Vertalen, vertaalbureau, vertalingen, vertaler, literatuur, Ezzulia, forum
Vertalen, vertaalbureau, vertalingen, vertaler, literatuur, Ezzulia, forum
27-11-2011
European Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Brazilië 2011
De laatste wedstrijd van het jaar.
Startorde 1 Sebastian Vettel (Dui/Red Bull-Renault) 2 Mark Webber (Aus/Red Bull-Renault) 3 Jenson Button (GBr/McLaren-Mercedes) 4 Lewis Hamilton (GBr/McLaren-Mercedes) 5 Fernando Alonso (Spa/Ferrari) 6 Nico Rosberg (Dui/Mercedes) 7 Felipe Massa (Bra/Ferrari) 8 Adrian Sutil (Dui/Force India-Mercedes) 9 Bruno Senna (Bra/Lotus-Renault) 10 Michael Schumacher (Dui/Mercedes) 11 Paul di Resta (Sch/Force India-Mercedes) 12 Rubens Barrichello (Bra/Williams-Cosworth) 13 Jaime Alguersuari (Spa/Toro Rosso-Ferrari) 14 Sébastien Buemi (Zwi/Toro Rosso-Ferrari) 15 Vitaly Petrov (Rus/Lotus-Renault) 16 Kamui Kobayashi (Jap/Sauber-Ferrari) 17 Sergio Perez (Mex/Sauber-Ferrari) 18 Pastor Maldonado (Ven/Williams-Cosworth) 19 Heikki Kovalainen (Fin/Team Lotus) 20 Jarno Trulli (Ita/Team Lotus) 21 Vitantonio Liuzzi (Ita/Hispania-Cosworth) 22 Daniel Ricciardo (Aus/Hispania-Cosworth) 23 Jérôme d'Ambrosio (Bel/Virgin-Cosworth) 24 Timo Glock (Dui/Virgin-Cosworth)
Opmerkelijk: d'Ambrosio was sneller dan Glock. Ook opmerkelijk: Williams beweert dat Barrichello niet snel genoeg meer is, wegens te oud. Maar van de 5 punten die Williams die jaar heeft gehaald, hebben ze er 4 te danken aan Barrichello. En let maar eens op deze startgrid: Barrichello 12 en zijn ploeggenoot, Maldonado, 18. Als het niet beter was dit jaar, dan is het gewoon omdat Williams een slechte auto heeft. Hopelijk zien we Barrichello in 2012 terugkeren. Hij doet nog altijd opmerkelijke dingen.
Overigens werd o.a. op de BBC-website gesteld dat d'Ambrosio heel goed het tempo van Timo Glock kon volgen, en zelfs dat de resultaten van Jerôme beter waren: hij haalde immers 2x een 14e plaats. Glock eindigde niet zo hoog.
Zien we de crisis toeslaan in F1? Williams zou Barrichello kwijt willen, terwijl Maldonado duidelijk slechter is. Echter: Maldonado brengt grotere sponsors mee. Virgin/Marussia vervangt d'Ambrosio door Charles Pic. Ook Pic brengt een vette kluif mee. De zogenaamde wereldkampioen F1 Räikkönen keert terug naar de F1. Williams wou hem, greep ernaast. Hij koos voor Lotus Renault / Lotus. Terug binnengehaald omdat hij als ex-wereldkampioen gemakkelijker sponsorgeld aantrekt? En wat doet Michael Schumacher daar? Een dure vogel, jazeker, maar ook wel iemand die geld aantrekt door hij een wereldtitel of 5, 6, 7 (of 8?) op zak heeft.
Uitslag Grote Prijs van Brazilië 2011
1. Mark Webber
Aus
Red Bull
2. Sebastian Vettel
Dui
Red Bull
0:16
3. Jenson Button
Eng
McLaren
0:27
4. Fernando Alonso
Spa
Ferrari
0:35
5. Felipe Massa
Bra
Ferrari
1:06
6. Adrian Sutil
Dui
Force India
LAP
7. Nico Rosberg
Dui
Mercedes
LAP
8. Paul Di Resta
Sch
Force India
LAP
9. Kamui Kobayashi
Jap
Sauber
LAP
10. Vitaly Petrov
Rus
Renault
LAP
11. Jaime Alguersuari
Spa
Toro Rosso
LAP
12. Sebastien Buemi
Zwi
Toro Rosso
LAP
13. Sergio Perez
Mex
Sauber
LAP
14. Rubens Barrichello
Bra
Williams
LAP
15. Michael Schumacher
Dui
Mercedes
LAP
16. Heikki Kovalainen
Fin
Lotus
LAP
17. Bruno Senna
Bra
Renault
LAP
18. Jarno Trulli
Ita
Lotus
LAP
19. Jerome D
Bel
Virgin
LAP
20. Daniel Ricciardo
Aus
Hispania
LAP
21. Vitantonio Liuzzi
Ita
Hispania
OUT
22. Lewis Hamilton
Eng
McLaren
OUT
23. Pastor Maldonado
Ven
Williams
OUT
24. Timo Glock
Dui
Virgin
OUT
Eindstand Wereldkampioenschap F1 2011 piloten
1. Sebastian Vettel
Dui
Red Bull
392
2. Jenson Button
Eng
McLaren
270
3. Mark Webber
Aus
Red Bull
258
4. Fernando Alonso
Spa
Ferrari
257
5. Lewis Hamilton
Eng
McLaren
227
6. Felipe Massa
Bra
Ferrari
118
7. Nico Rosberg
Dui
Mercedes
89
8. Michael Schumacher
Dui
Mercedes
76
9. Adrian Sutil
Dui
Force India
42
10. Vitaly Petrov
Rus
Renault
37
11. Nick Heidfeld
Dui
Renault
34
12. Kamui Kobayashi
Jap
Sauber
30
13. Paul Di Resta
Sch
Forde India
27
14. Jaime Alguersuari
Spa
Toro Rosso
26
15. Sebastien Buemi
Zwi
Toro Rosso
15
16. Sergio Perez
Mex
Sauber
14
17. Rubens Barrichello
Bra
Williams
4
18. Bruno Senna
Bra
Renault
2
19. Pastor Maldonado
Ven
Williams
1
Eindstand Wereldkampioenschap F1 2011 constructeurs
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, formula 1, interlagos, f1 world championship, grote prijs van brazilië, F1 World Championship
11-11-2011
European Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Abu Dhabi 2011
F1 is spannend dit weekend. d'Ambrosio werd bij Virgin voor de eerste
oefensessie vervangen door Wickens. Zal d'Ambrosio bewijzen dat hij
beter is dan Wickens?
Volgend jaar keert de Grote Prijs van de VS terug. Als voorbereiding een lijstje met de eerdere GP's voor het F1-kampioenschap in de VS:
D'Ambrosio is de 22e. Goed? Enerzijds wel: hij is slechts 184 duizendste trager dan Timo Glock. Anderzijds niet: hij is trager dan de HRT van Riccardio.
Spijtig genoeg viel d'Ambrosio uit door remproblemen. Vettel
liep een lekke band op, zo vroeg in de wedstrijd dat je bijna zou
denken dat hij ermee vertrokken is. Hij stond sip in de pits naar een
computerscherm te kijken terwijl zijn vriendjes buiten mochten spelen
met hun autootjes. Het heeft de wedstrijd wel een stuk spannender gemaakt dan we gewoon zijn. Mansell is daardoor nog altijd recordhouder van het grootste aantal overwinningen in één seizoen.
Stand wereldkampioenschap F1 2011, piloten na Abu Dhabi 1. Sebastian Vettel Dui Red Bull 374 2. Jenson Button Gbr McLaren 255 3. Fernando Alonso Spa Ferrari 245 4. Mark Webber Aus Red Bull 233 5. Lewis Hamilton Gbr McLaren 227 6. Felipe Massa Bra Ferrari 108 7. Nico Rosberg Dui Mercedes 83 8. Michael Schumacher Dui Mercedes 76 9. Vitaly Petrov Rus Renault 36 10. Nick Heidfeld Dui Renault 34 11. Adrian Sutil Dui Force India 34 12. Kamui Kobayashi Jap Sauber 28 13. Jaime Alguersuari Spa Toro Rosso 26 14. Paul Di Resta Sch Forde India 23 15. Sebastien Buemi Zwi Toro Rosso 15 16. Sergio Perez Mex Sauber 14 17. Rubens Barrichello Bra Williams 4 18. Bruno Senna Bra Renault 2 19. Pastor Maldonado Ven Williams 1
Stand wereldkampioenschap F1, constructeurs na Abu Dhabi 1. Red Bull 607 2. McLaren 482 3. Ferrari 353 4. Mercedes 159 5. Renault 72 6. Force India 57 7. Sauber 42 8. Toro Rosso 41 9. Williams 5 10. Lotus 0 11. Virgin 0 12. Hispania 0
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, formula 1, yas marina, f1 world championship, grote prijs van abu dhabi, F1 World Championship
28-10-2011
European Formula 1 World Championship, Grote Prijs van India 2011
India... De F1-bolidens hebben al over de hele wereld geracet. Ondanks alle kritiek op de verspreiding van de F1, moet worden toegegeven dat F1 een van de weinige autosporten is die echt een wereldkampioen hebben. De enige andere zijn het Wereldkampioenschap Ralley, en tot op zekere hoogte de LeMans Series - maar die laatste toert toch vooral rond bij de usual suspects. Maar nu India... Telkens de chartervliegtuigen het materiaal en de manschappen neerzetten, worden ze geconfronteerd met andere landen: Abu Dhabi, Brazilië, Japan, China... Maar India... D'Ambrosion zag al iemand met een aapje op zijn schouder. De ossenkarren dokken er door de straten. Paleiswachters zitten er op olifanten. Er vlogen vleermuizen in de perszaal... en de oefensessies werden verstoord door... honden op het circuit. Ja, India is echt anders.
Geen onaardig circuit, maar dat de wielen eraf vliegen als je over sommige boordstenen rijdt, is niet toelaatbaar. Daar moet iets tegen worden gedaan. En Massa moet toch eens leren sturen; zoals hij tegen Hamiton reed...
Jenson Button, Fernando Alonso, Mark Webber en Lewis Hamilton zijn de enigen die nog kans hebben om vice-wereldkampioen te worden.
Startorde Grote Prijs van India 2011 (circuit Buddh nabij New Delhi)
Deze keer was het een heel gedoe om de juiste startvolgorde te kennen. Het staat zelfs op de website van de BBC nog altijd verkeerd.
1 Sebastian Vettel (Dui/Red Bull-Renault) 2 Mark Webber (Aus/Red Bull-Renault) 3 Fernando Alonso (Spa/Ferrari) 4 Jenson Button (GBr/McLaren-Mercedes) 5 Lewis Hamilton (GBr/McLaren-Mercedes) 6 Felipe Massa (Bra/Ferrari) 7 Nico Rosberg (Dui/Mercedes) 8 Adrian Sutil (Dui/Force India-Mercedes) 9 Sébastien Buemi (Zwi/Toro Rosso-Ferrari) 10 Jaime Alguersuari (Spa/Toro Rosso-Ferrari) 11 Michael Schumacher (Dui/Mercedes) 12 Paul di Resta (GBr/Force India-Mercedes) 13 Pastor Maldonado (Ven/Williams-Cosworth) 14 Bruno Senna (Bra/Lotus-Renault) 15 Rubens Barrichello (Bra/Williams-Cosworth) 16 Vitaly Petrov (Rus/Lotus-Renault) 17 Kamui Kobayashi (Jap/Sauber-Ferrari) 18 Heikki Kovalainen (Fin/Team Lotus) 19 Jarno Trulli (Ita/Team Lotus) 20 Sergio Perez (Mex/Sauber-Ferrari) 21 Jérôme d'Ambrosio (Bel/Virgin-Cosworth) 22 Daniel Ricciardo (Aus/Hispania-Cosworth) 23 Narain Karthikeyan (Ind/Hispania-Cosworth) 24 Timo Glock (Dui/Virgin-Cosworth)
Timo Glock haalde de 107%-regel niet, maar mocht toch meerijden. De regel wordt meer naar de geest dan naar de letter geïnterpreteerd: echt trage bakken vermijden, zoals Spyker.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, formula 1, buddh , f1 world championship, grote prijs van india, indië, F1 World Championship
15-10-2011
European Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Zuid-Korea 2011
En jawel hoor, Hammi doet het: pole!
Vreemd is vooral dat Alonso het al twee wedstrijden na elkaar slecht doet tijdens de kwalificaties. Geen zin meer? Hij had al een wedstrijd of drie geleden gezegd dat het wereldkampioenschap verkeken was, nog voor dat mathematisch onmogelijk was geworden. Toch doet hij het tijdens de wedstrijden zelf nog altijd erg goed. Mercedes-GP is nog altijd geen topteam, maar als het zo doorgaat worden ze volgend jaar de hond in het kegelspel. En dan kunnen ze indirect wel meebeslissen wie overeind blijft voor het wereldkampioenschap. Zoals de laatste tijd dikwijls het geval is, staan de Force India's heel hoog, deze keer in de eerste tien. En dat voor een team waar een jaar of twee geleden nog smalend over werd gedaan. Het lijkt erop dat Jerôme d'Ambrosio bij de verkeerde hekkensluiter is gaan racen: hij staat weer net voor het team dat stil lijkt te staan in plaats van te rijden. D'Ambrosio lijkt soms op iemand die net niet goed genoeg is om te sur-placen, in plaats van op een F1-coureur. Schuld van de auto, niet van de piloot. We wensen hem een goed race toe. Hij zal het nodig hebben als hij volgend jaar nog wil rondtoeren in een F1. Lotus Renault zet geen topprestatie neer, maar slaagt er wel regelmatig in om de beste van de achterblijvers te zijn.
De Grote prijs van Zuid-Korea wordt gereden op het Korea International Circuit te Yeongam. Als ik me niet vergis is dat een van die circuits die pas op het laatste moment klaar waren. De piloten hadden tijdens de eerste kwalificaties te Yeongam meer een glijbaan dan een racebaan onder zich, doordat de olie op het nog verse asfalt zich wegens de regen naar boven drong.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, formula 1, yeongam, f1 world championship, grote prijs van zuid-korea, F1 World Championship,
Eigenlijk is dat el een hele tijd het geval, maar sommige fans merken het nu pas. Kana NL was vroeger van het Franse bedrijf Kana, en op de site van Kana FR stonden ook de gegevens van Kana NL. Toen werd Kana NL overgenomen door Ballon Media. De pagina's van Kana NL moesten dus vroeg of laat wel verdwijnen van de site van de Franse Kana. De Franse Kana heeft echter nog zowat drie jaar doorverwezen naar de Nederlandse Kana, om de tijd te geven om ons aan te passen. Alleen heeft blijkbaar niemand de links aangepast, en alle oude verwijzingen via de Franse Kana werken sinds een week of zo niet meer. Nu moet het dus rechtstreeks via http://www.mangakana.com/nl/, maar alles is er dus nog.
European Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Japan 2011
Dit weekend wordt Sebastian Vettel wereldkampioen F1 2011. Hij zou natuurlijk kunnen beslissen om het kampioenschap spannend te houden, door bijvoorbeeld opzettelijk van de baan te schuiven.
Wat moet er gebeuren opdat Vettel het WK binnenhaalt? Ofwel eindigt Vettel minstens als 10e. Ofwel wint Jenson Button niet.
Eigenlijk komt het erop neer dat Vettel alleen maar moet rondrijden en aankomen. En aangezien hij vanop de pole vertrekt....
Rosberg en Liuzzi hadden geen tijd, maar mogen wel vertrekken. De enkele keren dat de 107%-regel dit jaar kon worden toegepast, werden er telkens uitzonderingen gemaakt.
Zo, we waren er vanmorgen al erg vroeg bij om de wedstrijd in Japan live te kunnen meemaken, maar dat op zondag is nogal moordend, zodat we nadat Button - Alonso - Vettel over de eindstreep donderden, we prompt in slaap vielen. Daarom pas nu de uitslag:
Opmerkelijk? Heel veel coureurs in de eerste ronde.
WK-STAND PILOTEN
1. Sebastian Vettel
Dui
Red Bull
324
2. Jenson Button
Gbr
McLaren
210
3. Fernando Alonso
Spa
Ferrari
202
4. Mark Webber
Aus
Red Bull
194
5. Lewis Hamilton
Gbr
McLaren
178
6. Felipe Massa
Bra
Ferrari
90
7. Nico Rosberg
Dui
Mercedes
63
8. Michael Schumacher
Dui
Mercedes
60
9. Vitaly Petrov
Rus
Renault
36
10. Nick Heidfeld
Dui
Renault
34
11. Adrian Sutil
Dui
Force India
28
12. Kamui Kobayashi
Jap
Sauber
27
13. Paul Di Resta
Sch
Forde India
20
14. Jaime Alguersuari
Spa
Toro Rosso
16
15. Sergio Perez
Mex
Sauber
13
16. Sebastien Buemi
Zwi
Toro Rosso
13
17. Rubens Barrichello
Bra
Williams
4
18. Bruno Senna
Bra
Renault
2
19. Pastor Maldonado
Ven
Williams
1
Sebastian VETTEL WERELDKAMPIOEN 2011 (wat had je gedacht?). We blijven hopen dat d'Ambrosio toch nog een punt te pakken krijgt, maar - toegegeven - zijn auto is niet opgewassen tegen de andere.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, formula 1, suzuka, f1 world championship, grote prijs van japan, F1 World Championship, sebastian vettel
03-10-2011
De Tijdlijn te koop
Vroeger gaf ik een literair tijdschrift uit.
Dat bracht verrassend veel niks op.
In het begin was het een mix van "gewone" literatuur en fantasy en sciencefiction, maar fantasy en sf werden altijd belangriker.
Ik heb nog eens gecontroleerd van welke afleveringen er nog exemplaren over zijn. De oudste zijn eigenlijk allemaal verdwenen, waardoor alleen nog de nummers over zijn die vooral voor liefhebbers van fantasy, sciencefiction en horror interessant zijn.
Het bevat verhalen en besprekingen. Heel in het begin was het niet geïllustreerd, maar langzamerhand kwamen er meer illustraties in, en uiteindelijk zelfs kleurenafbeeldingen.
Let wel: dit zijn allemaal frisse exemplaren, geen tweedehands.
European Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Singapore 2011
Zo, het Europese deel van het F1-circus zit er op dit jaar.
Misschien valt de beslissing voor de totaaloverwinning van dit jaar al in Singapore, misschien niet. Kans is groot dat het "niet" wordt, omdat de tegenstanders van Vettel bijna allemaal pech moeten hebben, en dat zien wij niet gebeuren. De laatste belangrijke wedstrijd van dit jaar wordt dus waarschijnlijk de GP van Japan.
Zoals gedacht was het te veel verwacht dat Vettel al in Singapore wereldkampioen zou zijn. Te veel van zijn concurrenten moesten daarvoor brute pech hebben. Maar het heeft niet veel gescheeld: nog één puntje, en hij is wereldkampioen. Dat wordt dus Japan.
Opmerkelijke feiten van deze wedstrijd? Michael Schumacher weet niet meer waar de rem zit (en knalde tegen Perez op en daarna in de muur) De rijders koersten naar het schijnt met een lichaamstemperatuur van 40 graden. Hé jongens, da's hoge koorts! Tabletje nemen! Naar het schijnt was het zo warm in Singapore (meer dan 30 graden) dat het niet mogelijk was om in die brandwerende pakken onder de helm de temperatuur laag te houden, zodat de lichaamstemperatuur zelf naar 40 graden steeg. Donders gevaarlijk. Het zou wel eens de uitzonderlijke prestaties van Vettel tijdens deze wedstrijd kunnen verklaren. Hij was misschien de enige die fit genoeg is om niet door de temperatuur te worden benadeeld. En misschien heeft zijn jeugd daar ook bij geholpen. Want het moet worden toegegeven: in Singapore was niemand ooit een bedreiging voor Vettel. Hij deed gewoon wat hij wou. Pechvogel van de dag: Hamilton. Bij de start zat hij achter de traag vertrekkende Webber, die vlot werd voorbijgereden en daardoor ook Hamilton naar achteren duwde. We weten dus niet wat de wedstrijd zou zijn geworden als Lewis een betere start had gehad. Zou Webber het opzettelijk doen?
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, formula 1, singapore, f1 world championship, grote prijs van singapore, F1 World Championship
10-09-2011
European Formula 1 World Championship, Grote Prijs van ItaliëZ, 2011
Zo: de laatste wedstrijd van het Europese deel van het Wereldkampioenschap voor snelheidsduivels. Het circuit van Monza is zowat het snelste van het hele seizoen: snelheden van meer dan 330 km/u, zowat het maximum dat een F1 kan bereiken. Jérôme start spijtig genoeg slechts op de 22e plaats. Verder is de traditionele pikorde herstelt: - Vettel op 1 - de eerste zes plaatsen ingenomen door de drie topteams Red Bull, McLaren en Ferrari. - Hamilton voor Button - Alonso voor Massa - Vettel voor Webber - Hispania helemaal achteraan - Virgin er net voor - Lotus net voor Virgin - Mercedes doorbreekt die orde, doordat het net als - Force India de laatste tijd duidelijk vooruitgang heeft geboekt
We wensen iedereen morgen een spannende wedstrijd.
Startorde Grote Prijs van Italië 2011
1. Sebastian Vettel
Dui
Red Bull
2. Lewis Hamilton
Eng
McLaren
3. Jenson Button
Eng
McLaren
4. Fernando Alonso
Spa
Ferrari
5. Mark Webber
Aus
Red Bull
6. Felipe Massa
Bra
Ferrari
7. Vitaly Petrov
Rus
Renault
8. Michael Schumacher
Dui
Mercedes
9. Nico Rosberg
Dui
Mercedes
10. Bruno Senna
Bra
Renault
11. Paul Di Resta
Sch
Force India
12. Adrian Sutil
Dui
Force India
13. Rubens Barrichello
Bra
Williams
14. Pastor Maldonado
Ven
Williams
15. Sergio Perez
Mex
Sauber
16. Sebastien Buemi
Zwi
Toro Rosso
17. Kamui Kobayashi
Jap
Sauber
18. Jaime Alguersuari
Spa
Toro Rosso
19. Jarno Trulli
Ita
Lotus
20. Heikki Kovalainen
Fin
Lotus
21. Timo Glock
Dui
Virgin
22. Jérôme d'ambrosio
Bel
Virgin
23. Daniel Ricciardo
Aus
Hispania
24. Vitantonio Liuzzi
Ita
Hispania
Denderende wedstrijd. Alonso geeft definitief zijn titelkansen op, en dat wil wat zeggen: hij is tweede in het Wereldkampioenschap F1.
Eindstand European F1 World Championship Piloten (Grote Prijs van Italië 2011 was de laatste wedstrijd) 1 S. Vettel 198 ----> WINNAAR van het European F1 World Championship Piloten 2 Fernando Alonso 146 3 Mark Webber 115 4 Lewis Hamilton 111 5 Jenson Button 104 6 Felipe Massa 50 7 Nico Rosberg 46 8 M. Schumacher 34 9 Adrian Sutil 22 10 Nick Heidfeld 19 11 Kamui Kobayashi 14 12 J. Alguersuari 12 13 Paul Di Resta 10 14 Vitaly Petrov 9 15 Sergio Perez 8 16 Sebastien Buemi 8 17 R. Barrichello 2 18 Bruno Senna 2 19 P. Maldonado 1 20 H. Kovalainen 0 21 Jarno Trulli 0 22 V. Liuzzi 0 23 N. Karthikeyan 0 24 Timo Glock 0 25 J. d'Ambrosio 0
Het is ook wel duidelijk wie dit jaar de winnaar is van het European F1 World Championship Piloten: Sebastian Vettel.
Eindstand European F1 World Championship 2011 Constructeurs (Grote Prijs van Italië 2011 was de laatste wedstrijd) 1 Red Bull 313 ----> WINNAAR van het European F1 World Championship Constructeurs 2 McLaren 215 3 Ferrari 196 4 Mercedes 80 5 Force India 32 6 Renault 30 7 Sauber 22 8 Toro Rosso 20 9 Williams 3 10 Lotus 0 11 Hispania 0 12 Virgin 0
En het is ook wel duidelijk wie de winnaar van het European F1 World Championship 2011 voor constructeurs is: Red Bull.
Vorige jaar was het stuivertje wisselen van het Europese kampioenschap naar het Wereldkampioenschap, maar dat zal er dit jaar niet bij zijn.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, formula 1, europa, monza, f1 world championship, grote prijs van italië, F1 World Championship, European F1 World Championship
04-09-2011
Nieuwe stripreeksen
Vorig jaar leek manga op sterven na dood.
Van sommigen reeksen was de laatste afleveringen verschenen, zoals van Monster en Death Note, van andere reeksen werd het verschijningsritme verlaagd, zoals van Yu-Gi-Oh!, Nana en Shaman King, en van twee reeksen was zelfs aangekondigd dat ze werden gestopt, namelijk Detective Conan en Inuyasha.
Maar dit jaar waait er weer een frisse wind; er beginnen zo maar eventjes vijf (5!) nieuwe reeksen: Black Butler, Liar Game, Psyren, Ikigami en Doubt.
Hieronder de voorpagina's van de eerste afleveringen:
European Formula 1 World Championship, Grote Prijs van België, 2011
Eindelijk in België!
Geen mooie start van het weekeinde voor Jeröme: zijn tijd was te traag, en de scheidsrechters hebben hem speciale toelating moeten geven om te mogen starten. Hetzelfde gebeurde met Vitantonio Liuzzi en Daniel Ricciardo, allebei van Hispania-Cosworth. Een troost: Michael Schumacher reed te traag. En werd toch toegelaten. Oorzaak? Slechte weersomstandigheden tijdens de kwalificaties. Dat betekent wel dat Jeröme VOOR Michael Schumacher start. Sterker nog: de Duitser staat helemaal achteraan. Dat betekent dat we enkele bewogen beginronden kunnen verwachten, wat de kar van Schumachter kan een hele boel rijders voor hem zonder meer in zijn zak steken, en hij zal dat ook per se willen doen.
Pastor Maldonado (Williams) moest vijf plaatsen achteruit, en start als 21e wegens een aanrijding met Lewis Hamilton (McLaren), tijdens de
kwalificaties. Hamilton kreeg een waarschuwing. De 9e plaats van Alonso is teleurstellend. Maar zoals gewoonlijk heeft hij zich niet gewonnen voor de wedstrijd zelf. Hij wijt zijn slechte tijd aan te veel verkeer op het circuit, waardoor hij geen enkele echt snelle ronde kon rijden. Bruno Senna daarentegen was heel tevreden met zijn 7e plaats in zijn Lotus-Renault.
Het weer speelde dus een grote tol tijdens de kwalificaties. Voor de wedstrijd wordt bewolkt met wat zon verwacht, maar droog. De baan zou er wel wat vochtig bij kunnen liggen, maar als de auto's daar een paar rondjes over toeren, zal het opgedroogd zijn.
Startorde Grote Prijs van België 2011 1e rij: 1. Sebastian Vettel (Dui/Red Bull-Renault) 2. Lewis Hamilton (GBR/McLaren-Mercedes) 2e rij: 3. Mark Webber (Aus/Red Bull-Renault) 4. Felipe Massa (Bra/Ferrari) 3e rij: 5. Nico Rosberg (Dui/Mercedes) 6. Jaime Alguersuari (Spa/Toro Rosso-Ferrari) 4e rij: 7. Bruno Senna (Bra/Lotus-Renault) 8. Fernando Alonso (Spa/Ferrari) 5e rij: 9. Sergio Perez (Mex/Sauber-Ferrari) 10. Vitaly Petrov (Rus/Lotus-Renault) 6e rij: 11. Sébastien Buemi (Zwi/Toro Rosso-Ferrari) 12. Kamui Kobayashi (Jap/Sauber-Ferrari) 7e rij: 13. Jenson Button (GBr/McLaren-Mercedes) 14. Rubens Barrichello (Bra/Williams-Cosworth) 8e rij: 15. Adrian Sutil (Dui/Force India-Mercedes) 16. Heikki Kovalainen (Fin/Team Lotus) 9e rij: 17. Paul di Resta (Sch/Force India-Mercedes) 18. Jarno Trulli (Ita/Team Lotus) 10e rij: 19. Timo Glock (Dui/Virgin-Cosworth) 20. Jérôme d'Ambrosio (Bel/Virgin-Cosworth) 11e rij: 21. Pastor Maldonado (Ven/Williams-Cosworth) 22. Vitantonio Liuzzi (Ita/Hispania-Cosworth) 12e rij: 23. Daniel Ricciardo (Aus/Hispania-Cosworth) 24. Michael Schumacher (Dui/Mercedes)
Spa-Franchorhamps is toch wel een fantastisch circuit: een mooi decor, maar vooral: is het langste circuit, waardoor het meer "circuit" biedt: meer bochten, maar bochtencombinaties, een afwisselender parcours... En ondanks de bochten is het toch een snel circuit. Wat ook opviel: er waren tamelijk veel bezoekers. Een d'Ambrosio-effect? Misschien. In elk geval hopen we dat ze uit de kosten komen, want als Spa-Franchorhamps verdwijnt zou de F1 inderdaad iets missen, zeker als je bedenkt dat de meeste nieuwe circuits erg steriel zijn.
Bovendien levert het ook verrassende resultaten op. Let maar eens op de positie van de Force India van Adrian Sutil.
Het is nu ook wel duidelijk dat Vettel het Europese deel van het F1 Wereldkampioenschap 2011 heeft gewonnen. Alleen de 2e stek is nog niet beslist: Alonso of Webber. De 3e is Webber of Hamilton.
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van België, 2011, Piloten 1 Sebastian Vettel 173 2 Fernando Alonso 131 3 Mark Webber 115 4 Lewis Hamilton 99 5 Jenson Button 86 6 Nico Rosberg 46 7 Felipe Massa 42 8 M. Schumacher 24 9 Adrian Sutil 22 10 Nick Heidfeld 19 11 Kamui Kobayashi 14 12 Vitaly Petrov 9 13 Sergio Perez 8 14 Sebastien Buemi 7 15 Paul Di Resta 6 16 J. Alguersuari 6 17 R. Barrichello 2 18 P. Maldonado 1 19 H. Kovalainen 0 20 J. Trulli 0 21 V. Liuzzi 0 22 N. Karthikeyan 0 23 Timo Glock 0 24 J. d'Ambrosio 0
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van België, 2011, Constructeurs 1 Red Bull 288 2 McLaren 185 3 Ferrari 173 4 Mercedes 70 5 Renault 28 6 Force India 28 7 Sauber 22 8 Toro Rosso 13 9 Williams 3 10 Lotus 0 11 Hispania 0 12 Virgin 0
Voor het volledige Wereldkampioenschap F1 is de situatie anders dan voor het Europese deel. Er moeten nog 7 wedstrijden worden gereden, wat betekent dat er nog 7 keer 25 toppunten kunnen worden gewonnen. Dat betekent dat in theorie de volgende racers nog kans hebben op de titel:
Dat is natuurlijk op voorwaarde dat Vettel géén punten meer scoort, en dat bijv. Lewis Hamilton zowat alles wint wat er te winnen valt.
Overigens: vorig jaar werd het Europese deel gewonnen door Webber, maar het volledige kampioenschap door Vettel. En Webber staat "maar" 92 punten achter Vettel, of vier overwinningen. Scherp, scherp... maar, maar...
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags::f1, formule 1, formula 1, europa, spa-franchorchamps, f1 world championship, grote prijs van belgië, F1 World Championship, European F1 World Championshi
30-07-2011
European Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Hongarije, 2011
Al snel na de Grote Prijs van Duitsland, de Grote Prijs van Hongarije.
Vettel is terug, maar Hamilton zit hem op de hielen. D'Ambrosio deed het uitzonderlijk slecht.
Startorde Grote Prijs van Hongarij, Hungaroring, 2011
Hamilton was heel goed vertrokken en leek de wedstrijd te winnen, maar het gedoe met dan wel regen en dan weer niet, met in het kielzog daarvan enkele foute bandenkeuzes, zorgden ervoor dat niet hij won, maar wel Jenson Button. Vettel dus nog eens verslagen, maar hij blijft sterk vooraan staan in alle kampioenschappen. D'Ambrosio? In beeld geweest, maar om de verkeerde reden: geslipt op blauwe verf. Wel tamelijk goed geëindigd: als laatste vertrokken, maar niet als laatst rijdende auto aangekomen, maar als voorlaatste.
Jenson Button wint de 200e wedstrijd die hij rijdt. De GP van Hongarije was ook de 1e GP die hij ooit won, nl. in 2006.
Het zijn toch weer de zes rijdens van de drie topteams die vooraan eindigen: McLaren, Red Bull en Ferrari. Er zijn wel een paar jongens die zelden punten halen, die er nu wel winnen: Paul di Resta, Sebastien Buemi en Jaime Alguersuari. Dat is typisch voor regenwedstrijden, en is vaak meer een kwestie van toeval, dan van rijderskwaliteiten. Al moet worden toegeven dat die mensen hoog eindigen omdat ze goed genoeg rijden om op de baan te blijven. Volgens sommigen zijn dat ook de kwaliteiten waardoor Button vandaag kon winnen. Ook Thierry Boutsen bewees met prestaties in de regen een goed piloot te zijn. D'Ambrosio heeft dat vandaag niet kunnen doen. Een beetje jammer.
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Hongarije, 2011, Piloten 1 Sebastian Vettel 148 2 Fernando Alonso 119 3 Lewis Hamilton 99 4 Mark Webber 97 5 Jenson Button 71 6 Nico Rosberg 38 7 Felipe Massa 38 8 Nick Heidfeld 19 9 Adrian Sutil 16 10 Michael Schumacher 14 11 Kamui Kobayashi 14 12 Sergio Perez 8 13 Vitaly Petrov 7 14 Sebastien Buemi 7 15 Paul Di Resta 6 16 Jaime Alguersuari 6 17 Rubens Barrichello 2 18 Vitantonio Liuzzi 0 19 Timo Glock 0 20 Pastor Maldonado 0 21 Narain Karthikeyan 0 22 Jerome d'Ambrosio 0 23 Jarno Trulli 0 24 Heikki Kovalainen 0
Er zijn nog 2 wedstrijden voor het Europese deel van het kampioenschap: België op 28 augustus en Italië op 11 september. Maar niemand kan Vettel nog bedreigen voor het Europese deel. In totaal zijn er nog 9 wedstrijden, en 9 * 25 = 225. Dus zou er héél misschien nog iemand Vettel van de eindoverwinning kunnen afhouden, maar aangezien Vettel altijd al minstens de vierde was dit jaar, begint dat héél onwaarschijnlijk te worden.
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Hongarije, 2011, Constructeurs 1 Red Bull 245 2 McLaren 170 3 Ferrari 157 4 Mercedes 52 5 Renault 26 6 Force India 22 7 Sauber 22 8 Toro Rosso13 9 Williams 2 10 Lotus 0 11 Hispania 0 12 Virgin 0
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, formula 1, europa, hungaroring, f1 world championship, grote prijs van hongarije, F1 World Championship, European F1 World Championship
22-07-2011
Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Duitsland, 2011
En nu brommen we rond in Duitsland, Nurburgring
Alonso schuift voortdurend dichter, maar deze keer is het Hamiton die echt teverden mag zijn van zijn startpositie.
Startorde Grote Prijs van Duitsland, Nurburgring, 2011
Het was mooi weer vandaag, dus ik heb de wedstrijd gemist, net nu hij in het land van Michael, euh, Sebastian Vettel was. Soit: het is tenslotte Lewis Hamilton die heeft gewonnen! Onze felicitaties! Alonso was "maar" tweede, maar het is in elk geval duidelijk dat de suprematie van Red Bull verdwenen is. Nu hebben we voor de rest van het jaar weer een spannend kampioenschap! d'Ambrosio is niet super geëindigd, maar hij is toch geëndigd voor iemand die voor hem vertrokken was.
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Duitsland, 2011, Piloten 1 Sebastian Vettel 130 2 Fernando Alonso 104 3 Mark Webber 87 4 Lewis Hamilton 87 5 Jenson Button 46 6 Nico Rosberg 36 7 Felipe Massa 30 8 Nick Heidfeld 19 9 Adrian Sutil 16 10 Michael Schumacher 14 11 Kamui Kobayashi 14 12 Sergio Perez 8 13 Vitaly Petrov 7 14 Jaime Alguersuari 5 15 Sebastien Buemi 3 16 Rubens Barrichello 2 17 Pastor Maldonado 0 18 Paul Di Resta 0 19 Heikki Kovalainen 0 20 Jarno Trulli 0 21 Vitantonio Liuzzi 0 22 Narain Karthikeyan 0 23 Timo Glock 0 24 Jerome d'Ambrosio 0
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Duitsland, 2011, Constructeurs 1 Red Bull 217 2 Ferrari 134 3 McLaren 133 4 Mercedes 50 5 Renault 26 6 Sauber 22 7 Force India 16 8 Toro Rosso8 9 Williams 2 10 Lotus 0 11 Hispania 0 12 Virgin 0
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, formula 1, europa, nurburgring, f1 world championship, grote prijs van duitsland, F1 World Championship, European F1 World Championship
09-07-2011
Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Engeland, 2011
Dit weekeinde racen de F1-auto's rond op Silverstone voor de grote prijs van Engeland. De Engelse piloten zijn eropuit om hun kansen sterk te verdedigen, en dat zijn er nogal wat, niet in het minst Jenson Button en Lewis Hamilton. Maar de McLarens gaven de laatste tijd niet de indruk echt een vuist te kunnen maken tegen de Ferrari's en de Red Bulls Wat kan de startvolgorde ons daarover vertellen?
Silverstone heeft enkele heel aardige bochtencombinaties, waardoor het een van de betere circuits van het seizoen is.
Dat het Europese kampioenschap bijhouden geen onzin is, bleek duidelijk toen we een straatje Alonso - Vettel - Hamilton - Webber hadden: dat waren namelijk allemaal kampioenen: Alonso 2x wereldkampioen, Vettel en Hamilton elk 1x wereldkampioen, en Webber werd vorig jaar de Europese kampioen. Het Europese kampioenschap heeft dus wel degelijk een beter beeld van de mogelijkheden van een rijder dan de impressionistische indruk die vaak nablijft na een overwinning in bijvoorbeeld Monaco. En het brengt duidelijk in herinnering dat Webber vorig jaar in zijn laatste race gewoon pech had.
We vragen ons wel af of de aanrijding van Hamilton en Massa in een van de laatste bochten van de wedstrijd tot een diskwalificatie zou kunnen leiden. Maar wiens schuld was dat? Sneed Massa de bocht af? Remde Hamilton te laat? Moeilijk uit te maken. Massa was al voorbij Hamilton, dus ik vermoed dat Hamilton de Braziliaan had moeten laten passeren. Maar kon Hamilton wel nog remmen?
Startorde Grote Prijs van Engeland, Silverstone, 2011 1 Mark Webber 2 Red Bull-Renault 1:30.399 2 Sebastian Vettel 1 Red Bull-Renault 1:30.431 3 Fernando Alonso 5 Ferrari 1:30.516 4 Felipe Massa 6 Ferrari 1:31.124 5 Jenson Button 4 McLaren-Mercedes 1:31.898 6 Paul Di Resta 15 Force India-Mercedes 1:31.929 7 Pastor Maldonado 12 Williams-Cosworth 1:31.933 8 Kamui Kobayashi 16 Sauber 1:32.128 9 Nico Rosberg 8 Mercedes GP 1:32.209 10 Lewis Hamilton 3 McLaren-Mercedes 1:32.376 11 Adrian Sutil 14 Force India-Mercedes 1:32.617 12 Sergio Perez 17 Sauber 1:32.624 13 Michael Schumacher 7 Mercedes GP 1:32.656 14 Vitaly Petrov 10 Renault 1:32.734 15 Rubens Barrichello 11 Williams-Cosworth 1:33.119 16 Nick Heidfeld 9 Renault 1:33.805 17 Heikki Kovalainen 20 Lotus-Renault 1:34.821 18 Jaime Alguersuari 19 Toro Rosso-Ferrari 1:35.245 19 Sebastien Buemi 18 Toro Rosso-Ferrari 1:35.749 20 Timo Glock 24 Virgin-Cosworth 1:36.203 21 Jarno Trulli 21 Lotus-Renault 1:36.456 22 Jerome d'Ambrosio 25 Virgin-Cosworth 1:37.154 23 Vitantonio Liuzzi 23 Hispania-Cosworth 1:37.484 24 Daniel Ricciardo 22 Hispania-Cosworth 1:38.059
Uitslag Grote Prijs van Engeland, Silverstone, 2011
Zoals ik vorige keer al schreef: "Alonso begint de Red Bulls toch te bedreigen"... en dat heeft hij deze keer duidelijk bewezen. Dat het te danken is aan de algemene vooruitgang bij Ferrari, blijkt ook uit de verbeten strijd die Massa kon neerzetten. De reglementswijziging i.v.m. de aangeblazen diffusor speelt een rol, maar Ferrari heeft ook duidelijk vooruitgang gemaakt. Overigens zal dat reglement binnenkort wéér veranderen. Button is de pechvogel van het weekeinde: er liep iets mis tijdens de bandenwissel. En Hamilton heeft zich aardig verdedigd. Opvallend is ook de 7e plaats voor Perez met zijn Sauber. De 17e plaats van d'Ambrosia is niet onaardig, omdat hij als 22e vertrok, maar hij heeft niemand ingehaald.
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Engeland, 2011, Piloten 1 Sebastian Vettel 118 2 Fernando Alonso 86 3 Mark Webber 72 4 Lewis Hamilton 62 5 Jenson Button 46 6 Nico Rosberg 30 7 Felipe Massa 20 8 Nick Heidfeld 19 9 Kamui Kobayashi 12 10 Michael Schumacher 10 11 Adrian Sutil 8 12 Sergio Perez 8 13 Vitaly Petrov 6 14 Jaime Alguersuari 5 15 Sebastien Buemi 3 16 Rubens Barrichello 2
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Engeland, 2011, Constructeurs 1 Red Bull 190 2 McLaren 108 3 Ferrari 106 4 Mercedes 40 5 Renault 25 6 Sauber 20 7 Force India 8 8 Toro Rosso8 9 Williams 2 10 Lotus 0 11 Hispania 0 12 Virgin 0
Spijtig genoeg nog altijd geen punten voor Virgin.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen) Tags:f1, formule 1, formula 1, europa, silverstene, f1 world championship, grote prijs van engeland, F1 World Championship, European F1 World Championship
24-06-2011
Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Europa, 2011
Zoals dikwijls is d'Ambrosio lager geklasseerd dan Glock, maar in de wedstrijd maakt hij dat meestal goed. Red Bull weer bovenaan, Hamilton al bij al tevreden, Alonso teleurgesteld. Force India doet het verrassend goed. Dat wordt een team om rekening mee te houden voor de middenmotors.
Alonso begint de Red Bulls toch te bedreigen. Sommige commentatoren beweren dat de Red Bulls veel voordelen halen uit de aangeblazen diffusor, en die wordt binnenkort verboden. Als dat waar is, dan zouden de Ferrari's en de Red Bulls vanaf de volgende wedstrijd even snel kunnen zijn.
Het is ook de eerste keer dat Massa punten haalt voor het European F1 World Championship. D'Ambrosio heeft zijn goede resultaat van Canado niet kunnen herhalen, maar misschien zal in de latere wedstrijd ook voor hem het verbod op de aangeblazen diffusor in zijn voordeel zijn.
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Europa, 2011, Piloten 1 Sebastian Vettel 100 2 Fernando Alonso 61 3 Mark Webber 57 4 Lewis Hamilton 50 5 Jenson Button 46 6 Nico Rosberg 22 7 Nick Heidfeld 15 8 Kamui Kobayashi 12 9 Felipe Massa 10 10 Michael Schumacher 8 11 Adrian Sutil 8 12 Vitaly Petrov 6 13 Jaime Alguersuari 4 14 Sebastien Buemi 3 15 Rubens Barrichello 2 26 Sergio Perez 2 27 Pastor Maldonado 0 28 Paul Di Resta 0 19 Heikki Kovalainen 0 20 Jarno Trulli 0 21 Vitantonio Liuzzi 0 22 Narain Karthikeyan 0 23 Timo Glock 0 24 Jerome d'Ambrosio 0
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Europa, 2011, Constructeurs 1 Red Bull 157 2 McLaren 96 3 Ferrari 71 4 Mercedes 30 5 Renault 21 6 Sauber 14 7 Force India 8 8 Toro Rosso7 9 Williams 2 10 Lotus 0 11 Hispania 0 12 Virgin 0
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, formula 1, europa, valencia, f1 world championship, grote prijs van europa, F1 World Championship, European F1 World Championship
11-06-2011
Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Canada, 2011
De GP van Canada is een soort generale repetitie voor de GP van Europa. In Europa wordt dit weekend de 24 Uren van Le Mans gereden, een van de grootste circuitwedstrijden van het jaar. De strijd gaat tussen Audi en Peugot. Voor wie Canada wil volgen, opgelet: door de manier waarop de aarde rond haar as draait, komt in Canada de zon later op dan bij ons. Dat betekent dat ze daar later zijn dan bij ons, waardoor het er vroeger is dan bij ons. Doordat het daar vroeger is dan bij ons, is het hier later als ze daar nog vroeg zijn. Dat betekent dat de kwalificatieritten en de wedstrijd een stuk later zijn dan bij ons. Of, liever gezegd: ze zijn hier op hetzelfde moment als daar, maar ze doen dat later, waardoor het er vroeger is. Of, waar het uiteindelijk om gaat is dat we later dan gewoonlijk te weten komen wanneer wat is gebeurd in een F1-wedstrijd. Zodra als je dat hebt doorgrond, kun je beginnen na te denken over de datumlijn, waar het het ene moment nog 11 juli 2011 is, en een paar kilometer verder al 12 juli 2011. Of: waar je kutn terugkeren in de tijd door naar het oosten te gaan!
De resultaten van de kwalificaties en de wedstrijd worden hier vermeld. Aangezien de wedstrijd niet meetelt voor de European Formula 1 World Championship, gaan we er verder niet veel woorden aan vuil maken. Wat vakantie voor uw reporter. (ondertussen probeer ik dat gedoe rond die datumlijn te doorgronden... grrr... Wie zei dat de relativiteitstheorie van Einstein moeilijk was?)
Ter informatie: Perez rijdt toch niet mee. Hij voelde zich niet lekker en werd vervangen door Pedro de la Rosa.
D'Ambrosio's tijd was niet binnen de 107%-limiet, en hij rekende op een gunstige beslissing van de wedstrijdleiding. Dat is gelukkig wel gebeurt. D'Ambrosio was tijdens de vrije trainingen vrijdag tegen de muur gekwakt, waarna hij problemen had met het nieuwe chassis van de auto. Daarom zag de wedstrijdleiding de slechte tijd door de vingers.
De race leek bijna te verdrinken, maar uiteindelijk konden de resterende ronden toch nog worden afgelegd, en bovendien in voortdurend verbeterende omstandigheden, waardoor op het einde er toch nog een spannende wedstrijd uitkwam, en zelfs de oude Schumacher leek terug te keren. Na heel wat pech gedurende de kwalificaties en de vorige wedstrijden, mag d'Ambrosio tevreden zijn: hij werd 15e. En hij eindigde voor Glock, wat hij al bij al niet zo vaak doet.
Grote Prijs van Canada, Montreal, 2011 Definitieve uitslag (na bestraffing Karthikeyan)
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, formula 1, canada, f1 world championship, grote prijs van canada, F1 World Championship
30-05-2011
Grand Prix 2: Rosemeyer! van Marvano
Vandaag verscheen "Rosemeyer!", het tweede deel van de trilogie "Grand Prix" van Marvano.
Marvano vertelt het verhaal van de grand-prix-piloten van tijdens de jaren 30, met hun roekeloze races op de voorgrond, en het opkomende nazisme op de achtergrond.
Ondanks het soms zwaarwichtige onderwerp vindt Marvano de humor in de situaties.
European Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Monaco, 2011
Deze week, zondag 29 mei: Monaco! In Spasnje bewees Fernando Alonso dat hij de kanonstart heeft teruggevonden waarvoor hij berucht was toen hij zijn wereldtitels pakte. McLaren toonde in Spanje dat ze kunnen tippen aan Red Bull, en hoogstens nog iets tekort schieten. Red Bull en McLaren zijn de snelste jongens van het hele pak, maar Monaco is géén snel circuit... Dus zouden de kaarten in Monaco wel eens anders kunnen liggen dan de voorbije wedstrijden.
De startorde werd veranderd: Lewis Hamilton werd van zijn aanvankelijke 7e plaats achteruitgeschoven naar 9, omdat zijn snelste ronde werd afgekeurd wegens het afsnijden van de chicane. "Onderstuur," zei Lewis. Let op dat Karthikeyan en Liuzzi geen tijd konden halen. Dat heeft echter geen invloed op de plaats die ze gisteren hadden gekregen.
Perez 9e, maar zal niet starten doordat hij met een hersenschudding in het ziekenhuis ligt na zijn crash gisteren, de crash die trouwens Hamilton zijn beste tijd kostte.
Alonso zal met zijn 4e plaats teleurgesteld zijn, maar hij mag nog niet worden afgeschreven. Vettel zet zijn opmars verder. Er is momenteel tegen hem niet veel te beginnen. Schumacher heeft een verrassende 5e plaats te pakken. Voor zijn doen is dat gewoon geweldig. Kemphaan Hamilton staat op de 7e plaats, wat niet erg denderend is. Op het circuit van Monaco is het onmogelijk om vanuit die positie de wedstrijd te winnen. d'Ambrosio moet Glock laten voorgaan. Beide Lotussen hebben zich tussen beide Toro Rosso's gewrongen. Lotus had waarschijnlijk op ietsje meer gehoopt. Niemand kijkt naar Button, maar hij staat daar wel op de 2e startplaats. Al bij al heeft hij kans op een overwinning.
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Monaco, 2011, Piloten
1 Sebastian Vettel 75 2 Fernando Alonso 43 3 Mark Webber 42 4 Lewis Hamilton 38 5 Jenson Button 38 6 Nico Rosberg 16 7 Nick Heidfeld 14 8 Kamui Kobayashi 12 9 Michael Schumacher 8 10 Vitaly Petrov, Adrian Sutil 6 12 Sebastien Buemi 3 13 Rubens Barrichello, Sergio Perez 2 15 Felipe Massa, Pastor Maldonado, Paul Di Resta, Jaime Alguersuari, Heikki Kovalainen, Jarno Trulli, Vitantonio Liuzzi, Narain Karthikeyan, Timo Glock, Jerome d'Ambrosio 0
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Monaco, 2011, Constructeurs
1 Red Bull 117 2 McLaren 76 3 Ferrari 43 4 Mercedes 24 5 Renault 20 6 Sauber 14 7 Force India 6 8 Toro Rosso 3 9 Williams 2 10 Lotus, Hispania, Virgin 0
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, formula 1, monaco, f1 world championship, grote prijs van monaco, European F1 World Championship
20-05-2011
European Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Spanje, 2011
Onze volgende stop is Spanje, het circuit van Catalunja in Barcelona. Vandaag, vrijdag 20 jmei worden de eerste oefenritten gereden van 0900-1030 uur. De tweede reeks testritten volgen van 1300-1430.
Ondertussen heeft Geraardsbergen (België) zich ook in het racen gestort. De plaatselijke radiozender MIG bestaat 30 jaar, en organiseert daarom een gocartrace in de straten van het Oudenbergstadje. Nee, de Muur van Geraardsbergen peddelen ze niet op. De gocarts die gewoonlijk aan de Belgische kust rondtoeren zullen zondag 22 mei tijdens een koopjeszondag in de afgezette straten rondrijden.
Bikers krijgen wat harders tussen de tanden: met de
politie van Geraardsbergen-Lierde is er een Biker
Safety Day. Dat ise en begeleide motortocht met start en aankomst op het
Stationsplein van Geraardsbergen.
Het meest kleurrijke event zal waarschijnlijk het opstegen van bemande luchtballons worden, vanop het Marktplein van Geraardsbergen.
Dei gocartrace moet ergens rond 14.00 uur beginnen. Meer weten we er niet van. Die carts zijn niet met een motor aangedreven. Het heeft dus wat weg van een zeepkisten race. Maar zeepkisten zijn helemaal niet anagedreven, zelfs niet met trappers.
Om 13.00 uur vertrekt de F1 wedstrijd in Catalunja. Die auto's zijn wel aangedreven.
Nieuws uit de paddocks: D'Ambrosio is zeker van zijn plaats bij Virgin voor het hele seizoen 2011. Alonso is zeker van zijn plaats bij Ferrari tot en met 2016. Normaal zou hij dus toch een of twee keer wereldkampioen met Ferrari kunnen worden.
Als opwarmer voor de wedstrijd van zondag:
Stand in het Wereldkampioenschap F1 na de Grote Prijs van Turkije
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Turkije, 2011, Piloten Sebastian Vettel 25 Mark Webber 18 Fernando Alonso 15 Lewis Hamilton 12 Nico Rosberg 10 Jenson Button 8 Nick Heidfeld 6 Vitaly Petrov 4 Sebastien Buemi 2 Kamui Kobayashi 1
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Turkije, 2011, Constructeurs Red Bull 43 McLaren 20 Ferrari 15 Mercedes 10 Renault 10 Toro Rosso 2 Sauber 1
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Spanje, 2011, Piloten Sebastian Vettel 50 Mark Webber 30 Lewis Hamilton 30 Fernando Alonso 25 Jenson Button 23 Nico Rosberg 16 Nick Heidfeld 10 Michael Schumacher 8 Vitaly Petrov 6 Kamui Kobayashi 2 Sergio Perez 2 Sebastien Buemi 2
Stand European F1 World Championship, NA Grote Prijs van Spanje, 2011, Constructeurs Red Bull 80 McLaren 53 Ferrari 25 Mercedes 24 Renault 16 Sauber 4 Toro Rosso 2 Williams 0 Force India 0 Lotus 0 Hispania 0 Virgin 0
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:f1, formule 1, formula 1, catalunja, catalunya, f1 world championship, grote prijs van spanje, European F1 World Championship, Barcelona
Met dank aan wie me helpt om deze blog te onderhouden.
(c) 2023, Peter Motte of van de respectieve auteurs en kunstenaars.
Use by AI not allowed. Use for training purposes of AI not allowed.
De teksten en afbeeldingen op deze blog mogen niet worden gebruikt door AI, ook niet voor trainingsdoeleinden.
Alle teksten en afbeeldingen op deze blog zijn louter bedoeld voor kennisgeving aan menselijke gebruikers.