Druk op onderstaande knop om een positief berichtje achter te laten in mijn gastenboek (let wel : obsceniteiten worden eruitgeflikkerd !)
Motortoerisme...mijn hobby
Motortoerisme... mijn passie Enkele korte flashes uit mijn motorrijderscarrière die begon in 1972.
Regelmatig een korte impressie van de nieuwste modellen.
Ook komen de meest gekke motoren aan bod alsmede bijzondere verkeerssituaties.
Treffens en andere activiteiten.
En niet te vergeten mijn collectie 'Politie-bikes'en badges.
02-06-2006
Politie-motoren : Italie
Enkele foto's van een legerparade in Rome (2 juni 2006). Het 'Festa della Repubblica Italiana' presenteert zijn 'Polizia di Stato'.
Als je vandaag de dag naar de choppermarkt kijkt, vliegen de cc's je om de oren : 1500cc is niks meer en er rijden zelfs al cruisers van 2,3 liter rond. Een mens zou bijna vergeten dat we ooit tevreden waren met onze 600cc ! Maar voor wie het allemaal niet zo groots hoeft te zijn, heeft Kawasaki een 'normale' down-to-earth chopper gemaakt die de oude VN800 moet vervangen. Nu is 'oud' eigenlijk een verkeerd woord, want choppers zien er nu eenmaal altijd uit zoals 'in de tijd van toen'. Hoe dan ook, de nieuwe VN900 oogt een beetje als een kruising van een VN800 en een VN2000, het vlaggenschip van Kawa.
Door een deel van de afmetingen van de 2000 over te nemen, zou je bijna zweren dat dit een veel zwaardere jongen is. Goed voor het ego dus en makkelijk om te rijden want met een wielbasis van 1.650mm is de VN900 ook niet zo extreem lang.
De VN900 gebruikt hetzelfde motorblokdesign als de VN2000 en de riemaandrijving is eveneens gelijk, net als de uitlaten. Gegevens over het vermogen moet ik jullie schuldig blijven, maar kawasaki beweert zelf dat je hiermee zelfs zwaardere choppers een poepje laat ruiken ! Wat de prijs betreft, zit het in ieder geval snor : met 7.790 euro is de VN900 maar liefst 10.000 goedkoper dan de VN2000 !
Als ik aan Moto Guzzi denk, krijg ik altijd zo'n ouderwets gevoel. Destijds maakte Guzzi publiciteit voor de 'California' met de slogan "Wordt Verslaafd Aan Een Vaste Realtie", wat voor mij zoiets was als 'hou het maar saai...'. Nochthans was Moto Guzzi de uitvinder van de nu op zowat iedere motor gebruikte swingarm of achterophanging. Om die te testen reden, 80 jaar na datum, de gebroeders Guzzi in het gezegende jaar 1928 ermee naar Noorwegen, wat in die tijd met het materiaal van toen al behoorlijk straf was !
Net daarom noemt Moto Guzzi zijn eerste echte moderne toermotor 'Norge' en ik moet toegeven : dit is een revolutionaire moto, zeker naar Guzzi-normen.
ABS is standaard maar wel uitschakelbaar, de windbescherming is optimaal dank zij de protectiestukken aan de benen en het electrisch verstelbaar windscherm en de koffers zijn in de prijs inbegrepen.
Het motorblok is een lichtjes uitgeboorde Breva V-Twin (1133cc en 90PK) en Guzzi ontwikkelde een nieuw Carc-cardansysteem. Helemaal leuk wordt het als ik u vertel dat er een ingebouwde TomTom-navigatie aanwezig is met een draadloos communicatiesysteem om te gsm'en via een headset in de helm.
Een motorrijder die nog nooit van ee Ducati Monster heeft gehoord, is sinds 1992 niet meer boven gekomen. De 'monster' is zowat het arche-type van de sportieve 'naked bike', of hoe je met enkel een motorblok, twee wielen en een stuur toch een knappe motrofiets kunt bouwen. Het concept is ongeëvenaard er er was keuze uit een 600, een 800 en een 1000cc.
De 600, (hierboven) de ideale opstapfiets of ook nog wel 'het vrouwenmonster' genoemd, groeide door de jaren heen tot 620cc (hieronder) ...
... maar nu staat er voor modeljaar 2007 een 695cc gepland. Dat zorgt natuurlijk voor meer pk's (van 63 naar 73). Verder zit er op de 695 nu een 'back torque'-koppeling die ervoor zorgt dat bij sterk terugschakelen het achterwiel niet gaat stuiteren. Elke uitlaat beschikt over een katalisator en er is maar onderhoud om de 12000 km.
En omdat dat kleine monster bij de meiden nogal geliefd is, werd de instap drie centimeter lager gelegd. Lief hé ?
Met de HP2 heeft BMW voor het eerst een echte terreinmotor in het gamma die (nog veel meer dan de GS familie) gemaakt is voor puur modder- en zandplezier. Een Dakar-beest, met andere woorden. Maar 17.000 euro is wel erg duur voor een motor waarmee je enkel naast de weg kunt rijden. De meeste Japanse enduro-motoren kosten minstens 7000 euro minder ! Oké, Deze High Power telt wel 1100cc en is daarmee meteen de dikste motor op de crossmarkt, maar ik zou zo'n dure motor bijna niet vuil durven maken.
Maar BMW speelt het heel slim en maakt de HP 950 euro duurder, maar daartegenover krijg je er standaard twee extra wielen bij, waardoor de HP geschikt wordt om op het asfalt te rijden.
Dat is behoorlijk goed gevonden, want wie meer plezier uit zijn BMW wil halen, verandert hem in een wip in een supermotard die meteen kan wedijveren met de KTM Superduke. Een supermotard waarmee je ook echt het terrein op kan is een unicum op de markt. Wat er ook slim is bekeken : je kan het benzineniveau aflezen op een transparant stukje op de tank en het pedaal voor de achterrem kan je aanpassen naargelang rij-of crosslaarzen.
Het zat eraan te komen ! Nadat BMW zijn contract verloor met Yamaha, begon de fameuse Franse Gendarmerie er wel zin in te krijgen om steeds snellere motoren de baan op te zenden.
Laatst tekenden ze nog een contract met Kawazaki voor de levering van 50 motoren van het type Kawazaki ZZR1400 voor hun 'snelle-interventie-brigades'. 'Snelle-interventie' is wel de juiste term want met zijn 190 paarden haalt die vogel maar liefst 315 Km/u !!!
De motoragenten krijgen uiteraard een doorgedreven opleiding om met deze machine te kunnen rijden. Ze zullen dan ook ingezet worden op autosnelwegen om de achtervolging aan te gaan met snelheidsmaniakken.
Als Massimo Tamburini destijds in 1972 niet op zijn snufferd was gegaan met zijn Honda 750 Four, had Bimota waarschijnlijk nooit bestaan, want nadat hij was hersteld van drie gebroken ribben, besloot Tamburini een nieuw frame voor zijn Honda te bouwen.
De eerste Bimota's hadden een te extreme zitpositie (het waren dan ook racemotoren) en later was Bimota het merk waarvan men zei dat het binnenkort wel falliet zou gaan wegens veel te duur en exclusief.
Dat is ondertussen ook gebeurd maar Bimota is sinds 2003 weer terug en zoals altijd in zulke gevallen met hypermodern en heel mooi spul.
Meer dan alle andere supersportieve Bimota's koop je een Delirio omwille van zijn design, al maakt ie net zoals de andere Bimota's gebruik van een getuned (zij het iets minder) Ducati Desmodue 922cc motorblok. Naar Bimota-normen is deze Delirio met 170 kg niet superlicht, maar dit is dan ook geen racemotor, al heeft hij alle componenten zoals een vakwerkframe, radiale Brembo stoppers, Marzocchi vorkpoten, enz...
Ik voorspel de Delirio een mooie toekomst want dit pareltje van design is teminste bruikbaar. Iets wat van andere Bimota's niet meteen kan gezegd worden... Voor een prijsis het nog even wachten, maar reken maar op een 25.000 euro.
Moto Morini is terug van weggeweest en de rentree in 2005 met de Corsaro was behoorlijk indrukwekkend. Maar omdat motoren zoals een Corsaro 1200 nogal extreem zijn en het de bedoeling is om ook nog wat exemplaren te verkopen, brengt Moto Morini nu een teruggetunede sportieve roadster uit, gebaseerd op die Corsaro 1200.
Het 87° V-Twinblok (de Bialbero Corsacorta Twin Cylinder-engine) is alvast hetzelfde, al levert het op de 9 1/2 maar 105 PK tegenover 140 op de Corsaro. Op de 9 1/2 gaat het er dus allemaal wat meer ontspannen aan toe.
De naam van de 9 1/2 verwijst trouwens naar de 3 1/2, een legendarisch model van Moto Morini.
Het motorblok van de 9 1/2 wordt gebruikt als dragend onderdeel, waardoor het frame veel minder complex wordt en het onderste deel van het motorblok er eenvoudig kan worden afgehaald voor beter en gemakkelijker onderhoud. Het is alleen jammer dat ze heel wat minder designinspanningen hebben geleverd : de 9 1/2 lijkt als twee druppels water op een Ducati Monster. De prijs is nog niet bekend, maar ik gok op 10.000 euro.
Een foto van een motoragent op HD, genomen tijdens een oefening behendigheid op 27 maart 2006 in het Monroe County Training Center, georganiseerd door het Stroud Regional Police Dept.
Er zijn niet zoveel motoren waar je echt alles mee kan. De Yamaha Frazer 1000 was wel zo'n machine. Je kon ermee gaan racen, een vakantie met z'n tweeën was ook geen probleem en er zijn er die ermee in het zand hebben gereden ! Nu is er de nieuwe Frazer 1000, met daarenboven nog een naakte versie, de FZ1
Als we de Yamaha-familie even mogen omschrijven, staat bovenaan de supersportieve R1, de eerste motor die meer PK's produceert dan kilo's meetorst en helemaal van kuipwerk is voorzien.
Dan volgt de Frazer 1000 met een halve kuip en vervolgens de FZ1 zonder kuip, maar met het beestige blok van de R1.
De zitposities van de FZ1 en de Frazer 1000 zijn gelijk en met dat lekker rechte, maar niet te brede stuur zit je perfect ontspannen en toch nog redelijk sportief. De machtige design-uitlaat ronkt veel dieper dan de vorige Frazer. Omdat bij dit soort motoren gillend topvermogen niet prioritair is, hebben ze het motorblok een sterker middengebied gegeven, wat niet wegneemt dat er 150 PK bij 11.000 opm uitrolt. Dat is behoorlijk indrukwekkend, en zelfs al hebben ze de Frazer en de FZ iets langer gemaakt dan de R1, ze sturen ongelooflijk vlot.
Die R1 blijft seks op wielen, maar zijn kleinere broertjes zijn wel bruikbaarder voor wie het doorbreken van de geluidsmuur geen topprioriteit vindt. Prijskaartje 11.000
Hyosung is weer zo'n voor ons nog onbekende Oosterse gigant die in 1970 al 'side step' lichte motoren en scooters is beginnen bouwen.
Momenteel biedt Hyosung een gamma van motoren tot 650cc, waarvan de laatste sportieveling behoorlijk wat te bieden heeft. De Hyosung GT 650 R/S is de topper van de GT-reeks, waarin ook een 125cc en een 250cc zitten. De gewone GT650 bestond al een tijdje, maar kon niet helemaal mee met de Japanners. Daar komt nu met de R en de S-versies verandeing in, mede dank zij het 80PK sterke blok. Voor een gewicht van 190 kilo is dat meer dan voldoende om heerlijk te scheuren langs bochtige baantjes.
GT S
SV650
Qua design is de GT R niet wereldschokkend. Hij lijkt op een kruising tussen een Honda CBR600 en een Triumph Daytona, maar hij heeft toch nog wel wat anders afgekeken : de GT S met zijn halve kuip is een regelrechte kopie van de Suzuki SV650, al is hij met 6000 toch 1000 euro goedkoper... de R-versie doet er zelfs 1200 euro af. Chinezen, Taiwanezen en nu Koreanen... we gaan er moeten aan gewend geraken !
Tijdens de laatste maand van 2005 en het begin van 2006 heeft de politiezone WestLimburg kunnen beschikken over een nieuw model motorfiets van het type YAMAHA FJR 1300 om dit voertuig te testen met het oog op de aanschaf van een nieuwe motorfiets. De testen werden positief gevonden en er waren weinig tot geen opmerkingen van de berijders. Hieronder een foto van het desbetreffende model.
In maart 2006 is dan uiteindelijk een nieuwe motorfiets in gebruik genomen in deze politiezone. De motorfiets Yamaha FJR 1300 is evenwaardig aan de machines in dienst genomen bij de Federale Politie.
De tijd van de dikke megacruisers is duidelijk nog niet voorbij. Suzuki stelde zopas de 1800cc Intruder voor en ook Yamaha komt nu met een volledig nieuwe en dikke Midnight Star op de proppen. Dat mocht ook wel, want met enkel nog de classieke Dragstar1100 in zijn gamma, miste Yamaha een zware custom.
In de U.S. bestaat de Midnight Star al langer, maar dat is een variant op de Wild Star die in de States dan weer Road star heet. Moeilijk doen als het gemakkelijk kan, noem ik dat. Soit.
De Europese Midnight Star is volledig nieuw, met het dikke V-Twin motorblok uit de Yamaha-geschiedenis (oa Venture) en een onder hoge druk gegoten aluminium frame van maar liefst 2,5 meter lengte en technologie die rechtstreeks afstamt van de racerij.
In navolging van andere megacruisers heeft deze Yamaha wel meer van die supersport-allures. Een injectiegevoed motorblok van 100PK (bij 4500opm), 167Nm aan koppel bij slechts 2500opm, een EXUP-klepsysteem in de uitlaat om bij elk toerental een optimaal vermogen te creeëren. Dat mag ook wel als je 320 kilo moet voortsjouwen. Dit beest kost je dan wel om en bij de 15.000 euro.
Ik ben Guy Vandendriessche
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is gewezen rijkswachter en veiligheidsagent.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: motortoerisme, terrariumdieren, plastic modelbouw, snorrenclub,....