Waarom zouden motorrijders niet kunnen genieten van de voordelen van een airbag?
De Honda Gold Wing is de eerste fabrieksmotor met een volwaardig airbagsysteem.
Hierdoor kan bij een frontale botsing het risico op en de ernst van verwondingen bij de bestuurder aanzienlijk worden beperkt.

Door de speciale ruimte die nodig is voor een airbagsysteem, is het nog niet mogelijk een airbagsysteem in een traditioneel gebouwde motor in te bouwen
(bij de Gold Wing is de benzinetank onder het zadel geplaatst). Maar we sluiten zeker niet uit dat in de toekomst ook andere Honda motoren met een airbag zullen worden uitgerust.
Wanneer het voorwiel tegen een stevig voorwerp stoot, herkennen sensoren de vertraging van de motor en brengen de betreffende gegevens over naar de sturingseenheid.
De sensoren bevinden zich achter beschermende afdekplaatjes aan beide kanten van de voorvork.
De sturingseenheid analyseert de gegevens van de sensoren en beoordeelt de kracht van de botsing.
Vanaf een bepaalde botsingssterkte wordt de gasgenerator ontstoken en de airbag met stikstof (een onschadelijk gas) gevuld.

Binnen een tiende van een seconde wordt de airbag door de afdekplaat naar boven gedrukt en volledig opgeblazen, terwijl hij tegelijkertijd met veiligheidstouw op zijn plaats wordt gehouden.
Zodra de bestuurder met hoofd en borst in de airbag gedrukt wordt, begint het gas uit de openingen aan de zijkant te stromen, en de airbag vouwt zich in elkaar.

In tegenstelling tot een auto-airbag, die rond of licht ovaal van vorm is, heeft de airbag van de Gold Wing een V-vorm.
Bij een botsing wordt de rijder naar het midden van de V-vorm geleid. Daardoor is de kans minimaal dat hij langs de zijkant van de airbag glijdt.
De beide veiligheidstouwen aan de zijkant houden de airbag in de optimale positie en verhinderen zo dat de bestuurder de airbag kan wegdrukken.
|