Inhoud blog
  • Ondergang
  • Stuurmanskunst
  • Shame
  • Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Zingen met je hart

    26-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Orthodoxe liturgie

    Zowel in Musica ad Nives als in Korile hebben wij een paar gezangen ingestudeerd die afkomstig zijn uit de Russisch-Orthodoxe liturgie. Hoe ze echter ingebed zijn in de misviering is voor de leek een mysterie. En zelfs als we de moeite doen om in zo een (onwaarschijnlijk lange) dienst deel te nemen, is de symboliek niet duidelijk. Als voorbereiding op onze geplande trip naar Sint Petersburg volgt hier de uitleg.

    Het eigenlijke begin van de misliturgie is het moment, waarop het evangelieboek wordt binnengedragen, maar zowel in het Oosten als in het Westen vinden we telkens weer een voorbereiding op wat reeds een voorbereiding is. Dat is een religieus verschijnsel; men wil zich tevoren nog zuiveren.
    Tegenwoordig vangt de plechtigheid aan, als de priester op een zijtafel de offergaven klaarmaakt: de proskomidie. Uit het midden van het ongedesemde, met een kruis bestempelde brood snijdt hij een groot sink in de vorm van een vierkant. Dit wordt `Lam' genoemd (`Als een lam wordt Hij ter slachtbank geleid', Jes. 53). Dit stuk wordt neergelegd op een gouden schaaltje (pateen of discos genoemd). Vervolgens snijdt hij kleinere stukjes ter gedachtenis aan de Moeder Gods, Johannes de Doper en aan de engelen, de martelaren en andere heiligen alsmede de levenden en de overledenen. Deze handeling symboliseert de ene liturgische gemeenschap rond Christus. Tenslotte worden de gaven bewierookt. Vervolgens gaan priester en diaken naar het altaar. De diaken bewierookt - vergelijk de keizercultus - het heiligdom, de ikonen, de hele kerkruimte, waar het goddelijke aanwezig is en ook bewierookt hij - anders dan in het westen gebruikelijk is - de gelovigen, want in de mens leeft immers iets van God! Nu zingen priester, diaken en koor de grote vredeslitanie `In vrede laat ons tot de Heer bidden' en daarna volgen enkele kleinere litanieën. De opbouw van hetgeen daarna komt, is ongeveer hetzelfde als die in het Westen. De kleine intocht van het evangelieboek - hier begon vroeger pas de liturgie - moet gezien worden als het binnenkomen van Jezus Christus zelf, van De Wijsheid. Ook hier weer valt op het denken in symbolen. Daarna volgen de troparia en kondakia: de wisselende gezangen, die betrekking hebben op het mysterie, dat herdacht wordt of de heilige, wiens feest gevierd wordt. Er bestaan hiervan in de byzantijnse ritus acht `tonen', iets afwijkend van de Westerse.
    Dan volgt het `Swjati Bozje' (Heilige God), dat nog uit de vierde eeuw stamt en waarschijnlijk uit Syrie afkomstig is, waarna het prokimen, enkele psalmverzen, gezongen wordt.

    https://www.youtube.com/watch?v=-L-gQnJ7ySs


    De lezingen van epistel en evangelie, waartussen een drievoudig Alleluia klinkt, worden niet gevolgd door een preek; als er al gepreekt wordt, dan gebeurt dat na de communie.
    Vervolgens kunnen worden aangeheven de dringende litanie, de litanie van de geloofsleerlingen, de litanie van de overledenen en twee litanieën van de gelovigen, maar meestal beperkt men zich tot de dringende litanie en die van de gelovigen. (De Russen hebben er meer, de Grieken daarentegen geen).
    Na afloop hiervan volgt de grote intocht met de gaven. De gehele kerk en vooral het altaar (de goddelijke troon) worden opnieuw door de diaken bewierookt. In processie brengen priester en diaken de gaven van de zijtafel over naar liet altaar. Midden in de kerk blijft men even stilstaan: hiermee wordt het feit van de gemeenschap benadrukt en dat is een mooi gebruik. Men zie het beeld: Christus, omringd door de engelen, door al de gelovigen (men denke aan al die kleine stukjes brood) trekt op naar het altaar.
    Een bijzonder accent krijgt de aanwezigheid van de cherubijnen. Het koor laat de cherubijnenzang `Izje Cheruwimy' horen: Laat ons, die op geheimnisvolle wijze het beeld zijn van de cherubijnen, aan de levengevende Drievuldigheid het driemaal `Heilig' toezingen en nu alle aardse zorgen terzijde stellen. Hierna zet de priester de pateen en de kelk op het altaar, bedekt ze met het velum(doekje) als aanduiding van de graflegging.

    http://www.hoornsbyzantijnsmannenkoor.nl/repertoire/17cherubijnen.shtml


    Dan roept hij de Heilige Geest aan door het doekje heen en weer te bewegen: De Geest waaie en neme bezit van de gaven. Dit gebaar had vroeger alleen tot doel insecten weg te jagen, maar het heeft later in de eredienst deze geestelijke betekenis gekregen.
    Het proces van de vergoddelijking is de grondgedachte van de Byzantijnse liturgie: al het aardse is immers geroepen om vergoddelijkt te worden. De grootste intensiteit in dit proces wordt bereikt als in de epiklese de Heilige Geest over de gaven van brood en wijn wordt afgeroepen. Het is de diepe overtuiging van de christenen van het oosten, dat deze dan worden veranderd in het Lichaam en Bloed van Christus. Maar,Jezus Christus is nooit alleen en daarom worden in het eucharistisch gebed allen genoemd, die delen in Zijn leven, allereerst de heilige Maagd en Moeder Gods, Maria. Ter ere van haar wordt een heerlijke lofzang aangeheven `Dostojno jest' (Het is passend om U in waarheid gelukkig te prijzen, Moeder Gods).

    https://www.youtube.com/watch?v=kdT5_hLfDGE

    Daarna worden ook alle heiligen herdacht alsmede de overledenen, de leiders van de Kerken en alle gelovigen.
    Aansluitend aan het eucharistisch gebed of anaphora volgt de litanie van voorbereiding op de communie, die uitmondt in het Otsche Nasj (het Onze Vader)

    https://www.youtube.com/watch?v=Ma98nApFupo

     

    en vervolgens komt het gebed van de hoofdbuiging, waarin opnieuw Jezus' Godheid beleden wordt en gevraagd wordt, dat het ontvangen van Zijn kostbare gaven voor de gelovigen tot genezing en zegen moge strekken. `Sfjataia sfjatim' (Het Heilige voor de heiligen) klinkt dan de roep van de priester. Het is het begin van de communie-ritus. Nadat de priester zelf aan de Gaven heeft deelgenomen, worden ook de gelovigen uitgenodigd met geloof en vreze Gods te naderen tot de tafel van de Heer. Naar goed gebruik ontvangen zij de communie onder twee gedaanten. Dit is de hoogste graad van vergoddelijking, die een mens ten deel kan vallen; een vergoddelijking, die echter de opdracht inhoudt om voor elkaar te bestaan als leden van een lichaam. In twee gezangen `Videchom' (Wij hebben het ware Licht gezien) en `Da ispolnjatsja' (Moge onze mond vervuld zijn van lof) wordt het bestaan van de mens in Christus bezongen.

    https://www.youtube.com/watch?v=CtAFaqYGA3w


    Dan volgt het einde van de Goddelijke liturgie, bestaande uit de slotlitanie, het gebed tot Christus (het gebed achter de ambo), de zegen en de wegzending. Op zondag begint het gebed van de wegzending veelal met de woorden `Dat Christus, die uit de doden is opgestaan,... Zich over ons moge ontfermen en ons moge redden, want Hij is goed en een Vriend van de mensen'. Dat is het wezenlijke punt in de liturgie: het gaat om Hem, die







    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)


    Archief per maand
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 09-2005

    Ik ben Carlo (Carlo Claes), geboren op 20 september 1944. Als je goed telt weet je hoe oud / jong ik ben. Enkele jaren geleden gaf ik mijn job als resoc-coördinator van Waas en Dender op om met brugpensioen te gaan. Sindsdien kan ik mij aan mijn echte passie wijden: de koormuziek. Ik dirigeer twee koren:   Fiori Musicali uit Sint-Niklaas en  het Hanswijkkoor in Mechelen. Zo ontmoet ik iedere week een hoop fijne, lieve mensen. Maar hier is de wereld nog veel groter. Dus kom ik nu ook jou tegen.
    Foto

    Gastenboek
  • Hallo medeblogvriend(en)
  • Een gezegende midweek voor de feestdagen
  • Groetjes aus Entenhausen
  • fijn lief
  • nieuw kleurtje

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Zoeken met Google




    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Zoeken in blog



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs