Inhoud blog
  • Ondergang
  • Stuurmanskunst
  • Shame
  • Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Zingen met je hart

    10-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Johannespassie

    J.S. Bach blijft inspireren en uitdagen.

    John Eliot Gardiner beschreef de introductie van de Johannespassie als volgt: “Het zaallicht dooft, de dirigent verschijnt, het orkest zit klaar. Er heerst die unieke sfeer van gespannen afwachting die je alleen aantreft in een duistere theaterzaal, helemaal aan het begin van een opera, voordat de muziek haar magische web begint te weven en het drama zich gaat ontspinnen.”

     

    Het Klarafestival kondigt een nieuwe productie zo aan:

    In deze nieuwe muziektheaterproductie plaatst regisseur Pierre Audi Bachs Johannespassie in een sobere scenografie gebaseerd op beelden van kunstenaar Wim Delvoye. Bachs integrale passie levert de vertelstof voor een eigentijdse reflectie over de rol van religie en haar strijdende waarheidsclaims, over identiteit en de daaruit voortvloeiende conflicten en ten slotte ook over lijden en mede-lijden. Beeldenstormer Delvoye kijkt in zijn Via Crucis met röntgenstralen door alles heen en reduceert religieuze waarheid tot niet meer dan een schamel hoopje botten – van niet meer dan muizen. De Israëlisch-Palestijnse componist Samir Odeh-Tamimi biedt in de hedendaagse context van polarisering een welkom geluid van verzoening: in zijn muziek dansen westerse avant-garde en eeuwenoude soefi-klanken om elkaar heen als in een dubbele helix. Annelies Van Parys, huiscomponist van Muziektheater Transparant, voorziet de Johannespassie van een proloog en epiloog. Ze laat Bachs passie ontstaan vanuit stilte, die ook na de laatste noot oorverdovend nazindert.

     

    Vrijdag 11/3 om 20.30 uur in het Kaaitheater in Brussel.






    10-03-2016 om 09:28 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    09-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thomas TALLIS

     

    Op het programma van het Sint Janskoor hebben wij van Thomas Tallis zijn “If ye love me” gezet.

    Thomas Tallis (ook: Tallys) (Kent of Leicestershire, 1505 (?) – Greenwich, 23 november 1585), was een Engels componist en organist over wiens vroegere jaren zeer weinig bekend is. Hij wordt beschouwd als de grondlegger van de Engelse, anglicaanse kathedraalmuziek. Hoewel hij katholiek gebleven was, genoot hij een grote waardering aan het hof.

    Aanvankelijk was hij organist aan de Waltham Abbey in Essex. In 1540 werd hij als organist verbonden aan de kathedraal van Canterbury. Vanaf 1543 was hij in dienst als Gentleman of the Chapel bij Queen Mary, vanaf 1572 samen met zijn leerling William Byrd. Queen Mary schonk hem in 1557 het huis ‘Minster’ in Thanet. Na haar korte regering ging hij over naar de dienst van koningin Elisabeth die hem in 1575 tesamen met Byrd het alleenrecht gaf voor het drukken van muziek en handel in muziekpapier voor een periode van 21 jaar. Als eerste werk brachten Byrd en Tallis een verzameling Latijnse motetten uit, waarin 16 werken van Tallis staan. Omdat de verkoop tegenviel, verzochten beide componisten twee jaar later in plaats daarvan een jaarlijkse toelage, die hun werd gegeven. De twee Masters waren toen gezamenlijk organist van de Chapel Royal.

    De overgrote meerderheid van Tallis' werk is in het Latijn, en zijn Engelse anthems stammen uit de perioden waarin het Anglicaanse beleid Engels als taal voor kerkzangen oplegde. Tallis is een van de eerste meesters die Engelse teksten op muziek zetten voor kerkelijk gebruik. Twee van zijn beroemdste werken zijn de hymnen If ye Love me en Hear the Voice and Prayer, die in zekere zin in het collectieve geheugen van de gemiddelde Engelsman gedrukt staan. Een compact en buitengewoon weldoordacht pareltje uit Tallis' Engelse repertoire is Blessed are they that be Undefiled, waarin zijn typische strakke, harmonische eenvoud aan de oppervlakte komt. Daarnaast putte Tallis zich echter graag uit in het overdonderen met grote koren; het bekendste voorbeeld hiervan is Spem in alium, een motet voor niet minder dan veertig stemmen, dat vermoedelijk ter gelegenheid van de veertigste verjaardag van Elizabeth gecomponeerd werd.

    Tallis wordt ook herdacht om zijn bekende toonzetting van de Lamentationes van Jeremias.

    https://www.youtube.com/watch?v=J6RgaPTo4hE

    https://www.youtube.com/watch?v=yNAFeCLDSgE

     






    09-03-2016 om 08:53 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    08-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Allemaal vluchtelingen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Al maanden worden we overspoeld met de schrijnende verhalen van vluchtelingen: Afrika beweegt, Syrië staat in brand, Irak op zoek naar veiligheid, Afghanistan vergeten land van de terreur. Op de duur geraak je afgestompt door het zoveelste beeld van een kamp in de modder, van de zoveelste gekapseisde boot, van de schreiende baby.

    En dan opeens … bij het bijwerken van mijn stamboom (één van mijn hobby’s) bedenk je :

    In 1940 gingen mijn vader en moeder op de vlucht voor de aanstormende Duitsers en vonden in West-Vlaanderen een opvang bij de familie De Baeremaeker.

    In 1914 vluchtte de grootmoeder van mijn vrouw naar Nederland, waar ze in een kamp zou bevallen.

    In de jaren vijftig kwam er jaar na jaar een jongetje op “vakantie” uit een Poolse familie die naar Duitsland gevlucht was voor de Russische pletwals.

    En nooit hebben wij ons afgevraagd of er geen muren moesten gebouwd worden. Maar ja, het ging dan ook over onszelf.


    08-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    07-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nikolaus Harnoncourt overleden

    De Oostenrijkse dirigent Harnoncourt is op 86-jarige leeftijd overleden

    Zijn laatste cd-opname, met de Symfonieën nrs. 4 en 5 van Beethoven met zijn eigen Concentus Musicus Wien, ligt net in de winkel. Een prachtige, openbarende uitvoering is het, vol details die je niet eerder hoorde. Zie daar de hand van de Oostenrijkse dirigent Nikolaus Harnoncourt, die zelfs op zijn 85ste nog in staat was een partituur – ook die van een overbekend werk - steeds als nieuw ter hand te nemen, tegen het licht te houden en je als nieuw de oren te openen.

    Harnoncourt, die in december al met een handgeschreven brief aan zijn publiek definitief afscheid nam van het podium, overleed zaterdag op 86-jarige leeftijd, omringd door zijn familieleden, onder wie echtgenote en violiste Alice. Met haar richtte hij in 1953 Concentus Musicus Wien op, dat oude muziek speelde op oude instrumenten. Daarmee sloeg hij de richting in die hem maakte tot wat hij was: de grootste en origineelste pionier van de authentieke uitvoeringspraktijk, maar ook in bredere zin een van de meest invloedrijke denkers en uitvoerenden over en van muziek van zijn tijd.

    Harnoncourt werd op 6 december 1929 als Johann Nicolaus Graf de la Fontaine und d’Harnoncourt-Unverzagt geboren in Berlijn. Zijn naam verraadt zijn afkomst: van vaderszijde afstammend van verarmde Luxemburgs-Lotharingse adel („Onze schoolboterhammen waren belegd zonder boter, met alleen jam. Zeer onesthetisch vond ik dat, hoe die jam zich zo in het brood zoog”, zegt hij in de biografie Vom Denken des Herzens), van moederszijde verwant aan de Habsburgse aartshertog Johann (1782 -1859).

    Hij studeerde cello en speelde tussen zijn 23ste en 40ste bij de Wiener Symphoniker, tweede orkest van de stad. Tegelijkertijd verdiepte hij zich in historische uitvoeringspraktijk. Met Concentus Musicus Wien realiseerde hij vanaf de jaren vijftig talrijke zeer succesvolle concertseries en plaatopnamen. Icononisch werd, veel later, ook zijn samenwerking met het Chamber Orchestra of Europe, dat op moderne instrumenten speelt, maar door Harnoncourts stijlbewustzijn werd opgestuwd tot baanbrekende uitvoeringen. Van hun Beethoven-opnames werden een miljoen exemplaren verkocht. Harnoncourt werd onderscheiden met onder andere de Erasmusprijs, de Polar Music Prize en de Siemensprijs.

    Musik als Klangrede heet, niet toevallig, Harnoncourts handboek over uitvoeringspraktijk en Töne sind höhere Worte een bundel gesprekken over romantische muziek. „Toen ik zelf nog orkestmusicus was, inspireerden me vooral de dirigenten die geïnteresseerd waren in de boodschap van de muziek”, zei hij daarover in 2012 in een groot interview. ,,Dat waren er zeer weinig. De meesten legden uit wat mooi was, hoe we moesten spelen, niet wat de muziek vertelde. Zij die daar wel een mening over hadden, werden mijn leraren. Nee, ik noem geen namen. Ik ben al oud, zul je net zien dat ik de belangrijkste vergeet.”

    Harnoncourts discografie is met een pessimistische schatting van meer dan driehonderd opnames (optimisten tellen er 500) groter dan die van enig ander levend musicus. Daarbij zijn alle historische opnames waarmee hij decennia geleden naam maakte: de Bach-cantates (1971-1989) in samenwerking met Gustav Leonhardt: verrassend fris, ook nu nog. Opera’s van Monteverdi – in de vroege jaren zeventig door Harnoncourt ‘herontdekt’. Talloze Mozarts, omstreden door snelle tempi en felle agogiek. En van daaruit verkende hij ook, langzaam en zeer selectief, de negentiende en twintigste eeuw.

    Veel merkte je tot zeer recent overigens niet van de hoge leeftijd die Harnoncourt bereikte. Hij werkte dan ook tot eind 2015 door. Aanvankelijk stond voor komende zomer nog een Beethoven-cyclus gepland voor op zijn zomerfestival Styriarte in Graz. Tot hij in december bekend maakte dat hij niet meer zou dirigeren. Toen was duidelijk dat het einde niet ver meer was.het einde nabij was.

    https://www.youtube.com/watch?v=tj-BZz9Y8mI

    https://www.youtube.com/watch?v=fX60UUZ7E7M

    https://www.youtube.com/watch?v=S6gYV7srFMM








    07-03-2016 om 07:34 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    06-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.





    06-03-2016 om 20:36 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goede voornemens

    ‘Morgen’ is die magische plek waar 99% van de goede intenties sterven.


    06-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    05-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanrader
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kerstmis en de passietijd: twee momenten waarop het concertleven hoogtij viert. Tik even het woord “Mattheüspassie” in op Google en de pret kan niet op. Selectiviteit is dus aan te raden.

    Van het Collegium de Dunis (Brugge) kreeg ik een hoogst interessante uitnodiging toegestuurd, een concert dat alleszins het overwegen waard is:

    Op de avond voor Palmzondag brengt Collegium de Dunis een sfeervol passieconcert dat een meditatie is op het lijdensverhaal. Driemaal weerklinkt een bede om vrede in zettingen van H. Howells, A. Pärt en F. Mendelssohn. Lamentaties uit het Oude Testament, waarin God zijn beklag doet over het volk dat hem ontrouw is, brengen de luisteraar naar het kruisgebeuren. Dit wordt geëvoceerd in het 8-stemmige Crucifixus van A. Lotti. Het wondermooie en indrukwekkende Song for Athene van J. Tavener (gezongen op de uitvaart van prinses Diana in 1997) vertolkt het verlangen naar eeuwige vrede na het aardse leven. 

     

    Uitvoerders zijn Collegium de Dunis o.l.v. Ignace Thevelein en Ignace Michiels aan het orgel

    Tickets kosten €15 in voorverkoop, €18 aan de deur.

    Zaterdag 19 maart 2016 – 20.00 uur – Kapucijnenkerk, Boeveriestraat 18, Brugge.

     


    05-03-2016 om 08:46 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    04-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De schoonheid van lijstjes

    Van Umberto Eco, de onlangs overleden, professor semioloog, romanschrijver en essayist verscheen enkele jaren geleden een boek : “De schoonheid van lijstjes”.  Ondertussen krioelt het internet iedere dag van allerlei lijstjes die je bij de zaak moeten houden (of brengen): 7 dingen die een man nooit zegt. De 10 gevaarlijkste luchthavens van de wereld. 10 dingen die je jong houden …  De onlinekrant Express Business publiceert er regelmatig. Vandaag hebben ze het over het verschil tussen interessante en saaie mensen.

     

    1. Interessante mensen houden van communicatie, saaie mensen gaan conversatie uit de weg.

    2. Saaie mensen houden te veel van comfort

    3. Saaie mensen hebben één passie, interessante mensen hebben passies

    4. Interessante mensen zijn op de hoogte

    5. Saaie mensen blijven waar ze zijn, interessante mensen gaan op verkenning

    6. Interessante mensen houden van het leven

    7. Verandering is spannend

    8. Interessante mensen zijn gedreven, saaie mensen zijn mietjes

    9. Interessante mensen hebben grote dromen

    10. Interessant zijn is gemakkelijk als je het zelf wil

     






    04-03-2016 om 13:11 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    03-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koorkalender

    Koorkalender voorjaar 2016

    Vr. 4/3        10.00                  Sint Janskoor: Begrafenis

    Zo. 20/3     16.00                  Concert In Voluntate – Puivelde

    Wo. 23/3    19.00                  MaN Paasviering Borgerstein

    Vr. 25/3      20.00                  Sint Janskoor: Goede Vrijdagviering

    Zo. 27/3     11.15                  MaN Paasviering O.L.Vr. ter Sneeuw

    Za. 9/4       09.00                  Koorreis Korile

    Zo. 15/5     11.15                  MaN Pinksterviering O.L.Vr. ter Sneeuw

    Za. 21/5     16.00                  Sint Janskoor: Misviering meimaand

    Za.28/5      09.00                  Koorreis MaN

    Za. 25/6     16.00                  Sint Janskoor: Viering Sint Jan de Doper

     


    03-03-2016 om 08:16 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    02-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Seniorengeluk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hét ideaalbeeld wat iedere koordirigent voor ogen zweeft is een koor met een mix van ervaren goed klinkende stemmen en jeugdige frisheid. Wanneer die dirigenten de keuze hebben, doen ze ieder jaar een stemtest bij de 60+ en zijn streng genoeg om er daar van een flink deel te bedanken voor bewezen diensten. Wellicht komt dit de sound en de kwaliteit in het algemeen ten goede, maar … maakt het heel wat ouderen ongelukkig.

    Gelukkig zie ik ook een andere tendens opduiken. Ik geef twee voorbeelden die mij troffen bij het rondneuzen op internet, op zoek naar mogelijke zangweken.

    • A Coeur Joie (de Franse koorfederatie) organiseert van 24/9 tot 2/10 een zangweek met  gerenommeerde dirigenten in Ronce-les-Bains met een rijke diversiteit aan polyfonie. Het doelpubliek : 55+

      http://www.choralies.org/activite/automnales-0

    • Heel interessant lijkt me ook de serie Baroquelive: een reeks concerten die voorbereid worden gedurende enkele dagen. Zij vinden plaats in Opper-Oostenrijk en het Oosten van Beieren. De ondertitel van hun boeiende website is : Sing along concerts for seniors, baroque concerts and culinary experience (njammie).

      http://www.barocklive.eu/


    02-03-2016 om 10:31 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    01-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.216 jaar geleden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Frédéric François Chopin, eigenlijk Fryderyk Franciszek Chopin (Żelazowa Wola, 1 maart of 22 februari 1810 – Parijs, 17 oktober 1849) was een Pools componist en virtuoos pianist uit de romantiek. Hij wordt algemeen beschouwd als de grootste componist die Polen heeft voortgebracht en geldt als een der grootste toondichters uit de muziekgeschiedenis.

    Chopin werd geboren in het dorp Żelazowa Wola in het Hertogdom Warschau, als zoon van een Poolse moeder en een uitgeweken Franse vader. In zijn vroege levensjaren stond hij bekend als wonderkind op de piano. In november 1830, twintig jaar oud, vertrok hij naar het buitenland. Als gevolg van de onderdrukking ten gevolge van de Novemberopstand in Polen (1830-1831) was hij een van de vele uitgewekenen tijdens de 'Grote Emigratie'.

    In Parijs leefde Chopin een gerieflijk leven als componist en pianoleraar. Hij gaf weinig concerten. In Frankrijk gebruikte hij de Franse versies van zijn naam en nam uiteindelijk het Frans staatsburgerschap aan om te voorkomen dat hij afhankelijk zou zijn van documenten van het Russisch Keizerrijk. Na een aantal mislukte romantische avonturen met Poolse vrouwen, had hij tussen 1837 en 1847 een stormachtige relatie met de Franse schrijfster George Sand (Aurore Dudevant). Chopins toch al slechte gezondheid verslechterde uiteindelijk en in 1849 stierf hij in Parijs 39 jaar oud aan tuberculose.

    Zijn oeuvre bestaat bijna geheel uit composities voor solopiano. Hoewel vele daarvan technisch zeer veeleisend zijn, karakteriseert zijn stijl zich door het benadrukken van subtiele nuance en expressieve diepte. Chopin bouwde diverse muzikale vormen verder uit zoals de ballade en het scherzo en was verantwoordelijk voor diverse innovaties in vormen zoals de pianosonate, wals, nocturne, etude, impromptu en prelude. Zijn composities worden gerekend tot staalkaart van de Romantiek.

    https://www.youtube.com/watch?v=xnSp_JbvzqE


    01-03-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    29-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrikkeljaar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eén keer in de vier jaar is er een schrikkeljaar. Het jaar telt dan 366 dagen in plaats van 365 dagen. Dit is gedaan omdat anders de seizoenen niet meer kloppen. De lente zou dan steeds vroeger beginnen. Eens in de vier jaar is er iets bijzonders aan de hand: na 28 februari komt niet zoals in andere jaren 1 maart, maar 29 februari. Het jaar telt dan geen 365 maar 366 dagen.

    Onze huidige, Gregoriaanse kalender is in 1582 tot stand gekomen, maar is in feite een bijgestelde versie van de veel oudere, door Julius Caesar ingevoerde Juliaanse kalender, gebaseerd op de stand van de zon en de maan. Het is een ingewikkeld rekensommetje: het 'Gregoriaanse jaar' duurt 365,2425 dagen, 26 seconden langer dan de kalender zou zijn als je alleen naar de stand van de zon en de maan kijkt. Dat zijn 86.400 seconden teveel in 3333 jaar, en dat scheelt precies een dag. Daarom is het schrikkeljaar ingevoerd. Elk jaartal dat deelbaar is door 4, duidt een schrikkeljaar van 366 dagen aan. Toch klopt dit sommetje ook niet helemaal. Per 400 jaar zouden er drie dagen teveel zijn. Hier hebben ze ook iets slims op bedacht. Alleen de eeuwjaren die je kunt delen door 400 (zoals het jaar 2000) zijn schrikkeljaren en de andere eeuwjaren niet.

    Leuk weetje: In Amerika is er een speciale club waarvan je alleen lid kunt worden als je op 29 februari jarig bent: de Honor Society of Leap Year Day Babies (Eregenootschap van Schrikkeldag Baby’s).


    29-02-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (1)
    28-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pasen in Londen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dat ik – zeker qua koormuziek – een anglofiel ben, zal ondertussen voor de meeste van mijn koorleden bekend zijn. Daarom is het voor het paastriduüm hinken op twee gedachten. De plicht roept op Goede Vrijdag en Paasdag, maar dat belet niet dat ik in gedachten die dagen in Londen ben in de kerk van Saint Martin in the Fields.

    Vrijdag 25 maart om 19.30 uur : de Johannespassie van J.S. Bach

    Zaterdag 26 maart om 18.30 uur: Miserere van Allegri, Requiem van da Vittoria en Lamentationes van Tallis

    Maandag 28 maart: de Messiah van Händel

     

    Waar vind je nog zo een rijkdom geconcentreerd in drie dagen?

     

    https://www.youtube.com/watch?v=FzSQfRg1yQo

     

     


    28-02-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    27-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wereldspelen voor koren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In de sport bestaan er internationale organisaties die wereldwijde competities organiseren. Denk maar aan de FIFA (aiai, Sepp Blatter) met hun wereldkampioenschap voetbal, of het IOC (met een schitterende voormalige voorzitter Rogge) dat instaat voor de Olympische Spelen.

    In de koorwereld bestaat iets dergelijks: INTERKULTUR organiseert o.l.v. Günther Titsch dit jaar zijn 9e World Choir Games in Sochi (Rusland). En zoals in het voetbal (België op nummer 1 in de FIFA-ranking) hebben zij ook een worldranking voor koren in verschillende categorieën: kinder- en jeugdkoren, dameskoren, gemengde koren, mannenkoren, vocale ensembles en kamerkoren, gewijde muziek, pop, jazz en barbershopkoren, en folklore. Belgische koren zie ik voorlopig niet op de lijst van toppers verschijnen: allicht zitten zij niet in het circuit waar de punten verzameld worden. 100 landen zijn wel vertegenwoordigd.

     

    https://www.youtube.com/watch?v=_rNqWoOfN8A


    27-02-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    26-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Orthodoxe liturgie

    Zowel in Musica ad Nives als in Korile hebben wij een paar gezangen ingestudeerd die afkomstig zijn uit de Russisch-Orthodoxe liturgie. Hoe ze echter ingebed zijn in de misviering is voor de leek een mysterie. En zelfs als we de moeite doen om in zo een (onwaarschijnlijk lange) dienst deel te nemen, is de symboliek niet duidelijk. Als voorbereiding op onze geplande trip naar Sint Petersburg volgt hier de uitleg.

    Het eigenlijke begin van de misliturgie is het moment, waarop het evangelieboek wordt binnengedragen, maar zowel in het Oosten als in het Westen vinden we telkens weer een voorbereiding op wat reeds een voorbereiding is. Dat is een religieus verschijnsel; men wil zich tevoren nog zuiveren.
    Tegenwoordig vangt de plechtigheid aan, als de priester op een zijtafel de offergaven klaarmaakt: de proskomidie. Uit het midden van het ongedesemde, met een kruis bestempelde brood snijdt hij een groot sink in de vorm van een vierkant. Dit wordt `Lam' genoemd (`Als een lam wordt Hij ter slachtbank geleid', Jes. 53). Dit stuk wordt neergelegd op een gouden schaaltje (pateen of discos genoemd). Vervolgens snijdt hij kleinere stukjes ter gedachtenis aan de Moeder Gods, Johannes de Doper en aan de engelen, de martelaren en andere heiligen alsmede de levenden en de overledenen. Deze handeling symboliseert de ene liturgische gemeenschap rond Christus. Tenslotte worden de gaven bewierookt. Vervolgens gaan priester en diaken naar het altaar. De diaken bewierookt - vergelijk de keizercultus - het heiligdom, de ikonen, de hele kerkruimte, waar het goddelijke aanwezig is en ook bewierookt hij - anders dan in het westen gebruikelijk is - de gelovigen, want in de mens leeft immers iets van God! Nu zingen priester, diaken en koor de grote vredeslitanie `In vrede laat ons tot de Heer bidden' en daarna volgen enkele kleinere litanieën. De opbouw van hetgeen daarna komt, is ongeveer hetzelfde als die in het Westen. De kleine intocht van het evangelieboek - hier begon vroeger pas de liturgie - moet gezien worden als het binnenkomen van Jezus Christus zelf, van De Wijsheid. Ook hier weer valt op het denken in symbolen. Daarna volgen de troparia en kondakia: de wisselende gezangen, die betrekking hebben op het mysterie, dat herdacht wordt of de heilige, wiens feest gevierd wordt. Er bestaan hiervan in de byzantijnse ritus acht `tonen', iets afwijkend van de Westerse.
    Dan volgt het `Swjati Bozje' (Heilige God), dat nog uit de vierde eeuw stamt en waarschijnlijk uit Syrie afkomstig is, waarna het prokimen, enkele psalmverzen, gezongen wordt.

    https://www.youtube.com/watch?v=-L-gQnJ7ySs


    De lezingen van epistel en evangelie, waartussen een drievoudig Alleluia klinkt, worden niet gevolgd door een preek; als er al gepreekt wordt, dan gebeurt dat na de communie.
    Vervolgens kunnen worden aangeheven de dringende litanie, de litanie van de geloofsleerlingen, de litanie van de overledenen en twee litanieën van de gelovigen, maar meestal beperkt men zich tot de dringende litanie en die van de gelovigen. (De Russen hebben er meer, de Grieken daarentegen geen).
    Na afloop hiervan volgt de grote intocht met de gaven. De gehele kerk en vooral het altaar (de goddelijke troon) worden opnieuw door de diaken bewierookt. In processie brengen priester en diaken de gaven van de zijtafel over naar liet altaar. Midden in de kerk blijft men even stilstaan: hiermee wordt het feit van de gemeenschap benadrukt en dat is een mooi gebruik. Men zie het beeld: Christus, omringd door de engelen, door al de gelovigen (men denke aan al die kleine stukjes brood) trekt op naar het altaar.
    Een bijzonder accent krijgt de aanwezigheid van de cherubijnen. Het koor laat de cherubijnenzang `Izje Cheruwimy' horen: Laat ons, die op geheimnisvolle wijze het beeld zijn van de cherubijnen, aan de levengevende Drievuldigheid het driemaal `Heilig' toezingen en nu alle aardse zorgen terzijde stellen. Hierna zet de priester de pateen en de kelk op het altaar, bedekt ze met het velum(doekje) als aanduiding van de graflegging.

    http://www.hoornsbyzantijnsmannenkoor.nl/repertoire/17cherubijnen.shtml


    Dan roept hij de Heilige Geest aan door het doekje heen en weer te bewegen: De Geest waaie en neme bezit van de gaven. Dit gebaar had vroeger alleen tot doel insecten weg te jagen, maar het heeft later in de eredienst deze geestelijke betekenis gekregen.
    Het proces van de vergoddelijking is de grondgedachte van de Byzantijnse liturgie: al het aardse is immers geroepen om vergoddelijkt te worden. De grootste intensiteit in dit proces wordt bereikt als in de epiklese de Heilige Geest over de gaven van brood en wijn wordt afgeroepen. Het is de diepe overtuiging van de christenen van het oosten, dat deze dan worden veranderd in het Lichaam en Bloed van Christus. Maar,Jezus Christus is nooit alleen en daarom worden in het eucharistisch gebed allen genoemd, die delen in Zijn leven, allereerst de heilige Maagd en Moeder Gods, Maria. Ter ere van haar wordt een heerlijke lofzang aangeheven `Dostojno jest' (Het is passend om U in waarheid gelukkig te prijzen, Moeder Gods).

    https://www.youtube.com/watch?v=kdT5_hLfDGE

    Daarna worden ook alle heiligen herdacht alsmede de overledenen, de leiders van de Kerken en alle gelovigen.
    Aansluitend aan het eucharistisch gebed of anaphora volgt de litanie van voorbereiding op de communie, die uitmondt in het Otsche Nasj (het Onze Vader)

    https://www.youtube.com/watch?v=Ma98nApFupo

     

    en vervolgens komt het gebed van de hoofdbuiging, waarin opnieuw Jezus' Godheid beleden wordt en gevraagd wordt, dat het ontvangen van Zijn kostbare gaven voor de gelovigen tot genezing en zegen moge strekken. `Sfjataia sfjatim' (Het Heilige voor de heiligen) klinkt dan de roep van de priester. Het is het begin van de communie-ritus. Nadat de priester zelf aan de Gaven heeft deelgenomen, worden ook de gelovigen uitgenodigd met geloof en vreze Gods te naderen tot de tafel van de Heer. Naar goed gebruik ontvangen zij de communie onder twee gedaanten. Dit is de hoogste graad van vergoddelijking, die een mens ten deel kan vallen; een vergoddelijking, die echter de opdracht inhoudt om voor elkaar te bestaan als leden van een lichaam. In twee gezangen `Videchom' (Wij hebben het ware Licht gezien) en `Da ispolnjatsja' (Moge onze mond vervuld zijn van lof) wordt het bestaan van de mens in Christus bezongen.

    https://www.youtube.com/watch?v=CtAFaqYGA3w


    Dan volgt het einde van de Goddelijke liturgie, bestaande uit de slotlitanie, het gebed tot Christus (het gebed achter de ambo), de zegen en de wegzending. Op zondag begint het gebed van de wegzending veelal met de woorden `Dat Christus, die uit de doden is opgestaan,... Zich over ons moge ontfermen en ons moge redden, want Hij is goed en een Vriend van de mensen'. Dat is het wezenlijke punt in de liturgie: het gaat om Hem, die





    26-02-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Provinciaal Zangtornooi Antwerpen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik hoopte dat we er muzikaal en mentaal klaar voor zouden zijn met Korile, maar dat was dus een misrekening. De pruillippen en sombere blikken bij het “Hooglied” van Ludo Geloen en de denigrerende opmerkingen over de “Banquet Fugue” van John Rutter hebben wij weeral een stuk wijzer gemaakt over de mentaliteit. Echt blij word ik er niet van, vooral ook omdat de Provinciale Zangtornooien door de Vlaamse regering op de helling worden gezet. Wat mogelijk de laatste editie is, kan je gaan bekijken en beluisteren:

    Provinciaal Zangtornooi Antwerpen: 6 en 13 maart, zowel voor- als namiddag in de Stedelijke Academie voor Woord en Kunst, Ferd. Pauwelsstraat 102, Ekeren. Als je maar één dagdeel wil kiezen, dan zou ik suggereren 6 maart vanaf 14.30 uur.


    26-02-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    25-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Singing Brussels
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zing uit volle borst mee tijdens de klinkende zangsessies en feestelijke concerten van het Singing Brussels Celebration Weekend. Twee dagen lang kan je je stem trainen tijdens creatieve workshops en non-stop luisteren naar muziek. Dertig koren brengen de mooiste meerstemmige muziek, terwijl vijfhonderd leerlingen van Brusselse basisscholen het muziekproject Cantania afsluiten met zelfgemaakte kostuums, attributen en een choreografie.

    Bovendien krijg je voor het eerst de nieuwe compositie te horen die de Belgische componist en violist Baudouin de Jaer speciaal voor de inwoners van Brussel schreef.

    Zing samen met ons de pannen van het dak en laat Brussel op zijn muzikale grondvesten daveren. Het Singing Brussels Celebration Weekend maakt deel uit van Singing Brussels, een zanginitiatief dat heel Brussel aan het zingen wil krijgen en houden.

    • Bozar, Ravensteinstraat 23, Brussel

    • Zaterdag 4 juni, zondag 5 juni vanaf 13.30 uur

     


    25-02-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    24-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rosselli's Adoramus te
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Francesco Rosselli (1510-1577) was een Franse renaissancecomponist en heette eigenlijk François Roussel. Hij wordt meestal ingedeeld bij de Romeinse school. Omdat zijn werk onder zijn Italiaanse naam gepubliceerd werd, dachten oudere musicologen dat hij ook Italiaan was. Dat wordt tegengesproken door de vermelding Franciscum Roussel galum in een oud rekeningenboek.

    Over zijn herkomst is niets bekend. Mogelijk ging hij als jonge knaap naar Rome. In 1544 wordt hij voor de eerste keer vernoemd als muzikant in het gevolg van kardinaal Alexander Farnese. Van 1546 tot 1550 is hij magister puerorum (leider van het kinderkoor) van de Capella Julia in de Sint Pietersbasiliek. In de vijftiger jaren is hij actief in Lyon. Vanaf 1564 is hij terug in Rome en wordt achtereenvolgens kapelmeester in San Lorenzo in Damaso (1566), in de San Luigi dei Francesi (1566-1571) en in Sint Jan van Lateranen.

    Het geestelijk werk van Rosselli is relatief klein en voornamelijk bewaard in handschriften. Zijn wereldlijke muziek (madrigalen en chansons) daarentegen is veel uitgebreider en verscheen in druk. Door zijn tijdgenoten, zoals Palestrina en Loys Bourgeois, stond hij in hoog aanzien.

    Ongetwijfeld zal zijn “Adoramus te, Christe” in de komende passietijd weer veel uitgevoerd worden.

    https://www.youtube.com/watch?v=IfeYfIwAwbA

    https://www.youtube.com/watch?v=acsAK_QM1b8

     


    24-02-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    23-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zelzate of all places
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na dagenlang op de tv en radiozenders overspoeld te zijn door de nagedachtenis van Eddy Wally, is er nu een veel kleinschaliger maar leuk moment in aantocht. Waarom zou je niet eens gaan aperitieven met het koor  Ter Looveren op zondag 13 maart om 10.30 uur. Hun aperitiefconcert gaat door in het Cultureel Centrum De Brug, Assenedesteenweg 119. Voor de prijs moet je het niet laten: 10 eurootjes als je op voorhand even belt met Rita Broos, de voorzitster van het koor. (0495 765 429). Het muzikale talent van Jelle Vastershaeghe zorgt voor gesmaakte ever- en andere greens.

    23-02-2016 om 11:59 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lang leve de ....

    Uit Express Business:

    17 zaken die je leven aanzienlijk zullen verlengen

     

    1. Rijkdom

      Rijkere mensen kunnen betere dokters, gezonder eten en een persoonlijke trainer betalen, maar ze hebben volgens Britse wetenschappers ook meer van het DHEAS-hormoon. Dit hormoon wordt onder andere geassocieerd met een langere levensduur (vooral bij mannen).

    2. Vrouwen

    Mannen die met veel vrouwen opgroeien leven langer, aldus onderzoekers van Harvard University. Het verhoogt tevens hun kansen op het vinden van een levenspartner.

       3. Trouwen

    Volgens bepaalde studies leven getrouwde mannen gemiddeld tien jaar langer dan ongetrouwde en vrouwen gemiddeld vier jaar langer

       4.    Gezonde grootouders

    Als je grootouders ongezond leven of leefden, kan dat gevolgen hebben voor jou– ook al verzorg jij je lichaam wel zoals het moet.

             5.  Rode wijn

    Druivenschillen bevatten resveratrol. Deze stof beschermt je lichaam tegen ouderdom, type-2 diabetes en hartkwalen.


    6. Seks

    Onderzoekers van de universiteit van Belfast bestudeerden tien jaar lang 1.000 mannen van middelbare leeftijd. Daaruit bleek dat mannen die vaak klaarkomen tot tweemaal langer leven dan mannen die minder seksueel actief zijn.

    7.Flossen

    Flossen is niet alleen goed voor je tanden. Het reduceert ook je risico op hartziekten.

    8. Zingen

    Mensen die lid zijn van een koor voelen zich gezonder, gaan minder vaak naar de dokter en zijn minder depressief dan het gemiddelde.

    9. Woede-uitbarstingen

    Agressie opkroppen veroorzaakt stress. Jezelf een uitlaatklep gunnen kan volgens Zweedse wetenschappers je risico op hartaanvallen halveren.

    10. Licht overgewicht

    Oudere mensen die (iets) te zwaar zijn, leven langer.

    11. Huishoudelijk werk

    Vrouwen die tot 17 uur per week besteden aan huishoudelijke taken hebben volgens Cancer Research UK tot 30% minder kans om borstkanker te ontwikkelen.

    12. Katten

    Katten verlichten stress en angst. Daarenboven produceren ze bij het spinnen aangename vibraties met een pijnverzachtend en botverstevigend effect. Het gevolg is dat de aanwezigheid van katten het risico op hartaanvallen tot 30 % kan doen dalen.

    13. Het Middellandse-Zee-dieet

    Veel fruit, groenten, granen, noten en magere eiwitten nuttigen en olijfolie gebruiken in plaats van boter zijn enkele elementen van het Middellandse-Zee dieet. Dit dieet heeft volgens verschillende studies een levensverlengend effect.

    14. Steden

    In stedelijke gebieden vind je meer dokters en veel meer mentale stimulatie en mensen hebben er meestal ook een grotere sociale kring. Het is niet voor niets dat ruim 85% van de Amerikanen die ouder zijn dan honderd niet op het platteland, maar in steden wonen.

    15. Vitamine D

    Deze vitamine is essentieel voor wie een sterk gebeente wil. Ouderen die calcium- en vitamine d-supplementen nemen hebbe 9 % minder kans om van eender welke kwaal te overlijden.

    16. Een Grieks eiland

    Het eiland Icaria in de Egeïsche Zee is de thuis van uitzonderlijk veel 90-plussers. Bijna een derde van de bevolking bereikt er de kaap van de negentig jaar – volgens de lokale bevolking vooral als gevolg van het Middellandse-Zee-dieet en de bergachtige omgeving.

    17. Joggen

    Jog 2,5 uur per week verspreid over twee of drie sessies en dat levert je 6,2 extra jaren op als je een man bent en 5,6 extra jaren als je een vrouw bent.

     

    CONCLUSIE

    Ik ben benieuwd! 1-3-4-6-8-10-14 zitten goed bij mij. Moet ik nu al die getallen optellen ?






    23-02-2016 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)

    Archief per maand
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 09-2005

    Ik ben Carlo (Carlo Claes), geboren op 20 september 1944. Als je goed telt weet je hoe oud / jong ik ben. Enkele jaren geleden gaf ik mijn job als resoc-coördinator van Waas en Dender op om met brugpensioen te gaan. Sindsdien kan ik mij aan mijn echte passie wijden: de koormuziek. Ik dirigeer twee koren:   Fiori Musicali uit Sint-Niklaas en  het Hanswijkkoor in Mechelen. Zo ontmoet ik iedere week een hoop fijne, lieve mensen. Maar hier is de wereld nog veel groter. Dus kom ik nu ook jou tegen.
    Foto

    Gastenboek
  • Hallo medeblogvriend(en)
  • Een gezegende midweek voor de feestdagen
  • Groetjes aus Entenhausen
  • fijn lief
  • nieuw kleurtje

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Zoeken in blog



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs