U hebt het ongetwijfeld ook gemerkt, beste lezer: de wind is gedraaid. Gedaan met de oostenwind en ritten richting Bruges la morte. Eindelijk kunnen we opnieuw naar onze geliefde Westhoek. Hoewel, Aolus blijft zijn best doen om roet in het eten te gooien. Met een forse kracht 5 tot 6 uit het zuidwesten weten we wat er ons te wachten staat.
Niettegenstaande de meteorologisch minder gunstige vooruitzichten staan we toch met zn tienen aan de start voor de Picon-rit naar het lieflijke Leisele. Tijdens de eerste kilometers valt de strijd tegen de koning der winden nog mee, maar eens langs de IJzer is het, om het in het vocabularium van Yves Lampaert te zeggen, skarten.
Te meer dat de waaiervorming niet optimaal is, zeker niet in waaier twee. Uw dienaar moet een te lange beurt voor zijn rekening nemen waardoor zijn hartslag in het rood gaat. Van de kop af lukt aanklampen niet meer en dus moet hij de groep laten rijden. Enkele kilometer verder merken de kompanen dat hun voorzitter verdwenen is en wachten ze netjes tot hij weer is bijgebeend.
Er worden duidelijker afspraken gemaakt zodat dit voorval zich niet meer kan herhalen. Dient het gezegd dat Leo zijn supervorm blijft etaleren; telkens hij de kop neemt mogen we onze tenen uitkuisen.
Enkele korte regenbuien niet te na gesproken komen we zonder verdere incidenten aan in Leisele. Het terras van De Vette Os biedt voldoende social distance om iedereen een comfortabele zitplaats te bieden. De huisgebrouwen Picon en de St. Bernardus Tripel vinden vlotte afname bij ons gezelschap.
Geert G. geeft de nodige uitleg over zijn nieuw carbonnen ros dat uitgerust is met schijfremmen en Shimano Ultegra. De voor- en nadelen worden door de kenners uitvoerig besproken, zodanig zelfs dat Leo zich in de discussie mengt met de melding dat zijn glas leeg is en nog dorst heeft. De waard wordt stante pede gesommeerd om dit euvel te verhelpen.
Op de terug weg hebben we de wind in de rug. We rijden via de Moeren naar Adinkerke om dan langs de autostrade en de Bergenvaart door Veurne te rijden. Veurne-Nieuwpoort wordt in recordtijd gereden, idem dito voor Nieuwpoort-Leffinge. We zijn net in het lokaal wanneer de hemelsluizen open gaan.
Na hydratatie en recuperatie keert uw dienaar huiswaarts, niet vooraleer met Geert G. afgesproken te hebben dat op 18 juli een dagrit naar Ingelmunster en Brouwerij Van Honsbeke zal gereden worden. We kijken er nu al naar uit.
De weersvoorspelling voor volgende woensdag zijn weinig rooskleurig, maar we blijven optimist.
Nog dit leuke addendum: Rik Maddens, oud-renner en lid van het Placora-wielerteam, stuurde een drietal fotos door van zijn wedervaren in Luik-Bastenaken-Luik 1988 waar hij een verdienstelijke prestatie neerzette. We hebben een rijk verleden.
|