Turtelboom (Open VLD) en
haar derde weg, veiligheid, economie, mobiliteit en onderwijs.
Veiligheid:
Turtelboom het boegbeeld en verantwoordelijke minister achter de
wantoestanden in het asielbeleid.
Als de verantwoordelijke minister voor justitie beschermt zij haar
ondergeschikten die valsheid in geschrift en verklaringen plegen.
Als de verantwoordelijke minister van justitie nam zij geen
initiatieven in de kwestie van de onverantwoorde vervroegde
invrijheidstellingen, net zo min als haar voorganger minister De Clerck, (CD&V) die zelfs de vrijlating van Nihoul
en Martin positief bepleite.
Turtelboom zou een alternatief bieden
voor bestrijding van de criminaliteit waaraan zij zelf deelneemt?
Economie:
Open
VLD is zich blijven verzetten tegen vermogensbelastingen
met als gevolg de bescherming van hoge vermogens ten nadelen van de werkende
klasse der arbeiders en bedienden, doch ook met als gevolg dat bij slinkende
koopkracht der werknemers, afzetmarkten krimpen, en de economie in een vrije
val en crisis terecht is gekomen. Deze crisis zullen naar hun zeggen allen moeten
dragen terwijl de grenzen open staan voor kapitaalsvlucht naar België, moet de werknemer
langer werken om de putten te vullen.
Mobiliteit:
In een land waar teveel autos de wegen doen dicht slippen, en het
openbaar vervoer wordt afgebouwd moet men de tewerkstellingsverplaatsingen
afbouwen en ontmoedigen, te beginnen bij de werkgevers die personeel onnodig op
verplaatsing sturen. Slechts vervuilende of belastende en gevaarlijke
bedrijfjes moeten uit de woonzones geweerd worden, terwijl anderen aangemoedigd
moeten worden om in woonzones te bouwen en te opereren.
Onderwijs:
We hebben een systeem waarbij in de
lagere school bepaald wordt wie bekwaam is of niet, wie zakt loop het gevaar om
in een lagere categorie terecht te komen, en slechts verder te mogen in beroepsopleiding.
De Nederlandse taal is voor
anderstaligen uitzonderlijk moeilijk, doch kan een dusdanige handicap worden en
zowel tijd als energieverslindend, terwijl net hier het gevaar ontstaat dat een
kind hierdoor naar een lagere categorie moet gaan, wordt ontmoedigd en later gedegradeerd,
dit terwijl men in het latere leven met deze taal beperkt wordt tot het Nederlandstalige
grondgebied. Dit alles stelt het fameuze watervalsysteem niet direct in vraag
doch wel vatbaar voor herziening.
Er waren in het verleden al verscheidene
baanbrekers die in de lagere school faalden.
Thomas
Alva Edison: werd op zijn veertiende van de school gestuurd.
Generaal
George Smith Patton: Hij was een intelligent kind maar
had moeite met basisvaardigheden tijdens zijn basisonderwijs. Hij leerde als
kind pas laat lezen en had moeite met bijvoorbeeld spelling: naar moderne
inzichten wees dit waarschijnlijk op een vorm van dyslexie.
|