Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
27-04-2014
Zondagrit
Na een uitgeregende zaterdagrit 8 Placora's op 't appel voor een zonovergoten zondagrit .
Via de Schorre, Snaaskerke en Gistel trekken we naar Ichtegem, wind(je) vol op de neus . Over Aartrijkeberg, de Zeeweg en Oudenburg, nu wind vol in 't gat , vinden we de Passendaelevaart die we, om de nodige kilometers te maken, volgen tot net voor Leffinge alvorens naar ons lokaal te trekken. Hier valt ons een tractatie van Renaud te beurt, weliswaar met een weekje retard, maar 't is hem vergeven , voor zijn verjaardag van Paasmaandag ll. . De afwezigen hadden weeral eens ongelijk.!!!
De weersvoorspelling was alles behalve hoopgevend, de buienradar zei weinig goeds. Toch 17 (zeventien!) starters op de afspraak om richting Potje Pâté te trekken.
Al voor Leffinge voelen we de eerste druppels, die algauw veranderen in malse lenteregen. Weinig aangenaam en nog voor Slijpe besluit uw dienaar er de brui aan te geven en rechtsomkeer te maken. Gladde wegen zijn nu eenmaal niet zijn ding.
Uit later opgevangen getuigenissen vernemen we dat er toch nog zeven vermetelen tot aan Diksmuide zijn geraakt.
Hopelijk zijn de weergoden ons volgende week gunstiger gezind. Noteer alvast dat er naast de traditionele woensdagrit er dondermorgen ook een gereden wordt.
Ondanks de dreigende wolkenmassa staan er toch 21 (!) Placora's aan de start. Leo is de grote afwezige...
De zware motoren zijn er wel, en dus wordt er vanaf de eerste meters goed ingevlogen. De kilometerteller zal nooit onder de 35 zakken.
Aan het spaarbekken in Nieuwpoort vinden Peter en Marnix blijkbaar dat het nog niet snel genoeg gaat en plaatsen een 'ontsnapping'. Dit doet toch vragen rijzen rond het wezen van ons team. Wie wil koersen zoekt beter andere oorden op. Soit, het peloton van 19 blijft ook een strak tempo aanhouden waardoor de 'vluchters' nooit uit het zicht verdwijnen.
Om de lezer een idee te geven van de snelheid waaraan gereden werd: we kruisen onze Douchy-broeders pas in Schore, daar waar we hen anders in Stuivekenskerke ontmoeten! Uw dienaar overweegt dan ook om in de toekomst van ploeg te wisselen omdat het er daar gezapiger aan toe gaat.
Omwille van de wegenwerken in Leffinge wordt er een kleine lus gereden aan St. Pieterskapelle zodat we deze keer toch 55 kilometer kunnen rijden. De spurt op de brug ontgaat mijn aandacht omdat ik mij, samen met Renaud V. en Christoph , ontferm over enkele ploegmakkers die het moeilijker hebben. Ook dit mogen de 'trekkers' even in overweging nemen.
Ondertussen zijn de twee vluchters gegrepen, het sein voor Pilot Pascal en Johan D. om aan de bel te trekken. Jongens toch...
Even voor zijn thuishaven in Leffinge rijdt Christ nog plat. Grootmoedig laat hij de groep doorrijden. Dan valt alles zo goed als stil. De spurt wordt een spannende bedoening en het is Wim die het haalt.
In het lokaal viert de kok de geboorte van zijn spruit door te trakteren met lekkere pizza. Geen verjaardagen deze keer, maar we hebben er nog altijd eentje tegoed.
Uw dienaar sluit de boeken na het einde van de eerste helft.
Nog dit: de huidige tussenstand (met inbegrip van de deze rit) leert ons dat Rich aan de leiding staat met 16 ritten, op de voet gevolgd door Postman Dan (15 ritten) en Pascal M (14 ritten). Kampioen Henk deelt momenteel de vierde plaats, samen met Leo, met 12 ritten.
Afspraak zaterdag om 13u30 voor een hopelijk rustige rit van 80 kilometer. Potje Pâté zou wel eens een leuke uitdaging kunnen zijn.
Een mooie opkomst op een zonovergoten paasmaandag. Uw dienaar moet nog bekomen van een redelijk uitschuiver op zaterdag. Hij verneemt ook dat de zaterdagrit een zware bedoening was; zo zwaar zelfs dat niemand de moed en de kracht had om er een verslag over te schrijven!
Het plan is om, gezien de windrichting, de oude Sarah-route te rijden. We vertrekken met Geert D. en Henk op kop. Aan Gistelbrug slaat Henk zijn GPS tilt en steken we de baan over. Niet erg, we passen het parcours gewoon aan.
Via Bekegem en Snellegem rijden we naar Jabbeke, waar we dan het Sarah-parcours terugvinden. We rijden terug langs het kanaal en houden er een pittig tempo op na. De kilometriek gaat niet onder de 34.
Het tempo wordt in de Schorre nog een beetje opgetrokken. Uw dienaar voelt het geleverde kopwerk en laat de spurt voor wat ze is.
Aan het lokaal wacht Renaud Facteur een verrassing: zijn lieftallige echtgenote staat hem op te wachten voor zijn verjaardag. Tot ieders verbazing was hij echter eerder afgeslagen en mist hij zo de kans om er ons eentje te trakteren. Nu ja, uitgesteld is niet verloren. Toch nu al een happy birthday gewenst!
Gilbertje verzorgde ons als vanouds. En ze hebben gesmaakt!
Toch nog even herhalen dat wie mee wil naar de Belcantour dit vooraf moet melden. Anders loop je de kans niet over vervoer te beschikken. Geert G. heeft zelfs het vermetele plan om met de fiets tot aan Westouter te rijden. Jawadde, dadde!
Een schitterende voorjaarszon en dus veel volk. 22 Placora's aan de start en tel daarbij nog No�l VDB en Tone (!) die op eigen tempo het parcours reden �n Dr. Cancellara die, eventjes te laat, een wilde achtervolging inzet maar de groep nooit te pakken krijgt.
Van in het begin wordt er een strak tempo gereden. Sommigen zitten blijkbaar met een 'recordfixatie'. Uw dienaar, terug van een week Madeira en thans in volle opbouw voor de trip naar de reus van de Provence, houdt zich gedeisd binnen de groep.
Aan het spaarbekken in Nieuwpoort moet Christ afhaken met ademhalingsproblemen. De 'eerste snee' speelt hem parten. Hij zal nog op eigen tempo een toertje doen.
Door het korte oponthoud is het tempo enigszins gebroken; het gaat er nu iets rustiger aan toe, wat geen slechte zaak is.
Alles gaat nu vlotjes. Christophe trekt van ver de spurt op de brug aan. Henk gaat met de bloemen lopen. Tussen Slijpe en Leffinge worden alle registers opengetrokken en wordt het voor sommigen harken om bij te blijven. Danny G. betaalt de tol van het vele kopwerk dat hij verricht heeft en vliegt er onverbiddelijk uit!
De eindspurt wordt een tactische bedoening, waar Henk zich opnieuw de snelste toont en de dubbel binnenhaalt. Leo wordt verdienstelijk derde, uw dienaar kan zich nog net in de top 5 plaatsen.
In het lokaal zit de sfeer er volop in, niet in het minst omdat Pilot Pascal zijn verjaardag viert en de hele bende trakteert. De voorzitter komt er ook bij, samen met Renaud Ethias, die ook al de klok van 6u niet had kunnen halen.
In de achtergrond klungelen die van Brugge tegen die van Genk, maar dit kan maar eventjes onze aandacht krijgen. Veel belangrijker om weten is de melding dat het parcours van de Belcantour dit jaar in omgekeerde richting wordt gereden. We krijgen 'de bergjes' dus aan het begin van onze tocht. Nu al noteren in het agenda dat we om 8u00 stipt vertrekken aan het lokaal. Wie zin heeft kan 's avonds in het lokaal nog bbq'en met de veteranenvoetbalploeg.
Na overleg wordt er zaterdag om 13u30 gestart. Uw dienaar zal er alweer niet bij kunnen zijn omwille van huwelijksfeestverplichtingen. Niet te doen!
13 in het peloton, met Christ erbij vanaf Leffinge, maakt 14 stuks voor een woensdagrit met toch een pittige bries. opnieuw werd er redelijk tempo gemaakt en goed rondgedraaid. Georges was de pechvogel van de dag , nog voor stuivekenskerke mocht hij een reuze nagel uit zijn band vissen . het oponthoud bleef beperkt zodat de terugweg met meestal wind in het voordeel voorspoedig en aan een strak tempo verliep. de sprint bergop werd een onderonsje bakker - leo - ondergetekende , de rest spaarde zich duidelijk voor de eindsprint die eigenlijk al vanaf slype werd voorbereid met lange en intensieve tempoversnellingen tot boven de 45km/h ! het was uiteindelijk henk die de kroon op het werk zette ondanks een slinks maneuver van peter die duidelijk te veel naar tv heeft gekeken de laatste dagen de voorzitter kwam ook nog binnen gewaaid en gilbertje deed haar uiterste best zoals altijd om de mindere momenten van samir te compenseren
Op 10 mei 2014 is er de jaarlijkse uitstap nr Westouter voor deelname aan de Belcantour. Willen de Placora's, die willen meegaan, zich melden zodat het vervoer kan geregeld worden.
Met excuses voor de vertraging van het ritverslag maar play-off 2 op zaterdagavond en de Ronde op zondag lieten helaas niet veel ruimte voor prozaische beslommeringen met betrekking tot een zaterdagrit die opnieuw in de annalen zal worden bijgeschreven als een record editie. Onze diennaar , hopelijk met internet - toegang op het bloemeneiland, schuift , wanneer hij deze eerste lijnen leest ,waarschijnlijk al ongemakkelijk heen en weer op zijn badhandoek, wanneer hij beseft dat hij misschien een 2de keer op een week een historische afspraak met de Placora's heeft moeten missen. Bij deze kunnen we hem hier echter onmiddellijk geruststellen : het record dat deze maal werd gevestigd had helemaal niets te maken met verschroeiende tempoversnellingen, super gemiddelden of bacchanaal drinkgedrag tijdens en na de rit . Er werd unaniem besloten wat kilometers te malen en een ritje , richting Stavele - Hondschote met een pit-stop aan de schreve leek ons wel wat. Halftwee was het vertrekuur, kwestie van op een respectabel uur terug te zijn voor diegenen die nog feestelijke - en tuinonderhoud verplichtingen hadden. Het was Peter die de spits afbeet met een eerste lekke band : het zou de voorbode worden van een reeks van 5 ! , waarbij onze nieuwe Geert de kroon spande met 3 stuks. Bij de laatste bandenwissel waren de schampere opmerkingen nauwelijks bij te houden waarbij er toch eentje het vermelden waard is : "met dergelijk rubber krijg je zelfs een overjaarse prostituee in de problemen" . Enfin, dankzij Georges genoten we van lekkere (en goedkope) picon en St. Bernardus en monopoliseerden we met z'n twintigen de kleine afspanning van Germaine . Toch opvallend hoe bij dergelijke gelegenheden allerlei gespreksonderwerpen naar boven komen : van hoog blond tot klein blauw (H. en W. ) : alles passeert de revue . De rest is geschiedenis : wind in 't gat voor de terugtocht , een paar enkelingen die na de zoveelste platte band niet meer konden wachten en dus werd het uiteindelijk een aankomst in het lokaal in gespreide slagorde waar de discussies gewoon verder gingen en nog intenser werden na het aanschouwen van Emily in vol ornaat. Uiteraard werd er ook nog wat doorgeboomd over de mogelijke oorzaken van het veelvuldig (plat)vallen. In de achtergrond schreeuwde iemand voortdurend met een hoge piepstem : "hoge velgen, hoge velgen" !! Geert beloofde in ieder geval in kosten te komen en "gans zijn boel te vervangen " . Waarvan akte. Tot woensdag .
Maar liefst 2 dozijn gegadigden wilden de 1ste woensdagrit van het seizoen niet missen. Groot gelijk hadden ze natuurlijk want de zomerse omstandigheden (nog bijna 20° bij vertrek !) zouden tot grootse prestaties leiden . Een studieronde was aan de voorste gelederen niet besteed . Het inleidend praatkwartiertje moest quasi onmiddellijk plaats ruimen voor een strak tempo , dat gedurende de ganse rit eigenlijk niet meer zou zakken. Er werd geopteerd voor het traditionele woensdagparcours met inbegrip van de sprint bergop , kwestie van eens de capaciteiten van de Ventoux - gangers in te schatten . Enkele opvallende figuren : Leo met zijn nieuw machien en Christ , die nu al wist te zeggen dat de kale berg hem geenszins schrik inboezemt, meer zelfs, hij kan al bijna niet meer wachten om te vertrekken, getuige daarvan : na de rit , en de tussenstop in zijn thuisbasis Leffinge, kwam hij prompt met zijn ingepakte fiets naar het lokaal, klaar voor inscheping . Het verder verloop van de rit was copybook, gelukkig geen platvallers zodat iedereen begon te voelen dat een nieuw maximum gemiddelde er in zat . Er werd gekozen om door Leffinge te rijden alwaar, na het verlaten van de dorpskern, het tempo tot boven de 40 werd opgetrokken zodat , bij het bereiken van de kromme elleboog, je zou denken dat bij de meesten het vet van de soep was. Niets was minder waar : enkele grote tenoren, die zich hadden opgeofferd om met een verschroeiend tempo de sprint in te zetten, werden genadeloos voorbijgevlogen door onze supersprinters, waarbij Yves enkel van de overwinning werd gehouden door een geknapte spaak op het hoogtepunt van zijn inspanning . In het lokaal werd nog druk nagepraat over ons nieuw gemiddelde-record : 34,7 km/u , voorwaar een schitterde prestatie , zeker niet evident met zo'n grote groep. Velen vonden het uiteraard heel jammer dat "onze diennaar" geen deel had kunnen uitmaken van deze historische rit maar waarschijnlijk werd hij opgeëist door de (Vlaamse? Federale?Europese?) politiek . De voorzitter kwam even later ook nog het lokaal binnen, gelukkig maar, want zonder zijn betekening in de annalen , geen homologatie van het nieuwe record .