Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
26-08-2018
Familiefeest
De laatste zaterdag van augustus blijkt een uitgelezen moment om een familiefeest te organiseren, met als gevolg dat heel wat Placora's verstek moeten geven voor de zaterdagrit. Het is derhalve in een eerder beperkte bezetting richting Franse grens rijden, maar niet nadat Postman Dan ons heeft uitgewuifd. De onfortuinlijke gepensioneerde brievenbesteller - loodgieter heeft last van een ontstoken voet en kan de wielerschoenen niet aan. Onze lappenmand raakt almaar meer gevuld!
Er staat een stevige westenwind waardoor ons zestal besluit om de beschutting van de duinen op te zoeken. Geert Alaphilippe neemt het voortouw en leidt ons in de Nieuwpoortse villawijk van hot naar haar. Uw dienaar waant zich op bepaalde momenten in de KVO-spionkop vanwege "nu naar links, nu naar rechts, ...". Uiteindelijk bereiken we De Panne. Oorspronkelijk was het de bedoeling om op de markt in Veurne een moment van hydratatie in te lassen; dit plan wordt opgeborgen, we rijden naar Vanessa in Bulskamp. Op het zonnige terras kunnen we even rusten en neemt Foto Steve de gelegenheid te baat om enkele actiefoto's te nemen van ons familiefeest.
Op de terugweg hebben we nu de wind in het voordeel. Geert neemt ons op sleeptouw, de snelheidsmeter zakt niet meer onder de 35. Even voor Steenkerke krijgt uw dienaar af te rekenen met een fringaletje, een suikerwafel brengt soelaas. We kiezen vanaf Schore voor de grote baan naar Sint-Pieterskapelle en rijden zo over Zevekote naar Gistel. Daar draaien we links de Torhoutsesteenweg op die nu voorzien is van een mooi fietspad.
Voor de laatste 6 kilometer hebben we wind opnieuw op kop. JP Bakker zet zich resoluut op kop en brengt ons zonder af te geven naar het lokaal. We tellen 85 km op de boek. Meer beeldmateriaal op de FB-pagina!
Een lichte bries uit het westen, 23°, zon, woensdagavond 18u00. Zeven Placora's melden zich voor een temporit.
Het zijn voornamelijk Renaud, Wim en John B. die het voortouw nemen richting Nieuwpoort. Aan de Rattevallebrug worden we ingehaald door een vrouwelijke renster die achter de brommer traint. Dit willen John, Wim en Zorro niet laten passeren - dat ego, hé - en ze snellen er achteraan. Tussen droom en daad staan echter wetten in de wet, en bezwaren. John en Wim naderen tot op 20 m maar moeten dan de deerne laten gaan. Zorro had al langer door dat hij met een chasse patate bezig was.
Het pas aan het spaarbekken dat ons groepje opnieuw volledig is. John zet zich nu, naar gewoonte, resoluut aan kop en neemt de rest mee in zijn zog. Tot aan de bocht in Stuivekenskerke zal de snelheidsmeter voortdurend flirten met 40 per uur! Onze John heeft toch iets te diep in zijn krachtenarsenaal moeten tasten, want op de terugweg zullen ook de andere ploegmaats het kopwerk overnemen. We draaien dus netjes rond en het gaat goed vooruit.
Er wordt nog eens gespurt op de brug, Renaud toont zich de snelste. Onderweg is het meermaals oppassen voor aanstormende tractors en ander landbouwgeweld. We bereiken veilig en wel de Kromme Elleboog en kunnen ons voorbereiden voor de eindspurt. Uw dienaar zet zich op kop om de snelle mannen in positie te brengen. Het wordt een driestrijd tussen John, Renaud en de opnieuw verbazend kwieke Leo. Renaud toont zich opnieuw de snelste en de slimste.
In het lokaal staat de PDF klaar en even later komt ook Rich er bij. Onze onfortuinlijke motorrijder moet morgen (lees donderdag) opnieuw onder het mes voor nog een vijs nu in zijn rechter pols. Het ontlokt de opmerking dat hij meer vijzen in zijn handen zal hebben dan in zijn hoofd!
We genieten van de zomeravond met een hapje en een drankje. De weersvoorspellingen voor komend weekend zijn weinig belovend. Wait and see!
Op de FB-pagina kunt u nu ook deze rit in bewegende beelden bekijken. De technologie staat voor niets!
Op zaterdag 8 september vieren we niet alleen de bevrijding van Oostende maar ook Leo's 50ste huwelijksverjaardag met Anita. Alle Placora's zijn, samen met hun partner(s), van harte uitgenodigd vanaf 18u00 voor een drankje en een hapje in ons lokaal. Graag aanwezigheid bevestigen (met aantal) voor 31 augustus!
Na weken voorbereiding is de dag aangebroken: de klassieker naar de Zeeuwse mosselen. Maar nog voor we van start kunnen wordt ons clubje opgeschrikt door het onrustwekkende bericht dat Rich en Geert Alaphilippe betrokken zijn geweest in een motorongeval. Op de Koninklijke Baan werden zij ter hoogte van de Vosseslag onderuit gereden door een onachtzame automobilist. Gee.rt komt er met de schrik van af, Rich is er erger aan toe. Op de spoed in Brugge wordt een breuk van de linker pols vastgesteld en zal er moeten geopereerd worden. Als klap op de vuurpijl moet de onfortuinlijke een dag later opnieuw naar het ziekenhuis, waar wordt vastgesteld dat ook zijn rechterpols gebroken is! Geen Rich dus die ons de weg zal tonen. Gelukkig zullen we in Geert en JP Bakker hem op waardige wijze vervangen.
Genoeg stof tot gesprek dus. Uiteindelijk zijn we met z'n twaalven die richting Breskens trekken om daar het veer naar Vlissingen te nemen. Onder leiding van Geert rijden we naar Middelburg, Vere naar Jantje Neels waar we de Westerschelde oversteken. In het eerste deel hebben we de wind in de rug, het gaat dus goed vooruit. Het zonnetje laat ons enigszins in de steek, maar de temperatuur is ideaal om te fietsen. Onderweg nemen we de tijd om enkele kiekjes te trekken, we maken er een ware toeristische uitstap van.
We blijven de oevers van de Westerschelde volgen, die bezaaid zijn met lege oesterschelpen. Dit zijn scherpe dingen: wanneer Butler Ronny over zo'n exemplaar rijdt wordt hij bedacht met een knaller van klapband! We krijgen nu de Zeelandbrug in het vizier die we met de wind in het nadeel zullen moeten oversteken. Eventjes wordt het toeristentempo vergeten en wordt er op de brug stevig doorgetrokken. Is het de gedachte van de korte pijn, of de schrik die er in zit na de catastrofe in Genua? In alle geval, het is nu full speed ahead en het peloton scheurt in twee stukken. Niettemin vindt Renaud de moyen om bewegende beelden te schieten die u op onze FB-pagina kunt bekijken.
Een vreemd fenomeen: Strava registreert de overtocht van de Westerschelde niet! In totaal zullen we 136 km gereden hebben; de 119 km die het kaartje aangeeft is dus fout. Gelukkig vindt op deze link wel de gevolgde route (met dank aan Zorro!)https://www.facebook.com/1084152655/videos/10214048615584474/
Het spreekt vanzelf dat er aan de overkant wordt gewacht. We zijn nu vlakbij ons lunchadres, de maag begint te knorren. Butler Ronny loodst ons naar de lokale yachtclub, waar hij als een koning wordt onthaald (met een frisse pint er boven op!). We krijgen een ereplaats op het terras en laten de mosselen ons welgevallen. Expert ter zake Leo verklaart dat ze van topkwaliteit zijn. We besluiten om voor de terugweg, gezien de windrichting, niet de kust te volgen maar binnen door te rijden naar Zoutelande. Geert past zonder verpinken zijn knooppunten aan!
Opnieuw op de fiets kruipen vraagt wat karakter, want het maagje is vol en het hartje vraagt rust. We vervolgen onze weg van knooppunt naar knooppunt. Geert en JP Bakker ontwarren de knopen zonder probleem en leiden ons langs prachtige weggetjes, met hier en daar een stukje "strada rosso". In Zoutelande houden we nog een korte drinkstop om dan door te rijden naar Vlissingen en een glorieuze passage op de boulevard.
We halen netjes op tijd het veer, waar Wim tijdens het wachten enkele medepassagiers kan verbazen met foto's van Freddy Maertens en andere wielercoryfeeën. Het is al een stuk over zevenen wanneer we terug aan het lokaal zijn.
We mogen spreken van een bijzonder geslaagde rit. Dank Wim en Dennis voor de hulp bij het vervoer, Geert en JP Bakker voor de route, Butler Ronny voor de catering, Renaud, Noël, Remi, Danny G., Zorrootje en Leo voor het gezelschap!
Slechts vier Placora's staan op deze katholieke feestdag om 9u30 in correcte wielertenue aan Bel&Bo. Heel wat afzeggingen of activiteiten op andere locaties zorgen voor deze beperkte delegatie. De weergoden zitten ook niet echt mee: in het westen dreigt een zwarte wolkenmassa. Niet verwonderlijk: de heidense goden zullen het toch niet afleggen van een vrouw met dubieuze reputatie!
Onder de starters Rookie Alain, terug van weggeweest. Samen met Butler Ronny, Danny G. en uw dienaar rijdt hij naar Koksijde via vaart en kanaal. Er wordt netjes rondgedraaid aan een gezapig tempo, tot we tussen Nieuwpoort en Wulpen worden voorbijgestoken door een trio waarvan het achterste lid ook een bevallig achterste blijkt te hebben. Butler Ronny gaat onmiddellijk in de achtervolging en zal zo gedurende een achttal kilometer op een mooi zicht mogen kijken.
Door deze actie is het tempo ook de lucht in gegaan waardoor de kilometerteller niet meer onder de 30 zakt. Met de wind in de rug op de terugweg vorderen we vlotjes, ondanks de waterdruppels. Maria blijkt nogal incontinent te zijn wanneer ze de lucht in gaat, wat Kerk en Leven ook moge beweren.
In het lokaal aangekomen worden we door de PDF verwelkomt. Tijdens het nuttigen van ons aperitief krijgen we ook berichten uit de vier windstreken van onze Placora-vrienden: Rich op de motto, Pilot Pascal op de MTB en Remi die in het zwart de werking van de dubbele boekhouding uitlegt!
Afspraak volgende zaterdag om 7u45 voor onze mosselrit. Tot dan!
De Slag bij Hondschote (6-8 september1793) tussen Franse en geallieerde troepen was een belangrijke veldslag tijdens de Eerste Coalitieoorlog. De veldslag was een overwinning voor de Fransen, waarmee de Franse Revolutie voorlopig gered was.
Zo'n 40.000 Franse troepen onder bevel van de generaals Houchard en Jourdan kwamen op 6 september vanuit Steenvoorde en Belle in het zuiden en drongen de geallieerden terug naar het stadje Hondschote, ongeveer 15 kilometer ten zuidoosten van Duinkerke. Hondschote werd op 8 september, na een bajonetaanval, door de Fransen veroverd. Na een tweede nederlaag bij Wattignies (15-16 september), de Slag bij Wattignies, moesten de geallieerden hun poging opgeven om Duinkerke in te nemen, en trokken zich terug uit Noord-Frankrijk.
Ondanks zijn overwinning bij Hondschote liep het slecht af met de Franse generaal Houchard, die ervan beschuldigd werd dat hij de geallieerden na hun nederlaag te gemakkelijk had laten ontsnappen. Houchard werd gearresteerd en veroordeeld tot de guillotine.
Een bord langs de snelweg E40 markeert de plek waar de veldslag plaatsvond
Zo waarde lezer, dit ten bewijze dat de Placora's ook historische diepgang hebben en het niet altijd over sport, drank en vrouwen gaat. Hoewel! De aanzet voor onze rit naar bovenvermeld historisch oord is de melding dat in 'Aux Eperons d'Or' een bijzonder lekkere Picon geschonken wordt. "The proof of the pudding is in the eating", zo luidt het spreekwoord, dus voegen wij de daad bij het woord en zal de donkere drank aan een Bellingsiaans onderzoek worden onderworpen.
Voor het zo ver is moet er echter nog gereden worden. Er waait een licht briesje uit het westen. Door de Langelis-Route te volgen hebben we nooit echt nadeel en vorderen we vlot. Het kopwerk wordt per twee afgelost, wat volgens uw dienaar toch een vreemde manier van ronddraaien is. Even is er tumult wanneer Leo en JP Bakker hard in de remmen gaan om zo een afslag niet te missen. Eens bekomen van de emotie vervolgen we aan een rustiger tempo onze weg.
In Hondschoote gekomen maken we nog een ommetje wanneer Renaud zich strikt aan de verkeersregels houdt. Niet getreurd, het is een goede voorbereiding op de monsterrit van volgende week. Ik kan u ook melden, waarde lezer, dat al het goeds dat voordien over de aangeboden Picon werd verteld waarheid is. Het drankje wordt bovendien vergezeld door stukjes camembert, een mens voelt zich onmiddellijk in vakantiestemming!
Het is al kwart voor vier wanneer we de terugweg aanvatten. Met al 50 km op de teller besluiten we de kortste weg te volgen. We blijven vlotjes ronddraaien en nog voor halfzes (vijfenhalf dus) zitten we in het lokaal. Steve Flitser (ons nieuw lid is ook fotograaf op de fiets, en zo kunt u nu ook actiefoto's bewonderen op onze fb-pagina) plaatst op de Torhoutsesteenweg nog een tempoversnelling, niet bewust dat er op zaterdag niet gespurt wordt. Hij moet zich geen illusies maken, hij zat niet in supervorm.
In het lokaal worden de laatste voorbereidselen voor volgende week getroffen. Op aanraden van JP Bakker zal er om kwart voor acht (7u45) worden vertrokken, om zo zeker op tijd te zijn voor de overzet. Iedereen dus ten laatste om 7u35 op de parking. Boterhammen moet niet worden meegebracht.
Op woensdag 15 augustus wordt er 's morgens gereden. Vertrek om 9u30 voor rit die ter hemel vaart.
Op 6 oktober is er de Placora Mosselsouper. Nodig dus vrienden en kennissen uit om onze club te steunen. Vooraf rijden we de Memorial Georges Lammertyn, ter nagedachtenis van onze vriend die veel te vroeg is heengegaan.
Zeven, en wanneer we door Leffinge rijden acht, Placora's die de klassieke woensdagrit aanvatten. Een toch wat magere opkomst; zit de aanwezigheid van Aolus er tussen of eist de warmte zijn tol? Hoewel, de temperatuur is best doenbaar en er zit voldoende zuurstof in de lucht. De waarheid gebiedt ook te melden dat Aolus ons goed gezind is. Enkel tijdens de eerste tien kilometer werkt hij tegen, maar eens het spaarbekken in Nieuwpoort opgedraaid kunnen we zijn hand in onze rug voelen.
Gedurende de eerste kwart van de rit wordt er netjes rondgedraaid. John B, Renaud, de twee Geerten en JP Bakker nemen het kopwerk voor hun rekening. Uw dienaar, samen met Rich en Noël, sluit de achterste gelederen. Eens Nieuwpoort gepasseerd neemt John B. het commando over. Net als vorige week iets te enthousiast waardoor Noël eventjes in de problemen komt.
Nu moet u weten dat Noëls fiets eindelijk nagekeken is en dat hij zich nu geluidloos door het peloton beweegt. Het is dan ook even schrikken wanneer wij hem niet meer in ons groepje vinden! Elk voordeel heeft zijn nadeel ...
Op de terugweg blijft de snelheidsmeter hangen rond de 35 en maken we goede voortgang. Er gebeurt niets meldenswaard en dus is het wachten tot de spurt. Het wordt een duel tussen de twee Geerten, dat door één van hen gewonnen wordt!
In het lokaal kunnen we ons op het terras vlijen en zien we onder andere Dr. Cancellara passeren. Bier en pizza doen hun werk terwijl er enkele afspraken worden gemaakt voor de komende ritten. Zaterdag rijden we richting Hondschote (Picon!), woensdag kunnen de liefhebbers de rit in Poperinge rijden en op zaterdag 18 augustus is er de uitstap naar Zeeland.
Voor dit laatste zal er toch gebruik kunnen worden gemaakt van het Pegasusbusje en kan Wim de fietsen in zijn camionette vervoeren. Ronny zorgt voor de mosselenreservatie. Om alles logistiek georganiseerd te krijgen graag respons van iedereen die wil meegaan, waarvoor bij voorbaat dank!.
Praktisch: vertrek om 8u00 aan de Bel&Bo met de auto. Oversteek in Breskens waarna rit van ca. 140 km.
Terwijl onze dienaar is gaan verbroederen op de gay pride in Amsterdam verzamelen 6 echte mannen aan het lokaal voor de zaterdagrit. Postman Dan gaf al van bij de aanvang weinig blijk van enthousiasme en ging , ook al wegens culinaire verplichtingen, al gauw zijn eigen gangetje. Het quintet dat overbleef had er wel zin in en was uiteraard vooral benieuwd naar
het biertje van de maand in de Bolzak. De blonde Troubadour met bittere afdronk ontgoochelde geenszins en een croque monsieur als side -dish wapende ons voldoende om de N /NO richting kust te trotseren.
De over-enthousiaste Pilot Pascal miste in de buurt van Bekegem nog de Dwarsstraat richting Zeeweg Noord en mocht als beloning nog solo een 20 tal km tegen de stevige wind opbeuken.
Het kwartet overblijvers liet zich gewillig op sleeptouw nemen door Leffinge power Geert G. .
In het aanschijn van de Schorre besloot Remi ook nog eens een lusje te maken, volgens mij een trucje om de sprint niet te
hoeven aan te trekken.
Geen nood echter , deze taak nam Leo op verbluffende wijze voor zijn rekening : leeftijd heeft echt geen vat op dit fenomeen.
In het lokaal liet Samir zich opmerken door een meer dan levendige discussie met onze ere-voorzitter. Het zal niemand verbazen dat het iets te maken had met KVO/FCB ...
Tot woensdag
Ciao
Dertien Placora's verzamelen op een avond van een zomer die maar blijft duren. 25°, een lichte bries, ideale omstandigheden. `
Grotendeels onder aanvoering van John B. en Geert Pirelli leggen we het gekende traject af. Een strak tempo wordt aangehouden, soms zelfs iets te strak. De trekkers worden even ter orde geroepen waardoor iedereen zonder probleem zijn plaats in het peloton kan behouden.
Het is lang geleden, er komt nog eens tot een spurt. John B. trekt aan, uw dienaar probeert Leo in stelling te brengen, maar het is Geert Pirelli die met de bloemen gaat lopen.
In het lokaal is het vruchteloos zoeken naar een plaatsje op het terras. Dan maar aan de toog waar we met z'n allen een lange tafel maken. De PDF komt er ook bij, de sfeer zit er goed in.
Dennis wordt officieel tot nieuw lid geïnstalleerd, een aanwinst voor ons ploegje.
Noteer ook in uw agenda: op 15 augustus is er een fietsevent in Poperinge voor zowel MTB als racefiets (www.mtbxl.be). Op 18 augustus gaan we mosselen eten. Wie interesse heeft voor één of beide organisaties, laat van je horen zodat de nodige logistieke maatregelen kunnen worden getroffen.