Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
Bejaarde motorrijder verliest been bij ongeluk op A12 bij Zevenhuizen Een bejaarde motorrijder moet door een ongeluk waarschijnlijk zijn onderbeen missen. J. kreeg een ongeluk volgens de politie dinsdagochtend rond 06.15 uur op de A12 bij Zevenhuizen.
De 76-jarige man uit Pijnacker reed aan het einde van wegwerkzaamheden tegen de vangrail en kwam ten val. Volgens een politiewoordvoerder bleef hij met zijn been in de vangrail haken. Het lijkt er niet op dat zijn been nog te redden is. Een trucker schermde de motorrijder met zijn vrachtwagencombinatie af.
Motorrijders en vangrails, dat gaat niet goed samen. Dat weten de meeste mensen en toch staat Nederland er helemaal vol mee, ondanks het alternatief dat al jaren bekend is. Maar nu is er goed nieuws voor de motorrijder die zich komende zomer weer op het Nederlandse provinciale wegennet waagt. Want Noord-Holland pakt samen met belangenvereniging MAG (Motorrijders Actie Groep) de vangrails in de provincie aan. En goed voorbeeld doet volgen ? Zo kan het totaal niet... !
De belangenvereniging voor motorrijders MAG (Motorrijders Actie Groep) wil met alle provincies een convenant afsluiten, waarin wordt vastgelegd dat de provincie de infrastructuur veilig(er) zal maken voor alle weggebruikers, inclusief motorrijders. Op donderdag 18 december 2008 is het eerste convenant getekend op het provinciehuis van Noord-Holland. Gedeputeerde Cornelis Mooij en MAG-voorzitter Nico Perk zetten hun handtekening onder het document. Eén van de speerpunten bij het veiliger maken van de provinciale wegen is het aanpassen van de vang- of geleiderails. Geleiderails zijn ontworpen om autos die van de weg raken te geleiden. Motorrijders komen bij een valpartij echter in aanraking met de staanders van de rail, te vaak met zware verwondingen of zelfs de dood tot gevolg. Met name langs bochten en op- en afritten vinden we geleiderails en vooral op deze plekken zijn motorrijders kwetsbaar. De MAG is van mening dat het aantal doden en gewonden onder motorrijders, als gevolg van het in aanraking komen met een geleiderail, drastisch gereduceerd moet en kan worden. Hiervoor is echter een inspanning vereist van wegbeheerders en van de overheid. Op locaties waar motorrijders een groter risico lopen, zullen de bestaande geleiderails moeten worden beoordeeld op motorvriendelijkheid en wanneer nodig worden aangepast door een geleidende onderplank aan te brengen.
In navolging van de landelijke aanpak van de geleiderails, wil de MAG door goede afspraken met de twaalf provincies te maken ook op het onderliggende wegennet de verkeersveiligheid van motorrijders verbeteren. Op korte termijn past de provincie Noord-Holland op minstens vijftien locaties de vangrail aan. De planning is dat in het voorjaar van 2009 begonnen kan worden met de werkzaamheden. Het gaat om de volgende locaties:
N242 ter hoogte van de Roskamsluis
N244: twee locaties tussen Kogerpolderbrug en Edam-Volendam
N235 tussen Purmerend en Het Schouw
N518 bij Monnickendam
N208: drie locaties Westelijke Randweg Haarlem
N205: De Knoop bij Vijfhuizen en bocht linksaf richting Haarlem voor viaduct
N201: vier locaties tussen Heemstede en Schiphol
N231 bij Vrouwenakker
N236 bij Driemond
Ook zal de provincie in de toekomst, bij nieuwe wegen en aanpassingen aan wegen, motorvriendelijke geleiderails plaatsen bij vergelijkbare bochten.
Police unveil new twist on old idea... the bobby on a (motorised) tricycle
With its bright colours and chunky wheels, it looks like a motorbike from a giant Lego kit.
In fact, the T3 Motion could be the future of law enforcement.
The electric scooter, which has a top speed of 25mph, is designed to be cheap to use, to be friendly to the environment and, with a 9in-high raised platform,
to provide a great vantage point for policing crowds.
A model with police-style blue and yellow livery (and limited to 5mph) was loaned to Sussex Police to use at the South of England Show,
a three-day agricultural show in Ardingly, near Haywards Heath, which runs until tomorrow.
Sergeant Paul Marsterson said the experiment had been a success - though hampered by the sheer novelty of the vehicle.
'We tried to do a tour of the arena. However, people were so interested in it, it took us 45 minutes to get a couple of hundred metres,' he said.
'The chief constable [Martin Richards] has had a go and I mentioned to him it is perfect for Gatwick airport, both indoors and outdoors.
'It gives high visibility and it's great to be able to talk to people you might not always be able to.'
The £5,000 trike is designed by a Californian firm and has been adopted by a number of police forces in the U.S.
Startklaar om met zoon Milan een motorritje te maken. Het was een zonnige zondagmorgen en we hadden gekozen voor de motorzoektocht in Rumbeke, een wat ik vroeger ook al eens had meegedaan.
Dan maar eens de instructies overlopen, en deze waren niet voor de poes : - we moesten, naast de bepijling, ook nog eens letters opzoeken die op die bewegwijzering stond (waarmee een woord moest gevormd worden)... - we kregen daarbij nog eens een 10-vragenlijst met 'kilometerstop' (wat voor een 'miles-rijder' dan weer moeilijk wordt)... - daarnaast twee bladzijden met foto's van onderwerpen die we onderweg konden tegenkomen (en om het gemakkelijk te maken staken die nog eens door elkaar)... - je moest dan nog eens onthouden hoeveel keer je over een autosnelweg met 4 rijstroken reed... - bij iedere controlepost had je een fysieke proef en kon je raden naar de merknaam van telkens twee foto's van motoren... - EN JE MOEST DAN NOG EENS ALS PILOOT HET VERKEER IN DE GATEN HEBBEN !!
Een beetje teveel van het goede, dacht ik, vooral met een kleine achterop, en we hebben het dan maar 'op het gemakske' gedaan.
Een verslag...
En het begon al meteen goed : na de inschrijving kon Milan al direct beginnen aan een eerste proef, het 'bloklopen'...
Nog altijd even merkwaardig, die (geclasseerde ?) ruine van een windmolen op de grens van Hulste en Lendelede
We rijden een eindje op de Peter Benoit-fietsroute...
Die (nieuwe) tank in Desselgem heb ik al eens besproken in een ander verslag...(zie Mandeltreffen Izegem van 24 aug 2008)
Ah... hier staat in StEloois-Vijve een 'zusje' te koop...
En als we diertjes onderweg tegenkomen, moet Milan zowiezo even kennismaken...
Via Waarmaarde en Avelgem reden we richting Kluisberg, maar sloegen vroegtijdig af naar Frasnes.
Het begon nu af en toe te druppelen en het werd de hoogste tijd dat we arriveerden in het heksendorp Ellezelles om niet helemaal nat te worden.
Eigenlijk juist van pas, want het was al rond de klok van 12 uur en een frietje zou er wel ingaan. Het was Milan die het etablissement van 'Mamy la Frite' opmerkte.
Niet lang daarna volgden nog enkele collega's ons voorbeeld. En tegen dat we gedaan hadden met eten, scheen de zon weer.
En juist om de hoek was er de 2de controle met de ringwerpproef...
... op de kermis ging dat duidelijk vlotter...
Even buiten Frasnes een plaspauze inlassen, want het limonadetje van bij de frieten begon zijn werk te doen...
Vlug schuilen onder een overbrugging ergens tussen Moustier en Herquines...
Voor die gasten is het natuurlijk een 'spelletje'...
Maakt niet uit dat we, ondanks het natte wegdek en de vele gevaarlijke hoopjes landbouwgrond op de straten, via Velaines, Kain, over de Mont StAubert en Obigies toch heelhuids in herinnes arriveerden voor de 3de controle in 'La Camargue'.
Daar hadden de leukerds van de organisatie gezorgd voor een grappig spelletje : via een ondersteboven-spiegel proberen twee ringetjes van staafje te verwisselen. Een kolfje naar de hand van doe-al Milan die het er, tot grote verbazing van de jury, vrijwel vlotjes van afbracht.
In Helchin/Helkijn rijden we Vlaanderen opnieuw weer binnen..
Dan moet je maar gezien hebben dat je een bebouwde kom binnenrijdt... ! Gmeentepersoneel : werk aan de winkel !
Langs StDenijs bereiken we Aalbeke, waar in het centrum van het dorp nog steeds de houtzaagindustrie van importeur Van de Casteele gevestigd is. (http://www.vandecasteele.be/) De grote opslagplaats kun je zien vanaf de A17
Het was even schrikken toen we tussen Aalbeke en Lauwe geheel te lande deze lijnbus zagen staan. Bij nader toezien bleek er inderdaad een chauffeur achter het stuur te zitten, maar die was (met zijn deuren wagenwijd open) zijn 'dutje' aan het doen ! Voor hetzelfde geld lag hij daar dood.
Maar geen paniek : het bleek dat hij dat vroeger deed op de Wijk Ter Kelderen (even verderop), "maar dat wekte nog meer ongerustheid en overlast onder de plaatselijke bevolking zodat hij deze 'verplichte' rustpauze nu 'op den buiten' deed", aldus de chauffeur...
Op een parking van een warenhuis bij het binnenrijden van Lauwe, zagen we een paar jongeren van 14 (zegden ze...) rondscheuren op van die pocket-bikes. Er was er toch tenminste een met een helm op !
Maar Milan wou persé even plaatsnemen op zo'n ding...
Bij de 4de controle in clubhuis Prins Albert moest Milan proberen ballen te werpen door de gaten...
Maar op de foor zijn die gaten dan weer groter, hé...
Via Gullegem, Moorsele en StEloois-Winkel ging het dan terug naar de eindbestemming in Rumbeke, waar we opgevangen werden op een parking voor een drink, een BBQ-worst en een laatste proef, maar die zou ikzelf wel voor mijn rekening nemen...
Een parcours over een zestal meter waar je zolang mogelijk (minstens 10 seconden) met de motor moest overdoen, zonder een voet aan de grond te zetten... een beetje 'bike-surplacen'...
En als je dan de camera in de handen stopt van een Milan, krijg je dit...
Ik deed er 9,50 sec. over ...
Tenslotte was er de prijsuitreiking en die prijzentafel zag er niet slecht uit.
Al bij al een gezellige dag, een mooie rit (weliswaar langs overbekende wegen), een 150-tal inschrijvingen en een contente Milan !
Antwerpen verbiedt quads deze zomer in de bebouwde kom
In Antwerpen worden quads vanaf vandaag verboden in de bebouwde kom. De gemeenteraad heeft het verbod goedgekeurd. Voor diegenen die zopas gelandt zijn vanaf een andere planeet : quads zijn een soort motoren met vier wielen. (voor het gemak en de goede verstaanbaarheid, hier nog enkele afbeeldingen erbij)
Het verbod kreeg de steun van alle partijen, maar bij Open VLD en CD&V waren er ook onthoudingen. Zo vonden Annick De Ridder van Open VLD en Nahima Lanjri van CD&V dat er ook andere manieren waren om op te treden. Tevergeefs : Janssens speelt hier nogmaals voor God.
Het verbod moet een einde maken aan de overlast door het lawaai en het onverantwoord rijgedrag van veel quad-bestuurders. De maatregel is ondertussen ingegaan en wie het verbod aan zijn motorlaars lapt, kan rekenen op een boete en is mogelijk zijn quad voor 14 dagen kwijt !
Enkele reacties van fervente quad-rijders...
"Dit is weer zo'n typisch voorbeeld waarbij het sommigen het verpesten voor velen", verteld de 34-jarige Jüri uit Ekeren."Natuurlijk zitten er cowboys tussen die voor overlast zorgen en zich niets aantrekken van de verkeerssituatie. Maar je mag niet alle quadrijders over dezelfde kam scheren. Als iemand met zijn Porsche aan 200km/u gesnapt wordt, dan worden toch ook niet 'alle Porsches' aan de kant gezet ?"
"Ik begrijp dat de stad het rijgedrag van enkele pubers op een quad niet kan dulden", zegt Tim uit Sint-Katelijne-Waver. "Als ze het varken willen uithangen, moeten ze maar naar een afgelegen weiland of een daarvoor speciaal aangelegd parcours gaan. Daar storen ze niemand en zetten ze alleen hun eigen leven op het spel en niet dat van anderen. Een quad is niet gemaakt om mee in de stad rond te scheuren."
Ook de lawaaihinder is een reden om de vierwieler uit Antwerpen te bannen. Quads maken namelijk een oorverdovend geluid.
"Dat heeft allemaal te maken met de rijstijl", verteld Tim. "Wie zijn pedalen en handvatten beheerst en zijn machine kent, maakt een pak minder lawaai. Sommige gewone brommers maken meer lawaai dan quads die deftig worden bestuurd."
Bepijlde rondrit van 160 km met tal van bekers en prijzen te winnen. Vertrek en aankomst aan zaal Café De Gilde, R. Vanmeerhaeghestraat 55 te 8790 Waregem (Nieuwenhove) www.waregemsemotorvrienden.be
De inschrijvingstafel te Nieuwenhove, deelgemeente van Waregem. Bij aankomst kregen we een drankbon, een koffiebon, een eetbon (goed voor een hotdog of hamburger) en een vragenblad.
Er was er gratis koffie, geserveerd door deze charmante koffiedame...
Klaar voor vertrek.
Dit jaar zouden ze ons over onbekende (nou, onbekende...voor Nederlanders misschien) wegen in een boog rond Geraardsbergen sturen.
De rit was onderverdeeld in vier delen : - een toeristisch stuk brengt ons naar de Vlaamse Ardennen en Flobecq/Vloesberg waarbij we de eerste kilometers moesten delen met fietsers van de 8ste 'Waregemse Gordel'. Maar geen nood : door het slechte weer kwamen er maar 2000 aan de start, opmerkelijk minder dan verleden jaar... - het tweede deel voerde ons door een heuvelachtig deel van het Pajottenland. - het derde deel was een kolfje naar de hand van de snelle rijders : een recht stuk van Mater naar Eine. - het vierde en laatste gedeelte werd op het laatst nog aangepast vanwege die fietsgordel en zou ons terug naar de startplaats moeten brengen...
En het zijn die pijltjes die we moesten opsporen en volgen.
De route verliep langs Anzegem / we passerden de watermolen van Walskerke.
Deze watermolen op de Maalbeek, voor het ogenblik het enig maalvaardig exemplaar in West-Vlaanderen, gaat terug tot de 15e eeuw. Naast de watermolen bevindt zich een hoeve, het zgn. Hof ter Walskerke. Vanaf 1574 tot in de 19de eeuw maakte Wulfskerke deel uit van de heerlijkheid Hemsrode. "Het goed te Wulfskerke", genoemd "ter Moten", is een achterleen. De huidige configuratie van hoeve en watermolen, waarbij het molenhuis één geheel vormt met het boerenhuis, dateert wellicht uit de 18de eeuw. Het metalen waterrad, een middenslagrad met een doorsnede van vier meter werd in 1907 geplaatst. De watermolen werd op 28 juli 1983 beschermd als monument en een deel van het open landschap rond hoeve en molen als dorpsgezicht. De molen werd hersteld tijdens de jaren 1960 en grondig gerestaureerd in 1995.
Dan gaat het naar Tiegem - Waarmaarde - Schorisse tot aan de eerste halte in Vloesberg, La Baraque.
Daar kregen we een eerste vraag te beantwoorden (waar bevindt zich de fabriek van het motormerk Triumph ?)
Een collega vertrekkensklaar met zijn splinternieuwe Intruder.
Veel paardentraffic die dag : koetsen, ruiters,...
We kregen het al gauw door : er was daar nog een ander treffen aan de gang...
We vervolgden onze weg naar Ghoy (Lessines)
Even verder kom ik deze pieta tegen : een kapelletje met zware zuilen en geflankeerd door twee knielende nonnen. Staat zomaar in een afgebakend stukje weiland waar schapen en geiten in liepen. Raar...
Over het bruggetje in Deux Acrens en we rijden verder via Biévène naar Tollembeek
Daar hangen de klokken buiten de kerktoren in plaats van erin...
De Tollembekenaars krijgen ook wel eens de spotnaam Hanezoekers toegekend, doordat de haan van de kerk in vroegere tijden eens van de kerktoren was verdwenen en heel de bevolking deze ging zoeken. In de omliggende gemeenten had men veel jolijt met de Tollembekenaars, die van toen af "De Hanezoekers" werden genoemd.
Wie zegt Tollembeek denkt natuurlijk aan Urbanus. Niet onterecht, want hij heeft daar een heus bronzen standbeeld staan en er wordt daar jaarlijks een cultuurprijs naar hem genoemd uitgereikt. Het werd onthuld op 8 april 2000 en weegt 400 kg. Het is gemaakt door de kunstenaar Koen Tinel en staat op een parking vlak bij een frituur, schuinsover de kerk van Tollembeek. Het idee kwam van Urbanus zelf. Burgemeester Georges CARDOEN-zaliger was meteen gewonnen voor het initiatief maar een overheidsbudget was daarvoor niet beschikbaar. De kosten voor de creatie van het beeld en de sokkel nam Urbanus voor eigen rekening.
Beeldhouwer Koenraad TINEL, woonachtig in het naburige Vollezele en goede vriend van Urbanus, verleende zijn technische medewerking aan de realisatie van het Urbanusbeeld, dat hij driedimensionaal uitvoerde naar een ontwerp van Urbain Servranckx zelf. Het werd gegoten in de kunstgieterij Van Geert te Aalst.
Het beeld zou iets ludieks worden, iets waar kinderen (en volwassenen) aan kunnen draaien. Naast een kwajongensachtige Urbanus met groot hoofd en uitpuilende ogen in bermuda broek, zien wij ook de mannelijke bromvlieg Amedee en de 2-delige hond Nabuco Donosor. Voor Amedee voorzag Tinel een kindvriendelijke truuk: wie aan een hendel draait, laat de bromvlieg in zijn lucifersdoosje dansen. Op vraag van Michel MATTHIJS, secretaris van de heemkundige kring HOLVEO, waren Urbanus en Tinel bereid twee heemkundige elementen in het beeld te integreren. Zo werden de spotnaam van de Tollembekenaren, Hanezoekers en de kaatshandschoen met kaatsbal in verwerkt. De legende zit verscholen in de sokkel aan de achterkant van het Urbanusbeeld. Wie aan een hendel, in de vorm van een kaatshandschoen met daarin een kaatsbal, trekt, ziet de verloren gewaande kerktorenhaan in een nis te voorschijn komen.
Alle gekheid op een stokje, maar even verder, tussen Vollezele en Denderwindeke kom je dan dat tegen : een overijverige boer of een vrachtwagen die beetje moet uitwijken in de zqachte berm en dan krijg je dit !
We komen aan in Nieuwenhove aan cafe De Colorado voor een tweede controle en waar we onze honger kunnen stillen.
Leuk opschriftje boven deze urinoir in De Colorado : Kom gerust dichterbij Hij is korter dan je denkt !
Hier konden we ons eetbonnetje uitwisselen voor een warme snack. Ik weet niet hoe de hotdogs smaakten, maar die hamburger was een van de beste die ik ooit gegeten heb ! Chapeau voor dat kraam !
We volgen nu een eind de Dender Route en komen zodoende in de bosrijke omgeving van Zandbergen/Geraardsbergen
Lang geleden dat ik dat nog eens heb kunnen doen... Parkeren op de rails van de overweg in Idegem !
We zitten vollop op het traject van de Vlaamse Ardennen Route met bijhorende 'Ronde van Vlaanderen Route'.
Via Steenhuyze/Wijnhuyze en Erwetegem rijden we over St Maria-Oudenhove, St Goriks-Oudenhove (Zottegem), Michelbeke en Brakel naar Horebeke... en het begint te regenen ! Die bizons aan de scheldebrug te Eine heb ik al meermalen gezien, maar nooit de kans gehad om ze eens op de digitale plaat vast te leggen.
Het is een herinnering aan de Amerikaanse hulp bij de heropbouw van deze brug na de Tweede Wereldoorlog.
Sinds 23 juni 2007 staat er op het vernieuwde Ohioplein een informatiepaneel met daarop de geschiedenis van de Ohiobrug. Deze brug was de eerste brug in spanbeton geschonken door de Amerikaanse staat Ohio ter nagedachtenis aan de Slag aan de Schelde tijdens de Eerste Wereldoorlog. In 1940 werd ze opnieuw opgeblazen, maar ze werd groter dan voorheen heropgebouwd. Op de Ohiobrug over de Schelde, in de richting van Nederename, staan vier zulke beelden van Amerikaanse bizons.
Even verder trok een rommelmarktje mijn aandacht : tijd om even de benen te strekken.
Niet ver daar vandaan was de derde controlepost in cafe 'tEiland
Hier sta ik voor een raadsel : op dat rondpunt in Heurne staat zo'n danig walgelijk 'monument'... maar wat beeldt dat in godsnaam uit ?
Onder een stralende zon, rijden we verder door wijdse landerijen richting Huise. Er bestaan toch nog zoveel mooie plekskes in ons landje...
Er bestaat waarschijnlijk geen streek die meer rust uitstraalt dat de weg naar Wannegem-Lede en Lozer bij Oudenaarde. En dan kom je daarbovenop dat nog eens tegen...
Langs het Lozer Kasteel gaat het naar Kruishoutem en dan rijden we voorbij dat !
Puur toeval : ik sla deze landweg in en mijn oog valt automatisch op dit alleenstaande naambord. Ik was al 10 meter ver wanneer het tot mijn verbeelding doordrong. Dat kon toch geen waar zijn !
Je zult het maar op je naamkaartje hebben staan...
Dan gaat het verder langs de buitenkant van Waregem, komen via het centrum van Zulte in StElooisvijve.
In een zijstraat zag ik deze beauty schitteren. Die eigenaars waren juist gearriveerd en maakten aanstalten op in huis te stappen. Vlug hield ik hen nog even tegen met het verzoek even te poseren voor hun prachtige Oldmobile75 De Luxe uit 1949
Bij aankomst stonden de trofeeën reeds klaar en wist men mij ter vertellen dat er 150 deelnemers waren ingeschreven.
Een toeschouwer kwam de organisator verwittigen dat er een moto 'naft' aan het verliezen was. Ik hoorde mijn nummerplaat afroepen en haastte me ter plekke. Op de parking kwam ik tot de vaststelling dat er een bezineplek onder mijn motor lag en het was nog aan het druppelen. Niet meer gewacht tot de prijsuitdeleing, zette ik onmiddellijk mijn weg verder huiswaarts. Het scheelde niet veel of kreeg nog de trofee van 'pechvogel' mee. Thuis veiligheidshalve mijn tank afgelaten.
London Ambulance see bikes as the answer to fighting through the London congestion.
We looked at response times in congested areas of London twenty years ago and saw that motorcycles were the solution to getting a vehicle and paramedic on-scene as soon as possible.
Londons Ambulance Service has expanded its fleet of two-wheelers with the acquisition of twelve Honda ST1300 Pan European motorcycles.
In an attempt to reduce response times in the congested capital, twelve more paramedics will be handed the keys to the new vehicles, with a particular focus being placed on East London.
The new set of motorcycles will join the 50 currently in use by the London Ambulance Service, the largest of its kind in the world, and will continue the services long reliance on the Pan European model.
Motorcycle paramedics are used to reach emergency scenes far quicker than is possible with an ambulance, providing on-the-spot first aid to patients.
Shaun Rock of the London Ambulance Service said:We looked at response times in congested areas of London twenty years ago and saw that motorcycles were the solution to getting a vehicle and paramedic on-scene as soon as possible. We needed to expand our two-wheeled operation so that we could ensure our response capability was compliant with new government response times.
Our riding group evaluated a number of motorcycle models but, the Honda Pan European has met and exceeded our specifications over the past 18 years we feel it continues to do so. It is capable of carrying a large range of medical equipment and is perfect for our needs. It is capable of speed when required but also possesses the excellent low-speed manoeuvrability that we need in the congested areas of the capital. This is why weve chosen to further strengthen our existing fleet with twelve more Pan European motorcycles.
Hondas Public Sector Operations Co-ordinator, Bob Fellowes, added: We are delighted to emerge as the favoured supplier to the London Ambulance Service with a version of the ST1300A8, which they believe meets their extremely high specifications. At Honda (UK) we are proud to be of service to an organisation which performs such a vital and reliable role to our capitals community.
Da's geen politie maar een soort ANWB. Ook in Zweden hebben ze die (als proef) in gebruik als sleepdienst. Ik heb er jaren geleden al eens een foto van gezien. Heb er al een paar op het net gevonden. Op drukke wegen kunnen ze vaak niet ter plekke komen met een normale sleepdienst. Deze Goldwing vaak nog wel. Kunnen ze de weg snel weer verlossen van een gestrandde vierwieler.
Sinds een aantal jaren nemen de leden van deSolex Angels Vlamertingeen 'copains' uit de omgeving van Dunkerque onder andere deel aan de manifestatie 'Alveringem anno 1950'. Deze organisatie, ter gelegenheid van Alveringem kermis, gaat na 18 jaar een andere richting uit en laat de solexrit niet meer uitrijden op kermis-zondag. Toch wilde herbergier Chris Deman van café 't Wieltje "iets" organiseren voor de solexrijders ter gelegenheid van zijn "herbergkermis" en gaat de rondrit door op "koekezondag", 27 september.
Het wordt dus een solexrit op zondag 27 september.
Programma
09.15 Inschrijving in café t Wieltje
10.15 Rondrit met onderweg drankpauze
12.15 Middagmaal
13.30 Rondrit
14.15 Bierseminarie met o.a. Vleterse bieren (De Struise Brouwers)
16.00 Rondrit
17.00 café t Wieltje : Gratis duik in jacuzzi voor elke deelnemer (zwemgerief meebrengen), Kermis met o.a. muzikaal optreden , rodeostier, bierfiets
Inschrijving verplicht, ten laatste op 12 september 2009 : chris.deman@telenet.be of tel. 058-288953
Aantal deelnemers beperkt tot 35 !
Kostprijs: 25 euro per deelnemer (middagmaal met frietjes en 9 consumpties inbegrepen)
Ze zouden het fijn vinden enkele rijders uit de Izegemse Solexclub van Pol Berlamont te kunnen ontmoeten en uiteraard was ik er, als belleman aan de startlijn, van harte welkom. Maar ik ben op deze dag elders aan het werk en kan ik bijgevolg niet aanwezig zijn op dit biezondere treffen. Ik wens hen dan ook een prachtige dag en veilig weer thuis !
Hieronder alvast enkele sfeerbeelden van verleden jaar (2008), mij toegestuurd door de Voorzitter van de Solex Angels, José Ryckebosch.
De 39 ste Belgische JUMBO-RUN zit er weer op. Het was wederom een feestelijke rondrit voor volwassen en jonge andersvaliden in side-cars. Dit jaar was de luchtmachtbasis in Koksijde als stopplaats gekozen. Het lokaal comité 'Fascinerend Koksijde' zorgde voor middagmaal, de animaties, de muziek, de verrassingen en er was ook een korte maar spannende Seaking reddings-demonstratie. Er waren weeral motorrijders uit verschillende landen aanwezig en meestal rijden ze dan met dezelfde persoon, met wie ze na al deze jaren een band opgebouwd hebben. het moet niet gezegd dat iedereen naar dit één-jaarlijks gebeuren toeleeft. Naast de motorrijders staan de mensen van Dominiek Savio ook in voor een perfecte begeleiding van de patienten onderweg. De politie-motards van de Federale verkeerseenheid West-Vlaanderen, de plaatselijke politie en enkele getrouwe wegkapiteins zorgen voor een feilloos verloop tijdens het parcours. Er reden achteraan de kolomme bussen mee voor de passagiers die zich onwel voelden en de bezemwagen voor de zijspannen die met pech onderweg af te rekenen hadden.
EEN VERSLAG. (van mijn 31ste Jumborun)
De estafetten krijgen hun materiaal...
Dat lintje gaf toegang de dag erna op het concert van Milk Inc
Een zestal 'zwaantjes' van de Federale Wegpolitie (al jaren dezelfde ploeg) reden mee voor de 'officiële' bevelen te geven aan verkeerslichten bvb (plaatsen waar motorestafettes geen bevoegdheid hebben...)
09.00 uur : colonnevorming
Ik vraag me steeds af hoe die karretjes nog de baan houden !
En dan volgt de rest... in totaal 154 zijspannen waaronder enkele 'trikes'. En we zijn vertrokken !
Eventjes de colonne stil leggen voor...
... de trein !
Cafe De Landsman in Booitshoeke...
De 'peace-wagon', met aan boord een bijna hese Patsy, want haar luidsprekersinstallatie was uitgevallen en riep ze dan zomaar gedurende meer dan de helft van het traject luidkeels door het zijraampje van de bestelwagen de mensen toe !
En we passeren de 'Normandie'...
De Normandie werd opgericht in 1936. Na een felle ruzie met de eigenaar van Péniche-boothotel, besloot hotelier Jean Van den bergh een gelijkaardig gebouw uit de grond te stampen. Zowel de vorm als de naam van de Normandie, verwijst naar het vroegere Franse vlaggenschip, dat in het jaar 1935 de snelste transatlantische overtocht tussen Le Havre en New York realiseerde. Het boothotel de Normandie werd ontworpen door de -voor die tijd- modernistische architecten Laurent en Willy Bruggeman.
In het jaar 1994 besliste het Vlaamse Gewest, afdeling Monumenten en Landschappen, om de twee boothotels de Normandie en de Péniche als monument te beschermen.
12.00 uur : doortocht zeedijk Koksijde
De mensen keken nogal verbaasd op als die colonne passeerde...
12.15 uur : Aankomst op de luchtmachtbasis
De Koksijdse reuzen Ko en Lisa stonden ons op te wachten en we werden onthaald met een hapje en een drankje.
Ondertussen parkeerden de motorrijders hun machines die daar op het tarmak stonden te blinken in de zon...
Tientallen vrijwilligers zorgden dat alles picobello verliep...
Best dat 'schatje' met haar grote slagersmes niet te veel lastig vallen !
En er werd 'Brugse Zot' geschonken...
We moesten echter wel één euro borg betalen voor het glas, maar voor die prijs kon je het evenwel meenemen naar huis...
13.00 - 16.00 uur : optreden Bluelink en animatie
Guido kreeg van de Federale een officiële politiepet !
Ballonplooiers binnen en buiten zorgden voor kunstwerkjes voor de jongeren...
... maar ook voor de ouderen...!
14.00 uur: officieel Jumbo moment - toespraak door burgemeester Marc Vanden Bussche - toespraak Patsy (verantwoordelijke Dominiek Savio) - huldiging van verdienstelijke deelnemers en medewerkers
15.00 - 16.30 uur : doorlopend animatie
Enkele motorrijders, zo van de carnavalswagen 'geplukt'...
Een opblaasbare rodeostier voor de kleintjes...
... waar ook een 'grote' eens moest op gaan zitten... !
De 'vrienden der blinden' uit Koksijde stonden er met een parcours en enkele van hun fameuse geleidehonden.
Er waren ook tal van volksspelen aanwezig en wie lopen we daar tegen het lijf ?
Walter Capiau !
... nog steeds 'gebeten' van zijn spelletje "hoger-lager"
Grimeuses waren er ook... en niet alleen voor de kinderen...
Stoere bikers lieten zich als lammetjes beschilderen tot groot jolijt van hun mindervalide passagier !
Enkele biezondere karretjes...
En ze zijn niet allemaal fonkelnieuw !
Deze wieltjes zijn waarschijnlijk 'geleend' van een Citroën 2PKaatje !!!!!
Plots liep iedereen de gelagzaal uit ! Een gesimuleerde reddingsoperatie per Sea-King helikopter...
HELP !
Voor we vertrokken kregen we nog allemaal een geschenkenzakje... ... en kreeg ik van een van de medewerkster een mooie t-shirt
Ik ga hieronder een persoonlijk verslagje neerpennen, met wat foto-materiaal van onderweg, en als Izegemnaar wil ik nu niet chauvinistisch overkomen, maar laat ik het alvast in één woord samenvatten : SUBLIEM ! Hierachter, beste motorrijders, moet een enorm hechte en goed-geoliede organisatie zitten om zo'n treffen, met over twee dagen meer dan 1100 inschrijvingen, tot een goed einde te brengen. Van hieruit alvast een dikke proficiat ! En het is niet van horen zeggen : ik heb het nogmaals mogen meemaken... Verleden jaar deed onze jongste de rit mee achterop, dit jaar mocht het vrouwtje eens mee. s'Morgen werden we al wakker van de eerste motoren die ons huis passeerden (wij wonen niet ver van de plek van inschrijving en de organisatoren hadden toch wel de pijltjes via onze straat gehangen, zeker !
Omstreeks 10.00u was het daar al 'volle bak' : de speelplaats van de BelleVue-school stond overvol met blinkende motoren.
Na de inschrijving en de begroetingen van bekenden, konden we eindelijk op pad. Op het gemak tot spijt van wie het benijd, want het was mooi weer en we wilden er wel wat van genieten. Racen zou niet aan de orde van de dag zijn, want het beloofde een 'boerenkrijg' te worden. Inderdaad : 80% van de te volgen wegen waren juist breed genoeg om een tractor door te laten !
De molens van Kachtem...
Via Emelgem en Meulebeke (waar de landbouwers reeds hun velden moesten besproeien vanwege de wekenlange droogte) reden we richting Ingelmunster en dan naar Ooigem waar die fameuse tank staat. Maar eerst even bijtanken...
Even verder in Dessselgem kregen we al een 'geheime controle'. Daar kregen we ook een frisse cola getracteerd en die was meer dan welkom want het was behoorlijk warm geworden.
Verder naar Belgiek, Deerlijk en Avelgem. Op het marktplein waren daar feesttenten opgetrokken en zagen we juist een groep ruiters vertrekken.
Even verder de eerste controle in het JOC KRAK (een jeugdhuis die ik nog heb helpen oprichten in 1973 en daar de debuten van Raymond van het Groenenwoud, Johan Verminnen en Urbanus heb meegemaakt).
Freedom-voorzitter JeanPaul Eggermont hield er een oogje in het zeil...
Dan reden we de Scheldemeersen in om uit te komen in Amougies. Daar heb ik indertijd met mijn vader nog de 'opening' meegemaakt van het sportvliegveldje...
In ArcWattripont heeft een boer toch wel heel veel lef gehad om een stuk plastieken rioolbuis aan een straatkapel te vijzen waarin dan de reclame kan gestoken worden...
Even verder merkte mijn duo een idylisch tefereeltje op : een Schotse koe met kalf. Even het stoppen waard...
Jaja ! Die van 20 km/u bestaan ook nog ! Het rode randje is dan wel versleten, maar hij blijft geldig.
We reden dan langs een bospad en op kleine betonnen veldwegels met links en rechts van ons metershoge muren van mais.
Even verder een prachtig panorama...
Aangekomen in Ellezelles weken we even van de route af om langsheen de molen naar het centrum te rijden, want als je op zondag daar in de streek bent, en je hebt HELE GROTE HONGER (!) dan moet je geheid naar 'Mamy La Frite' in de Rue Notre-Dame.
Door welke bebouwde kom we hier hebben gereden weet ik niet meer (het stond in ieder geval niet op dat plakaat...) maar in Lahamaide kregen we in de 'Relais du Moulin' een tweede stempeltje.
Plaspauze ook, want dat pintje in die frituur begonnen al hun werk te doen. En terwijl je daar zo gemoedelijk staat te plassen komt er plots een motormeid op mijn schouder tikken... "zeg, zijde gij niet een Vandendriessche uit Moen ?". Ontkennen kon ik niet en later zou Katrien Ameye, een vroegere drie jaar jongere dorpsgenote en dochter van onze vroegere tuinman Willy, mij alsdusdanig herkend hebben. We sloegen een gemoedelijk praatje met haar man die eveneens op de motor meereed.
We passeerden de 'Blanc Moulin', een stenen windmolen met een ommuurde belt, gelegen aan de Route de Flobecq. Hij werd gebouwd in 1789 door landbouwer Jean-Baptiste Deltenre. Molenaar Amédée Choquet hield hem in de jaren 1930 nog in werking. Na de tweede wereldoorlog trad het verval in en verdween het gevlucht.
Toch zou hij niet verdwijnen : een Vlaamse privé-eigenaar (Lucien De Wachter uit Mechelen) kocht hem aan en bij Besluit van de Executive van de Franse Gemeenschap werd de molen (inclusief het interieur) op 20 april 1982 als monument beschermd.
We reden door Ostiches, Villers Notre-Dame,... en het viel ons op dat er hier en daar huizen bevlagd waren met de kleuren van de Stad Ath, want jawel : diezelfde dag waren er daar festiviteiten rondom 'tRos Beiaard Ommegang. Op elk vierde zondag van augustus stromen duizenden toeschouwers in Ath samen om deel te nemen in de "ducasse", een volksfeest dat reeds sedert ruim vijf eeuwen met luister wordt gevierd. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Ducasse_van_Aat)
In 2005 is de Ducasse van Ath als 'Meesterwerk van het immaterieel erfgoed van Mensheid' door de UNESCO erkend. Nog even iets anders dan het Ros Beiaard van Dendermonde die maar om de 10 jaar uitgaat... Blicquy, Bascècles, Wandelincourt, Thumaide : aan een kerkhof staat een enorm kruisbeeld...
We rijden richting Doornik en via de 'Route Paysagère' gaat het langs Bury, Barry, Maulde, Thrimougies en Melles.
Een uigebrande hoeve... moet nog niet lang geleden zijn, want heel de resterende inboedel stond nog buiten.
Even voor Herinnes zien we op een recht stuk veldweg in de verte blauwe zwaailichten en een verkeersopstopping.
Toen we naderbijkwamen werd ons gemeld dat er zich een vreselijk verkeersongeval heeft voorgedaan met een motor en of we even konden wachten tot de ambulance weg was. Het moet nog niet lang geleden gebeurt zijn, want die gast lag daar nog op straat.
Ontsteld staan de achteropkomers toe te kijken...
Later zou blijken dat hij aan een snelheid van bijna 200km/u in de gracht was gesukkeld, tegen een duiker aanbotste en zo 20 meter ver gecatapulteerd werd op het wegdek, vlak voor de wielen van een andere motorrijder. Van zijn bike blijft alleen zijn achterwiel heel over...
Ja... zo'n snelheden doe je niet op de boerenbuiten, hé ! En of die andere 'cowboy's' daar lessen uit trekken ? Bijlange niet : even verder hielden we halt op een bankje om even de benen te strekken en een slokje te drinken en wat zagen we daar voorbijvliegen ? Je houdt het niet voor mogelijk !
Jammergenoeg kunnen we daar alleen maar over napraten, want de verantwoordelijkheid ligt volledig in handen van de bestuurder. Het is alleen jammer dat hij dan met zo'n stunten onschuldige omstaanders meetrekt in zijn ongeluk ! Soit.
Even een kiekje met nog een 'ander duiveltje'...
Volgt al vlug een derde controle in Café Kapitein in Spierre/Espièrre.
Daar was ook een aanlegsteiger voor die waterscooters...
Ook motorrijders, maar dan op het water...
Pecq, Kooigem, Bellegem en Rollegem volgen nu vlug op elkaar en we rijden een eindje op de 'Goedendag Fietsroute'.
Daaraan zag je al dat we het 'Kortrijkse' naderden...
Via Aalbeke ( waar we eventjes een kiekje namen tussen die fameuse boomstammetjes-opslag van de plaatselijke houtzagerij) en Marke ging het naar Lauwe en van daar naar Izegem.
Bij aankomst konden we een foto aankopen die onderweg was genomen : 6 euro is toch veel geld voor een digitale foto !
Een goed pintje was welkom, jammer dat het maar kleine bekertjes waren...
Nog een met een fameuse snor...
Dan volgde de prijsuitreiking en de tombola.
Wederom een rijkgevuld podium...
Een onschuldige kinderhand mocht de hoofdprijs (een mooie fiets) trekken.
2Route (uit Torhout) was er met de grootste groep en de oudste deelnemer was 72 jaar.
En dan was er nog een die misschien wel 30 keer op en af achter prijzen mocht gaan : een grote club, mijn gedacht !
Ik moest mij content stellen met één zakje, maar kreeg van de organisatie daarbovenop nog een mooie 'Izegemse' badhanddoek kado.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....