De Zondag 8 aug 2010

Mijn reactie... :
Een beetje een verkeerde kijk op de zaken. Vooreerst ligt de oorzaak van motorongevallen voor 80% bij de onoplettendheid van een autobestuurder. Ik ben in mijn loopbaan als 'toeristisch' motorrijder (dus niet met een snelheids- of off-raodmachine) al 7 (ZEVEN !) keer van de baan gereden door een verstrooide chauffeur. Vandaar dat ik de laatste 20 jaar steeds met fluohelm en bijpassend hesje de baan op ga. Ik ben niet verbonden aan een of andere club, dus ik hoef niet te pochen met mijn 'tag'.

De stelling dat bij motorrijders jonger dan 34 jaar het dodenaantal is gedaald, kan misschien wel kloppen, maar er wordt geen melding gedaan van het aantal ongevallen waarbij sommige 'cowboy's' het gelukkig wel overleefd hebben. Het is juist die categorie die nog eens het gashendel durven opentrekken.

Dat de groep van 50-plussers een hogere ongevallenscore krijgen, laat ik in het midden. Ik ben 55 en heb in 1974 ook geen motorrijdersopleiding gehad... dat bestond trouwens nog niet. Maar niemand zal mij komen vertellen dat ik in die 36 jaar ervaring over onvoldoende voertuigbeheersing beschik ! Ja, natuurlijk... als je in je midlifecrisis je spaarcenten van de bank haalt en je als 50/60-plusser direct een Goldwing gaat aanschaffen, is de kans groot dat je (zonder degelijke rijopleiding) binnen de maand uit de bocht gaat of achterop een auto beland.

|