Motards... het is weeral volop motorrijdersseizoen, dus...
HIERONDER DE REGELS WAAR EENIEDER ZICH TIJDENS EEN TOERRIT IN GROEP AAN DIENT TE HOUDEN,
VOOR JOU VEILIGHEID EN DIE VAN DE ANDEREN !
1. Stoplicht-sprinten is dan soms wel plezant (solo), maar tijdens een groepsrit absoluut niet de bedoeling.
Iedereen weet dat motoren sneller zijn dan auto's, dat hoeven we alsnog niet te bewijzen door met z'n allen bij een stoplicht als gekken weg te racen.
Blijf in alle omstandigheden achter de koprijder !
2. Weet je plek in de rij.
Als je bij het vertrek van de rit op een bepaalde plek in de rij zit, blijf dan daar ook tijdens de rit.
Het wordt er ook niet veiliger op om even gauw iemand in te halen om dan even later weer af te zakken.
3. Rij - waar mogelijk - baksteengewijs.

Rij zoals op de tekening aangegeven waar het kan.
Als er een signaal komt van voren om één rij te maken, is het ritsen bijgevolg makkelijker.
4. Houd afstand !
Nogal duidelijk, maar probeer wel - als de verkeersregels het toelaten - bij te blijven.
5. Zet bij kruispunten - daar waar mogelijk - af door gebruik te maken van gecertificeerde wegkapiteins.
Dat wil zeggen dat de twee rijders achter de kopman het kruispunt afzetten, zodat de rest van de groep kan doorrijden.
Deze wegkapiteins sluiten dan achter de colonne weer aan.
Bij gebrek aan wegkapiteins, kunnen dezelfde rijders telkens terug hun plaats vooraan innemen.
Rijders met duopassagier zetten niet af !

Groepen van 50 deelnemers of meer, moeten vergezeld zijn van minstens 2 of meer wegkapiteins.
Een wegkapitein moet minstens 25 jaar oud zijn, een fluo hesje dragen met de optekening 'wegkapitein', een armband met de vermelding 'signaalgever' of 'wegkapitein'
en gebruik maken van het bordje C3 overdag en een 'oranje/rode salami' 's avonds.

Als een weg dient afgezet...
- de voorrijder geeft met armgebaren aan waar en wanneer er een noodzakelijke wegafzetting zal gebeuren.
- wanneer de kruising volledig vrij is, nemen er twee wegkapiteins de beide weghelften voor hun rekening en geven door het opsteken van hun plakkaat C3 duidelijk teken aan aankomend verkeer om te stoppen.
- dan pas rijden de voorrijder en zijn colonne verder.
- als alle volgers voorbij zijn sluiten de wegafzetters VOOR de laatste man (met hes) aan. Zij blijven dan eventueel achter in de rij.
- de twee achter de voorrijder zijn de nieuwe afzetters (uitgezonderd als er een duorijder bij zit, dan schuift de derde man naar voren).
6. Tijdens het rijden worden ook handtekens gebruikt. Dit kan heel handig zijn als je een voorrijder hebt die deze tekens kent, want dan weet je wat er je te wachten staat.
Enkele voorbeelden :
- arm en hand gestrekt naar links = verkeer aan de linkerkant van de weg (toepasselijk bij smalle wegen... kan een auto, een fietser of voetganger zijn...)
- arm en hand gestrekt naar rechts = verkeer of obstakel aan de rechterkant van de weg (ga hierbij in één file rijden)
- arm en hand gestrekt naar boven = in één file rijden
- hand wijzend naar de grond = een obstakel op de weg (drempel, kuil/gat in het wegdek, voorwerp op het wegdek,...)
- hand en arm gestrekt op en neer bewegen = vertragen en langzaam rijden (bvb als er een grote groep fietsers, voetgangers of rijpaarden nadert)
- opgestoken vuist = stoppen
Geef deze tekens telkens door naar achter...
7. Het is steeds plezant als we met z'n allen weer op het eindpunt aankomen.



8. Verkeerslichten...
- rood = de colonne stopt
- oranje = de colonne stopt
- groen = de voorrijder vertraagt en stopt bij oranje/rood, rijdt vervolgens door groen, controleert of de hele colonne volgt, zoniet even verder wachten op een veilige plaats om te verzamelen.

Voor de organisator...
- kies een vertrekpunt, een tussenstop en eindpunt met voldoende parking en opstelruimte.
- maak duidelijke afspraken met de horeca over de grootte van de groep... neem de bestellingen eventueel voor vertrek op en bel dit door.
- ken je route, weet waar er moet worden afgezet... met gps is dit allemaal voorafgaand in te stellen.
- controleer voor het wegrijden van een stop of iedereen klaar staat opgesteld.
- voor vertrek stelt iedere deelnemende motorrijder zich op in de rij(-en) met een draaiende motor.
- de voorrijder controleert (eventueel te voet) of iedereen er is en of iedere motor loopt en vertrekt pas als iedereen klaar is.
- de laatste man controleert of iedereen vertrokken is.
Disclaimer...
- arriveer op de plaats van bijeenkomst met een volle tank, zoniet verwittig eerst de organisator dat je gaat tanken !

- het staat de deelnemer vrij om van de route af te wijken
- de voorrijder (= over het algemeen de organisator) geeft aanbevelingen en doet suggesties voor de best te volgen route of groepsindeling ...
het is beleefd om deze te volgen, echter staat het de deelnemer vrij daarvan af te wijken als hij de inzichten van de voorrijder om welke reden dan ook niet deelt
- het deelnemen aan een groepsrit is voor eigen rekening... zorg er steeds voor dat je in orde bent met de boorddocumenten.
- het is geen verplichting om de route volledig uit te rijden
- houd u aan de verkeersregels, rijd niet te snel en houd voldoende afstand
- en het hoeft niet gezegd dat je motor technisch in orde moet zijn.
Ik wil hiermee niemand belerend toespreken, maar het is gewoon de bedoeling dat iedereen een groepsrit als plezant ervaart, en als we daar met z'n allen wat energie insteken, dan moet dat geen probleem zijn.
Ik heb niet te pretentie van hier volledig te zijn, mocht ik nog een regel vergeten zijn, dan hoor ik het wel !
Voilà ... verder wil ik iedereen nog vele veilige kilometers toewensen voor het komende seizoen.
Tot ziens... misschien op een volgende rit !!
|