De Belgische Wegpolitie viert dit jaar haar 75ste verjaardag. Deze Bijzondere Wegpolitie is opgericht geworden in 1933 en bestond aanvankelijk uit negen man: een chef en vier ploegen van twee motorrijders. Momenteel, in 2008, telt de Wegpolitie 957 operationele politieambtenaren.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Om dat jubileum extra in de verf te zetten liep er een gratis overzichtstentoonstelling in Autoworld in het Brusselse Jubelpark. Daarbij haalden de 'zwaantjes' hun échte pareltjes van stal : de blitse Harley Davidsons, pijlsnelle Porsches, zware BMW's...allemaal redenen waarom 'joenk en starke' jongens (dixit De Strangers/Bai de Raikswacht) altijd al graag bij de toenmalige Rijkswacht wilden.
Maar het begon eigenlijk wel allemaal met de Gillet 600cc.

Jaja, dit karretje was een van de eerste modellen waarmee de 'zwaantjes' over onze wegen tuften - met of zonder sidecar. Het beestje beschikte over 24 pk en haalde maximaal 120 km/u... meer dan genoeg in de jaren '30, mijn gedacht ! Dan kwamen in 1947 de EL Knucklehead 1000cc en in 1948 de EL Panhead 1000cc.

De Harley-Davidson Flathead en de Electra Glide
Omdat bijna alle motoren die in 1946 Prins-Regent Karel escorteerden, te kampen hadden met motorpech, beloofde hij de Wegpolitie nieuwe machines. Geen motocycletjes, maar échte Harley-Davidsons.

Het eerste exemplaar was een HD WL Flathead, later volgden nog prachtige 1000cc en 1200cc modellen die een topsnelheid van 160km/u haalden... meer dan genoeg voor die periode !
 





(uit http://bernard.vens.googlepages.com/dezwaantjes)
Niet alleen motoren maakten de dienst uit van de 'zwaantjes' : er werden ook voertuigen ingeschakeld, voornamelijk dan voor de observatie, de fotografie en de interventie (achtervolgingen zeg maar...).

Met deze klasbak uit de jaren '60 (die toen al een topsnelheid van 146km/u haalde), flitsten de rijkswachter nog 'op grootmoeders-wijze'. Om een snelheidsduivel te betrappen, moest deze Peugeot 404 om te beginnen al het voertuig (zogenaamd in overtreding) volgen en vervolgens zijn snelheid overnemen. Als de externe meter - gemonteerd op de motorkap - een te hoge snelheid dan toegelaten aanwees, werden er twee foto's gemaakt : met één camera werd de snelheidsmeter gefotografeerd, een ander toestel vereeuwigde de nummerplaat.
De Porsche 911

Waarschijnlijk de enige dienstwagen waarmee elke agent wél naar huis wilde rijden : de legendarische Porsche Targa 911 (met modellen E, EL en SC)

Lederen zetels, sportvelgen, al dan niet met een open dak en een motor die u in een mum van tijd naar een topsnelheid van 225 km/u loodst. We zijn in de jaren '70 ! Begon maar al te zweten als je dan die oranje-rode streep in je achteruitkijkspiegeltje te zien kreeg. Maar liefst 20 van deze pareltjes hebben de dienst uitgemaakt. (prijskaartje onbekend...) Slechts twee exemplaren hebben de tand des tijds overleefd : eentje (een EL) wordt bewaard door de Historische Dienst van de Federale Politie en een ander wordt tentoongesteld in de galerijen van de Firma D'Ieteren.
In de jaren '80 werden de motoren BMW R 100 RS en RT in dienst genomen.


Dan de BMW K 1100...

... en sinds 2005 vervangen door de BMW R 1100 RT...

.. en nu opgevolgd door de Yamaha FRJ 1300 A

Je vindt ze nu al bij alle politie-diensten en in alle kleuren terug...
Frankrijk

Frankrijk
Duitsland
Groot Brittannië
Nederland

Zwitserland
USA
Malta
Portugal
Denemarken
Finland
|