Hoe lang is het geleden ? Het laatste verslag dat we konden uitbrengen van het Pre war Front, dateert van Februari 2020, waar we getuige konden zijn van een geslaagde winterrally. De lockdown is nog niet volledig achter de rug, zodat in beperkte mate er toch alweer iets mogelijk is.
Afgelopen weekend was er een bescheiden treffen van oldtimer liefhebbers, ergens temidden van Limburgs groen. Klein maar gezellig, het meest schitterende weer, warm en een beetje bewolkt, het perfecte decor voor dit soort aangenaamheden. Een dertiental voertuigen met passagiers verschenen, en daarvan 5 vooroorlogse vehikels, met status. Een Stanley Steamer van 1912 spande de kroon wat leeftijd betreft, gevolgd door Minerva, Amilcar, Lagonda, Bentley Â….
Hopelijk is dit enkel een voorsmaakje voor de rest van het jaar.
U heeft het gemerkt, er verscheen reeds geruime tijd geen nieuws meer op dit blog. Dat is slechts gedeeltelijk te danken aan het corona virus. Daar er geen rally's meer georganiseerd kunnen worden, hiervan uiteraard ook geen reportage's. Dit zal wel weer opgenomen worden zodra de mogelijkheid hiertoe.
Echter, daar er totaal geen reactie's, inzendingen, verbeteringen ontvangen worden, sturen we vanaf nu enkel nog de mooie oude foto's, waarvan we er trouwens nog veel op voorraad hebben, enkel aan mensen die regelmatig een bijdrage leverden aan dit blog, en het dus verdienen. Jaren lang kon men profiteren, maar door het misbruik van enkelen, tot onze spijt, zetten we er een punt achter. Men ontvangt wel, maar draagt niets bij.
Dank voor uw begrip.
You have noticed, no news has been published on this blog for some time.
This is only partly due to the corona virus. Since no more rallies can be organized, of course no reports of this. This will be included again as soon as possible.
However, since there are absolutely no comments, submissions, improvements received, from now on we will only send the beautiful old photos, of which we still have many in stock, only to people who regularly contributed to this blog. For years, people could take advantage, but we regret the abuse of a few. One does receive, but does not contribute anything.
De 60 ste uitgave van de Fagnez is gedeeltelijk een feit. Gedeeltelijk, want nog terwijl we dit bericht de ether insturen is ze nog volle bak aan de gang.
Meestal wordt een taart van enkele dagen oud niet meer gesmaakt, maar dat geld niet voor de feesten van de Royal Veteran Car Club. Wie doet het ze na, 60 jaar later nog steeds even smaakvol.
Van het lijstje van 27 inschrijvingen waren reeds 2/3 aanwezig op deze winterse goede vrijdag om het pad te effenen voor de komende 2 dagen. Op deze lijst een handvol pionieren van voor 1905, en voor het eerst ook een motorfiets van zeldzame Belgische machinerie.
Als opwarmingsoefening een ritje in de namiddag richting Stavelot, waarbij een bezemwagen overbodig bleek. Alle voertuigen bleken in hun vertroeteld optimaal element. Niets beter dan zo een stevige winterwandeling om de toch saaie februarimaand te doorbreken, en de bolides een voorsmaakje te geven voor het komende seizoen. Integenstelling met vorig jaar geen lentetemperaturen, en voor aanstaande zondag staat er zowaar een storm op het menu. Jammer dat we daar geen getuige van kunnen zijn want dat gaat met zekerheid mooie beelden opleven. Op ons almanakske van nieuwe verschijningen, plakken nu foto's van een Austin Ulstertje, een Chevrolet Phaeton en een Vignot Deguingin, waarvan de eigenaar ons ieder jaar weer verrast met een nieuwigheid.
Het is nog 2 dagen te gaan, en wij zijn alvast benieuwd naar verdere beelden die zeker terug te vinden zullen zijn op de club site en hun Facebookpagina. De volgende rit is er al op 22 maart, een nieuwe telg op het blazoen, toepasselijk genaamd 'lenterit'.
Duiveltje komt uit het doosje. Bij het aanschouwen van dit spectakel weet je al dat de dag niet meer stuk kan. Druk overleg over de geestestoestand van deze dappere rijder. Maar er waren nog andere kandidaten voor deze rubriek 'oer oudjes' Over de motard van dienst nog niet gesproken. Enkele mooie Citroëns, eentje met een 6 cilindertje. En een heel kleurpallet vol sportive bolides. Een klasse tussen oeroud en veteraan.... Voor het vertrek nog vlug de rallyplaat bevestigen... Vader - Zoon momentje... En dan aan een hele horde fotografen voorbij zoeven. De gemeente Malmedy hees voor de gelegenheid een speciale vlag . Ieder op zijn eigen tempo richting Stavelot... Op de heuveltjes van Erica kwam de ene al wat vlotter omhoog dan de andere.
Mooie Ardense taferelen.
Wordt vervolgt met meer foto's van J.Jacobs en BDL.
Om het jaar feestelijk af te sluiten hadden we als Kerst geschenk enkele exclusieve Royale Minerva beelden opzij gezet. Enkele daarvan nooit gepubliceerd. We wensen u met deze prettige eindejaarsfeesten en een fantastisch 2020 !!!!
Op onderstaande foto de Minera van van Koning Albert 1 in 1916 bij een bezoek aan het Front in de kerstperiode. De wagen ervoor is een Belgische Pipe, met op het raam GOG. Waar dat voor staat is ons onbekend. Wie weet het ?
Dezelfde Minerva hieronder, waar u Albert in gesprek ziet met zijn vriend, Engels aristocraat, Lord Curzon. Ze verbleven in kasteel Loppem. Hieronder een opname van Lord Curzon bij de Minerva van Albert bij kasteel Loppem. Ook nog een beeld van Albert met op de achtergrond Minerva. De nummerplaat was 16240 Hieronder een beeld van een andere wagen uit de stallen van Koning Albert. Vermits we in de periode van WO I zitten, tussendoor ook nog deze beelden van een Minerva Ambulance. Deze werd ingezet om weeskinderen naar een opvanghuis in Frankrijk te vervoeren. Meerdere Minerva's in dienst van het rode kruis, waarvan Elizabeth beschermvrouwe was. Een van de chauffeurs van deze vehikels was deze onbekende soldaat. Opname uit Leopoldsburg.
Na WO I werd de koninklijke vloot direct vernieuwd. In 1919 al bracht Albert een staatsbezoek aan Amerika, waar ook Minerva's werden ingezet.
Onderstaande beelden zijn evenwel uit Afrika uit 1929, waar we eerder reeds enkele beelden van toonden.
Onze niet aflatende recherche leverde hiervan nog enkele mooie en onthullende beelden op.
Minerva met aan boord Albert en Elizabeth bij een oversteek in het plaatsje Buta.
Hieronder, op een foto die we in eerder bericht toonden stond net een persoon vlok voor de Minerva, waardoor deze niet goed zichtbaar was. Met deze dus de verbetering.
Hieronder dan een zeer bijzondere foto. We zien namelijk koningin Elizabeth achter het stuur van de Minerva, terwijl Albert poseert met enkele missionarissen. Zeldzaam Â…Â…Â…Â…. Want meestal kreeg men een enkel een plaats als passagier zoals op onderstaande exclusieve foto. (Leopold en Astrid) Een 4 deur(tjes) Minerva begin jaren 20. Leopold had een voorkeur voor snelle en sportieve wagens, en zat ook graag zelf achter het stuur, nog een zeer exclusief beeld hieronder. Dit is een 2 deurs Minerva zonder treeplanken en met mascotte. Dus niet dezelfde als hierboven. Voor een bezoekje aan andere delen van het land kwam dan weer de meer comfortabele Minerva van stal. Met chauffeur uiteraard. Pracht van een foto uit 1914, met fier poserende mannen. Op onderstaande foto 2 Belgen, een Minerva en FN, tussen een Panhard Levassor en Fiat en helemaal links een Salmson.
We mochten volop de vreugdevuren aansteken toen we vernamen dat enkele dappere jongeren pre war days uit de grond stampten. Verre van gewonig. We keken er al enkele weken naar uit, zoals de jongsten onder ons naar de komst van Sinterklaas. Een verre verplaatsing buiten ons eigen kleine universum hadden we er voor over, en werden niet teleurgesteld.
Okay, het was niet de allerdrukste beurs die we ooit bezochten, maar toch niet eenvoudig een foto te nemen zonder dat er iemand het beeld passeerde. En, je kon gelijk wie aanspreken en direct op dezelfde spirituele golflengte zitten. Mensen die we enkel via de digitale weg kenden, liepen hier zo maar in het wild.
Elke tentoongestelde wagen was een binnenkopper. Waar we op de 'moderne beurzen' op zoek zouden moeten gaan naar deze fragiele fragmenten tussen honderden voor ons niet of minder interessante stukken stonden ze hier alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Onze zoektocht naar speciaalheid werd volop ingelost.
Om een tikkeltje brutaal eerlijk te zijn, we misten de aanwezigheid van de motorfiets en zijn liefhebbers. Daar hadden de organisatoren blijkbaar niet zo veel aandacht aan geschonken. Een gemiste kans, want deze groep kent nog steeds een groot aantal liefhebbers en clubs.
Er stonden nochtans een paar exclusieve prachtstukken op de stand van de Royal Veteran Car Club en op de parking. Misschien speelde de ligging van deze tuin der lusten ook wel een grote rol. Niet echt dicht bij de Nederlandse of Duitse grens. Op enkele voertuigen hing het uithangbordje 'verkocht', dus er was dus toch wel enige animo.
Er stonden dan ook enkel en alleen aantrekkelijk stukken. Men kon slalommen tussen een 70 tal wagens, 3 van Belgische makelij. Voor het eerst konden we een d'Aoust in levende lijve bewonderen. We kenden deze enkel van op de foto. Voorwaar een zeldzame verschijning, waarvan er naar verluid nog slechts 2 exemplaren bestaan. Verder een ondertussen bekende gereconstureerde 'Speedsport'. Maar wat jammer nou dat het Museum Bossaert niet de aangekochte Pipe tentoonstelde, of de Minerva waarmee ze deelnamen aan de Groote rally van vorig jaar om de Belgische autoindustrie een beetje nieuwe levenslust in te blazen. Maar des al niet te min hadden ze een mooie stand met zeer mooie exemplaren uit verschillende epoques.
Van het huismerk Minerva hadden we O zo veel meer verwacht, wetende dat er in de streek heel wat exemplaren hiervan rondslingeren. Ze konden een voorbeeld nemen aan de mooie stand die werd verwezenlijkt door de Rosengard club, met 3 wagens. Klein maar fijn en makkelijk transporteerbaar.
Een andere Belg is deze reconstuctie van de Belgische Speedsport. Op basis van een Ford T was ook de originele gebaseerd. Dank zij vele foto's kon deze worden nagemaakt. Pracht werk ! Nu we toch in het Cyclecar gebeuren zitten, deze eigenaardige 'Bedelia' kom je ook niet iedere dag tegen. En hetzelfde kan gezegd worden van deze 'Sima Violet' en op de achtergornd een La Licorne. Een zeer mooi project voor de echte liefhebber, deze Dion Bouton, iets met zeer veel potentieel, in verhouding wel een stevig prijskaartje. Voor bijna hetzelfde geld kon je op deze beurs een bijna perfecte Delaunay Belleville in je garage parkeren. Een fantastisch merk, ooit zeer gewaardeerd door de Tsaar van Rusland.
Op dezelfde stand ook deze Hudson. Nog een topstuk, deze Hispano Suiza. Zo iets kom je echt niet alle dagen tegen. Fantastisch dat men de moeite nam om deze vanuit Nederland naar deze beurs te brengen. Als ook nog een af te werken Roland Pilain. Het Museum Bossaert had een mooie stand met diverse wagens uit alle pre war periodes 1890 - 1940 Zoals deze Decauville. Uit de jaren dertig deze schitterende Lagonda.
Voorlopig het einde van deze reportage.
Helaas liet het geheugenkaartje ons in de steek, maar wordt toch vervolgt met meerdere beelden.
Op de parkeerplaats van Expo Waregem, enkele dapperen die met motorfiets afzakten naan pre war days.
Waar ze deze zeldzame en in originele staat Magali uit 1903 konden bewonderen op de stand van RVCCB Alsook deze Bruneau driewieler. Eveneens deze vroege Triumph vond de weg naar Waregem. De Rosengardners poseerden voor een foto in La vie de l'auto, een mooie stand met 3 wagens, en bijpassend personeel. Ooit het pronkstuk van de Belgische automobiel, met nog een beetje werk komt alles weer goed. De basis is er in ieder geval. Een topper op deze prewardays, deze zeer elegante Delaunay Belleville. Trok veel aandacht.
Ook deze Delage een schitterend voorbeeld om in de pre war hobby te stappen. Alpha Romeo voor de diepere beurs...Â…. Ook al zeldzaam deze Marendaz.........Â…Â…. Ontbreekt nooit op pre war evenementen ; Bugatti.
Deze Overland vond vandaag een nieuwe eigenaar. Hopelijk komen we hem tegen op een of ander evenement volgend seizoen. Het standaard megeleverde interieur bij Rosengart.
Enkele jaren geleden brachten we een bezoek aan een Minerva verzamelaar in Anderlecht, welke wegens gevorderde leeftijd zijn verzameling te koop aanbood. Zijn topstuk werd verkocht aan een Sjeik in Koeweit. Deze wilde niet voor niets nog een Minerva aan zijn verzameling toevoegen. Zijn voorouders immers, bezaten Minerva wagens, sterker nog, de eerste 2 auto's ooit in Koeweit waren Minerva's. Vandaar de interesse. De Sjeik bezit ondertussen voor zo ver we weten 2 Minerva's.
Het verhaal is daarmee niet afgelopen, want ook de 2de wagen die zijn intrede deed in Koeweit was een Minerva, en ook deze keer een gift van Zakenman Jassem Bin Mohamed al Ibrahim aan de 7e Emir van Koeweit in 1912. De naam van de bestuurder is ook terug gevonden, nml ene Ali Hussein Abu Khanfar.
De onderstaande afbeeldingen zouden zijn van de 2de Minerva die in Bahrein rondreed. Volgens onze bron zouden anno 1912 vrouwen ook over een rijbewijs kunnen beschikken na het afleggen van een proef.
Deze wagen heeft een andere voorruit dan de eerste, openklapbaar en dunner profiel.
Hieronder 2 foto's van de Eerste Minerva. Op de onderstaande foto is de eerste Minerva wagen uit Koeweit nog niet uitgerust met koplampen. Hieronder nog een Minerva die zijn weg vond naar Koeweit, maar deze arriveerde in 1915.
In een krantenartikel vonden we ook onderstaande foto van een Minerva die in Koeweit zou gereden hebben, wij hebben echter onze twijfels.
Hieronder dan de Minerva die wij nog persoonlijk mochten bewonderen in België. Het is een Model AB uit 1924, als ik het me goed herinner.
In de verzameling ook deze Minervette uit 1904.
Blijf inloggen, want dit verhaal zal worden vervolgt met eveneens eerste auto's op een continent, van het merk..... u raadt het al Â…Â…Â…Â….. Minerva.
In deze uitpuilende Minerva box weer beelden van schoon volk. Te beginnen met Koning Albert welke in 1928 een bezoek bracht aan Congo. We toonden reeds eerder enkele mooie vindingen, welke met deze verder aangevuld zijn.
De Minerva van Albert nog net in beeld bij bezoek aan een ziekenhuis. Ook op de foto heir beneden nog net een glimps van Albert's Minerva. Jammer genoeg stond er net iemand voor de auto. Nog meer schoon volk. Hieronder een opname van de adelijke familie d'Ursel. Ook hier had de fotograaf geen belangstelling in de automobiel. Maar we weten uit de kronieken dat de familie een Minerva bezat. 1910. Hieronder ook een beeld van de familie d'Ursel, met vaag het silhouet van de Minerva. Met zekerheid zullen er nog ergens foto's van zijn. Hopelijk duiken ze vroeg of laat hier op. Nog eens een super mooie opname van een Minerva met de gehele familie aan boord. Helaas onbekend. Ook de foto hieronder met onbekende mensen, we weten wel dat de foto gemaakt is in De Panne. He zou dus kunnen gaan om toeristen die een uitstapje per automobiel versierden. De chauffeur zit voor de foto niet achter het stuur. En nog eens een heerlijke foto van Minerva met die Jonge mannen in beeld. Hieronder dan een schitterende foto met een roedel politieagenten. Foto omstreeks 1913 Uit een krant hier wel een bekend persoon. In dit blog eerder ook al getoond waar Andre Pissard achter het stuur zit. We schrijven 1930, net voor het vertrek voor de rally Oostende - Marseille - Oostende Co piloot was Roger Darteyre. Direct na aankomst reden ze verder naar Brussel. In een wat kleiner model van Minerva uit deze periode deze 2 dames, helaas ook onbekend. Maar soms hebben we geluk, de jonge man hieronder is verzekeringsmakelaar uit Kortijk. Het kantoor bestaat nog steeds. Hieronder een uiterst zeldzame foto van een Minerva 1913 met daarop reclame. We kennen deze producten niet.... Misschien iemand van de lezers ???? Nog een mooi beeld van een Minerva uit deze periode. Een reeks Minerva's gefotografeerd op de groenplaats in Antwerpen. Mogelijk pas gebouwde exemplaren. Verder enkele beelden van Minerva - Chassis met ietwat vreemde karosserie.
Wordt vervolgt met nog meer Minerva nieuws. Alle reacties meer dan welkom
In een eerder artikel hier kon u vernemen dat de Spanjaarden fervente liefhebbers waren van Minerva automobielen. Maar ook hun buren, de Portugezen konden er wat van. Deze week van een correspondent uit Porto, enkele zeer mooie beelden ontvangen...Â…. En er zitten er nog meer aan te komen.
Waar blijven die van de Belgen en Hollanders ??????? 0,000001 % van wat op dit blog staat komt van landgenoten. We wachten nog steeds op de beloofde foto's van de meneer Schoonejans, die wel graag ontleent maar zijn woord niet houdt en zijn familiefoto's enkel zichzelf gunt.
Hieronder twee mooie beelden van een Minerva Brandweerwagen uit 1912 (N584), welke tot in de jaren 50 dienst deed in Porto. Deze opnames zijn gemaakt tijdens een parade in deze tijd.
Uit de beginperiode van Minerva deze met nummerplaat N 04. Als je goed kijkt, kan je opmerkend dat de motorfiets een FN 4 cilinder is. (voor de kenners) Nog een mooie familiefoto met een Minerva omstreeks 1908. Een wat overbelichte foto werd genomen omstreeks 1912. Voor de gelegenheid mocht de chauffeur op de achterbank. Ook uit deze periode een phaeton met houten spaakwielen. En als laatste in deze reportage deze wondermooie opname van een Minerva met zelf gevlochten zetels en ingekorte spatborden; een rally uitvoering. Begin jaren 20 met een van de eerste mascotte's van P. de Soete.
Met de Brexit vers in de actualitiet, hier een mooie herinnering aan de periode waarin 'Brexit' nog normaal was. Veel Minerva's vonden toen de weg over de plas en werden daar ingezet voor allerlei doelen.
Deze week correspondeerden we met Brian, en anderen welke weer mooi beeldmateriaal deed bovendrijven. Mogen we een keer zeggen dat we dat nog maar zelden meemaakten vanuit in België of Nederland. De Engelsen hebben veel meer aandacht voor hun erfgoed, en zijn er trots op. En ze delen het ook.
Minerva zorgde ook voor werkgelegenheid in de UK, want heel wat bedrijfjes maakten carrosseriën naar de Engelse smaak, waarvan we er hier enkele uit de doeken doen.
We beginnen met het verhaal van de Bolton Familie uit Staphordshire. Ze verwierven faam en rijkdom in de koperindustrie, en vermits koper veel gebruikt werd aan de automobiel in die periode, duurde het niet lang om het autovirus op te doen. Mr Bolton was een echte petrolhead en bezat een hele vloot aan automobielen. Hij organiseerde automobiel evenementen reeds in 1902 bij zijn woning. Maar dat was niet voldoende want in 1906 besloot hij een sportief evenement uit de grond te stampen, en zijn maten het vuur aan de schenen te leggen.
In het plaatsje Oakamoor ligt er niet voor niets een steile heuvel. Waarvan Mr Bolton zich af vroeg of er andere petrollers waren die deze sneller bestijgen konden dan Himselve. Het evenement groeide jaar na jaar tot er in 1914 een einde aan kwam, om welbekende reden. De club zelf bleef bestaan tot 1928.
Wij deden een onderzoek en kwamen tot de vaststelling dan meerdere Minerva's deelnamen aan dit festijn, tot grote vreugde van Brian welke deze details niet kende.
Op 12 mei 1906, tijdens de eerste editie namen 2 Minerva's deel. Ene Mr Burford reed met een Minerva 'Trimo' en Mr. Clifford met een Minerva 10 Pk. Beiden maakten ze geen kans tegen veel sterkere wagens.
Maar ze lieten het er niet bij zitten en daagden de winnaars reeds de week daarop uit voor een revanche op 19 mei 1906. J.A. Doran won deze wedstijd met zijn 22 pk Minerva en versloeg daarmee de andere deelnemers met Humber, Rover, Wolsely en Argyl.
In Mei 1907 kwam Doran met een Minerva van 24 pk opdagen. Hij werd verslagen door een De Dietrich op Handicaps, hoewel hij de snelste tijd maakte met een gemiddelde van 1m55. Enkel een Daimler van 30 pk was nog enkele seconden sneller.
1908, Doran nam niet deel maar zijn plaats werd ingenomen door Mr. D.I. Swainston met een 28 pk Minerva. Hij had startnummer 10, en van deze vonden we zowaar een foto. Hij werd verslagen met een 2de plaats door een Clement Talbot.
1909, Deze keer verscheen ook ene Mr. F. Dickingson aan de start met Minerva, een 15 pk. Hij viel uit in de semi finale, verslagen door Talbot.
1910 Een Minerva van 15 pk met aan het stuur Mr. C.T. Leech behaalde een zesde plaats met 2 minuten 13,8. Het evenement had te kampen met hevige regen, en er waren slechts 11 deelnemers.
1911 In dit jaar verscheen weer Mr Swainston, deze keer met een 25 pk Minerva, waarmee hij 2 rondes won.
In een daarvan versloeg hij J.A. Doran met zijn 38 pk Minerva.
De jaren daarna verschenen geen Minerva's meer aan de start. Swaiston reed wel nog in andere cup's in 1909 met Minerva's van 25 en 35 Pk en ook Dickinson reed hier met zijn 16 pk Minerva.
Hieronder een zeer mooie shot van Swainston met Minerva 28 pk en startnummer 10 in 1908.
Nog een schitterend beeld van een Minerva 1908. Helaas is het niet duidelijk welke dit is.
Mochten er nog beelden zijn van deze, wij zouden ze supergraag zien.
Hieronder dan een mooie van Mr Bolton met een van zijn Bolide's een Minerva 1907
Tot zo ver onze vindingen van deze rally.
Onder, Minerva 1907 40 pk
Mr Bolton was niet de enige petrolhead in de UK. Hieronder een opname van een deel van de vloot van en Mr Dennis, welke bevriend was met de Bolton Familie. Hij bezat meerdere Minerva's. De middelste is een De Dion Bouton.
Hieronder enkel voorbeelden van Engels carros bouwers die met Minerva werkten. o.a. Connought, Regent, Elkington, Quinn, Binder en Salmsons, Morgan.
Ten slotte nog een beeld van een Meeting in de 50 er jaren waar we een Minerva tussen spotten. (nr3)
In deze aflevering van Minerva geschiedenis weer enkele zeer mooie beelden met hier en daar ook een verhaal aan vastgekoppeld.
Foto 1, hier zien we de familie Woldring uit Nederland welke fortuin vergaarde met een Amerikaanse band in de textiel industrie. Ze poseren trots met hun Chauffeur bij hun Minerva.
Hierboven ook in Nederland, een Minerva die eigendom was van een Begrafenis vereenigingÂ….
Foto uit Hilversum.
Hierboven achteraan afgebeeld een zeldzame Minerva Tankwagen in Nederland. Nederlandse Minerva actief op hun kolonie Java. Hierboven helemaal rechts, een Minerva, eigendom van Baron van Tuyl. Opname uit Schravenhaege, waar de Baron voorzitter was van de Wielerbond, en hier dus aanwezig op een van de evenementen.
De meest interessante foto uit deze reeks is hierboven te zien. Een vloot Minerva's ergens gefotografeerd in Nederland, en met Nederlandse kentekens? Of niet? We dachten eerst aan een bezoek van het Belgische koningshuis, maar dan zouden de kentekens Belgisch moeten zijn. Bovendien is ons slechts 1 Minerva bekend van het Nederlands koningshuis. Dit is dus een op te lossen raadsel. Jaar en plaats onbekend, maar op een reclamebord op de achtergrond zien we vermelding van het plaatsje Meeuwen.
Wie de oplossing kent, we horen het zeer graag.
Hierboven dan een hele mooie Minerva van omstreeks 1912, eigendom van een Notaris, Vermeire uit de grensstreek met België. De foto werd opgenomen in 1916. Nog een straatbeeld waarop net een Minerva voorbij rijd, Kledingstijl jaren 50 ? Hierboven een opname aan het strand van Scheveningen waar enkele Minerva's deelnamen aan een rit naar Spanje. o.a de licht kleurige Minerva vooraan in beeld. Elders in dit blog toonden we nog andere opname's. Dan nog eens een hele vroege Minerva rond 1906. Deze wagen behoorde toe aan een Chinese zakenman en millionair. Op de foto word een band verwisseld. Hierboven een mooie stand van Minerva op een locatie in Nederlands Indië. Hier werden de Minerva's ingezet in o.a. suikerplantage's Ook deze foto uit Nederlands Indië, de voorste is een Minerva, de andere een Fiat. Ook op deze foto is een Minerva te zien in Indië, bij het Empire theater.
En als laatste een schitterende Minerva met de volledige familie omstreeks 1912.
Weet u meer over deze beelden, aarzel niet het ons te laten weten.
Het is weeral een tijdje geleden dat we nog wat Minerva beelden uit onze doos trokken. Maar hier zijn we weer. Jammer genoeg nog steeds met, laten we het noemen een 'watermerk'.
In plaats van medewerking kregen we hier wel reacties op !!!
U moet weten dat 99% eigen werk is, er 1000 den uren opzoekwerk in gaat zitten, en het door de lezers gedurende vele jaren gratis en voor niks bekeken kon worden.
De site word nu ook veel minder bezocht.
Betekend enkel dat veel mensen wel keken en ontleenden en plezier beleefden, maar zelf niets maar dan ook niets bijdroegen. Jammer voor hen, maar er is dus geen enkele verplichting deze site te bezoeken. Indien het niet bevalt, gewoon niet meer inloggen.
We gaan gewoon verder op deze weg, wegens het uitblijven van positieve bijdragen. Met deze heeft u weet van bestaande beelden, en degenen die denken dat deze ergens te grabbel liggen, mogen ze zelf gaan opzoeken. Het werk hier word dan misschien met meer appreciatie gezien.
Hierboven een zeldzaam beeld van de Minerva poort aan de fabriek in Antwerpen.
En hieronder eenzelfde opname ten tijde van de Duitse bezetting toen de fabriek voor Vliegtuigbouw werd gebruikt.
Dan nog een mooie kopie van een nog bestaande glasplaat opname bij een bezoek van Prins Leopold aan Antwerpen. In een vorige rubriek posten we beelden van Koning Albert op bezoek in Kongo. De onderstaande foto werd genomen bij de terugkeer van Albert in België.
Hieronder een beeld van de Minerva van de Familie Spiliaert, waarvan we een mooi verhaal te pakken kregen.
Namelijk dat de 'Patron' Martin niet zo een beste chauffeur was. Zelf reed hij met een T fordje omdat hij regelmatig brokken maakte. De Minerva werd enkel gereden door een professionele chauffeur, Jef van Sprengel. Deze taferelen speelden zich af in de omgeving van Merksplas.
Uit de kronieken van de familie Mazeman (Baron de Couthoven) onderstaande Minerva Limousine. En nog 2 mooie familieopname's uit eind jaren 20 met een Minerva.
Hieronder nog een schitterend beeld van een Minerva, gemaakt te Schaerbeek rond 1910
De foto hieronder toont een Minerva nog zonder carrosserie, mogelijk direct na de aankoop omstreeks 1920 De opname hieronder werd gemaakt in Haacht, tijdens WO I bij de plat gebombardeerde kamer van Koophandel. Volgens de inzender is de wagen een Minerva, staat echter niet vast. Minerva aan het werk tijdens de 'coupe de meuse' met een afbeelding uit een scancinavische krant. Hieronder nog eens een beeld van Minerva zz0046. Uit de jaren 50. eigenaar was de voorzitter van de PAC. Verder nog een beeld van een laat model van Minerva jaren 30 met horizintale louvre's. Ook uit deze periode deze M4, ergens in de straten van Brussel. Ten slotte nog een beeld van een Minerva Bus.
Een van de mooiste palletten van vooroorlogse voertuigen kan je jaarlijks bewonderen tijdens de Rally van Du Hain. Ze waren reeds aan hun 44 ste uitgave toe. Ondanks de slechte weer voorspellingen, aan de startlijn 32 voertuigen. Dat waren er een heel deel minder dan wat we gewoon zijn, wellicht te danken aan het samenvallen met een groot event in Engeland, nml. Beaulieu. Van deze 32 waren de 2 oudsten van Belgische makelij. Een Sava van 1914 en een Minerva van 1919. Beiden ook merken uit het Anwerpse. Het afkorting S.a.v.a. werd destijds door zijn concurenten beschreven als; Slechtste Auto Van Antwerpen. Werd later wel overgenomen door Minerva. de andere twee waren FN's uit 1924 en 1925. De kroon werd gespannen door Bugatti, welke met maar liefst 6 exemplaren vertegenwoordigd was. Gevolgd door Ballot, waarvan dan weer 4 aanwezigen. Niet slecht voor een eerder onbekend merk. Wellicht waren dit alle exemplaren die in België wonen. Verder natuurlijk de Ford A's, Fiat, Bentley, MG, Alvis, Alta, Citroën, De Soto, Riley, BMW en Hotchkiss op de lijst zien staan. Dit jaar enkel foto's van de start, stop en aankomst, want onze fotograaf was op appel op een familiefeest, en mocht dit alles dus niet meemaken. Maar vele beelden vind je binnenkort wellicht ook op de site van RCCB. Het einde van de rit was wel een aangename verrassing, deze vond namelijk plaats in een oude circustent met de nodige animo. Onderweg was er veel tijd voor vele lekkere hapjes voor degenen die niet moesten sleutelen tenminste. Jongste deelneemster met 19 lente's, welke daarvoor ook de wisselbeker in de wacht sleepte, was Sophie. Ze zat aan het stuur van de Citroën 5 pk, erfstuk van Grootvader. Hopelijk blijft het voor haar niet bij deze ene keer.
Oudste voertuig een SAVA uit 1914. Deze afkorting stond volgens concurent voor ; Slechste Auto Van Antwerpen Minerva 1919 en Bentley 1927 Een FN 1300 uit 1925
En de FN SPORT uit 1924.
Op deze foto 2 van de 4 aanwezige Ballot's Bugatti ruim in de meerderheid.
Alta 1935 Citroën C6 1929 De Soto 1930 Delahaye Een blik onderweg. Stopplaats ergens ter velde na 40 kilometer duffelen.
Waar moeten we beginnen. Afgelopen weekend stond de 39ste Ourthe en Maas rit geplant in de agenda van de RVCCB. De weermannen en vrouwen kregen met de helaasheid der dingen, gelijk. Zowel de gehele zaterdag als zondag plensende regen. Iedere andere organisator zou er de brui aan willen geven, alsook deelnemers. Maar in dit geval trotseerden nagenoeg alle aangemeldden het onbeheersbare. Ja Wadde, de 33 ingeschreven voertuigen, waarvan 97% cabrio's, deden alsof het niets was, en ook 2 motards waagden het er op. Men vertrok in de regen, en de meesten kwamen zo ook weer aan. Slechts een heel klein moment van droogte en een enkel zonnestraaltje tijdens een eerste stopplaats bij 'Val Dieu'. Zou God er dan toch voor iets tussen zitten?
Maar de pret kon niet op. En, dit levert zeer mooie beelden op van een weelderig en rijk pallet oldtimers.
Wat kunnen we nog meer zeggen, hier enkel de 'echte Die Hards' aan het werk. Ze mogen later allen op hun grafsteen laten vermelden ' zeg wat je wil, maar ik ben er geweest '
Voor volgend jaar worden er nu al plannen gesmeed om het over te gaan doen bij de fabrieken van Imperia.
Hopelijk blijft dan het water in de Ourthe en de Maas.
Vertrekpunt op Heilige grond, de poort van de FN fabrieken waar ooit vele Wagens en Motoren doorheen reden. Deze motard koos ervoor om zijn motor op het droge te laten uit veiligheidsoverwegingen. Groot gelijk. De FN met zijspan waarde het erop, alsook onderstaande FN met beter remsysteem. 97 % van de deelnemende wagens waren cabio's, met of zonder dak. Zo grijs, donker en nat ging het er de gehele rit aan toe.
Als het niet nat genoeg is, kan er steeds nog wat bij. Af en toe met zelfs hevige buien, welke dit schitterend beeld opleverde.