Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
28-06-2010
Zware tol de laatste weekends...
Daniel Lanois, de Canadese gitarist en producer, heeft vorige week, op de terugweg van een avond stappen in LA, een zwaar motorongeval gehad. Lanois was er ernstig aan toe. Hij brak verschillende botten en er werd even gevreesd voor zn leven. Hij is nu wel buiten levensgevaar. Daniel Lanois is vooral bekend als producer van U2, maar hij werkte ook samen met onder meer Bob Dylan, Brian Eno en Peter Gabriel. Daarnaast is hij ook een gewaardeerd gitarist en singer-songwriter. In oktober 2009 startte Lanois het Black Dub Collective op. In dat collectief zitten ook de Belgisch-Amerikaanse zangeres Trixie Whitley, de legendarische jazz-drummer Brian Blade en bassist Daryll Johnson. Black Dub bracht het voorbije jaar in de studio door, om er te werken aan een eerste album. De release van dat afgewerkte album wordt nu voor onbekende tijd uitgesteld. Ook de voor deze zomer geplande wereldtournee van Black Dub wordt omwille van het ongeval uitgesteld. Die zomertournee zou hen ook naar de geboortestad van Trixie Whitley brengen. Black Dub stond immers gepland als afsluiter van Gent Jazz. De organisatie van het Gentse festival moet nu op zoek naar een andere afsluiter.
Op zondag 20 juni zijn in de Heinestraat in Kinrooi een veertigjarige vader en zijn veertienjarige zoon om het leven gekomen bij een motorongeval. Het parket van Tongeren en een verkeersdeskundige kwamen ter plekke. Omstreeks 15.45 uur deze namiddag werd motor gegrepen door een Mercedes die op het kruispunt van Raam en de Heinestraat geen voorrang gaf. Voor de veertigjarige Bocholtenaar en zijn zoon kon geen enkele hulp meer baten.
Vrijdag 25 juni kort na 19 uur verongelukte op de E411 in Libramont een zeventiger met de motor na een ongeval ter hoogte van Ochamps. Diezelfde avond stierf in Eeklo een 25-jarige motorrijder nadat hij uit de bocht ging. De man was op de terugweg van een terrasje met een vriend.
Zaterdag 26 juni omstreeks 2 uur verloor in Moeskroen een 29-jarige motorrijder uit deze stad de controle over zijn stuur en belandde tegen een elekriciteitspaal. Het lichaam van de bestuurder werd door de botsing vanaf het middel in twee gesneden.
In Dadizele overleed zondagnamiddag 27 junki een 55-jarige motorrijder uit Lendegem nadat hij in de Kortrijksestraat in een bocht de controle over zijn stuur verloor en een boom raakte.
In Doornik is vannacht, iets voor 2 uur, een motorrijder om het leven gekomen bij een ongeval. De 33-jarige man uit Rumes vertrok met veel snelheid aan een verkeerslicht, maar raakte een wagen die uit de tegengestelde richting kwam. De motorrijder overleed in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.
Heino - Vanochtend rond acht uur is een motorrijder zwaar gewond geraakt bij een aanrijding in Heino bij kruispunt Heino-Noord. Een vrachtwagen stond bij een rood verkeerslicht te wachten. De motorrijder ging de vrachtwagen rechts voorbij, en zette zijn motor voor de vrachtwagen, in afwachting van het verkeerslicht.
Vermoedelijk had de vrachtwagenchauffeur de motorrijder voor zijn vrachtwagen niet opgemerkt. Toen eenmaal het licht op groen sprong, sloeg de motor van de motorrijder af. De vrachtwagenchauffeur trok inmiddels op, waarna een aanrijding volgde.
De motorrijder raakte hierbij zwaar gewond. Voor onder andere enkele botbreuken is hij met de ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. De ongevals analyse van politie IJsselland heeft ter plaatse een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van het ongeval
Bepijlde toeristische motorit van 190 km, 2 mooie stopplaatsen, gratis optredens, gratis tombola, eerste prijs, complete moto-bandenset. Inschrijving van 8u30 tot 14u aan feestzaal Cardijnlaan 8 Aalter-Brug. Piloot 7 euro, duo 5 euro, pak friet met saus, consumptie en tombola inbegrepen. Aandenken voor de talrijkst aanwezige motorclub.
Woensdagavond 18 augustus 2010 omstreeks 20:00 uur rukte ambulancepersoneel uit naar de Oudelandsedijk nabij Nieuwe-Tonge voor een ongeval. Ter plaatse bleek een motorrijder van de dijk te zijn geraakt. Het is onbekend wat de ernst van de verwondingen van de bestuurder zijn. De brandweer van Oude-Tonge kwam ter plaatse om het ambulancepersoneel te assisteren.
Motorongeval
Woensdagavond 18 augustus 2010 omstreeks 20:00 uur rukte ambulancepersoneel uit naar de Oudelandsedijk nabij Nieuwe-Tonge voor een ongeval. Ter plaatse bleek een motorrijder van de dijk te zijn geraakt. Het is onbekend wat de ernst van de verwondingen van de bestuurder zijn. De brandweer van Oude-Tonge kwam ter plaatse om het ambulancepersoneel te assisteren.
Sleutelbos veroorzaakt dodelijk motorongeval
In Sleidinge is een motorrijder omgekomen bij een ongeluk. Het ongeluk werd zo goed als zeker veroorzaakt door een sleutelbos die in de ketting van zijn motorfiets viel. Het parket van Gent voert nog een onderzoek, maar er was geen enkel ander voertuig bij het ongeval betrokken. Volgens het parket heeft de sleutelbos een dodelijke val veroorzaakt. De motorrijder was 32 jaar.
"Ik wil leven", knipoogt verlamde vlak voor machines uitgaan
De 43-jarige Richard Rudd uit het Britse Kidderminster is na een motorongeval verlamd en comateus en zijn leven hangt af van de machines waaraan hij gekoppeld is. Maar toch wil hij leven, zo kon hij op het nippertje aangeven.
De familie van Rudd, die in staat is te denken en te horen, was op het punt gekomen waarop de harde beslissing genomen moest worden: de machines zouden uitgezet worden en Richard zou sterven. De man had zelf ooit gezegd dat hij niet graag zou vastzitten in een nutteloos lichaam.
Maar terwijl de familie zich opmaakte voor het afscheid, ontdekte een dokter dat Richard ondanks zijn verwondingen aan de ruggengraat in staat bleek zijn ogen te bewegen. Zo kon hij antwoorden op simpele vragen. Toen hem gevraagd werd: "Wil je in leven blijven?", antwoordde man "ja".
17 en 18 juli 2010 't Goorhof Kerklei 18 - 2960 Sint-Job-in-'t-Goor Bepijld vanaf de E19, Antwerpen-Breda afrit 4 Sint-Job-in-'t-Goor. Inschrijvingsrecht: 5 euro (1 drankje) Inschrijvingen: zaterdag van 9 tot 18u en zondag van 8 tot 16u. GEEN CAMPING en GEEN FUIF ! Volledig bepijlde rondrit van 160 km. Administratieve afsluiting zondag om 16 uur. Prijsuitreiking: zondag 17 uur. Info: Swa Weyten, 0478-64.30.24 toervrienden1@gmail.com
Met de dood van twee motorrijders in Semmerzake, bij Gavere, staat de teller sinds het begin van de zomer al op vijftien motordoden. En dat alleen al in Vlaanderen. Gemiddeld laat om de twee dagen een motorrijder het leven bij een verkeersongeval !
Twee bevriende motorrijders reden zondagavond in Semmerzake frontaal op elkaar in. Jarno De Cnuydt (28) uit Asper ging om onduidelijke redenen met zijn Suzuki-racebike aan het slingeren. Hij botste tegen zijn vriend Henri Boeykens (48) afkomstig uit Scheldewindeke, die met zijn motorfiets uit de tegengestelde richting kwam aangereden. De klap was enorm. Beide motorrijders waren op slag dood.
'Uit een eerste onderzoek blijkt dat De Cnuydt met zijn arm of helm een verkeersbord heeft aangetikt. Hij is met zijn motor beginnen te schuiven en heeft zo de doorgang versperd. Of één van de twee te snel reed, is nog niet duidelijk', zegt Annemie Serlippens van het Gentse parket.
Defensief rijgedrag
Dit ongeval met dodelijke afloop maakt dat er sinds het begin van de zomer al vijftien motorrijders het leven lieten. En dat alleen in Vlaanderen. In Wallonië liggen de cijfers traditioneel nog iets hoger. Vijftien doden in vijfendertig zomerdagen maakt een triest gemiddelde van bijna één dode motorrijder om de twee dagen.
Erwin Steegmans van de Motorcycle Action Group (MAG), die zich inzet voor de belangen van de motorrijders : "De cijfers zijn hard. Elk jaar voeren wij aan het begin van de lente intens campagne waarin we pleiten voor defensief rijgedrag. We hadden de indruk dat de preventiecampagne zijn vruchten afwierp. In de maanden april en mei waren er minder doden dan de afgelopen jaren. Jammer genoeg stellen we het omgekeerde vast sinds 21 juni."
Geen roekeloos gedrag
Volgens Werner De Dobbeleer van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) is het warme weer van de voorbije weken een cruciale factor. "Vele motorrijders hebben gewacht op de zon om hun motor na enkele maanden van stal te halen. Het is in de zomer een pak drukker op de weg, met heel wat meer ongevallen tot gevolg."
Uit studies van het BIVV blijkt dat 80 procent van de dodelijke motorongevallen tussen april en oktober plaatsvinden. En meer nog, dat de motorrijders die bij een ongeval betrokken zijn slechts in twee van de tien gevallen de oorzaak van het ongeval zijn. Het gaat vooral om perceptiefouten.
"Het gebeurt dat motorrijders verblind worden door de zon of hun motor na een winterslaap fout inschatten. Maar eigenlijk gaat het hier om een structureel probleem", zegt Steegmans. "Het blijft voor automobilisten zeer moeilijk om de rijpatronen van een motorrijder te doorgronden. Al is dat zeker niet altijd een synoniem voor roekeloos gedrag van motorrijders. De cijfers bewijzen het tegendeel. We blijven motorrijders adviseren om defensief te rijden en er nooit vanuit te gaan dat je voorgangers je gezien hebben."
BMW has unveiled a new fluorescent yellow System 6 helmet, a high-visibility design first developed for Dutch police riders.
For £375 motorcyclists can now buy the striking yellow flip-fronts that weigh in at just 1570g and are among the quietest (86 dB at 60mph) of their kind currently on the market.
Additional features include a drop-down internal sun shield and a mist-resistant double-layered visor. For riders who prefer more sober colours, the System 6 is also available in black, grey and metallic white.
Dave Alexander, BMW aftersales manager said: "The System 6 has been a very successful helmet since its launch last year. It's one of the lightest and quietest helmets on the market.
"We've had a lot of demand for fluorescent clothing and accessories - particularly from riders in urban areas who are very conscious of the need to be visible in all conditions. We're very pleased to be able to offer the added safety of the fluorescent colours in a stylish, modern-looking and well featured helmet."
Een 24-jarige Tilburger is vrijdagnacht overleden aan zijn verwondingen die hij de avond ervoor opliep bij een ongeval met zijn motor.
De man reed met hoge snelheid over een verkeersdrempel op de Kapelmeesterlaan en verloor de macht over het stuur. Het slachtoffer kwam onder een geparkeerde auto terecht.
Een beetje een verkeerde kijk op de zaken. Vooreerst ligt de oorzaak van motorongevallen voor 80% bij de onoplettendheid van een autobestuurder. Ik ben in mijn loopbaan als 'toeristisch' motorrijder (dus niet met een snelheids- of off-raodmachine) al 7 (ZEVEN !) keer van de baan gereden door een verstrooide chauffeur. Vandaar dat ik de laatste 20 jaar steeds met fluohelm en bijpassend hesje de baan op ga. Ik ben niet verbonden aan een of andere club, dus ik hoef niet te pochen met mijn 'tag'.
De stelling dat bij motorrijders jonger dan 34 jaar het dodenaantal is gedaald, kan misschien wel kloppen, maar er wordt geen melding gedaan van het aantal ongevallen waarbij sommige 'cowboy's' het gelukkig wel overleefd hebben. Het is juist die categorie die nog eens het gashendel durven opentrekken.
Dat de groep van 50-plussers een hogere ongevallenscore krijgen, laat ik in het midden. Ik ben 55 en heb in 1974 ook geen motorrijdersopleiding gehad... dat bestond trouwens nog niet. Maar niemand zal mij komen vertellen dat ik in die 36 jaar ervaring over onvoldoende voertuigbeheersing beschik ! Ja, natuurlijk... als je in je midlifecrisis je spaarcenten van de bank haalt en je als 50/60-plusser direct een Goldwing gaat aanschaffen, is de kans groot dat je (zonder degelijke rijopleiding) binnen de maand uit de bocht gaat of achterop een auto beland.
Drachten - De politie onderzoekt een eenzijdig verkeersongeval dat zaterdagmiddag rond 17.00 uur plaatsvond op de Opperhaudmare (N381). Daarbij kwam een 28-jarige man uit Haulerwijk om het leven.
De hulpdiensten waren snel ter plaatse en startten de reanimatie. Ook een traumahelikopter kwam ter plaatse. De motorrijder werd vervolgens in kritieke toestand per ambulance overgebracht naar het UMCG. Daar is hij aan zijn verwondingen overleden.
De Opperhaudmare werd vanwege de landing van de helikopter en voor het onderzoek door bureau Verkeersongevalsanalayse afgesloten. Rond 19.30 uur werd de weg weer vrijgegeven.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....