Afgelopen weekend was het moederdag, en vermits de Baron de Lunatic de Neerglabbeek altijd maar moeder word, vond hij het een goed idee om zichzelf een nieuw speeltje kado te doen..... Je moet dit sportief opvatten
Kraakwitte cyclecar.... Het kleine zusje van Big Betsie..... Na het nodige knutselwerk werd het kleine wagentje op 22 mei terug nieuw leven ingeblazen na 30 jaar rust. Met dank aan de inspiratie van handige harrys's Bart en Mario..... die voor nieuwe frisse vonkjes zorgden....
Voor de nieuws - gierigen onder de lezers ; het merk van dit wageltje is Rosengart, type LR2 uit 1928. Om het ingewikkeld te maken ;dit is een franse licentie van een engelse auto, gebouwd door een Duitser van Joodse afkomst. Uitgerust met belgische banden..... van internationaal gesproken....
Het sleutelwerk vereist dan ook een setje metrische en anglosaksische maten. En... opletten voor links draaiende schroeven.
Als afsluiter van de rally houden we eraan degenen die er de tijd voor hebben, een buffet aan te bieden op Hotel/restaurant Orshof. . Op die manier kunnen de deelnemers nog eens uitgebreid napraten, contacten leggen.Op Orshof word ook de mogelijkheid tot overnachting aangeboden. www.orshof.be Deelname aan het buffet, enkel mits vooraf aanmelding en betaling. We hebben geen bekers of trofeen te verdelen, maar via een tombola werd afgelopen jaar een grote fles chamagne aan een gelukkige Stefan B. uitgereikt. De heer en mevrouw Carla en John Graal kregen een klein aandenken om hun deelname aan alle 5 uitgaves van onze rally. De heer Graal nam deze in ontvangst met de woorden; ik wist niet dat ik al 5 keer deel nam, Telkens weer is het zo anders.... dat het niet eens opvalt... Wij doen in ieder geval ons best om het origineel te houden.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Gelukkig. Naar aanleiding van een krantenartikel over onze rally van afgelopen jaar,liet een oude mevrouw me weten dat ze nog een ouwe motorfiets in de kelder had staan. Ze zou verhuizen naar een appartement, en de motor moest dus weg. Ze vroeg zich af of ik hiermee iets kon aanvangen?????? Natuurlijk, direct een afspraak gemaakt om te gaan kijken, en het bleek te gaan om een zeldzame FN M250 ( zo dacht ik eerst ,omwille van schaarse en verkeerde informatie) uit het jaar 1932. Later bleek het de M 200 te zijn, maar wel met een zeldzame drieversnellings bak. De motor was van haar nonkel geweest en stond al sedert 1964 in de kelder. Deze oom was geboren in 1884, en kocht deze FN dus op vrij late leeftijd. Het mooie was dat deze machine 99% compleet en super gaaf was, geen deuken, geen krassen, wel vliegroest die vooral de chroomdelen had aangetast. De bekabeling moest ook worden vervangen, maar de banden, met nog de originele rode Englebert binnenbanden waren nog top. Nieuw soupapke, oppompen en klaar... er zat zelfs nog benzine in de tank, die koste in die tijd wellicht nog geen frank per liter??De garage waar deze motor ooit verkocht werd bestaat nog, maar zal dit jaar worden gesloopt om plaats te ruimen voor appartementen. Zo zie je maar, geef de moed en ook de hoop niet op,om ooit eens een schat te vinden.
De organisatie wenst Alle bezoekers van dit blog een gezond, voorspoedig en vooral oldtimer vriendelijk 2009.
Ondertussen hebben ongeveer 700 bezoekers de site bezocht, maar nog geen enkele heeft het gastenboek getekend of op een andere manier gereageert; Dit blog is er voor U, dus wie wil mag graag zijn opmerkingen achterlaten. Wij staan open voor alle sugesties, en hopen u met deze nog beter van dienst te kunnen zijn.
Dus laat in 2009 iets van u horen..... en, Hopelijk tot op 6 Juni
Om onze rally atractief te houden trachten we bij iedere aflevering een bezoek te brengen aan unieke verzamelingen in de sfeer van onze hobby. Zo waren we reeds te gast bij een verzamelaar van tractoren van het merk Deuts, bij Yesterdays, nog voor dat deze onder deze naam bekend waren, en afgelopen jaar gingen we op bezoek bij Marc Geerkens, verzamelaar van tractoren, vrachtauto's stoomvoertuigen, auto's, veelal uit de 20er jaren. De colectie bevat meer dan 350 stuks, een voor een de moeite waard. Een impresie te bekijken op globalphoto.be, en ik tracht hieronder, en in de marges,een aantal beelden in te voegen. de getoonde vrachtwagen hieronder is een betlehem en de auto bovenaan en Cadilac 1908. In de marges kan u nog een auto van het merk Chalmers in originele staat bewonderen, en voertuigen waarvan de juiste benamingen me niet direct te binnen schieten. Blijven hangen zijn ronkende merken als American La France en Rex.
Zoals u kan opmaken uit voorgaande berichten, werden in 2008, als 5de jubileumsjaar, en ook om iets nieuws te bieden, ook oldtimer auto's toegelaten tot de rally. Hieronder hopelijk een sfeerbeeld hiervan. Ik probeer nogmaals de Antoine motor ook toe te voegen, want blijkbaar is dat in de vorige sessie niet gelukt....
Naar aanleiding van de organistie van de eerste trekttocht in 1997, in samenwerking met de dorpsfeesten, kropen enkele leden van de heemkundige kring in de archieven om op zoek te gaan naar de motorfiets geschiedenis van Meeuwen Gruitrode.
Een van de eerste motorfietsen die zich met zekerheid op Meeuwense wegen begaf, was eigendom van een zekere Hendrik Vliegen, Alias Rik Bienens. Deze was in het jaar 1907 eigenaar van een FN. Zijn zoon Martinus, bijgenaamd Teng Bienes, werd in 1901 Boswachter van de gemeente, en kocht zich nog voor WO II een motorfiets van het merk Antoine. Deze motor was voorzien van een batterijontsteking, doch zonder dynamo. Wanneer de batterij ontladen was, moest Teng deze in Bree bij de tramhalte gaan bijladen. Gemakshalve had hij dan ook een reserve batterij op zak. Daardoor kreeg hij een tweede bijnaam, "Teng met de zwoar maal" (Teng met de zware zak) Een nieuwe jas is dan ook regelmatig terug te vinden in de onkostennota van Teng. Waarschijnlijk vanwege kapotte zakken.
Het smeren van de motor gebeurde met een hendeltje op de tank, dat regelmatig omhoog getrokken diende te worden. Het zakte dan automatisch naar beneden, en als het beneden was, herhaalde zich het gehele schouwspel. Uit een briefwisseling weten we dat Teng in 1914 nieuwe Janten (velgen of poelie??) bestelde voor een wijziging van V in W profiel 20 of 22 mm. Pas in 1925 ruilde Martin zijn trouwe Antoine in voor het nieuwste model van FN, de M60, na deze gezien te hebben te Leopoldsburg. Hiervan zijn er foto's in de archieven. Volledig nieuw voor Teng waren automatische smering en voetschakeling... wat een luxe...
Deze moto had veel belangstelling, want hij werd voor een daaropvolgende kermis in Bree, uitgeleend om tentoongesteld te worden. Dit bij fietsenhandelaar Jan Vermeulen. De moto koste 4500 keiharde franken, maar daarmee was je dan wel een graag geziene gast bij het vrouwvolk.
Een andere motorbezitter was Jef Hoogmartens die zich bij de "Latnagel" in Bree een nieuwe Gillet kado deed. Naar eigen zeggen nog met riemaandrijving. Hij ging hiermee op vrijerspad tot in Kortessem, terwijl zijn vrienden te voet of met de fiets naar een toekomstige moesten zoeken.
Om degenen die nog niet met de Trektocht bekend zijn , wil ik even de geschiedenis van het ontstaan uit de doeken doen.
Het begon in 1992 toen enkele oldtimerenthousiasten de hoofden samen staken om een rally voor motoren tot 1965 in te richten. Dit in samenwerking met de Breughelfeesten te Bree. Het evenement werd boven het doopvond gehouden en werd Breughelrally genoemd. Het trok meer dan 70 deelnemers uit de omringende landen aan.
Na 2 jaar was het afgelopen met de Breughelfeesten,en we gingen op zoek naar een andere lokatie. Dit werd recreatiepark Hoge Kempen te Neeroeteren. De naam werd gewijzigd in Rally der Hoge Kempen, en nog steeds groeide het deelnemersaantal tot over de 150.
Dit werd een beetje te veel van het goede, en in 1996, besloten we, ook omwille van het ter ziele gegane Oude Klepper Glorie, om een rally in te richten enkel voor Pre 1930 motoren, naar voorbeeld van de voorgenoemde. De Trektocht der Pioniers was geboren. De eerste uitgave ging gepaart met de Dorpsfeesten van Meeuwen Gruitrode. Daarna gingen we zelfstandig van start. De Trektocht vond niet ieder jaar plaats, maar toch met een bepaalde regelmaat. In 2008 vond de 5de uitgave plaats. Omwille van de vele aanmoedigingen, zal ook 2009 een trektocht kennen.
De eerdere organistie (pre 1965) werd gemist door de bezitters van deze voertuigen. Enkele vroegere deelnemers hebben dan de rally verdergezet.. Momenteel gaat ze als de Aa-beeckrit door het leven, en kan als een van de klasiekers op oldtimer gebied gerekend worden.
In 2008, mocht de Heer John Graal en echtgenote Carla, uit Heemstede een trofee in ontvangst nemen als trouwe deelnemer. Hij maakte alle uitgave's mee. Zijn Commentaar; ik had geen idee dat ik hier al voor de vijfde keer was??? totale verbazing??? want het is hier telkens weer zo helemaal anders....
En inderdaad, we trachten onze formule telkens weer aan te passen, zodat we ondanks het om oude motoren gaat, telkens vernieuwend werken.
Op de onderstaande foto's ; nr 1 Presentatie, tijdens de Dorpsfeesten 1997.(peugeot 1903) Foto2 Vertrek op Orshof 1998. (FN 4cyl 1920) en FN sahara) foto 3 . vertrek orshof 1998, FN 1904...sarolea 1903
Onder onze deelnemende voertuigen,dit jaar waren er enkele bijzonderheden te bewonderen. O.a. de cyclon Berlin uit 1912 op bovengaande foto's. Een moto reve tandemmotorfiets uit 1908, een Peugeot Legere 1906, en een heel zeldzame Belgische Brondoit 1925. (foto inzet)Maar ook motoren zoals AJS V twin, Henderson 4 cyl 1917, en Williamson V twin en een SIC 1920, mogen als zeldzame krenten in de pap gezien worden. OOk te zien de FN 4 cyl 1908 van Stefan Bongaerts ,. Verder nog Rovers, Indians, Harley, Gillet, FN ,BSA, Abingdon, Norton,Rene Gillet, etc....uit de pioniersjaren.
In dit jubileumsjaar werden ook Auto's toegelaten. Hoewel de motoren in de meerderheid waren, waren we bijzonder trots op de aanwezigheid van een Stanley Steamer uit 1912, Lagonda uit1925, Riley 1929, chevrolet phaeton, 3xAmilcar, Citroen en Ford A cabriolet. We hopen dat het aantal automobielen volgend jaar talrijker zullen zijn. Dit zal wellicht wel lukken, want een aantal deelnemers kwamen niet opdagen wegens pech, werk of andere situatie's
tja, het zijn zware tijden voor de banken, maar voor de pastoors valt het ook niet mee. Op de 1ste zondag van juni 2008, bleven nog al wat kerkgangers in plakken Dit straatje wordt namelijk gebruikt om aan de kerk te geraken. Helaas voor onze eerwaarde, want de kerk zat maar half zo vol als gewoonlijk. Wie zou niet blijven plakken bij het zien van al deze oude relikwieën. Misschien een idee voor de pastoor, een oude moto voor het altaar zetten of aan het kruis hangen????
Gevoelige zielen, gelieve dit niet te ernstig te nemen, probeer er de ludieke kant van te zien.
Op de 2de foto rechtsonder en hiernaast, kan u opmerken , dat je om aan deze rally deel te nemen een klein beetje exentriek/zot mag zijn .Jaarlijks begroeten we onze vaste deelnemer Baron de Luna(tic)
Mail Gillet.man@live.be to vieuw most recent article, click on the left on titel under 'inhoud blog' or on the right, latest date Dit blog heeft als doel onze pre 1930 rally, bekend onder de naam
'Trektocht der Pioniers'
te promoten
Welkom liefhebbers van antieke motoren, auto's , vliegtuigen/ stoomvoertuigen, en noem maar op........ Hoe ouder hoe liever is het moto. Ik hoop dat u plezier kan beleven aan de beelden van onze afgelopen evenementen, en steek alvast een hart onder de riem van mede lotgenoten, geinfecteerd door dit virus.
Tot mijn spijt moet ik u mededelen dat u ongeneeslijk bent... Het enige wat nog kan helpen is een overdosis..., het ligt er maar aan waar uw grens ligt. Lees verder over de Trektocht der Pioniers in de volgende berichten...... Bezoek ook eens de verwante site www.prewarcar.be Alle berichten komen niet in beeld, derhalve,om de laatste berichten te bekijken, klik linksboven op de gewenste titel onder Inhoud blog. Het laatste artikel staat dan bovenaan
Nieuw....eerstkomend; berichten en foto's van wat er zoal te beleven viel in 2009 op oldtimer gebied, verder het allernieuwste speeltje van Baron de Lunatic, auto uit 1902 zie foto inzet, meer hierover later...
De 6de uitgave van de Trektocht is een feit. De organisatoren ; Baron de Lunatic en Jonckheer Jaak Jacobs en medewerkers Jos Braekers,Wim Nijsen, Jos Hendrix, Stefan Bongaerts, Mark Geerkens, Barones de Lunatic, Jean Nijs, Jean Tilmans, Willy Vossen,(waaraan zeer hartelijke dank) zijn in hun nopjes omwille van de geslaagde en vooral gezellige onmoeting met gelijkgezinden. Jammer genoeg lieten de motorrijders verstek gaan. Lag het aan het weer, aan het feit dat het evenement op een zaterdag moest doorgaan door verkiezingen,of aan verdwenen bewegwijzering in 2008??? of omdat ook automobielen present zijn???Wij weten het niet. Enkel de niet komenden kunnen daarop het antwoord geven. Ze zijn dan ook welkom om dat te doen. Desondanks laten we ieder die er niet was meegenieten van de beelden. Aan de organisatie kan het niet gelegen hebben, alles liep van een leien dakje, automobielen zijn in aantal toegenomen. De bezienswaardigheden waren eenvoudig subliem dankzij de aanvulling van een pas ingevoerde colectie uit de VS. Ook al was de kwantiteit niet overdreven, de kwaliteit daarentegen om duimen en vingers van af te likken. Top of the bill was de aankomst van een Belgische Nagant Race wagen uit 1907 met een cylinderinhoud van 8 liter. En dit jaar maar liefst 2 stanley steamers...... Afsluiter een lekkere maaltijd op Orshof, super gezellig ,met heel veel sterke verhalen en dik aangevulde verlanglijstjes.
7de trektocht zondag 6 juni 2010 noteer alvast in uw agenda!!!! Hoe inschrijven volgt later.........of neem contact op via bovenvermeld mailadres. U kan ook reageren via ons gastenboek...... zeker doen!!!!!!!