Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
08-05-2014
Lichte bries uit het zuidwesten.
De attente lezer weet natuurlijk dat de titel van deze bijdrage ironisch bedoeld is. 6 Beaufort is misschien nog een lichte onderschatting van de kracht waarmee Aolus ons zijn adem in het gezicht blaast.
Niettemin 18 dapperen aan de start. Al van bij het begin maken we kennis met zijdelingse windstoten die de groep tot voorzichtigheid aanmanen.
Eens langs de vaart gaat het beter, omdat we dan de wind op kop hebben. Er vormt zich vooraan een locomotief met Peter als machinist die de boel meetrekt.
Even voor de Uniebrug steekt Christ ons in zijn camionette voorbij en neemt hij stelling om enkele actiefoto's te trekken. Het resultaat vindt u eerstdaags op onze FB-pagina.
Langs de IJzer worden we geconfronteerd met de het slingerende karakter van de stroom: de ene keer wind mee, dan op kop en dan weer van op de kant. Het tempo is heel strak, wat er toe leidt dat er al eens een ploegmaat uit de waaier vliegt.
In Stuivekenskerke rijdt Renaud VDW plat. Nieuw lid Frank maakt van de gelegenheid gebruik om te melden dat hij geld op zak heeft. Uw dienaar stelt zich daar een en ander bij voor, maar later zal blijken dat hij waanbeelden had.
Vanaf dan krijgen we wind mee en gaat de snelheidsmeter fors de hoogte in. Nu en dan wordt her met het getal 50 geflirt!
In de laatste rechte lijn neemt Guy M. de benen maar hij wordt in extremis bijgehaald. Uw dienaar zat te ver achterop om de winnaar te noteren.
In het lokaal is de voorzitter aanwezig en wordt hij onmiddellijk door lid Frank aangeklampt voor de overhandiging van zijn tenue, waarop hij afscheid neemt van het gezelschap. Tot daar de illusie van uw dienaar op een inhuldigingstraktatie...
In de nabeschouwing gaat het natuurlijk opnieuw over onze uitstap naar de Reus van de Provence. Verbazing alom wanneer Remi meedeelt dat hij een 30 x 34 zitten heeft. Christ moet dit zelfs persoonlijk checken. Leo is zodanig in de war dat hij het al heeft over de Tourmalet! Om maar te zeggen...
Nog enkele belangrijke mededelingen voor de komende uitstappen: de weerman/vrouw voorspelt weinig goeds voor zaterdag. Normaal gezien afspraak om 7u45 aan het lokaal. Bij slecht weer wordt de rit geannuleerd en eventueel uitgesteld naar zaterdag 17 mei.
Op woensdag trakteert Dr. Cancellara onze bende voor zijn verjaardag. Ook bij slecht weer spreken we af om 19u30 in het lokaal.
We hebben hem al lang niet meer vernoemd, maar voor deze rit was onze vriend Koning Aolus nadrukkelijk aanwezig. En dan nog wel van uit de 'verkeerde kant'.
Vijftien Placora's op de afspraak op een toch wel frisse zaterdagmiddag. Nood dwingt wet, en dus trekken we onder leiding van Georges en uw dienaar richting Oostkerke. We maken er een gezapige rit van en slagen er in om toch redelijke beschutting te vinden voor de strakke noordooster.
Uiteindelijk houden we halt aan de Herdersbrug in Dudzele waar Georges een afspanning weet zijn. De prijzen zijn bijzonder goedkoop, de kwaliteit van de opgediende dranken navenant...
In het laatste kwart van de tocht wordt het tempo bijwijlen opgetrokken door onder anderen Noël en Ronny, die beiden over goede benen blijken te beschikken. Kwatongen verwijzen onmiddellijk naar het artikel dat onlangs in De Morgen is verschenen!
In het lokaal smaken het gerstenat en de 'fluostuutjes' zoals vanouds. Toch nog een klein incident vlak bij de aankomst: zowel Georges als Henk hebben af te rekenen met een platte band!
We proberen ook ons nieuw lid Frank duidelijk te maken wat de geplogenheden zijn bij nieuw lidmaatschap. Het ontvangen van een uitrusting komt hier op de laatste plaats. Het zal hoe dan ook niet aan Rich gelegen hebben om zijn frank te laten vallen!
Het overzicht van de maanden april en mei, waaruit blijkt dat Rich en Postman Dan een gedeelde leidersplaats bekleden. Betekent dit dan een gedeelde tournée générale of een dubbele tournée générale?
Sta op, verworpenen der aarde, en blaast uw banden op! Met deze leuze in gedachten meldt uw dienaar zich om halftien op de startplaats voor de 1 mei-rit. Samen met Christophe, Henk, Geert, Christ en Steve vertrekt hij richting Koekelare-berg.
Het wordt een leuke uitstap langs pittoreske landweggetjes en met vanzelfsprekend de beklimming van de Poggio. Iedereen gaat hier vlot over, de reus van de Provence zal dus ook wel te doen zijn, zeker?
Via Werken en Bovekerke rijden we terug richting lokaal, waar we door een verbaasde Emmely worden ontvangen.
Na het nuttigen van drie glazen gerstenat stelt uw dienaar vast dat hij geen centen op zak heeft. Alle trucs zijn welkom, maar je moet ze natuurlijk kennen!
Volgende zaterdag rit naar Lo, of Potje Pâté, als het weer het toelaat natuurlijk.
Achttien Placora's aan de start, waaronder Remi op de MTB!
Het tempo is strak maar gezapig. Langs de IJzer enig oponthoud wanneer Renaud V., ondanks waarschuwingen, dwars door de keitjes en dus plat rijdt. De uitgelezen gelegenheid voor Rich om zijn meesterschap te demonstreren in het leggen van een band. Respect.
Verder dus, met nog steeds Remi in de groep. Het plan was nochtans dat hij in Nieuwpoort zou afslaan, maar hij houdt moedig stand. Tot aan Slijpe-brug zal hij zich in het peloton weten te handhaven. Als dat niet van conditie getuigt!
Nog enig tumult langs het kanaal wanneer enkele vermetele het aandurven om een forse tempoverhoging door te voeren en zo de rest van groep in de remmen laten gaan. Niet netjes!
In het lokaal, en ook al onderweg, gaan de gesprekken vooral over onze Ventoux-uitstap. De verzamelde Oostendse fietsenmakersgilde kan nu al op vakantie met de opbrengst van vervangen cassettes. Christ en Wim checken de camionette en ook de dozen om de fietsen in op te bergen zouden in orde zijn.
De usual suspects blijven hangen voor de confrontatie Chelsea - Atletico. Uw dienaar kust zijn eega om 23u15.
Nog dit: we wensen via deze weg Paulino een spoedig herstel van zijn 'Algerie' !
Na een uitgeregende zaterdagrit 8 Placora's op 't appel voor een zonovergoten zondagrit .
Via de Schorre, Snaaskerke en Gistel trekken we naar Ichtegem, wind(je) vol op de neus . Over Aartrijkeberg, de Zeeweg en Oudenburg, nu wind vol in 't gat , vinden we de Passendaelevaart die we, om de nodige kilometers te maken, volgen tot net voor Leffinge alvorens naar ons lokaal te trekken. Hier valt ons een tractatie van Renaud te beurt, weliswaar met een weekje retard, maar 't is hem vergeven , voor zijn verjaardag van Paasmaandag ll. . De afwezigen hadden weeral eens ongelijk.!!!
De weersvoorspelling was alles behalve hoopgevend, de buienradar zei weinig goeds. Toch 17 (zeventien!) starters op de afspraak om richting Potje Pâté te trekken.
Al voor Leffinge voelen we de eerste druppels, die algauw veranderen in malse lenteregen. Weinig aangenaam en nog voor Slijpe besluit uw dienaar er de brui aan te geven en rechtsomkeer te maken. Gladde wegen zijn nu eenmaal niet zijn ding.
Uit later opgevangen getuigenissen vernemen we dat er toch nog zeven vermetelen tot aan Diksmuide zijn geraakt.
Hopelijk zijn de weergoden ons volgende week gunstiger gezind. Noteer alvast dat er naast de traditionele woensdagrit er dondermorgen ook een gereden wordt.
Ondanks de dreigende wolkenmassa staan er toch 21 (!) Placora's aan de start. Leo is de grote afwezige...
De zware motoren zijn er wel, en dus wordt er vanaf de eerste meters goed ingevlogen. De kilometerteller zal nooit onder de 35 zakken.
Aan het spaarbekken in Nieuwpoort vinden Peter en Marnix blijkbaar dat het nog niet snel genoeg gaat en plaatsen een 'ontsnapping'. Dit doet toch vragen rijzen rond het wezen van ons team. Wie wil koersen zoekt beter andere oorden op. Soit, het peloton van 19 blijft ook een strak tempo aanhouden waardoor de 'vluchters' nooit uit het zicht verdwijnen.
Om de lezer een idee te geven van de snelheid waaraan gereden werd: we kruisen onze Douchy-broeders pas in Schore, daar waar we hen anders in Stuivekenskerke ontmoeten! Uw dienaar overweegt dan ook om in de toekomst van ploeg te wisselen omdat het er daar gezapiger aan toe gaat.
Omwille van de wegenwerken in Leffinge wordt er een kleine lus gereden aan St. Pieterskapelle zodat we deze keer toch 55 kilometer kunnen rijden. De spurt op de brug ontgaat mijn aandacht omdat ik mij, samen met Renaud V. en Christoph , ontferm over enkele ploegmakkers die het moeilijker hebben. Ook dit mogen de 'trekkers' even in overweging nemen.
Ondertussen zijn de twee vluchters gegrepen, het sein voor Pilot Pascal en Johan D. om aan de bel te trekken. Jongens toch...
Even voor zijn thuishaven in Leffinge rijdt Christ nog plat. Grootmoedig laat hij de groep doorrijden. Dan valt alles zo goed als stil. De spurt wordt een spannende bedoening en het is Wim die het haalt.
In het lokaal viert de kok de geboorte van zijn spruit door te trakteren met lekkere pizza. Geen verjaardagen deze keer, maar we hebben er nog altijd eentje tegoed.
Uw dienaar sluit de boeken na het einde van de eerste helft.
Nog dit: de huidige tussenstand (met inbegrip van de deze rit) leert ons dat Rich aan de leiding staat met 16 ritten, op de voet gevolgd door Postman Dan (15 ritten) en Pascal M (14 ritten). Kampioen Henk deelt momenteel de vierde plaats, samen met Leo, met 12 ritten.
Afspraak zaterdag om 13u30 voor een hopelijk rustige rit van 80 kilometer. Potje Pâté zou wel eens een leuke uitdaging kunnen zijn.
Een mooie opkomst op een zonovergoten paasmaandag. Uw dienaar moet nog bekomen van een redelijk uitschuiver op zaterdag. Hij verneemt ook dat de zaterdagrit een zware bedoening was; zo zwaar zelfs dat niemand de moed en de kracht had om er een verslag over te schrijven!
Het plan is om, gezien de windrichting, de oude Sarah-route te rijden. We vertrekken met Geert D. en Henk op kop. Aan Gistelbrug slaat Henk zijn GPS tilt en steken we de baan over. Niet erg, we passen het parcours gewoon aan.
Via Bekegem en Snellegem rijden we naar Jabbeke, waar we dan het Sarah-parcours terugvinden. We rijden terug langs het kanaal en houden er een pittig tempo op na. De kilometriek gaat niet onder de 34.
Het tempo wordt in de Schorre nog een beetje opgetrokken. Uw dienaar voelt het geleverde kopwerk en laat de spurt voor wat ze is.
Aan het lokaal wacht Renaud Facteur een verrassing: zijn lieftallige echtgenote staat hem op te wachten voor zijn verjaardag. Tot ieders verbazing was hij echter eerder afgeslagen en mist hij zo de kans om er ons eentje te trakteren. Nu ja, uitgesteld is niet verloren. Toch nu al een happy birthday gewenst!
Gilbertje verzorgde ons als vanouds. En ze hebben gesmaakt!
Toch nog even herhalen dat wie mee wil naar de Belcantour dit vooraf moet melden. Anders loop je de kans niet over vervoer te beschikken. Geert G. heeft zelfs het vermetele plan om met de fiets tot aan Westouter te rijden. Jawadde, dadde!
Een schitterende voorjaarszon en dus veel volk. 22 Placora's aan de start en tel daarbij nog No�l VDB en Tone (!) die op eigen tempo het parcours reden �n Dr. Cancellara die, eventjes te laat, een wilde achtervolging inzet maar de groep nooit te pakken krijgt.
Van in het begin wordt er een strak tempo gereden. Sommigen zitten blijkbaar met een 'recordfixatie'. Uw dienaar, terug van een week Madeira en thans in volle opbouw voor de trip naar de reus van de Provence, houdt zich gedeisd binnen de groep.
Aan het spaarbekken in Nieuwpoort moet Christ afhaken met ademhalingsproblemen. De 'eerste snee' speelt hem parten. Hij zal nog op eigen tempo een toertje doen.
Door het korte oponthoud is het tempo enigszins gebroken; het gaat er nu iets rustiger aan toe, wat geen slechte zaak is.
Alles gaat nu vlotjes. Christophe trekt van ver de spurt op de brug aan. Henk gaat met de bloemen lopen. Tussen Slijpe en Leffinge worden alle registers opengetrokken en wordt het voor sommigen harken om bij te blijven. Danny G. betaalt de tol van het vele kopwerk dat hij verricht heeft en vliegt er onverbiddelijk uit!
De eindspurt wordt een tactische bedoening, waar Henk zich opnieuw de snelste toont en de dubbel binnenhaalt. Leo wordt verdienstelijk derde, uw dienaar kan zich nog net in de top 5 plaatsen.
In het lokaal zit de sfeer er volop in, niet in het minst omdat Pilot Pascal zijn verjaardag viert en de hele bende trakteert. De voorzitter komt er ook bij, samen met Renaud Ethias, die ook al de klok van 6u niet had kunnen halen.
In de achtergrond klungelen die van Brugge tegen die van Genk, maar dit kan maar eventjes onze aandacht krijgen. Veel belangrijker om weten is de melding dat het parcours van de Belcantour dit jaar in omgekeerde richting wordt gereden. We krijgen 'de bergjes' dus aan het begin van onze tocht. Nu al noteren in het agenda dat we om 8u00 stipt vertrekken aan het lokaal. Wie zin heeft kan 's avonds in het lokaal nog bbq'en met de veteranenvoetbalploeg.
Na overleg wordt er zaterdag om 13u30 gestart. Uw dienaar zal er alweer niet bij kunnen zijn omwille van huwelijksfeestverplichtingen. Niet te doen!
13 in het peloton, met Christ erbij vanaf Leffinge, maakt 14 stuks voor een woensdagrit met toch een pittige bries. opnieuw werd er redelijk tempo gemaakt en goed rondgedraaid. Georges was de pechvogel van de dag , nog voor stuivekenskerke mocht hij een reuze nagel uit zijn band vissen . het oponthoud bleef beperkt zodat de terugweg met meestal wind in het voordeel voorspoedig en aan een strak tempo verliep. de sprint bergop werd een onderonsje bakker - leo - ondergetekende , de rest spaarde zich duidelijk voor de eindsprint die eigenlijk al vanaf slype werd voorbereid met lange en intensieve tempoversnellingen tot boven de 45km/h ! het was uiteindelijk henk die de kroon op het werk zette ondanks een slinks maneuver van peter die duidelijk te veel naar tv heeft gekeken de laatste dagen de voorzitter kwam ook nog binnen gewaaid en gilbertje deed haar uiterste best zoals altijd om de mindere momenten van samir te compenseren
Op 10 mei 2014 is er de jaarlijkse uitstap nr Westouter voor deelname aan de Belcantour. Willen de Placora's, die willen meegaan, zich melden zodat het vervoer kan geregeld worden.
Met excuses voor de vertraging van het ritverslag maar play-off 2 op zaterdagavond en de Ronde op zondag lieten helaas niet veel ruimte voor prozaische beslommeringen met betrekking tot een zaterdagrit die opnieuw in de annalen zal worden bijgeschreven als een record editie. Onze diennaar , hopelijk met internet - toegang op het bloemeneiland, schuift , wanneer hij deze eerste lijnen leest ,waarschijnlijk al ongemakkelijk heen en weer op zijn badhandoek, wanneer hij beseft dat hij misschien een 2de keer op een week een historische afspraak met de Placora's heeft moeten missen. Bij deze kunnen we hem hier echter onmiddellijk geruststellen : het record dat deze maal werd gevestigd had helemaal niets te maken met verschroeiende tempoversnellingen, super gemiddelden of bacchanaal drinkgedrag tijdens en na de rit . Er werd unaniem besloten wat kilometers te malen en een ritje , richting Stavele - Hondschote met een pit-stop aan de schreve leek ons wel wat. Halftwee was het vertrekuur, kwestie van op een respectabel uur terug te zijn voor diegenen die nog feestelijke - en tuinonderhoud verplichtingen hadden. Het was Peter die de spits afbeet met een eerste lekke band : het zou de voorbode worden van een reeks van 5 ! , waarbij onze nieuwe Geert de kroon spande met 3 stuks. Bij de laatste bandenwissel waren de schampere opmerkingen nauwelijks bij te houden waarbij er toch eentje het vermelden waard is : "met dergelijk rubber krijg je zelfs een overjaarse prostituee in de problemen" . Enfin, dankzij Georges genoten we van lekkere (en goedkope) picon en St. Bernardus en monopoliseerden we met z'n twintigen de kleine afspanning van Germaine . Toch opvallend hoe bij dergelijke gelegenheden allerlei gespreksonderwerpen naar boven komen : van hoog blond tot klein blauw (H. en W. ) : alles passeert de revue . De rest is geschiedenis : wind in 't gat voor de terugtocht , een paar enkelingen die na de zoveelste platte band niet meer konden wachten en dus werd het uiteindelijk een aankomst in het lokaal in gespreide slagorde waar de discussies gewoon verder gingen en nog intenser werden na het aanschouwen van Emily in vol ornaat. Uiteraard werd er ook nog wat doorgeboomd over de mogelijke oorzaken van het veelvuldig (plat)vallen. In de achtergrond schreeuwde iemand voortdurend met een hoge piepstem : "hoge velgen, hoge velgen" !! Geert beloofde in ieder geval in kosten te komen en "gans zijn boel te vervangen " . Waarvan akte. Tot woensdag .
Maar liefst 2 dozijn gegadigden wilden de 1ste woensdagrit van het seizoen niet missen. Groot gelijk hadden ze natuurlijk want de zomerse omstandigheden (nog bijna 20° bij vertrek !) zouden tot grootse prestaties leiden . Een studieronde was aan de voorste gelederen niet besteed . Het inleidend praatkwartiertje moest quasi onmiddellijk plaats ruimen voor een strak tempo , dat gedurende de ganse rit eigenlijk niet meer zou zakken. Er werd geopteerd voor het traditionele woensdagparcours met inbegrip van de sprint bergop , kwestie van eens de capaciteiten van de Ventoux - gangers in te schatten . Enkele opvallende figuren : Leo met zijn nieuw machien en Christ , die nu al wist te zeggen dat de kale berg hem geenszins schrik inboezemt, meer zelfs, hij kan al bijna niet meer wachten om te vertrekken, getuige daarvan : na de rit , en de tussenstop in zijn thuisbasis Leffinge, kwam hij prompt met zijn ingepakte fiets naar het lokaal, klaar voor inscheping . Het verder verloop van de rit was copybook, gelukkig geen platvallers zodat iedereen begon te voelen dat een nieuw maximum gemiddelde er in zat . Er werd gekozen om door Leffinge te rijden alwaar, na het verlaten van de dorpskern, het tempo tot boven de 40 werd opgetrokken zodat , bij het bereiken van de kromme elleboog, je zou denken dat bij de meesten het vet van de soep was. Niets was minder waar : enkele grote tenoren, die zich hadden opgeofferd om met een verschroeiend tempo de sprint in te zetten, werden genadeloos voorbijgevlogen door onze supersprinters, waarbij Yves enkel van de overwinning werd gehouden door een geknapte spaak op het hoogtepunt van zijn inspanning . In het lokaal werd nog druk nagepraat over ons nieuw gemiddelde-record : 34,7 km/u , voorwaar een schitterde prestatie , zeker niet evident met zo'n grote groep. Velen vonden het uiteraard heel jammer dat "onze diennaar" geen deel had kunnen uitmaken van deze historische rit maar waarschijnlijk werd hij opgeëist door de (Vlaamse? Federale?Europese?) politiek . De voorzitter kwam even later ook nog het lokaal binnen, gelukkig maar, want zonder zijn betekening in de annalen , geen homologatie van het nieuwe record .
Achttien Placora's, één Placorette en één gastrijder om 13u30 op de afspraak. De onverwacht vroege zomer zorgt voor vestimentaire verwarring: van korte mouwtjes en korte koersbroek (uw dienaar), tot lange winterbroek en thermovest. Alle varianten zijn er.
Gezien de windrichting besluiten we richting Damme te rijden. We volgen eerst de Oude Sarah-route, om dan langs de linkeroever van het kanaal Brugge binnen te rijden. Een goede keuze, want zo vermijden we de vervelende Scheepsdaelebrug.
We rijden vlot door Brugge en vervolgen binnen door tot aan de Blnker en de Stinker; deze laatste doet zijn naam alle eer aan. Voorts naar Oostkerke, waar Ronny de groep bijna manu militari dwingt op een terras op te zoeken. Na enige getreuzel wordt het Het Oud Gemeentehuis.
De waard is enigszins verrast en komt in de problemen wanneer allen een Omer willen nuttigen. Hij slaagt er nipt in iedereen van een koele pint te voorzien. Voor de tweede tournee moeten we overschakelen op Brugse Zot.
Hoewel de afspraak duidelijk was om het ook op de terugweg gezapig te houden, zijn er enkelen die de betekenis van dit bijwoord niet goed vatten. Wanneer we aan 40 per uur door de Vlaamse velden razen moet uw dienaar de rakkers tot de orde roepen.
Eens de rust hersteld, gaat het via Dudzele richting Oostende. Even nog tumult wanneer Wim over een boordsteen struikelt en ten val komt. Gelukkig zonder al te veel schade.
Met de wind in de rug rijden we gezwind verder. Met 95 km op de teller en gemiddelde van 29 bereiken we het lokaal.
Niet vergeten dat woensdag ook de eerste avondrit gereden wordt. Afspraak om 18u00 voor de traditionele 55 km.
Paulino laat mij weten dat Plum iedere dag fietsdozen ter beschikking heeft. Deze zouden wel door iedereen afzonderlijk moeten afgehaald worden. Tenzij Henk zich geroepen voelt om met zijn camionette enkele dozen op te halen. Ikzelf kan er evt enkele stallen.
Zaterdag nog even nagekaart met Chris, Paulino en Henk ivm vervoer van de fietsen. Het zou blijkbaar beter zijn, moesten we de fietsen in een fietsdoos kunnen plaatsen. Kwestie van geen fietsen te beschadigen en ook om plaats te besparen. Iedereen zou dan moeten zorgen voor een "fietsdoos" bij één of ander fietshandelaar. Paulino ging eens naar Plum gaan.
17 Placora's + 1 gastrijder (dochter Jolien van Geert G.) wagen het erop ondanks een dreigende lucht. Habitués Leo, Jean, Daniel, Pascal M. en Steve geven om diverse redenen forfait. Gezien de strakke Z-W -er en de volgens de buienradar voorspelde bui aan de kust neemt Georges ons op sleeptouw richting Diksmuide. In Leffinge 1ste oponthoud voor Geert D. wielspanner achterwiel los . Via Zevekote, Moere, Koekelare en de Poggio, nu met voornamelijk Doc & Wim aan het commando, gaat het nu richting Werken (waar we getracteerd worden op een korte hagelbui; enig voordeel hieraan: van hagel wordt je niet zo nat ) en Vladslo op voor ons onbekende wegen, zo onbekend dat we een stukje moeten cyclo-crossen . Via Essen maken we een rondtrekkende beweging naar Diksmuide. 't Is verdomd lastig rijden met die lastige kop- en/of zijwind; temeer dat de sterksten vooraan mekaar een beetje opjutten en de waaiervorming erachter te wensen overlaat; niets nieuws voor het begin van het jaar . Langs de Dodengang en over Stuvenkenskerke gaat het nu langs de gebruikelijke weg van de woensdagavond huistoe. Een beetje voor Schorebrug 2de oponthoud voor Geert D., plat door een snake bite . Na de Rattevalle flirten we langs de vaart, wind vol in't gat, met de 50 km/h. Paul ontfermt zich over Christ bij wie het licht uit gaat. Aan 't lokaal 75 km op de teller waarna we genieten van een deugddoende verfrissing(en) in 't zonnetje bij good old Gilbertje.