Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
16-03-2007
Politie-motoren : Duitsland
Vier nieuwe zilver-groene BMW R1150RT's voor de wegen-'polizei' van Dresden.
Deze bike gespot op de Gloucestershire Bike Safe Show. Maar wees gerust : het geen dienstvoertuig... deze Harley Vital werd speciaal voor de gelegenheid opgezet als politie-motor. Maar hij rijdt en mag wettelijk op de baan : ik heb hem niet uitgetest, maar me laten vertellen dat dat beest 8092cc en een gewicht van 1250 kg heeft !
Op de Kamperbaan in Hechtel, vlakbij de fruitkraam, is zaterdag rond 16.15 uur een zwaar verkeersongeval gebeurd. Een motor en een auto botsten er. De motor belandde in de flank van de wagen.
De motorrijder uit Lommel en de chauffeur uit Hechtel zijn met zware verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis. De passagier in de auto liep lichte verwondingen op.
De Ambulance Zorg Rotterdam-Rijmond (AZRR) zet de vanaf deze zomer motorambulances in om de strijd met de slechte aanrijtijden aan te gaan. In de wat landelijkere gemeenten komen veel van de ambulances te laat. Deels komt dat door slechte bereikbaarheid.
,,Op de N57 (Brielle - Zeeland) is er bijvoorbeeld voor een ambulance geen mogelijkheid om een file te passeren en die willen er vooral in de zomer nogal eens staan, zegt Tjerk Bruinsma, voorzitter van de AZRR. ,,Nu sturen we een traumahelikopter, terwijl die daar niet voor bedoeld is.
Een motorambulance kan de patiënt niet vervoeren, maar wel stabiliseren. Bruinsma: ,,De ambulance zorgt er vervolgens voor de patiënt binnen het golden hour in het ziekenhuis is. Een patiënt die binnen het uur wordt geopereerd, heeft de grootste overlevingskansen.
Maar als iemand een zeer ernstige hartaanval of zuurstoftekort heeft, dan is de enige kans om te overleven hulp binnen drie à vier minuten, stelt Bruinsma. ,,Dat halen ambulances nooit. Daarom ben ik ook zo blij dat brandweerautos worden uitgerust met defibrillatoren (AEDs). Die zijn vaak veel sneller bij het slachtoffer.
Op termijn worden politiewagens ook uitgerust met zon AED. Agenten kunnen dan bij een hartstilstand reanimeren, in afwachting van de ambulance.
In de regio Dordrecht is er in 2003 een proef geweest met motorbroeders, maar die heeft geen vervolg gekregen. Ambulancedienst Zuid-Holland-Zuid sluit niet uit dat ze in de toekomst wel ambulancemotoren gaat inzetten.
Elders in Nederland is de motor een groot succes. In Gelderland-Zuid is de overschrijding van de aanrijtijden met drie procent afgenomen. Volgens de directeur van de Gelderse ambulancedienst heeft de motorambulance levens gered.
Volgens een persbericht van de MAG, de Motorcycle Action Group, kan de helft van de motorrijders niet rijden. Zij baseert zich daarvoor op de screenings die zij elk jaar bij haar eigen leden doorvoert. Dat zij dit soort subjectieve cijfergegevens maar meteen extrapoleert naar alle motorrijders én er bovendien nog de link mee legt naar het aantal ongevallen waar een motor is in betrokken, is behoorlijk kort door de bocht. Het probleem motorrijden en veiligheid is wel wat omvattender dan dat alleen. Het zou van evenveel kortzichtigheid getuigen om op basis van het feit dat in driekwart van de ongevallen waarbij een motorrijder én een automobilist is betrokken de automobilist aansprakelijk is, een persbericht uit te sturen met als titel: driekwart van de automobilisten kan niet rijden. Of de MAG nog los daarvan met dit soort ongenuanceerde geldingsdrang, waarbij en passant de hele motorrijdersgemeenschap wordt geschoffeerd, zal bereiken wat zij wil bereiken is hoogst twijfelachtig.
Wat de MAG door deze uitspraken alvast wél zal bereiken is dat de perceptie van de automobilist jegens de motorrijder, die net op de goede weg was, terug naar af is. Iemand die zelf niet motorrijdt kan niet beoordelen of een motorrijder die hij op de weg ziet goed zijn voertuig beheerst of niet. Hij zal zelfs eerder de omgekeerde perceptie hebben, en iemand die behendig door de files rijdt als een waaghals beschouwen en omgekeerd iemand die door een gebrek aan tractie en snelheid net niet omvalt in een bocht als een voorzichtige rijder. Dat is jammer, nu er de laatste jaren net meer begrip was gegroeid tussen beide groepen verkeersdeelnemers. En het belooft ook voor de perceptie en de eventueel daaruitvoortvloeiende maatregelen op politiek niveau. Want men mag van motorrijden en politiek veel zeggen, maar niet dat de regelgeving uitblinkt door kennis van zaken.
Ook nog speelt de MAG de 75 % van de automobilisten die in een ongeval waarbij een motor is betrokken aansprakelijk zijn het ultieme argument in handen: ja, maar die vent kan niet rijden. Ik durf er mijn hand niet voor in het vuur steken dat hier geen betwistingen, waarbij zelfs in duidelijke gevallen de kans bestaat op gedeelde aansprakelijkheid, zullen uit voortkomen.
Ten derde is het risico niet ondenkbeeldig dat één of andere politicus met dezelfde scoringsdrang als de MAG bevalt van het fijne idee om dure motorrijopleidingen die de MAG in haar persbericht zelf hekelt, verplicht te maken. Deze nestbevuiling zal daarenboven niks komma nul veranderen aan het probleem dat motorrijders 1% van de kilometers afleggen en 12% van de verkeersdoden voor hun rekening nemen. Iemand onkunde verwijten is ronduit de minst aangewezen manier om een probleem op te lossen. Het is des mensen: als de MAG zegt dat de helft van de motorrijders niet kan rijden, dan zijn u en ik daar toch niet bij, zeker ? En dan al zeker niet als we met zn allen publiekelijk te kakken worden gezet door wat een belangenorganisatie heet te zijn, maar in feite een organisatie is die eerst en vooral zn eigenbelang dient. Ik zie, alle bovenstaande negatieve bijverschijnselen in acht genomen, geen andere reden om als belangenorganisatie met zo n bericht naar de pers te stappen, dan het blote feit dat het mooie reclame is voor de eigen rijopleidingen en voor het eigen door de overheid gesponsorde screeningswerk. Het is altijd lekker sensationeel als een belangenorganisatie zijn eigen doelgroep beledigt. Als morgen de ABVV zou verklaren dat de helft van zijn eigen leden niet snapt waar het over gaat, zou dat ook voorpaginanieuws zijn. Maar los daarvan is wat de MAG in zijn persbericht zegt helemaal niks nieuws. Een motor is geen speelgoed en als je ermee wil rijden, rij je beter zo vaak mogelijk en zijn voertuigbeheersing en anticiperend rijgedrag de twee pijlers waarop veilig rijden is gesteund. Dat is wat het blad Motoren & Toerisme van bij het ontstaan heeft verdedigd en gesteund in woord en daad. Terwijl de MAG jarenlang ongevallen met motorslachtoffers in de schoenen schoof van iedereen (de overheid, de staat van de wegen, de vangrails, de gladde wegmarkeringen, de automobilist) is het het blad Motoren & Toerisme geweest dat zijn lezers er van bij het begin op heeft gewezen dat geen enkele van deze op zich wel goede en zinvolle maatregelen ook maar enig effect kunnen hebben zonder het allesoverheersende besef dat elkeen persoonlijk verantwoordelijkheid moet nemen voor wat hij/zij doet of niet doet, kan of niet kan. Altijd al heeft M&T een rijgedrag gepromoot dat in overeenstemming was en is met de eigen veiligheid en die van anderen. Het begrip defensief rijden is in Vlaanderen door dit blad gelanceerd, en Motoren & Toerisme was de allereerste om defensieve rijopleidingen te gaan organiseren, net zoals we de eersten waren die een goedkopere motorverzekering konden aanbieden op basis van het feit dat motorrijders nu eenmaal in driekwart van de gevallen geen schuld hadden aan een ongeval waarbij ook een derde was betrokken, en de verzekering dan ook in driekwart van de gevallen geen schade hoefde uit te keren. Ik ben er wel zeker van dat wij met zn allen met deze jarenlange inspanningen, ver weg van alle persbelangstelling (pour vivre heureux, vivons cachés), voor de verkeersveiligheid meer hebben bereikt dan welke ronkende persverklaring ook. Want hoe men het ook draait of keert : in verhouding tot het aantal motorfietsen en de toename van het verkeer, ìs motorrijden de afgelopen decennia wel degelijk veiliger geworden. Ondertussen was de MAG nog steeds druk doende om het probleem van gladde wegmarkeringen als hoofdoorzaak in de pers te krijgen, met als hilarisch hoogtepunt een MAG-man die zich - notabene voor de camera - over zo n wegmarkering een sleutelbeenbreuk remde. Dat was dan wellicht één van die kerels uit het MAG-persbericht die zijn eigen rijkunsten overschatte. En die nu voor alle motorrijders model staat in de door de MAG zelf gecreëerde perceptie: motorrijders kunnen niet rijden. Ze worden bedankt.
(Uit het gastenboek van Motor Touring Club Riemst)
Vrijdag de 13e april om ongeveer 6.30 uur begon niet goed voor een motorrijder in Biddinghuizen, door een roekeloze inhaalactie van een tegenligger in de flauwe onoverzichtelijke bocht op de Oldebroekerweg ter hoogte van het volkstuincomplex, kwam de motorrijder in de berm en belandde vervolgens in de sloot. Volgens de politie heeft de berijder een pijnlijke knie aan e.e.a. overgehouden. De motor werd zwaar beschadigd. Hier wordt de motor door het bergingsbedrijf uit de sloot getakeld
Ik wist niet dat Harley-Davidson politie-edities maakte van de Sportster 883 !
Misschien moeten we hem wel 'Copster' noemen : hij komt uit in het klassieke wit-zwart dessign, met zijkoffer en topcase. Natuurlijk mogen de blauw-rode zwaailichten niet ontbreken.
Stel je de horror voor op het gezicht van de motoragent als hij zijn Road king moet inruilen voor DAT !
Senagalese politie-patrouille op het strand even ten noorden van Saint Louis.
Sinds juli 2006 gebruikt de politie van Saint Louis deze quads om, in het kader van het 'Frontex European Surveillance Pact' dat Senegal afsloot met buitenlandse politiediensten en gendarmeries, douane en Zeemacht-eenheden, clandestiene immigranten van het strand te plukken.
Politie escorte op lichte behendige motoren. Stichting Dreamnight At The Zoo 01-06-2007
Zoals elk jaar werd ook in dit jaar de 'Dreamnight At The Zoo' georganiseerd door de Stichting Dreamnight At The Zoo, uit Rotterdam voor chronisch zieke en gehandicapte kinderen. Ook dit jaar werd een dag naar Artis georganiseerd met zieke kinderen. Dat om kinderen even te laten genieten en vergeten dat ze ziek zijn. Een aantal ambulances en politiewagens en ook de brandweer kwam in escorte naar het Ziekenhuis Amstelland. Daar haalden ze kinderen op met een bus en vanuit daar reden ze onder escorte naar Artis.
Tijdens het bezoek van de Amerikaanse President hielden deze motoragenten op Honda Panam een oogje in het zeil toen Bush het Praagse Hilton Hotel verliet.
Een motorrijder van de Belgische Douane op zijn BMW RT1200.
Sinds juli 2007 worden deze ingezet voor intercepties en controle van voertuigen en bijstand op controleposten. Een bijkomende taak van de motards is tevens het escorteren van hoogwaardigheidsbekleders en VIP's. Ook zijn de motorrijders van de douane volledig bevoegd om verkeersovertredingen vast te stellen mits een Pv "art 29" strafwetboek. Naast dieselcontrole, controle op drugssmokkel, controle op boorddocumenten, controle op zeeschepen, vliegtuigen, passagierscontrole, en andere douanecontroles, heeft de douane ook bevoegdheden voor verkeer en aanverwante materies. De motards van de douane kunnen u aan de kant zetten als u geen gordel aan hebt, door het rood rijdt of andere verkeersovertredingen begaat.
De ambtenaren van de Douane en Accijnzen hebben dezelfde bevoegdheden als die van de Politie. Sommigen hebben al ondervonden dat die gasten de meest uitgebreide en volledige bevoegdheden hebben van al de overheidsdiensten in het land.
De motards van de douane worden, ondanks door hun jong bestaan als de besten beschouwd in hun vak. Anders dan de motards van de Militaire Politie of federale en lokale Politie hebben de motorrijders van de douane een loodzware opleiding genoten van 3 maanden in de militaire kazerne van Diekirch "Luxemburg". Het betrof een interne opleiding waarbij de kandidaten enkel in het weekend naar huis mochten. Het was al geen senicure om de toegangsexamen te slagen, gezwegen van de eigenlijke opleiding. Waarbij de kandidaten moesten uitblinken in behendigheid, motocross, intercepties, sport en mentale uithouding. Na drie promoties waarbij in totaal 108 personen zich inschreven en 75 hun ingangsproeven mochten afleggen in Luxemburg, zijn er op de dag van vandaag slechts 13 die de opleiding met vrucht behaalden en motorrijder zijn bij de Belgische douane en accijnzen. De motorrijders van de douane en accijnzen zijn nationaal inzetbaar, in tegenstelling tot de motards van de militaire politie of federale en lokale politie die zich aan hun zones moeten houden. Een motorrijder van de douane die in Antwerpen of Brussel zijn standplaats geniet, rijdt op heel het grondgebied. De motoren van de Militaire Politie, lokale en federale Politie en van de Douane doen jaarlijks een ijkingstest op een startbaan van een afgesloten luchthaven.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....