Inhoud blog
  • Ondergang
  • Stuurmanskunst
  • Shame
  • Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Zingen met je hart

    17-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daar komt hij
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sinterklaas of Sint Nicolaas is bijna twee duizend jaar oud. Hij is nog steeds een van de meest geliefde personages met een christelijke achtergrond. De oorsprong van Sinterklaas bleef jaren het thema van discussies totdat men hem identificeerde met Noel Baba uit Turkije.
    Analogieën of interpretaties van de Kerstman bestaan bijna bij ieder volk. In Rusland noemt men hem Ded Moroz (in het Russisch Дед Мороз, wat betekent Opa Vorst), in Azerbeidjaan noemt men hem Shakhta Baba die dezelfde betekenis heeft als in het Russisch. Maar de metgezel van Ded Moroz verschilt totaal van die van Sinterklaas. Waar Sinterklaas in Nederland door zijn knecht Zwarte Piet wordt begeleidt, in voormalige sovjet republieken is hij altijd in het  gezelschap van Snegurochka (in het Russisch Снегурочка, wat Sneeuwmeisje betekent), een kleinkind van Ded Moroz. De kleren van Snegurochka zijn ook anders. Zij is wit van top tot teen met een zilveren kroon op haar hoofd. De Kleren van Ded Moroz lijken wel op de kleren van Sinterklaas. Samen verschijnen ze op ieder Nieuwjaarfeest op scholen en bij kinderorganisaties om kinderen op te vrolijken met cadeautjes. Ded Moroz luistert naar gedichten en liedjes die kinderen aan hem voordragen. Ze dansen dan samen rondom de versierde kerstboom. Aan het eind van de voorstellingen haalt Ded Moroz uit zijn grote zak cadeautjes voor iedereen.
    Oorspronkelijk was Ded Moroz een boze en wrede heidensgod, Grote grijsaard uit het Noorden, gebieder van ijskou en sneeuwstorm en bevriezer van mensen. In 1910 werd in Rusland geprobeerd Ded Moroz tijdens de kerstdagen te laten komen, maar het kreeg geen populariteit bij het volk. In Sovjettijden werd een nieuwe beeld van Ded Moroz verspreid, dat meer overeenkwam met heilige Nicolaas. Het sprookje over de goede kerstman, vriend van alle kinderen, werd op bevel geschapen, verlevendigd. Je vierde dat feest niet, je gehoorzaamde. Zo werden in de islamitische sovjetrepublieken geleidelijk islamitische feesten uit de arena verdrongen door moderne feesten met een christelijke achtergrond.
    De Kerstman verscheen niet tijdens de kerstdagen (religieuze feesten werden in Sovjet Unie niet gevierd), maar alleen op de dag na het nieuwe jaar, op 1 januari. Hij bracht wel bracht cadeautjes mee voor de kinderen. Dit beeld van Ded Moroz is in Rusland en voormalige sovjetlanden met islamitische achtergrond nog steeds populair. Ieder kind wacht op hem tijdens de nieuwjaarsfeesten. Er worden over Ded Moroz en Snegurochka duizenden sprookjes en verhalen verteld en geschreven. Kinderen in voormalige Sovjetlanden geloven in Ded Moroz net zo als Nederlandse kinderen in Sinterklaas.

    17-12-2008 om 09:45 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    16-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sex and the city
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klassieke muziek wordt dikwijls in hokjes gestopt, apart genomen of op een CD gezet die dan de titel krijgt van een of andere emotie, of voor een of ander moment van de dag. Mozart voor middernacht, Ontbijt met Beethoven, Luitmuziek voor kampeerders, Nachtstemming, Brunch met Bach, Tafelmuziek …

    Ik veronderstel dat je ook wel van die compilaties gezien hebt als je in de platenwinkel aan het rondneuzen was. Ik kan me inbeelden dat het een goede manier is om je klassieke waar aan de man (vrouw) te brengen. Vorig weekend hoorde ik Ravel’s “Pavane voor een dode prinses” op de radio en vermits ik het nog eens terug wilde horen snelde ik naar de discotheek. De enige versie die zij daar hadden stond op een CD met de suggestieve titel: Slaapkamer-adagio’s, 2 ½ uur sensuele muziek. Ik voelde me ineens een stuk jonger en heb maar niet in de ogen gekeken van het meisjes achter de desk.

    16-12-2008 om 09:46 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    15-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstmis 2009



    De  K is van Kindje.
    Alle kinderen vinden het fijn om te kijken naar
    het kleine Kindje in de kribbe.
    Alle kinderen willen misschien ook lijken op
    dat kindje Jezus, dat zoveel geluk en vrede bracht.


    De
    E van Eenzaam.
    Ook in deze tijd is er veel verdriet en eenzaamheid.
    Kerstmis zegt ons: niemand mag in de kou
    blijven staan.

    De  R van Rijk.
    Je denkt dan meteen aan geld en goed, maar
    het kan ook rijk zijn van vreugde, rijk, diep
    in je hart, net als in de stal.

    De S van Soldaten.
    Er zijn er zoveel over de wereld, te veel.
    Oorlog en vechten! Waarom?
    Het Kerstkind leert ons: vrede op aarde voor
    alle mensen.

    De T van Thuis.
    Thuis is geborgenheid, gezelligheid en saamhorigheid.
    Niet alleen rond de kerststal, maar altijd.

    De M van Maria, de moeder van Jezus.
    Het is ook de M van alle moeders, die zorg hebben voor hun kinderen.
    Mogen zij, en natuurlijk ook de vaders,
    thuis zorgen voor dezelfde sfeer als in de stal
    bij het Kindje Jezus.

    De I van Iedereen.
    Kerstmis is er voor elk van ons.
    Je huis en hart open zetten voor iedereen,
    want ieder heeft een ander nodig.

    De S van Stilte, Sfeer en Slot.
    Stilstaan bij verdriet en bij vreugde.
    Stil worden van geluk, sprakeloos van een wonder.
    Het wonder van de geboorte van het Kindje Jezus.

     

     

    15-12-2008 om 12:51 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    14-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Top 75
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Over wie zegt de winnaar van de top 75 van Klara iets?

    Alle toppers zijn er door gekomen op die heerlijke zaterdag: van Barber tot Bizet, Mozart en Beethoven (geen Tsaichowsky), Chopin en Allegri, maar ook het enig mooie thema uit Schindler’s list. Maar in de eerste vijf en twintig wordt dan uiteindelijk toch de grootmeester van de muziek gekozen : Johan Sebastiaan Bach. Met het slotkoor uit de Matteüspassie voert hij andermaal de toplijst aan. En ook de nummers 2 en 3 zijn voor hem. En nog andere van zijn onsterfelijke werken zitten in de top 25.

    Natuurlijk zegt die lijst iets over de meesters van de muziek, maar zij zegt al even veel over de goede smaak van de luisteraars.

    14-12-2008 om 10:16 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    13-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KLARA
    HEEL DE DAG OP RADIO KLARA:
    DE TOP 75 VAN DE KLASSIEKE MUZIEK

    13-12-2008 om 08:28 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    12-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rookverbod !!??
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mijn mailmaatje heeft het vandaag over een rookverbod dat werd uitgevaardigd door Paus Urbanus VII.  Deze paus werd in Rome op 4 augustus 1521 geboren als Gianbattista Cattagna. In 1590 dreigde hij iedereen die inde kerk of in de zuilengang  erom heen rookte te zullen excommuniceren.  Het verbod zou gegolden hebben voor rook-, pruim- of snuiftabak.  Van de ene dag op de andere mochten de kardinalen geen pijpje meer opsteken tijdens de mis. Wierook was wel toegelaten, en juist daarom mocht de tabak niet want die bezoedelde de heilige geur van wierook.  

    Lang heeft zijn pausverhaal niet geduurd. Hij werd op 15 september 1590 tot paus gekozen, zijn banvloek tegen de tabak kwam er op 20 september en op 27 september stierf hij al aan malaria. Twee records dus: als eerste een verbod op roken in een openbare ruimte, en kortst regerende paus (als je de in 1961 gedegradeerde paus Stefanus II niet meetelt die het 3 dagen uithield).

    Na zijn dood ging zijn verordening de prullenmand in.  Tijdens het daarop volgende twee maanden durende conclaaf werd er al weer lustig op los gerookt door de kardinalen en de bisschoppen. De gekozen opvolger paus Gregorius XIV gedoogde het roken aan het altaar, maar vaardigde onmiddellijk na zijn verkiezing een bul uit waarin hij het gokken in en rond de Sint Pietersbasiliek onmogelijk maakte. Gregorius XIV strafte ook met excommunicatie de gokkers op de uitslag van het conclaaf. Daarmee stimuleerde hij ineens het gokken op paardenraces.

    Nomen est omen en dus kwam er een hele tijd later paus Urbanus VIII die het wel 21 jaar uithield als paus. In 1642 was het zijn beurt om het rookverbod terug uit te vaardigen. Zijn reden om dit te doe zijn wel wat lachwekkend: van roken moest je niezen, en dat gaf een gevoel dat gevaarlijk dicht bij extase kwam.

    12-12-2008 om 14:06 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    11-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sponsors gezocht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De titel is wel sprekend genoeg zeker?
    Jammer genoeg zijn wij in onze koren blijkbaar niet de enigen. Als je op Google de titel van dit berichtje intypt krijg je 1-10 te zien van 400.000 .
    Onlangs richtte het Centrum voor Amateurkunsten op enkele plaatsen vormingssessies in over dit onderwerp en over fondsenwerving in het algemeen. Je zou dan verwachten dat het storm loopt. Maar nee hoor, tijdens de laatste sessie in Mechelen zat er zo ongeveer een 10-tal mensen te luisteren. Is dat nu koudwatervrees of schroom? Of zijn we alleen maar bang voor het werk dat dit meebrengt. want van dit laatste kan je al wel zeker zijn.
    Misschien moeten een paar verenigingen de handen in elkaar slaan en eens proberen iemand op de kop te tikken die professionaliteit aan enthousiasme en tijd koppelt.

    11-12-2008 om 21:32 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    10-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Danny Boy
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gisterenavond zijn we in Korile begonnen met het laatste van onze stukken die we uit de geheime schatkamer van de muziek halen: O Danny Boy.

    De traditionele Ierse 'folk music' zoals we die vandaag kennen, is het resultaat van een eeuwenlange traditie van melodierijke liederen en dansmuziek op het groene eiland.Volksdeuntjes als 'The Irish Rover', 'The Wild Rover', 'Mountains of Mourne', 'Down by the Sally Gardens', 'Cockles and Mussels' 'Danny Boy' en 'Whiskey in the Jar' maken sinds jaar en dag deel uit van het Iers cultureel erfgoed en zijn ook buiten de Ierse grenzen overbekend dankzij groepen als The Chieftains, The Pogues, The Waterboys, Clannad, The Dubliners, The Wolftones,... Het lijstje is eindeloos!

    De traditionele Ierse muziek heeft de tand des tijds dus duidelijk beter overleefd dan de oude Ierse taal, het Gaelic.

    De Ierse folk wordt ingedeeld onder de "Keltische muziek", wat de overkoepelende benaming is voor alle traditionele muziek uit Ierland, Schotland, de Shetland eilanden, Nova Scotia (Canada), Wales, het eiland Man, Bretagne en soms ook Galicië. Het is dus verkeerd om te denken dat Keltische muziek alléén maar Ierse muziek is.

    10-12-2008 om 10:21 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    09-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hommage aan de vrijwilligers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nu ik wat ouder word, begin ik pas te beseffen hoe diepmenselijk en zinvol sommige rituelen van de katholieke kerk wel kunnen (konden) zijn.
    Als je nog niet droog achter je oren bent, realiseer je je niet wat het betekent om bij het begin van de mis op je knieën te zitten en voorover te buigen als je zegt: ik heb gezondigd, mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa.

    Wat een gekke inleiding voor iets wat een eerbetoon zou moeten zijn aan de vrijwilligers in onze koren. En toch ... spijt is meer dan op zijn plaats iedere keer dat een dirigent zich opstelt alsof hij de wereld draagt, alles beter weet, geen geduld opbrengt als sommige zaken niet onmiddellijk verlopen zoals hij het voor zijn ogen ziet. Daarbij gaat hij dan voorbij aan de onschatbare, vaak ongeziene, bijdrage die de  vrijwilligers in een koor leveren. Iedereen vindt het evident dat je op de repetitie binnenkomt en het lekker warm hebt, dat de zaal klaargezet is, dat je iets kan drinken tijdens de pauze. Niemand staat er bij stil dat na een drukke dag mensen vrijwillig bij elkaar komen om te vergaderen, verslagen te maken, de financiële verslaggeving op orde te houden. Iedereen kijkt blij als op een nieuwjaarsreceptie er weer eens zalige hapjes of gebakjes opduiken die door vrijwilligers onder de koorleden (en vaak hun familie) klaargemaakt zijn. De dirigent vindt het normaal als op een bestuursvergadering bezorgd gevraagd wordt of hij wel voort kan met zijn kramikkelig instrument, en dat nog voor hij zelf iets gezegd heeft (durven zeggen?).

    Besturen van een koor veronderstelt uiteraard hoe langer hoe meer een professionele ingesteldheid, waarbij stipt en zakelijk wordt gewerkt aan de onderbouw van een koor. Het grootste gevaar voor een bestuur is verstarring en een mentaliteit van "wij onder mekaar". Maar ... wat zouden wij in een koor zijn zonder het hart van de vrijwilliger die de groep tot een warm nest maakt, waar uiteindelijk alles op zijn pootjes valt.
    Zingen vraagt een inspanning maar die wordt maar mogelijk dankzij dat surplus dat aangedragen wordt door al die onbaatzuchtigheid.

    Voor al de keren dat we dit vergaten, mea culpa, hebben wij spijt.

    09-12-2008 om 09:45 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    08-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vooruitzien
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik heb heel de dag gepiekerd en gebladerd : het jubileumconcert van het Ruysscheveldekoor krijgt stilletjes aan zijn ruggegraat.
    Ik zet al eens de voorgenomen stukken hier op de blog: commentaar is heel erg welkom. Zoals je ziet gaat het om een heel klassiek concert (de wensen van de voorzitter moet je toch in acht nemen hé).

    * Joseph Haydn: Die Himmel erzählen : 4 st. koor + orkest + basso continuo
    * Antonio Vivaldi: Credo: 4 st. koor + orkest + basso continuo
    * G. F. Händel: Lobet Gott mit Jubelschall : 4 st. koor + orgel
    * G. F. Händel / bew. Philip Kern : Sing! Sing Hosannah : 4 st. koor + orgel + trompet
    * Felix Mendelssohn: Herr, nun lässest Du deinen Diener in Frieden fahren : 4 st. koor a cappella
    * W.A. Mozart: Ave verum : 4 st. koor + orkest
    * ...

    08-12-2008 om 17:47 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2009: Haydn-jaar

    Haydn is eigenlijk een Bohemer: op 31 maart 1732 werd hij in Rohrau geboren als tweede van de twaalf kinderen van een eenvoudig, vroom en vlijtig wagenmaker. De grootste wens van zijn moeder was een geestelijke uit haar zoon te zien groeien, maar gelukkig voor ons haalde de droom van vader het: die wilde er een muzikant van maken. In de huiskring werd er veel gemusiceerd en deze volksmuziek zou zoon Joseph later nog van pas komen. Na enkele schuchtere pogingen bij een neef organist, wordt hij ingelijfd bij de (nu) beroemde Wiener Sangerknaben, die instonden voor de opluistering van kerkdiensten van de Stephansdom. Wenen was in die tijd de culturele hoofdstad van Europa, en het had een grote muziektraditie: hof, adel en burgerij beoefenden intensief alle mogelijke muziekgenres.


    Toen hij de baard in de keel kreeg en in een onweerstaanbare opwelling de pruikenstaart van een collega afknipte, werd Haydn op staande voet ontslagen en weggestuurd uit het instituut. Hij stond letterlijk op straat, en moest een tijd leven uit de hand van enkele vrienden en bewonderaars. Later kon hij in zijn levensonderhoud voorzien als kopiist, privé-leraar en begeleider bij de zanglessen van Porpora. Deze vergoedde hem ook in de vorm van compositielessen. Uit die tijd stammen zijn eerste serenades en strijkkwartetten op bestelling van de plaatselijke adel en gegoede burgerij.

    Verder bestudeerde hij de "nieuwe" werken van Carl Philipp Emmanuel Bach, die zo de geestelijke vader van zijn pianosonates zal worden. In 1759 begint zijn loopbaan als kapelmeester bij graaf Morzin, voor wiens orkestje de eerste symfonieën gecomponeerd worden.

    Hij trouwt met ene Maria Anna Keller. Eigenlijk had hij zijn oog laten vallen op diens zus, maar ze werd hem door zijn schoonvader aangesmeerd als vervangster. Heel wat anekdotes uit zijn verdere leven wijzen erop dat dit niet de ideale verbintenis was: kinderen kwamen er niet, en Haydn liet zich vaak ontvallen hoe gelukkig hij was weer voor langere periodes uithuizig te moeten zijn voor zijn werk. Naar zijn eigen woorden was hij niet ongevoelig voor de charmes van andere vrouwen; zeker omdat zijn eigen vrouw hem geen kinderen kon schenken, en omdat het haar onverschillig liet of ze nu met een schoenmaker dan wel met een kunstenaar getrouwd was. Hij leed ook onder haar onuitstaanbaar humeur, en kon gelukkig zijn hart luchten bij de zangeres Luigia Polzelli: ze was negentien toen de zevenenveertigjarige Haydn haar leerde kennen, en deze verhouding eindigde eigenaardig genoeg bij de dood van zijn eigen vrouw. Polzelli begon hem af te persen, om nog voor zijn dood met een Italiaanse zanger te trouwen.

    In 1760 werd hij kapelmeester bij graaf Esterhazy in Eisenstadt. Er werd een volledig nieuw slot als buitenverblijf gebouwd, en Haydn kreeg er permanent beschikking over een voor die tijd uitgebreid orkest van 22 muzikanten. In een ideale omgeving kon hij in volle vrijheid naar eigen smaak en inzicht te werk gaan.


    Mede door de vele relaties van zijn broodheer geniet Haydn spoedig een grote bekendheid, en krijgt uitnodigingen en opdrachten uit Parijs, Londen, Amsterdam en Leipzig; ook in Amerika, Spanje en Italië werd zijn werk bekend.

    Deze bekendheid kwam hem goed van pas in 1790, toen bij de dood van de vorst de kapel ontbonden werd, en hij een behoorlijk pensioen kreeg toegewezen, met behoud van de titel van kapelmeester. Hij vestigde zich als vrij kunstenaar in Wenen, en nu had hij plots alle tijd om in te gaan op de uitnodigingen uit Londen. Op aandringen van de violist en impresario Salomon ondernam hij twee reizen naar Engeland, waar zijn "Londense Symfonieën" triomfantelijk onthaald werden. Hij werd door het hof ontvangen en kreeg het eredoctoraat van Oxford op voordracht van de beroemde muziekhistoricus Charles Burney. Op zijn eerste terugreis ontmoette hij de jonge Beethoven, die hem volgt naar Wenen voor muzieklessen. Toch heeft het tussen die twee nooit goed willen vlotten.

    De laatste jaren van zijn leven componeerde hij nog zijn twee belangrijkste oratoria: "Die Schöpfung" en "Die Jahreszeiten". Wegens een naamverwisseling met zijn broer Johann kon hij zijn eigen doodsbericht in de krant lezen, en betreurde geen uitnodiging te hebben gekregen voor de groots opgezette rouwdienst in Parijs (met o.a. het Requiem van Mozart en een speciaal voor die gelegenheid gecomponeerd treurmotet van Cherubini), anders "had hij die dienst graag zelf gedirigeerd". Hij stierf dan ten slotte toch rustig en helder van geest middenin het bombardement van de Fransen op Wenen op 31 mei 1809 (dus 18 jaar na de 24 jaar jongere Mozart).

    08-12-2008 om 11:28 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (1)
    07-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koorbudget
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nogal wat koorleden hebben soms vragen bij de budgetten van hun koor: waar gaat toch al dat geld naar toe wat wij met optredens bij elkaar sprokkelen. Al dat geld, jaja! Je kan je eerder de vraag stellen hoe koren de eindjes aan mekaar knopen.
    Een dirigent krijgt een onkostenvergoeding, lokalen dienen gehuurd te worden en verwarmd en verlicht, accessoires voor uniformen zijn een hilarische bron van discussie op bestuursvergaderingen, partituren kosten geld, SEMU stroopt de koren door een vergoeding te eisen voor eventueel het maken van kopies, het lidmaatschap van Koor & Stem waarin o.m. ook de verzekeringen van de koorleden zitten, kan niet gemist worden. Wellicht moet er ook tijdig geïnvesteerd worden in een redelijk instrument om de repetities te begeleiden. Kleine versnaperingen (Sint, nieuwjaar ...) mogen niet ontbreken, wil je een leuke groep blijven. Voor de gewone werking zijn we dan al gauw aan verschillende duizenden euro's.
    En dan spreek je natuurlijk niet van de grotere concerten, waar het vaak rijden en omzien is om een evenwicht te bereiken. Een redelijke solist of begeleider vraagt al gauw tussen de 250 en 400 euro. Zonder affiches en programma's voor de nodige publiciteit geraak je ook al niet ver. En dan spreken we nog niet van een goed orkest(je) wat al gauw 2500 euro opslorpt.

    En toch blijven de Vlaamse koren heel vaak maar een minimale bijdrage vragen aan hun leden: 20 euro is een gewone prijs voor zoveel uren zanggenot, partituren, een tijdschriftje. In Nederland durven ze er heel wat steviger tegenaan gaan. Aan de inkomstenzijde is het vaak armoe troef. Het is schipperen tussen wat het publiek wil geven en een prijs bepalen voor een optreden of concert, die geen aalmoes of vernedering is voor een koor met tientallen leden. Als je te weinig vraagt, onderwaardeer je de prestatie van je koor, als je teveel vraagt laat de goegemeente het afweten.
    Moeilijke job voor een echte penningmeester, die wat meer doet dan de inkomsten en uitgaven noteren in een schriftje.

    07-12-2008 om 11:38 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (1)
    06-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog meer Ruysscheveldekoor

    Hallo Ruysscheveldertjes!
    Het wordt een drukke week

    vrijdag  12 december: 11.00 uur Begrafenis in de H. Kruiskerk - Inzingen in de kerk om 10.20 uur
    zaterdag 13 december : 10.30 uur Begrafenis in de H.Kruiskerk - Inzingen in het klooster om 9.50 uur

    06-12-2008 om 17:01 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ruysscheveldekoor
    vrijdag 12 december om 11.00 uur: begrafenis in de H.Kruiskerk in Stekene.
    Inzingen : 10.20 uur  in de kerk.

    06-12-2008 om 12:22 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstcadeautjes-klus
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zal ik eens wat vertellen uit de interne Claes-keuken?
    Binnenkort komt er weer de klus aan van het uitzoeken van kerscadeautjes. Iedereen maakt zijn verlanglijstje, wat dan in een grote pot gaat. En mama, papa, en al de kinderen trekken dan een lijstje waar ze mee an de slag kunnen gaan. Voordeel: het geven van cadeautjes wordt toch wat beperkt, en bij ons komt het niet voor dat we 's anderendaags naar de winkel moeten spurten omte gaan ruilen. Papa moet natuurlijk wel achter de vodden van zijn kinderen zitten om op tijd die lijstjes bij mekaar te krijgen. Gelukkig hebben we daar iets op gevonden: wie op 6 december zijn chocolade mannekes wil krijgen zou moeten zijn lijstje binnenleveren. Jaja, die grote apen willen ook nog iets met Sinterklaas. Kinderen blijven kinderen, en geven blijft leuk.

    06-12-2008 om 12:07 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    05-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dirigenten: een jong ras in de evolutie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Toen klassieke muziek ontstond, was het meestal de eerste violist die het orkest leidde. Hij ( het was zelden een ""zij"" ) gebruikte zijn strijkstok om de maat aan te geven. Pas in de 19de eeuw kwamen de eerste.... echte dirigenten....mensen die niet zelf ook  muziek maken maar alleen leiding gaven. Omdat de orkesten steeds groter werden en de aanwijzingen zichtbaar moesten blijven, kwam het dirigeerstokje in de mode in de plaats van een opgerolde partituur.....

    Vanaf omstreeks 1850 werd dirigeren een beroep. Een grote dirigent die veel minder  componist was, was Hans von Bülow. Andere grote dirigenten waren Gustav Mahler, Arthur Nikisch en Arturo Toscanini. Tegen het eind van de negentiende eeuw was het vak van dirigent uitgegroeid tot artistiek leider van orkesten. In de twintigste eeuw werd het vak verder ontwikkeld door grote dirigenten als Willem Mengelberg, Wilhelm Furtwängler, Herbert von Karajan, Leonard Bernstein.

    05-12-2008 om 09:41 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    04-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ruysschevelde: activiteitenschema

    Woensdag 10 december :           18.30 : repetitie in het Gildenhuis voor de damesstemmen

                                                          19.30: repetitie voor heel het koor

    Woensdag 17 december:            19.00: generale repetitie in de H. Kruiskerk: iedereen aanwezig !!!!

    Donderdag 18 december:           14.00: optreden in het Rusthuis in Sint-Pauwels

    Vrijdag 19 december:                  19.00: slotrepetitie in de H. Kruiskerk

    Zaterdag 20 december:               18.45: Inzingen in de kerk voor het concert

    Woensdag 24 december:            23.30: Nachtmis

     

    04-12-2008 om 10:16 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koor van het Jaar op CANVAS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een verslag van de finale van de wedstrijd "Koor van het Jaar" wordt op zondag 7 december om 12 uur uitgezonden op CANVAS;
    Niet te missen voor een koorzanger!
    Wil je al een voorsmaakje? ---->

    http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/mediatheek/1.426142

    04-12-2008 om 10:07 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RUYSSCHEVELDE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gisterenavond hadden we repetitie: de eindsprint naar het kerstconcert van 20 december (iedereen die dit leest is natuurlijk van harte uitgenodigd op 20/12 om 20 uur in de H.Kruiskerk in Stekene).

    In de aanloop naar een concert stijgt de spanning altijd. Dus herhaal ik nog maar eens voor alle zekerheid wat ik gisterenavond al gezegd heb: we hebben lang gewerkt aan het studeren op het programma en staan nog maar eens op de tippen van onze tenen. Uiteindelijk wordt het dan toch een goed concert, als we goed geconcentreerd blijven en voor onszelf proberen te onthouden wat er op de repetities gezegd is. Maak je niet ongerust, verzorg je inzetten, en kijk naar dat mannetje dat voor je staat en jullie zeker in goede banen gaat leiden (lijden). Geloof in jezelf en vertrouw er ook op dat we een heel goede begeleider hebben met veel koorervaring. Het koor van het jaar zullen we nog niet worden, want dan word je verondersteld alles van buiten te zingen. Als je nu al probeert niet krampachtig in je partituur te duiken (dat is geen moppenblaadje dat je moet zitten lezen) maar met een grote smile naar de dirigent te kijken, dan ... wacht je applaus.

    04-12-2008 om 09:45 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    03-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbeeldje

    Een voorbeeldje van hoe het wel kan: de serie KLEINE EINSTEINS;

    Een leuke leerzame kinderserie vol met muziek waarin 4 kinderen samen met hun luchtschip allerlei avonturen beleven. Kleine Einsteins houden van klassieke muziek en kunst. De achtergronden in de serie bevatten dan ook veel schitterende landschappen en mooie monumenten. Klassieke muziek voert in deze serie de boventoon. De kijkertjes wordt gedurende de serie gevraagd te klappen, zingen, dansen en neuriën.




    In de serie spelen vier kindjes en hun luchtschip de hoofdrol. Ieder kind heeft een bijzondere muzikale gave.

    LEO is 6 jaar en samen met zijn dirigeerstokje is hij de organisator van de hele groep.

    ANNIE is 4 jaar en daarmee de jongste van de groep. Zij houdt van avontuur en is het zusje van Leo. Annie kan heel goed zingenen tovert zo liedjes te voorschijn. Zij is nergens bang voor en maakt zich nooit zorgen.

    QUINCY is 5 jaar en Leo’s beste vriend. Hij is van Afrikaanse afkomst en de lolbroek van de hele groep. Quincy is een muzikaal wonder: hij kan bijna alle muziekinstrumenten bespelen.

    JUNE is 6 jaar. Ze kan als de beste dansen en met haar bewegingen bepaalt zij de richting van de avonturen. June is tenger maar weet altijd haar mannetje (vrouwtje) te staan.

    RAKET, het luchtschip brengt de kinderen overal ter wereld naar toe. Met zijn gadgets en technische snufjes helpt hij de kinderen bij al hun avonturen.

    (ontwikkeld door Disney Producties)

    03-12-2008 om 10:31 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)

    Archief per maand
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 09-2005

    Ik ben Carlo (Carlo Claes), geboren op 20 september 1944. Als je goed telt weet je hoe oud / jong ik ben. Enkele jaren geleden gaf ik mijn job als resoc-coördinator van Waas en Dender op om met brugpensioen te gaan. Sindsdien kan ik mij aan mijn echte passie wijden: de koormuziek. Ik dirigeer twee koren:   Fiori Musicali uit Sint-Niklaas en  het Hanswijkkoor in Mechelen. Zo ontmoet ik iedere week een hoop fijne, lieve mensen. Maar hier is de wereld nog veel groter. Dus kom ik nu ook jou tegen.
    Foto

    Gastenboek
  • Hallo medeblogvriend(en)
  • Een gezegende midweek voor de feestdagen
  • Groetjes aus Entenhausen
  • fijn lief
  • nieuw kleurtje

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Zoeken in blog



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs