Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
18-04-2008
De kunst van tussen de files te rijden
OK ! Ik weet het wel... ik kan jullie niets meer bijleren of toch niet veel meer. En toch zie ik nog dagelijks (nu het motorseizoen weer op gang komt) de ongelooflijkste 'stoten' met motoren op de baan. En dan vooral van die 'cowboys' in de file ! Ik geef toch maar enkele tips mee over kijken, zien en gezien worden in die bepaalde situatie.
De weg waarop je rijdt heeft jou meer te vertellen dan je op het eerste moment denkt. Je ogen gebruiken en goed kijken kan je al een heel eind op weg zetten, zelfs op onbekend terrein. Bomen, kabels tussen de palen, reflectoren in de bermen, verkeerssignalisatie,... allen geven aan hoe de weg verder gaat. Onderbrekingen in de berm wijzen je op het feit dat er een uitrit of een zijweg is. De witte strepen op het wegdek helpen je, meestal zonder dat je het in de gaten hebt, om te volgen hoe de weg loopt. Je merkt dat pas goed wanneer ze er plots niet meer zijn. Onderbroken witte strepen staan dichter op elkaar op 'moeilijke' stukken, waardoor je automatisch de neiging krijgt om daar langzamer te gaan rijden...dubbele doorgetrokken lijnen op de weg verwijzen dan weer naar een 'gevaarlijk' stuk.
Wie iedere dag op en af moet naar Brussel, weet wat het is : FILE !
Voor je je in het avontuur van het file-rijden werpt, lees eerst even de wettelijke bepalingen op de site van MAG (Motor Action Group) onderaan...
Tussen de files doorrijden bestaat voornamelijk uit goed leren uitkijken. Eén van de meest gemaakte fouten is te dicht voor je kijken : zo rij je slingerend door de file. Wanneer je verder vooruit kijkt, en blijft kijken, kun je gewoon rechtdoor rijden.
Er zijn een aantal plekken in de file waar je moeilijkheden kunt verwachten. Wanneer er in de verte een strook verdwijnt, kun je er donder op zeggen dat veel automobilisten van strook aan het veranderen zijn.
Bij het weer invoegen tussen de file moet je heel erg goed kijken of daar geen andere motorrijder aan komt rijden, want die achteropkomende motard heeft voorrang ! Wie dus tussen de file gaat rijden, moet zich net zo gedragen als wanneer hij gaat 'inhalen' : spiegels gebruiken !
Wees extra alert als er ergens een gat zit tussen twee auto's : de kans dat een auto uit een andere strook daar gebruik wil van maken en er zich wil indraaien, is behoorlijk groot. Wanneer een file zich in beweging zet, komt er vaak voor een vrachtwagen zo'n opening vrij. Je ziet ze vaker : zigzag'end van de ene strook naar de andere... je zal er maar naast zitten met je fiets !
Wanneer een file echt stilstaat en het is broeierig weer, kun je openslaagde deuren verwachten : rijd dan echt langzaam, want daar valt weinig of niets aan te anticiperen.
Ook bij het tussen de file doorrijden moet je je spiegels gebruiken. Het kan gebeuren dat er een motorrijder achterop aankomt, zoek dan een gaatje en laat hem er even langs : iedereen heeft zo zijn eigen tempo (of neemt hierbij een hoger risico...).
En dan nog iets over 'gezien worden' : hoewel de motorkledij van alle Duitse fabrikanten de laatste jaren verplicht voorzien zijn van goedgekeurd reflectiemateriaal, is dit vaak niet voldoende om op te vallen overdag.
Daarom is het steeds nuttig om zo'n reflecterend hesje bij te hebben. Niet dat je daar nu de godsganse dag moet mee rondrijden( er zijn ook nog de 'colors' weet je..), maar het kan makkelijk opgeborgen worden onder je motorkledij en bij nood (zoals filerijden, nachtritten, ongevallen...) bovengehaald en aangetrokken.
Rij ook steeds met je grootlicht aan tussen de files auto's : ik weet het... soms kan het verblinden, maar het is een waarschuwingssein naar de automobilisten toe voor u opdat ze je zouden zien afkomen.
En is je bike uitgerust met alarmknipperlichten (twee voor en twee achter), steek die dan ook maar even aan.
En naar de automobilisten toe... :
De brochure 'Automobilist, ken je de motorrijders?' werd uitgegeven door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) en de Motorcycle Council (MCC) in samenwerking met Febiac en Totalfina en heeft tot doel de automobilist bewust te maken van de aanwezigheid van steeds meer motorrijders op de weg van en naar het werk. Voorwaar een lovenswaardig initiatief. Uitgangspunt ervan was dat ongelukken waar motorrijders bij betrokken waren niet zelden te wijten zijn aan slechte zichtbaarheid enerzijds (in liefst 70% van de gevallen luidt het: "Ik had 'm niet gezien...") en onaangepast rijgedrag anderzijds. Teneinde het wederzijds begrip tussen beide partijen wat op te krikken werden in de brochure een aantal vooroordelen van de kaart geveegd, nuttige tips gegeven en levensechte situaties geschetst. De folder werd verdeeld in de tankstations van Totalfina, via Uit-magazine, Touring-magazine en de Automobielgids. Wie 'm via die kanalen niet in handen kreeg kon 'm ook aanvragen via de Motorcycle Council op svc@febiac.be, tel. 02 778 64 00. Let wel ! Die campagne is dan wel drie jaar oud maar nog steeds van kracht !
Deze camera registreert de overdreven snelheid én het roodrijden van de voertuigen. Ze worden geplaatst ter hoogte van door verkeerslichten geregelde kruispunten.
De roodlichtcamera's werken via twee lussen per rijstrook, die zijn aangebracht in het wegdek. De lussen bevinden zich meestal ter hoogte van de stopstreep. Voor het roodrijden wordt het ogenblik dat het voertuig over de lus rijdt vergeleken met de signaalstand van het verkeerslicht (al dan niet rood). Voor het vaststellen van overdreven snelheid wordt de tijdspanne gemeten waarbij het voertuig over de twee opeenvolgende lussen rijdt. De snelheid wordt vervolgens berekend. Bij elke overtreding maakt de roodlichtcamera twee foto's. De eerste foto registreert de overtreding. De tweede foto registreert of het voertuig nog stopt of doorrijdt en vermeldt de snelheid ervan.
De politie stelt de snelheid in waarop de roodlichtcamera overtredingen begint te registreren. De politie zorgt ook voor het plaatsen van de filmcassette, het uitlezen van de nummerplaten via de fotonegatieven en natuurlijk ook voor het opstellen en administratief afhandelen van het proces-verbaal. Afhankelijk van de ernst van de inbreuk maakt het parket een voorstel tot minnelijke schikking op of dagvaardt de overtreder voor de politierechtbank.
De snelheidscamera
Deze camera controleert alleen de snelheid en wordt geplaatst langs de gewestwegen. Niet te verwarren met de bemande camera's die de politie inschakelt.
De snelheidscamera's werken op basis van het dopplereffect (radar). Een voertuig dat zich in de straling beweegt, weerkaatst de radargolf en wijzigt de frequentie van deze straling. De grootte van deze frequentiewijziging is afhankelijk van de snelheid van het voorwerp. De snelheid wordt berekend. De politie stelt de snelheid in waarop desnelheidscamera overtredingen begint te registreren.
Hoe zien of een flitser gevuld of leeg is ?
Het antwoord is eenvoudig : door te kijken. Onderstaande foto's tonen een RLC (Red Light Camera) : de linkse is leeg, de rechtse gevuld.
Wel enkele opmerkingen: Dit is voor RLC-palen, dus de palen die je veelal aan verkeerslichten terugvindt. Dit kan je uiteraard alleen maar zien wanneer je voorbij de flitspaal bent.
Een nieuw bikeseizoen is voor sommigen de aanleiding om van motor te veranderen. Over de aankoop van een nieuwe motor valt weinig te zeggen : ga bij een erkend dealer en je krijgt gegarandeerd waar voor je geld. Ook voor occasies zit je bij een motorverdeler vaak op de juiste plaats. Het probleem ligt eerder bij de particulier-verkoop. Koop je je twrrdehands-bike op zo'n manier, dan volgen hier toch enkele tips vooraleer je de geldbeugel bovenhaalt.
Vooreerst moet je je financiële grenzen afbakenen : bepaal dus vooraf hoeveel geld je wil uitgeven (vraag raad aan je bank als het om een lening gaat...).
Vergelijk de prijzen van de occasies. Zit je in een hogere prijsklasse, kijk dan eerst eens naar de nieuwprijs van zo'n machine : soms wordt een 'overjarige' nieuwe machine (bj 2005) die nog in stock staat bij een dealer, met een mooie korting aangeboden. Zo weet je zeker dat het oke is wat garantie en onderhoud van de machine betreft.
De eerste indruk die je van een gebruikte motor hebt is de belangrijkste. Laat je echter niet verblinden en kijk of het motorblok nog in prima conditie is. Bedenk dat geen enkele motor uniek is en beslis niet emotioneel. Iemand die aandringt op een directe beslissing, mag je niet vertrouwen.
Een motor moet ook meteen lekker aanvoelen : maak er dus een proefritje mee en voel of de motor je wel past. Kijk ook meteen of de papierhandel in orde is...
Vraag je ook steeds af of de kilometerstand in overeenstemming is met de staat van de motor : kleine details zoals de rubbers om de versnellingspedaal en de voetsteuntjes zeggen meer over de kilometers dan de cijfertjes op het dashboard. het kan nu ook wel zijn dat de rubbers vernieuwd zijn geweest...
Kijk ook of de machine compleet is : zijn er geen onderdelen tekort of beschadigt...is het originele geraadschapszakje er nog en kan de verkoper een onderhoudsboekje voorleggen... ?
De beeldkwaliteit is slecht, het duurt 50 seconden vooraleer er iets gebeurt, maar daarna is het 7 minuten lang even hypnotiserend als vallende dominostenen. Onze eigenste MP's geven ook al eens een demonstratie op 'Flikkendag' en Amerikaanse 'motorcops' zijn daar ook goed in, maar dit is synchroon rijden zoals dat enkel in Japan kan. http://www.demotorsite.be/index.php?option=com_content&task=view&id=1488&Itemid=110
Nog voor de invoering van de digitale camera's, heeft de Federale politie eerst nog eens 9 'flitscontainers' gekocht. Ze werden betaald met gelden uit het Verkeersboetefonds en zullen verspreid worden over de negen provinciale verkeerseenheden.
De bakken zijn 63cm x 61cm x 112cm, hebben dezelfde radar als de oude flitspalen, maar kunnen tot 17 meter film bevatten waarmee 400 foto's kunnen gemaakt worden. Niet om jullie nu op verkeerde ideeën te brengen, maar die 'vuilbak-flitsers' zijn bovendien erg gemakkelijk te verplaatsen door de wieltjes onderaan en door hun kleine afmetingen en mobiliteit kunnen ze worden neergezet op plaatsen waar politiewagens niet kunnen staan.
Woordvoerster Tine Hollevoet van de Fed. Pol. benadrukt dat het hen niet enkel te doen is om meer boetes...(?)... zij zijn enkel geïnteresseerd in de veiligheid van alle weggebruikers en mensen die te snel rijden zijn een gevaar op de baan en moeten beboet worden...
De automobilistenvereniging Touring heeft daar zijn bedenkingen over. Zij is een on-line petitie gestart tegen de heersende 'flitsmanie' en de nieuwe containerflitsers. Zij zijn tegen de wijze waarop Vlaanderen de gemotoriseerde weggebruikers behandelt. Zij zijn het beu dat automobilisten en motorrijders als kleine criminelen en fiscale melkkoeien worden beschouwd. met de resultaten van de enquête zullen ze naar Vlaams Minister van Mobiliteit Van Bremt en Minister van Openbare Werken Crevits stappen om enige verandering in deze onuithoudbare situatie te bekomen.
Terwijl de federale politie wacht op de levering van haar eerste flitsbakken, kocht de lokale politie van het Limburgse Maasmechelen al in 2006 als eerste Belgische gemeente zo'n toestel. Met resultaat: vorig jaar schreven ze daar al negenduizend processen-verbaal uit !
Op de drie afbeeldingen hierboven, de Russische Ural "M-100", speciaal voor Militaire Politie op de snelwegen. Op de eerste foto een prototype uit 1963 / op de foto's twee en drie, de definitieve afwerking in 1967. Er zat een 1040cc motor op met een krachtbron van ongeveer 50 PK en haalde een snelheid van om en bij de 150km/u.(met sidecar). De motorfiets was uitgerust met een verstevigde vering en was voorzien van zijdelingse koffers. De Ural "M-100" was een van de weinig nieuwe Russische bikes met een motor van boven de 1000cc, maar het bleef bij dit prototype en werd niet in serie gebouwd.
Deze Honda Pan-European ST1300 motor wordt gebruikt door de UK Military Police, voornamelijk voor het escorteren van konvooien met militair materieel en troepen.
Deze Honda ST1100 van de Engelse Royal Military Police heeft gele stripes op de zijkanten en achteraan op de zijkoffers. Op het windscherm staat Military Police en op de zijkanten het RMP-schild.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....