Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
13-05-2008
Bikers for Christ
Bikers For Christ
In BFC bestaan geen president, secretaris, noch prospecten, men is ofwel lid ofwel geen lid. Inmiddels zijn er in Amerika 1900 leden verdeeld over 49 staten, Hawaï en Alaska inbegrepen. Over de grens heen is BFC vertegenwoordigd in 9 landen, België is de 10de opvolger.
Wat zie je als je een Biker ziet? Ruig, leer, kettingen . Een gestroomlijnd fluorescerend pakje beide soorten en dat op hun leeftijd, wat hebben ze in hun bovenkamer? Waar deze commentaar eindigt, begint een stuk van de Bijbel, Mattheus 7. Oordeel niet. BFC is de perfecte voorstelling van : hoe buitenstaanders reageren, en wat werkelijk huist in de motorrijder. BFC is een motorvereniging van mensen die Jezus in het hart dragen. Een combinatie die niet voor de hand ligt, en misschien vanuit die combinatie, laat maar zeggen intrigeert, provoceert, en dus interesse wekt. Dat is ons vertrekpunt, vanuit een verassende invalshoek, de werkelijkheid ontbloten. Onmiddellijk belanden we hier bij de Bijbel. Vanuit een christelijke invalshoek, de werkelijkheid laten kennen. Wie met ons kennis maakt, wordt niet met de Bijbel te lijf gegaan, wij overdonderen niet met preken, wij verplichtingen niemand tot iets. Wij worden voort gedreven door de Go(e)dheid , niet gevrijwaard van zonden. Wie we ontmoeten, stelt vroeg of laat de vraag : maar hoe komt het toch, jullie zien er zo uit, en met die motors, en toch zijn jullie helemaal anders, pas dan lichten wij een tipje op van de sluier, welke wegcode we volgen de Bijbel.
Aprilia heeft iets met tweecilinders. In die mate zelfs dat, als andere merken zweren bij andere configuraties, Aprilia toch met zijn twins blijft doorgaan. Een goed voorbeeld zijn de supermotoren. Alle lichte motoren en middenklassers uit dit segment hebben een monocilinder, maar toch lanceert Aprilia de Dorsoduro-tweecilinder.
In tegenstelling tot de meeste supermoto's, is de nieuwste van de Italiaanse fabriek trouwens meer dan alleen maar een pure pretmotor. Dank zij zijn iets grotere cilinderinhoud en stevige bouw, combineert hij zijn fun-gehalte met een stevige dosis maturiteit. Hij heeft de 320 mm dubbele schijfremmen overgenomen van de RSV-racemotor uit dezelfde stal en het blok van de populaire Shiver-middenklasser.
Door zijn hoge bouw en rechte zithouding laat de Dorsoduro zich bijzonder gemakkelijk sturen. Gekoppeld aan de kracht van de potente tweecilinder zorgt dit onmiddellijk voor hopen rijplezier.
Dank zij een ruimere tankinhoud dan de doorsnee supermoto, kun je er ook een eind verder mee rijden zonder te tanken. Dat maakt de Dorsoduro meteen ook een stuk veelzijdiger dan de meeste van zijn concurenten. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat dit een echte kilometervreter is. Zonder windbescherming is er zelfs met een pure funbike als deze aan hoge snelheden niet veel pret meer aan. Secundaire wegen of kleine circuits blijven dan ook de biotoop van deze nieuwe Italiaan.
Een van de 9 nieuwe Yamaha FJR1300 politiemotoren die het Engelse Teesdale, dat deel uitmaakt van de 'Durham Constabulary Motorcycle Section', in ontvangst mocht nemen. Ze vervangen de vloot van Honda's Panam 1300ST.
Met het hopelijk alsmaar beter wordende weer is de kans niet onbestaande dat u zoon of dochterlief eens meeneemt voor een ritje op de motor. Omdat ook voor passagiers beschermende motorkledij geen overbodige luxe is, heeft de Duitse kledingfabrikant Büse in haar nieuwste collectie ook aandacht voor uw kleine telg. De Young Biker vest en broek zijn wind- en waterbestendig en vervaardigt uit een ademende en slijtvaste textielstof. Beide kledingstukken kregen en Z-Liner-Reissa binnenvoering mee en kunnen door een ritssluiting aan mekaar worden gehecht. Voor de veiligheid werden de nodige beschermingstukken ter hoogte van de schouders, ellebogen en rug voorzien en door het gebruik van reflecterend materiaal valt de drager ook in het duister op. Voor de warmere zomerdag werd de vest met verluchtingsopeningen aan de rug en borst uitgerust, die voor een aangenaam draagcomfort zouden moeten zorgen. De vest is verkrijgbaar in een grijze en blauwe uitvoering van maatje 116 tot 164 en is de uwe voor 110 euro. Het onderste kledingstuk is verkrijgbaar in dezelfde maatjes maar enkel in een zwarte uitvoering en betaal je 100 euro. Meer info bij uw plaatselijke dealer.
Twee mannelijke motoragenten die elkaar een kus geven langs een drukke autoweg...bij ons zou er voor minder een kijkfile ontstaan. De foto werd dan ook genomen in Bagdad (getuige het palmboompje op de achtergrond...) waar het de gewoonte is dat mannen elkaar met een kus begroeten. Een opmerkelijk beeld, in een stad dat al jaren door geweld wordt lamgelegd !
Een Gardena politie motoragent werd gisteren op de Harbor Freeway van de weg gereden.
De 28-jarige politieagent nam kennis van een oproep inzake een gestolen voertuig aan de noordkant van de Harbor (110) Freeway ter hoogte van de El Segundo Boulevard uitrit en zette de achtervolging in. Een razendsnelle grijze Ford Focus ramde de wagen naast de motoragent waardoor deze tegen de dienstmotor aanvloog en deze tegen de vlakte ging. Terwijl de bestuurder van de Ford vluchtmisdrijf pleegde, gleed de motor bijna 10 meter door over het asfalt.
De agent, wiens naam niet werd vermeld, werd afgevoerd naar het County Harbor-UCLA Medical Center waar dokters alleen een snijwonde aan de kin en een gebroken duim moesten verzorgen. het is dan ook dank zij zijn uitstekende uitrusting dat hij geen ernstige verwondingen heeft opgelopen. Ondanks de talrijke opkomst van politie-eenheden, kon de aanrijder ontsnappen...
TomTom kondigt de vernieuwde TomTom Rider aan. De Rider 2nd edition is geschikt voor gebruik op de motor en beschikt over TomTom Map Share zodat gebruikers hun eigen kaarten kunnen aanpassen en verbeteringen direct kunnen delen met andere gebruikers. Daarnaast komt de nieuwe Rider met veiligheidstoepassingen zoals het Help Me! menu, een nieuwste kaartgarantie en voorgeïnstalleerde Tele Atlas kaarten van West- en Oost-Europa.
Motorrijders hebben tevens eenvoudig toegang tot specifieke reisstatistieken. Hiermee verkrijgen gebruikers inzicht in gemiddelde en maximum snelheden per reis, evenals de totaal aantal afgelegde kilometers en afstand van huis. TomTom Rider is voorzien van een eenvoudig aanraakscherm dat is ontworpen met extra grote iconen zodat motorrijders deze met handschoenen kunnen bedienen. De Rider is uitgevoerd met een oplaadbare Lithium-ion batterij die tot vijf uur constant navigatieplezier levert. Verder is de Rider waterdicht [ IPX-7 ], en voorzien van een 3,5 inch 320*240 touchscreen en een Cardo scala-rider Bluetooth headset. De prijs van deze nieuwe TomTom Rider is 600 euro, eind mei ligt hij in de winkels/
Klanten die eerder een TomTom Rider 1st of Rider 2nd Edition gekocht hebben, kunnen hun software gratis bijwerken met TomTom Home. Door het aankopen van een nieuwe Tele Atlas kaart hebben huidige gebruikers ook toegang tot TomTom Map Share. Nieuwe kaarten zijn vanaf begin mei beschikbaar via TomTom Home of via tomtom.com.
De Belgische Wegpolitie viert dit jaar haar 75ste verjaardag. Deze Bijzondere Wegpolitie is opgericht geworden in 1933 en bestond aanvankelijk uit negen man: een chef en vier ploegen van twee motorrijders. Momenteel, in 2008, telt de Wegpolitie 957 operationele politieambtenaren. Om dat jubileum extra in de verf te zetten liep er een gratis overzichtstentoonstelling in Autoworld in het Brusselse Jubelpark. Daarbij haalden de 'zwaantjes' hun échte pareltjes van stal : de blitse Harley Davidsons, pijlsnelle Porsches, zware BMW's...allemaal redenen waarom 'joenk en starke' jongens (dixit De Strangers/Bai de Raikswacht) altijd al graag bij de toenmalige Rijkswacht wilden.
Maar het begon eigenlijk wel allemaal met de Gillet 600cc.
Jaja, dit karretje was een van de eerste modellen waarmee de 'zwaantjes' over onze wegen tuften - met of zonder sidecar. Het beestje beschikte over 24 pk en haalde maximaal 120 km/u... meer dan genoeg in de jaren '30, mijn gedacht ! Dan kwamen in 1947 de EL Knucklehead 1000cc en in 1948 de EL Panhead 1000cc.
De Harley-Davidson Flathead en de Electra Glide
Omdat bijna alle motoren die in 1946 Prins-Regent Karel escorteerden, te kampen hadden met motorpech, beloofde hij de Wegpolitie nieuwe machines. Geen motocycletjes, maar échte Harley-Davidsons.
Het eerste exemplaar was een HD WL Flathead, later volgden nog prachtige 1000cc en 1200cc modellen die een topsnelheid van 160km/u haalden... meer dan genoeg voor die periode !
Niet alleen motoren maakten de dienst uit van de 'zwaantjes' : er werden ook voertuigen ingeschakeld, voornamelijk dan voor de observatie, de fotografie en de interventie (achtervolgingen zeg maar...).
Met deze klasbak uit de jaren '60 (die toen al een topsnelheid van 146km/u haalde), flitsten de rijkswachter nog 'op grootmoeders-wijze'. Om een snelheidsduivel te betrappen, moest deze Peugeot 404 om te beginnen al het voertuig (zogenaamd in overtreding) volgen en vervolgens zijn snelheid overnemen. Als de externe meter - gemonteerd op de motorkap - een te hoge snelheid dan toegelaten aanwees, werden er twee foto's gemaakt : met één camera werd de snelheidsmeter gefotografeerd, een ander toestel vereeuwigde de nummerplaat.
De Porsche 911
Waarschijnlijk de enige dienstwagen waarmee elke agent wél naar huis wilde rijden : de legendarische Porsche Targa 911 (met modellen E, EL en SC)
Lederen zetels, sportvelgen, al dan niet met een open dak en een motor die u in een mum van tijd naar een topsnelheid van 225 km/u loodst. We zijn in de jaren '70 ! Begon maar al te zweten als je dan die oranje-rode streep in je achteruitkijkspiegeltje te zien kreeg. Maar liefst 20 van deze pareltjes hebben de dienst uitgemaakt. (prijskaartje onbekend...) Slechts twee exemplaren hebben de tand des tijds overleefd : eentje (een EL) wordt bewaard door de Historische Dienst van de Federale Politie en een ander wordt tentoongesteld in de galerijen van de Firma D'Ieteren.
In de jaren '80 werden de motoren BMW R 100 RS en RT in dienst genomen.
Dan de BMW K 1100...
... en sinds 2005 vervangen door de BMW R 1100 RT...
.. en nu opgevolgd door de Yamaha FRJ 1300 A
Je vindt ze nu al bij alle politie-diensten en in alle kleuren terug...
OK ! Ik weet het wel... ik kan jullie niets meer bijleren of toch niet veel meer. En toch zie ik nog dagelijks (nu het motorseizoen weer op gang komt) de ongelooflijkste 'stoten' met motoren op de baan. En dan vooral van die 'cowboys' in de file ! Ik geef toch maar enkele tips mee over kijken, zien en gezien worden in die bepaalde situatie.
De weg waarop je rijdt heeft jou meer te vertellen dan je op het eerste moment denkt. Je ogen gebruiken en goed kijken kan je al een heel eind op weg zetten, zelfs op onbekend terrein. Bomen, kabels tussen de palen, reflectoren in de bermen, verkeerssignalisatie,... allen geven aan hoe de weg verder gaat. Onderbrekingen in de berm wijzen je op het feit dat er een uitrit of een zijweg is. De witte strepen op het wegdek helpen je, meestal zonder dat je het in de gaten hebt, om te volgen hoe de weg loopt. Je merkt dat pas goed wanneer ze er plots niet meer zijn. Onderbroken witte strepen staan dichter op elkaar op 'moeilijke' stukken, waardoor je automatisch de neiging krijgt om daar langzamer te gaan rijden...dubbele doorgetrokken lijnen op de weg verwijzen dan weer naar een 'gevaarlijk' stuk.
Wie iedere dag op en af moet naar Brussel, weet wat het is : FILE !
Voor je je in het avontuur van het file-rijden werpt, lees eerst even de wettelijke bepalingen op de site van MAG (Motor Action Group) onderaan...
Tussen de files doorrijden bestaat voornamelijk uit goed leren uitkijken. Eén van de meest gemaakte fouten is te dicht voor je kijken : zo rij je slingerend door de file. Wanneer je verder vooruit kijkt, en blijft kijken, kun je gewoon rechtdoor rijden.
Er zijn een aantal plekken in de file waar je moeilijkheden kunt verwachten. Wanneer er in de verte een strook verdwijnt, kun je er donder op zeggen dat veel automobilisten van strook aan het veranderen zijn.
Bij het weer invoegen tussen de file moet je heel erg goed kijken of daar geen andere motorrijder aan komt rijden, want die achteropkomende motard heeft voorrang ! Wie dus tussen de file gaat rijden, moet zich net zo gedragen als wanneer hij gaat 'inhalen' : spiegels gebruiken !
Wees extra alert als er ergens een gat zit tussen twee auto's : de kans dat een auto uit een andere strook daar gebruik wil van maken en er zich wil indraaien, is behoorlijk groot. Wanneer een file zich in beweging zet, komt er vaak voor een vrachtwagen zo'n opening vrij. Je ziet ze vaker : zigzag'end van de ene strook naar de andere... je zal er maar naast zitten met je fiets !
Wanneer een file echt stilstaat en het is broeierig weer, kun je openslaagde deuren verwachten : rijd dan echt langzaam, want daar valt weinig of niets aan te anticiperen.
Ook bij het tussen de file doorrijden moet je je spiegels gebruiken. Het kan gebeuren dat er een motorrijder achterop aankomt, zoek dan een gaatje en laat hem er even langs : iedereen heeft zo zijn eigen tempo (of neemt hierbij een hoger risico...).
En dan nog iets over 'gezien worden' : hoewel de motorkledij van alle Duitse fabrikanten de laatste jaren verplicht voorzien zijn van goedgekeurd reflectiemateriaal, is dit vaak niet voldoende om op te vallen overdag.
Daarom is het steeds nuttig om zo'n reflecterend hesje bij te hebben. Niet dat je daar nu de godsganse dag moet mee rondrijden( er zijn ook nog de 'colors' weet je..), maar het kan makkelijk opgeborgen worden onder je motorkledij en bij nood (zoals filerijden, nachtritten, ongevallen...) bovengehaald en aangetrokken.
Rij ook steeds met je grootlicht aan tussen de files auto's : ik weet het... soms kan het verblinden, maar het is een waarschuwingssein naar de automobilisten toe voor u opdat ze je zouden zien afkomen.
En is je bike uitgerust met alarmknipperlichten (twee voor en twee achter), steek die dan ook maar even aan.
En naar de automobilisten toe... :
De brochure 'Automobilist, ken je de motorrijders?' werd uitgegeven door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) en de Motorcycle Council (MCC) in samenwerking met Febiac en Totalfina en heeft tot doel de automobilist bewust te maken van de aanwezigheid van steeds meer motorrijders op de weg van en naar het werk. Voorwaar een lovenswaardig initiatief. Uitgangspunt ervan was dat ongelukken waar motorrijders bij betrokken waren niet zelden te wijten zijn aan slechte zichtbaarheid enerzijds (in liefst 70% van de gevallen luidt het: "Ik had 'm niet gezien...") en onaangepast rijgedrag anderzijds. Teneinde het wederzijds begrip tussen beide partijen wat op te krikken werden in de brochure een aantal vooroordelen van de kaart geveegd, nuttige tips gegeven en levensechte situaties geschetst. De folder werd verdeeld in de tankstations van Totalfina, via Uit-magazine, Touring-magazine en de Automobielgids. Wie 'm via die kanalen niet in handen kreeg kon 'm ook aanvragen via de Motorcycle Council op svc@febiac.be, tel. 02 778 64 00. Let wel ! Die campagne is dan wel drie jaar oud maar nog steeds van kracht !
Deze camera registreert de overdreven snelheid én het roodrijden van de voertuigen. Ze worden geplaatst ter hoogte van door verkeerslichten geregelde kruispunten.
De roodlichtcamera's werken via twee lussen per rijstrook, die zijn aangebracht in het wegdek. De lussen bevinden zich meestal ter hoogte van de stopstreep. Voor het roodrijden wordt het ogenblik dat het voertuig over de lus rijdt vergeleken met de signaalstand van het verkeerslicht (al dan niet rood). Voor het vaststellen van overdreven snelheid wordt de tijdspanne gemeten waarbij het voertuig over de twee opeenvolgende lussen rijdt. De snelheid wordt vervolgens berekend. Bij elke overtreding maakt de roodlichtcamera twee foto's. De eerste foto registreert de overtreding. De tweede foto registreert of het voertuig nog stopt of doorrijdt en vermeldt de snelheid ervan.
De politie stelt de snelheid in waarop de roodlichtcamera overtredingen begint te registreren. De politie zorgt ook voor het plaatsen van de filmcassette, het uitlezen van de nummerplaten via de fotonegatieven en natuurlijk ook voor het opstellen en administratief afhandelen van het proces-verbaal. Afhankelijk van de ernst van de inbreuk maakt het parket een voorstel tot minnelijke schikking op of dagvaardt de overtreder voor de politierechtbank.
De snelheidscamera
Deze camera controleert alleen de snelheid en wordt geplaatst langs de gewestwegen. Niet te verwarren met de bemande camera's die de politie inschakelt.
De snelheidscamera's werken op basis van het dopplereffect (radar). Een voertuig dat zich in de straling beweegt, weerkaatst de radargolf en wijzigt de frequentie van deze straling. De grootte van deze frequentiewijziging is afhankelijk van de snelheid van het voorwerp. De snelheid wordt berekend. De politie stelt de snelheid in waarop desnelheidscamera overtredingen begint te registreren.
Hoe zien of een flitser gevuld of leeg is ?
Het antwoord is eenvoudig : door te kijken. Onderstaande foto's tonen een RLC (Red Light Camera) : de linkse is leeg, de rechtse gevuld.
Wel enkele opmerkingen: Dit is voor RLC-palen, dus de palen die je veelal aan verkeerslichten terugvindt. Dit kan je uiteraard alleen maar zien wanneer je voorbij de flitspaal bent.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....