Schloss Dyck
2016
Na enkele
sabatsjaren besloten we dit jaar toch maar weer eens met enthousiasme de Duitse grens over te trekken,
richting Schloss dyck nabij Dusseldorf. Het is een kleine 100 km binnendoor tukkeren, een
haalbare kaart, zelfs met een echte oldtimer.
De
sabatsjaren waren er gekomen vermits we de indruk hadden dat het steeds maar
commerciëler werd, de echte oldtimers niet echt aanwezig waren, en de inkomtickets
werden aangedikt met extra betalen om het ‘slot’ te betreden, en gemaakte
afspraken met de organisator werden niet nagekomen.
Toch is
dit een evenement dat geen enkele gelijke kent op het Europese vaste land. We
moeten het maar slikken dat dit nu eenmaal de gang der zaken is.
Maar het
zonnetje scheen, we verheugden ons op de hoop om weer schitterende bolides
te mogen aanschouwen, zowel statisch als in actie.
De Duitsers
zijn perfectionisten, niets werd aan het toeval overgelaten. De organisatie
is gewoon top, daar moet je het niet voor laten. De rit er naar toe en terug
in optimale omstandigheden is al 50% van de vreugd. Eenmaal gearriveerd, het meest opvallende, de vele in oude klederdracht uitgedoste
pick-nickers. (niet die donkerkleurige met lange vingers). In ieder segment
vielen ze met de dozijnen uit de lucht. De organisatie had er ook een punt
van gemaakt door een modeshow te organiseren met kledij van 1890 tot de jaren
70, uit een privé collectie van 750 stuks.
Deze
kledij gedragen door modellen, inclusief
passend kapsel, mocht op veel bijval rekenen. Op de pick nick weide werd er in
de stijl van de roaring 20ties een dansfeestje georganiseerd. Dit jaar geen
extra toeslag meer om het Schloss te betreden, waar de oudste ‘koperen’
voertuigen gestald werden. De meesten hiervan echter zagen we reeds tijdens de
‘Rasanz’ rally. Dus daar was niet echt iets ‘nieuws’ te ontdekken.
Ons
hoogtepunt was het uitgebreide gesprek dat we mochten voeren met de bezitter en
zijn echtgenote, van de Unieke ‘Fiat – Isotta frachini’ racecar uit de UK. We kenden dit voertuig enkel van enkele video
beelden op You tube e.a. Bleek dat hij
dit vehikel momenteel te koop aanbied om een nieuw gelijkaardig project te
bekostigen. Ook gaf hij toe dat hij het gaspedaal heel graag tot op de bodem
indrukt, en hij hoopt dat een eventueel nieuwe eigenaar wat omzichtiger omgaat
met deze spectaculaire machine. De top van deze oersauriër gaat over de 200
KM/h. Voor die tijd een snelheid waarvan de professoren dachten dat dan je
hersenen zouden uit elkaar spatten. Het verbruik is bijzaak. Als je ‘normaal’
rijd zo een 5 liter per kilometer. Als je het iets sportiever opvatÂ…Â…Â…. Tja, hopen op voldoende tankstations.
www.youtube.com/watch?v=H9Yww_nYuFA
www.youtube.com/watch?v=tASSCdgoDVQ
Ook nog een grappige anekdote; op weg naar
het evenement werden ze door de politie aan de kant gezet, om op de foto te
gaan voor persoonlijke archieven. Ook goed om te weten, de eigenaars vonden dit
evenement veel beter dan het Engelse ‘goodwood’ dat ook al te commercieel
geworden is.
Buiten deze
race mobiel enkel nog een Mercedes anno jaren stillekes, en een raceauto
gebouwd op basis van een Rolls Royce V12 vliegtuigmotor. Helaas was deze
laatste geen originele, echter wel mooi in elkaar gestoken. Toevoegsel, ik was het bijna vergeten te vemelden, maar Renault had ook een bijzonder mooie stand met race auto's. Echt de Max! 2 stuks uit de jaren 10 en 2 blauwe monsters met prachtige monocock behuizingen. Een tikkeltje claustrofobisch. https://www.youtube.com/watch?v=LZ6Pw92DbwI en https://www.youtube.com/watch?v=v9okiVsQDgE
We mochten ook een praatje slaan met de
eigenaar van de Minerva raceauto ook hieronder in dit blog beschreven. We zijn er nu dus uit. Het chassis is een
model NN, 1918/1919, en ooit in een ver
verleden kreeg hij een 4 cilinder Aster motor onder de kap. Uiterlijk niet echt
veel verschil met de originele schuivenmotor. Hoewel; als je ze naast elkaar
zou zetten? De bezitter vertelde dat de wagen uitermate licht stuurt, en een
plezier is om mee te rijden. Woonplaats noord Duitsland. Dus dat weten we ook
al weer. Een andere nieuwigheid een Stanley steamer gestookt op vette kool.
Tjonge, als je dat ding in je garage moet opstoken, is het maar te hopen dat je
een goede ventilatie hebt. Eenmaal warm, valt het nog wel mee, en kan je op de
boiler tegelijk je verdiende kopje koffie zetten. En een barbecue brochetje
krijg je ook nog gaar. Voor de liefhebbers van motoren was ongetwijfeld de
aanwezigheid van een collectie Brough Superiours het hoogtepunt. Enne, van dat
merk was ook een topautomobiel te bewonderen, nog nooit eerder in het echt gezien. Ook heel erg leuk een nog geheel
originele ‘Chalmers’ uit begin jaren 20, in goed gebruikte staat en nooit
gerestaureerd. Een automobiel van het merk Laurin Clement, zie je ook al niet
dagelijks. Dit jaar opvallend veel mooi verzorgde standen met allerlei
atributen, drankgelegenheden, een zeer goed gevulde anno Â…Â… camping. Ok
veilingshuis Coys was neergestreken op de kersenweide, welke 3 jaar geleden nog
zo goed als leeg stond. Tenslotte kregen we een deel van ons inkomgeld ook nog
terug van een vriendelijke ober die ons trakteerde op een fris Duits biertje,
vergezeld van een ander aantrekkelijk blondje.
Samengevat,
dit jaar zijn de Duitsers er weer in geslaagd ons enthousiast te maken voor de
aflevering van volgend jaar. Enige voorzichtige raadgeving aan de organisatie.
Minder klassiekers op de centrale plaatsen en meer nadruk op echte oldtimers.
Wat als eerste opviel dit jaar, de zeer vele Picknickers, je vond ze overal, en in stijl.
Of het nu per Ford of per Rolls was, het was een groot feest!
In dezelfde stijl werd er een danske geplaseert.
Ter vermaking van de toeschouwers.
En als de vermoeidheid toeslaat, kan je je neervlijen op de pick nickweide.
Nog meer moois, mannequins maken zich klaar om klederdracht van 1880 tot 1970 te showen.
De Duisters hadden kosten nog moeite gespaard om alles piekfijn te laten verlopen. Grundlichkeit in alle aspecten.
Ook dit jaar zeer vele standjes met alles en nog wat, als het maar nostalgie ademde.
De collega van Bertha Benz, Mevr. Ford zat de ganse dag lekker in de schaduw van haar parasolletje. Pet af.
De meeste gaatjes werden gevuld.........
Ook dit jaar weer een goedgevulde motor renn stal.

Leuke schuurvondst.
Top van de motoren; een hele trits Brough Superiours. Blijkbaar toch niet zo heel zeldzaam.
Maar wist je dat Brough ook auto's bouwde? Hier een voorbeeld van zo een zeer exclusief exemplaar. Deze is wel superzeldzaam! Voor ons weer een primeur.
Een andere zeldzaamheid, deze schitterend originele Chalmers ! wow.
ieder jaar weer weten de Duitsers toch een stoomvoertuig te lokken. Deze Stanley werd gestookt op Vette kool. Er hing dus een navenante geur. Niet echt een aanrader voor wie ove een kleine garage beschikt. Voordeel, je kon tegelijk koffie of thee op de boiller zetten.
Maar eenmaal de ketel warm, was het voorbij met de rook, en stoomde de Stanley vrolijk voorbij het publiek, zonder zijn achteroprijdende collega in de mist te zetten. Nu ook goed als rijdende Barbecue.
|