Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
22-05-2008
Politie-motoren : Vietnam
Rijtje Politie motoren, gespot in Danang - Vietnam
Jaja, ze hebben het goed afgekeken van de Amerikanen in Zuid-Korea. Of is het juist omgekeerd ? Leden van het Mahdi Leger gebruiken in ieder geval ook diezelfde techniek om met een duo op een motor afweergeschut te hanteren. Het geheel kreeg de naam van Motorcycle Mounted Iranian Combat Team (MMICT).
De foto hieronder is genomen op de parade van de 'Militaire Dag 2008' in Teheran.
Leden van een US anti-terreur team rechtopstaand met het wapen in aanslag over de hoofden heen van hun berijders op gecamoufleerde HD's, tijdens een anti-terroristen-driloefening op een legerbasis in Seoel/Zuid-Korea.
In BFC bestaan geen president, secretaris, noch prospecten, men is ofwel lid ofwel geen lid. Inmiddels zijn er in Amerika 1900 leden verdeeld over 49 staten, Hawaï en Alaska inbegrepen. Over de grens heen is BFC vertegenwoordigd in 9 landen, België is de 10de opvolger.
Wat zie je als je een Biker ziet? Ruig, leer, kettingen . Een gestroomlijnd fluorescerend pakje beide soorten en dat op hun leeftijd, wat hebben ze in hun bovenkamer? Waar deze commentaar eindigt, begint een stuk van de Bijbel, Mattheus 7. Oordeel niet. BFC is de perfecte voorstelling van : hoe buitenstaanders reageren, en wat werkelijk huist in de motorrijder. BFC is een motorvereniging van mensen die Jezus in het hart dragen. Een combinatie die niet voor de hand ligt, en misschien vanuit die combinatie, laat maar zeggen intrigeert, provoceert, en dus interesse wekt. Dat is ons vertrekpunt, vanuit een verassende invalshoek, de werkelijkheid ontbloten. Onmiddellijk belanden we hier bij de Bijbel. Vanuit een christelijke invalshoek, de werkelijkheid laten kennen. Wie met ons kennis maakt, wordt niet met de Bijbel te lijf gegaan, wij overdonderen niet met preken, wij verplichtingen niemand tot iets. Wij worden voort gedreven door de Go(e)dheid , niet gevrijwaard van zonden. Wie we ontmoeten, stelt vroeg of laat de vraag : maar hoe komt het toch, jullie zien er zo uit, en met die motors, en toch zijn jullie helemaal anders, pas dan lichten wij een tipje op van de sluier, welke wegcode we volgen de Bijbel.
Aprilia heeft iets met tweecilinders. In die mate zelfs dat, als andere merken zweren bij andere configuraties, Aprilia toch met zijn twins blijft doorgaan. Een goed voorbeeld zijn de supermotoren. Alle lichte motoren en middenklassers uit dit segment hebben een monocilinder, maar toch lanceert Aprilia de Dorsoduro-tweecilinder.
In tegenstelling tot de meeste supermoto's, is de nieuwste van de Italiaanse fabriek trouwens meer dan alleen maar een pure pretmotor. Dank zij zijn iets grotere cilinderinhoud en stevige bouw, combineert hij zijn fun-gehalte met een stevige dosis maturiteit. Hij heeft de 320 mm dubbele schijfremmen overgenomen van de RSV-racemotor uit dezelfde stal en het blok van de populaire Shiver-middenklasser.
Door zijn hoge bouw en rechte zithouding laat de Dorsoduro zich bijzonder gemakkelijk sturen. Gekoppeld aan de kracht van de potente tweecilinder zorgt dit onmiddellijk voor hopen rijplezier.
Dank zij een ruimere tankinhoud dan de doorsnee supermoto, kun je er ook een eind verder mee rijden zonder te tanken. Dat maakt de Dorsoduro meteen ook een stuk veelzijdiger dan de meeste van zijn concurenten. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat dit een echte kilometervreter is. Zonder windbescherming is er zelfs met een pure funbike als deze aan hoge snelheden niet veel pret meer aan. Secundaire wegen of kleine circuits blijven dan ook de biotoop van deze nieuwe Italiaan.
Een van de 9 nieuwe Yamaha FJR1300 politiemotoren die het Engelse Teesdale, dat deel uitmaakt van de 'Durham Constabulary Motorcycle Section', in ontvangst mocht nemen. Ze vervangen de vloot van Honda's Panam 1300ST.
Met het hopelijk alsmaar beter wordende weer is de kans niet onbestaande dat u zoon of dochterlief eens meeneemt voor een ritje op de motor. Omdat ook voor passagiers beschermende motorkledij geen overbodige luxe is, heeft de Duitse kledingfabrikant Büse in haar nieuwste collectie ook aandacht voor uw kleine telg. De Young Biker vest en broek zijn wind- en waterbestendig en vervaardigt uit een ademende en slijtvaste textielstof. Beide kledingstukken kregen en Z-Liner-Reissa binnenvoering mee en kunnen door een ritssluiting aan mekaar worden gehecht. Voor de veiligheid werden de nodige beschermingstukken ter hoogte van de schouders, ellebogen en rug voorzien en door het gebruik van reflecterend materiaal valt de drager ook in het duister op. Voor de warmere zomerdag werd de vest met verluchtingsopeningen aan de rug en borst uitgerust, die voor een aangenaam draagcomfort zouden moeten zorgen. De vest is verkrijgbaar in een grijze en blauwe uitvoering van maatje 116 tot 164 en is de uwe voor 110 euro. Het onderste kledingstuk is verkrijgbaar in dezelfde maatjes maar enkel in een zwarte uitvoering en betaal je 100 euro. Meer info bij uw plaatselijke dealer.
Twee mannelijke motoragenten die elkaar een kus geven langs een drukke autoweg...bij ons zou er voor minder een kijkfile ontstaan. De foto werd dan ook genomen in Bagdad (getuige het palmboompje op de achtergrond...) waar het de gewoonte is dat mannen elkaar met een kus begroeten. Een opmerkelijk beeld, in een stad dat al jaren door geweld wordt lamgelegd !
Een Gardena politie motoragent werd gisteren op de Harbor Freeway van de weg gereden.
De 28-jarige politieagent nam kennis van een oproep inzake een gestolen voertuig aan de noordkant van de Harbor (110) Freeway ter hoogte van de El Segundo Boulevard uitrit en zette de achtervolging in. Een razendsnelle grijze Ford Focus ramde de wagen naast de motoragent waardoor deze tegen de dienstmotor aanvloog en deze tegen de vlakte ging. Terwijl de bestuurder van de Ford vluchtmisdrijf pleegde, gleed de motor bijna 10 meter door over het asfalt.
De agent, wiens naam niet werd vermeld, werd afgevoerd naar het County Harbor-UCLA Medical Center waar dokters alleen een snijwonde aan de kin en een gebroken duim moesten verzorgen. het is dan ook dank zij zijn uitstekende uitrusting dat hij geen ernstige verwondingen heeft opgelopen. Ondanks de talrijke opkomst van politie-eenheden, kon de aanrijder ontsnappen...
TomTom kondigt de vernieuwde TomTom Rider aan. De Rider 2nd edition is geschikt voor gebruik op de motor en beschikt over TomTom Map Share zodat gebruikers hun eigen kaarten kunnen aanpassen en verbeteringen direct kunnen delen met andere gebruikers. Daarnaast komt de nieuwe Rider met veiligheidstoepassingen zoals het Help Me! menu, een nieuwste kaartgarantie en voorgeïnstalleerde Tele Atlas kaarten van West- en Oost-Europa.
Motorrijders hebben tevens eenvoudig toegang tot specifieke reisstatistieken. Hiermee verkrijgen gebruikers inzicht in gemiddelde en maximum snelheden per reis, evenals de totaal aantal afgelegde kilometers en afstand van huis. TomTom Rider is voorzien van een eenvoudig aanraakscherm dat is ontworpen met extra grote iconen zodat motorrijders deze met handschoenen kunnen bedienen. De Rider is uitgevoerd met een oplaadbare Lithium-ion batterij die tot vijf uur constant navigatieplezier levert. Verder is de Rider waterdicht [ IPX-7 ], en voorzien van een 3,5 inch 320*240 touchscreen en een Cardo scala-rider Bluetooth headset. De prijs van deze nieuwe TomTom Rider is 600 euro, eind mei ligt hij in de winkels/
Klanten die eerder een TomTom Rider 1st of Rider 2nd Edition gekocht hebben, kunnen hun software gratis bijwerken met TomTom Home. Door het aankopen van een nieuwe Tele Atlas kaart hebben huidige gebruikers ook toegang tot TomTom Map Share. Nieuwe kaarten zijn vanaf begin mei beschikbaar via TomTom Home of via tomtom.com.
De Belgische Wegpolitie viert dit jaar haar 75ste verjaardag. Deze Bijzondere Wegpolitie is opgericht geworden in 1933 en bestond aanvankelijk uit negen man: een chef en vier ploegen van twee motorrijders. Momenteel, in 2008, telt de Wegpolitie 957 operationele politieambtenaren. Om dat jubileum extra in de verf te zetten liep er een gratis overzichtstentoonstelling in Autoworld in het Brusselse Jubelpark. Daarbij haalden de 'zwaantjes' hun échte pareltjes van stal : de blitse Harley Davidsons, pijlsnelle Porsches, zware BMW's...allemaal redenen waarom 'joenk en starke' jongens (dixit De Strangers/Bai de Raikswacht) altijd al graag bij de toenmalige Rijkswacht wilden.
Maar het begon eigenlijk wel allemaal met de Gillet 600cc.
Jaja, dit karretje was een van de eerste modellen waarmee de 'zwaantjes' over onze wegen tuften - met of zonder sidecar. Het beestje beschikte over 24 pk en haalde maximaal 120 km/u... meer dan genoeg in de jaren '30, mijn gedacht ! Dan kwamen in 1947 de EL Knucklehead 1000cc en in 1948 de EL Panhead 1000cc.
De Harley-Davidson Flathead en de Electra Glide
Omdat bijna alle motoren die in 1946 Prins-Regent Karel escorteerden, te kampen hadden met motorpech, beloofde hij de Wegpolitie nieuwe machines. Geen motocycletjes, maar échte Harley-Davidsons.
Het eerste exemplaar was een HD WL Flathead, later volgden nog prachtige 1000cc en 1200cc modellen die een topsnelheid van 160km/u haalden... meer dan genoeg voor die periode !
Niet alleen motoren maakten de dienst uit van de 'zwaantjes' : er werden ook voertuigen ingeschakeld, voornamelijk dan voor de observatie, de fotografie en de interventie (achtervolgingen zeg maar...).
Met deze klasbak uit de jaren '60 (die toen al een topsnelheid van 146km/u haalde), flitsten de rijkswachter nog 'op grootmoeders-wijze'. Om een snelheidsduivel te betrappen, moest deze Peugeot 404 om te beginnen al het voertuig (zogenaamd in overtreding) volgen en vervolgens zijn snelheid overnemen. Als de externe meter - gemonteerd op de motorkap - een te hoge snelheid dan toegelaten aanwees, werden er twee foto's gemaakt : met één camera werd de snelheidsmeter gefotografeerd, een ander toestel vereeuwigde de nummerplaat.
De Porsche 911
Waarschijnlijk de enige dienstwagen waarmee elke agent wél naar huis wilde rijden : de legendarische Porsche Targa 911 (met modellen E, EL en SC)
Lederen zetels, sportvelgen, al dan niet met een open dak en een motor die u in een mum van tijd naar een topsnelheid van 225 km/u loodst. We zijn in de jaren '70 ! Begon maar al te zweten als je dan die oranje-rode streep in je achteruitkijkspiegeltje te zien kreeg. Maar liefst 20 van deze pareltjes hebben de dienst uitgemaakt. (prijskaartje onbekend...) Slechts twee exemplaren hebben de tand des tijds overleefd : eentje (een EL) wordt bewaard door de Historische Dienst van de Federale Politie en een ander wordt tentoongesteld in de galerijen van de Firma D'Ieteren.
In de jaren '80 werden de motoren BMW R 100 RS en RT in dienst genomen.
Dan de BMW K 1100...
... en sinds 2005 vervangen door de BMW R 1100 RT...
.. en nu opgevolgd door de Yamaha FRJ 1300 A
Je vindt ze nu al bij alle politie-diensten en in alle kleuren terug...
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....