Lelystad anno 2017.
In een speciale uitgave 'Oldtimerdagblad' staat dit evenement als 33ste editie in rij geadverteerd. Al jaren stond ze op onze 'Bucketlijst' die we met deze eindelijk kunnen afstrepen. Deze Editie stond ook in het teken van 115 jaar Cadillac, waarvan dan ook een hele reeks modellen bewonderd konden worden.
Zoals het meestal ook bij onze Duitstalige buren het geval is, was de organisatie met een mooie 'schitterend' te beoordelen. Hoe het komt dat we nog niet eerder van de partij waren........ onbegrijpelijk. Het is niet echt bij de deur, maar ook niet onoverkomelijk ver, te vergelijken met een uitstapje naar de kust. Vele landgenoten vonden de weg hier naar toe. Zelfs, voertuigen met Belgische eigenaars die we in eigen land nog nooit zagen, komen hier op de proppen.
Eén van de aangename dingen hier is, dat de voertuigen per bouwjaar categorie en/of jenre of merk staan opgesteld. Dit met heel veel aandacht voor onze favorieten, de Pre war cars. Centraal stonden de Pioniers tot 1918, geflankeerd door de afdeling sportwagens en Luxe tourers, Roaring 20 and 30 mobielen. In de eerste klasse, enkele stoomvoertuigen, White, Locomobile en Stanley. Het gebeurt als maar zeldzamer, maar we ontmoeten hier toch weeral enkele maaksels waarvan we nog nooit gehoord hadden. Whitgift, Liberty, Hall, Straker Squire? Ook een nieuwe ontdekking; een Vauxhall 3 cilinder, welke volgens de periodiek uitgedoste eigenaars in volledig originele staat verkeerde, zelfs de lak. De in de prijzen vallende Hall, uniek in de wereld met boxer 8 cilinderconcept had deze eer zeker verdiend. Een dikke concurrent van de Duitse Biefstukwarmer brommer van DKW, die daarmee pas in de vijftiger jaren op de proppen kwam. Immers de motor zit onder de bestuurdersstoel gemonteerd.
Er was een aparte locatie voorzien voor Franse wagens met in de hoofdzaak Citroën. En de blauwe loper was breed uitgerold voor de Amerikaanse schepen uit de jaren 40-50-60. Kortom iedereen kwam hier ferm aan zijn trekken met in totaal meer dan 300 inschrijvingen.
Het was bakken in de zomerzon, weinig schaduw van de 15de eeuwse Batavus te bespeuren. Omdat vlakbij winkelcentum Batavusdorp tot laat in de avond open was, hadden ook de vrouwen niks te kort............ Een ideale combinatie.
Het was een succesje, en we zetten hem weer op onze kalender voor een volgende aflevering.
We beginnen onze fotoreportage met de klasse Pioniers.
Belgische inzending, een Clement Talbot 1904
Buick Mclaughling 1906
Vauxhall 3 cilinder 1905
 De bezitter stond belangstellenden graag te woord.
White Steamer, fantastisch stoomaangedreven wagen 1904
 Clement Talbot London 1904
Caddilac, eveneens een Belgische inschrijving.

De Dion Bouton 1909 open tourer
Een Highwheeler International
Clement Bayard 1909
Mooie Rambler 1904, uit België en nog nooit eerder gezien.
Een Ford T met aparte radiator. Op de achtergrond nog een T fordje.
Stanley steamer Mountan Wagon.
Deze Hall met 8 cilinder Boxermotor is een wereldwijd uniek exemplaar.
De motor zit onder de bestuurdersstoel en is daarmee de voorloper van de 'Biefstukwarmer' van DKW.
|