Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
08-01-2006
BV's op de motor : Marijn Devalck
Artikel verschenen in MAGazine nr.85 Toen ik Marijn Devalck enkele weken geleden vroeg of het mogelijk was om een interview af te nemen, nodigde hij me spontaan uit op de filmset van FC De Kampioenen. Ze waren net van plan een scene te draaien met motorrijders. Markske achteraan bij Boma als persmuskiet.
Daar kon ik geen nee tegen zeggen, dit was de uitgelezen mogelijkheid om enkele actieshots te nemen voor onderstaand artikel. Na een telefoontje met de juiste coordinaten begaf ik me op weg
Bekende Vlamingen zijn ook maar motards door Ben Ronsse
BR:Sinds wanneer bent u lid van M.A.G.? MD: Och, dat weet ik eerlijk gezegd zelf niet, ik denk dat dat van 92, misschien 93 moet zijn BR: Wat is uw mening over M.A.G.? MD: Uhhh, wel, ik probeer het zoveel mogelijk te volgen, ik denk dat de M.A.G. een zeer actieve organisatie is, die we als motorrijder zeker en vast nodig hebben, want het is erg nodig om dus de aandacht te trekken voor de motorrijder. Sinds het begin dat ik bij M.A.G. ben, en ook met de motor rij , voel ik toch wel dat er een en ander beweegt. Ik heb meegemaakt dat M.A.G. dus eigenlijk toch wel bij de minister gaat, dat de minister gehoord wordt, en dat de minister eens luistert naar wat onze problemen zijn. Ik denk dat, mocht de M.A.G. daar niet zijn, dan zouden wij alleen staan als motorrijder. En wat ben je alleen? Ondertussen is de groep motorrijders tegenwoordig vertienvoudigd, denk ik. Stilletjes aan krijgen we een andere mentaliteit. En dat M.A.G. daar voor een groot deel zijn aandeel in heeft. BR: Met welke motor rijdt u zelf ? MD: Ik heb een Harley, een Herritage, dus de classic, 1340. Ik heb die gekocht van een vriend, 3de hands, want het is een Amerikaan, een tinnen blok, er zijn er maar een paar duizend van gemaakt. Het is een vrij unieke motor. Met een kleur dat je hier niet vindt. Cherry red met beige. BR: Is dit Marijns droommotor ? MD: Wel, eigenlijk heb ik als kind altijd gedroomd om met een Harley te rijden. Ik wou zelf bij de zwaantjes gaan daarvoor. Maar toen de zwaantjes dan met BMW begonnen te rijden, vond ik dat minder. Nu, ik ben toch geen zwaantje geworden. Maar heb achteraf een Harley gekocht. Toevallig, omdat die vriend zijn Harley weg deed. En het was een zeer goeie motor. Bovendien zei hij dat als ik er kosten aan had, ik hem binnen mocht doen in een garage, en dat hij zou betalen. Dus dat waren zeer mooie condities. En ik heb nog nooit kosten gehad aan die motor, dus voor mij is het een zeer goeie motor. Normaal was ik van plan om mij een toermotor te kopen omdat ik toch de files een beetje wou trotseren. En in die periode had ik het voor de K100 van BMW. Maar het is dus Harley geworden, en ik heb er geen spijt van. Het is natuurlijk totaal anders rijden, het is niet zo vinnig, je kan niet echt mee met het verkeer. Maar bon, dan rij je iets trager en je bent iets meer hoorbaar, wat ook niet onbelangrijk is. BR: Waarvoor gebruikt u de motor doorgaans ? MD: Voor het werk, en voor het goede doel. Je weet, ik ben peter van de hartrijders uit Hamme-Moerzeke. Dus jaarlijks rijden we onze herfstrit. Ik heb ondertussen ook in Burst, bij The Browsers, jaarlijks voor het goede doel een rit, namelijk de zomerrit. Ook de lenterit, die momenteel afgeschaft is Allé, je ziet, elk seizoen hebben we links of rechts een rit voor het goede doel. En voor de rest gebruik ik hem alleen om naar de VRT te rijden. Op de dagen van de repetities natuurlijk wel te verstaan, want als ik boma gekapt ben, dan krijg ik moeilijk een helm op mijn hoofd. BR: Is de motor een gebruiksvoorwerp, of aanzie je het meer als een hobby ? Maw gaat er veel tijd naar het onderhoud van de motorfiets ? MD: Absoluut niet, en het is een schande. Als men op een meeting een prijs zouden geven voor de vuilste motor, dan ben ik iedere keer de winnaar. Mijn vrouw heeft hem hoogstens al een paar keer gekuisd. Ik heb daar absoluut geen tijd voor. Het zou een hobby zijn, mocht ik meer tijd hebben. Ik gebruik hem voor het werk, ik heb gewoon het nuttige aan het aangename gekoppeld. En meer is dat niet. Ik ben dus ook geen motorfreak, ik ben niet bezig met die motor. Ik wil er geen snufjes op, ik wil daar geen chromé op, het moet gene flashy motor zijn. Voor mij is het een werktuig, maar anderzijds ook mijne goeie kameraad. BR: Mag je vrouw mee op de motor, of ben je meer het type loney-rider ? MD: Ik ben eigenlijk een loney-rider, willes-nilles. Voor mijn vrouw heb ik een rugsteuntje laten monteren. En dat is het enige dat ik gedaan heb. Om het haar wat comfortabeler te maken. Maar op een Harley rij ik veel liever alleen dan met twee. Gewoon omdat als ik alleen moet vertrekken voor een hele dag voor het goeie doel, het dan meestal op een zondag is. De enige zondag dat ik vrij ben, de enige zondag dat ik bij mijn vrouw kan zijn. En ze kan dan niet mee, tja, het zou beter zijn anders. Ik ben ook bij de Rotary-club in Zottegem. We hebben zelfs daar onder de Rotariers ook de Motariers opgericht. En daar hebben we een middel gevonden als wij ergens met de motor naartoe rijden. Onder onze vrouwen hebben er een paar een cabriolet, we noemen ze dan de Cabriolinas. We komen samen op een punt, en gaan dan lekker eten. En dat gebeurt één of twee keer op een jaar. Wat je soms niet allemaal moet doen voor de vrouw hé. BR: Rijdt je vrouw zelf met de motor ? MD: Nee helaas. Ze durft zelfs niet met de fiets rijden. Nu, wat ze wel al heeft laten horen, is zon comfortabele motor, zon Gold Wing van Honda. Omdat ze denkt dat dat de enige motor is waarop je zon helm kan dragen met een radiootje erin. Dan zon stekkertje en we kunnen met elkaar praten (lacht hartelijk). Maar ik moet toch een motor bij mijn buurman kopen of niet ? Dus zou ik, om mijn vrouw mee te kunnen nemen, een BMW LT1200 kopen... Ofschoon ik moet toegeven dat deze GS waar ik hier op de set met rij, een motor is die aan mijn kloten gegoten is. BR: Wat versta jij onder kledij ? MD: Tja, ik ben er absoluut niet de man die het goede voorbeeld geeft. Ik rij in de zomer en in mijn veldwegen ginder achter, meestal in shirt en t-shirt en op mijn blote voeten. Ik ga zelfs zo naar de bakker. Ik durf mij zelfs riskeren zonder helm, omdat de politie daar toch niet rondrijdt. Maar dat mag niet. Ik weet dat het maar in een straal van een paar km is. Maar het is dicht tegen huis dat de domste ongevallen met zware gevolgen gebeuren. Je moet maar aan 30 km/u onderuit gaan, met je blote beentjes tegen het asfalt, je zal eruit zien. Ik weet dat ik eigenlijk een grote zondaar ben. Maar mijn beschermende kledij hangt wat af van met welke motor ik rij. Ik heb hier mijn chaps voor mijne Harley. Dat is kledij waar wat lucht doorheen kan. Ik rij toch meestal niet snel. Ik heb ook een ander pak om met andere motoren te rijden, of voor reportage met de krant en zo. Daarvoor heb ik bij Richa een pak gekocht: zo een broek en jas met beschermende elementen op de schouders, ellebogen, knieëen Dat is natuurlijk een pak waar je je veilig in voelt. En het pakt ook niet zoveel wind. Ook voor de helm, een integraal is natuurlijk meer hermetisch gesloten. Met mijn open helm, als ik op deze BMW iets vlugger rij, dan trekt hij toch van mijn hoofd weg. En mijn kostuum pakt wat meer wind, waardoor je niet zo vast meer op de motor zit. Dat heeft allemaal met veiligheid te maken. En ik denk dat veilige kledij zeer efficient is als je valt. Je rijdt niet om te vallen, maar als je valt maakt het meestal een groot verschil. Natuurlijk moet je bij een accident altijd geluk hebben. Laat ons daar wel bij wezen. Ik heb jammer genoeg mijn eigen neef, die had zon zeer beveiligd pak aan, en een zware helm van indertijd 30.000 BEF. Die man reed in volle hitte altijd beschermd, maar die heeft 1x pech gehad. Aan zijn kostuum was er niks, idem voor de helm, maar helaas. Hij kwam verkeerd te val en was op slag dood. Dat zijn dingen die je tegenkomt, maar dat kan je ook tegenkomen met de fiets BR: Even een kleine technische vraag tussendoor: Wat is de wettelijke minimale profieldiepte van je banden ? MD: Geen enkel idee. Bof, de minimum profieldiepte ? Hmm, laat ons zeggen 5mm ? Wat is het juiste antwoord ? BR: 1,6mm. MD: 1,6mm? Ohhh, dan kan ik nog wel een tijdje verder. BR: Wat is je vreemdste ervaring met de motor tot nu toe ? MD: Hahhh, daar moet ik niet lang over nadenken. Ik heb dus eigenlijk met mijn strot in de prikkeldraad gehangen. Het was dom, dom, dom. Op een veldweggetje, twee prikkeldraden die over de weg hingen, en ik hing erin. Met zeer zware gevolgen, een heel dom accident. Dat is natuurlijk het eerste waar ik aan denk bij deze vraag BR: Toch blijf je rijden met de motor ? MD: Jaaa, ik denk dat als je een accident hebt waarbij je zelf een stuurfout maakt, de zaken anders liggen. Ik heb indertijd een vriend gehad die op de ring in Brussel onder een vrachtwagen raakte. Die kan het natuurlijk niet meer zeggen, maar stel dat je dat voor hebt, dat je even de dood voor ogen hebt. Dan denk ik dat de schrik je wel te pakken krijgt. Maar ik ben, van zodra mijn keel ontzwollen was, en ik dus terug mijn helm kon aandoen, terug gaan rijden. De krassen van de prikkeldraad staan nog steeds op het scherm van mijn motor als souvenir. Ik heb er geen trauma aan over gehouden. BR: Uw rijgedrag is daardoor niet veranderd ? MD: Nee, want het kwam eigenlijk door wat gek te rijden, wat zwaantje te spelen voor een jeep met aanhangwagen van een kennis. Het was meer een speelaccident. Maar eigenlijk zeggen van: nu kom ik niet meer op de motor, nee dat niet. Motorrijden is natuurlijk altijd gevaarlijker dan autorijden, je bent de carroserie zelf . Je zit open en bloot. Maar je kan altijd de risicos beperken door zeer, zeer defensief te rijden. Eigenlijk het lot niet te tarten. Als ik nu op de autosnelweg zit, ja god, veel is afhankelijk van de motor natuurlijk. Je bent altijd geneigd om een klein beetje te geven wat je krijgt. In die zin dat je altijd wel wat rapper wil gaan dan dat je mag. Maar eerlijk gezegd vind ik dat niet zo ontspannend meer. Ik krijg niet direct een kick van de snelheid dat ik rij, maar ik krijg een kick van de ontspannen rit op de motor. Dat ik kan genieten van de natuur, de vrijheid Dat is de pracht voor mij aan motorrijden. BR: Gaat u soms op reis met de motor ? MD: Oh, dat zou ik nog eens willen doen als mijn vrouw meegaat. Maar anders niet. Ik heb ooit de kans gekregen om Route66 te doen, maar zij gaat dan niet mee. Awel, dan interesseert het mij ook niet. Ik ben nogal gehecht aan mijn huis en vrouw elke dag. De dag dat zij meegaat, ja, dan zou ik dat heel graag doen. BR: Een vraag om af te sluiten: Welke gouden raad zou je de Belgische motard willen meegeven ? MD: Een gouden raad ? Hmmm, leer genieten van het ontspannen rijden in de natuur en weer, het pak en laarzen dat je draagt. Het conditioneert misschien je gedrag, maar laat je er niet door beïnvloeden, de grootste macho kan in een fractie van een seconde in een rolstoel belanden. Ik zou zeggen defensief rijden en preventief handelen. Dat is eigenlijk de gouden raad dat ik zou willen geven .
Moto Morini is opnieuw in handen van Franco Lambertini en die wil met deze Corsaro 1200 de gloriedagen van het merk laten herleven.
De 107mm zuigers zijn de grootste die ooit op een productiemotor werden gezet en met 140 PK is deze 1.200cc-sterke 'naked bike' een echt Italiaans raspaard. Enkel de batterij en de startmotor komen niet uit Italië. Hij is van jou voor een kleine 13.000 euro.
De Street Bob is de nieuwe 'easy rider' uit het HD gamma.
Met een lekker 'apehanger'-stuur en liefst in een matzwarte kleur die kan verslijten en verkleuren zoals een jeans ! Ideaal als vertrekpunt voor je eigen 'ombouw'-Harley. De jouwe voor 13.600 euro.
Twee jaar geleden verbaasde Suzuki iedereen met de B-King, een prototype zoals een Streetfighter er volgens de Japanners zou moeten uitzien.
Suzuki B-KING
Omdat het publiek smeekte om een serie-productie, heeft suzuki nu een leuke zeshonderd gebouwd met het gedurfde design van de B-King en het motorblok van de supersportieve GSXR600
Kawasaki lapt hiermee alle PK-regels aan zijn motorlaarzen en steekt 200 paarden in deze nieuwe ZZR 1400 ! Wat dat aan pure snelheid zal geven, is nog niet geweten. De Franse 'Gendarmerie' heeft er in ieder geval al enkele aangeschaft voor hun 'achtervolgingen'... (zie elders in dit blog / 11.04.O6)
Maar Kawasaki beweert dat de ZZR 1400 ook lekker rijdt in de stad. In eerste versnelling dan toch...
In 1998 stelde Honda de 'deauville' voor als eerste motor voor woon-werk-verkeer.
Nu krijgt deze succesvolle pendelfiets er 10 PK bij (gaat van 55 naar 66 pk), is de achtervering heel gemakkelijk instelbaar voor wisselende lasten, zijn de ingebouwde koffers nog groter en heeft hij standaard een gecombineerd remsysteem. Als je 9.190 euro op tafel legt, natuurlijk.
Voortaan kan je ook de Dakar-rally rijden (al zal het wel voor 2007 zijn, want ze zijn al vertrokken...) op een Amerikaanse motor. Buell, zoals iedereen weet (of zou moeten weten) een dochterbedrijf van Harley-Davidson, heeft met de Ulysses een terreinmotor gemaakt waarmee je meteen de hele wereld rondrijdt !
100 PK bruikbaar vermogen, unieke innovaties zoals een frame als benzinereservoir en een design zoals dat van een BMW GS, maken deze zandvreter een uitzondering op de markt. Kost wel een beetje geld : 11.930 Euro.
Voor wie een toermotor met meer dan 1000cc een log beest is, heeft BMW deze F800S en ST gebouwd.
Die heeft het gebruiksgemak van de Funduro en de Scarver (zie foto's onder)...
... maar omdat die met 650 eencilinder-motorblok als vrouwen-motootjes worden afgedaan, heeft de 800 een tweecilinder in lijn van 80pk voor 190kg. Naakt of aangekleed als toermotor : 9.100 en 9.800 eurootjes !
Wat drijft de motorrijder? Els Ronsse is van beroep pscyholoog, en zij vroeg zich af waarom het motorrijden de dag van vandaag zo populair is. Ze probeerde hier een antwoord op te vinden...
In België waren op 31 december 2005 volgens Febiac, de Belgische federatie van de auto- en tweewielerindustrie, 341.861 motos geregistreerd. Geen klein getal, waarvan statistici vermoeden dat het alleen maar verder zal groeien. Eind 2004 werden al 25.055 nieuwe motorfietsen aangekocht, 12,7% meer dan in 2003. Motorrijden lijkt dus in trek te zijn. Europees gezien is het motorpark zelfs gegroeid met 41% en de voorbije 10 jaar is het aantal gereden kilometers met gemotoriseerde tweewielers toegenomen met 49%, waar andere vormen van transport slechts met 15% zijn gegroeid.
Waar vroeger rijden met een motor als goedkope variant werd gezien van autorijden, wordt het nu meer en meer aanzien als een volwaardige vervanging. Dit is niet alleen zichtbaar in het stijgende gebruik van motors als vervoersmiddel, maar ook in de maatregelen die genomen zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren. Na een analyse van ongevallen bleek dat heel veel ongevallen waar motorrijders bij betrokken waren, veroorzaakt werden door automobilisten. Verschillende bewustmakingscampagnes werden naar aanleiding hiervan gelanceerd. Het positieve gevolg hiervan is dat het aantal ongelukken met motorrijders, ondanks het toegenomen gebruik, gedaald is met 30% op drie jaar tijd.
Ook vrouwen profileren zich meer en meer bij deze groep weggebruikers. De tijd dat motorrijden aan mannen met jeansjackets deed denken is voorbij. Vrouwen zijn aan een inhaalbeweging begonnen, ook al komen ze nog niet helemaal aan hun trekken in het motorrijderswereldje. Zo telt de Belgische Motorrijdersbond (BMB) drieduizend leden, waar amper één procent vrouwen van zijn. Volgens de woordvoerder van de BMB munten de vrouwelijke leden daarenboven uit in onzichtbaarheid. Dit komt omdat vrouwen niet persé als motorrijdster willen bekeken worden. Gewoon motorrijden, los van sekse, is voldoende. Toch bestaan er wel organisaties die zich eerder op vrouwen richten. Women in The Wind ontstond in 1979 in Toledo, Amerika. Sindsdien promoot de vereniging het motorrijden en ontstonden er tot in Nederland toe, plaatselijke afdelingen. Leden helpen elkaar met veilig rijden en ondervragen elkaar over het technisch onderhoud. En misschien komen er in de toekomst ook afdelingen in België. In 2004 werden namelijk 11,5% meer motorfietsen ingeschreven op de naam van een vrouw dan in het jaar voordien; bij de mannen bedroeg de stijging 7,9%.
Langzamerhand kiezen meer vrouwen voor een gemotoriseerde tweewieler, vooral voor de naked bikes (32%) en scooters tot 125cc (19%).
Maar wat doet nu iemand beslissen om met een motor te rijden ? Is dit meer en meer een milieuvriendelijke manier van transport, een economische oplossing voor de fileproblemen of moeten we het meer en meer op de sensaties zoeken die een motorrijder ervaart als hij zich met de motor beweegt ?
Het valt volgens LAT ('the Laboratory of Applied Thermodynamics) van de Aristottle University of Thessaloniki niet meer te onderkennen dat de toekomstige evolutie van de emissies van de belangrijkste vervuilende stoffen door motors een goede, en vaak zelfs betere, trend vertonen in vergelijking met de globale emissies van het wegverkeer, over de periode 1999 2012. In verband met fileproblemen publiceerde Febiac onlangs dat tweewielers steeds vaker worden ingezet als volwaardig vervoermiddel. Pendelaars kiezen de motor als alternatief om tijdverlies in files te mijden of om aan de stress van het werk te ontsnappen. Zo zouden de werken aan de Antwerpse ring verantwoordelijk zijn voor een stijgende verkoop van motoren in en rond Antwerpen. Toch blijft het sensationele, en hiermee bedoelen we niet het effect dat motorrijden op anderen heeft, maar het ervaren van sensaties, de belangrijkste motivatie om met een motor te rijden. Motorrijden blijft een sterk emotionele uitstraling hebben, waarbij puur plezier, absolute vrijheid, eigen identiteit, adrenalinekicks, technologiegevoel en nog zovele andere woorden gebruikt worden om de sensaties te beschrijven. Trendwatchers omschrijven motorrijders bv als nieuwe nomaden op zoek naar een fysische kick. Belangrijk zijn de drang naar exclusiviteit, zelfexpressie, ontstressen, groepsgevoel, de materiële trots en het eeuwige vakantiegevoel. Bij bevraging blijkt dat motorrijders als belangrijkste redenen om met een motor te blijven rijden, opgeven dat ze er een aantal praktische en financiële problemen mee vermijden, dat ze er een boel sociale contacten door hebben, het dé manier is om stress te verminderen, en het bevrijdend en stimulerend werkt. Vooral de laatste elementen zouden doorslaggevend zijn, en bijna verslavend werken. Is hier een logische verklaring voor ? Sociale contacten zijn belangrijk, zoals blijkt uit de Gezondheidsenquête 2001. Deze stelt dat Sociale gezondheid, zoals fysieke en mentale gezondheid, een fundamenteel deel uit van de definitie van gezondheid gehanteerd door de WGO (Wereld Gezondheid Organisatie). Bovendien is sociale gezondheid op zich een niet verwaarloosbare determinant van algemene gezondheid. Sommige specialisten stellen zelfs dat het effect van sociale relaties op gezondheid van even groot belang is als andere gekende risicofactoren zoals tabaksgebruik, fysieke activiteit, obesitas en bloeddruk. Het lijkt er alvast op dat het aantal en de kwaliteit van sociale relaties bijdragen tot het behoud van de fysieke en mentale gezondheid van individuen en tot een verbetering van de levensverwachting.
Met dit in het achterhoofd, kunnen we dan ook begrijpen waarom motorrijders netwerken belangrijk vinden en deze proberen te onderhouden. We kunnen deze netwerken op verschillende niveaus situeren, gaande van individuele contacten, over kleine groepsgerichte netwerken, tot heel grote sociale treffen. Tussen motorrijders onderling is er een soort informele wegcode, een zogenaamde code van beleefdheid, waarbij je vooral aangeeft dat je elkaar hebt gezien, door een signaal te geven met de hand of voet, of waarbij je elkaar signaleert waar moeilijke wegstukken liggen. Daarnaast is er een sterk engagement om elkaar bij motorpech te helpen, en wordt er snel even aan social talking gedaan als je in een restaurant een andere motorrijder tegen komt. Sommige motorrijders vormen groepen, vaak streekgebonden, waarbij ze samen activiteiten doen, zoals ritten uitstippelen, motors onderhouden, en gewoon samen iets gaan drinken, vaak met een vaste locatie als standplaats. Grote sociale treffens hebben vaak een doel van algemeen sociaal nut, of voor zichzelf als weggebruikers, maar ook heel vaak voor de sociaal zwakkeren. De Hartrijders organiseren elk jaar een rit voor mensen met autisme, kanaal 3 organiseerde een trip ten voordele van Levenslijn en de bRoCkOli-rit in Oostvlaanderen waarvan de opbrengst naar een jeugdhuis ging. MR voor MS en het Vlastreffen in Kortrijk zijn ook zulke initiatieven. En zo zijn er nog honderden initiatieven.
Waar sociale contacten vaak aanleiding zijn om te starten met motorrijden, zijn het de effecten die bijna therapeutisch zijn, die motiveren om te blijven rijden. Elke motorrijder zal grif toegeven dat hij minder stress ervaart na het motorrijden.
In het boek Zen en de kunst van het motoronderhoud schrijft Pirsig een fragment: "...ben blij dat ik weer door dit land rijd. Het is een soort nergensland, dat om absoluut niets bekend staat en net juist daarom zo aantrekkelijk heeft. Spanningen verdwijnen op zulke oude wegen als deze..." Maar waarom verdwijnen die spanningen ? Hier spelen dezelfde principes die bij relaxatie en hypnose worden gebruikt. Je lichaam en geest wordt gevraagd om sensaties op te nemen, te verwerken en te ontladen, waardoor het klaar is om nieuwe informatie op te nemen en opnieuw te starten. Iets wat je alle dagen steeds weer opnieuw doet, maar waar je op het moment dat je op de motor klimmen, andere of extra zintuigen gaat inschakelen om die sensaties te verwerken. We staan er niet vaak bij stil, maar de meeste zintuigen worden heel intens geprikkeld bij het motorrijden. De meest voor de hand liggende zijn het gezichtsvermogen en het gehoor, de reukzin, het smaakvermogen en de tastzin. Deze zijn de uitwendige ontvangsystemen. Maar daarnaast hebben we ook nog twee inwendige ontvangsystemen, namelijk de proprioceptoren die onze lichaamshouding en de bewegingen van het lichaam in kaart brengen, en het vestibulaire systeem dat de bewegingen of de veranderingen in stand van het hoofd opvangt. En vooral op deze laatste twee systemen wordt een heel groot beroep gedaan bij het motorrijden. Evenwicht bewaren, balanceren in bochten, meer voorovergebogen zitten dan in een stoel of zetel, enz Ook de tastzin wordt meer geprikkeld. Beschermende kledij oefent namelijk meer druk uit dan gewoon kledij op de huid, en wie toch zonder beschermend pakt rijdt, zal dit in de eerste plaats doen omdat het zo vrij voelt. Voeg hierbij nog dat de tastzin ons grootste zintuiglijke systeem is met zijn bijna 2 meter oppervlakte, en het lijkt logisch dat we heel intense sensaties ervaren bij het motorrijden. Deze intense sensaties vragen dan een uiterste alertheid, en stimuleren op die manier de adrenalineaanmaak, met de gekende kick als ontlading. Dus ja, meteen een verklaring voor het ontspannende en verslavende effect.
Motorrijden vraagt dus een immense inspanning van je hersenen. Je moet je heel hard concentreren op wat je doet, waardoor je geen mentale ruimte of tijd meer hebt om te denken aan je dagelijkse beslommeringen. En op die manier verplicht je jezelf om even afstand te nemen en kan je alles in het juiste perspectief plaatsen achteraf. En dit is dan weer het mechanisme dat ook in creatief denken vaak wordt toegepast : even verplicht aan iets ander denken. Eenmaal je in de routine van het rijden komt, komt je lichaam in een staat van alertheid die iets hoger is dan normaal. En dit stimuleert dan weer je denkprocessen. Bovendien ben je alleen of heb je toch niet echt de kans om vlot te praten met iemand, tenzij je graag hard schreeuwt of enkel via koptelefoontjes communiceert. Je hebt dus tijd om dingen tot je te laten doordringen en er over te mijmeren. Op je gemak en uitgebreid nadenken zonder opgejaagd te worden en zonder het gevoel te hebben dat je tijd verspilt. Je krijgt de kans om mentaal te freewheelen. En hier kan je opnieuw de vergelijking maken met psychotherapie. Het doel van een therapie is immers om een zoektocht te maken, die gewoonlijk een start bij een crisissituatie, en die als doel heeft om die crisissituatie op te lossen, en de cliënt meer sterkte te bieden om een volgende keer dat een dergelijke crisis plaatsvindt, hier zelfstandig met om te kunnen gaan. Vaak gebeurt dit door te zoeken naar alternatieve wijzen van gedragingen en betekenis verlenen. Het echte doel van een therapie is dus eigenlijk de cliënt toe te laten dat hij zijn echte behoeften onderkend, en de middelen vindt om aan die behoeften tegemoet te komen, rekening houdend met de omgeving waarin hij leeft. Als middel om dit te realiseren zal de therapeut een veilig kader creëren, een verklaring bieden voor de klachten of problemen waarmee iemand zich aanmeldt en een methode of techniek gebruiken om deze klachten of problemen op te lossen. En hier kunnen we veel parallellen maken met datgene wat een geroutineerde motorrijder ervaart: hij bevindt zich een voor hem veilige omgeving, die hij zelf schept, waarbij hij probeert een verklaring te vinden voor de zaken waarover hij nadenkt, en dit op een creatieve manier. Wat er echter wel ontbreekt, is een relatie met de therapeut die intens en emotioneel geladen, vertrouwelijk en vertrouwenwekkend is, en waarin iemand een zekere afhankelijkheid ontwikkelt, zodat hij meer openstaat voor beïnvloeding en verandering. Deze laatste factor is natuurlijk ook de doorslaggevende factor om over psychotherapie te kunnen praten, en is noodzakelijk om psychische klachten en problemen aan te pakken indien iemand er niet alleen uitraakt. Maar vaak is echte psychotherapie bij dagdagelijkse gebeurtenissen niet nodig, en kan iemand in een veilig milieu, met concentratie en creatief denken al een heel eind komen. Voor een motorrijder dus rijden!! Het is dan ook niet ongewoon dat motorrijders (zelf)inzichten en zelfconfrontaties hebben tijdens het rijden, die hun zelfkennis en zelfvertrouwen vergroten.
Benelli heeft flink wat financiële problemen achter de rug, maar dank zij nieuw kapitaal uit China (O ironie !) heeft het Italiaanse topmerk enkele schitterende modellen kunnen klaarstomen voor het seizoen 2006.
Deze Tornado Tre 1130 is er eentje van.
Met zijn 163 pk meteen de sterkste driecilinder op de markt en als hij rijdt zoals de 900cc versie (zie onder), belooft dat heel wat.
It has a large waterproof luggage compartment, and a more straight up seating position than an ST1100 or a BMW sport touring bike. It may be the most comfortable "sport touring" bike. It is also an ideal motorcycle for a commuter.
Surprising power and smoothness from the 800cc V-twin.
Wanneer je in de States denkt aan gemotoriseerde politie (vooral wanneer je ze in je achteruitkijkspiegel ziet), denk je onmiddellijk 'Made in Amerika'. Maar dat is stilletjesaan aan het veranderen. Je kon je dan ook de verwondering voorstellen van Harley-Davidson wanneer de Eugene Police in Oregon hun HD Dyna Defenders inruilden voor de BMW R1150 RTP. Maar dat was voor practische redenen : de amerikaanse motorfabrikant was namelijk gestopt met de productie van de Dyna Defender.
De keuze viel op de BMW R1150 RTP vanwege zijn ABS-rem systeem, zijn ergonomische stroomlijn, het rijgedrag en de mogelijkheid om het stuur, het zadel, het windscherm en de remmen aan te passen zonder gereedschap te hoeven meesleuren. Maar de 'Hog'-liefhebbers mogen op hun twee oren slapen : HD maakt nog steeds politie-motoren, maar dan van het type Electra-Glide, Road King en het model XL883.
Ik kan me niet herinneren dat ik zoiets al op een normale motorfiets gezien heb, maar bij de nieuwe Yamaha R6 loopt de rode zone van de toerentalteller op tot 20.000 opm ! Niet dat je zo ver kan gaan, want bij 17.500 opm houdt het volledig nieuwe motorblok van deze giller ermee op. En dat is ook al hallucinant.
Dank zij het luchtinlaatsysteem heeft de YZF R 6 zeven extra paarden ten opzichte van Yamaha's vorige supersport-kanon. Dat brengt het totaal op 133 en voor een 600cc is dat al even indrukwekkend als het circuit van Qatar waar de motor werd voorgesteld.
Even indrukwekkend en vernieuwend is de YCC-T : de electronisch bediende gaskleppen. De stand van de gashendel wordt electronisch doorgegeven waarna de injectie de dure (eveneens uit Qatar afkomstige) benzine naar de overvierkante cilinders spuit : de diameter van de zuigers is groter dan de lengte, waardoor het blok meer toeren kan draaien. Met andere woorden : er zit geen gaskabel meer op de nieuwe R6 !
Over het rijden kan ik kort zijn : Yamaha wil volgend jaar absoluut het supersport-kampioenschap winnen en met deze motor zou dat wel eens kunnen lukken. De R6 heeft 133 PK voor 161 kg en het rijwielgedeelte en de zitpositie zijn zo goed dat je aan één ronde genoeg hebt om je perfect te voelen op dit jankende kleine ding. Je moet enkel de naald boven de 10.000opm houden.
Ziehier de nieuwe bolides van de afdeling "Wegpolitie/Police Routière" van de Federale Politie, beter bekend als de "zwaantjes". De Yamaha FJR 1300 A, ter vervanging van de BMW K1100.
Honderdzesenveertig stuks zijn besteld en worden vanaf volgende week geleverd. De zwaantjes krijgen wel eerst nog een bijscholingscursus, dus het kan nog wel even duren voor ze op onze wegen te zien zijn.
Voor de lokale politiezones zijn er nog 38 bijkomende exemplaren voorzien.
Reeds tientallen jaren gebruikte men voor politie-doeleinden in Europa, Asie, Zuid-Amerika en zelfs vele staten van de US, de BMW-motor, in het biezonder de modellen RT en LT. Het was een vertrouwd gezicht om een 'zwaantje' op een BMW te zien rondtoeren of in achtervolging van een snelheidsduivel. het was zelfs zo'n vertrouwd gezicht dat men er alleen van uit ging dat enkel BMW leverancier was van politie-motoren / afgezien van enkele Honda's en Kawazaki's en dan natuurlijk de Harley-Davidson's. Dat was zo tot in 2005 ! Er kwam echter sleet op die BMW's en de Duitse gigant verloor zijn contract met de Franse Gendarmerie en de Douane die overstapten naar Yamaha die een nieuw model op de markt brachten, de XJR1300P.
De officiele reden die BMW voor dat verlies gaven was dat ze nog niet klaar waren met hun nieuwe model R1200RT.
Ook in Belgie, het Verenigd Koninkrijk, Portugal en Denemarken verloren ze hun contract.
Het laatste land dat eveneens overstapt naar Yamaha was Nederland. Dit wil zeggen dat de Nederlandse Marechaussee nu ook te zien zal zijn met hun oranje-blauw-gestreepte Yamaha-motoren op de Nederlandse wegen.
Wil dat nu zeggen dat BMW als leverancier volledig afgedaan heeft bij de politiediensten ? Of hebben zijzelf de politie de rug toegekeerd ? Wie zal het zeggen. het kan BMW er alleen toezetten om nog betere producten op de markt te brengen...
Er zullen binnenkort grote veranderingen gebeuren in de keuze van het type en het aantal motoren dat het Ierse leger zich zal aanschaffen. Grote kanshebers zijn de New KTM en de met diesel aangedreven motor.
7de Nat. Motortreffen Inter Politie en Veiligheid 1999
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....