Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
01-01-2006
Wat drijft de motorrijder ?
Wat drijft de motorrijder? Els Ronsse is van beroep pscyholoog, en zij vroeg zich af waarom het motorrijden de dag van vandaag zo populair is. Ze probeerde hier een antwoord op te vinden...
In België waren op 31 december 2005 volgens Febiac, de Belgische federatie van de auto- en tweewielerindustrie, 341.861 motos geregistreerd. Geen klein getal, waarvan statistici vermoeden dat het alleen maar verder zal groeien. Eind 2004 werden al 25.055 nieuwe motorfietsen aangekocht, 12,7% meer dan in 2003. Motorrijden lijkt dus in trek te zijn. Europees gezien is het motorpark zelfs gegroeid met 41% en de voorbije 10 jaar is het aantal gereden kilometers met gemotoriseerde tweewielers toegenomen met 49%, waar andere vormen van transport slechts met 15% zijn gegroeid.
Waar vroeger rijden met een motor als goedkope variant werd gezien van autorijden, wordt het nu meer en meer aanzien als een volwaardige vervanging. Dit is niet alleen zichtbaar in het stijgende gebruik van motors als vervoersmiddel, maar ook in de maatregelen die genomen zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren. Na een analyse van ongevallen bleek dat heel veel ongevallen waar motorrijders bij betrokken waren, veroorzaakt werden door automobilisten. Verschillende bewustmakingscampagnes werden naar aanleiding hiervan gelanceerd. Het positieve gevolg hiervan is dat het aantal ongelukken met motorrijders, ondanks het toegenomen gebruik, gedaald is met 30% op drie jaar tijd.
Ook vrouwen profileren zich meer en meer bij deze groep weggebruikers. De tijd dat motorrijden aan mannen met jeansjackets deed denken is voorbij. Vrouwen zijn aan een inhaalbeweging begonnen, ook al komen ze nog niet helemaal aan hun trekken in het motorrijderswereldje. Zo telt de Belgische Motorrijdersbond (BMB) drieduizend leden, waar amper één procent vrouwen van zijn. Volgens de woordvoerder van de BMB munten de vrouwelijke leden daarenboven uit in onzichtbaarheid. Dit komt omdat vrouwen niet persé als motorrijdster willen bekeken worden. Gewoon motorrijden, los van sekse, is voldoende. Toch bestaan er wel organisaties die zich eerder op vrouwen richten.
Women in The Wind ontstond in 1979 in Toledo, Amerika. Sindsdien promoot de vereniging het motorrijden en ontstonden er tot in Nederland toe, plaatselijke afdelingen. Leden helpen elkaar met veilig rijden en ondervragen elkaar over het technisch onderhoud. En misschien komen er in de toekomst ook afdelingen in België. In 2004 werden namelijk 11,5% meer motorfietsen ingeschreven op de naam van een vrouw dan in het jaar voordien; bij de mannen bedroeg de stijging 7,9%.
Langzamerhand kiezen meer vrouwen voor een gemotoriseerde tweewieler, vooral voor de naked bikes (32%) en scooters tot 125cc (19%).
Maar wat doet nu iemand beslissen om met een motor te rijden ? Is dit meer en meer een milieuvriendelijke manier van transport, een economische oplossing voor de fileproblemen of moeten we het meer en meer op de sensaties zoeken die een motorrijder ervaart als hij zich met de motor beweegt ?
Het valt volgens LAT ('the Laboratory of Applied Thermodynamics) van de Aristottle University of Thessaloniki niet meer te onderkennen dat de toekomstige evolutie van de emissies van de belangrijkste vervuilende stoffen door motors een goede, en vaak zelfs betere, trend vertonen in vergelijking met de globale emissies van het wegverkeer, over de periode 1999 2012. In verband met fileproblemen publiceerde Febiac onlangs dat tweewielers steeds vaker worden ingezet als volwaardig vervoermiddel. Pendelaars kiezen de motor als alternatief om tijdverlies in files te mijden of om aan de stress van het werk te ontsnappen. Zo zouden de werken aan de Antwerpse ring verantwoordelijk zijn voor een stijgende verkoop van motoren in en rond Antwerpen. Toch blijft het sensationele, en hiermee bedoelen we niet het effect dat motorrijden op anderen heeft, maar het ervaren van sensaties, de belangrijkste motivatie om met een motor te rijden. Motorrijden blijft een sterk emotionele uitstraling hebben, waarbij puur plezier, absolute vrijheid, eigen identiteit, adrenalinekicks, technologiegevoel en nog zovele andere woorden gebruikt worden om de sensaties te beschrijven. Trendwatchers omschrijven motorrijders bv als nieuwe nomaden op zoek naar een fysische kick. Belangrijk zijn de drang naar exclusiviteit, zelfexpressie, ontstressen, groepsgevoel, de materiële trots en het eeuwige vakantiegevoel. Bij bevraging blijkt dat motorrijders als belangrijkste redenen om met een motor te blijven rijden, opgeven dat ze er een aantal praktische en financiële problemen mee vermijden, dat ze er een boel sociale contacten door hebben, het dé manier is om stress te verminderen, en het bevrijdend en stimulerend werkt. Vooral de laatste elementen zouden doorslaggevend zijn, en bijna verslavend werken. Is hier een logische verklaring voor ? Sociale contacten zijn belangrijk, zoals blijkt uit de Gezondheidsenquête 2001. Deze stelt dat Sociale gezondheid, zoals fysieke en mentale gezondheid, een fundamenteel deel uit van de definitie van gezondheid gehanteerd door de WGO (Wereld Gezondheid Organisatie). Bovendien is sociale gezondheid op zich een niet verwaarloosbare determinant van algemene gezondheid. Sommige specialisten stellen zelfs dat het effect van sociale relaties op gezondheid van even groot belang is als andere gekende risicofactoren zoals tabaksgebruik, fysieke activiteit, obesitas en bloeddruk. Het lijkt er alvast op dat het aantal en de kwaliteit van sociale relaties bijdragen tot het behoud van de fysieke en mentale gezondheid van individuen en tot een verbetering van de levensverwachting.
Met dit in het achterhoofd, kunnen we dan ook begrijpen waarom motorrijders netwerken belangrijk vinden en deze proberen te onderhouden. We kunnen deze netwerken op verschillende niveaus situeren, gaande van individuele contacten, over kleine groepsgerichte netwerken, tot heel grote sociale treffen. Tussen motorrijders onderling is er een soort informele wegcode, een zogenaamde code van beleefdheid, waarbij je vooral aangeeft dat je elkaar hebt gezien, door een signaal te geven met de hand of voet, of waarbij je elkaar signaleert waar moeilijke wegstukken liggen. Daarnaast is er een sterk engagement om elkaar bij motorpech te helpen, en wordt er snel even aan social talking gedaan als je in een restaurant een andere motorrijder tegen komt. Sommige motorrijders vormen groepen, vaak streekgebonden, waarbij ze samen activiteiten doen, zoals ritten uitstippelen, motors onderhouden, en gewoon samen iets gaan drinken, vaak met een vaste locatie als standplaats. Grote sociale treffens hebben vaak een doel van algemeen sociaal nut, of voor zichzelf als weggebruikers, maar ook heel vaak voor de sociaal zwakkeren.
De Hartrijders organiseren elk jaar een rit voor mensen met autisme, kanaal 3 organiseerde een trip ten voordele van Levenslijn en de bRoCkOli-rit in Oostvlaanderen waarvan de opbrengst naar een jeugdhuis ging. MR voor MS en het Vlastreffen in Kortrijk zijn ook zulke initiatieven. En zo zijn er nog honderden initiatieven.
Waar sociale contacten vaak aanleiding zijn om te starten met motorrijden, zijn het de effecten die bijna therapeutisch zijn, die motiveren om te blijven rijden. Elke motorrijder zal grif toegeven dat hij minder stress ervaart na het motorrijden.
In het boek Zen en de kunst van het motoronderhoud schrijft Pirsig een fragment: "...ben blij dat ik weer door dit land rijd. Het is een soort nergensland, dat om absoluut niets bekend staat en net juist daarom zo aantrekkelijk heeft. Spanningen verdwijnen op zulke oude wegen als deze..." Maar waarom verdwijnen die spanningen ? Hier spelen dezelfde principes die bij relaxatie en hypnose worden gebruikt. Je lichaam en geest wordt gevraagd om sensaties op te nemen, te verwerken en te ontladen, waardoor het klaar is om nieuwe informatie op te nemen en opnieuw te starten. Iets wat je alle dagen steeds weer opnieuw doet, maar waar je op het moment dat je op de motor klimmen, andere of extra zintuigen gaat inschakelen om die sensaties te verwerken. We staan er niet vaak bij stil, maar de meeste zintuigen worden heel intens geprikkeld bij het motorrijden. De meest voor de hand liggende zijn het gezichtsvermogen en het gehoor, de reukzin, het smaakvermogen en de tastzin. Deze zijn de uitwendige ontvangsystemen. Maar daarnaast hebben we ook nog twee inwendige ontvangsystemen, namelijk de proprioceptoren die onze lichaamshouding en de bewegingen van het lichaam in kaart brengen, en het vestibulaire systeem dat de bewegingen of de veranderingen in stand van het hoofd opvangt. En vooral op deze laatste twee systemen wordt een heel groot beroep gedaan bij het motorrijden. Evenwicht bewaren, balanceren in bochten, meer voorovergebogen zitten dan in een stoel of zetel, enz Ook de tastzin wordt meer geprikkeld. Beschermende kledij oefent namelijk meer druk uit dan gewoon kledij op de huid, en wie toch zonder beschermend pakt rijdt, zal dit in de eerste plaats doen omdat het zo vrij voelt. Voeg hierbij nog dat de tastzin ons grootste zintuiglijke systeem is met zijn bijna 2 meter oppervlakte, en het lijkt logisch dat we heel intense sensaties ervaren bij het motorrijden. Deze intense sensaties vragen dan een uiterste alertheid, en stimuleren op die manier de adrenalineaanmaak, met de gekende kick als ontlading. Dus ja, meteen een verklaring voor het ontspannende en verslavende effect.
Motorrijden vraagt dus een immense inspanning van je hersenen. Je moet je heel hard concentreren op wat je doet, waardoor je geen mentale ruimte of tijd meer hebt om te denken aan je dagelijkse beslommeringen. En op die manier verplicht je jezelf om even afstand te nemen en kan je alles in het juiste perspectief plaatsen achteraf. En dit is dan weer het mechanisme dat ook in creatief denken vaak wordt toegepast : even verplicht aan iets ander denken. Eenmaal je in de routine van het rijden komt, komt je lichaam in een staat van alertheid die iets hoger is dan normaal. En dit stimuleert dan weer je denkprocessen. Bovendien ben je alleen of heb je toch niet echt de kans om vlot te praten met iemand, tenzij je graag hard schreeuwt of enkel via koptelefoontjes communiceert. Je hebt dus tijd om dingen tot je te laten doordringen en er over te mijmeren. Op je gemak en uitgebreid nadenken zonder opgejaagd te worden en zonder het gevoel te hebben dat je tijd verspilt. Je krijgt de kans om mentaal te freewheelen. En hier kan je opnieuw de vergelijking maken met psychotherapie. Het doel van een therapie is immers om een zoektocht te maken, die gewoonlijk een start bij een crisissituatie, en die als doel heeft om die crisissituatie op te lossen, en de cliënt meer sterkte te bieden om een volgende keer dat een dergelijke crisis plaatsvindt, hier zelfstandig met om te kunnen gaan. Vaak gebeurt dit door te zoeken naar alternatieve wijzen van gedragingen en betekenis verlenen. Het echte doel van een therapie is dus eigenlijk de cliënt toe te laten dat hij zijn echte behoeften onderkend, en de middelen vindt om aan die behoeften tegemoet te komen, rekening houdend met de omgeving waarin hij leeft. Als middel om dit te realiseren zal de therapeut een veilig kader creëren, een verklaring bieden voor de klachten of problemen waarmee iemand zich aanmeldt en een methode of techniek gebruiken om deze klachten of problemen op te lossen. En hier kunnen we veel parallellen maken met datgene wat een geroutineerde motorrijder ervaart: hij bevindt zich een voor hem veilige omgeving, die hij zelf schept, waarbij hij probeert een verklaring te vinden voor de zaken waarover hij nadenkt, en dit op een creatieve manier. Wat er echter wel ontbreekt, is een relatie met de therapeut die intens en emotioneel geladen, vertrouwelijk en vertrouwenwekkend is, en waarin iemand een zekere afhankelijkheid ontwikkelt, zodat hij meer openstaat voor beïnvloeding en verandering. Deze laatste factor is natuurlijk ook de doorslaggevende factor om over psychotherapie te kunnen praten, en is noodzakelijk om psychische klachten en problemen aan te pakken indien iemand er niet alleen uitraakt. Maar vaak is echte psychotherapie bij dagdagelijkse gebeurtenissen niet nodig, en kan iemand in een veilig milieu, met concentratie en creatief denken al een heel eind komen. Voor een motorrijder dus rijden!! Het is dan ook niet ongewoon dat motorrijders (zelf)inzichten en zelfconfrontaties hebben tijdens het rijden, die hun zelfkennis en zelfvertrouwen vergroten.
Benelli heeft flink wat financiële problemen achter de rug, maar dank zij nieuw kapitaal uit China (O ironie !) heeft het Italiaanse topmerk enkele schitterende modellen kunnen klaarstomen voor het seizoen 2006.
Deze Tornado Tre 1130 is er eentje van.
Met zijn 163 pk meteen de sterkste driecilinder op de markt en als hij rijdt zoals de 900cc versie (zie onder), belooft dat heel wat.
It has a large waterproof luggage compartment, and a more straight up seating position than an ST1100 or a BMW sport touring bike. It may be the most comfortable "sport touring" bike. It is also an ideal motorcycle for a commuter.
Surprising power and smoothness from the 800cc V-twin.
Wanneer je in de States denkt aan gemotoriseerde politie (vooral wanneer je ze in je achteruitkijkspiegel ziet), denk je onmiddellijk 'Made in Amerika'. Maar dat is stilletjesaan aan het veranderen. Je kon je dan ook de verwondering voorstellen van Harley-Davidson wanneer de Eugene Police in Oregon hun HD Dyna Defenders inruilden voor de BMW R1150 RTP. Maar dat was voor practische redenen : de amerikaanse motorfabrikant was namelijk gestopt met de productie van de Dyna Defender.
De keuze viel op de BMW R1150 RTP vanwege zijn ABS-rem systeem, zijn ergonomische stroomlijn, het rijgedrag en de mogelijkheid om het stuur, het zadel, het windscherm en de remmen aan te passen zonder gereedschap te hoeven meesleuren. Maar de 'Hog'-liefhebbers mogen op hun twee oren slapen : HD maakt nog steeds politie-motoren, maar dan van het type Electra-Glide, Road King en het model XL883.
Ik kan me niet herinneren dat ik zoiets al op een normale motorfiets gezien heb, maar bij de nieuwe Yamaha R6 loopt de rode zone van de toerentalteller op tot 20.000 opm ! Niet dat je zo ver kan gaan, want bij 17.500 opm houdt het volledig nieuwe motorblok van deze giller ermee op. En dat is ook al hallucinant.
Dank zij het luchtinlaatsysteem heeft de YZF R 6 zeven extra paarden ten opzichte van Yamaha's vorige supersport-kanon. Dat brengt het totaal op 133 en voor een 600cc is dat al even indrukwekkend als het circuit van Qatar waar de motor werd voorgesteld.
Even indrukwekkend en vernieuwend is de YCC-T : de electronisch bediende gaskleppen. De stand van de gashendel wordt electronisch doorgegeven waarna de injectie de dure (eveneens uit Qatar afkomstige) benzine naar de overvierkante cilinders spuit : de diameter van de zuigers is groter dan de lengte, waardoor het blok meer toeren kan draaien. Met andere woorden : er zit geen gaskabel meer op de nieuwe R6 !
Over het rijden kan ik kort zijn : Yamaha wil volgend jaar absoluut het supersport-kampioenschap winnen en met deze motor zou dat wel eens kunnen lukken. De R6 heeft 133 PK voor 161 kg en het rijwielgedeelte en de zitpositie zijn zo goed dat je aan één ronde genoeg hebt om je perfect te voelen op dit jankende kleine ding. Je moet enkel de naald boven de 10.000opm houden.
Ziehier de nieuwe bolides van de afdeling "Wegpolitie/Police Routière" van de Federale Politie, beter bekend als de "zwaantjes". De Yamaha FJR 1300 A, ter vervanging van de BMW K1100.
Honderdzesenveertig stuks zijn besteld en worden vanaf volgende week geleverd. De zwaantjes krijgen wel eerst nog een bijscholingscursus, dus het kan nog wel even duren voor ze op onze wegen te zien zijn.
Voor de lokale politiezones zijn er nog 38 bijkomende exemplaren voorzien.
Reeds tientallen jaren gebruikte men voor politie-doeleinden in Europa, Asie, Zuid-Amerika en zelfs vele staten van de US, de BMW-motor, in het biezonder de modellen RT en LT. Het was een vertrouwd gezicht om een 'zwaantje' op een BMW te zien rondtoeren of in achtervolging van een snelheidsduivel. het was zelfs zo'n vertrouwd gezicht dat men er alleen van uit ging dat enkel BMW leverancier was van politie-motoren / afgezien van enkele Honda's en Kawazaki's en dan natuurlijk de Harley-Davidson's. Dat was zo tot in 2005 ! Er kwam echter sleet op die BMW's en de Duitse gigant verloor zijn contract met de Franse Gendarmerie en de Douane die overstapten naar Yamaha die een nieuw model op de markt brachten, de XJR1300P.
De officiele reden die BMW voor dat verlies gaven was dat ze nog niet klaar waren met hun nieuwe model R1200RT.
Ook in Belgie, het Verenigd Koninkrijk, Portugal en Denemarken verloren ze hun contract.
Het laatste land dat eveneens overstapt naar Yamaha was Nederland. Dit wil zeggen dat de Nederlandse Marechaussee nu ook te zien zal zijn met hun oranje-blauw-gestreepte Yamaha-motoren op de Nederlandse wegen.
Wil dat nu zeggen dat BMW als leverancier volledig afgedaan heeft bij de politiediensten ? Of hebben zijzelf de politie de rug toegekeerd ? Wie zal het zeggen. het kan BMW er alleen toezetten om nog betere producten op de markt te brengen...
Er zullen binnenkort grote veranderingen gebeuren in de keuze van het type en het aantal motoren dat het Ierse leger zich zal aanschaffen. Grote kanshebers zijn de New KTM en de met diesel aangedreven motor.
Dit zijn de 'Golden Helmets', een speciale eenheid motoragenten van de Provenciale Politie van Ontario in Canada tijdens het 7de jaarlijkse 'Great Lakes Police Motorcycle Training Seminar'. Het evenement vond plaats in het Canadese Chatham-Kent, Ontario en georganiseerd door het plaatselijke Politie Departement zelf.
Een Australische leger 'Perentie Land Rover' en twee 'military police' motoren.
Originele benaming: "Camp Rocky, Queensland, Australia (21 juni 2005) Korporaal Paul Vandermeer (links) van het First Battalion, Royal Australian Corps of Military Police en Wapenmeester 3de Klas David Espiritu (rechts) van de Navy Security Force voor de Navy Region Southwest verzorgen hier een escorte vanuit Camp Rocky in het kader van de 'Talisman Saber 2005' oefening.
Die Talisman Saber militaire oefening is een vier-weken kamp om gezamelijke trainingen en praktiche inter-)operabiliteit tussen U.S. and Australische krijgsmachten te organiseren terwijl een verdere ontwikkeling het samenhorigheidsgevoel, gecombineerde operaties en een regionale beveiligingsopbouw moeten verzekeren. Meer dan 17.000 personeelsleden van de zeemacht (Navy), het leger (Army), de luchtmacht (Air Force), de commando's (Marines) en de 'Special Forces' nemen deel aan deze 'Talisman Saber'.
With the ST1300P, law enforcement agencies can now tap into Honda's newest technology while enjoying the legendary Honda quality and reliability.
Unique features
- ABS feature combines with LBS for a wide range of braking and steering control. ABS features an electric-motor-driven modulator that gives quick, precise braking pressure adjustments and smooth ABS operation. The system incorporates an integrated ECU controller, self-diagnostics with an interactive ECU test function, and automatic protection against system failure.
- Linked Braking System(r) (LBS(r)) uses a second master cylinder and a proportional control valve (PCV) to couple the three-piston calipers of the dual-disc front and single-disc rear brakes for even better braking feel, while providing the peace of mind of an LBS system. Using the front brake lever activates the outer two pistons of the front calipers and the two outer pistons of the rear caliper. Rear pedal engagement activates the center piston of the rear brake caliper and the center pistons of the front calipers, and a delay valve slows initial front brake response to minimize front-end dive.
- A motor-driven adjustable windscreen offers 7.4 inches and 13 degrees of adjustability for greater wind protection and touring comfort. A thumb-operated pushbutton on the left handlebar operates the windscreen motor. An additional 2.3 inches of manual adjustment is possible by repositioning the windshield on the mounting brackets.
- New special patrol speedometer is graduated in 2 mph increments above 10 mph.
- Adjustable 3-position dual-density solo seat.
- Handlebars raised 20mm and width increased 13.5mm for rider comfort.
- Specialized brackets for lights, sirens, antenna mount and radio/electronic equipment.
- Rear component cover for electronics weather protection.
- Left and right lower engine-guards have built-in brackets for mounting accessories.
- Two additional control switches are mounted on left side of fairing.
- 8mm side fairing air deflector set.
Engine/Drivetrain
- Compact, powerful 1261cc DOHC 90¡ V-4 produces 125bhp at 8000 rpm and 85 lb./ft. of torque at 6000 rpm. Longitudinal engine mounting eliminates an inefficient 90-degree turn in the power flow for improved drivetrain efficiency.
- The ST1300's low overall center of gravity contributes to improved low-speed handling. The 360 degree crank contributes to a very broad powerband. Two engine counterbalancers virtually eliminate primary and secondary vibration. Both gear-driven counterbalancer shafts are installed in the lower crankcase, to the left side of the crankshaft. The first shaft is driven directly by the crankshaft at a 2:1 ratio. The second shaft is positioned below the first and is driven in the opposite direction by the first balancer shaft's drive gear. The combination of these two balancers assures a supremely comfortable ride.
- Aluminum composite cylinder sleeves are high-pressure-formed from sintered aluminum powder impregnated with ceramic and graphite. The composite sleeves provide better wear resistance and superior heat dissipation compared to conventional sleeves.
- Large, 31mm intake valves and 27mm exhaust valves feed a combustion chamber with a 10.8:1 compression ratio.
- Direct shim-under-bucket valve actuation system ensures high-rpm durability and allows 16,000-mile valve maintenance intervals.
- Four 36mm throttle bodies.
- High-pressure PGM-FI delivers fuel at 50 psi into each injector.
- Fuel is delivered through eight holes in each injector, producing a very fine spray and a highly combustible air/fuel charge for maximum combustion efficiency and power.
- PGM-FI combines a sophisticated throttle sensor, advanced 3-D digital fuel injection and ignition mapping and precisely metered fuel delivery to produce smooth and linear throttle response.
- ECU-controlled closed-loop emission control system utilizes two oxygen sensors to constantly deliver a precise air/fuel mixture, while two exhaust catalyzers further reduce emissions of carbon monoxide, hydrocarbons and oxides of nitrogen.
- Auto-enriching system is integrated into PGM-FI module, optimizing the air/fuel mixture on cold starts and eliminating the need for a manual choke.
- Four-into-two stainless steel exhaust system features a pair of attractive triangular-section, 5.4-liter mufflers with stainless steel heat shields.
- Dampers on the transmission mainshaft, clutch and drive shaft reduce noise, vibration and driveline lash.
- High-output, 660-watt air-cooled alternator is relocated between the cylinder banks, contributing to a shorter and more compact engine design.
- U-shape aluminum radiator has excellent cooling capacity, a ring-type fan draws air through the radiator at low speeds to ensure stable operating temperatures for consistent performance and long engine life.
- Sturdy eight-plate hydraulic clutch.
- Cassette-type five-speed transmission features gear ratios that allow for quick acceleration and excellent roll-on performance.
- Quiet and reliable shaft-drive system is virtually maintenance-free.
Chassis/Suspension
- Rigid aluminum upper triple-clamp and a 45mm Honda Multi-Action System(tm) (HMAS(tm)) cartridge front fork provide excellent suspension control in a wide range of riding conditions.
- The rear suspension incorporates a single shock, which mounts directly on the swingarm. The shock offers 1.2 inches of spring preload adjustability.
- Large 310mm stainless steel floating front brake discs and 316mm rear disc for ultimate stopping power.
- Wheels are three-spoke U-section cast aluminum. 5.0-inch-wide rear wheel sports a large, low-profile 170/60ZR-17 radial tire. The 3.5-inch-wide front wheel carries a 120/70ZR-18 radial tire.
Additional Features
- Full-coverage bodywork offers superb wind and weather protection, low noise and superior high-speed aerodynamics.
- Integrated lockable and detachable saddlebags hold 35 liters each. The saddlebags contain straps to limit bag opening to 90 degrees to better secure the contents. The straps are easily unbuckled when the bags are dismounted, permitting full access.
- Rugged, plastic-covered body-protector stays extend outward to protect the bodywork in case of a tip-over.
- Dual-section fuel tank places 5.5 gallons of fuel in the conventional tank location with an additional 2.2 gallons located in a sub-tank located low in the chassis. This results in an increase in fuel capacity and creates an even weight distribution for fuel.
- Electric fuel pump operates inside the sub-tank, providing consistent fuel pressure for the PGM-FI system.
- Headlight features dual lenses with twin-filament H4 low/high beam bulbs and multi-reflectors.
- A convenient push button located on the left side of the fairing electrically adjusts the headlight angle over a 2.5-degree range.
- A locking left-side fairing pocket offers the carrying capacity of an automobile console; a weather-resistant vinyl flap covers the right-side pocket.
- Breakaway rear view mirrors minimize damage in the event of a tip over.
- Convenient centerstand assist-lever folds neatly away when not in use.
- Integrated front and rear turn signals.
- Integrated ignition switch/fork lock. A single ignition key operates all locks.
Carburetion: PGM-FI with automatic enricher circuit
Ignition: Computer-controlled digital with three-dimensional mapping and electronic advance
Transmission: Five-speed
Final Drive: Shaft
Suspension Front: 45mm HMAS cartridge fork; 4.6 inches travel Rear: HMAS gas-charged single shock with five-position spring preload adjustability; 4.8 inches travel
Brakes Front: Dual full-floating 310mm discs with LBS three-piston calipers Rear: Single 316mm disc with LBS three-piston caliper With ABS
Tires Front: 120/70ZR-18 Rear: 170/60ZR-17
Wheelbase: 58.7 inches
Rake (Caster Angle): 26.0¡
Trail: 98mm (3.9 inches)
Seat Height: 31.1 inches (+/- 0.6 inches)
Dry Weight: 679 pounds
Fuel Capacity: 7.7 gallons
Color: White
Meets 2008 CARB emissions standards.
Victoria Police Choose Honda ST1300A Motorcycles
(aug. 2007) In keeping with its progressive nature, the Victoria Police Department in Victoria, BC, Canada, set out to select a modern motorcycle for their Traffic Section. While fiscal responsibility has always been a consideration in selecting vehicles for the department, officer comfort and safety are primary concerns, as well as the desire to have a motor that embodies as many current technologies as possible.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 68 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....