The bumpy road of life.
Het zal je maar overkomen, op een blauwe maandag, terwijl er
een droefgeestig deuntje blueÂ’s op de achtergrond speelt, besluit je als ondernemer je leven in een totaal andere richting te sturen. Het gebeurde
zoÂ’n 25 jaar geleden bij onze volgende schatbewaarder.
Diepe wortels in de tuinbouw werden gerooid, toen een
Kasteel, genaamd ‘Chateau Bleu’, te koop stond, in de nabijheid van de oevers
van de Vesder. Het idee om hier een hotel/restaurant te beginnen werd
werkelijkheid, bewust van kop tot teen dat dit een risicovol project zou
worden. Iedereen weet het, “een kasteel” klinkt aantrekkelijk, en ziet er ook
zo uit, maar achter de schermen huist er gevaarlijk charisma in plaats van puur
amusement. ‘Life is a bumpy road’; de restauratiewerken en aanpassingen om de busines te beginnen hadden heel wat voeten in
de aarde. Uiteindelijk kwam alles goed terecht, en men gaat ondertussen al heel
wat jaartjes mee in dit milieu. Het leven is simpel als je er op terug kan
blikken.
Na de aankoop, en tijdens de restauratie werd er heel wat
onderzoek verricht naar de geschiedenis van het kasteel. Navigerend door het
mystieke, vond de eigenaar op een dag een postkaart. Daarop afgebeeld het
kasteel met daarvoor een oude wagen. Als liefhebber van techniek en specifiek
oldtimers, was hij al vlug in het
verhaal verdwaalt. Hier wilde hij meer
van weten! In de details gedoken, bleek het te gaan om een in België geconstrueerde
wagen, waarvan er bij ons weten, geen enkele meer bestaat. Het merk staat wel
beschreven in de analen van de Belgische automobielgeschiedenis.
Ergens in 1923, in de
‘rue waelhem’ van Schaarbeek besloten ondernemers Baertsoen en Bonar op het onderstel van een T ford sportieve,
maar ook berline wagens te bouwen. Deze
T-ford kloon, , werd op de markt gebracht onder de naam Speedford, later
omgedoopt tot Speedsport. Ze namen er
mee deel aan verschillende rallyÂ’s, met aangepaste motoren, kopkleppers met 16
kleppen. Al even snel als ze op de markt kwamen verdween het merk ook weer in 1927. Daar er tot dus ver geen overlevenden opgedoken zijn, en documentatie schaars is,
geen rijke oogst aan details. Ook Louis Chevrolet dat deed met zijn ‘frontenac’,
en Charles Montier gebruikte ook de T
ford als basis voor zijn vindingen. Het chassis werd verlaagd, en de wagen
kreeg ook al voorwielremmen, toen nog niet evident.
Het waanidee om zelf
een speedsport te gaan bouwen is met al deze kennis geboren. Een peulschil
lijkt het, als je een project als ‘Chateau bleu’ al achter de kiezen hebt. De
handschoen werd opgenomen. Een in de buurt residerende T ford van het juiste
bouwjaar werd naar huis gesleept, en de plannen werden werkelijkheid, na grondig de fotoÂ’s te bestuderen en aan elkaar
spinnen van andere gegevens. Het meeste
werk is door eigen handen gebeurt, waar de eigenaar zeker fier op mag zijn. Een
aantal kleinere werken zoals het spuiten
werd wel uitgegeven, maar dit verliep niet altijd zoals een klant dat eigenlijk
wenst. Achteraf bekeken wel grappig dat de spuiter de onderdelen in dozen terug
liet afhalen, zij het in stukken geslepen, na onenigheid over de kwaliteit en
prijs. Middeleeuwse wreedheid? Gelukkig werd het extra werk van het slijpen
niet aangerekend.
Momenteel is de motor ook weer gedemonteerd want bij een
eerdere testrit bleek er toch niet voldoende power aan boord te wonen, om de Ardense heuvels het hoofd te
bieden. Bij het gebruik van de remmen, sta je ook stijf van de adrenaline.
Meer relax gaat het er aan toe in de ontvangstruimte van het
blauwe kasteel, waar de fotoalbum naar bovenkomt, met daarin de oude postkaart,
en daaronder een foto van de gereconstrueerde speedsport in exact dezelfde
positie. Leuk , dit vers perspectief op
een oud verhaal!
Een ander wapenfeit is dat de grondvest van de FN fabrieken hier werden
gelegd. De eerste wapens van FN zouden hier ontworpen en getekend zijn. En, de
eigenaar organiseert het hele seizoen door oldtimer arrangementen, maar bijna
ieder weekend voor 2016 is reeds geboekt.
Nog meer ‘shedwork’; ondertussen
is gebleken dat elders in dit kleine landje ook nog een andere gniffelende dappere,
hetzelfde intense idee heeft, en ook een ‘speedsport ‘aan het reconstrueren is.
Dit word dan een sportief model zoals degene waarvan we hier enkele fotoÂ’s
tonen. Naar complimenten hakend, welke de mooiste is, laten we aan uw
beslissing over. Mogelijk krijgen we beide exemplaren te zien op de volgende
uitgave van ‘Circuit des Ardennes’ in 2017…………….. allen daarheen!
In ieder geval is het mooi te weten dat dit semi ‘native’
merk weer nieuw leven ingeblazen word. En daar we nu toch hier in de buurt
waren, aan de oever van de Vesder, hier ligt nog meer Belgische
autogeschiedenis te bestoffen. Een flinke boorscheut verderop liggen de
restanten van de ‘Imperia’ fabrieken. U weet wel, in vorig artikel over Metalurgique,
vernoemden we al dat Imperia de machines
in 1927 opkocht. De cirkel komt rond.
De laatste jaren wordt er wat aandacht besteed aan het merk,
met zelfs ideeën om het nieuw leven in te blazen. Imperia was een vooraanstaand
merk, een moderne fabriek, welke zijn eigen testbaan had, op het dak van de
usines. Een deel daarvan ligt er nog
steeds. Men vervaardigde hier ter
plaatse ook in licentie wagens van het Engelse merk Vanguard. Nog steeds leeft de vervagende geest
van Imperia en Vanguard in het kleine dorpje Nessonvaux, zoals blijkt uit een
recent gerenoveerde muurschildering, en
de blonde verleiding ; frietkot ‘Imperia’.
Tussen Chateau Bleu en de Imperia fabrieken, kan je een
klein Auto museum bezoeken, waar heel wat aandacht besteed word aan het streekmerk.
Ten tijde van ons bezoek was het wellis waar gesloten, maar toch gaf de
bezieler ons een privé rondleiding. Voor de oldtimer liefhebbers die dit lezen,
en tijdens de zomermaanden eens willen gaan toeren in deze fantastische streek, een aanrader om eens te
stoppen. Daar hoeft het niet bij te blijven want slechts enkele kilometers
verderop ligt er nog een minder bekend automuseum. Naar verluid zeer de moeite
waard om te bezoeken. Het is wel enkel open op Zondag namiddagen, en wie van
dansen houd, vind hier ook zijn gading.
Dus aan te raden zomerprogramma voor 2016, gastronomisch verblijf op Chateau Bleu, met
bezoek aan 2 automusea, en een toffe rondrit in dit deel van de Ardennen. Wij
zetten dit alvast op onze agenda.
Met dank aan de ontvangst te Chateau Bleu te Trooz.
Ons kerstverhaal speelt zich af, hier aan de oevers van de Vesder. Op de achtergrond dampt de schouw van voormalige fabriek.
Chateau Bleu, Welkom bij oldtimer mindet eigenaar van dit Hotel/restaurant.
In de ontvangstruimte komen de foto albums en herinneringen boven...........
 Deze postkaart werd gevonden, en was aanzet tot dit verhaal........... Speedsport uit de jaren 20.
Een voor en na foto... zoek de 7 verschillen....
Nu over naar het echte werk........
Speedsport in volle wording, de radiator werd volledig nieuw gemaakt, want met de originele T ford heeft hij niet veel te maken.
Zo staat hij er momenteel bij, motor gedemonteerd voor een noodzakelijke update.
De hele Boddy werd met de hand nagebouwd, aan de hand van de foto op de postkaart.
Mooie oplossing voor het plaatsen van een reservewiel.
Hier een affiche voor de promotie van de speedsport, welke in verschillende modellen leverbaar was.
Fabriek was gelegen aan de Rue Waelhem te Schaarbeek.
Ook een berline was verkrijgbaar.
Een aangepast motorblok voor sportieve evenementen. 16 klepper.
De herboren speedsport tijdens een allereerste debuut. Ook de nummerplaat op de postkaart werd overgenomen. Let ook op de vorm van de spatborden... Mooi......
 Met uitvergrootte foto's.
Dit was zelfs voer voor tv opname.
Een speedsport op salon te Brussel 1925.
|