Waar vind je in Nederland als motorrijder nog die sensatie van pure vrijheid?
In de lucht zou je denken, maar daar is nog niet echt een haalbare oplossing voor bedacht.
Dan gaan we toch het water op, met de Gibbs Biski.
Want ligt Nederland ook niet vol met bochtige waterwegen?
Hoe zou het zijn wanneer je toerend door Nederland geen rekening hoeft te houden met asfalt?
Wanneer je als een commando in een rechte lijn van A naar B kunt rijden zonder rekening te houden met kanalen..., sloten en zelfs meren?
Dat moet pas echt een gevoel van vrijheid geven. Sterker: het zou motorrijden zoals we nu kennen zelfs ontwrichten.
De Gibbs Biski is een fascinerend ding.
Met deze mix van een motorscooter en een jetski maakt het niet uit wanneer je rijdend van A naar B ineens voor een waterweg staat.
Het is gewoon een kwestie van gasgeven en doorgaan. De Gibbs amfibiemotor, in Australië inmiddels straat legaal verklaard, heeft een tweecilinder blok van 55pk.
De topsnelheid op de weg bedraagt 129 km/u, op het water 60 km/u.
In watermodus trekt de Biski het achterwiel in en wordt de aandrijving overgenomen door een waterjet.
Ook het voorwiel wordt dan vastgezet. Het inschakelen van de watermodus duurt zon vijf seconden.
De Gibbs Biski weegt inclusief alle vloeistoffen 228 kilo en is daarmee slechts negen kilo zwaarder dan bijvoorbeeld een Yamaha TMax.
In het water lijkt de Biski behoorlijk stabiel.
Je kunt er zonder dat de Biski omkukelt opklimmen wanneer je door een scherpe stuuractie in het water bent beland.
Als we de video moeten geloven, is het stuurgedrag op de vaste wal lang niet zo enerverend als op het water.
Zo te zien heeft de Biski een nogal zeer beperkte grondspeling.
De prijs van de Gibbs Biskji is nog niet bekend.
Voor Nederland is er wel een importeur: Quadski Benelux uit Assen.




|