Zes bouten en 3 dowel-pins scheiden mij van het succesvol verwijderen van de koppeling. Het lijkt niet veel maar de dowel-pins werken, zoals verwacht, helemaal niet mee. Er is geen beweging in te krijgen. Ik heb de indruk dat ze aan het vliegwiel breder zijn dan de opening waar ze door moeten en zie geen andere mogelijkheid dan de koppen af te schuren met een slijptol maar ook dat helpt niet. Ik besluit eerst de zes bouten los te maken en met wat geluk kan ik dan de getande ring van de pinnen duwen. Voor alle zekerheid zet ik alvast een krik onder het zaakje kwestie van geen tandwiel op mn
tanden te krijgen. Mijn theorie werkt maar de pins zijn te lang waardoor ik het tandwiel wel van de pins geduwd krijg, met verrassend gemak zelfs, maar het tandwiel de behuizing raakt alvorens van de pins te komen. Gelukkig heb ik net genoeg ruimte om er een zaagblad tussen te proppen en aangezien ik geen andere mogelijkheid zie begin ik maar aan dit geduldwerkje. Opvallend genoeg gaat het beter dan verwacht, de pins zijn niet al te hard al is het zaagblad dat ook waardoor het zich niet altijd makkelijk laat hanteren. De onderdelen komen los van elkaar wat het draaien van de koppeling weer bemoeilijkt om bij de volgende pin te komen maar ik ben niet van plan me te laten kisten en kom dan ook als overwinnaar uit de bus in de strijd met de pins. De koppeling zou nu in principe naar voor geschoven moeten kunnen worden en er dan onderuit komen maar opnieuw krijg ik ze niet ver genoeg naar voor. De onderdelen zijn los van elkaar, het tandwiel zakt zelfs een beetje maar het tandwiel komt weer niet ver genoeg naar omdat die stomme behuizing opnieuw in de weg zit. Ik wroet en wring, probeer het subtiel en dan weer met geweld maar de koppeling komt er niet onderuit. WTF!!!
Ik breek er mijn hoofd over maar zie het niet, de koppeling hangt nog ergens aan vast. Na een uur prullen toch maar even het internet raadplegen. ik lees het volgende: All too obvious to mention, but the intermediate shaft has a way of hanging up on the pilot bearing when you're ready to release.
Ik probeer the obvious en duw de centrale as achteruit, guess what
.
Als de koppeling eruit is bekijk ik of de dowel-pins toevallig niet in de andere richting uit het vliegwiel moeten dan in de WSM staat, ook iets obvious waar ik niet bij stil heb gestaan maar ik ik hoef me geen ezel te voelen want het is niet het geval. Een succesvolle dag dus en een mysterie rijker want ik breek mn hoofd over het hoe en waarom van de dowel-pins in mijn shark. Het is niet het eerste en zal zeker niet het laatste mysterie zijn. Morgen rustdag, wat research doen.










|