Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
17-09-2014
Oekraïense ex-international Gusin sterft in motorongeval
De Oekraïense ex-voetballer Andriy Gusin is woensdag op 41-jarige leeftijd gestorven in een motorongeval.
Dat meldt de Europese Voetbalbond UEFA op zijn website.
71-voudig international Gusin verloor de controle over het stuur tijdens een trainingsrit op de Chaika Motordrome in Kiev.
De voormalige middenvelder, die onlangs nog in de trainingsstaf van het Russische Anzhi Makhatchkala zat,
was in zijn spelerscarrière actief bij Karpaty Lviv, Krylya Sovetov Samara, Saturn Moskovskaya Oblast en Dynamo Kiev.
Met die laatste club won hij onder meer zeven landstitels en vier bekers en bereikte hij in 1999 de halve finales van de Champions League.
Aan de spooroverweg op de Mechelsesteenweg in Blaasveld (Willebroek) is gisterenavond (19 sep) een motorfiets op de sporen beland.
De motorrijder, een man uit Ruisbroek, remde omdat de slagbomen van de spooroverweg naar beneden waren. Op die plaats lag echter een kleine hoeveelheid zand, afkomstig van werken.
De motorrijder schoof op het zand onderuit en de motorfiets schoof nog enkele meters verder.
De tweewieler kwam op de sporen tot stilstand. Net op dat ogenblik passeerde er een trein met een snelheid van 120 kilometer per uur.
De motorfiets werd in de lucht gekatapulteerd en kwam honderd meter verder naast de sporen tot stilstand.
De motorrijder bleef als bij wonder ongedeerd. De trein maakte een noodstop en kwam enkele honderden meters verder tot stilstand.
Na een uurtje kreeg de machinist toestemming om verder te rijden naar het station van Willebroek.
Daar konden de meer dan 500 reizigers op een andere trein overstappen.
In de West-Vlaamse gemeente Ingelmunster is vrijdagmiddag een jonge motorrijder om het leven gekomen.
Het slachtoffer botste op een auto met aanhangwagen.
Het dramatisch verkeersongeval deed zich voor op de Gentstraat, waar een 23-jarige motorrijder botste op een auto met aanhangwagen, die van het containerpark kwam en de weg wilde opdraaien.
De motorrijder was op slag dood. De weg is voorlopig afgesloten.
Een deskundige van het Kortrijks parket komt ter plaatse om de omstandigheden van het ongeval te achterhalen.
De bestuurder van de personenwagen raakte niet gewond maar de bejaarde man is wel in shock.
Op de Torhoutbaan in Ichtegem kwam zaterdagavond 22 november omstreeks 21u30 een 34-jarige motorrijder om het leven bij een zwaar verkeersongeval.
De motor doorboorde de deur van een BMW. De bestuurster van de wagen werd zwaargewond overgebracht naar het ziekenhuis.
Maar de vrouw uit Koekelare overleed in het ziekenhuis aan haar verwondingen.
De motorrijder kwam vanuit de richting Oostende gereden toen hij zich even voorbij het kruispunt van de Engel in de flank van een BMW personenwagen boorde.
Volgens getuigen reed de motor zeer snel en was de klap enorm.
De brandweerkorpsen van Torhout en Gistel waren snel ter plaatse, maar voor de motorrijder kwam alle hulp te laat.
Police Use Electric Chariot Scooter , Fast Motorised Off Road Segway
800w*2 Motor 19 Inch Tire Off Road Segway, Electric Chariot Scooter For Police Use
Features
1. This Electric Chariot Scooter Comes with 2 Wireless Remote controllers
2. Over-speed alert and speed control to protect drivers
3. LCD Screen display battery Status
4. 3 types of speed setting modes can be shift. (18km/h, 12km/h, 8km/h)
5. Alarm system enable/disable (we can supply GPS Tracking Device)
6. 6 super LED lights, 3 front white lights and 3 rear red
Applications
Police,security personnel patrol
Personal travel,amusement and short-distance travel
Renting in tourist attractions,parks and amusements playgrounds
Intelligent robot moving platform
Industrial park,factory,greenhouse personal transport
Commercial applications,riding it to do promotion for your product
Car partner,put into the car black box as a scooter
Air port,stadiums,indoor venues,big warehouses,major shopping centers
Exhibitions buyers travel
1. Motor -- like the heart: we use brushless quiet 800W powerful motor, can operate almost silently.
2. Imported battery -- like the blood: TESLA dedicated Samsung battery cells, 1000 times deep cycles without damage to the battery, larger capacity, 20 km milleage after only 60 minutes single charging.
3. Gyroscope -- like the brain : It will adjust its algorythm automatically when it's making a turing, so you can enjoy turing smoothly
Bij een ongeval in de Speyestraat in Maldegem is gisterennamiddag de 37-jarige Nico Van den Eeckhout uit Maldegem om het leven gekomen.
De motorrijder knalde tegen een boom en stierf op weg naar het ziekenhuis.
De man die vader is van zes kinderen, baatte een hondenschool uit in Maldegem.
Het ongeval gebeurde rond 15.15 uur in een lichte bocht naar links in de Speyestraat in Maldegem, net voorbij het kruispunt met de Bremstraat.
Nico Van den Eeckhout kwam met zijn blauwe Yamaha-motor aangereden richting Aalterbaan.
In de bochtige weg moet de man de controle over het stuur verloren zijn. Hij week eerst uit naar rechts, corrigeerde dan en belandde opnieuw op de rijweg.
Daar ging zijn motor opnieuw naar rechts en knalde hij uiteindelijk tegen een boom.
Nico Van den Eeckhout werd van zijn motorfiets geslingerd en belandde in het midden van de weg. Het was snel duidelijk dat de man ernstig gewond was. De brandweer liet een tent aanrukken om de reanimatiepogingen van de hulpdiensten af te schermen van het publiek. De 37-jarige motorrijder werd nog naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis overgebracht, maar overleed in de ambulance op weg ernaartoe.
Van den Eeckhout was sinds vier jaar gescheiden van Valerie Lampo, die in de Speyestraat woont waar het ongeval gebeurde.
Mogelijk was de man dan ook onderweg naar zijn ex-vrouw, met wie hij drie kinderen heeft.
"Uit een eerdere relatie had Nico ook al twee kinderen en nadat wij gescheiden zijn, is hij nog eens papa geworden.
Veel contact hadden we echter niet meer", reageert zijn ex-vrouw Valerie kort.
Samen met Nico hield ze jarenlang hondenschool 't Vossenhol in de Oude Burkelslag open.
Sinds de scheiding woonde Nico daar alleen. Wellicht kwam de man gisterenmiddag van daar toen hij in de Speyestraat misging.
Het ongeval is waarschijnlijk te wijten aan een stuurfout. Of er overdreven snelheid in het spel is, was gisteren nog niet duidelijk.
Het parket van Oost-Vlaanderen stelde geen verkeersdeskundige aan omdat er geen andere voertuigen bij het ongeval betrokken waren.
In november vorig jaar gebeurde even verderop in de bochtige straat ook al een zwaar ongeval.
Een automobilist raakte toen levensgevaarlijk gewond nadat ook hij de controle over het stuur verloor en tegen een boom knalde.
Een motorrijder van 62 jaar uit Oostende is deze voormiddag gewond geraakt bij een zwaar verkeersongeval op de N33 in Moere, een deelgemeente van Gistel.
Het ongeval gebeurde rond 11uur, op het kruispunt van de Torhoutsebaan, de Oostendesteenweg, de Moerdijkstraat en de Provincieweg.
De motorrijder kwam uit Oostende toen een personenwagen uit tegenovergestelde richting de Provincieweg wou inslaan. De motorrijde kon een botsing niet meer vermijden. De man kwam zwaar ten val. De bestuurster van de auto, een vrouw van 74 uit Gistel, had de motorrijder wellicht niet of te laat opgemerkt.
De MUG-helikopter kwam ter plaatse. De motorrijder werd gewond afgevoerd naar het AZ Sint-Janziekenhuis in Brugge. De bestuurster van de wagen werd overgebracht naar het Sint-Rembertziekenhuis in Torhout. Beide waren niet in levensgevaar.
Dodelijk ongeval met motorrijder op Assesteenweg te Herne
Deze avond iets voor 20u is een motorrijder om het leven gekomen bij een aanrijding met een tractor op de Assesteenweg in Herfelingen.
Bij een inhaalmaneuver van een rij voertuigen kon de motorrijder, Jean V.B. uit Kester, niet tijdig meer invoegen op de rijstrook van zijn rijrichting en kwam zo frontaal in botsing met een tegemoetkomende tractor uit de andere rijrichting.
Voor het 48-jarig slachtoffer kon geen hulp meer baten.
Volgens ooggetuigen haalde de motorrijder aan een hoge snelheid een rij voertuigen in die reden in de richting van Edingen.
Die voertuigen reden achter een voertuig met een trailer.
De motorrijder zou te laat gemerkt hebben dat hij niet meer tijdig opnieuw kon invoegen op zijn rijstrook om de tegemoetkomende tractor van het landbouwbedrijf Derijcke die in de richting Herfelingen reed te ontwijken.
De motorrijder kwam in botsing met het linker voorwiel van de tractor.
Hierdoor werd hij met zijn moto weggeslingerd en kwam zo naast de rijbaan terecht.
In eerste instantie kwamen de hulpdiensten van de brandweer van Edingen ter plaatse en kort nadien ook deze van de brandweer van Tollembeek.
Ook een MUG-ploeg kwam in versterking. De reanimatiepogingen waren echter tevergeefs.
Het slachtoffer overleed dan ook ter plaatse.
De jonge bestuurder van de tractor verkeerde door het gebeuren in shock.
Gelet op de verschillende getuigenissen oordeelde de dienstdoende magistraat van het parket van Halle-Vilvoorde dat er geen verkeersdeskundige diende ter plaatse te komen.
Door het ongeval was de Assesteenweg enige tijd voor alle verkeer afgesloten.
Een motorrijder uit Sint-Niklaas is vrijdagavond om 17.30 uur om het leven gekomen bij een verkeersongeval in de Patotterijstraat.
De bestuurder, een dertiger, reed tijdens een inhaalmanoeuvre op de brug over de E17 in de flank van een tegenligger die op dat moment afdraaide in de richting van de snelweg.
De man kwam zwaar ten val en overleed ter plaatse.
De lente komt steeds dichterbij. Voor vele motorrijders nu pas het teken om hun favoriete vervoermiddel terug van stal te halen.
Maar motorrijden is niet zonder gevaar, vooral na een aantal maanden inactiviteit.
Daarom worden de komende weken, al dan niet met steun van de overheid, verschillende initiatieven georganiseerd om motorrijders veilige rijgewoonten bij te brengen of ze op te frissen.
En, als ondanks alle voorzorgsmaatregelen, een ongeval niet kan vermeden worden, kan een goede verzekering op maat soelaas brengen.
Steeds meer Belgen schaffen zich een motorfiets aan. Volgends de meest recente cijfers van de FOD Mobiliteit en van Febiac, is het aantal inschrijvingen van motorfietsen tussen 2006 en 2011 gestegen van 94.000 naar 102.000 per jaar, een stijging met 8%. De motorfiets biedt dan ook heel wat voordelen: een lager benzineverbruik, handig in de file, makkelijk te parkeren Maar wel zonder koetswerk als bescherming en dus bijzonder kwetsbaar bij een ongeval.
De statistieken zijn duidelijk: terwijl in België slechts 1% van alle rijkilometers per motor wordt afgelegd, zijn 12% van alle verkeersdoden motorrijders. Volgens de meest recente BIVV-studie over motorongevallen, was het totaal aantal verkeersdoden tussen 1997 en 2007 gedaald met 26%, terwijl het aantal motorrijders dat in het verkeer omkwam, steeg met 7%. Een typisch seizoenfenomeen is dat in het voorjaar, wellicht door een gebrek aan rijpraktijk, heel wat motorongevallen gebeuren zonder betrokken tegenpartij: in de maand april zijn er zelfs 20% meer van dit soort ongevallen ten opzichte van de rest van het jaar1.
Rijgedrag optimaliseren
Aan dit laatste fenomeen kan wel degelijk worden verholpen. Deze dagen worden immers verschillende initiatieven georganiseerd die de motorrijder helpen om, na een lange periode van inactiviteit, het juiste, lees veilig, rijgedrag en -gevoel terug te vinden. Het meest bekende initiatief is wellicht het "Opstartweekend", een organisatie van de vzw MAG (Motorcycle Action Group Belgium) in samenwerking met de Vlaamse overheid. Die organisatie vindt dit jaar voor de 9de maal plaats op 29 en 30 maart en dit op 8 locaties in Vlaanderen. Het hele weekend kan elke motorrijder er gratis en van ervaren rijinstructeurs tal van praktische tips krijgen en, onder hun begeleiding, zijn rijtechniek terug inoefenen en bijschaven op een afgesloten parcours.
De juiste uitrusting dragen
Om het risico op een ongeval en de gevolgen ervan te beperken, gelden enkele eenvoudige basisregels: anticiperen op mogelijke reacties van andere weggebruikers, ver en met een breed zicht vooruitkijken, zo zichtbaar mogelijk zijn, de lichten van de motor ook overdag aansteken, zijn remtechniek verfijnen en, niet in het minst, beschermende kledij dragen. Een K.B. van 1 september 2011 verplicht elke motorrijder trouwens om volgende uitrusting te dragen:
een motorhelm in een schokdempend materiaal en die hoofd, kin en schedel correct beschermt;
een motorvest of motorpak uit leer of kunststof met versterkte elementen en retroreflecterende banden;
een lange broek die beter beschermt tegen schaafwonden;
motorhandschoenen;
laarzen of hoge schoenen die de enkels beschermen.
Goed verzekerd zijn
Ondanks alle voorzorgsmaatregelen is het risico van een ongeval nooit uit te sluiten. Of het nu enkel gaat om blikschade of ook om kwetsuren, een goede verzekering kan je veel narigheid besparen. Wettelijk ben je verplicht om minimaal je burgerlijke aansprakelijkheid (B.A.) te verzekeren. Maar zoals gezegd loopt de motorrijder, meer dan welke weggebruiker ook, nog heel wat andere verkeersrisicos. Risicos waarvoor het niet altijd eenvoudig is om een passende verzekering te vinden, omdat slechts een beperkt aantal verzekeringsmaatschappijen aan deze doelgroep een totaaloplossing bieden. AG Insurance stelt motorrijders het meest volledige aanbod op de markt voor: zowel ruime basiswaarborgen als aanvullende dekkingen die beantwoorden aan de behoeften van de klant. Naast de verplichte dekking B.A. omvat dit aanbod ook:
onmiddellijke bijstand 24u/24 indien de motor onbruikbaar is als gevolg van een ongeval in België (en tot 30 kilometer voorbij de Belgische grenzen);
een beperkte (Multirisk) of een volledige Omniumdekking (één van de weinige Omniumdekkingen op de markt, met 2 opties: Aanrijding met derden of Alle ongevallen);
het Pack Moto+, dat een aantal zeer nuttige aanvullingen bevat op de Multirisk of Omnium, waaronder een dekking voor lichamelijke letsels tot 50.000 EUR voor blijvende invaliditeit en tot 6.250 EUR voor medische kosten;
Een Top Bijstand die, als aanvulling op de dekking B.A., een wereldwijde dekking biedt van bijstand aan personen en een dekking depannage van de motor (tot 10 jaar) in alle landen vermeld op de groene kaart.
Groot feest gisteren in woon- en zorgcentrum Demerhof in Bilzen.
Bewoonster Liske Fuchs werd honderd jaar en dat ging niet onopgemerkt voorbij.
De kwieke dame, die vroeger steevast op haar motor door de straten van de stad te vinden was, herbeleefde haar jeugd toen ze als verrassing een rondje met de motor mocht maken.
"Jammer dat ik zelf niet meer kan rijden", klinkt het.
De eeuwige jeugd is Liske Fuchs uit Bilzen kennelijk gegeven.
Gisteren werd de nog zeer kwieke dame 100 jaar, maar de leeftijd heeft weinig vat op haar.
Netjes gekapt, mooi geschminkt en met vuurrode lippen werd ze in haar rolstoel van op haar kamer in het woon- en zorgcentrum Demerhof, waar ze sinds een jaar verblijft, tot aan de ingang van het zorgcentrum gereden.
Daar stond haar 'Jeanne' haar op te wachten, de motor waarmee Liske jarenlang rondreed in en rond Bilzen.
"Dat ik mijn oud ros nog mag zien, doet me veel deugd", zegt ze enthousiast.
Liske beleefde een prachttijd op haar oude motor van Duitse makelij uit 1931.
"Mijn man Lowie had de motor tweedehands gekocht", vertelt Liske.
"We reden er vaak mee rond. Eerst zat ik achterop maar als ik mijn man op café afzette en hij pintjes ging pakken, maakte ik een toerke in de omgeving."
Maar er was gisteren nog een extra verrassing weggelegd voor haar.
Ze werd in de zijspan van een BMW 900 cc motor gehesen en mocht een ritje rond het Demerhof maken.
"De ritjes op mijn Jeanne kwamen weer terug. Ik had de leren jas aan van toen ik nog met 'Jeanne' reed en het voelde net als toen", zegt ze.
"Het is alleen jammer dat ik zelf niet meer kan rijden."
Zelf heeft Liske een eenvoudige uitleg waarom ze honderd jaar is geworden.
"Ik ben altijd een braaf meisje geweest. Ik heb niet gerookt en bier lustte ik niet, al dronk ik af en toe wel eens een borrel."
Maar volgens kleinzoon Bart Rombouts was zijn grootmoeder wel een 'straffe madam'.
"Mijn oma sloot zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aan bij het verzet, met name Het Geheim Leger", vertelt hij.
"Ze is een heldin want ze heeft meer dan honderd mensenlevens gered. Tijdens een inval van de Gestapo in een huis kon ze ontsnappen met de ledenlijst van verzetsmensen waar de Gestapo jacht op maakte.
Ze rende met de dossiers naar de smidse van haar pa waar ze de papieren in het vuur gooide.
Hiermee voorkwam ze dat verzetsmensen naar Duitsland zouden weggevoerd worden."
Liske knikt bij het horen van het verhaal. "Aan sabotagedaden deed ik niet mee, en ik heb ook geen mensen verklikt."
Dat het altijd een ondernemende dame geweest is, blijkt ook uit het feit dat ze al van toen ze nog een meisje was hielp in het café annex smederij en wapenwinkel van haar ouders.
"Ik was amper 15 toen ik achter de toog stond, pinten tapte en met een plateau de klanten bediende", zegt ze.
"Ik bleef wel van het bier af, en ik rookte niet. In de winkel verkochten we wapens en munitie.
De meeste klanten waren boeren die speciaal naar de winkel kwamen voor de cartouches die ik zelf vulde met lood en poeder.
Ik maakte ze extra zwaar, en dat hadden die mannen graag."
En de mannen? "Ik en mijn zussen waren als een pot stroop voor de vliegen. Dat kan je wel denken. Maar ik was een brave!"
Gisteren werd in Demerhof dus een groot feest gebouwd in aanwezigheid van Frieda Brepoels en Peter Simons, burgemeester en schepen in Bilzen.
Een reuze taart van drie op één meter werd tot in de feestzaal gebracht en flessen met bubbels werden door de senioren in Demerhof soldaat gemaakt.
En Liske genoot, net zoals ze haar hele leven deed: genieten van de fijne en mooie dingen.
Het filmpje van Liske op de moto is te bekijken op www.hln.be/liske.
De politie heeft de motorrijder gevat die twee weken geleden een kilometer lang op één wiel over de Brusselse Ring reed met 120 kilometer per uur.
Op een tweede filmpje dat van de man gemaakt werd, was zijn nummerplaat wel leesbaar.
Hierdoor kon hij geïdentificeerd worden.
Het eerste filmpje, gemaakt door een automobilist die het zag gebeuren, was niet bruikbaar omdat de nummerplaat niet leesbaar was.
Het incident werd echter ook nog door een andere automobilist gefilmd. En op dat filmpje is de nummerplaat wel duidelijk leesbaar.
"Uit de beelden hebben ze een nummerplaat kunnen destilleren en dan is de man uitgenodigd voor verhoor", bevestigt Peter De Waele, woordvoerder van de federale politie.
"Op zich kan hij een kleine boete krijgen, maar het zou ook kunnen dat er later beslist wordt dat de motor verbeurd verklaard wordt."
De dertiger uit Brussel is een motorfreak.
"Hij doet deze kunstjes normaal gezien op privéterrein, maar hij heeft zich toen naar eigen zeggen laten gaan en dat ook op de openbare weg gedaan.
Dat is een inbreuk waar wij niet mee lachen."
Of de man die het filmpje opnam zich gaat melden, is nog maar de vraag, want hij filmde tijdens het rijden en is daardoor zelf in overtreding.
Gek genoeg valt deze overtreding onder hetrzelfde artikel van de wegcode en hangt de filmer dezelfde boete boven het hoofd...
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....