Naar aanleiding van de organistie van de eerste trekttocht in 1997, in samenwerking met de dorpsfeesten, kropen enkele leden van de heemkundige kring in de archieven om op zoek te gaan naar de motorfiets geschiedenis van Meeuwen Gruitrode.
Een van de eerste motorfietsen die zich met zekerheid op Meeuwense wegen begaf, was eigendom van een zekere Hendrik Vliegen, Alias Rik Bienens. Deze was in het jaar 1907 eigenaar van een FN. Zijn zoon Martinus, bijgenaamd Teng Bienes, werd in 1901 Boswachter van de gemeente, en kocht zich nog voor WO II een motorfiets van het merk Antoine. Deze motor was voorzien van een batterijontsteking, doch zonder dynamo. Wanneer de batterij ontladen was, moest Teng deze in Bree bij de tramhalte gaan bijladen. Gemakshalve had hij dan ook een reserve batterij op zak. Daardoor kreeg hij een tweede bijnaam, "Teng met de zwoar maal" (Teng met de zware zak) Een nieuwe jas is dan ook regelmatig terug te vinden in de onkostennota van Teng. Waarschijnlijk vanwege kapotte zakken.
Het smeren van de motor gebeurde met een hendeltje op de tank, dat regelmatig omhoog getrokken diende te worden. Het zakte dan automatisch naar beneden, en als het beneden was, herhaalde zich het gehele schouwspel. Uit een briefwisseling weten we dat Teng in 1914 nieuwe Janten (velgen of poelie??) bestelde voor een wijziging van V in W profiel 20 of 22 mm. Pas in 1925 ruilde Martin zijn trouwe Antoine in voor het nieuwste model van FN, de M60, na deze gezien te hebben te Leopoldsburg. Hiervan zijn er foto's in de archieven. Volledig nieuw voor Teng waren automatische smering en voetschakeling... wat een luxe...
Deze moto had veel belangstelling, want hij werd voor een daaropvolgende kermis in Bree, uitgeleend om tentoongesteld te worden. Dit bij fietsenhandelaar Jan Vermeulen. De moto koste 4500 keiharde franken, maar daarmee was je dan wel een graag geziene gast bij het vrouwvolk.
Een andere motorbezitter was Jef Hoogmartens die zich bij de "Latnagel" in Bree een nieuwe Gillet kado deed. Naar eigen zeggen nog met riemaandrijving. Hij ging hiermee op vrijerspad tot in Kortessem, terwijl zijn vrienden te voet of met de fiets naar een toekomstige moesten zoeken.
Ene Jan Kerfs bijgenaamd Zjang vanne Smiet kwam 1931 in het bezit van een Gillet 250cc, en kocht later een FN 350. Hij was verantwoordelijk voor de rijopleiding van o.a. Zjaak Hell. Deze laatste kocht zich een okkasie FN van Staaf van Nolke. Op een zondag voormiddag, na de hoog mis, zette Zjang, zjaak op de moto op het kruispunt Meeuwen/Helchteren/elikom. Zjaak werd op de gang geduwd richting helchteren, reed via Peer terug naar Meeuwen. Hij had niet hoeven stoppen, schakelen of wat dan ook. Toen hij na enkele uren via Peer terug in Meeuwen kwam,en Zjang alle cafés op de hoek bezocht had, sprak hij de histirische woorden ' Nuw ist good, Nuw kin ich het' uit. ( Nu is het goed, nu kan ik het.) Bijna alle motoren waren toen verzekerd bij de Koster Max, agent wij Mercator.
Bijgevoegde foto; Als ik het me nog goed herrinner, deelname van een Antoine 1903 in 1998, naast een henderson
|