Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
17-04-2014
Druk bezochte woensdagrit
Een schitterende voorjaarszon en dus veel volk. 22 Placora's aan de start en tel daarbij nog No�l VDB en Tone (!) die op eigen tempo het parcours reden �n Dr. Cancellara die, eventjes te laat, een wilde achtervolging inzet maar de groep nooit te pakken krijgt.
Van in het begin wordt er een strak tempo gereden. Sommigen zitten blijkbaar met een 'recordfixatie'. Uw dienaar, terug van een week Madeira en thans in volle opbouw voor de trip naar de reus van de Provence, houdt zich gedeisd binnen de groep.
Aan het spaarbekken in Nieuwpoort moet Christ afhaken met ademhalingsproblemen. De 'eerste snee' speelt hem parten. Hij zal nog op eigen tempo een toertje doen.
Door het korte oponthoud is het tempo enigszins gebroken; het gaat er nu iets rustiger aan toe, wat geen slechte zaak is.
Alles gaat nu vlotjes. Christophe trekt van ver de spurt op de brug aan. Henk gaat met de bloemen lopen. Tussen Slijpe en Leffinge worden alle registers opengetrokken en wordt het voor sommigen harken om bij te blijven. Danny G. betaalt de tol van het vele kopwerk dat hij verricht heeft en vliegt er onverbiddelijk uit!
De eindspurt wordt een tactische bedoening, waar Henk zich opnieuw de snelste toont en de dubbel binnenhaalt. Leo wordt verdienstelijk derde, uw dienaar kan zich nog net in de top 5 plaatsen.
In het lokaal zit de sfeer er volop in, niet in het minst omdat Pilot Pascal zijn verjaardag viert en de hele bende trakteert. De voorzitter komt er ook bij, samen met Renaud Ethias, die ook al de klok van 6u niet had kunnen halen.
In de achtergrond klungelen die van Brugge tegen die van Genk, maar dit kan maar eventjes onze aandacht krijgen. Veel belangrijker om weten is de melding dat het parcours van de Belcantour dit jaar in omgekeerde richting wordt gereden. We krijgen 'de bergjes' dus aan het begin van onze tocht. Nu al noteren in het agenda dat we om 8u00 stipt vertrekken aan het lokaal. Wie zin heeft kan 's avonds in het lokaal nog bbq'en met de veteranenvoetbalploeg.
Na overleg wordt er zaterdag om 13u30 gestart. Uw dienaar zal er alweer niet bij kunnen zijn omwille van huwelijksfeestverplichtingen. Niet te doen!
13 in het peloton, met Christ erbij vanaf Leffinge, maakt 14 stuks voor een woensdagrit met toch een pittige bries. opnieuw werd er redelijk tempo gemaakt en goed rondgedraaid. Georges was de pechvogel van de dag , nog voor stuivekenskerke mocht hij een reuze nagel uit zijn band vissen . het oponthoud bleef beperkt zodat de terugweg met meestal wind in het voordeel voorspoedig en aan een strak tempo verliep. de sprint bergop werd een onderonsje bakker - leo - ondergetekende , de rest spaarde zich duidelijk voor de eindsprint die eigenlijk al vanaf slype werd voorbereid met lange en intensieve tempoversnellingen tot boven de 45km/h ! het was uiteindelijk henk die de kroon op het werk zette ondanks een slinks maneuver van peter die duidelijk te veel naar tv heeft gekeken de laatste dagen de voorzitter kwam ook nog binnen gewaaid en gilbertje deed haar uiterste best zoals altijd om de mindere momenten van samir te compenseren
Op 10 mei 2014 is er de jaarlijkse uitstap nr Westouter voor deelname aan de Belcantour. Willen de Placora's, die willen meegaan, zich melden zodat het vervoer kan geregeld worden.
Met excuses voor de vertraging van het ritverslag maar play-off 2 op zaterdagavond en de Ronde op zondag lieten helaas niet veel ruimte voor prozaische beslommeringen met betrekking tot een zaterdagrit die opnieuw in de annalen zal worden bijgeschreven als een record editie. Onze diennaar , hopelijk met internet - toegang op het bloemeneiland, schuift , wanneer hij deze eerste lijnen leest ,waarschijnlijk al ongemakkelijk heen en weer op zijn badhandoek, wanneer hij beseft dat hij misschien een 2de keer op een week een historische afspraak met de Placora's heeft moeten missen. Bij deze kunnen we hem hier echter onmiddellijk geruststellen : het record dat deze maal werd gevestigd had helemaal niets te maken met verschroeiende tempoversnellingen, super gemiddelden of bacchanaal drinkgedrag tijdens en na de rit . Er werd unaniem besloten wat kilometers te malen en een ritje , richting Stavele - Hondschote met een pit-stop aan de schreve leek ons wel wat. Halftwee was het vertrekuur, kwestie van op een respectabel uur terug te zijn voor diegenen die nog feestelijke - en tuinonderhoud verplichtingen hadden. Het was Peter die de spits afbeet met een eerste lekke band : het zou de voorbode worden van een reeks van 5 ! , waarbij onze nieuwe Geert de kroon spande met 3 stuks. Bij de laatste bandenwissel waren de schampere opmerkingen nauwelijks bij te houden waarbij er toch eentje het vermelden waard is : "met dergelijk rubber krijg je zelfs een overjaarse prostituee in de problemen" . Enfin, dankzij Georges genoten we van lekkere (en goedkope) picon en St. Bernardus en monopoliseerden we met z'n twintigen de kleine afspanning van Germaine . Toch opvallend hoe bij dergelijke gelegenheden allerlei gespreksonderwerpen naar boven komen : van hoog blond tot klein blauw (H. en W. ) : alles passeert de revue . De rest is geschiedenis : wind in 't gat voor de terugtocht , een paar enkelingen die na de zoveelste platte band niet meer konden wachten en dus werd het uiteindelijk een aankomst in het lokaal in gespreide slagorde waar de discussies gewoon verder gingen en nog intenser werden na het aanschouwen van Emily in vol ornaat. Uiteraard werd er ook nog wat doorgeboomd over de mogelijke oorzaken van het veelvuldig (plat)vallen. In de achtergrond schreeuwde iemand voortdurend met een hoge piepstem : "hoge velgen, hoge velgen" !! Geert beloofde in ieder geval in kosten te komen en "gans zijn boel te vervangen " . Waarvan akte. Tot woensdag .
Maar liefst 2 dozijn gegadigden wilden de 1ste woensdagrit van het seizoen niet missen. Groot gelijk hadden ze natuurlijk want de zomerse omstandigheden (nog bijna 20° bij vertrek !) zouden tot grootse prestaties leiden . Een studieronde was aan de voorste gelederen niet besteed . Het inleidend praatkwartiertje moest quasi onmiddellijk plaats ruimen voor een strak tempo , dat gedurende de ganse rit eigenlijk niet meer zou zakken. Er werd geopteerd voor het traditionele woensdagparcours met inbegrip van de sprint bergop , kwestie van eens de capaciteiten van de Ventoux - gangers in te schatten . Enkele opvallende figuren : Leo met zijn nieuw machien en Christ , die nu al wist te zeggen dat de kale berg hem geenszins schrik inboezemt, meer zelfs, hij kan al bijna niet meer wachten om te vertrekken, getuige daarvan : na de rit , en de tussenstop in zijn thuisbasis Leffinge, kwam hij prompt met zijn ingepakte fiets naar het lokaal, klaar voor inscheping . Het verder verloop van de rit was copybook, gelukkig geen platvallers zodat iedereen begon te voelen dat een nieuw maximum gemiddelde er in zat . Er werd gekozen om door Leffinge te rijden alwaar, na het verlaten van de dorpskern, het tempo tot boven de 40 werd opgetrokken zodat , bij het bereiken van de kromme elleboog, je zou denken dat bij de meesten het vet van de soep was. Niets was minder waar : enkele grote tenoren, die zich hadden opgeofferd om met een verschroeiend tempo de sprint in te zetten, werden genadeloos voorbijgevlogen door onze supersprinters, waarbij Yves enkel van de overwinning werd gehouden door een geknapte spaak op het hoogtepunt van zijn inspanning . In het lokaal werd nog druk nagepraat over ons nieuw gemiddelde-record : 34,7 km/u , voorwaar een schitterde prestatie , zeker niet evident met zo'n grote groep. Velen vonden het uiteraard heel jammer dat "onze diennaar" geen deel had kunnen uitmaken van deze historische rit maar waarschijnlijk werd hij opgeëist door de (Vlaamse? Federale?Europese?) politiek . De voorzitter kwam even later ook nog het lokaal binnen, gelukkig maar, want zonder zijn betekening in de annalen , geen homologatie van het nieuwe record .
Achttien Placora's, één Placorette en één gastrijder om 13u30 op de afspraak. De onverwacht vroege zomer zorgt voor vestimentaire verwarring: van korte mouwtjes en korte koersbroek (uw dienaar), tot lange winterbroek en thermovest. Alle varianten zijn er.
Gezien de windrichting besluiten we richting Damme te rijden. We volgen eerst de Oude Sarah-route, om dan langs de linkeroever van het kanaal Brugge binnen te rijden. Een goede keuze, want zo vermijden we de vervelende Scheepsdaelebrug.
We rijden vlot door Brugge en vervolgen binnen door tot aan de Blnker en de Stinker; deze laatste doet zijn naam alle eer aan. Voorts naar Oostkerke, waar Ronny de groep bijna manu militari dwingt op een terras op te zoeken. Na enige getreuzel wordt het Het Oud Gemeentehuis.
De waard is enigszins verrast en komt in de problemen wanneer allen een Omer willen nuttigen. Hij slaagt er nipt in iedereen van een koele pint te voorzien. Voor de tweede tournee moeten we overschakelen op Brugse Zot.
Hoewel de afspraak duidelijk was om het ook op de terugweg gezapig te houden, zijn er enkelen die de betekenis van dit bijwoord niet goed vatten. Wanneer we aan 40 per uur door de Vlaamse velden razen moet uw dienaar de rakkers tot de orde roepen.
Eens de rust hersteld, gaat het via Dudzele richting Oostende. Even nog tumult wanneer Wim over een boordsteen struikelt en ten val komt. Gelukkig zonder al te veel schade.
Met de wind in de rug rijden we gezwind verder. Met 95 km op de teller en gemiddelde van 29 bereiken we het lokaal.
Niet vergeten dat woensdag ook de eerste avondrit gereden wordt. Afspraak om 18u00 voor de traditionele 55 km.
Paulino laat mij weten dat Plum iedere dag fietsdozen ter beschikking heeft. Deze zouden wel door iedereen afzonderlijk moeten afgehaald worden. Tenzij Henk zich geroepen voelt om met zijn camionette enkele dozen op te halen. Ikzelf kan er evt enkele stallen.
Zaterdag nog even nagekaart met Chris, Paulino en Henk ivm vervoer van de fietsen. Het zou blijkbaar beter zijn, moesten we de fietsen in een fietsdoos kunnen plaatsen. Kwestie van geen fietsen te beschadigen en ook om plaats te besparen. Iedereen zou dan moeten zorgen voor een "fietsdoos" bij één of ander fietshandelaar. Paulino ging eens naar Plum gaan.
17 Placora's + 1 gastrijder (dochter Jolien van Geert G.) wagen het erop ondanks een dreigende lucht. Habitués Leo, Jean, Daniel, Pascal M. en Steve geven om diverse redenen forfait. Gezien de strakke Z-W -er en de volgens de buienradar voorspelde bui aan de kust neemt Georges ons op sleeptouw richting Diksmuide. In Leffinge 1ste oponthoud voor Geert D. wielspanner achterwiel los . Via Zevekote, Moere, Koekelare en de Poggio, nu met voornamelijk Doc & Wim aan het commando, gaat het nu richting Werken (waar we getracteerd worden op een korte hagelbui; enig voordeel hieraan: van hagel wordt je niet zo nat ) en Vladslo op voor ons onbekende wegen, zo onbekend dat we een stukje moeten cyclo-crossen . Via Essen maken we een rondtrekkende beweging naar Diksmuide. 't Is verdomd lastig rijden met die lastige kop- en/of zijwind; temeer dat de sterksten vooraan mekaar een beetje opjutten en de waaiervorming erachter te wensen overlaat; niets nieuws voor het begin van het jaar . Langs de Dodengang en over Stuvenkenskerke gaat het nu langs de gebruikelijke weg van de woensdagavond huistoe. Een beetje voor Schorebrug 2de oponthoud voor Geert D., plat door een snake bite . Na de Rattevalle flirten we langs de vaart, wind vol in't gat, met de 50 km/h. Paul ontfermt zich over Christ bij wie het licht uit gaat. Aan 't lokaal 75 km op de teller waarna we genieten van een deugddoende verfrissing(en) in 't zonnetje bij good old Gilbertje.
Na het wegvallen van Noël en het afzeggen van Wim vandaag, is er nog één plaats vrij. Wie neemt de uitdaging aan? Prijs halfpension voor 5 dagen: 300 euro.
Opnieuw ruime opkomst voor de 'Rit der Jarigen'. Inderdaad, Leo en uw dienaar mochten deze week hun kaarsjes uitblazen. De één al wat meer dan de andere.
Met z'n zeventienen vertrekken we richting De Panne. We noteren ook twee nieuwe leden, Frank en Geert D. Geert was vorige week ook al van de partij maar moest in Torhout de groep laten gaan.
Niets van dat deze keer. Iedereen draait vlot mee, ook al staat er bij wijlen een fikse bries. In Nieuwpoort nemen we de 'binnenkant' en rijden zo naar De Panne. Na een korte 'pisstop' besluiten om er nog een lusje aan te breien en tot aan Ghyvelde te rijden. Tot aan de schreve en dan terug (zoals thuis dus )
Met de wind in de rug rijden we nu door Vlaamse Velden. In Veurne is er een ware volkstoeloop, en moeten we even uitkijken.
Langs de vaart wordt het tempo nog eens opgetrokken. Geert G. springt mee in het wiel van een getrainde amateur, Remi gaat in de achtervolging, met als gevolg dat de groep in drieën breekt.
In het lokaal zien we elkaar terug, met een reprimande van baankapitein Richard. Dan komt nog Christophe binnen; hij had zich van vertrekuur vergist...
Iedereen naar Emily, met uitzondering van Frank. Hij zal toch moeten leren dat de après één van de geplogenheden is van WTC Placora. Wie zich daar niet aan houdt kan onmogelijk volwaardig lid worden.
Geert D. is een man van de wereld en trakteert de groep met zijn entree, niet nadat Leo en uw dienaar hun verjaardag in gerstenat hebben omgezet. Er wordt zelfs een selfie gemaakt.
De gesprekken focussen zich voornamelijk op de Ventoux-uitstap. Sommigen hebben al vragen over wat er op het menu zal staan!
Heel wat belangstelling ook voor de zondagrit, waarvoor uw dienaar evenwel verstek moet laten. Volgende zaterdag iedereen op de afspraak om 13u30.
Een buitengewoon zomers weekend lokt dan ook een massa volk naar de fiets. Met z'n 22 staan we op zaterdag aan de start. Onder hen enkele nieuwelingen.
We besluiten om richting Ruddervoorde te rijden, een tocht van zo'n 75 km. Met de wind op kop in De Schorre is het dan toch even op de tanden bijten.
Eens voorbij Aartrijke gaat het dan beter, met mooie weggetjes die Georges en Richard voor ons uitzoeken.
Op de terugweg wordt het tempo eventjes opgetrokken, waardoor de nieuwkomers moeten afhaken. Niet getreurd, evenwel. Ze zullen er komen.
Zondagmorgen stonden er opnieuw 11 Placora's klaar. We rijden de Oude Sarah-route, dit keer aan een pittig tempo. Ook deze keer moet een gastrijder afhaken.
Volgende officiële afspraak volgende zaterdag. Op woensdagnamiddag is er voor de liefhebbers een ritje. Vertrek om 14u00 bij Postman Dan.
Voor de 10 Placora's die met de auto's gaan, heb ik, bij benadering, een kostenrekening gemaakt. Péage heen/terug: 148,60 euro; Benzine/Diesel heen/terug: 172,84 euro. In totaal is dat 321,44 per voertuig. Komt op 321,44 euro x 2/10 = 64,29 euro per Placora.
voor de mensen die graag relaxed ter plaatse toekomen : er is een mogelijkheid om met de TGV vanuit Rijsel naar Avignon te sporen
dinsdag 27/05 13u03 vertrekken, aankomst om 17u07
zondag 1/6 07u16 vertrekken, aankomst om 11u38
heen en terug moet je rekenen op zo'n 128 euro , maar dit zijn tarieven voor vroegboekers, met name asap, want die prijzen gaan razendsnel de hoogte in !
ik boek morgenavond voor mezelf en Pascal D. , als er nog liefhebbers zijn, laat het weten zodat we samen kunnen boeken (en zitten)
Met een dag vertraging kan het seizoen dan toch van start gaan. Twaalf Placora's trotseren de frisse zondagochtend om de kop eraf te rijden.
Veel blinkend materiaal ook: Leo en Pilot Pascal pronken met hun nieuw carbonnen ros.
We vertrekken voor een ritje van 50 km, kwestie om alles op zijn plaats te krijgen. Via Leffinge en de vaart en de IJzer rijden we naar Tervaete brug, om dan via Keiem richting Moere en het lokaal te rijden.
Het gaat er gezapig aan toe, al is het in den beginne fors doorduwen met de wind op kop.
In het lokaal worden nog een afspraken gemaakt voor onze tocht naar de Ventoux. Hou de blog in de gaten!
Gezien de twijfelachtige toestand van het weer is het niet zeker dat er deze middag kan gereden worden. Mocht dit niet het geval zijn, wordt er bij droog weer morgenochtend gestart om 9u30.