Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
30-06-2011
PREPAREREN VOOR DE PATERS
Daar bestellen via internet o zo gevaarlijk kan zijn kwam doc Y.H. ons persoonlijk een (groeps)pakket TB-500 overhandigen met het oog op de zware rit van zaterdag. Maar liefst 16 starters + 1 gastrijder hadden er echt wel zin in . Met de (ongewone) westenwind die toch de allure van een gewone bries oversteeg niet echt in het voor- of nadeel werd gedraaid in Stuivekekenskerke met een gemiddelde van bij de 33 ! R.L. geloofde sterk in een season's best en trok richting Slype het tempo nog wat op . Tevergeefse moeite want zowel R.M. als A.A. reden kort na mekaar lek en moesten door een immer behulpzame D.VDW. ( dubbel ) gedepanneerd worden. Het ritme was er natuurlijk volledig uit en een snode R.K. maakte van de verwarring aan een wegversperring gebruik om z'n kans alleen te wagen en aldus de dubbel te realiseren , na een lange solovlucht. . Ondertussen hadden we onze leverancier op Leffingebrug ook al verloren wegens kapotte spaak ; normaal geen probleem, wel als er in totaal maar 5 in je wiel steken... Ongenoegen in het lokaal wanneer onze vaste zithoek ingepalmd bleek door enkele vaste stamgasten maar de snelle service van Lorre (Andrea had een date) maakte veel goed. A.A. belooft ons zaterdag langs de KORTSTE weg naar de paters te loodsen zodat het vertrekuur (11u) gerespecteerd blijft.
We zijn het meer dan beu! Daarom volgende beslissing: ôp zaterdag 3 juli worden er hoe dan ook maatjes gegeten. Bij mooi weer vertreken we om 11u naar de Paters en proberen we rond 16u00 terug te zijn in het lokaal om dan maatjes te eten. Indien het regent: afspraak om 16u00 in het lokaal. Supporteren doen we dan voor den Phil!
Dan hadden ze er twee jaar geleden eens moeten bij zijn!
Luchtpatronen zijn nieuwe plaag op Zaventem
Vooral populair bij wielertoeristen, maar verboden wegens het ontploffingsgevaar
Almaar meer vliegtuigpassagiers proberen CO2-patronen mee te nemen op reis, bijvoorbeeld om fietsbanden op te pompen. Maar dat mag niet, waarschuwt de luchthaven van Zaventem. Volgens de luchtvaartkoepel IATA is het gevaar te groot dat die dingen ontploffen.
Tegenwoordig worden CO2-patronen voor van alles en nog wat gebruikt. Vooral wielertoeristen zijn er tuk op: zij gebruiken ze om hun banden zo hard mogelijk te zetten. Maar ook voor bepaalde opblaasboten, luchtmatrassen en dergelijke worden ze gebruikt. Voorwerpen die we ook op reis, in het buitenland, wel eens gebruiken.
Daarom nemen we die luchtpatronen ook vaak mee in het vliegtuig. Maar de internationale luchtvaartorganisatie IATA beschouwt ze als gevaarlijke goederen en verbiedt ze aan boord, ook in de ingecheckte bagage.
'Wij krijgen dagelijks een drietal gevallen van mensen die proberen om die CO2-patronen toch mee te nemen', zegt Jan Van der Cruysse van Brussels Airport. Als de bagage al ingecheckt is, moeten die mensen dan blijkbaar omgeroepen worden, omdat die patronen eruit moeten. Met veel heisa en vertraging voor de reizigers tot gevolg.
Tien Placora's, allemaal in lange mouwen (!), dan toch om 14u00 op het appèl. De voorzitter had duidelijk zijn opdracht links laten liggen, net als de Arme Klaren, zodat er op zatermorgen alleen maar regen en wind te noteren viel. Blijkbaar toch één moedige die het om 11u zag zitten: Paul Jonckheere moet wel enorm zin in maatjes hebben gehad.
Maar goed, met z"n tienen dus. Na enig overleg werd besloten om geen tussenstop in te lassen en er een rit van een 70 km van te maken. We volgden het winterse parcours naar Koksijde en De Panne, om dan via Veurne en 'de schapen' terug te keren.
Enig tumult op de heenweg in Nieuwpoort wanneer Danny zijn pedaal verliest. Gelukkig is er Christje die met de nodige technische know how het euvel kan verhelpen, dit onder het goedkeurend oog van Renaud VDW. De beste kapiteins staan immers altijd aan de wal.
Even oppert Geert om misschien dan toch een terrasje aan te doen wanneer een waterzonnetje pogingen doet om het wolkendek te doorbreken. De goesting is groot, maar uiteindelijk wint het gezond verstand het van het buikgevoel.
Om 16u15 staan we al opnieuw aan het lokaal, tot Andrea's grote verbazing. Meteen krijgen we ook een bolwassing omdat we haar niet verwittigd hadden dat de maatjes bleven zwemmen.
Jean-Pierre F. verrast ons dan met een tournée général om zijn 62ste verjaardag te vieren. Dat smaakt en we hopen dat we er nog veel op zijn gezondheid zullen mogen drinken.
Uw dienaar durft geen maatjesfestijn meer aan te kondigen. Woensdag ben ik niet van de partij (oudercontact); zaterdag dan...
Acht Placora's en een door de genadige windgoden afgevaardigde (zeer) bedrijvige gastrijder vatten met goede moed de woensdagrit aan. Terwijl een opvallend stille R.M. met zijn gedachten nog volop in de Charente (of was het in de Pinot ?) vertoefde , vergat koprijder G.L. in de bocht naar de vaart de rest te verwittigen voor een aanstormende BMW , zodat bijna iedereen bruusk in de remmen moest (R.L, ondertussen een ervaringsdeskundige wat betreft incidenten met chauffeurs van het prestigieuze Beierse merk, bleef olympisch kalm ...) . Met een stevige 6 BF op kop werd het tempo toch heel geleidelijk opgedreven zonder dat iemand in de problemen kwam. Een ploeggenoot (D. VDW) stond ons zowaar op te wachten aan Leffinge-brug, weliswaar in stadskledij, de aanmoedigingen deden niettemin deugd. Even voorbij Stuivekenskerke kon de pret uiteraard niet meer op en werd er , zonder echt te overdrijven, "stevig doorgekoersd" . De revelatie van de avond zou uiteindelijk R.K. worden die een nipte 2de plaats in de tussensprint niet aan zijn hart liet komen en naar de eindmeet toe alle registers opentrok en iedereen , ook een stevig opzittende G.L. , het nakijken gaf . Eindelijk een beloning voor het harde werk, eerder deze maand in Tilff . In het lokaal mochten we nog D.VDW , P.M. en CVDW verwelkomen die tevergeefs op zoek waren naar enkele maatjes maar het met gewone 'vrienden' moesten stellen Minder goed nieuws van laatstgenoemde die blijkbaar al enkele dagen last heeft van enkele draaiinkjes . Een onverlaat durfde zelfs te vragen na hoeveel consumpties de symptomen zich beginnen te manifesteren . Bij gebrek aan stuuten werd dan maar een glaasje extra gedronken . De maatjes zullen voor zaterdag zijn zeker ?
Omwille van de onzekere en nogal gure weersomstandigheden blijven de maatjes zwemmen tot zaterdag. Er wordt dan - eindelijk - beter weer voorspeld. (al wie om regen gebleit heeft zou een kleine doch pijnlijke lijfstraf moeten krijgen!).
Als de weergoden het toelaten doen we de rit naar West-Vleteren. Dus afspraak om 11u00 aan het lokaal. Mocht de toestand te onzeker zijn, vertrek om 14u00. Willen enkele vrijwilligers eieren naar de Arme Klaren dragen. Alvast dank bij voorbaat.
Geen al te grote opkomst voor deze woensdagrit. Wel op de afspraak: onze twee Tilff-gangers Remi en Pascal M. Remi reed de 85 km, Pascal 160. Netjes!
In Leffinge oponthoud wanneer Georges' band het compleet begeeft: een scheur van hier tot daar. Georges moet noodgedwongen de rit staken en huiswaarts keren. We noteren 7 km op het klassementsbord.
Ondanks de kleine bezetting van 11 wordt er fors doorgereden. In Stuivekenskerke pikken we nog Noel op. Hij is in betere doen en kan zonder problemen inpikken.
De spurt op de brug wordt nipt door Leo gewonnen voor een verrassende Daniël VDW die net iets te laat komt om de tarbot van uw dienaar te ontnemen.
De jarige bakker JP - die ons allemaal trakteert in het lokaal - doet een forse trek aan de bel tussen Slijpe en Leffinge. Iedereen eventjes op apegapen.
Uw dienaar zet zich dan op kop om de spurt aan te trekken. Vreemd genoeg valt alles plotseling stil en ben ikzelve gedwongen om - willen we er nog een spurt van maken - Renaud te remonteren. Als je al de spurt voor jezelf moet aantrekken....
In het lokaal wordt er vrolijk nagekaart in het bijzijn van de voorzitter. Het voetbalcontract wordt, samen met de karige pensioenen voor zelfstandigen, grondig geanalyseerd.
Afspraak zaterdag om 11u voor onze bedevaart naar West-Vleteren, als het weer het toelaat tenminste. Hoe dan ook worden de maatjes verplaatst naar volgende woensdag. Verwittig alvast het thuisfront.
Christje, Richard, Daniël VDW en uw dienaar vroeg uit de veren om een ochtendlijke rit te maken. Unaniem werd besloten om de Lange Lis te doen.
Ondanks de tegenwind werd er toch fors doorgereden. We draaiden voorbeeldig rond, het tempo zakte nooit onder de dertig. Op de terugweg hadden we niet echt windvoordeel. Langs de vaart konden we even gebruik maken van een 'brommerke' dat ons uit de wind zette. Nadien zou Christ melden dat er vanaf Nieuwpoort meer druk zat op zijn 'bommetje' dan op zijn kuiten!
Na 55 km stonden we dan voor een - alweer - gesloten achterdeur bij Gilbertje. Gemiddelde vitesse 30.7. Richard en Daniël genoten van supervolle bolletjes.
Georges kreeg de eer om z'n 10 ploeggenoten op sleeptouw te nemen en er werd onmiddellijk koers gezet richting Adinkerke, de wind zijwaarts trotserend. Antoine genoot volop van de villawijken van Oostduinkerke , een parcours dat hij blijkbaar enkel kent in omgekeerde richting, maar geen nood, via een puntspiegeling sloeg hij het ganse traject in zijn wiskundig brein op, klaar voor later gebruik.In Adinkerke lapte Georges er nog een lusje bij, via het Cabourke tot in Ghyvelde en zo terug. We hadden ondertussen wel al bijna 50 km op de teller en onze leider had een tussenstop in Bulskamp geprogrammeerd. Dit was echter buiten de vele dorstigen gerekend die dan ook aan de afspanning St Antonius prompt de remmen dichttrokken op zoek naar drank en vertier. Voor het eerste zorgde de plaatselijke Meatloaf, die welgeteld 11 Leffeglazen bezat (juist genoeg voor 1 rondje dus) , voor het tweede zouden we moeten wachten tot bij Andrea. Daar Christ graag voor 18u thuis zou geraken werd de pees erop gelegd. Niettegenstaande de wind (opnieuw!) licht in het nadeel was gedraaid zette onder andere Leo bij momenten de gaskraan volledig open. Voor sommigen was het net aanklampen . Ook een lekke band voor JP bracht onze planning niet meer in het gedrang zodat we ruim op tijd de eerste konden bestellen bij Andrea. Woensdag wordt afgesproken voor de zaterdagrit , gevolgd door maatjes van Leo.
De strakke noordooster dwong ons om opnieuw Nederlandse grens te rijden. Onder leiding van Georges en Renaud VDW reden we met z'n elven door de Schorre richting Oudenburg.
Een eerste incidentje aan Plassendaele-brug wanneer we vaststellen dat Daniël er niet meer bij is. Door de wegonderbreking aan de brug in Oudenburg was hij achterop geraakt en had hij het peloton niet kunnen bijbenen. Iedereen houdt halt, en Zorro gaat hem ophalen. In één flukse beweging zeilen ze ons voorbij en nemen ze een honderdtal meter voorsprong. Graag gedaan!
De passage door Brugge gaat bijzonder vlot. Scheepsdaele-brug is hersteld en als je dan nog aan de overkant van het kanaal blijft is het best te doen.
Ondanks de wind wordt er goed vooruit gegaan. De twee waaiers draaien netjes rond, zodat we na 45 km ons terras in Middelburg treffen. Tot onze grote vreugde staat er La Trappe op de kaart!. Helaas staan de blondjes niet koud - de patron had een coup de feu en stond er alleen voor - zodat we genoopt zijn om een Blonde Blondieule - of iets van dien aard - te nuttigen. Niet slecht, maar toch ook niet toppie.
De terugweg dan. Met de wind in de rug gaat het nog een stuk sneller, en da's niet altijd een goed idee langs smalle landwegeltjes. Aan de Damse vaart een korte pisstop (je moet roepen, Daniel!). Even voorbij Dudzele doet zich dan het incident van de dag voor: een BMW ( ) die in tegenstelde richting komt rijdt ons zowat van de baan. Richard in de graskant! De discussie die hierop volgde kunnen we - om welvoeglijke redenen - niet letterlijk weergeven; laten het er bij houden dat wij er een andere visie dan die van de BMW-chauffeur op na houden als het over hoffelijkheid op de weg gaat.
Georges, Renaud VDW en Daniel hebben zich van de hele toestand niets aangetrokken en zijn rustig doorgereden. So be it, maar wanneer de rest zijn weg verder zet, blijven ze gewoon doorrijden. Beelden van enige weken geleden, toen Georges een vergelijkbare move met Paulinho had gedaan, komen naar boven.
We zetten de 'achtervolging' in, maar heel vlug komen we niet dichterbij. Iedereen dacht dat het trio zou wachten aan de Blankenbergse Baan, maar dit blijkt niet zo te zijn. In een ultieme poging om de kloof te dichten trekken we alles op een lint, met als gevolg dat Pascal M. er uitvliegt! Er wordt dan maar besloten om de drie hun gangetje te laten gaan. Van ploeggeest was toch al lang geen sprake meer.
Een nurkse Richard leidt ons door Den Haan naar de Driftweg, om dan via Zandvoorde het lokaal te bereiken.
Wanneer onze drie 'escapés' het lokaal bereiken, breekt de discussie pas echt goed los. Verwijten over en weer, waarbij echter aan de essentie van de zaak wordt voorbijgegaan: de afspraak is duidelijk dat er steeds in groep wordt gereden en dat er gewacht (d.w.z. stilstaan indien nodig) wordt wanneer ploegmakkers achterop zijn. Ik maak graag van de gelegenheid gebruik om ook de taak van de koptrekker nog even in herinnering te brengen: het tempo onderhouden zodat iedereen meekan én oog hebben voor het verkeer. Wie zich hier niet kan in vinden moet dan maar zijn conclusies trekken...
Hopelijk wordt deze zaak uitgepraat en begrijpt iedereen het nut van ploegdiscipline. En zoals Leo het heel wijs stelde : "da's toch niet de moeite om hier ruuzje over te maken." Laten we allen even in de spiegel kijken - wat voor uw dienaar al een hele beproeving is - en in het vervolg beter ons best doen.
Volgende woensdag geeft uw dienaar verstek, dus tot zaterdag!
Veertien Placora's aan de start van een vlugge woensdagavondrit.
Van bij de aanvang werd een strak tempo aangehouden onder leiding van Leo, Georges, Zorro en uw dienaar. Aan de spuikom zette ook Renaud een tandje bij. Jammer genoeg geen snelheidsopnames wegens platte batterij van uw dienaar.
Het ging in ieder geval goed vooruit, want de Douchy's werden pas in Schore gekruist.
De spurt op de brug kwam op conto van Paul; na een mooie inleiding - met ontsnapping van Christje - kon uw dienaar in extremis Zorro remonteren aan Spegelaere.
Met 32.3 gemiddeld smaakten de versnaperingen meer dan gewoonlijk.
Veel belangstelling voor Tilff blijkt er niet te zijn. Misschien meer interesse voor onze Maatjesrit op zaterdag 18 juni. Vertrek om 11u aan het lokaal, richting West-Vleteren. Na de rit maatjes aangeboden door Leo. Gelieve uw aanwezigheid te bevestigen.
Dat het zaterdag niet zo simpel zou gaan als in een cowboy - film hadden de "magnificent seven" al begrepen na de eerste paar pedaaltrappen. Moeilijk te geloven toch dat een 5 beaufort en een dreigend wolkendek veel van onze grootste tenoren van hun wekelijkse afspraak deed afzien ? Na een korte passage in Leffinge, waar Christ, onder het mom van een truiwissel , nog vlug even de huwelijkstrouw van zijn Sofie wou controleren, namen Georges en Renaud VDW ons gepassioneerd op sleeptouw richting Lo ( spijtig hé Leo). Via allerlei sluipwegen konden we toch geregeld de snoeiharde kopwind eventjes ontlopen in zoverre dat Georges in de nabespreking de wind zelfs als "iets minder verwaarloosbaar dan vorige woensdag" bestempelde... Door het vlotte waaieren van ons zevental bereikten we Lo met een gemiddelde dat niet zo ver onder de 30 lag. Georges nam zijn kopmanschap echt ter harte en begeleidde ons tot op de drempel van Jenny 's afspanning aan de Lo brug : vriendelijkheid troef en Leffe aan 2,5 euro Bij de terugtocht via Veurne leek iedereen wel vleugels te hebben al was het nog even schrikken toen we langs de vaart in Leffinge Christ bleken te missen. Bleek dat hij gewoon rechtdoor was gereden om tijdig de bestelling bij Andrea te kunnen plaatsen : bedankt Christ !
Een bijna zomerse avond lokte dertien Placora's naar de start. Iedereen blijkt in topvorm te zijn, want ook deze rit werd aan een deftig tempo afgewerkt.
Onder leiding van Zorro, JP Bakker, Renaud, Noël en uw dienaar werd de hele groep op sleeptouw genomen. De snelheid ging nooit onder de 30; Noël noteerde een gemiddelde van 31 in Stuivekenskerke.
Op de terugweg hadden we de wind mee - die volgens Georges verwaarloosbaar was - en reden nu nooit meer onder de 35. Het aantal koptrekkers slonk tot drie...
De spurt op de brug werd ingeleid door uw dienaar. Er hadden er zich een aantal goed voorbereid, want plotseling was er een rush naar voor van Richard, Leo en Georges. Het was uiteindelijk Richard die het haalde voor Leo.
De brug in Leffinge speelde opnieuw de spelbreker: iedereen afstappen en een stukje cyclo crossen. Vijfhonderd meter verder reed Georges plat, juist op het moment dat hij enig kopwerk wilde verrichten. Als het toch tegenzit, hé
En Georges had nog meer plannen. Aan de Oostendse Hallen plaatste hij een alles of niets ontsnappingspoging in de hoop alleen over de streep te rijden. En hij slaagde daar in! Alleen moest hij uw dienaar laten voorgaan...
De foto hieronder bewijst dat er weer duchtig werd nagekaart. Uw dienaar moest jammer genoeg al vroeg de aftocht blazen omwille van verplichtingen bij OTV Noordzee.
Volgende zaterdag is het plan om Lo te bezoeken.
Vergeet niet dat Tilff er aan zit te komen. Vertrek op 11 juni, terug na de rit op 12 juni. Wie interessen heeft laat hier een reactie achter.
Met veertien Placora's waren we voor deze klassieker. Uw dienaar had voor het vertrek nog even de buienradar gecheckt en het zekere voor het onzekere genomen: het regenvestje stak in mijn achterzak (totaal overbodig trouwens!).
Geen hellingen deze keer, dus lag tempo merkelijk hoger dan vorige week. De brede wegen op het parcours nodigden trouwens uit tot netjes ronddraaien, zodat de snelheid nooit onder de 30 daalde, ondanks de lichte tegenwind.
Opmerkelijk feit in Lampernisse wanneer Tone de koptrekkers interpelleert over veilig rijgedrag!
Het was alsof we De Vette Os gereserveerd hadden: het terras lag er maagdelijk verlaten en uitnodigend bij. De Picon was verleidelijk, maar toch hielden heel wat P's - waaronder uw dienaar - het bij een frisse pint.
Wat als een grap was verteld werd plotseling bloedige ernst: de wind draaide naar het noord-westen. Onder leiding van Georges en Daniel reden we door de Moeren om dan via Bulskamp richting Steenkerke en het lokaal te rijden. Even moesten we halthouden om een lekke band van JP Fol te herstellen.
Het hoge tempo in combinatie met de afstand (95 km) en de niet aflatende wind begon sommigen uiteindelijk parten te spelen, zodat het op het eind iets rustiger ging. Door de wegenwerken in Leffinge moest uw dienaar zijn paardenkennis aanwenden om het peloton naar de Torhoutsesteenweg te loodsen. Nog een klein incident op het einde wanneer er enkele Placora's aan het spurten sloegen. De afspraak is nochtans dat er de zaterdag niet wordt gespurt op de Torhoutsesteenweg wegens veel te gevaarlijk. Onthouden voor volgende keer dus!
Volgende woensdag worden de afspraken gemaakt voor Tilff. Een blik op de website leert dat La Redoute er dit keer niet bij is. Op het parcours van 147 km moeten er 2500 hoogtemeters overwonnen worden.