Wanneer uw dienaar rond kwart voor zes de parking van Bel&Bo opdraait ziet hij in de verte een renner in witte trui staan. Een gastrijder
? Wel neen, waarde lezer, het is Remi die zich in deze blanke kleur getooid heeft. Uit voorzorg tegen de warmte, vraagt u zich af? Alweer moet ik u corrigeren. Het is een geschenk die onze penningmeester mocht ontvangen naar aanleiding van zijn op pensioenstelling. De voorzijde mag dan al maagdelijk wit zijn, op de achterzijde lezen wij het in het blauw geschreven opschrift The best of Placora, follow me.
Betekent dit dat Remi dan de volledige rit de kop zal trekken? Onze Henk Lubberdink look-alike verwijst dit voorstel onmiddellijk naar de prullenmand.
Ondertussen hebben er zich nog een zevental ploegmakkers aangemeld. We missen enkele habitués die moeten werken of misschien door de warmte zijn afgeschrikt.
Volgende discussiepunt: wordt er, gezien de warmte, gestopt aan de Rattevalle-kinderboerderij of rijden we naar Wimcos strandbar? We besluiten om naar de Rattevalle te rijden en daar definitief de knoop door te hakken.
In tegenstelling tot wat Sabine in het weerbericht mocht beweren staat er wel degelijk een zeebries. Aolus duwt ons dus richting de vaart. Daar valt het verschil in temperatuur op en worden we geconfronteerd met het fenomeen van gebakken lucht. Denis en uw dienaar bepalen het tempo en houden het op een rustige 30 per uur.
Wanneer we aan de Rattevalle komen stellen we vast dat het terras van kinderboerderij dan wel is uitgestald maar dat de poort helaas al gesloten is. Leo beslist om zonder veel poeha de volledige rit te rijden en neemt resoluut de kop. U weet ondertussen wat dit betekent: de snelheidsmeter meldt 35 per uur.
Het gaat nu in sneltreinvaart langs de IJzer tot Stuivekenskerke. Strava zal later melden dat de maximum snelheid 42 per uur bedroeg! Eens het keerpunt voorbij moeten we afreken met wind op onze appel, zoals Rich het kleurrijk omschrijft. We doen nu om beurten kopwerk, met een speciale vermelding voor Geert G. die het leeuwendeel op zijn schouders neemt.
En dan is er commotie in ons peloton. Remi krijgt af te rekenen met een fringale en moet de rol lossen. We proberen hem nog te overhalen om rustig in ons wiel te blijven, maar dit zonder positief gevolg. Op is op, zegt onze onfortuinlijke ploeggenoot. Aan de Schoorbakkebrug slaat hij linksaf en rijdt solo richting lokaal. Zijn witte trui heeft hem geen geluk gebracht.
We vervolgen onze weg in gestrekte draf met Leo opnieuw in een glansrol. Waar haalt hij de energie toch vandaan, vragen wij ons met zijn allen af? Nadat er tussen Wilskerke en Leffinge nog eens wordt doorgetrokken, start even voorbij de Kromme Elleboog de voorbereiding voor de eindspurt.
Uw dienaar zet zich op kop om de boel op hang te trekken. Vlak voor het binnenrijden van Oostende plaatst Leo een demarrage en slaat een gat van 10 m. En dan ziet schrijver dezes uit zijn rechter ooghoek een politiewagen die enigszins verdoken opgesteld staat op de parking van de Ford-garage. Om verder onheil te vermijden wordt de spurt geannuleerd en rijdt iedereen zoals het hoort netjes op het fietspad de laatste kilometer.
Gezien de warmte installeren we ons binnen in het lokaal. We worden met bekwame spoed voorzien van drank en spijs. Even later arriveert ook Remi. Dat solo-stukje was dan toch ook niet van de poes. Heel lang kan uw reporter niet blijven; thuis wacht nog een spaghetti. En vrouwlief. Ik moet u dus schuldig blijven hoe de avond afliep. U kunt er evenwel van op aan dat er enkele sluitertjes gedronken werden.
Indien het weer zaterdag meezit rijden we naar Leisele. Volgens wel ingelichte bron is het terras van De Vette Os dermate uitgebreid dat we er ons zonder problemen kunnen bevoorraden. Tot dan!
|