Naast de reeds voorgenoemde evenementen in eigen land, zoals Circuit des Ardennes, Minervadag,....... staat ook de 'Rallye du Hain ', georganiseerd door Royal Veteran Car Club in onze top 10 om op z'n minst te bezoeken.
Vroeg in de morgen onder een mistig waterzonnetje richting zuidkant Brussel, en ondertussen nog een rommelmarktje meepikken. Geen maat voor niets, want we ontdekten enkele zeldzame automedailles van de Royal automobielclub van Congo. Mooi en zeldzaam, maar helaas wist de verkoper dat ook, en de vraagprijs was dan ook gigantisch.
Een steenworp verder de vertrekplaats van de Rally. Mooie opkomst, en dezelfde plaats was ook vertrekpunt van een hele reeks sportwagens a la Ferrari, Maserati Astons etc... Dit ondanks het samenvallen met de beurs Beaullieu in de UK, waar met zekerheid enkele Busladingen Belgen rond dwarrelden.
Maar daar kwamen we niet voor, en hoewel de meerderheid van de deelnemende voituren ons reeds bekend waren, mochten we toch weer lekkerbekken van nieuwe, nog niet eerder geziene topmobielen. België niet enkel bekend om zijn chocolade en frieten, maar in het verre verleden ook voor de automobielen. We mochten aanschouwen; een super extreem zeldzame SAVA sport............ een NAGANT de course en FN sport. Voor de motards stond er een schoon stuk van het zeldzame merk Rush.
Enkel deze al waren de moeite om 140 km ver auto's te gaan spotten. Dan ook vers op onze wegen een V 16 Caddilac........... en als je je dit speeltje kan permiteren is 1000 euro voor een gepersonaliseerde nummerplaat een kleintje. Op een litertje benzine meer of minder moet je ook al niet kijken. En... prachtig toch dat de eigenaar zijn schatje wil delen met andere liefhebbers, hem niet achter een gesloten garagedeur houd.
Nog een benzine slurpertje, Ballot 8 cilinder. Tijdens deze editie waren er maar liefst 3 Ballots aanwezig. Dit vergeten Franse merk maakte echt wel mooie wagens.
Verder zoals steeds op dit feest, een aantal Buggati's, maar ook een pracht en zeldzame BNC racewagen. Het moet niet altijd groot, chique en prestigieus zijn om hier mee te mogen rijden en genieten. A ford, Chevrolet, Citroën, MG, de leut is even groot. De bezitters van Amilcar, Salmson en aanverwanten zaten waarschijnlijk over de plas, en ook hier dit jaar geen T fordjes?
Het geheel werd gepresenteerd onder ideale weersomstandigheden. Niet te warm, niet te koud, geen wind en na het vertrek een prachtig zonneke. Meer moet dat niet zijn. En het mag ook gezegd worden dat de organisatoren echt wel hun best hadden gedaan om mooie wegen uit te zoeken. In een wat afgelegen hoekje werd ook een regelmatigheidstestje afgelegd, waar de sportieve wagens hun kunnen even konden demonstreren. Ook enkele serieuze heuveltjes werden niet omzeild. Verder, zoals steeds, super gezellig. Toch maar weer overleggen om tegen volgend seizoen lid te worden van deze actieve club.
Om de motorfietsliefhebbers te laten watertanden. Rush 1929.... die kom je niet dikwijls tegen.
En dan dit mooie detail, een emaille plaatje met merknaam, bouwjaar en framenummer. Speciaal dus voor deze moto ooit vervaardigd.
We hadden al eerder het genoegen eens met deze 1907 Nagant de course een stukje mee te rijden.
Maar deze hadden we nog niet ontdekt. SAVA 1914....... Belgisch en super zeldzaam, als het al niet de enige is met deze carrosserie.
Dashboard van de SAVA. Mooie grote koperen klokken. (zie ook de sava van onze schatbewaarder in artikel schatbewaarders 13/08/12 in dit blog)
Sava sfeerbeeld
En dan deze mooie FN sport met sport carros......
de Luxe van Pritcnard Demollin uit Luik
Dual sidemounts en een venstertje voor de passagiers.
Nagant in volle glorie. 9 liter???
Overtroffen door de cilinderinhoud van deze V 16 caddilac........ Groter kan niet tenzij met een vliegtuigmotor............
Nadat de mist was opgetrokken kon het kapje er af.
Ballot Paris vertegenwoordigd met 3 exemplaren.
Met mooie gevlochten stoelen en spatborden .......... gewoon mooi.
Ballot met dikke 8 cilinder............. gigantisch.
Zeldzaam deze BNC racer..
Hier aan een graskant geparkeerd.
Een vijtal Bugatti's waren aanwezig............ Altijd weer mooi en spectaculair.
Onderweg over mooie Brabantse wegen ....... spektakulair geluid moet je er zelf bij verzinnen.
De Sava niet alleen om naar te kijken, hij rijdt ook echt.....
Net zoals een V16 caddilac..
Evenveel lol in een Citroën
En zoals we tijdens circuit des ardennes mochten constateren, ook een Bugatti valt al eens in Panne, en krijgt dan nog eens een platte op de koop toe. Wat heb je nodig om het probleem op te lossen. Inderdaad, een andere Bugatti. Dat is zoals de ingrediënten om Youghurt te maken. Wat heb je daarvoor nodig ........... Youghurt. . Mooi beeld van een Monitor........
Amen....... (het nu onherkenbare insect heeft dit avontuur niet overleefd.)
Kijk, dit toont aan dat een SAVA best een ruime wagen was...........
Een Buggatti die wel de middagstop haalde.
Ook Bentley was vertegenwoordigd met dit fraaie exemplaar.
Overzichtje aan de middagstop.
Een eenzame maar mooi gepoetste Jaguar SS.
Fiat Sport
Deze Bugatti onmiskenbaar een Typ 57c
En een Bugatti verliest ook wel een drupje olie.......... gelukkig was er zaagmeel in de buurt.(het zijn nu eenmaal niet allemaal knappe koppen.)
A fordjes waren er natuurlijk ook.........
De ideale oldtimer. Rijden rijden rijden....
Mg met super charger.......... deze kwam uit Engeland terwijl wij, Belgen daar zaten.
Ondankseen naamswisseling, en enkele sabatsjaren werd dit jaar anno 2014 voor de 25ste keer de oude klepper aan de Belgische kust georganiseerd. Een van de vaste waarden, en must voor al wie van veteraan motoren houd. Toen motorfietsen tot 1929 nog mochten deelnemen had ik het genoegen er enkele keren bij te zijn. Een van onze schatbewaarders, Gerard,reed als enige alle uitgaven.Dit jaar met startnummer 1 op zijn kersvers gerestaureerde FN 4 cilinder mee. (zie artikel meester tovenaar 1/09/2012) links boven intypen onder 'zoeken in blog'
2 en een half jaar deed hij erover om dit pareltje weer als nieuw tevoorschijn te laten komen. Twee weken voor de start van de oude klepper stuurde hij al een fotootje van het beëindigde project, maar met het verzoek deze pas na het evenement te publiceren. Alles kan nog mis gaan.
Dit gezegende jaar staat ook volledig in het teken van de grote oorlog, en derhalve duurt de klepper ook 2 dagen lang, vertrekkend vanuit Ieper.Deelnemers konden'de Last Post' aan de Menenpoort bijwonen. Indrukwekkend. Onder een schitterend zonneke en het prachtig decor van de Ieperse Lakenhallen konden ze weer voor de 25ste keer van start, de echte oldtimers onder de motoren.
3 leon bolee's van de 19de eeuw stonden aan de startlijn, samen met een 70 tal andere tot de verbeelding sprekende merknamen. Geteld heb ik ze niet, maar het was een gezellige drukte van jewelste daar in Ieper. Zoals immer vlekkeloze organisatie, en de stoet werd begeleid met enkele sidecar motoren uit wo II.
Bij vertrek werden nog enkel Postduiven gelost, maar een enkele stiekemerd had het bijna gewaagd de duiven te vervangen door een konijn en een kip. Zeg nu zelf, konijn en kip smaken toch beter dan duif. (afhankelijk van de kok)
Het mooie weer zorgde ervoor dat we onderweg post konden vatten op enkele leuke picknick plaatsjes om voor deze tekst bijhorende beelden te maken. Op zondag ging men naar aloude gewoonte dan weer van start in De Haan.
De FN 1910 4cilinder, natte droom van onze schatbewaarder klaar voor zijn eerste echte lange rit. Anno 2014; Oude klepper !
Aan de startlijn moest uitleg gegeven worden over dit avontuur.
En dan volle gas richting Diksmuide .. prut prut prut.
De concurentie op de hielen FN uit Oostende ........... Belgische oer- Sarolea V twin van Stanny Wouters met als decor de schitterende marktplaats van Ieper. een motorfiets zoals er zich ook nog een bevind in bezit van de Koninklijke familie. Ooit zat het adelijke gat van ene Leopold er op. Nog een oude Belg FN....285
Bijhorende klederdracht word zeker in dank afgenomen.
Geweer in de aanslag voor de aangaande strijd. FN van Michel Steins
Engelse motoren moeten toch ook van goede kwaliteit geweest zijn, heel wat Engelse merken op Appel. Triumph, Rudge Multi, AJS ..........
Humber bouwde niet enkel auto's.
Een echte gezellige drukte, veel publiek . Royal Enfield
Ook enkele franse rariteiten zoals deze Gnome Rhone
Ondertussen werd een deuntje op de mondharmonica gespeeld. De sfeer zat er goed in. Die Engelsen houden toch van een stukje nostalgie.
Sjampetter, Molenaar en oudstrijder, ze waren er allemaal.
Elke deelnemer werd afgevlagd met een gedicht ter herdenking van een gesneuveld soldaat op de slagvelden rond de ijzer. Met naam en toenaam en hun heldendaden. Elke moto kreeg een rode klaproos als decoratie.
Na startnummer 1, welke alle 25 edities van de oude klepper reed, vertrokken de oudste voertuigen. 3x Leon Bolee van rond 1899.........
Opa mocht mee op de voorste rij. Aplaus van het publiek. Air bag niet nodig.
Een van de oudste tweewielers een duitse Werner 1902.
In vol Ornaat Michiel Steins met het geweer in de aanslag. Zo zag het er uit in 1914, enkel de wegen waren waarschijnlijk in minder goede staat. En ja, ze hadden toen ook al kleuren.
Nog een driewielig gevaarte AC 1913.
Na een 20 tal kilometer zat Opa nog steeds in het zadel. Permanent en kravat een beetje verwaaid. En FN nr 2 had nr 1 nog niet ingehaald. Is dit niet schitterend? Let op de oude Westvlaamse taxplaat. Vol concentratie, de Westvlaamse wegen trotserend. De droom van een Engelse veteraan rijder gaat hier in vervulling.
Sommigen maakten er een familie uitstapje van .
De Henderson van Rudy Leblon in volle vaart, hij heeft er duidelijk zin in. Zwaaide hij, of had hij het gemunt op die vervelende electriciteitsmast ? Ook de indianen waren goed vertegenwoordigd. 2x Powerplus Deze zeldzame Indian O type (boxermotor) ongerestaureerd ! De familie de Boer had er ook nog zin in na een toerje Nederland - Zwitserland en terug. Per veteraan natuurlijk. De organisator Ronald Florens himselve met het duimpje omhoog. Een tevreden man lijkt me. De canadese mountie in legeruniform per Harley Dit jaar had geen enkele deelnemer zin om eens in het kanaal te rijden.
Ook een indiaan houdt af en toe halt om het landschap te bewonderen...
Nu we toch in de buurt waren, oude klepper, hebben we van de nood een deugd gemaakt, en het Museum waarvoor reclame gemaakt werd met een brochure, bezocht.
Misschien wist u het nog niet maar naast het automobiel museum in Brussel is er ook nog de collectie Bossaert tussen Veurne en Ieper. Een 95 tal auto's en 20 tal motoren worden er tentoongesteld, gaande van 1899 tot de jaren 70. Hieronder toch wel enkele zeldzame eendjes. O.a. een Belgisch Excelcior, maar ook unieke stukken zoals La ponette, Alcyon etc. maar voor meer informatie moet u echt naar het museum afzakken.
In bijlage foto's van uit de brochure.
Bij de ingang deze rariteit............ voorzetel kon vervangen worden door een motorkap.
Oude, interresante techniek.
Forecar met 2 zitplaatsen en 350 cc. 1911
Overzicht over reeks prewarcars.
Tres rare! automobil Alcyon ..............
Interieur van een Amerikaan
T ford
Deze delage reed dit jaar mee bij circuit des ardennes.
Belgische FN 1300
Mag niet ontbreken in een Belgische collectie Minerva typ K 1930
Een van de evenementen om te gaan samenzwermen, zoals het eerder beschreven ‘Circuit des Ardennes’ is hetjaarlijks 3 daags festijn in Duitsland ‘classic days’.
Het uitje dat je oergezellig met je echtgenote of vriendin kan pellen, wegens niet enkel de auto als middelpunt. Je krijgt er geen tranen van in de ogen tenzij van pure vreugde. Elke liefhebber die hier passeert weet dat het niet altijd makkelijk is om vrouwlief eens te overtuigen om mee te genieten van wat de wandelende testosteronbommen toch o zo gigantisch leuk vinden.
Er word wel eens beweerd dat de auto vergeleken kan worden met een fallus of ander prestatievermogend sexueel getint symbool. Voor degenen die niet weten wat een fallus is, dat is datu vormig ding tussen twee ellen. Tekeningske bij maken?
Wat heeft classic days dan te bieden wat onze egaÂ’s kan bekoren? Allee toch niet zo moeilijk te raden !Wat doen ze liever dan shoppen, kleren kijken en bling bling, glitter en glamour verheerlijken. OpSchloss Dyck, ja wohl, een echt sprookjeskasteel, vind je het allemaal. Het begint met een dik entree prijsje. Als dat hoog genoeg is, is het voor vrouwlief meestaleen teken dat het dik in de sjakos moet zijn.
Daar het percentage aan classic autoÂ’s de echte oldtimers ruim overtrof, beperken we onze fotoreportage dit jaar tot wat ook het vrouwke interesseert. Het sociale, familiale, menselijke karakter. We hopen ook stillekes dat vrouwelijke lezers op deze blog positieve reacties gaan plaatsen, want ze zijn o zo dun gezaaid die elegante struifjes.
Foto’s van "klassieke"auto’s zijn in dit internettijdperk geen zeldzaamheid meer, dus die schrappen we gewoon-weg. Het evenement blijft mooi, maar in vergelijking met wat we gewoon waren in dezeg”eerste vijf” afleveringen zijn de echte zeldzame pareltjes waar wij van watertanden toch wat summier. Maar ze waren er wel, en voor de madammen, met of zonder bontjas, was het toppie.
foto's Joncheer Jacob Jacobsen bewerkt door Bdl.
lekker en gezellig, knus met z'n 2 tjes romantisch
alles keurig en opgeruimd
in stijl met een bloemetje en.... een varken
klaar voor een uitstapje naar het frietkot.
Daarna opmaken voor het betere werk.
Met vriendin naar de hoedenwinkel voor een passend deksel............een koffiekletske.....
......om de buurvrouw een beetje jaloers te maken.
Nog een bijpassende bril uitzoeken die ook bij het lassen nuttig kan zijn.
en dan zijn we klaar voor het betere modellen werk...
Even de concurentie bekijken !
Opletten dat je nieuwe hoed bij de achtergrond en kleedje past !!!
En dat de verleidingsschaal tot zijn recht komt. Cup 96. Geef toe dat Jonckheer dit jaar succes had bij de lady's, die maar al te graag voor zijn lens poseerden !
Onze fotograaf Jonckheer Jacobsen werd door al deze emotie er toe verleid het eens in kikvorsperspectief te bekijken........ oh la la.
Daar komen ongelukken van !!!!! ..en dat word in de verf gezet.
Het opschirft op dit fallus symbool werd verkeerd opgevat Mother Fuc.......
Zelfs de mond van de fotograaf viel er van open........publiek stond er bij en keer er naar.
Terwijl de fontein verder spoot............
Dan maar de kuisheidsgordel aangelegd.
En als een brave jongen dacht hij er aan hoe hij in het verleden godinnen aanbad.
Niet de auto, sukkels !
Over naar de echte helden.............
Zoals schone Frits en Goliath
De echte mannen die hun handen vuil durven maken.
Of de stoere motobinken, met of zonder buikje.
Duidelijk een zelfbouw machine met opschrift Stohl eigenbauw . Kijk een Harley voorvork die iemand zoekt voor de restauratie van zijn 20er jaren project !
Hoe ouder hoe zotter?
Nog meer motogeweld.
Naast de echte helden waren deze er ook nog; de echte Gentleman.........
Keurig en netjes in het pak, en bretellen om de broek omhoog te houden.
Zonder te overdrijven kwamen we dit jaar weer over de Schelde gedreven. Voor de 3de keer op rij deden we dat per Oldtimer, ondanks dat dit evenement dit jaar op 13 juli gehouden werd. De genen die ongeluk hadden, waren zij die er niet waren.
Onder een iets andere formule, want dit jaar was voor vooroorlogse wagens en moto's alles gratis voor 2 personen. En voor wat jongere 'klassiekers' kon men zeer economisch aan zijn trekken komen. Onbegrijpelijk dat er slechts een opkomst van een tiental pre war wagens was. Okay, de weersvoorspellingen waren niet al te optimaal, en een triatlon in 't stad maakte het er niet makkelijker op om de bestemmingsplaats te bereiken. Leeftijdsgrens van de wagens was opgetrokken tot 1950. Wij kwamen met een beetje good wil ter plaatse, zei het met enige vertraging. Van op het moment van aankomst tot het einde bleef het zo goed als droog, en ook de warme jas mocht aan de kapstok blijven vertoeven.
Onze gastheer had weer al het mogelijke gedaan om het iedereen naar zijn zin te maken. Er was voedsel en drank ohne ende, en naar ieders goesting. Soep, Aziatische en echte Belgisch kost, paëlla, vlees, vis, koud buffet, etc, en na afloop uitgebreide keuze in desserts; ijs, taart, tiramisu, kazen, koffie........... kortom gewoon goed.
Onder de deelnemende voertuigen jammer genoeg slechts 1 Minerva, en een viertal andere wagens zagen we de week voordien nog in de Ardennen. De klassieker parking was goed gevuld, maar dit is niet echt de opzet van dit evenement. En op de koop toe kregen prakisch alle deelnemers nog een waardevolle cadeaubon toegereikt.
Hopelijk kunnen we met de onderstaande foto's de liefhebbers motiveren om er bij de volgende editie 2015 wel bij te zijn. Zet hem nu al in uw agenda. Bezitters van vooroorlogse wagens kunnen met deze niet meer beweren dat er te weinig georganiseerd word. Je moet natuurlijk wel de moeite nemen er te zijn.
Twee grote schotels Paëlla met alles er op en er aan, en alles mocht op.
Koud buffet
Wie het liever op z'n Vlaams deed, kon bij de kroketten en kalfsvlees terecht.
Salades, pasta, rijst, patatten..........
Liefhebbers van Vis konden zich te goed doen aan gerookte forel of maatjes, zalm............
Enkele deelnemers in vol ornaat, met de Minerva als publiekslieveling.
We zaten alweer 3 jaar te wachten op deze uitgave van “Circuit des Ardennes”. Het evenement ter herdenking van de geboorte van het formule 1 gebeuren, ontsproten in het brein van collega Baron de Cathers.
Het weekend lange gebeuren is opgesplitst in 3 categorieën, gespreid over 3 dagen. In totaal melden zich bijna 600 sympathisanten om deel te nemen. Op donderdag al arriveren de eerste deelnemers met de alleroudste vehikels, om op vrijdag de pre 1914 klasse te rijden.
Momenteel geen vergelijkingsmateriaal bij de hand, met uitzondering van ons geheugen welk zegt dat er tijdens de twee eerste afleveringen toch wel meer echte oldtimers werden aangetrokken. Dit jaar misten we de echte speciallekes zoals er destijds verschillende Aero engined car of een Blitzen Benz deelnamen. Lag het aan het weer? We denken van niet, want je moet al een hele tijd vooraf ingeschreven zijn. De kostprijs om deel te nemen dan, of minder goede ervaringen gehad tijdens vorige evenementen? Of beiden wie weet. Wij vonden de vorige afleveringen subliem, maar toch een duur weekendje.
Op zaterdag dan word de leeftijd opgetrokken tot 1940, en daarna worden de gordijnen opengetrokken voor oldtimers tot de jaren 70.
Onze voorkeur hier gaat naar de oudsten onder de oldtimers, en dus waren we present op zaterdag. Angstvallig volgden we de weerberichten, maar vermits we op vrijdag nog tropische temperaturen noteerden, hoopten we op zaterdag enkel op wat mildere temperaturen. Nog met de sandaaltjes, korte broek en zonder jas thuis vroeg vertrokken, maar eens we de Baraque de Fraiture naderden trok het wolkendek dicht, en begon het zowaar zwaar te regenen. Niet de allerbeste vooruitzichten.
Ons voornemen om ons op een mooi plekje naast het circuit te nestelen en mooie ‘actie’ Beelden te schieten viel letterlijk in het water. Het bleef dus bij het flitsen aan de start en op de tussenstopplaatsen. Wel een onverwachte opsteker was dat we bij het oprijden een garage passeerden waarvan het uitstalraam uitpuilde van de oldtimers, en niet het bekende jaren 60 of zeventig spul, maar heuse prewarcars. Je weet wel in zo een echt oud garageke, waar je zelfs geen foto’s door het raam kon maken, wegens net zo lang niet gepoetst dan dat deze auto’s daar ooit geplaatst waren. En tijdens de rally zelf kwamen we nog eens hetzelfde tegen, maar dan gevuld met motorfietsen. Een klein museumpje met toch wel een vijftig tal motoren. Hier wel enkele beelden van, alles spik en span.
De temperaturen vielen nog een beetje mee, als je tenminste een jasje had en jezelf wist droog te houden. Onderweg kwamen we enkele goed geklede mannequins tegen die zowaar bijna van hun kledij ontdaan werden, moesten deze niet zo goed beveiligd geweest zijn.
Kort om, dit was een dag voor de echte die hards van het genre. Diegenen die dus lekker in hun bed bleven of alles van op een afstandje beredeneerden, weten nu tot welke klasse ze niet behoren.
Een van de mooiste categorieën persoonlijk vind ik die van de motoren. Een twintigtal dapperen stonden op zaterdag aan de starlijn, waaronder enkele mooie super originele Harleys, waarvan de oudste door een vrouw bereden werd. Een schitterende FN viercilinder liet ook blijken dat hij tegen een druppeltje bestand was.
Zoals steeds was er ook een Bugatti afdeling, welke toch wel een op een goede opkomst kon rekenen. Als ik goed geteld heb waren ze met een twintigtal, maar ook weer minder dan de voorgaande jaren.
Onderweg zagen we toch dat onder de oudsten der voertuigen toch een beetje last hadden van wateroverlast, maar het kan net zo goed ergens anders aan gelegen hebben. Van de drie panne gevallen zagen we er 2 toch aan de eindmeet. Hola, je moet weten dat dit tripje door de ardennen toch zoÂ’n 180 km op en affen is.
We mogen toch besluiten dat we vanaf vandaag (de maandag daarna) toch weer uitkijken naar een volgende aflevering van Circuit des Ardennes. Het blijft gewoon goed, en word hier in België door geen enkel ander evenement geëvenaard.
ps. mocht er onder de lezers iemand zijn die beelden heeft van op zondag onderweg in de Ardennen, en deze met ons wil delen, ze zijn welkom (enkel pre war) alvast dank. Wij schoten dit jaar geen wild wegens te slecht weer. Klik op de reageer knop links onder elke rubriek.
Deelnemerspallet moedige motards met X-aantal mooie Belgische machines
Deze oer Harley werd in bedwang gehouden door zijn meesteres.
Altijd weer mooi; sportwagens en motoren aan de startlijn...
Om de minuut werd een busseltje motoren losgelaten.
Pracht van een FN 4 cil. Maar al de anderen mogen er ook zijn.
Om in het motorsfeertje te blijven, onderweg schoten we door de beladen vensterramen deze kemels. FN 285 T
Brommers, motoren, een messerschmit e.a. Let op het spandoek van circuit des Ardennes van de eerste generatie.
Heel veel schoon spul......
Een FN 'ezelke'
Een van de pechvogels Humber 1903. Probleempje met de ontsteking.....
Ook deze Dion Bouton laste zijn eigen rustpauze in terwijl de passagiers verkleumden.
Deze ouderling wilde eens onder het buikje gekriebeld worden.
Anno 2011 was dit een van mijn favorieten op dit evenement. Dit jaar was hij er weer bij. Scap 19..
Wat is er nu beter dan de vakantie volle petrol in te zetten met zowel de hele familie, als een overdosis aan oldtimers, en bovendien de maag te vullen met een overvloed aan lekkernijen.
Denis had kosten nog moeite gespaard om van dit feest een voltreffer te maken. Weer of geen weer, het deed niet ter zake, want amusement was er in overvloed. En al viel er tussendoor een druppeltje, de pret kon niet op.
Onze gastheer opteerde er voor het hele zaakje in een kermissfeer onder te dompelen en huurde daartoe warempel een kompleet kermis frietkot en smoutebollenstand. De kinderen kwamen aan hun trekken, ze konden aan de slag op echte graafmachines, of eens van de grond in de bak van een 30 meter hoge hoogtewerker. Roeien op de vijver en een lekker ijsje verorberen aan de oldtimer ijsjeskar. Ook een topper was de visclub die hengels uitdeelde en je persoonlijk een forelletje liet gaan vangen, om deze op de barbecue te laten garen en te verorberen met een smakelijk hopbrouwseltje. ZoÂ’n vers visje is echt wel te smaken. Simpel maar overheerlijk in een papillot klaargemaakt.
Kortom een namiddagje dat zich tot in de zeer late avond liet vervoeren, onder het gezang van een life band, of een andere stand met disco en dansmuziek.
Denis is ons bekend als een fervent oldtimerliefhebber, en maakt zoals Picasso verschillende periodes door. Momenteel doorgaat hij zijn rolls- royce periode. Zijn oog valt vooral voor de Phantom I en II, III types uit de twintiger jaren. Deze periode ging vooraf door een American La france tijd. Ooit zag hij de kans een ganse collectie op de kop te tikken, en deze is nu wellicht de grootste in Europa, of misschien wel wereldwijd? Enkele van deze wagens stalde hij uit op zijn persoonlijk eiland. Het leek wel Pebble beach, maar dan in de vorm van Manhattan, want miss Liberty was er ook. Een ander periode werd beheerst door Caddilac, waarvan ook enkelen naar de feestlocatie verhuisden, maar ook Packards, Pierce arrows kunnen Denis bekoren.
Ook een kleine handvol prewarcars mochten even gelucht worden, waaronder een zeldzame Detroit electrik. Ander merken zoals Talbot, Minerva en Lagonda waren ook ter plaatse. En Denis verzamelt niet enkel vierwielers, maar ook motorfietsen. Ik heb ze niet allemaal geteld, maar er stonden toch wel een 40 tal van deze tweewielige jongens, waaronder enkele Belgisch merken als FN, Sarolea en Gillet.
Vele bezoekers kwamen per Oldtimer, en ook de rolls club was present.
De dag was gewoon weer veel te kort, want alle forellen waren nog niet uit het water gelicht door de kinderen die er maar geen genoeg van kregen, enkel dat vervelende wormpje aan die haak krijgen was er te veel aan. Maar ze gingen er meer door tot den dobber totaal in de nacht verdween. Een vakantieliefje bleef er wel aan hangen? Ze hadden het wel verdiend gezien hun goede resultaten op school.
Persoonlijk wil ik nog benadrukken dat al het personeel, welk zijn uiterste best deed om het iedereen naar de zin te maken een opsteker verdiend.
Wordt vervolgt met nog meer foto's.............
Ergens op het randje van de Kempen staat ze; Miss Liberty een klein stukje Manhattan in België
Fantastisch toch als je al je vrienden kan trakteren op een dagje gratis Kermis..........
Frieten en alle toebehoren en smoutebollen aan de lopende band
ijsjes tot de voorraad op was, terwijl de kids zich amuseren op heftrucks en graafmachines
Terwijl Jonckheer Jacobsen alias Jowett kardinaal nog in zijn brandweerfase zit........ " spelen met rode autootjes is hij nog niet verleerd", zit Dennis zijn Lafrance/simplex periode er voorlopig op
Nadat hij deze verzameling de zijne maakte
Verbruik 80 liter......
Topsnelheid rond de 180km/h Deze Lafrance werd gebruikt om de commandant met spoed ter plaatse te voeren...
Eens in een ander kleurtje.......
Of in't Belgisch geel.....
In totaal bezit Denis er een 14 tal van ..........
Deze geheimtip wil ik de Bourgondiërs onder ons niet onthouden. Houd je van een vakantiegevoel, lekker eten, touren en racen per prewar auto of Moto, dan is dit de Place to be.
Al jaren stond deze trip op mijn eigen verlanglijst, en eindelijk anno 2014 is het er, zei het last minit, van gekomen. Toch weer moeilijk vermits er dit jaar een verlengd weekend op de kalender gedrukt stond, en tal van andere evenementen plaatsvonden. Maar we kozen resoluut voor de Grand prix d'Yvois, zonder daar achteraf spijt van te hebben.
Op een kleine 30 km over onze meest zuidelijke landsgrens, in een typisch slaperig, Frans dorpje ,Carignan, vindt dit evenement reeds enkele jaren plaats. Een prachtige omgeving doet je in Zuid-Frankrijk wanen. Op Zaterdag is er een toertocht en op Zondag word er letterlijk rond de Kerk gekoerst. Net zoals het vroeger was, enkel met al de gewenste veiligheidsmaatregelen. Klein, gezellig, spectaculair. De geur van barbeque, strobalen en benzinedampen mixten met een warme zomerlucht. Raar maar waar, daar houden we van!
Mooie opkomst van sportieve wagens. Ik telde er een 45 tal, en al evenveel motorfietsen. Deelnemers voornamelijk uit Nederland, en Frankrijk, en enkele Belgen. De races werden opgedeeld in verschillende klassen, waaronder ook een reeks voor gewone toerwagens en veteranen, Iedere klasse reed die dag 3x een rondje of 5 door het dorp, tot vermaak van vele toeschouwers. Alles zonder dat je moest drummen of over de koppen lopen, of om de oren gezwaaid werd met 'only VIP ' toestanden. En als toeschouwer is alles gratuit. Frietkot en Hot dog tent ter beschikking, en de kerkdeur stond ook op een kier.
Begin Juni 2015 staat dus ook al weer in de planning.
Om te beginnen, het motoren park was goed gevuld met tal van speciallekes, zoals deze Ravat met Jap kopklepper.
Opvallend veel 'dans son Jus' exemplaren en kopkleppers.
Zoals deze New Map ....... Sjieke dinges
De klasse Motoren brachten het meest spectakel met mooie motorgeluiden. Zeldzame moto deze M...
Het Franse merk Terrot goed vertegenwoordigd. Lekker kussen voor deze buikschuiver.
Een enkel gerestaureerd exemplaar.
Enkele dubbelpoorters kregen dit uitlaatsysteem te verwerken ............. werd aan halve prijs aangeboden
Monet Goyon, een van de zwaarder exemplaren van dit merk.
De zijspan klasse reed appart.
Vader en Zoon. Het manneke reed in de motoklasse op zijn Alcyon racertje, en deed de grote jongens aardig wat concurentie aan.