Op naar de hoog mis.
Voor sommigen is het kerstmis, voor anderen Pasen,
carnaval of een ander godsdienstig
evenement waarvoor hij/zij/men vroeg uit de veren wil om het mee te maken vanaf de eerste seconde. Is het echt
al bijna een halve eeuw geleden dat we op zondagmorgen door onze ouders uit
onze nest werden geroepen om tegen onze goesting naar de mis van 10 uur te
moeten trekken?
Voor de veteran car liefhebbers, (om het ondertussen tot op het merg verkrachtte woord ‘oldtimer’ niet te moeten gebruiken), blijkbaar geen probleem. De derde
zaterdag van April, al vroeg in de ochtend is het appel geblazen op het marktplein
van Cuesmes, een klein vergeten kolenmijnstadje vlak bij Mons. Deze aflevering anno 1923, de 22 ste ondertussen, was een enorm
succes wat betreft het aantal inschrijvingen, ondanks geruchten dat het met
de veteran car hobby niet zo goed zou gaan. Maar liefst 40 automobielen van
meer dan 100 jaar oud trokken naar de startlijn, en ook nog 5 stoere motards
waagden zich aan dit avontuur. Het word
al bijna te veel van het goede, als zoiets al bestaat.
Frank moge nu wel op pensioen zijn, de voorspellingen door
de nieuwen, waren 100 procent correct, namelijk niet al te bijster voor de tijd van het jaar. Was dit misschien de reden van het vroege
vertrek ? In de voormiddag kon nog
geprofiteerd worden van zon en licht dat door Van Gogh zeker geapprecieerd zou
geweest zijn om mooie taferelen te schilderen. En wat de temperatuur
betreft, dat kon ook een pak beter op die schaal van Celcius.
Maar wat betreft de schaal van liefhebberij hebben we een
streepje of drie mogen bijtekenen in de richting zeer tof. Nog nooit zo hoog geweest. Het gros van de deelnemende wagens wagen waren
oude bekenden, maar de lijst met nieuwigheden kon weer flink worden
aangevuld. Wie had hem al ooit eerder
gezien, een pracht van een George roy, een Chapuis Dornier roadster, een Metz
met kettingaandrijving, een SPA sportauto, een Panhard Levassor uit 1903, een bijzonder
mooie nooit gerestaureerde Daraque . En naast vier en twee wielers, tukkerden ook nog twee driewielers mee, eveneens een premiere. En dit
allemaal zonder entree voor musea , parkeergelden of LEZ toestanden te moeten vervloeken. Enkel dus vroeg uit de veren en toch wel een eindje rijden tijdens
een flitsmarathon weekend. Zelfs onze
haan was op dat moment nog aan het doezelen.
Rond 7 uur in de ochtend stond de parking van Cuesmes reeds
boordevol, en vulde de lucht zich met geurend motoren gepruttel. Tegen 8h30 vertrokken de eerste moedigen om het
parkoers van een 100 tal kilometers
richting Frankrijk aan te gaan. Zowel bestuurders, passagiers als machienes werden uitvoerig aan een uithoudingstest onderworpen. Kaseiwegen a volontee, en regelmatig beklimmingen en afdalingen werden ingecalculeerd. Aan vocht was er in de namiddag ook geen tekort. Voor de
meesten ging het vlekkeloos richting uitgebreide ontbijt tafel. Daarna helaas, trok de zon zich terug achter
een grijze wolken massa die tegen de middag zijn natte veren liet
neerdwarrelen. Riem en frictie aangedreven vehikels zullen het geweten hebben. Desondanks bleef de sfeer
erin, en kunnen we enkel afsluiten met een zeer geslaagde erfgoed dag.
Wie nog meer van dit wil meemaken in levende lijve,, kan misschien op 11 juni afzakken naar de Kasteelfeesten in Hingene, alwaar een Belle epoque auto en moto festival op het menu staat.
Wij zouden zeggen, allen daarheen en laat u misschien besmetten door deze toch wel intrigerende hobby.
Bekijk zeker ook de agenda van de RVCCB die goed gevuld is voor de rest van het jaar.
Deze Unic was niet echt uniek want ook hiervan 2 exemplaren te bewonderen.
|