Deze week mogen we het stuurhuis verhaal afsluiten. Ik slaag er in de stuurstoppen te plaatsen (nadat ik eerst de verkeerde bestelde) en de wagen min of meer uit te lijnen. De rubbers over de stoppen en stuurstangen plaatsen is alvast een glibberig gedoe, er zijn leuker dingen De bandenspecialist neemt de definitieve uitlijning voor zijn rekening. Gerust rondrijden zit er overigens nog niet helemaal in daar de wagen soms stil valt zonder aanwijsbare reden. Goed nieuws is er dan weer ivm.het chassisnummer. Na enkele telefoontjes aan D'ieteren, een bezoek aan Beirens (die me meeneemt in de garage met waanzinnig veel coole cars) die me vertellen, en in het geval van Beirens zelfs tonen waar het chassisnummer staat, krijg ik het ding aanvankelijk niet in het vizier. Als ik op een avond besluit de kabelboom wat opzij te trekken staat het er in koeien van letters. Als je het weet vrij eenvoudig eigenlijk. Toch vreemd dat de NV België het ook niet kon vinden.
De afkeuring voor het stuurhuis blijkt gerechtigd dus ik bestel een stuurhuis bij VSM. De eerste grote Porsche-klus staat voor de deur. Wolfs werd verticaal geklasseerd nadat we bij hen informeerden naar de mogelijkheden ivm.het stuurhuis. Al wat stuk of fout gaat aan de wagen ligt volgens hen aan onszelf, zo krijgen we op nogmaals onvriendelijke toon te horen nadat we telefonisch contact met hen opnemen in de hoop tot een constructieve dialoog. Dik gebuisd voor service en ondanks de positieve ervaringen die anderen er mee hebben kan ik alleen maar getuigen van vriendelijkheid bij de verkoop van de wagen. Verder zullen wij wel vervelende klanten zijn zeker. In de put zit ik er niet van alhoewel in letterlijke zin dat toch het geval is. Ik vervang het stuurhuis in de garage van een familielid die over een smeerput beschikt. Al bij al valt het mee en op 2 dagen is het zaakje gefixt. Enige probleem is de uitlijning. Daar kom ik achter als ik vertrek. Het lijkt alsof ik op ijs aan het rijden ben, de Porsche lijkt alle richtingen op te willen. Een stop bij meneer CC brengt soelaas en ik geraak zonder verdere problemen thuis. Helaas beschik nog niet over de originele "stuurstoppen". Die zaten niet bij het nieuwe stuurhuis en op het oude zaten er ook geen, daar zaten slechte zelfgemaakte stuurstoppen op in de vorm van grote rondels. Jawadde! Morgen de originele maar is bestellen.
Het start-euvel, of beter gezegd het niet starten, is als bij wonder verdwenen. Een oorzaak is niet gevonden maar plots startte hij weer. Veel is er niet aan te doen en het is gewoon afwachten tot hij het weer krijgt of beter nog, leven met de hoop dat het niet weerkeert. Klaar voor een nieuwe poging bij de keuring dus. Ik besluit, na het drama van vorige keer, mee te gaan dan zijn we tenminste met 2 om te duwen . Het chasis-nummer blijft even onvindbaar als vorige keer ondanks de aanwijzingen waar hij staat of zou moeten staan. Slechte start dus maar goed de wagen kent geen andere start-problemen en haalt het dus tot op de brug. Het is overweldigend en hartverwarmend om te zien hoe de NV België zijn interesse toont in oude wagens, maar liefst 4 van zijn werknemers plegen overleg over wat er aan de onderkant van de Porsche allemaal te zien is. Na overleg besluit men de wagen af te keuren. Te veel speling op het stuurhuis en aan de onderkant is blijkbaar gelast en de las is verdoezelt met een dikke laag Rutex. De NV België wenst de las te zien alvorens men er zijn, zéér gewaardeerde, zegen over kan geven. Een met whisky gevulde avond bij de familie CC verzacht de pijn. De nodige bedenkingen worden gemaakt bij het verschil in keuring in Nederland en België, het één gemaakt Europa lijkt vooral een goed idee te zijn, verder dan dat gaat het niet tenzij het over kosten gaat. We bekijken of het stuurhuis onder garantie valt en zullen de komende dagen contact opnemen met Wolfs.
Vandaag is de wagen naar de technische keuring geweest. Ik was er zelf niet bij maar het telefoontje dat ik krijg na de keuring is een absoluut drama. De wagen is binnengereden op de controle en na het zoeken naar het chassis-nummer, die men overigens niet gevonden heeft, niet meer gestart geraakt. Verder controle is er niet geweest en de wagen is richting VSM gesleept. Hij wil voorlopig niet meer starten. I'm going nuts here!
Vandaag heb ik uiteindelijk de tijd gevonden om het meettoestel bovenhalen. Alhoewel ik een diploma nijverheidselektriciteit op zak heb, heb ik een vreselijke hekel aan elektriciteit. Ik word niet veel wijzer van de metingen en besluit beroep te doen op een bevriende garagist uit de buurt(Vsm-autoservice.Marc de eigenaar is ook een porsche-fanaat en heeft al jaaaaren een 911 uit elkaar liggen)) nadat een mail naar Wolfs onbeantwoord is gebleven. (vroeg gewoon naar mogelijke oorzaak en meetpunten) Het verdict van de garagist is niet al te best: batterij naar de... al een geluk dat ik dus al een nieuwe heb gekocht en de alternator die ook de geest heeft gegeven. Een nieuwe alternator wordt geplaatsten we weten nu dat aan de basis het elektrisch gedeelte alvast in orde is. De wagen kan nu klaar gemaakt worden voor de technische keuring.