Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
07-07-2015
Gestolen motorfiets terug bij eigenaar
De gestolen unieke Honda MSX 125 van Jurgen Vergote (40) uit Dadizele is terecht. "Jammer genoeg is de motorfiets zwaar beschadigd", zucht de eigenaar.
Eind vorige maand werd de motorfiets gestolen, toen de eigenaar een bezoek bracht aan vrienden in de Meensesteenweg in Dadizele.
"Toen ik daar buiten kwam, bleek mijn Honda verdwenen", zegt Jurgen Vergote. Het gaat om een unieke tweewieler, die uitgerust is met tal van handgemaakte stukken.
"Ik vreesde dat de motor al ergens in Polen of Frankrijk was, maar tot mijn grote verbazing bleek iemand uit mijn eigen gemeente hem te hebben gestolen."
De motorfiets werd eerst door een attente voorbijganger, die over de diefstal in deze krant had gelezen, opgemerkt.
De politie werd verwittigd en kon de dader betrappen toen hij de Honda in de tuin van zijn buurman wou verbergen.
Zwaar beschadigd
"Ik ben blij dat ik mijn motor terug heb, maar hij is wel zwaar beschadigd.
Zo boorde de dief in de klep van de brandstoftank om die te kunnen openen.
Ook ging de motorfiets twee keer tegen de vlakte en werd de bedrading kapot gemaakt.
Hoeveel de herstellingen zullen kosten, weet ik niet. Het zal echter niet min zijn."
Gearresteerde tiener moet geboeid meelopen met motor van agent
Gearresteerde tiener moet geboeid meelopen met motor van agent
Een politieagent op de motor heeft afgelopen zondag in het Nederlandse Almere een 13-jarige verdachte geboeid laten meelopen met zijn politiemotor.
Dat is te zien op een filmpje dat maandagavond op Facebook werd geplaatst.
De video werd ondertussen al meer dan 212.000 keer bekeken en lokte heel wat verontwaardigde reacties uit.
Volgens de Nederlandse website Omroep Flevoland heeft een woordvoerder van de politie laten weten dat ze niet gediend zijn met de manier waarop de agent de 13-jarige jongen door het centrum van Almere naar het politiekantoor begeleidde.
De politie startte een onderzoek naar het gedrag van de agent. Hij mag momenteel niet meer de baan op en moet zich beperken tot bureauwerk.
De 13-jarige jongen werd aangehouden door de agent omdat hij tweemaal een valse identiteit opgaf.
"Porcaro, village motards"... Porcaro, de stad van de motards !
Bienvenue à toutes et à tous !Welkom aan allen !
Porcaro est une petite commune du Morbihan qui compte 645 habitants et se situe entre Guer et Ploermel, à 45 km de Rennes.
Porcaro is een klein dorpje in de Morbihan-streek, telt 645 inwoners en is gelegen tussen Guer en Ploermel, op 45 km van Rennes.
Elle est désormais reconnue comme la capitale française des motards. Chaque année, près de 20 000 motards de toute la France et de l'europe se retrouvent pour le «Pardon de la Madone» créé en 1979 par le père Louis Prévoteau.
Ze heeft het statuut van 'de Franse hoofdstad voor motorrijders'. Ieder jaar vinden ruim 20.000 motards de weg naar dit dorpsevenement, genaamd de "Pardon de la Madone", opgericht in 1979 door priester Louis Prévotau.
Op 15 augustus zakken 20.000 motards af naar het kleine Franse dorpje Porcaro om er hun zonden van zich af te wassen met een zegening, een concert en rondritten.
Motorrijder overleden na ongeval op circuit in Zolder
Een Nederlandse motorrijder van 19 jaar uit Hendrik-Ido-Ambacht in de Nederlandse provincie Zuid-Holland is zondag bezweken aan de verwondingen die hij op 16 juli had opgelopen bij een ongeval op het circuit in Zolder.
Dat heeft de lokale politie Heusden-Zolder bevestigd.
Diezelfde dag kwam ook een motorrijder uit Beringen bij een ander noodlottig ongeval op het circuit om het leven.
De 19-jarige Pim van den Berg liep levensgevaarlijke letsels op bij een zware crash op het circuit.
Om een onbekende reden was hij met zijn motorfiets in een bocht rechtdoor gereden.
De hulpdiensten brachten hem naar het ziekenhuis, waar hij afgelopen zondag overleed.
Later die donderdag liep het een tweede maal mis bij de start van een wedstrijd.
Zes motorrijders kwamen met elkaar in aanrijding.
Een 44-jarige motard uit Beringen liet daarbij het leven.
Wie denkt dat Honda met zijn Dax nieuwe wegen bewandelde, heeft het misschien wel bij het verkeerde eind.
Tot die conclusie kom je ongetwijfeld als je voor de Mustang Pony staat.
Een heel compacte, eenvoudige motorfiets die tussen 1947 en '65 in de Verenigde Staten van Amerika werd gebouwd en verkocht.
Bij veel motormerken speelde de Tweede Wereldoorlog een belangrijke rol in hun geschiedenis.
Zo ook bij Mustang.
Het was aan het eind van de Tweede Wereldoorlog dat John Gladden uit Glendale Californië zich in het haar krabde en zich afvroeg wat te doen nu hij geen vliegtuigonderdelen voor het leger meer diende te produceren.
Zijn keuze viel op motorfietsen, een sector waarin hij ook al voor de oorlog actief was geweest.
Zijn geesteskind dat tot stand kwam met de hulp van zijn assistent Howard Forrest, was echt wel een product van zijn tijd.
De eerste Mustang was een kleine, goedkope en lichte motorfiets met een cilinderinhoud van 125 cc.
De gebruikte krachtbron was een uit Engeland afkomstige Villiers tweetakt motor.
De Colt, zoals die Mustang heette, was echter geen lang leven beschoren.
Door de bescheiden aantallen waarin de Villiers motoren vanuit Engeland werden geleverd, werd de productie van de Colt al snel stopgezet.
Gladden was echter voor niet één gat te vangen. Hij had intussen een eigen viertakt krachtbron ontwikkeld.
In 1947 was die krachtbron, een industriële motor met een cilinderinhoud van 320 cc, productierijp.
De nieuwe Mustang-motor, die de naam Pony kreeg, was van meet af aan met deze luchtgekoelde zijklepper uitgerust.
De versnellingsbak, een Burgman met drie verhoudingen, werd middels een primaire kettingaandrijving aangesproken, terwijl eveneens een kettingtransmissie voor de eindoverbrenging zorgde.
Schakelen gebeurde met de rechtervoet en ook de kickstarter is aan de rechterkant terug te vinden.
Later, in de jaren '60, zouden er een Bronco en een Stallion model het levenslicht zien.
Die werden onder andere uitgerust met een voorrem, gespaakte wielen en een vier verhoudingen tellende versnellingsbak.
Het topmodel destijds was de Thoroughbred, een model dat zich van de rest onderscheidde door onder andere een swingarm achtervering.
Ook waagde Mustang zich aan het bouwen van driewielers die als werkpaardjes allerhande in het dagelijkse leven werden ingezet.
Het rijwielgedeelte van de Pony die we hier tonen, is een toonbeeld van eenvoud.
Het stalen buizenframe heeft een hydraulisch gedempte upsidedownvork in het vooronder.
Het achterwiel is niet afgeveerd, voor het benodigde rijcomfort rekende John op een uit de kluiten gewassen zweefzadel.
Volle wielen met een diameter van 12 duim dragen zowel voor als achter 4 duim brede banden.
Remmen kan alleen op het achterwiel.
Een met de linkervoet te bedienen trommelrem deed samen met de motorrem van de naar verhouding flink grote motor zijn best om de zaak tot staan te brengen.
De Mustang-motoren bleken al snel niet alleen gewild voor alledaags straatgebruik.
Ze werden ook in de motorsport ingezet.
In de lichtgewichtklasse doken ze op in de racesport en zelfs op de dragstrips maakten ze naam door hun opvallende prestaties.
Zo is het geval bekend van een dragracer die met zijn Mustang op de kwartmijl geregeld snelheden haalde van meer dan 90 mijl per uur en een tijd van 12 seconden wist neer te zetten.
Heel wat Amerikanen hebben met de Mustang-motoren gereden.
Zelfs in het begin van de jaren '60 verkochten de Mustangs helemaal niet onaardig en dat niet alleen in Californië, maar ook in de omliggende staten.
Toch waren de Mustang-motoren geen lang leven meer beschoren.
Onder druk van de goedkope Japanse producten moest dit mooie Amerikaanse product tenslotte het hoofd buigen.
In 1963 stopte de productie en in 1965 werden de laatste nieuwe Mustang-motoren verkocht.
De dag van vandaag zijn diezelfde Mustang-motoren natuurlijk heel in trek bij verzamelaars.
Geen wonder, want wie zou niet voor de stijlvolle, cleane look van de Mustangs vallen.
Bovendien heeft de verzamelwoede ervoor gezorgd dat diverse bedrijven onderdelen aanbieden die bij de restauratie van de Mustang-motoren van pas komen.
't Is dan ook geen wonder dat er nu Mustang-motoren in omloop zijn die mooier zijn dan ze ooit waren, zelfs mooier dan toen ze spiksplinternieuw uit de fabriek uit Glendale rolden.
Wil je een Mustang, dan zal je naar de States moeten om er eentje te kopen.
Neem minstens 8.000 dollar mee, want zelfs voor een niet compleet gerestaureerd exemplaar zal je een bedrag van die grootte moeten neertellen.
Wil je voor je zover gaat Mustang-motoren in levende lijve zien, dan kan dat en wel in het Forgotten Times Museum te Zandvliet.
Daar staat niet alleen de Pony uit deze reportage, maar ook een aantal andere exemplaren waaronder zelfs een driewieler
Forgotten Times Museum Zoutestraat 19 2040 Zandvliet Open van dinsdag tot vrijdag van 14 tot 18 uur. Op zaterdag van 10 tot 17 uur en op zondag van 12 tot 16 uur.
In Kallo in Oost-Vlaanderen is zondag een motorrijder van 45 uit Zaventem om het leven gekomen.
De man maakte deel uit een groep van 12 motorrijders uit het Brusselse die een rondrit maakte.
Op de verkeerswisselaar Waaslandhaven-Noord in Kallo verloor hij door een oneffenheid in het wegdek de controle over het stuur en kwam ten val aan een rotonde.
De hulpdiensten probeerden de man nog te reanimeren, maar hij overleed ter plaatse.
Doodgeschoten verpleegster stuurde motorbende op ex af
Volgens de eerste ex-vrouw van John F., de man die wordt verdacht van het neerschieten van de Nederlandse verpleegster Linda van der Giesen, zou het slachtoffer leden van de beruchte motorclub Satudarah op de verdachte hebben afgestuurd. Een lid van motorbende Satudarah toont zijn tatoeage: "God forgives, Satudarah don't".
John F. zou, na de bedreigingen, een tijdlang ondergedoken hebben gezeten.
Dat zei zijn eerste ex-vrouw Bianca woensdagavond in een interview met het tv-programma Hart van Nederland.
De bedreigingen aan het adres van de verdachte zouden volgens haar de reden zijn dat hij een vuurwapen had aangeschaft.
De ex-vrouw zegt ook dat de laatste vriendin van de verdachte zou hebben samengespannen met Linda om hem te bedreigen, nadat Linda belastende informatie over John F. had gedeeld met de ex-vriendin.
Daarop besloot die ex-vriendin dat John F. de zoon die hij met haar heeft niet meer mocht zien.
Volgens Bianca ging daar het conflict tussen Linda en de verdachte om.
Tussen Linda en John F. was sprake van een 'complexe relatie', die een maand voor het incident op de klippen liep.
Over en weer zijn aangiftes en meldingen gedaan, zo werd woensdag op een persconferentie bekendgemaakt.
Volgens de politie hebben verschillende exen aangifte tegen de verdachte gedaan.
Linda van der Giesen overleed nadat ze werd neegeschoten op de parkeerplaats van het TweeSteden ziekenhuis in de gemeente Waalwijk (Noord-Brabant) maandag.
Ze laat een zoontje van vier achter.
De 28-jarige vrouw uit Zevenbergen werkte als verpleegkundige op de afdeling plastische chirurgie.
Van der Giesen kwam net als de hoofdverdachte uit Zevenbergen.
Cafébaas Peter Verschraegen (36) uit Zelzate is zondagnacht (16 aug) om het leven gekomen bij een zwaar ongeval met zijn motor op de N49 in Zelzate.
Verschraegen, die samen met zijn vrouw Bianca Scheepers achter de toog stond van café Markt 19, reed in op een bestelwagen.
Het zware ongeval gebeurde om 2.55 uur aan het op- en afrittencomplex van de N49 ter hoogte van Zelzate-Oost.
Peter Verschraegen reed er met zijn BMW S1000 RR achteraan in op de bestelwagen van een koppel van 67 en 68 jaar oud uit Eeklo.
De hulpdiensten waren onmiddellijk ter plaatse, maar voor de 36-jarige motard kon geen hulp meer baten. Hij overleed ter plaatse.
Het koppel liep lichte verwondingen op. Het is voorlopig nog onduidelijk wat er precies is gebeurd.
Het parket van Oost-Vlaanderen was gisteren erg karig met commentaar. Het stuurde een verkeersdeskundige ter plaatse om de precieze omstandigheden van het ongeval te onderzoeken.
"De motorfiets werd in beslag genomen en het slachtoffer is overgebracht naar het Jan Palfijnziekenhuis in Gent", klinkt het.
Of overdreven snelheid of alcohol het ongeval veroorzaakt hebben, was nog niet duidelijk.
Samen met zijn vrouw Bianca had Peter nog maar sinds 1 januari van dit jaar het café Markt 19 op de Grote Markt in Zelzate overgenomen.
Zij stond achter de toog en hij kwam na zijn uren - Peter werkte bij een chemisch bedrijf in Gent - altijd een handje toesteken.
Het koppel wilde het teloorgegane café een nieuw elan geven.
Burgemeester Frank Bruggeman kwam er graag en vaak over de vloer en leerde Peter de voorbije maanden ook beter kennen.
"Hij was een aanwinst voor de Grote Markt", bewierookt de burgemeester Peter.
"Hij dacht na over de toekomst van de Grote Markt, wilde de problemen in Zelzate oplossen.
Het is doodzonde dat hij er niet meer is. Hij zal gemist worden."
Zijn vrouw Bianca was gisteren bijzonder aangeslagen door het nieuws.
"Het is verschrikkelijk", reageert ze. "Ik heb deze morgen alleen maar vernomen dat hij overleden is. Ik weet nu nog altijd niet wat er gebeurd is", snikt ze.
Bianca kreeg gisteren gelukkig heel wat steun van haar broer Mario. Hij begrijpt ook niet hoe het ongeval kon gebeuren.
"Peter was nochtans een erg ervaren rijder. Vroeger reed hij zelfs op circuits", zegt Mario.
Een goeie vriend en stamgast van de '19' is er ook het hart van in.
"Ik ken Peter al vele jaren", zegt hij. "We gingen normaal over twee weken een weekendje naar Amsterdam.
Ik ben er nog nooit geweest, hij zou me rondleiden. Ik heb het nieuws vanmorgen vernomen via een sms-bericht.
Ik kan het nog altijd niet geloven, hij was nog zo jong."
Helft Belgische motorrijders niet verzekerd voor lichamelijke schade
Minder dan de helft van de Belgische motorrijders is voldoende verzekerd voor lichamelijke letsels bij een ongeval in fout of bij een eigen val.
Dat meldt verzekeraar Ethias.
"Dit is een onrustwekkend laag cijfer als men weet dat motorrijders een kwetsbare groep blijven in het verkeer", zo luidt het.
Ethias analyseerde 38.000 verzekeringspolissen en stelde vast dat slechts 47 procent verzekerd is voor lichamelijke letsels bij een ongeval in fout of bij een eigen val.
Volgens de verzekeraar sluiten de meeste motorrijders de wettelijk verplichte BA-verzekering meestal wel af, maar die dekt eventuele lichamelijke letsels niet.
Cijfers van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) begin maart wijzen op een stijging van het aantal ernstige ongevallen waarbij ten minste één motorrijder betrokken is.
In 2011 vielen 114 doden bij ongevallen met motoren, wat neerkomt op 14,8 procent van alle verkeersdoden.
Zowat 700 motorrijders raakten zwaargewond.
"Meestal gaat het om ongevallen waarbij de motorrijder zelf ten val komt", aldus Ethias.
"En als hij onvoldoende verzekerd is, zal hij zelf alle gevolgen moeten dragen in geval van lichamelijke letsels."
Leden van de Antwerpse Joodse gemeenschap zijn al langer bekend met Hatzoloh, de religieuze spoeddienst. Anderen hebben ze misschien ook al zien rondrijden op hun bekende rode scooters maar weten niet wie of wat Hatzoloh is. Joods Actueel had een gesprek met Shmulie (Samuel) Markowitz, hoofdcoördinator van de organisatie.
Hatzoloh is het Hebreeuwse woord voor redding. Het concept van Hatzoloh is eenvoudig, een kleine groep vrijwilligers staat in voor de dienst eerste zorgen bij ongevallen.
Het idee zag in 1978 het levenslicht in New York. De religieuze jood, Hershl Weber was op straat getuige van hoe iemand in elkaar zakte.
De omstaanders wisten niet wat doen en verwittigden de hulpdiensten.
Toen de ambulance ter plaatse kwam (wat ettelijke minuten duurde) bleek de man overleden.(Uit ons archief, januari 2008)
Waarom geen interne dienst in de joodse gemeenschap organiseren van mensen die de eerste zorgen toedienen in de vaak cruciale momenten voor de ambulance aankomt dacht Weber bij zichzelf.
En zo werd het idee van Hatzoloh geboren, een spoeddienst die binnen enkele ogenblikken ter plaatse is, en door effectieve communicatie met de hulpdiensten, de patiënt kan helpen bijstaan.
De organisatie is uitgegroeid tot een officiële spoeddienst van vrijwilligers en telt in New York zon 1.500 leden, een tiental ambulances en zelfs een helikopter.
Het is de grootste vrijwillige spoeddienst ter wereld.
Het duurde niet lang of andere Joodse gemeenschappen namen het idee over.
Vandaag vindt men dan ook lokale Hatzoloh diensten in alle steden met een Joodse aanwezigheid zoals L.A., Londen, Zurich, Johannesburg en ook Antwerpen.
De Antwerpse tak van Hatzoloh zag het levenslicht in 2001.
De Joodse gemeenschap stond aanvankelijk sceptisch tegenover het idee vertelt Shmulie Markowitz, een van de drie hoofdverantwoordelijken van Hatzoloh Antwerpen,
maar vandaag heeft elk Joods huishouden in Antwerpen ons telefoonnummer bij de hand.
Zon 100 maandelijkse interventies bewijzen het nut van deze dienst.
Zero Motorcycles levert motorfietsen met aanpasbare opties voor politie en beveiligingsdiensten, deze voldoen aan de specifieke vereisten bij een groot aantal patrouilletoepassingen.
Deze nieuwe motorfietsen kunnen zowel op de openbare weg als in terrein patrouilleren en hebben daarom voor politiekorpsen en beveiligingsdiensten unieke pluspunten vergeleken met machines met verbrandingsmotor.
De 100% elektrische aandrijving is vrijwel g...eruisloos en ontwikkelt geen uitlaatgassen en nauwelijks warmte.
Het volledige aandrijfkoppel is onmiddellijk vanuit stilstand beschikbaar en de machines zijn heel gemakkelijk te manoeuvreren.
Dankzij 'brandstofkosten' van slechts 0,01/km en de onderhoudsvrije aandrijflijn kan een groep motorfietsen van Zero Motorcycles uw organisatie geld besparen, terwijl u hiermee bovendien tactisch in het voordeel bent.
Onderhoudsvrij aandrijfsysteem Lange levensduur van motorfietsaccupakket Topsnelheid van 158 km/u Maximale actieradius van 286 km per oplaadbeurt Regeneratief remmen Opties voor gebruik op openbare wegen of in terrein
De lokale politiezone Rupel pakt als eerste van het land uit met twee elektrische politiemotoren.
De motoren zijn van Amerikaanse makelij en dragen de naam Zero DS.
We hebben eerst op de Europese markt gezocht, maar voorlopig kunnen die modellen niet op tegen deze Amerikaanse motoren.
De batterij is goed voor 224 kilometer patrouilleren, als er niet op de snelweg gereden wordt.
De batterij slaat immers de energie die vrij komt bij het remmen opnieuw op, legt commissaris Peter Van den Abbeele uit.
De motor haalt met gemak 160 kilometer per uur en gaat van 0 naar 100 kilometer per uur in amper vijf seconden.
Als je het vergelijkt met gewone motoren, dan heeft deze elektrische motor een vermogen tussen 850 en 1.000 cc.
Het bijladen van de batterij voor 90% kan op een uurtje gebeuren.
We gaan nog snelopladers kopen zodat, indien nodig, het bijtanken in amper tien minuten kan gebeuren, zegt Van den Abbeele.
Een 49-jarige man uit Zeebrugge is afgelopen nacht om het leven gekomen na een bijzonder zwaar ongeval op een landelijke weg in Meetkerke.
Hij reed op zijn motor rechtdoor aan een kruispunt waar in het midden een kapelletje stond.
Hij reed dwars door het gebouwtje dat half instortte. De brandweer had liefst 4 uur werk om alle brokstukken op te ruimen en het kapelletje te stutten.
"Omdat het om een beschermd monument gaat moeten we ons nu eerst informeren wat te doen", zegt burgemeester Alain De Vlieghe.
Het ongeval gebeurde rond middernacht aan het kapelletje op het kruispunt van de Molenweg en de Mareweg in Meetkerke (Zuienkerke).
Het slachtoffer reed met zijn motor op de Molenweg komende uit de richting van de Oostendse Steenweg en reed allicht met hoge snelheid in op het kapelletje op het kruispunt aan het einde van het rechte stuk van de Molenweg.
Er waren geen remsporen te vinden vlak vóór de kapel. De klap moet enorm geweest zijn.
De motor lag tussen de brokstukken in de kapel die gedeeltelijk instortte. Het slachtoffer overleed ter plaatse.
Toen de hulpdiensten arriveerden konden ze enkel nog maar de dood van de motorrijder vaststellen.
Het Brugse parket stelde een verkeersdeskundige aan die vaststelde dat het ongeval te wijten was aan een te hoge snelheid.
Na het ongeval blijft van de kapel enkel nog een puinhoop over.
Humanoïde bikerrobot van Yamaha kan helemaal alleen moto rijden
Motorfabrikant Yamaha stelt op de Tokyo Motor Show een robot voor die helemaal autonoom een moto kan besturen.
In een promofilmpje is te zien hoe de Motobot inderdaad zelf aan de hendels draait en stuurt.
Een begeleidend stemmetje zegt dat de robot nog veel moet leren, maar dat "hij gemaakt is om ons te overtreffen".
De lui van techsite Gizmodo zien de robot al Robocopgewijs snelheidsovertreders achternazitten op de snelweg, zonder dat een agent daarbij zijn leven moet wagen.
Het doel van Yamaha spreekt een beetje minder tot de verbeelding.
De fabrikant wil de robot uiteindelijk sneller dan 200 kilometer per uur laten rijden op consumentenmodellen zonder extra aanpassingen.
De resultaten van die tests moeten dan dienen om de veiligheid en het comfort van bestuurders te verbeteren.
Waar vind je in Nederland als motorrijder nog die sensatie van pure vrijheid?
In de lucht zou je denken, maar daar is nog niet echt een haalbare oplossing voor bedacht.
Dan gaan we toch het water op, met de Gibbs Biski.
Want ligt Nederland ook niet vol met bochtige waterwegen?
Hoe zou het zijn wanneer je toerend door Nederland geen rekening hoeft te houden met asfalt?
Wanneer je als een commando in een rechte lijn van A naar B kunt rijden zonder rekening te houden met kanalen..., sloten en zelfs meren?
Dat moet pas echt een gevoel van vrijheid geven. Sterker: het zou motorrijden zoals we nu kennen zelfs ontwrichten.
De Gibbs Biski is een fascinerend ding.
Met deze mix van een motorscooter en een jetski maakt het niet uit wanneer je rijdend van A naar B ineens voor een waterweg staat.
Het is gewoon een kwestie van gasgeven en doorgaan. De Gibbs amfibiemotor, in Australië inmiddels straat legaal verklaard, heeft een tweecilinder blok van 55pk.
De topsnelheid op de weg bedraagt 129 km/u, op het water 60 km/u.
In watermodus trekt de Biski het achterwiel in en wordt de aandrijving overgenomen door een waterjet.
Ook het voorwiel wordt dan vastgezet. Het inschakelen van de watermodus duurt zon vijf seconden.
De Gibbs Biski weegt inclusief alle vloeistoffen 228 kilo en is daarmee slechts negen kilo zwaarder dan bijvoorbeeld een Yamaha TMax.
In het water lijkt de Biski behoorlijk stabiel.
Je kunt er zonder dat de Biski omkukelt opklimmen wanneer je door een scherpe stuuractie in het water bent beland.
Als we de video moeten geloven, is het stuurgedrag op de vaste wal lang niet zo enerverend als op het water.
Zo te zien heeft de Biski een nogal zeer beperkte grondspeling.
De prijs van de Gibbs Biskji is nog niet bekend.
Voor Nederland is er wel een importeur: Quadski Benelux uit Assen.
Verkleed als kerstman of kerstvrouw hebben 340 mensen op 286 Harley-Davidsons een rit gemaakt door de straten van Brussel die eindigde op de kerstmarkt.
Daar deelden de motorrijders snoep en cadeautjes uit aan de kinderen.
De motorrit vertrok in de Notelaarstraat in Schaarbeek en liep langs het shoppingcenter van Woluwe, het Jubelpark en de Wetstraat. Eindigen deden ze op de kerstmarkt in het centrum van Brussel.
"Dit jaar hadden we een recordaantal deelnemers, het was een echt succes", zei woordvoerder Eric Bosman. "Het was de eerste keer dat we geen toestemming hadden gevraagd aan de stad Brussel of aan de politie en er heeft zich geen enkel ongeval voorgedaan."
Bosman merkte op dat er minder volk was op de kerstmarkt dan de vorige jaren. "Maar we zijn er erg warm ontvangen. Dit defilé is een manier om het imago van 'bad boys' te veranderen dat Harley-motorrijders soms hebben."
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....