kasteel Loppem.

    Hieronder een opname van Lord Curzon bij de Minerva van Albert bij kasteel Loppem.

    Ook nog een beeld van Albert met op de achtergrond Minerva. De nummerplaat was 16240

    Hieronder een beeld van een andere wagen uit de stallen van Koning Albert.


    Vermits we in de periode van WO I zitten, tussendoor ook nog deze beelden van een Minerva Ambulance. Deze werd ingezet om weeskinderen naar een opvanghuis in Frankrijk te vervoeren.

    Meerdere Minerva's in dienst van het rode kruis, waarvan Elizabeth beschermvrouwe was.

    Een van de chauffeurs van deze vehikels was deze onbekende soldaat. Opname uit Leopoldsburg.

    Na WO I werd de koninklijke vloot direct vernieuwd.  In 1919 al bracht Albert een staatsbezoek aan Amerika, waar ook Minerva's werden ingezet. 
    Onderstaande beelden zijn evenwel uit Afrika uit 1929, waar we eerder reeds enkele beelden van toonden.
    Onze niet aflatende recherche leverde hiervan nog enkele mooie en onthullende beelden op.

    Minerva met aan boord Albert en Elizabeth bij een oversteek in het plaatsje Buta.

    Hieronder, op een foto die we in eerder bericht toonden stond net een persoon vlok voor de Minerva, waardoor deze niet goed zichtbaar was. Met deze dus de verbetering.





    Hieronder dan een zeer bijzondere foto.  We zien namelijk koningin Elizabeth achter het stuur van de Minerva, terwijl Albert poseert met enkele missionarissen.  Zeldzaam  Â…Â…Â…Â….

    Want meestal kreeg men een enkel een plaats als passagier zoals op onderstaande exclusieve foto. (Leopold en Astrid) Een 4 deur(tjes) Minerva begin jaren 20.

    Leopold had een voorkeur voor snelle en sportieve wagens, en zat ook graag zelf achter het stuur, nog een zeer exclusief beeld hieronder. Dit is een 2 deurs Minerva zonder treeplanken en met mascotte. Dus niet dezelfde als hierboven.

    Voor een bezoekje aan andere delen van het land kwam dan weer de meer comfortabele Minerva van stal. Met chauffeur uiteraard.

    Pracht van een foto uit 1914, met fier poserende mannen.

    Op onderstaande foto 2 Belgen, een Minerva en FN,  tussen een Panhard Levassor en Fiat en helemaal links een Salmson.

    22-12-2019 om 14:19 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    04-12-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pre war days Waregem.
    Een tiental jaar geleden bezochten we in het passende seizoen bijna ieder weekend een oldtimerbeurs.  De trend naar youngtimers echter, maakte daar geleidelijk maar zeker een einde aan. De laatste jaren werd er met enig geluk nog slechts één beurs per jaar bezocht.  
    We mochten volop de vreugdevuren aansteken toen we vernamen dat enkele dappere jongeren pre war days uit de grond stampten.  Verre van gewonig. We keken er al enkele weken naar uit, zoals de jongsten onder ons naar de komst van Sinterklaas.  Een verre verplaatsing buiten ons eigen kleine universum hadden we er voor over, en werden niet teleurgesteld.
     Okay, het was niet de allerdrukste beurs die we ooit bezochten, maar toch niet eenvoudig een foto te nemen zonder dat er iemand het beeld passeerde. En, je kon gelijk wie aanspreken en direct op dezelfde spirituele golflengte zitten.  Mensen die we enkel via de digitale weg kenden, liepen hier zo maar in het wild. 

     Elke tentoongestelde wagen was een binnenkopper. Waar we op de 'moderne beurzen' op zoek zouden moeten gaan naar deze fragiele fragmenten tussen honderden voor ons niet of minder interessante stukken stonden ze hier alsof het de normaalste zaak van de wereld was.   Onze zoektocht naar speciaalheid werd volop ingelost.
     
    Om een tikkeltje brutaal eerlijk te zijn, we misten de aanwezigheid van de motorfiets en zijn liefhebbers.  Daar hadden de organisatoren blijkbaar niet zo veel aandacht aan geschonken. Een gemiste kans, want deze groep kent nog steeds een groot aantal liefhebbers en clubs. 
     Er stonden nochtans een paar exclusieve prachtstukken op de stand van de Royal Veteran Car Club en op de parking.  Misschien speelde de ligging van deze tuin der lusten ook wel een grote rol. Niet echt dicht bij de Nederlandse of Duitse grens. Op enkele voertuigen hing het uithangbordje 'verkocht',  dus er was dus toch wel enige animo. 
    Er stonden dan ook enkel en alleen aantrekkelijk stukken. Men kon slalommen tussen een 70 tal wagens, 3 van Belgische makelij.  Voor het eerst konden we een d'Aoust in levende lijve bewonderen. We kenden deze enkel van op de foto. Voorwaar een zeldzame verschijning, waarvan er naar verluid nog slechts 2 exemplaren bestaan.  Verder een ondertussen bekende gereconstureerde 'Speedsport'.  Maar wat jammer nou dat het Museum Bossaert niet de aangekochte Pipe tentoonstelde, of de Minerva waarmee ze deelnamen aan de Groote rally van vorig jaar om de Belgische autoindustrie een beetje nieuwe levenslust in te blazen. Maar des al niet te min hadden ze een mooie stand met zeer mooie exemplaren uit verschillende epoques.   

     Van het huismerk Minerva hadden we  O zo veel meer verwacht, wetende dat er in de streek heel wat exemplaren hiervan rondslingeren.  Ze konden een voorbeeld nemen aan de mooie stand die werd verwezenlijkt door de Rosengard club, met 3 wagens. Klein maar fijn en makkelijk transporteerbaar.
      Van wat ooit de grootste Fabriek van het land was, stond er slechts één exemplaar in restauratiefase op een zeer minimalistische stand. Alweer een gemiste kans voor het eens zo prestigieuze merk.   
    We spreken dus de hoop uit dat de organisatie van dit theater van roerend erfgoed niet blijft bij deze ene keer. 

    Hieronder enkel voorlopige sfeerbeelden. 


    Voor het eerst stonden we oog in oog met deze zeldzame Belgische sportwagen. Een d'Aoust ooit geproduceerd in het Brusselse.

    Stond jarenlang in een Privé verzameling, en  rook dus reeds lang geen andere lucht meer.



    Een andere Belg is deze reconstuctie van de Belgische Speedsport. Op basis van een Ford T was ook de originele gebaseerd. Dank zij vele foto's kon deze worden nagemaakt.  Pracht werk !

    Nu we toch in het Cyclecar gebeuren zitten, deze eigenaardige 'Bedelia' kom je ook niet iedere dag tegen.

    En hetzelfde kan gezegd worden van deze 'Sima Violet' en op de achtergornd een La Licorne. 

    Een zeer mooi project voor de echte liefhebber, deze Dion Bouton, iets met zeer veel potentieel, in verhouding wel een stevig prijskaartje.   Voor bijna hetzelfde geld kon je op deze beurs een bijna perfecte Delaunay Belleville in je  garage parkeren.  Een fantastisch merk, ooit zeer gewaardeerd door de Tsaar van Rusland. 



    Op dezelfde stand ook deze Hudson. 

    Nog een topstuk, deze Hispano Suiza. Zo iets kom je echt niet alle dagen tegen. Fantastisch dat men de moeite nam om deze vanuit Nederland naar deze beurs te brengen. 

    Als ook nog een af te werken Roland Pilain.

    Het Museum Bossaert had een mooie stand met diverse wagens uit alle pre war periodes 1890 - 1940

    Zoals deze Decauville.

    Uit de jaren dertig deze schitterende Lagonda.
    Voorlopig het einde van deze reportage.
    Helaas liet het geheugenkaartje ons in de steek, maar wordt toch vervolgt met meerdere beelden.

    04-12-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    03-12-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pre war days part II
    Op de parkeerplaats van Expo Waregem, enkele dapperen die met motorfiets afzakten naan pre war days.




    Waar ze deze zeldzame en in originele staat Magali uit 1903 konden bewonderen op de stand van RVCCB

    Alsook deze Bruneau driewieler.

    Eveneens deze vroege Triumph vond de weg naar Waregem.

    De Rosengardners poseerden voor een foto in La vie de l'auto,  een mooie stand met 3 wagens, en bijpassend personeel.

    Ooit het pronkstuk van de Belgische automobiel, met nog een beetje werk komt alles weer goed. De basis is er in ieder geval.

    Een topper op deze prewardays, deze zeer elegante Delaunay Belleville.  Trok veel aandacht.



    Ook deze Delage een schitterend voorbeeld om in de pre war hobby te stappen.

    Alpha Romeo voor de diepere beurs...Â….

    Ook al zeldzaam deze Marendaz.........Â…Â….

    Ontbreekt nooit op pre war evenementen ; Bugatti.





    Deze Overland vond vandaag een nieuwe eigenaar.  Hopelijk komen we hem tegen op een of ander evenement volgend seizoen.

    Het standaard megeleverde interieur bij Rosengart.


    Hopelijk tot de editie 2020 !!!!

    03-12-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    28-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Manawora !!!!! De olifant Minerva
    Enkele jaren geleden brachten we een bezoek aan een Minerva verzamelaar in Anderlecht, welke wegens gevorderde leeftijd zijn verzameling te koop aanbood. Zijn topstuk werd verkocht aan een Sjeik in Koeweit. Deze wilde niet voor niets nog een Minerva aan zijn verzameling toevoegen.  Zijn voorouders immers, bezaten Minerva wagens,  sterker nog, de eerste 2 auto's ooit in Koeweit waren Minerva's. Vandaar de interesse. De Sjeik bezit ondertussen voor zo ver we weten 2 Minerva's. 
    Wij gingen op zoek, en wie zoekt, tja die vindt.

    Sjeik Mubara Al-Sabah, de eerste die met een automobiel en chauffeur door koeweit tufte in het gezegende jaar 1912.  De auto was eigenlijk een geschenk van de Ottomaanse Emir Ha'ed Saud Bin Abdulaziz Al Razhid.  Heel lang heeft de wagen het niet getrokken, want op Woestijnzand en hoge temperaturen waren ze niet gebouwd. Destijds waren er nog geen verharde wegen te bekennen. Hij stond dan ook regelmatig in panne, en de Emir moest dan overstappen op de meer betrouwbare kamelen en dromedarissen. De auto kreeg door de bevolking wel een bijnaam, Manawora, wat zoveel betekende als 'de olifant', omwille van zijn omvang. Het betrof een 16 pk viercilinder van 2,2 liter. De carrosserie was een gedeeltelijk open coupé chauffeur.  Toch moet de wagen in de smaak gevallen zijn, en waarschijnlijk rook hij aangenamer dan zijn concurenten kameel en dromedaris, want ook de 2de wagen werd een Minerva. 



    Het verhaal is daarmee niet afgelopen, want ook de 2de wagen die zijn intrede deed in Koeweit was een Minerva,  en ook deze keer een gift van Zakenman Jassem Bin Mohamed al Ibrahim aan de 7e Emir van Koeweit in 1912. De naam van de bestuurder is ook terug gevonden, nml  ene Ali Hussein Abu Khanfar.

    De onderstaande afbeeldingen zouden zijn van de 2de Minerva die in Bahrein rondreed. Volgens onze bron zouden anno 1912 vrouwen ook over een rijbewijs kunnen beschikken na het afleggen van een proef.
    Deze wagen heeft een andere voorruit dan de eerste, openklapbaar en dunner profiel.


    Hieronder 2 foto's van de Eerste Minerva.

    Op de onderstaande foto is de eerste Minerva  wagen uit Koeweit nog niet uitgerust met koplampen.

    Hieronder nog een Minerva die zijn weg vond naar Koeweit, maar deze arriveerde in 1915. 
    In een krantenartikel vonden we ook onderstaande foto van een Minerva die in Koeweit zou gereden hebben, wij hebben echter onze twijfels.


    Hieronder dan de Minerva die wij nog persoonlijk mochten bewonderen in België. Het is een Model AB uit 1924, als ik het me goed herinner.



    In de verzameling ook deze Minervette uit 1904. 


    Blijf inloggen, want dit verhaal zal worden vervolgt met eveneens eerste auto's op een continent, van het merk..... u raadt het al Â…Â…Â…Â….. Minerva.

    28-11-2019 om 12:13 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    08-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.minerva box 18 schoon volk
    In deze uitpuilende Minerva box weer beelden van schoon volk.  Te beginnen met Koning Albert welke in 1928 een bezoek bracht aan Congo. We toonden reeds eerder enkele mooie vindingen, welke met deze verder aangevuld zijn.


    De Minerva van Albert nog net in beeld bij bezoek aan een ziekenhuis.

    Ook op de foto heir beneden nog net een glimps van Albert's Minerva. Jammer genoeg stond er net iemand voor de auto.

    Nog meer schoon volk. Hieronder een opname van de adelijke familie d'Ursel.  Ook hier had de fotograaf geen belangstelling in de automobiel. Maar we weten uit de kronieken dat de familie een Minerva bezat. 1910.

    Hieronder ook een beeld van de familie d'Ursel, met vaag het silhouet van de Minerva.  Met zekerheid zullen er nog ergens foto's van zijn. Hopelijk duiken ze vroeg of laat hier op.

    Nog eens een super mooie opname van een Minerva met de gehele familie aan boord. Helaas onbekend.

    Ook de foto hieronder met onbekende mensen, we weten wel dat de foto gemaakt is in De Panne. He zou dus kunnen gaan om toeristen die een uitstapje per automobiel versierden. De chauffeur zit voor de foto niet achter het stuur.

    En nog eens een heerlijke foto van Minerva met die Jonge mannen in beeld.

    Hieronder dan een schitterende foto met een roedel politieagenten. Foto omstreeks 1913

    Uit een krant hier wel een bekend persoon. In dit blog eerder ook al getoond waar Andre Pissard achter het stuur zit. We schrijven 1930, net voor het vertrek voor de rally Oostende - Marseille - Oostende Co piloot was Roger Darteyre. Direct na aankomst reden ze verder naar Brussel. 

    In een wat kleiner model van Minerva uit deze periode deze 2 dames, helaas ook onbekend.

    Maar soms hebben we geluk, de jonge man hieronder is verzekeringsmakelaar uit Kortijk.  Het kantoor bestaat nog steeds.

    Hieronder een uiterst zeldzame foto van een Minerva 1913 met daarop reclame. We kennen deze producten niet.... Misschien iemand van de lezers ???? 

    Nog een mooi beeld van een Minerva uit deze periode.

    Een reeks Minerva's gefotografeerd op de groenplaats in Antwerpen.  Mogelijk pas gebouwde exemplaren.

    Verder enkele beelden van Minerva - Chassis met ietwat vreemde karosserie.




    Wordt vervolgt met nog meer Minerva nieuws.  Alle reacties meer dan welkom

    08-11-2019 om 15:02 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    03-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minervabox 17 Portugal
    In een eerder artikel hier kon u vernemen dat de Spanjaarden fervente liefhebbers waren van Minerva automobielen. Maar ook hun buren, de Portugezen konden er wat van.  Deze week van een correspondent uit Porto, enkele zeer mooie beelden ontvangen...Â…. En er zitten er nog meer aan te komen.
     Waar blijven die van de Belgen  en Hollanders ???????  0,000001 % van wat op dit blog staat komt van landgenoten.  We wachten nog steeds op de beloofde foto's van de meneer Schoonejans, die wel graag ontleent maar zijn woord  niet houdt en zijn familiefoto's enkel zichzelf  gunt. 

    Hieronder twee mooie beelden van een Minerva Brandweerwagen uit 1912 (N584), welke tot in de jaren 50 dienst deed in Porto. Deze opnames zijn gemaakt tijdens een parade in deze tijd.
     


    Uit de beginperiode van Minerva deze met nummerplaat N 04. Als je goed kijkt, kan je opmerkend dat de motorfiets een FN 4 cilinder is. (voor de kenners) 

    Nog een mooie familiefoto met een Minerva omstreeks 1908.

    Een wat overbelichte foto werd genomen omstreeks 1912. Voor de gelegenheid mocht de chauffeur op de achterbank.

    Ook uit deze periode een phaeton met houten spaakwielen.

    En als laatste in deze reportage deze wondermooie opname van een Minerva met zelf gevlochten zetels en ingekorte spatborden;  een rally uitvoering. Begin jaren 20 met een van de eerste mascotte's van P. de Soete.

    03-11-2019 om 09:47 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    17-10-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva box 16 UK
    Met de Brexit vers in de actualitiet, hier een mooie herinnering aan de periode waarin 'Brexit'  nog normaal was. Veel Minerva's vonden toen de weg over de plas en werden daar ingezet voor allerlei doelen.
     Deze week correspondeerden we met Brian, en anderen welke weer mooi beeldmateriaal deed bovendrijven. Mogen we een keer zeggen dat we dat nog maar zelden meemaakten vanuit in België of Nederland. De Engelsen hebben veel meer aandacht voor hun erfgoed, en zijn er trots op. En ze delen het ook.

     Minerva zorgde ook voor werkgelegenheid in de UK, want heel wat bedrijfjes maakten carrosseriën naar de Engelse smaak, waarvan we er hier enkele uit de doeken doen. 

    We beginnen met het verhaal van de Bolton Familie uit Staphordshire. Ze verwierven faam en rijkdom in de koperindustrie, en vermits koper veel gebruikt werd aan de automobiel in die periode, duurde het niet lang om het autovirus op te doen. Mr Bolton was een echte petrolhead en bezat een hele vloot aan automobielen. Hij organiseerde automobiel evenementen reeds in 1902 bij zijn woning. Maar dat was niet voldoende want in 1906 besloot hij een sportief evenement uit de grond te stampen, en zijn maten het vuur aan de schenen te leggen.
     
    In het plaatsje Oakamoor ligt er niet voor niets een steile heuvel. Waarvan Mr Bolton zich af vroeg of er andere petrollers waren die deze sneller bestijgen konden dan Himselve.  Het evenement groeide jaar na jaar tot er in 1914 een einde aan kwam, om welbekende reden.  De club zelf bleef bestaan tot 1928.
    Wij deden een onderzoek en kwamen tot de vaststelling dan meerdere Minerva's deelnamen aan dit festijn, tot grote vreugde van Brian welke deze details niet kende. 

    Op 12 mei 1906,  tijdens de eerste editie namen 2 Minerva's deel.  Ene Mr Burford reed met een Minerva 'Trimo'  en Mr. Clifford met een Minerva 10 Pk.  Beiden maakten ze geen kans tegen veel sterkere wagens.
    Maar ze lieten het er niet bij zitten en daagden de winnaars reeds de week daarop uit voor een revanche op 19 mei 1906.  J.A. Doran won deze wedstijd met zijn 22 pk Minerva en versloeg daarmee de andere deelnemers met Humber, Rover, Wolsely en Argyl.

    In Mei 1907 kwam Doran met een Minerva van 24 pk opdagen. Hij werd verslagen door een De Dietrich op Handicaps, hoewel hij de snelste tijd maakte met een gemiddelde van 1m55. Enkel een Daimler van 30 pk was nog enkele seconden sneller. 

    1908, Doran nam niet deel maar zijn plaats werd ingenomen door Mr. D.I. Swainston met een 28 pk Minerva. Hij had startnummer 10, en van deze vonden we zowaar een foto. Hij werd verslagen met een 2de plaats door een Clement Talbot.
    1909, Deze keer verscheen ook ene Mr. F. Dickingson aan de start met Minerva, een 15 pk. Hij viel uit in de semi finale, verslagen door Talbot.
    1910 Een Minerva van 15 pk met aan het stuur Mr. C.T. Leech behaalde een zesde plaats met 2 minuten 13,8. Het evenement had te kampen met hevige regen, en er waren slechts 11 deelnemers.
    1911 In dit jaar verscheen weer Mr Swainston, deze keer met een 25 pk Minerva, waarmee hij 2 rondes won.
    In een daarvan versloeg hij J.A.  Doran met zijn 38 pk Minerva. 
    De jaren daarna verschenen geen Minerva's meer aan de start.  Swaiston reed wel nog in andere cup's in 1909 met Minerva's van 25 en 35 Pk en ook Dickinson reed hier met zijn 16 pk Minerva.

    Hieronder een zeer mooie shot van Swainston met Minerva 28 pk en startnummer 10 in 1908.



    Nog een schitterend beeld van een Minerva 1908. Helaas is het niet duidelijk welke dit is.

    Mochten er nog beelden zijn van deze, wij zouden ze supergraag zien.
    Hieronder dan een mooie van Mr Bolton met een van zijn Bolide's  een Minerva  1907

    Tot zo ver onze vindingen van deze rally.
    Onder, Minerva 1907 40 pk

    Mr Bolton was niet de enige petrolhead in de UK.  Hieronder een opname van een deel van de vloot van en Mr Dennis, welke bevriend was met de Bolton Familie. Hij bezat meerdere Minerva's.  De middelste is een De Dion Bouton.



    Hieronder enkel voorbeelden van Engels carros bouwers die met Minerva werkten. o.a. Connought, Regent, Elkington, Quinn,  Binder en Salmsons, Morgan.























    Ten slotte nog een beeld van een Meeting in de 50 er jaren waar we een Minerva tussen spotten. (nr3)

    Wordt Vervolgt...Â…Â…Â…...

    17-10-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 26/09-02/10 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 06/09-12/09 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 30/11-06/12 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek





    Gastenboek
  • mr
  • Circuit des Ardennes 2017
  • Barbour Glenden Fleece Gilet Olive
  • Barbour Ariel Quilted Jacket Dk.chambray
  • Het wordt steeds beter

    Bedankt voor uw bezoek,druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek, hopelijk tot ziens



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per jaar
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • -0001

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs