Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
22-12-2015
Kersverse bruid overleden na aanrijding met motorrijder
Een jonge Franse bruid is vandaag in het ziekenhuis overleden na een zwaar ongeval op de Elisabethlaan in Brugge.
De vrouw uit de stad Dieppe werd omstreeks kwart voor elf deze morgen van de weg gemaaid op een zebrapad door een 20-jarige motorrijder uit Knokke-Heist.
Ze stak samen met haar 26-jarige man over op een zebrapad toen een Lijnbus stopte om de twee over te laten.
De motorrijder had niet gezien dat er twee mensen overstaken en reed frontaal op de vrouw in.
De 25-jarige Laureen Q. werd vijftien meter verder geslingerd en werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht.
Haar kersverse echtgenoot zag alles gebeuren.
In het AZ St. Jan in Brugge bezweek ze aan haar verwondingen.
Het echtpaar zou nog maar twee dagen getrouwd geweest zijn en was op huwelijksreis in Brugge.
De motorrijder raakte lichtgewond.
Het parket van West-Vlaanderen afdeling Brugge stuurde een verkeersdeskundige ter plaatse om de precieze omstandigheden van het ongeval te onderzoeken.
Sinds de oprichting in het jaar 1990 werd Akrapovič snel een toonaangevende fabrikant van premium uitlaatsystemen,
maar dat ze ook nog andere talenten bezitten blijkt uit deze Full Moon Custom Show Bike.
De tweewieler van Akrapovič is niet meteen het type motor waarop je een dik gat van iemand van The Hells Angels zou zien opzitten,
want qua design heeft het weg van een toestel uit één van de Marvel films.
Akrapovič zegt dat je de bike moet zien als één grote uitlaat, voorzien van een 30-inch voorwiel.
De 1,5-liter S&S Knucklehead V-Twin heeft dan ook een uitlaat die een integraal onderdeel vormt met het plaatwerk van de motor.
Dit futuristisch pareltje heeft de naam Full Moon gekregen, vanwege het voorwiel dat compleet dicht is en hierdoor op een volle maan lijkt.
Ondanks dat er 800 manuren zijn ingestoken, is de motor niet te koop voor één of andere excentrieke miljonair maar zal het de wereld rondreizen om tentoongesteld te worden.
Nadat het aantal ongevallen de afgelopen dagen op de oprit A29 niet meer op één hand waren te tellen was het vanmiddagopnieuw raak. Een ambulance werd om tien over half twee met spoed gealarmeerd voor een ongeluk op de oprit vanaf de Kilweg.
In dezelfde bocht als waar afgelopen dagen meerdere ongevallen plaatsvonden, was deze keer een motor betrokken.
Het bergingsbedrijf dat de beschadigde voertuigen de afgelopen dagen heeft opgehaald lietvanmiddag weten dat er opnieuw zou gaan worden geasfalteerd. De oprit is hiervoor langere tijd afgesloten.
De beschadigde motor is ook in dit geval afgevoerd.
Of en wat voor letsel de bestuurder heeft opgelopen is niet bekend.
Maandagavond is op de Brugsesteenweg in Kuurne een dodelijk verkeersslachtoffer gevallen bij een ongeval.
Het slachtoffer is een man van 49 uit Ingelmunster.
Toen een vrouw met haar wagen de parking van een tankstation wilde verlaten, nadat een bestuurder was gestopt om haar de weg te laten dwarsen, liep het fout.
Een motorbestuurder, die op dat ogenblik de file links aan het inhalen was, greep de wagen in de flank.
Door de klap die daarmee gepaard ging werd de bestuurder van zijn motor geslingerd.
Hij kwam met een smak op het tegenliggende rijvak terecht.
De pogingen van de hulpdiensten om de man nog te reanimeren waren tevergeefs.
Ook de bestuurster die het voertuig bestuurde diende voor verzorging te worden overgebracht naar het ziekenhuis.
BIVV roept weggebruikers op na motorongevallen: "Wees extra voorzichtig"
Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid roept alle weggebruikers op extra voorzichtig te zijn na verschillende ongevallen met motorrijders gisteren. "Met meer verschillende weggebruikers op de baan komt het erop aan nog meer aandacht te besteden aan elkaar."
Op de eerste mooie lentedag van dit jaar - gisteren - zijn verschillende ongevallen gebeurd met motorrijders.
Het zwaarste gebeurde in Zingem, tussen Gent en Oudenaarde, waarbij twee doden vielen: een motorrijder en een kind van 7 jaar.
Getuigen spreken van overdreven snelheid, maar dat moet het onderzoek nog verder uitwijzen.
In Lokeren is een andere motorrijder in kritieke toestand weggebracht naar het ziekenhuis na een aanrijding met een auto.
In Hofstade bij Aalst raakte nog een motorrijder zwaargewond na een val.
"Voorzichtig zijn"
"Het mooie weer nodigt motorrijders uit om de motor te nemen en een ritje te maken", zegt Karin Genoe van het BIVV aan VRT Nieuws.
"Na enkele maanden niet gereden te hebben, vraagt dat toch weer wat gewenning. In een aantal gevallen hebben motorrijders nog onvoldoende controle, waardoor ze in een ongeval kunnen belanden. Het is dus niet aangewezen om meteen de openbare weg op te gaan, maar eerst even op een privéterrein te oefenen."
Anderzijds moeten ook autobestuurders extra waakzaam zijn.
"Voor hen is het weer wennen dat motorrijders zeer snel kunnen opduiken", klinkt het. "Met meer verschillende weggebruikers komt het erop aan nog meer aandacht te besteden aan elkaar en dat kan enkel door voorzichtig te zijn."
Aantal motorongevallen op tien jaar met kwart gedaald
Het aantal motorongevallen is de afgelopen tien jaar met een kwart afgenomen, terwijl er in dezelfde periode 30 procent meer motorfietsen werden ingeschreven. Dat blijkt vandaag uit een statistische analyse van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Motorongevallen blijven wel nog steeds twee tot drie keer dodelijker dan auto- of fietsongevallen.
Bij motorrijders zijn er 26 dodelijke slachtoffers per 1.000 letselongevallen. Bij fietsers ligt dat aantal op 8 en bij automobilisten op 11.
"In tegenstelling tot wat sommigen denken, is de veiligheid van de motorfiets er dus op vooruitgegaan", stelt het BIVV. Toch blijft motorrijden gevaarlijk: jaarlijks worden gemiddeld 3.600 motorongevallen opgetekend, wat overeenkomt met bijna tien per dag.
Motorongevallen blijven ook dodelijker dan ongevallen met de fiets of met de auto. Het BIVV noteerde bij motorrijders 26 dodelijke slachtoffers per 1.000 letselongevallen, terwijl dat aantal bij fietsers op 8 en bij automobilisten op 11 ligt.
"De afwezigheid van koetswerk gecombineerd met de snelheid maakt dat de ernst van motorongevallen groter is", luidt het.
Meer slachtoffers in Wallonië Opmerkelijk is dat bijna 52 procent van de in het verkeer omgekomen motorrijders in Wallonië geregistreerd werden, terwijl er maar 32 procent van de ongevallen plaatshadden. Dat wijst erop dat de motorongevallen in Wallonië vaak veel ernstiger zijn dan in Vlaanderen, een fenomeen waarvoor het BIVV geen duidelijke verklaring heeft.
DRIE VIERDE VAN DE MOTORONGEVALLEN GEBEURT TUSSEN APRIL EN OKTOBER
Afgelopen weekend gebeurden er verschillende ongevallen waarbij motorrijders betrokken waren. Bij één daarvan in Oost-Vlaanderen kwamen 2 mensen om het leven. Een nieuwe statistische analyse van het Kenniscentrum van het BIVV toont aan dat motorongevallen gemiddeld 2 tot 3 keer dodelijker zijn dan bijvoorbeeld auto- of fietsongevallen. Nog een andere vaststelling: bij meer dan één vierde van de ongevallen gaat het om een eenzijdig ongeval met een motorrijder.
In ons land zijn meer dan 420.000 motorfietsers ingeschreven. Dat is een stijging van meer dan 30% in de afgelopen tien jaar. Het aantal ongevallen is nochtans, tijdens diezelfde periode, gedaald met 25%. In tegenstelling tot wat sommigen denken, is de veiligheid van de motorfiets er dus op vooruit gegaan. Al worden er gemiddeld 3600 ongevallen opgetekend per jaar, ofwel een tiental per dag.
Om motorongevallen beter te begrijpen, heeft het BIVV deze ongevallen onder de loep genomen. Hieruit kunnen 4 belangrijke lessen getrokken worden:
1) Zeer ernstige ongevallen, vooral in Wallonië
Van alle weggebruikers zijn de motorrijders betrokken bij de meest dodelijke ongevallen. We noteerden 26 dodelijke slachtoffers bij de motorrijders op 1000 letselongevallen ten opzichte van 8 fietsers, 11 automobilisten en 22 voetgangers bijvoorbeeld. De afwezigheid van een beschermend koetswerk gecombineerd met hun snelheid maakt dat de ernst van de ongevallen natuurlijk groter is.
We merkten ook op dat de motorongevallen in Wallonië ernstiger zijn dan in Vlaanderen. Zo vond 32% van de motorongevallen in Wallonië plaats, maar we registreerden er wel 52% van de gedode motorrijders. Omgekeerd gebeurde 52% van de motorongevallen in Vlaande- ren, maar telden we maar 45% van de doden in Vlaanderen. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, registreerden we 16% van de ongevallen en 4% van de doden.
2) Vaak alleen een motorrijder betrokken
Bij meer dan 1/4de van de ongevallen gaat het om een eenzijdig ongeval met alleen een motorrijder (26%). Motorrijders zijn de weggebruikers die het vaakst betrokken zijn bij eenzijdige ongevallen. Slechts 18% van de auto-ongevallen, bijvoorbeeld, zijn eenzijdige ongevallen.
3) Ongevallen geconcentreerd over enkele maanden tijd
Meer dan ¾ de van de ongevallen met motorrijders vindt plaats tussen april en oktober. De eerste zonnige weekends van het jaar zijn erg gevaarlijk. Heel wat motorrijders halen hun motor van stal, vaak na een lange periode van rust.
Dat maakt de eerste ritten vaak gevaarlijk. De motorrijders moeten hun voeling terugvinden en zich weer aanpassen aan hun motor.
4) Vooral mannen tussen 25 en 29 en tussen 50 en 54 jaar
Een grote meerderheid van de motorrijders die betrokken zijn bij ongevallen zijn mannen tussen 20 en 50 jaar. We merken in het bijzonder twee pieken op: tussen 25 en 29 jaar en tussen 50 en 54 jaar. Enkele jaren geleden lag de tweede piek eerder rond de 45 jaar. Dit zou kunnen aantonen dat de populatie motorrijders (die betrokken zijn bij ongevallen) veroudert.
Wat de omstandigheden van de ongevallen betreft, daar toont de Motac1-studie van het BIVV aan dat er twee soorten ongevalssituaties erg vaak voorkomen. De twee situaties zijn op zich al goed voor bijna twee derde van de ernstige ongevallen die geanalyseerd werden:
De motorrijder verliest de controle (bij 32% van de ongevallen). Dit type ongeval gebeurt meestal op een moeilijk stuk weg met vaak een scherpe bocht. De belangrijkste oorzaken van de ongevallen zijn overdreven snelheid, rijden onder invloed van alcohol en een gebrek aan ervaring.
De andere weggebruiker merkt de motorrijder niet op (bij 30% van de ongevallen) wanneer hij/zij naar links afslaat of ergens moet invoegen. De belangrijkste oorzaak van het ongeval is de aandacht van de andere weggebruiker. De snelheid van de motorrijder die nadert kan een bezwarende factor vormen.
Besluit
Volgens Jacqueline Galant, Minister van Mobiliteit, "is de veiligheid van de gemotoriseerde tweewielers er wel op vooruit gegaan, maar blijven de motorongevallen toch zeer ernstig. Met het mooie weer in het vooruitzicht staan er weer lange ritten voor de deur. Motorrijders moeten er dan ook voor zorgen dat hun voertuig goed in orde is op technisch vlak. Het is ook aan te raden dat ze een praktische cursus volgen om hun niveau terug op te krikken en de nodige reflexen op te frissen.
Het feit dat één motorongeval op vier een eenzijdig ongeval is, bewijst dat het absoluut noodzakelijk is om de technische rijvaardigheid goed onder de knie te hebben. Het gaat dan vooral over uitwijkmanoeuvres en noodstoppen.
Febiac lanceert vandaag de Week van de Motor. Motorrijders die dat wensen kunnen deelnemen aan een wedstrijd en zo genieten van een korting op sommige cursussen van RACB. Meer info is terug te vinden op www.moto.be/weekvandemotor.
Koninklijke Marechaussee kiest wederom voor Yamaha
De Koninklijke Marechaussee schaft 172 nieuwe patrouille motorfietsen aan. Vanaf volgend jaar stroomt de nieuwe Yamaha FJR1300A gefaseerd in. De nieuwe motorfiets is een doorontwikkeling van de Yamaha FJR1300K die de Koninklijke Marechaussee nu gebruikt. De nieuwe Yamaha FJR1300A is meer gestroomlijnd, heeft een hoger verstelbaar windscherm en een bredere kuip dan zijn voorganger. De motor is voor de specifieke taken van de Koninklijke Marechaussee, zoals Mobiel Toezicht Veiligheid en begeleiding van militaire colonnes, op maat gemaakt.
We hebben de motorfiets tot het uiterste beproefd. En dat moet ook wel, want dat gebeurt ook in de praktijk, blikt Adjudant René Evers (senior medewerker sectie Logistieke Diensten en voorzitter van de gebruikersgroep Motoren) terug op de proof of concept. Als je een auto tijdens een controle vanuit stilstand snel moet inhalen, vraag je het uiterste van de motorfiets. De topsnelheid, acceleratie, rechtuit stabiliteit en handling zijn daarom uitgebreid getest. Tevens zijn er diverse temperatuurstesten uitgevoerd om de inzetbaarheid tijdens extreme weersomstandigheden te beproeven.
Aantallen
Van de 172 nieuwe motorfietsen die de Koninklijke Marechaussee gaat gebruiken zijn er 130 bestemd voor operationele taken zoals het Mobiel Toezicht Vreemdelingen, het begeleiden van transporten (militaire colonnes) en hoogwaardigheidsbekleders en het uitvoeren van politietaken op burgerluchthavens. Twaalf motoren zijn tot in de kleinste details uitgerust om speciale transporten te begeleiden en dertig stuks zullen er in duo- en enkelzit uitvoering ingezet gaan worden voor opleidingsdoeleinden.
Langdurige samenwerking
Al vanaf 2006 werken de Koninklijke Marechaussee en Yamaha Motor Nederland naar ieders tevredenheid samen. Deze nieuwe gunning is een mooie beloning voor de bewezen kwaliteit van onze producten en de prettige onderlinge samenwerking, aldus Ton van Geenhuizen Country Manager Yamaha Motor Nederland. Gedurende de nieuwe tenderperiode (in dit geval 7 jaar) zal Yamaha Motor Nederland volledig verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van alle onderhoudswerkzaamheden (preventief en correctief) aan de 172 Yamaha FJR1300A motorfietsen. Om dit te realiseren heeft de Koninklijke Marechaussee tevens een R.O.B. onderhoudsovereenkomst (Reparatie, Onderhoud en Banden) met Yamaha Motor Nederland afgesloten. De gestelde onderhoudswerkzaamheden zullen uitgevoerd worden door het Nederlandse Yamaha dealernetwerk.
Ook in het buitenland succesvol
Bij een groeiend aantal overheidsdiensten over de gehele wereld, is de Yamaha FJR1300A een van de meest gebruikte modellen, onder andere in Spanje, Portugal, Engeland, Ierland, België, IJsland, Denemarken, Oostenrijk, Zwitserland, Slovenië en de Tsjechische Republiek. Ook wordt de FJR1300 in meerdere landen ingezet als ambulancemotor.
Een motorrijder is in de vooravond zwaargewond geraakt bij een bizar ongeval met vluchtmisdrijf in Torhout.
De 58-jarige motard reed in de Bruggestraat vanuit Torhout richting Brugge. Uit de Pottebezemstraat kwam opeens een bestelwagen aangereden die een platteau-aanhangwagen trok om auto's op te laden. Zonder kijken dwarste de chauffeur de Bruggestraat.
De motorrijder werd compleet verrast door dat manoeuvre en kon de bestelwagen niet meer ontwijken. De man knalde hard op de aanhangwagen en kwam met een smak op de grond terecht. De reactie van de chauffeur van de bestelwagen nadien was erg opmerkelijk.
Hij reed met zijn bestelwagen en aanhangwagen naar de overkant van de weg en parkeerde er. Daarna stapte uit en keek in de richting van het ongeval. Hij zette het vervolgens op een lopen de Oude Gentweg in. De man is nog steeds spoorloos.
Het labo van de politie voerde een sporenonderzoek uit in de bestelwagen, die mogelijk gehuurd werd. Ook een deskundige van het parket kwam ter plaatse. De 58-jarige motorrijder uit Brugge werd eerst met kritieke verwondingen opgenomen in het ziekenhuis. Hij is intussen buiten levensgevaar.
Op vrijdag 27 mei is in de showroom van Triumph Wevelgem een vernieuwend concept ambulance voertuig voorgesteld. Het gaat om een motorfiets, welke is uitgerust om advanced live support te verlenen.
Het project is het initiatief van de 39-jarige Bernard Geldof. Bernard is van opleiding verpleegkundige en heeft 15 jaar ervaring binnen de brandweer en de dienst 100. Hij startte daarna, in 2010, een groepspraktijk thuisverpleging in Wervik. Al snel bezocht hij zijn klanten met de motor en van het een kwam het ander; in 2015 begeleidde hij per motor als hulpverlener 17 sportwedstrijden hetgeen hem deed nadenken over de toekomstmogelijkheden van hulpverlening per motor.
Al snel kwam aan het licht dat deze invalshoek niet te versmaden realistische voordelen biedt. Een professionele ambulance motorfiets is een hulpvoertuig dat zelfs in de moeilijkste omstandigheden -files, mensenmassas, moeilijk bereikbare plaatsen etc - extreem korte aanrijtijden weet neer te zetten. Een belangrijk gegeven want zo snel mogelijk professionele assistentie bieden is voor een hulpbehoevende van groot belang; elke seconde telt en kan het verschil betekenen tussen leven en dood.
Na rijp beraad en overleg met Triumph Wevelgem startte Bernard het project op dat hem een eigentijds, professioneel hulpvoertuig moest opleveren. Als basis werd voor de Triumph Explorer XRx gekozen, een polyvalente motorfiets die zich door zijn hoogwaardige techniek, groot gebruiksgemak, stevige prestaties en zeer complete uitrusting perfect leent voor een dergelijk project. Bernard wist niet alleen Triumph Wevelgem voor zijn project te winnen; de firma Rauwers kwam aan boord om de prioritaire verlichting te verzorgen, OTM zorgde voor de professionele belettering en in een later stadium zal de firma GTV uit Harelbeke de motor voorzien van radiocommunicatie.
Triumph Wevelgem stond in voor de professionele montage van alle accessoires, verzorgde de ingewikkelde extra bedrading en tekende eveneens voor het lakken van de motor in de door de wet vereiste RAL 1016 kleur. In diezelfde kleur werd door de firma Damen uit Breda een speciaal pak voor de bestuurder ontwikkeld; een Schubert systeemhelm - terug geel afgelakt met dezelfde markering als de motor- maakt de uitrusting van de bestuurder compleet.Om het project te financieren deed Bernard beroep op ING Menen. De ING directie toonde niet alleen meteen interesse in het project maar zorgde men er ook voor dat de financiële afhandeling ervan van een leien dakje liep.
De realisatie van de ambulance motor diende in een strak tijdsbestek uitgevoerd te worden; de eerste contracten voor het medisch begeleiden van evenementen in 2016 waren reeds geboekt dus werd er in samenspraak tussen Bernard en Triumph Wevelgem een draaiboek gemaakt van de uit te voeren werken. De ervaring van Triumph Wevelgem in het managen van projecten - het bedrijf is gespecialiseerd in onder andere het realiseren van gepersonaliseerde motorfietsen- kwam daarbij uitstekend van pas. Door de inzet van alle betrokken partijen werd de vooropgezette planning nauwlettend gevolgd en de afleveringsdatum gehaald.
De motor is intussen uitgebreid in de praktijk getest en voldoet aan alle vooropgestelde criteria. Dat bleef niet onopgemerkt want de boekingen stromen binnen; het is duidelijk dat dit initiatief een professionele oplossing biedt voor verschillende vraagstukken uit de hulpverlening sector. Komt daarbij dat mits kleine aanpassingen de nu reeds verleende service aangepast kan worden aan andere noden die de moderne hulpverlening nu zeer duur maakt of zelfs schier onmogelijk. We denken daarbij aan het transport van donororganen en andere, specifiek urgente, opdrachten.
De medische uitrusting van de motor is zeer compleet. Aanwezig zijn onder andere diagnostische apparatuur, bloeddrukmeter, saturatiemeter, glycemiemeter, stethoscoop, infuus kits, steriele kompressen, absorberende steriele kompressen, extra zwachtels en verbanden, een beademingsballon en mayo canules plus zuurstofmaskers. Voor het reanimeren is er een semi automatische externe defibrillator aan boord. Door automatische zelf tests wordt deze gecontroleerd op operationaliteit. Deze is inzetbaar voor zowel volwassenen als kinderen. Het immobilisatiemateriaal bevat onder andere een halskraag. Een extra koffertje met reservemateriaal om indien nodig aanvullingen te kunnen doen is eveneens voorzien.
Het spreekt vanzelf dat deze uitrusting aangepast kan worden aan specifieke noden eigen aan een bepaalde opdracht of risico. Door zijn medische expertise en zijn ervaring in de noodhulpsector kan Bernard perfect bepalen welke uitrusting bij welke opdracht hoort.
Kort na zeven uur vanmorgen is een motorrijder om het leven gekomen langs de N8 op de grens tussen Avelgem en Heestert. Het ongeval gebeurde in een flauwe bocht. Er waren geen andere voertuigen bij betrokken.
Wat het ongeval precies veroorzaakte is nog niet duidelijk, maar wellicht ging de motorrijder van de baan af en knalde hij daardoor op een boom.
Een deskundige van het parket was ter plaatse.
Vermoedelijk is het ongeval te wijten aan hoge snelheid.
De N8 is lange tijd afgesloten geweest voor alle verkeer tussen Avelgem en Heestert.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....