Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
14-08-2014
woensdagrit
Slechts 11 Placora's op de afspraak. Het weer is wel niet toppie, niettemin een magere opkomst.
De rit wordt gekleurd door twee markante feiten: het kabinetstukje van Christophe en de supervorm van Leo. De lezer dezes verdient een woordje uitleg.
Langs de IJzer wordt fors doorgetrokken, met als gevolg dat Postman Dan er uitvliegt. Hij laat niets van zich horen, zodat we al een eindje verder zijn voordat zijn afwezigheid wordt opgemerkt. Het is nog gastrijder D.B., die ons opnieuw in verscholen opstelling had opgewacht langs de Torhoutsesteenweg, die meldt "dat er eentje is uitgewaaid".
Er wordt onmiddellijk haltgehouden, maar Postman Dan komt niet opdagen. Enigszins ongerust besluit Christophe om een eindje terug te rijden om te kijken wat er aan de hand is. Ook Christophe blijft maar weg, zodat we besluiten om rustig verder te rijden. Misschien hebben ze een hoek afgestoken en vinden we hen in Suivenkenskerke terug?
Niets daarvan, en dus rijden we het parcours verder af. Groot is onze verbazing - en opluchting - wanneer we Postman Dan op de brug over de autosnelweg zien staan! Van Christophe nog altijd geen spoor....
Even voor Middelkerke maakt Christophe dan ook opnieuw zijn opwachting. Toen hij Postman Dan niet vond, heeft hij de achtervolging ingezet. Voorwaar een huzarenstukje!
Leo van zijn kant heeft ondertussen al de spurt op de brug gewonnen. Tussen Wilskerke en Leffinge gaat het tempo fors de hoogte in. We razen aan 50+ over de steenweg. U kunt al raden wie er ons allemaal afrijdt...
En nog heeft Big L. er niet genoeg van. Als klap op de vuurpijl trekt hij de spurt aan. Georges zit in zijn wiel, maar hij komt adem te kort om het af te maken. Het is uiteindelijk Wim die als eerste over de meet bolt.
In het lokaal wordt er gediscussieerd over hoe je 100 jaar kunt worden. Dr. Cancellara geeft ons enkele nuttige tips, hoewel geen alcohol en geen rood vlees voor velen geen optie is.
Tegen beter weten in wordt er afgesproken om zaterdag de Keuneleute te rijden. Noteer ook dat er vrijdag én zondag wordt gereden.
Het nachtelijk stormgeweld heeft hen niet kunnen afschrikken. Met de wind in de rug is het vooral zaak niet overmoedig te worden en het groot mes boven te halen.
Geen meldenswaardige incidenten tot voorbij Brugge. Daar neemt de GPS van Georges het commando over en leidt ons langs oorden waar we het bestaan niet van afwisten.
Uiteindelijk arriveren we rond het middaguur in de Phillipine, juist op tijd dus voor het aperitief. Geert Pirelli weet een lekker adresje, en toornt ons mee naar De Oude Haven. Voorwaar een aanrader, zo zou later blijken.
We waren voor mosselen gekomen, en dus werden er mosselen gegeten. Als kenner kon Leo niet anders dan zijn goedkeuring geven aan de grootte en de smaak van de weekdieren.
Na een koffie'tje werd dan de terugweg aangevat, maar niet vooraleer het verschil tussen 'rechts aanhouden' en 'rechts afslaan' te hebben uitgelegd. Pas dan kon de GPS van Georges ten volle zijn nut bewijzen. De strijd tegen de stevige tegenwind viel al bij al nog mee dankzij de hoog opgeschoten maïs.
In Hoeke wordt een tussenstop gehouden en voor rehydratie (lees Malheur of Brugse Zot van 't Vat) gezorgd. Even voor Brugge dan wordt de achterband van Geert G. door een weerbarstige tak geteisterd. Nadat het euvel hersteld is kunnen we het laatste deel van de tocht aanvatten. Het is vooral Geert G. die het commando voert en de hele bende op sleeptouw neemt.
Rond 5u komen we aan in het lokaal. 155 km aan een gemiddelde van 27+, niet slecht. Dat vindt ook de voorzitter, die er ondertussen is bijgekomen. Het dient wel gezegd dat we allemaal content zijn dat we er zijn en opnieuw volop kunnen rehydrateren (lees Hoegaarden en Jupiler van 't vat).
Langs deze weg nog veel beterschap aan de onfortuinlijke Remi die gisteren aan de schouder geopereerd werd.
We mochten onderstaand verslag ontvangen over het wedervaren van Geert & Co in Wissant:
Afgelopen week werd het idee geopperd om deel te nemen aan de Sean-Kelly classic in Vielsalm. Een blik op google maps toonde echter dat dit ruim 300 autokilometers enkel waren. Daarom werd er dichter bij huis een alternatief gezocht. Afgaande op de weersvoorspellingen werd voor Wissant gekozen. Met zevenen (Paul, Pascal D, Peter, Steve, Geert en Geert en gastrijder Free) zijn we in een uurtje met de wagen tot in Wissant gereden. Op een ruime parking, voorzien van propere openbare toiletten, werd het stalen ros voor het carbon exemplaar ingewisseld. Paul had op zijn GPS een ritje van 130 km en 1600 hoogtemeters ingeladen. Peter had zich voor deze rit speciale opofferingen getroost (gelieve voor details zich tot de betrokkene te wenden) en zette er meteen een flink tempo in. Het werd een aaneenschakeling van glooiingen en enkele bijzonder lange en steile hellingen. Twee ervan zullen ons zeker bijblijven. Eentje vertrok via een stukje privé-weg, en de tweede was zo steil dat we enkel al zigzaggend boven geraakten. Waar die zich bevonden, geen idee want de dorpjes die we tegenkwamen zijn allemaal compleet onbekend. Er was werkelijk geen enkele meter van de route vlak, en de gezichtjes begonnen toch wel tekenen van vermoeidheid te tonen. Was het hierdoor dat we boven op weer één of andere helling een loslopende dromedaris tegenkwamen??? Wat verder kwamen we eindelijk een iets groter dorp tegen waar er zowaar een markt met enkele terrasjes was. De waard verloste ons uit ons lijden en vertelde ons dat we in het dorpje SAMER waren. Plots kregen we gezelschap van een 10-tal jonge dames. Eentje vierde haar vrijgezellen. We deden (uiteraard) mee aan de uitdaging. Deze was: op een weegschaal gaan staan. Wat verder de bedoeling was bleef echter onduidelijk. Gastrijder Free klokte hierbij 65 kg droog aan de haak. En we zullen het geweten hebben. Bij elke helling kwam hij ons op een groot mes voorbijgevlogen. Dit moet zowat het gevoel zijn dat Kittel krijgt als Nibali aanzet op een helling in de ronde. Na de rustpauze zond de GPS van Paul ons rond een steengroeve over een kiezelpad. Eindelijk kon de Roubaix-fiets van Pascal zijn ware aard tonen. Gevolg, honderd meter verder: lekke band. Enkele lichtjes waren ondertussen slechts nog kleine thee-lichtjes geworden. Daarom werd beslist om een laatste lusje over te slaan en rechtstreek via cap Gris Nez (of was het Blanc Nez) terug naar Wissant te rijden. Op deze manier heeft gids Paul ons een prachtige en werkelijk feilloze rit bezorgt. Waarvoor bijzondere dank. Daarna een korte verkleedpartij op de openbare parking, al dan niet meer of minder zedig. Nauwelijks was de laatste fiets ingeladen of het begon hard te regenen. Van een perfecte timing gesproken. Ondanks het advies van Renaud werd besloten om culinair toch iets hoogstaanders te gaan nuttigen. De fruit du mer liet zich smaken, en na het opdissen van nog enkele straffe verhalen werd de rit richting België aangevat. Het was een bijzonder geslaagde dag, die best voor herhaling vatbaar is.
Met twaalf Placora's staan we op de afspraak om halftwee. Ten bewijze dat het lot ons niet afschrikt besluiten we volmondig om richting Leisele te rijden. Wat niet af is moet voltooid worden!
We zijn misschien wel volhardend, maar niet dom. Dus vermijden we de al te smalle weggetjes en houden we ons aan het brede parcours dat ons over Alveringhem en Izenberge naar de Vette Os leidt.
Even voor Alveringhem wordt de groep voor een eerste maal gesplitst wanneer een drietal, waaronder uw dienaar, moet halthouden voor het aankomende verkeer. Dit betekent dat er gedurende een goede vijf kilometer flink mag achtervolgd worden om het hoofdpeloton opnieuw bij te halen.
In Leisele worden we door de waard hartelijk onthaald. Niet iedereen is geneigd om een Picon te drinken vanwege het warme weer. Blonde Bernardus biedt een evenwaardig alternatief.
Op de terugweg algauw opschudding wanneer uw dienaar dreigt overhoop te worden gereden door een achteruitrijdende (!) zuiderbuur. Een krachtig 'Connard!' is de Fransoos zijn deel.
We hebben nu de wind mee en alle zeilen kunnen worden bijgezet. In Veurne moeten we even halthouden om een plaatselijke wielerwedstrijd voorrang te geven. Er ontstaat enige verwarring waardoor een drietal een andere route inslaat. Niet getreurd, want Georges en Antoine loodsen ons via een verkeersluw parcours richting Oostende.
We moeten ook nog vermelden dat we onze collega's uit Middelkerke twee maal hebben ingehaald, wat veel zegt over het verschil in rijstijl.
In het lokaal worden we opgewacht door de voorzitter. Leo trakteert om zijn nieuw kader te vieren en Ronny spreidt zijn weersvoorspellingskunsten ten toon. Iedereen heeft kunnen vaststellen dat het niet heeft geregend.
Het wedervaren van onze teamgenoten in Wissant, Oudenaarde of Vielsalm - wie zal het zeggen - moeten wij u schuldig blijven.
Tot slot: volgende zaterdag wordt er naar de Philipine gereden, als het weer het toelaat tenminste. Nu ja, Ronny zal wel een voorspelling doen. Vertrek om 9u00 aan het lokaal.
voor wie er nog mocht aan twijfelen, er zal ook uitgebreid worden getafeld in Wissant de keuze is uiteindelijk gevallen op "chez nicole" , waarbij ik u een recensie uit tripadvisor niet wil onthouden :
"En plein centre de Wissant, café PMU typique où l'on vous sert un plat unique , les moules frites. Les portions de moules sont gargantuesques et les frites (servies dans une barquette en plastique) sont véritablement maison. Tout ça pour 9,50 euros! Coté moins, le coté bar PMU peut en rebuter plus d'un et il faut véritablement s'armer de patience... "
naar verluid is de bazin een kwiek poppetje die gerust de vergelijking met patty in nuchtere toestand kan doorstaan hank neemt nog contact op om alsnog te kunnen meegaan
Pascal en Paul zouden zaterdag, afhankelijk van de weerberichten, een dagtocht doen naar ofwel Calais, Oudenaarde of Westouter. Naast eerder vernoemden zijn ook Steve, Peter en Geert van de partij. Er kunnen 6 personen + fiets mee. Nog plaats voor 1 dus, tenzij iemand nog met de auto en fietsrek meegaat. Afspraak aan 't vliegpleintje om 9u.
JP heeft het ziekenhuis mogen verlaten en is goed bevonden voor de dienst. Remi moet tot eind deze week afwachten of er geopereerd zal worden. Thumbs up guys!
Een ramprit. Zo kan deze uitstap het best worden omschreven.
Om 13u30 stonden 16 Placora's op de afspraak. Na enig overleg en studie van de windrichting wordt besloten om richting Leisele te rijden.
Onder leiding van Georges worden enkele landweggetjes verkend. Alles verloopt vlot tot er op de grens van Diksmuide en Lo-Renige twee tegenliggers opdoemen.
Iedereen gaat netjes op de kant. Helaas, de jonge dame die in het wiel van haar vriend rijdt, dreigt van de weg af te raken. In een reactie slaat zij het stuur om naar links, en raakt onze groep midscheeps.
Remi, JP. Bakker en Leo zijn de slachtoffers. En het ziet er ernstig uit. Remi grijpt naar de schouder, J.P. ligt KO in de struiken en Leo bloedt aan de knie. Ook de jonge dame zit vol schrammen en builen.
Uw dienaar grijpt naar de GSM en roept de hulpdiensten op, die na enige wachten ter plaatse komen. Ondertussen is J.P. opnieuw bij zijn positieven. Bij Remi wordt voor een sleutelbeenbreuk gevreesd.
Uiteindelijk gaan Remi, J.P. en de jonge dame mee met de ziekenwagen. Leo laat zich oplappen maar besluit met de fiets huiswaarts te keren. De schade aan de fietsen is ook aanzienlijk. Bij Leo's nieuw paard wordt zelfs voor een kaderbreuk gevreesd.
Twee lieftallige agentes nemen de gegevens op. Later zullen verklaringen afgenomen worden.
Fors aangeslagen besluiten we om terug te keren. De goesting in een Picon is helemaal over. Er wordt afgesproken om het rustig aan te doen, te meer daar de staat van Leo en zijn fiets onzeker zijn.
In Stuivekenskerke houden we dan toch halt om even te bekomen en een lichte versnapering te nuttigen. Iedereen doet nog eens zijn verhaal en wordt het incident gereconstrueerd. Ondertussen heeft Remi al opgebeld met de melding dat zijn schouderligament het begeven heeft en hij dus met een 'Cavendish-blessure' zit. Eind volgende week wordt beslist of er moet geopereerd worden.
We rijden dan verder richting lokaal. Het drankje heeft bij sommigen de afspraak weggespoeld dat we rustig en in groep zouden rijden. Naar eigen zeggen 'wilden ze even de benen strekken'. Teamspirit....?
Juist voor we Oostende binnenrijden wordt uw dienaar opnieuw door Remi opgebeld. Hij mag het ziekenhuis verlaten, maar over J.P. is er minder goed nieuws. Hij is opnieuw eventjes buiten westen gegaan. Er wordt voor een epilepsie-aanval gevreesd. Hij heeft ook een breuk in het schaambeen. J.P. moet de nacht in het ziekenhuis ter observatie doorbrengen.
Geert Pirelli zal de fietsen, die door de agentes zijn meegenomen, volgende dinsdag ophalen.
Hoewel er niemand van de ploeg in deze schuld treft, moeten we toch beseffen dat in groep rijden discipline vergt en aandacht voor mederijders. Wij zijn geen coureurs, maar sportieve fietsers. De afspraak is dat op de zaterdagse uitstap rustig wordt gereden, te meer daar we dan vaak onbekende wegen opzoeken.
Hopelijk was dit het laatste incident dat we dit seizoen moeten meemaken.
Nog dit: op 7 september vindt de 6de editie van Ostende Koerst plaats. Voor info klik je naar http://www.ostendekoerst.be/
Een grote opkomst. Oorzaak is niet alleen het mooie zomerweer, maar ook de jarige Remi die 60 kaarsjes mocht uitblazen. Hopelijk heeft hij nog een beetje adem over, want we gaan er met de wind in de rug flink tegen aan. Ook Henk is er bij, enigszins bijgeschaafd weliswaar.
Volle gas vooruit! We ijlen bijwijlen aan 40 + per uur langs Vaart en IJzer. Uw dienaar zit bij de koptrekkers en draait vrolijk mee, overmoed die hij later zal moeten bekopen.
Aan het keerpunt in Stuivekenskerke staat er 34.5 gemiddeld op de fietscomputer. Maar dan gaan wind en hitte hun rol spelen. Het tempo zakt spectaculair, en zelfs dan moet uw dienaar even op de tanden bijten om bij te blijven. Hubris, zoals de Oude Grieken het stelden.
Ondertussen hebben ook Leo en gastrijder Erwin Praline (op uitleenbasis van WTC Douchy overkomen) zich bij het peloton gevoegd. Pittig detail: Leo had zichzelf buitengesloten en moest op vrouwlief wachten om zijn koerspaard van stal te halen. Hierdoor kwam hij 7 minuten te laat op het appèl.
De spurt op de brug gaat tussen de usual suspects, net zoals aan de eindmeet. Uiteindelijk halen we nog 32 aan het lokaal, wat toch netjes is.
En dan is het feest! Remi trakteert tot tweemaal toe om zijn jeugd weg te spoelen, evenals de ontgoocheling dat de nieuwe Vlaamse regering hem geen gratis openbaar vervoer zal gunnen. Rich komt er ook bij, met het blijde nieuws dat het gat in zijn gat bijna toe is.
De zon zakt al rood achter de kim wanneer uw dienaar huiswaarts keert....
Nog dit: op zaterdag 9 augustus is er - indien het weer het toelaat - een dagrit (ca. 140 km) naar de Philipine gepland om er mosselen te eten.
16 Placora's op de afspraak, ondanks de oproep van Renaud, niet in Zwart - Geel - Rood maar in de reguliere clubuitrutsting.
Na overleg wordt besloten om de Breduinia-route te volgen. We houden een strak tempo aan onder aanvoering van voornamelijk Christoph (terug van weggeweest) Sabbe en Paul J.
Even voor het keerpunt enig tumult wanneer Geert Pirelli platrijdt omdat een put in het wegdek niet wordt aangegeven door de koprijders. Het euvel wordt snel verholpen en we kunnen weer verder.
Langs het kanaal Brugge - Oostende is er dan een ernstig incident. Om een hard aanstuivende tractor ruim baan te geven moeten we allemaal op de kant. Henk raakt echter van de rijweg en wordt dwars over de baan geslingerd. Hij komt er al bij al nog goed van: een pak schaafwonden en een platte voorband. Het had veel erger kunnen zijn.
We zijn allemaal flink onder de indruk. Als klap op de vuurpijl mogen we in de Schorre een quasi identieke situatie meemaken, nu met een aanstormende rode Volvo! 21 juli heeft blijkbaar op heel wat chauffeurs een slechte invloed.
In het lokaal wachten de voorzitter én ere-voorzitter ons op. Ronny betaalt er nog eentje voor zijn 57ste verjaardag. En zo komen we allemaal op onze pas.
Nu al wensen wij Remi een gelukkige 60ste verjaardag!
Slechts 4 Placora's aan de start op zondagmorgen. Geert D, Renaud VDW, mezelf en Paul die bijna de ganse rit als locomotief zou fungeren. De rit ging via Leffinge, Spermalie naar Diksmuide. Bij het terugkeren werd, aan de Schorebakkebrug, nog een lusje richting Veurne aan toegevoegd. Dat bleek niet zo'n goeie keuze want de lucht werd alsmaar zwarter en we besloten af te slaan richting Wulpen. Aan de vaart begon het te gieten zonder ophouden tot in Oostende. Niettegenstaande de kletsnatte terugtocht werden de 70 km toch afgelegd met een gemiddelde van 31,4 km /uur met dank aan onze locomotief. In het lokaal werden we nog verrast door Gilbertje met frisse pinten en apero-hapjes.
21 starters op een zomerse woensdag. Ondanks de warmte wordt er een strak tempo aangehouden, zonder dat er evenwel iemand in de problemen komt. Daarom is het uw dienaar een bijzonder genoegen te kunnen melden dat er in feite niets te melden valt (een kleine onvoorzichtigheid bij hij oversteken van de weg in Leffinge even buiten beschouwing gelaten.
Is het door de zomerse temperatuur dat een mens enigszins landerig wordt en zich van het wel en wee van de wereld niks aantrekt. Wie wint de sprint op de brug... en aan de meet ....? Niemand die het weet....
Wel nog dit nieuwtje: plotseling werd het peloton opgeschrikt door het welbekende stemgeluid van oud-lid D.B. Leo had het geluk om gedurende vele kilometers de laatste nieuwtjes te mogen aanhoren.
In het lokaal kwam de geblesseerde Rich er nog bij. Het gaat nog altijd niet zo goed met de blessure; het blijkt nu dat hij in zijn wiek geschoten is (of iets dergelijks).
De weerman voorspelt voor zaterdag 30° en meer. Het is dan ook de vraag of het wel raadzaam is om een lange rit te rijden. Het vinden van een lommerrijk terras zal in deze veel belangrijker zijn, niet in het minst omdat de dokter ons aanraadt om veel te drinken. We nemen hier dus nota van!
Na kort topoverleg wordt, omwille van de sombere en natte weersvoorspelling, besloten om de Tourrit naar Poelkapelle af te gelasten. Vanavond mogelijk afspraak om 18u00.
Ondanks het mindere weer en het WK werd er toch gereden. Hieronder het verslag van gelegenheidsreporter Geert.
Vergeet niet: afspraak woensdag 9 juli om 9u30 voor de Tour de France-rit naar Langemark.
Bescheiden opkomst wegens een regenachtige voormiddag. De Buienradar gaf echter na de middag geen regen meer, wat zes moedigen zin deed krijgen in een ritje. Om zeker op tijd terug te zijn voor de match van de Belgen werd beslist om onderweg geen stop in te lassen. We volgden de gele, op de weg geschilderde pijltjes, een rit letterlijk uitgestippeld door onze collega's van de Vlaschaard. Voorwaar een tof ritje dat ons via Gistel en de Poggio naar Diksmuide bracht. Om dan toch niet te vroeg terug te zijn werd hier nog een eigen lusje aangebreid, om dan via de binnenkant van de IJzer terug huiswaarts te keren. Ondergetekende wou toch echt wel graag nog een terrasje doen, en kon de collega's overtuigen om een pitstop in te lassen in Leffinge. George was echter bijzonder bezorgd voor Emily, en haar berg boterhammen die in het lokaal zouden klaarstaan. Na één consummatie zetten ze dan ook hun weg verder.
Een eerder beperkte opkomst voor een zonnige woensdagavondrit.
Onder het commando van Dr. Cancellara, Jürgen en Georges houden we er een strak tempo op na. De wind zit mee, zodat we al om tien voor zeven door Stuivekenskerke razen en in Schore de klokken te horen luiden.
De spurt op de brug wordt een demonstratie van Renaud die, naar eigen zeggen, in feite niet van plan was te spurten.
We ijlen verder en maken kennis met het vernieuwde wegdek tussen Middelkerke en Leffinge.
De eindspurt wordt door Leo ingeleid. Geert Pirelli springt fluks in zijn wiel. Uw dienaar doet nog een ultieme poging om hem te remonteren, maar moet tot zijn scha en schande vaststellen dat hij te kort komt.
In het lokaal moeten we aan de toog plaatsnemen, want de terras is ingenomen door een feestje. De pizza ter compensatie smaakt heerlijk.
Richard en Christ komen er nog bij. Richard zal voor enkele weken buiten strijd zijn omwille van problemen aan het zitvlak. We wensen hem een spoedig herstel!
Opnieuw een grote opkomst voor de zaterdagrit. Een flauw zonnetje, dito briesje en een temperatuur van om en bij de 20° maken er ideaal fietsweer van.
Hoewel de buienradar onheilspellende berichten doorgeeft, besluiten we om het toch maar te wagen richting Lo te rijden. Het tempo wordt door Renaud en Georges aangegeven. We draaien rond aan om en bij de 30 per uur en bereiken zonder incidenten onze bestemming.
Een bijzonder vriendelijke waardin voorziet ons van verfrissing, waarbij de meerderheid kiest voor een 'Boeteling'. Daar zal wel een verklaring voor te vinden zijn. Uw dienaar houdt het deze keer bij cola, een gevolg van een bijna uit de hand gelopen proclamatie de dag voordien.
Om de weergoden toch niet te veel te tarten kiezen we voor de kortste weg naar huis. Al na enkele honderden meters moeten we voet aan de grond zetten omdat Wim plat rijdt. Dan gaat het verder via Veurne en Nieuwpoort richting lokaal. In het laatste deel wordt er nog eens flink aan de bel getrokken; de aansporende 'klik-geluiden' zijn niet uit de lucht.
In Leffinge dan opschudding wanneer Jürgen in de remmen moet voor een auto, wegglijdt en zo op het asfalt terecht komt. Gelukkig zonder veel erg, een lichte schaafwonde aan de elleboog niet na gesproken. Toch even schrikken!
Uw dienaar moet u het verslag van de 'after' schuldig blijven, omwille van andere verplichtingen.
Wil iedereen nota nemen dat er op 9 juli een bijzondere Tour de France-rit wordt gereden. We vertrekken om 9u30 aan het lokaal en zullen de renners tegemoet rijden tot in Langemark. Tone is verantwoordelijk voor de route, u weze dus gewaarschuwd.