Afgelopen weekend was het feest in het Limburgse groen. Enkele dappere leden van de Royal veteran Car Club, met thuisbasis in Vaanderen, Stippelden een mooie route uit in onze 'Bos provincie'
Het evenement was binnen de kortste keren volgeboekt, met 25 deelnemende equipes, van allerlei slag. Het vertrekpunt was het Kasteel van Wurfeld bij Maaseik. Een top locatie met voldoende ruimte en heel veel rust en groen, een beetje de rode leidraad voor het hele weekend.
Al vroeg in de ochtend ging men op zaterdag van start, en maar goed ook want de weermakers hadden een bloedhete namiddag opgetekend, en ze kregen gelijk. De voormiddagrit was heerlijk, en verliep voor een groot deel over Nederlandse bodem, flirtend met de grens met België. De doorrit door het witte stadje Thorn, was een openbaring voor enkele deelnemers. Wij komen hier zeker nog eens terug !, was de reactie van mensen uit het Brugse, welke zich in Bokrijk waanden.
Het mag gezegd worden, de mensen uit Vlaanderen hadden mooie binnenwegen gevonden, die zelfs voor plaatselijke bewoners onbekend waren.
Voor zo ver we weten waren er geen gevallen van pech onderweg, wel enkele verloren gesukkelde zielen die waarschijnlijk te veel afgeleid waren door de vele mooie zichten.
Tijdens de middaglunch in de Kluis van Achel kon hiervan even op adem gekomen worden, nog vooralleer het zonneke echt begon uit te pakken met tropische temperaturen.
Maar het zei zo, de terugtocht naar Maaseik werd ingezet, gelukkig dikwijls onder schaduw werpende bomen.
Om aan de beloofde 130 kilometer te geraken was er nog een tussenstop in het Koetsenmuseum te Bree.
Het gezelschap bleef hier in compagnie met frisse drank en echte Limburgse vlaai een hele poos vertoeven, luisterend naar de boeiende verhalen van verzamelaar Andre. Geen idee of er nu mensen geïnspireerd raakten om paardenkoetsen te gaan verzamelen ipv gemotoriseerde De toekomst zal het uitwijzen.
Op zondag werd het hele spectakel nog eens overgedaan, maar met net iets minder kilometers. In totaal kropen toch ongeveer 230 van deze geijkte afstanden in de analen van deze voertuigen, welke allemaal minimaal 80 jarigen waren. De oudste, een Daraque van 1910 deed dit op zijn sloffen.
Andere merken zoals Unic, Bentley, Hotchkiss, Citoën,Minerva, Chevrolet, Auburn, Lancia, Pontiac, Singer, Peugeot, Caddilac, Bugatti, Simca, MG en natuurlijk Ford stonden ook op de startlijst. Een mooi pallet, niet eenvoudig deze samen te brengen tegenwoordig.
Maar met bijna zekerheid, volgend jaar is er weer een Rally der Vlaanderen, en dat word dan alweer de 66 ste.
Wie het na wil doen, mag er aan beginnen !
Hieronder enkele beelden, men kan er nog meer ontdekken op de site van RvccB.
65 ste aflevering ! Ontbijt aan de tafels van Kasteel Wurfeld te Maaseik
 Gezellige bedoening net voor de start
Oudste deelnemende wagen een Daracq 1910 T ford en Auburn, met op de achtergrond het Kasteel, omgeven door water Bentley Cabriolet, 1935 met Nederlandse deelnemers Zeer mooie Hotchkiss 1929 met Weymann boddy Singer 1933 Minerva 1919 Auburn 1933 Bijna Jongste voertuig BMW 1938, toch vooroorlogs Ford model A roadster 1930, van de voorzittter wondermooie Bugatti, 40 1926 Bugatti 44 1928 in oude verf Gelukkig veel schaduwgevende bomen onderweg
Onderweg ook enkele kastelen kunnen bewonderen. En uiteraard hoog opgeschoten maïs velden.
Citroen 5 pk, klein maar fijn.
|